Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verlichting

Gestart door Marklin1958 zaterdag 29 januari 2011, 00:25:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting
Marklin1958
gast

Verlichting

Hallo allemaal,

Mijn vraag is als volgt: is het verstandig om voor alle verlichting,zoals straat verlichting enz een aparte transformator te gebruiken.
Mijn baan heeft de afmeting van 4.10 bij 1.55 en ik heb een CS2.
Wie kan mij daarbij helpen.

Henk.
Re:Verlichting
Freak
gast

Re:Verlichting
Hallo Henk,

Het altijd verstandig om voor je straat-, huis enz. verlichting een aparte trafo te nemen.
Let wel op de juiste spanning en vermogen.

Mvg,
Peter
Re:Verlichting
Marklin1958
gast

Re:Verlichting
En wat is dan de spanning en vermogen die je nodig hebt?
En wat voor soort trafo heb je dan nodig.In deze zaken ben ik een leek.
Dit forum is echt fantastisch voor leken zoals ik.Je kan hier met alle vragen terecht.
Alvast bedank.

Henk
Re:Verlichting
Aliebengalie
gast

Re:Verlichting
Henk.
Je moet eerst uitzoeken wat voor soort en hoeveel volt je lampje is..
Led verlichting gebruikt namelijk niet veel stroom,en kun je een boel kwijt op een trafo.
Maar die led lampjes zijn meestal voorzien van een weerstandje die zorgt dat je ook bij een hogere spanning (volt) het lampje brand en niet stuk gaat.
Maar deze aansluitspanning kan ook erg verschillend zijn.
Dan de gloeilampjes , die heb je ook in allerlei verschillende aansluitspanningen,en gebruikt ralatief veel stroom ,en kun je dus veel minder lampjes laten branden op je trafo.
Is dus afhankelijk van de spanning en het verbruik van het soort lampje van hoeveel je aan kan sluiten op een aparte trafo.

Zorg dat je zoveel mogelijk gegevens opsnort van je lampjes , dit verkomt veel ellende.
En beter een aparte transformator (ook makkelijk zoeken bij storingen) en geen verlies van je rijspanning.

En ja zo kunnen we nog wel even doorgaan....hoop dat je er iets aan hebt....anders zeker vragen,en er is hier ook al zat over te lezen hoor.

Mvg: Alex
Re:Verlichting
Marklin1958
gast

Re:Verlichting
Hallo Alex,

Bedankt voor je tips.
Ik heb je filmpjes bekeken.Goh wat heb jij veel treinen en ook een hele mooie grote baan voor.

Gr Henk.
Re:Verlichting
Aliebengalie
gast

Re:Verlichting
Citaat van: Marklin1958 op zaterdag 29 januari 2011, 17:29:39
Hallo Alex,

Bedankt voor je tips.
Ik heb je filmpjes bekeken.Goh wat heb jij veel treinen en ook een hele mooie grote baan voor.

Gr Henk.

Was nog niet alles hoor Henk,staat nog het een en ander te wachten op ombouw naar digitaal binnenkort.
Maar met de baan ben ik bijna tevree.....

mvg: Alex