Naar aanleiding van
Menno's verslag van zijn prachtige ombouw van slanke K-rails wissels naar een Hosentrager en dat ik het ook een mooie constructie vind, wil ik mij ook eens buigen over een M-rails variant.
Al eerder had ik een variant met 1 engelse wissel en 3 wissels uit de 5200 grote boogstraal reeks; helaas geen foto van, maar op 5:10 in deze video is ie te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=UNEEbtrmY_IWelke railafstand je dan hebt weet ik zo niet, maar fors, meer dan de standaard 77.4 mm tussen boogstraal van 5100 en 5200 m-rails.
Kiezel wees op de combi met 5137's (5100 kleine boogstraal reeks) zonder hun passtukje.
Citaat van: kiezel op zondag 15 maart 2009, 07:57:36
Heel mooi gedaan Menno!
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 14 maart 2009, 23:35:20
Ik vind dit een mooi type kuising, heb in mijn vorige vloerbaantje zoiets van M-rails gelegd maar dan natuurlijk met grote spoor afstand.
In M-rail kun je zonder wissels/kruising te verzagen ook tot een redelijk kleine spoorafstand komen, als je de R1 wissels 5137 gebruikt. Je moet dan alleen in het rechte deel een klein stukje tussen de wissels opvullen met wat restmateriaal (6mm). Als ik tijd heb zal ik daar een foto van plaatsen.
Groetjes,
Kiezel
Citaat van: kiezel op zondag 15 maart 2009, 09:59:36
Citaat van: AnalogDriver op zondag 15 maart 2009, 09:24:05
Kiezel,
En welk kruisingsstuk dan? De kleine of grote kruisingsstuk (X-stuk) in M-rails?
Ik dacht dat ik het met 5137's zonder passtukje er op geprobeerd had en de hoeken niet goed kreeg.
Mijn versie in de video was met 5200-serie (boogstraal) wissels en het kleine X-stukje.
Ik gebruik ook de 'korte' kruising (5211 geloof ik).
De 5137 wissels hebben een hoek van 22,5 graad.
De kruising is gebaseerd op een hoek van 24,28 graad (dus de 5202 wissels).
Oftewel, 'officieel' past dat niet, maar ik combineer wel vaker de 22,5 graden met de 24,28 graden en dat geeft geen enkel probleem (noch optisch noch technisch).
Groetjes,
Kiezel
Ik had al eerder naar deze combi gekeken, maar dacht dat het niet ging passen. Naar aanleiding van de reacties van Kiezel toch nog maar eens gekeken en wat foto's gemaakt:
Ter vergelijking heb ik er twee 5100 boogstraal wissels bij gelegd: met de 5137's + kleine kruising kom je, met wat kieren waar Kiezel het al over had, uit op 77.4 mm afstand.
Van een afstandje ziet het er aardig uit, maar laten we eens dichterbij kijken:
Tja, toch wel flinke afwijkingen.
Sowieso zitten er schuine kieren door het genoemde hoekverschil tussen
22,5 graad (5137 wissel) en de kruising van 24,28 graad die is gebaseerd op de 5200 boogstraal.
Verder is er een afstand op het rechte stuk. Te klein voor de '1 biels' passtukjes (
rood). Als je er toch zo'n 'ééntje' tussenzet, krijg je een extra kier in het afbuigende gedeelte (
groen)
Voordeel is dus dat dit een kleinere railafstand geeft dan met 5200 boogstraal wissels;
Nadeel is wel van deze combi niet te combineren is met een Engelse wissel op één van de 4 posities.
Plan is nu om een kleine kruising te bewerken en wissels vooralsnog in takt te laten.
Doel is de kieren weg te krijgen, zowel op het rechte stuk als bij de kruising. Dat wordt afvijlen van de kruising! En deze van nieuwe koppelvlakken voorzien. Zonodig wil ik de stroomdoorvoer alternatief doen, wellicht door een rode draad aan de kruising te solderen die dan als extra aansluitrail op de rijstroom aangesloten moet worden.
Hierdoor zal de railafstand wel een fractie kleiner worden dan de 77.4 mm, maar ik denk dat dat met m-rails makkelijk is op te lossen door de marge in m-rails en de stukken rail die naar deze kruising toe lopen.
Alternatief is meer van het rechte van de kruising weghalen, 'als ik dan toch aan het zagen ben', en de railafstand echt kleiner te maken. Alleen kom je dan zeker niet op een standaard maat uit denk ik.
Afgelopen maandag op een kleine treinenebeurs een extra kleine kruising gekocht a ? 2,50, eentje die wat donkerder is meer qua kleur passend bij de wissels die ik heb, niet zo bleek als die op de foto.
Zodra ik de kleine kruising heb aangepakt en bijgewerkt, plaats ik hier updates.
Hajo