Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Analoog bestuurde wisselstraten

Gestart door Marklindak zondag 03 mei 2009, 11:13:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Analoog bestuurde wisselstraten
Zoals beloofd tijdens de gastendag 2008, hier het begin van mijn verhaal over analoog bestuurde wisselstraten.

Ik zal trachten het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Dit eerste berichtje gemaakt om een verwijzing naar Hajo zijn 3 weg wissel topic te kunnen maken.

Gr. Fred
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Om een wisselstraat te kunnen besturen ben ik heel rigoureus te werk gegaan en ben overgestapt naar gelijkspanning voor de wissels.

Eerste voordeel is dat de brom van tweede keer drukken op een wisselbesturingsknop verdwijnt. Doordat de wisselspanning 50 keer per seconde van polariteit wisselt onstaat het brommen. Gelijkspanning blijft eeuwig en altijd van + naar - stromen.

Voor de echte elektrotechniek kenners klopt dit weer niet maar laten we het hier vooral over de functionaliteiten hebben en dat een oplossing werkt.
Kortom een verzoek in dit topic niet op de elektrotechnische theorie in te gaan.

Schematisch hieronder het niet bestaande sporenplan dat voor dit topic wordt gebruikt.



Dan nog een simpel schema van een lampje op wisselspanning en daaronder op gelijkspanning. In beide schema's zit een diode opgenomen. zoals getekend zal het lamje in de beide schakelingen branden.

Keer je de diode in de gelijkspannings schakeling om (dat heet in sper richting) dan belemmert de diode de stroom en brandt het lampje niet.

Voor de wisselspanning maakt dit niks uit omdat de stroom 50 keer per seconde van richting veranderd en een diode dus geen functie heeft.

Het diode symbool is afgeleid van een pijl waardor het simpel te volgen is.

Wisselspanning:



Gelijkspanning:




Tot later, Gr. Fred.

[Edit by Sascha, link naar plaatjes gefixed]
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hey Sascha, thanks very much, was mijn eerste poging zelf iets zichtbaar te krijgen, gaat lukken de volgende keer!!!

Gr. Fred
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hier een tweetal schemaatjes van een wisselspoeltje.
De eerste is het schema zoals marklin dit standaard maakt.
R=rechtuit en K=afbuigend.
De tweede is zoals het er schematisch uit ziet na ombouw.

Je hebt dan voor recht twee draden en voor krom eveneens. De gele draad heb ik alleen voor de wissellantaarn in gebruik.
Er volgen nog foto's van een ombouwer met uitleg hoe ik het heb gedaan.


Standaard Marklin:


Na ombouw:


Gelijkspanning waar de omgebouwde wissels op werken ligt tussen de 14 en 18 volt.
Voordeel is dat polariteit niet meer uit maakt en je hebt geen last van remanent magnetisme.

Ombouw als deze heeft ook nog eens het voordeel dat je de wissels na deze ingreep gewoon weer in een ouderwetse analoge baan kunt opnemen.
Een draad van elke kleur (in mij geval grijs en blauw) aan elkaar knopen en met de gele aansluiting van de trafo verbinden.
De overgebleven grijze en blauwe draad tegen de massa houden en de wissel bromt weer ouderwets. Lampje kan dan weer apart naar de gele bus.

Excuus dat de kleurtjes niet helemaal juist worden afgebeeld.

Tot later maar weer, Gr. Fred
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: Marklindak op maandag 04 mei 2009, 22:00:26
Voordeel is dat polariteit niet meer uit maakt en je hebt geen last van remanent magnetisme.
Maakt de polariteit in de andere situatie dan wel uit?
Over dat remanent magnetisme heb ik in een ander draadje ook al een vraag gesteld. Heeft iemand daar ooit last van gehad? Volgens mij is dat een verzonnen probleem.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: KlaasZ op maandag 04 mei 2009, 22:06:59
Citaat van: Marklindak op maandag 04 mei 2009, 22:00:26
Voordeel is dat polariteit niet meer uit maakt en je hebt geen last van remanent magnetisme.
Maakt de polariteit in de andere situatie dan wel uit?
Over dat remanent magnetisme heb ik in een ander draadje ook al een vraag gesteld. Heeft iemand daar ooit last van gehad? Volgens mij is dat een verzonnen probleem.

