Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie

Gestart door AnalogDriver dinsdag 14 april 2009, 19:42:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Naar aanleiding van Menno's verslag van zijn prachtige ombouw van slanke K-rails wissels naar een Hosentrager en dat ik het ook een mooie constructie vind,  wil ik mij ook eens buigen over een M-rails variant.


Al eerder had ik een variant met 1 engelse wissel en 3 wissels uit de 5200 grote boogstraal reeks; helaas geen foto van, maar op 5:10 in deze video is ie te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=UNEEbtrmY_I


Welke railafstand je dan hebt weet ik zo niet, maar fors, meer dan de standaard 77.4 mm tussen boogstraal van 5100 en 5200 m-rails.


Kiezel wees op de combi met 5137's (5100 kleine boogstraal reeks) zonder hun passtukje.

Citaat van: kiezel op zondag 15 maart 2009, 07:57:36
Heel mooi gedaan Menno!

Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 14 maart 2009, 23:35:20
Ik vind dit een mooi type kuising, heb in mijn vorige vloerbaantje zoiets van M-rails gelegd maar dan natuurlijk met grote spoor afstand.

In M-rail kun je zonder wissels/kruising te verzagen ook tot een redelijk kleine spoorafstand komen, als je de R1 wissels 5137 gebruikt. Je moet dan alleen in het rechte deel een klein stukje tussen de wissels opvullen met wat restmateriaal (6mm). Als ik tijd heb zal ik daar een foto van plaatsen.

Groetjes,
Kiezel :)


Citaat van: kiezel op zondag 15 maart 2009, 09:59:36
Citaat van: AnalogDriver op zondag 15 maart 2009, 09:24:05
Kiezel,

En welk kruisingsstuk dan? De kleine of grote kruisingsstuk (X-stuk) in M-rails?

Ik dacht dat ik het met 5137's zonder passtukje er op geprobeerd had en de hoeken niet goed kreeg.  :?:
Mijn versie in de video was met 5200-serie (boogstraal) wissels en het kleine X-stukje.

Ik gebruik ook de 'korte' kruising (5211 geloof ik).
De 5137 wissels hebben een hoek van 22,5 graad.
De kruising is gebaseerd op een hoek van 24,28 graad (dus de 5202 wissels).
Oftewel, 'officieel' past dat niet, maar ik combineer wel vaker de 22,5 graden met de 24,28 graden en dat geeft geen enkel probleem (noch optisch noch technisch).

Groetjes,
Kiezel :)



Ik had al eerder naar deze combi gekeken, maar dacht dat het niet ging passen. Naar aanleiding van de reacties van Kiezel toch nog maar eens gekeken en wat foto's gemaakt:




Ter vergelijking heb ik er twee 5100 boogstraal wissels bij gelegd: met de 5137's + kleine kruising kom je, met wat kieren waar Kiezel het al over had, uit op 77.4 mm afstand.



Van een afstandje ziet het er aardig uit, maar laten we eens dichterbij kijken:




Tja, toch wel flinke afwijkingen.

Sowieso zitten er schuine kieren door het genoemde hoekverschil tussen
22,5 graad (5137 wissel) en de kruising van 24,28 graad die is gebaseerd op de 5200 boogstraal.

Verder is er een afstand op het rechte stuk. Te klein voor de '1 biels' passtukjes (rood). Als je er toch zo'n 'ééntje' tussenzet, krijg je een extra kier in het afbuigende gedeelte (groen)


Voordeel is dus dat dit een kleinere railafstand geeft dan met 5200 boogstraal wissels;
Nadeel is wel van deze combi niet te combineren is met een Engelse wissel op één van de 4 posities.


Plan is nu om een kleine kruising te bewerken en wissels vooralsnog in takt te laten.
Doel is de kieren weg te krijgen, zowel op het rechte stuk als bij de kruising. Dat wordt afvijlen van de kruising! En deze van nieuwe koppelvlakken voorzien. Zonodig wil ik de stroomdoorvoer alternatief doen, wellicht door een rode draad aan de kruising te solderen die dan als extra aansluitrail op de rijstroom aangesloten moet worden. 

Hierdoor zal de railafstand wel een fractie kleiner worden dan de 77.4 mm, maar ik denk dat dat met m-rails makkelijk is op te lossen door de marge in m-rails en de stukken rail die naar deze kruising toe lopen.


Alternatief is meer van het rechte van de kruising weghalen, 'als ik dan toch aan het zagen ben', en de railafstand echt kleiner te maken.  Alleen kom je dan zeker niet op een standaard maat uit denk ik. 



Afgelopen maandag op een kleine treinenebeurs een extra kleine kruising gekocht a ? 2,50, eentje die wat donkerder is meer qua kleur passend bij de wissels die ik heb, niet zo bleek als die op de foto.