Ik heb zelf geen last van dit fenomeen en ik denk zelf ook niet dat het echt aan de orde is. Door de spoelen te scheiden is er wel voldoende kracht om het eventuele remanente magnetisme te overwinnen.
Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: Marklindak op maandag 04 mei 2009, 22:13:12
Door de spoelen te scheiden is er wel voldoende kracht om het eventuele remanente magnetisme te overwinnen.
Daar begrijp ik echt helemaal niks van. Het enige verschil is dat in de originele situatie de spoelen één draad gemeenschappelijk hebben. Maar als je een wissel bedient, dan is er maar een spoel tegelijk in werking. Wat maakt het dan uit of de spoelen gescheiden zijn of aan elkaar zitten?
Ik weet nog niet waar je met je hele verhaal naar toe wilt, maar als het om remanent magnetisme gaat dan ben je bezig om een probleem op te lossen dat helemaal niet bestaat.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: KlaasZ op maandag 04 mei 2009, 22:06:59
Over dat remanent magnetisme heb ik in een ander draadje ook al een vraag gesteld. Heeft iemand daar ooit last van gehad? Volgens mij is dat een verzonnen probleem.

Dat klopt niet helemaal:
1. Remanent magnetisme is een bestaand fenomeen en niet verzonnen.
2. Ik heb zelf de vraag gesteld of daar iemand al ervaring mee had.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Huub,

Citaat van: huub op maandag 04 mei 2009, 23:56:45
1. Remanent magnetisme is een bestaand fenomeen en niet verzonnen.
Hoe bedoel je, remanent magnetisme in de modelspoor of in het algemeen ?.

Mvg,
Peter
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: Freak op dinsdag 05 mei 2009, 00:00:19
Huub,

Citaat van: huub op maandag 04 mei 2009, 23:56:45
1. Remanent magnetisme is een bestaand fenomeen en niet verzonnen.
Hoe bedoel je, remanent magnetisme in de modelspoor of in het algemeen ?.

Mvg,
Peter

Uiteraard in het algemeen, daarbij vraag me af of het in de door M* toegepaste materialen een rol van betekenis zou kunnen spelen omdat het in origine om wisselspannings-techniek gaat, meer niet......
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: huub op maandag 04 mei 2009, 23:56:45
1. Remanent magnetisme is een bestaand fenomeen en niet verzonnen.
Remanent magnetisme op zich is niet verzonnen, het is inderdaad een bestaand verschijnsel, en ik ken het ook wel.
Maar dat remanent magnetisme in een wisselaandrijving problemen kan veroorzaken, dat is volgens mij wel verzonnen.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: KlaasZ op maandag 04 mei 2009, 23:43:36
Ik weet nog niet waar je met je hele verhaal naar toe wilt, maar als het om remanent magnetisme gaat dan ben je bezig om een probleem op te lossen dat helemaal niet bestaat.

Met het hele verhaal wil ik proberen jullie handig een rijtje wissels met drukknoppen te laten besturen. In het begin heb ik gevraag de elektrotechniek achterwege te laten, volgens mij zijn we met het remanente magnetisme aardig off topic geraakt.

Vanavond volgt er nog wel iets over de fysieke wisselombouw.

Gr. Fred
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Fred,

We gaan gewoon weer on topic n.l. "Analoog bestuurde wisselstraten"
Dus ga lekker verder met je verhaal.