Zodra ik de kleine kruising heb aangepakt en bijgewerkt, plaats ik hier updates.


Hajo
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Op verzoek van Hajo bij deze nog even twee foto's van een alternatieve oplossing: het verlengen van de doorgaande sporen. Zoals aangegeven past de 8mm lange 5208 daar niet, maar moet je een stukje van ca. 5mm hebben. Ik heb dit zelf opgelost door een stukje van een rechte rail af te zagen en er tussen te plaatsen. Even snel twee foto's gemaakt:


Onderin zit het op maat gemaakte tussenstukje, bovenin zie je nog de al eerder getoonde kier (ik moet dus nog een stukje op maat maken, is er tot nog toe niet van gekomen).

Close-up:

De bovenste doorgaande rail van de rechter 5137 heb ik eruit getrokken en een iets langere ervoor teruggezet (uit de rechte rail die ik toch al aan het verzagen was). In de onderste doorgaande rail heb ik een ministukje (5mm) rail gefrot.

Niet zo high tech maar het werkt...! 8)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Hé "hetzelfde" project maar dan voor m-rails. Volgens mij kan nu iedereen leren hoe het moet per railtype :wink: :D

Mathijs
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Citaat van: Mathijs op dinsdag 14 april 2009, 22:38:55
Hé "hetzelfde" project maar dan voor m-rails.

Nou, als ik het echt wil doen zoals Menno heeft gedaan dan zou ik zeldzame 3900 serie wissels moeten verzagen (ga ik niet doen),
of minimaal 5137's verzagen en aan 2 kanten inkorten, maar dat durf ik dekn ik niet aan zonder Menno's AutoCad support.



Kiezel, dank voor foto's en verduidelijking: zelf passtukje maken is best fraaie oplossing :)  Ik denk dat ik zo eens de slijptol aanzet om de lruising te bewerken :D



Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 april 2009, 08:19:07
Kiezel, dank voor foto's en verduidelijking: zelf passtukje maken is best fraaie oplossing :)  Ik denk dat ik zo eens de slijptol aanzet om de lruising te bewerken :D

Ik heb het zelf met noeste handenarbeid gedaan :P m.b.v. een ijzerzaagje en een zijkniptang.
Achteraf gezien had het passtukje nog wel een 0,5 mm korter gemogen trouwens.

Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 april 2009, 08:19:07
Nou, als ik het echt wil doen zoals Menno heeft gedaan dan zou ik zeldzame 3900 serie wissels moeten verzagen (ga ik niet doen),

Nee dat zou ik maar niet doen nee... :shock:
Ik heb zelf twee rechtse maar slechts een linkse slanke 3900 M-wissel dus ik ben zelfs gedwongen die verleiding te weerstaan. Zou trouwens weer een eigen uitdaging geven want die wissels zijn 16,875 graden (dan zou je daar een stukje af moeten zagen en een kruising van 30 graden gebruiken - maar laten we daar maar niet aan beginnen, het high-tech laten we over aan moderner spul zoals K-rails en Menno 8) ).

Succes met klussen!
Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Leuk topic!! :D
Deja Vu voor mij :P  8)

Nee, maar serieus, ik ben ontzettend benieuwd naar het resultaat. Het lijkt me best lastig om de m-rail netjes op maat te maken.
Zo te zien zit je hier gelukkig niet met hartstukken die in de weg zitten, maar wel weer met niet kloppende afbuigende hoeken.

Ik heb geen enkele ervaring met m-rails, maar als ik eventueel een steentje kan bijdragen hoor ik het wel :)

Veel suc6. Ik blijf dit zeker volgen.

Groetjes,
Menno
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 14 april 2009, 19:42:44
Ter vergelijking heb ik er twee 5100 boogstraal wissels bij gelegd: met de 5137's + kleine kruising kom je, met wat kieren waar Kiezel het al over had, uit op 77.4 mm afstand.

Nog even een kleine correctie: de behaalde spoorafstand is niet 77,4 mm. Dat is namelijk de afstand tussen twee sporen die met een 5200-serie wissel (5202) aan elkaar worden verbonden.
In dit geval gebruik je de 5100-serie als referentie en de spoorafstand is daarmee 96,4 mm (dus meer dan de standaard afstand tussen een R1 en R2 boog).

Nog een keer groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Inderdaad zeg. Des te meer reden voor operatie 'inkort'  :D
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Hierbij mijn tussenstand.
1 kant gedaan,
kuising bewerkt,
stroomdoevoer moest er aan geloven (drukt anders de railstukken uit elkaar),
maar wel een deel daarvan laten zitten anders heeft de middengeleider geen houvast aan het eind
1 railstuk van een wissel vervangen naar de tip van Kiezel
passtukje gemaakt.
2 mm stuk rail als opvulling gemaakt en in de raillas vastgezet

Oh wat is een Dremel toch fijn  :D 
en ex-stootblok railstukjes zijn prima donor voor matriaal.