Mvg,
Peter
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: Marklindak op dinsdag 05 mei 2009, 16:59:57
In het begin heb ik gevraag de elektrotechniek achterwege te laten, volgens mij zijn we met het remanente magnetisme aardig off topic geraakt.
De elektrotechniek achterwege laten lijkt me moeilijk, want het hele verhaal draait om elektrotechniek.
En wat het remanent magnetisme betreft, daar ben je zelf over begonnen. Dus niet zeuren dat je daar dan commentaar op krijgt.
Maar goed, ik ben benieuwd naar het vervolg van het verhaal.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hallo, daar zijn we weer.

hieronder een stukje over het ombouwen van de wissels.
De eerste foto toont de onderkant van een M-rails wissel zonder afdekplaat.
Bedoeling is de rechter blauwe draad te verwijderen van zijn huidige plekje en daarvoor een grijze draad in de plaats te zetten.
De gele draad en de groene draad ook los-solderen en de gele aansluiten op de lamp fitting, rechts waar nu de groene draad zit gesoldeerd. Groene draadje is niet meer nodig.



Na de actie van hierboven is de gezamelijke aansluiting van beide spoeltjes makkelijk te bereiken. Beide spoeltje apart aan het middenpunt vastgesoldeerd, kunst is nu door het soldeer warm te maken een van de spoel eindjes los te trekken, dit gaat soms wel en soms breekt de boel af.
Dit is geen probleem, 1 ronde afwikkelen lukt altijd en dan kun je met een beetje schrapen langs het wikkeldraad een uiteinde ontdoen van de lak.
Foto hieronder is niet helemaal scherp maar laat wel één los uiteinde zien.
De andere gewoon vast laten zitten.



Volgend plaatje geeft overzicht hoe de boel er uit ziet als de draden weer zijn vastgesoldeerd. Je kunt nu met een losse trafo even proberen of de boel werkt. Een blauwe draad tegen massa en een tegen de gele bus.
Er zit een stukje papiertape om de losse soldeerverbinding en om het wikkeldraad op zijn plek te houden.




Om nu te voorkomen dat de "zwevende" soldeerverbinding afbreekt is er in de blauwe draden een knoop gelegd, zorg ervoor dat als je er aan trekt de linker aansluiting als eerste strak staat, je hebt dan een goede trekontlasting gemaakt.
Het zichtbare gat waardoor de draden uit het ballastbed komen moet iets ruimer worden, dit opboren met een 4 mm boortje, braampjes er af raspen met een 8 mm boortje en ook deze belemmering is weg.



Hieronder de definitief afgemonteerde bedrading. knoopje weer op de juiste plek en de trekontlasting werkt weer. Afdekplaat er weer op en je hebt 5 in plaats van 3 draden per wissel.

Waarom grijs en blauwe draden? Grijs was de meeste voorraad van op dat moment en daar zat de r van recht ook in de blauwe draden heb ik voor de afbuigende stand gebruikt. Je weet dan meteen onder de tafel met welke draden je van doen hebt.

Als je eenmaal een aantal wissels hebt omgebouwd komt er vanzelf routine in. Ik deed na de beginnende missers etc, later 10 minuten over 1 wissel ombouw.

Voordeel van de aparte verlichting is ook dat je deze nu ook op de rode bus van een trafo aan kan sluiten en op die manier de helderheid van de lampjes kan regelen.

Later volgt er weer meer!

Gr. Fred.





Re:Analoog bestuurde wisselstraten
CiteerOm nu te zorgen dat de "zwevende" soldeerverbinding afbreekt

Ik neem aan dat je dit bedoelt:

"Om nu te voorkomen dat de "zwevende" soldeerverbinding afbreekt"

?

Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: Erik Baas op woensdag 06 mei 2009, 01:48:47
CiteerOm nu te zorgen dat de "zwevende" soldeerverbinding afbreekt

Ik neem aan dat je dit bedoelt:

"Om nu te voorkomen dat de "zwevende" soldeerverbinding afbreekt"

?

Je hebt helemaal gelijk :oops::oops:, het was voor mijn doen erg laat! Heb de tekst aangepast.
Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hallo,

Ben vandaag druk geweest met andere zaken, er zijn wel de nodige foto's gemaakt de afgelopen dagen en ik hoop a.s. zondag weer iets toe te voegen.

Gr. Fred
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Zijn we weer,

Allereerst nog een keertje het voor dit topic bedachte baanplan



Dan hieronder de matrix van diodes met de drukknoppen etc. Diodes staan niet meer helemaal uitgelijnd, maar dat mag de pret niet drukken.

Als symbool heeft een diode een pijltje in zich, stroom loopt in pijl richting van plus naar min. Fysiek is een diode aan de min kant ook gemarkeerd met een streepje rondom. Gebruikte diodes moeten 1 Amepère kunnen hebben, dan gaan ze niet kapot.

In het baanplan staan de mogelijkheden van de sporen genoemd, van A naar B bijvoorbeeld. In de matrix staan in beide "Draden" ook de A en B en zo kun je de (gelijk)stroom van plus naar min volgen.
Je ziet dat er spanning voor recht (R) op de wissels 1 en 3 komt te staan.



Ik heb voor de praktische kant van het maken van de matrix heel grofstoffelijk MDF plaatjes gebruikt en daarin een raamwerk van oud installatiedraad aangebracht.

Oude rode en groene draden die overblijven  (nu bruin en blauw) zijn hier prima voor geschikt.
Deze zijn weer recht / strak te krijgen door de uiteinden blank te maken, één einde in een bankschroef en met een combinatietang een stevige ruk aan het andere eind geven. Dit levert weer een strakke koperdraad op.

Morgen nog een stukje verder.

Display van de plaatjes MDF en de matrix.
Schema van de gebruikte voeding.

Dit was het weer even, Gr. Fred
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Toch nog even de foto's van de grofstoffelijke maar wel overzichtelijke MDF matrix.

Zo begonnen, een paar stukjes MDF, met velpon aan elkaar gelijmd.
Hierna gaatjes geboord van 2 mm met een onderlinge afstand van 1 cm.
Het 2.5 kwadraat installatiedraad gaat er dan netjes doorheen en glijd er niet uit.



Als het draad er in zit dan ziet het er zo uit:



Onderste laag over de gehele lengte er doorheen en aan het uiteinde krom buigen en afknippen.
Laagje hoger eerst een haakse bocht in zetten, afmetingen zelf even uitmeten want dit hangt van de MDF constructie af.
Daarna eerst in de lange zijde prikken en naar boven in de brug prikken.

Dan aan de uiteinden lipjes solderen en de diodes volgens je eigen schema er in solderen. Voordeel van zo'n grofstoffelijke matrix is dat deze meerdere malen is te gebruiken.

Wissel aansluitingen zitten op de zogenaamde brug en drukknop aansluitingen zitten aan de langendraden. De foto's hieronder maken dit wel duidelijk.

Wissel aansluitingen:


Drukknop aansluitingen


Tot later,
Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Dit is dus de klassieke dubbelmatrix, die je hebt geperfectioneerd door de wisselspoelen van elkaar los te maken.

Ik zie overigens wel een paar rare dingen in de mogelijke rijwegen.
Zo wordt wissel 1 nooit krom gestuurd, dus daar kun je dan net zo goed een kruising leggen.

Wissels 3 en 4 kun je domweg parallel zetten, want zo'n overloop wordt in het groot ook altijd gelijk gestuurd.
En van E naar lok, is die rijweg niet nodig?
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: KlaasZ op maandag 11 mei 2009, 23:47:51
Dit is dus de klassieke dubbelmatrix, die je hebt geperfectioneerd door de wisselspoelen van elkaar los te maken.

Ik zie overigens wel een paar rare dingen in de mogelijke rijwegen.
Zo wordt wissel 1 nooit krom gestuurd, dus daar kun je dan net zo goed een kruising leggen.

Wissels 3 en 4 kun je domweg parallel zetten, want zo'n overloop wordt in het groot ook altijd gelijk gestuurd.
En van E naar lok, is die rijweg niet nodig?

Dank je voor het compliment, of alle rijwegen in het snel bedachte sporenplan nu wel of niet voorkomen en of wel of niet kloppen doet nu niet zoveel ter zake.
De bedoeling was uit te leggen hoe ik iets in elkaar heb gezet en ik begrijp dat dit wel is gelukt.

Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Nog wat informatie:

In de afbeelding hieronder een voeding die ik in een hobbyblaadje vond en heb nagebouwd.



Ding werkt goed, ik heb aan de ingang 16V wisselspanning staan. Er staat voor de condensator 4700 microfarad. Parallel aan deze condensator heb ik nog zo'n grote jongen van dezelfde waarde gehangen, gevolg is dat 5 of 6 wissels in 1 klap omgezet kunnen worden.

Dit was het voorlopig even.
Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hallo Fred,

Die schakeling is nog eens een oude bekende.

Mvg,
Peter
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: Freak op dinsdag 12 mei 2009, 19:50:39
Hallo Fred,

Die schakeling is nog eens een oude bekende.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Klopt, maar verrekte robuust en laat het niet afweten!!

Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Leuk om te zien hoe je dit ding hebt gebouwd.
maar toch grappig dat ik steeds weer deze schakeling als CDU tegen kom.

ik gebruik zelf alleen een laadweerstand van ongeveer 3K en een C van 470uF.
dus geen transistor en geen blusdiodes, en ook geen vermogensweerstand.

dat werkt ook prima. bovendien heb je dan een echte pulsgever.
en bij een echte pulsgever zijn geen eindafschakelingen nodig,
en ook geen blusdiodes vanwege de ontlaadkromme van de C.

in bovenstaande schakeling is namelijk het nadeel dat de transistor stroom levert aan de wisselspoelen en condensator, zolang de schakelaars zijn ingedrukt.

met vriendelijke groeten,
Hessel.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: de Hoeve op donderdag 21 mei 2009, 16:10:00
in bovenstaande schakeling is namelijk het nadeel dat de transistor stroom levert aan de wisselspoelen en condensator, zolang de schakelaars zijn ingedrukt.
Dat zie je toch niet goed. De transistor regelt het laden van de elco. Zolang er aan de uitgang stroom wordt afgenomen staat de transistor afgeknepen en kan de elco niet bijgeladen worden. Pas als je de drukknoppen weer loslaat gaat de transistor weer open en wordt de elco weer volgeblazen.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Ha die Klaas!

CiteerZolang er aan de uitgang stroom wordt afgenomen staat de transistor afgeknepen en kan de elco niet bijgeladen worden

je hebt helemaal gelijk, het zit toch iets listiger in elkaar dan ik dacht.
maar wat voegt die 3055 dan toe? het is een vette tor en het enige wat ie doet is de laadstroom stoppen als je de wisselspoelen bekrachtigt????

groeten,
Hessel
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
En hoe groot denk je dat die laadstroom is ?.
Er zijn ook wel andere (wat) kleinere torren te gebruiken.
En verder zou ik me daar niet zo druk over maken.


Mvg,
Peter
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
ik weet alleen dat bij deze schakeling de laadstroom heel groot is maar ook heel kort duurt  :D,

maar mijn punt is:
door het laadcircuit gewoon met een weerstandje van 1K of 2K uit te voeren, neemt de laadtijd toe tot 2 seconden. De stroom is dan slechts max. 20mA zolang de schakelaar is ingedrukt en nadat de schakelaar is losgelaten neemt deze stroom snel af totdat de elco weer opgeladen is.

Je kunt op deze manier veel meer CDU's (R+C) aansluiten op een eenvoudige adapter of kleine trafo (je treintrafo bijv.).

het voordeel van een CDU is nu juist dat de stroom voor de wissels veel groter kan zijn dan de stroom die de voeding moet leveren. anders kun je ze net zo goed direct op de voeding aansluiten met een pulscircuit, of zelfs zonder dat, zoals ook vaak gebeurt.

Hessel.

PS. ik gebruik zelf de PECO stroomvreetspoelen...
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: Freak op donderdag 21 mei 2009, 19:33:59
En hoe groot denk je dat die laadstroom is ?.
Er zijn ook wel andere (wat) kleinere torren te gebruiken.
En verder zou ik me daar niet zo druk over maken.


Mvg,
Peter

Reden dat ik het lekker grof heb gehouden is dat er niet zo gauw iets wordt opgeblazen, ervaring nu is dat behoorlijk veel keren kort achter elkaar schakelen geen problemen geeft.
Maximaal aantal te schakelen spoelen per keer is op mijn baan op dit moment 6.

Ik heb ook helemaal geen berekeningen gedaan of iets van die aard, geen idee hoe dit te doen, ik kan wel iets nabouwen en daar heb ik nu veel lol van.

Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hallo Fred,

Citaat van: Marklindak op donderdag 21 mei 2009, 21:20:11
Reden dat ik het lekker grof heb gehouden is dat er niet zo gauw iets wordt opgeblazen, ervaring nu is dat behoorlijk veel keren kort achter elkaar schakelen geen problemen geeft.
Maximaal aantal te schakelen spoelen per keer is op mijn baan op dit moment 6.
Dan is het toch goed als de schakeling werkt zoals je wilt.

CiteerIk heb ook helemaal geen berekeningen gedaan of iets van die aard, geen idee hoe dit te doen, ik kan wel iets nabouwen en daar heb ik nu veel lol van.
Heb je er behoefte aan ?.


Mvg,
Peter
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Peter,

Ik heb er niks aan toe te voegen. De boel werkt zoals ik wil en als ik er geen berekening op los hoef te laten is dat mooi meegenomen.

Op school (1972) was men in mijn tijd trots uit te leggen hoe een PNP en/of NPN transistor werkte, laat staan berekeningen uitvoeren.

Ik kom echt uit een analoog tijdperk.

Gr. Fred,
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hallo allemaal!

ik kan het wel eens zijn met de opmerking dat we niet te moeilijk moeten doen.
als het werkt, is het goed. natuurlijk ben je vrij om één of ander schakelingetje toe te passen om het één of andere probleem te voorkomen.

maar mijn bijdrage was nou juist, dat het nog eenvoudiger kan, en dat er dus helemaal geen schakeling nodig is om een CDU goed te laten werken.

ik heb mn modelbaan alleen met relais, diodes, weerstandjes en dus elco's aan het werk.
daar is trouwens tegenwoordig meer kennis voor nodig dan voor het aansluiten van al die digitale besturingen. want dat wordt zelfs aan de praat gebracht door de grootste digibeten die je maar kunt bedenken.

om toch weer even on topic te komen:
voor het besturen van een wisselstraat kunnen we dus een diode matrix sturing gebruiken.
hiervoor gelijkstroom sturing gebruiken. en de wissels ombouwen indien nodig.

heeft iemand al eens geprobeerd om de schakelaars te vervangen door relais, zodat mbv schakelpunten de treinen zelf een rijweg kiezen. of is dit dan weer te veel gevraagd?

Hessel
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: de Hoeve op donderdag 21 mei 2009, 23:09:26

om toch weer even on topic te komen:
voor het besturen van een wisselstraat kunnen we dus een diode matrix sturing gebruiken.
hiervoor gelijkstroom sturing gebruiken. en de wissels ombouwen indien nodig.

heeft iemand al eens geprobeerd om de schakelaars te vervangen door relais, zodat mbv schakelpunten de treinen zelf een rijweg kiezen. of is dit dan weer te veel gevraagd?

Hessel


Heb ik nog niet geprobeerd, ben nu blij dat de boel werkt. Ik heb er uiteraard al wel over nagedacht en ga er zeker mee experimenteren.

Ik heb nu een set aan de praat en moet er nog drie in elkaar zetten, dit heeft nu dus prio 1, daarna zien we wel verder. Komen we dan weer op terug in dit draadje!
Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Fred, Hessel,

Misschien is deze site ook iets voor jullie:
http://www.mscmaasenwaal.nl/techniek/techniek.html

Wisselbooster
http://www.mscmaasenwaal.nl/techniek/moezel/wisselb/wisselbst.html

Mvg,
Peter
Re:Analoog bestuurde wisselstraten

Ik heb dit draadje eens doorgelezen.
Het zal allemaal wel werken, maar man, wat een gedoe.
Volgens mij kan het allemaal veel simpeler.

Rob
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: M75 op zaterdag 20 juni 2009, 17:51:35
Volgens mij kan het allemaal veel simpeler.
Dat is natuurlijk een heel gevaarlijke opmerking. :D Want nu mag je ons vertellen hoe het dan veel simpeler kan.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: KlaasZ op zaterdag 20 juni 2009, 19:14:14
... want nu mag je ons vertellen hoe het dan veel simpeler kan.

Klaas,

Dat wil ik wel doen, maar dan neem ik het draadje over van Fred en ik weet niet of hij al klaar is.

Rob

Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Rob, als je niet door het verhaal van Fred heen wil fietsen kun je het beste een nieuw draadje starten met een pakkende titel, b.v. "Wisselstraten schakelen op de Rob-manier".
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Rob, Klaas,

Hessel vraagt zich af of er voor de drukknoppen ook nog relais kunnen worden gebruikt. Hier heb ik alleen van aangegeven dat dat wel kan, maar dat ik dit niet heb uitgeprobeerd.

Ik weet niet wat Rob simpeler wil doen, de schakelingen simpeler kan bijna niet.

De constructie van het koperdraad met MDF plaat en diodes zal misschien simpeler kunnen, ik heb dit expres grof gemaakt zodat ik de MDF/Koperdraad constructie eindeloos kan blijven gebruiken. Denk maar aan een andere baan o.i.d. Het geheel is nu veel werk waar ik later gemak van heb, diodes los solderen en opnieuw plaatsen is een klusje van niks.

Ik heb verder in excel het geheel met te verplaatsen pijltjes als diode getekend en dit is ook simpel aan te passen.

Ik zie dat Klaas nog een reactie geeft tijdens mijn berichtje schrijven, ik wilde zijn voorstel voorstellen, start een nieuw draadje met verzijzingen naar de mijne. Verwijs ik ook naar de jouwe als dit zo uitkomt!!

Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Citaat van: Marklindak op zaterdag 20 juni 2009, 22:18:33Ik weet niet wat Rob simpeler wil doen, de schakelingen simpeler kan bijna niet.
Ik denk dat Rob het oplost d.m.v. Marklin relais.

Mvg,
Peter
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
wat een verhaal,ik als 60 jarige snap er de ballen niet van,was 14 jaar toen ik moest gaan werken,grote vaart was met hele andere dingen bezig
dus kan dat nu allemaal niet gewoon met schakel railsjes.
vgr tonsr.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hallo allen,

Het kost nog effies tijd, maar ik ga een wiki over dit onderwerp maken.

Het duurt even want ik moet het artikel ombouwen, dit kost tijd en dat heb ik eigenlijk niet zoveel over in de zomer.

Ga er aan werken!

Gr. Fred. (starter van dit draadje).
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hallo,

Wiki artikel is wat schrijven betreft klaar, nog een paar betere foto's maken van een paar stukjes en dan staat de boel in de wiki!

Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Hallo lezers!

Hierbij de link http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=besturing:analoog_bestuurde_wisselstraten naar het wiki artikel.

Gr. Fred.
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Analoog bestuurde wisselstraten
Re: Analoog bestuurde wisselstraten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Analoog bestuurde wisselstraten
Hoi Jan,

Even de logboeken van de omzetting nagepluist. Het klopt, enkele artikelen zijn niet omgezet, waaronder deze.
Reden : Artikel was niet volledig of de bron van de afbeeldingen was onbekend.

Gezien we het in de oude wiki het niet zo strikt namen met evt. copyrights en in de nieuwe we daar wat strenger mee omgaan, is het artikel vermoedelijk daarom niet omgezet.

Het gaat gelukkig maar om een klein aantal artikelen die wel op de oude wiki aanwezig waren, maar niet in de nieuwe zijn opgenomen.
Wel zijn sommige artikelen samengevoegd tot een nieuw artikel (wat ook een oorzaak kan zijn dat je een artikel niet 1,2,3 onder de oude titel meteen zal terugvinden). In dit geval is het betreffende artikel destijds niet omgezet.

Mocht iemand informatie willen aanleveren voor een nieuw artikel omtrend dit onderwerp, dan graag.

Mvg,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Re: Analoog bestuurde wisselstraten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoog bestuurde wisselstraten
Johan,

Artikel is van mij, ik moet alleen even opzoeken waar alles is.

Foto's zijn van mij.

Gr. Fred.