Tussenstukje zit nog tijdelijk met Bluetag vast




Uiteraard moet alles ook nog aaneensluitend gebogen worden, zowel de beddingen als de rails zodat het mooi aansluit.




Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Knap gedaan :!: :!: :!: :!:
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Mooi Hajo!

En aangezien je zo gek op dremelen bent is misschien dit nog eens het uitproberen waard?



Uiteraard is dit een 'photoshop' gevalletje, maar volgens mij is dit de kleinst mogelijke onderlinge railafstand die je redelijk eenvoudig ('alleen' een beetje (veel) dremelen van de kruising en een stuk van de rechte delen van de wissels) kunt realiseren.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Mooi kunstje om zo'n fraaie kruiswissel te krijgen  :D
Lijkt me geweldig zon ding hiero in te bouwen, maar ik durf t niet aan en heb de benodigde spullen niet.

Maare, succes! 8)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails

Kiezel: geweldig!  :shock: Photoshop is dan wel geen autocad, maar een indruk krijg je zo wel, goed idee om het zo basic eerst in beeld te brengen.
En ja, dit bedoelde ik met meer weghalen waarbij dan ook in de wissels ingegrepen moet worden.

Bewaar ik even als projectje, nu ik het zo in beeld zie, wil ik dit wel maken. Geeft wel wat meer uitdagingen dan beperkte oplossing, maar mogelijk resultaat is zeer fraai, boven mijn verwachting  :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Citaat van: kiezel op donderdag 16 april 2009, 21:00:22
Mooi Hajo!

En aangezien je zo gek op dremelen bent is misschien dit nog eens het uitproberen waard?



Uiteraard is dit een 'photoshop' gevalletje, maar volgens mij is dit de kleinst mogelijke onderlinge railafstand die je redelijk eenvoudig ('alleen' een beetje (veel) dremelen van de kruising en een stuk van de rechte delen van de wissels) kunt realiseren.

Groetjes,
Kiezel :)

Kiezel, heb je hiervan nog een groter origineel waarop het nog beter te zien is?
Kun je die eekn keer ergens laatsen en hier een link?

Ik wil hier over een tijdje toch aan beginnen na de ervaring met de vorige.


Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails


zonder snijden en zagen enzo kan het in M ook...

Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 18 juni 2009, 22:32:20
Kiezel, heb je hiervan nog een groter origineel waarop het nog beter te zien is?
Kun je die eekn keer ergens laatsen en hier een link?

Hoi Hajo, ik heb helaas geen grotere versie van deze afbeelding. Ik heb de foto eerst verkleind en toen pas gefotosjopt... :(

Maar met jouw talent moet het ook zonder detailfoto wel lukken! 8)


Citaat van: Wasmi op donderdag 18 juni 2009, 22:55:25
zonder snijden en zagen enzo kan het in M ook...

De standaard kruiswissels zijn bekend (de rechtse is de meest gangbare); het ging er hier juist om dat de onderlinge spoorafstand kleiner zou moeten worden en dan ontkom je niet aan wat creatief fröbelwerk... :D

Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - HET EINDRESULTAAT + TEST
De super-ingedikte versie hieboven wordt mijn volgende rails-projectje,
maar mijn eerdergetoonde kruiswissel met 5137's en bijgewerkte 5211 kleine kruising is af ! :P

Op de vorige Houten-beurs had ik hem al mee naar der Meet&Greet genomen en getoond aan een aantal mensen.

- 2e passtukje gemaakt
- electra gewijzigd
- met een vullende lijm (Gamma in geel-zwarte verpakking in een soort spuitbus) de passtukjes en wissels en kruising met elkaar verbonden - ziet er lelijk uit, maar het werkt en is maar de onderkant
- beddingen van de m-rails naar elkaar toe gebogen - 'opgelijnd'
- lak beschadigingen bedding en bielzen aangetipt met verf


En nu ook getest

Bij de M&G gaven meerdere mensen aan dat de kleine 5211 kruising zonder pukko's (puntcontacten) in het hart problemen geven met kde kleine slepers - treinen komen tot stilstand. Dat moest dus ook getest worden.


Hiervan heb ik een videootje gemaakt met gesproken commentaar



Hierin gelijk de Märklin Köf in DRG getoond alsmede een DRG stroomlijn 01.10
Aan het eind zitten nog wat extra foto's van de onderkant.
 

Veel kijkplezier!   (merk ook het commentaar op de enige ontsporing op - heb ik er maar in laten zitten)

Groet,
Hajo
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - HET EINDRESULTAAT + TEST
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - HET EINDRESULTAAT + TEST
Zo, dat gaat hartstikke mooi over die Hosenträger!

Netjes gedaan en leuk filmpje met commentaar :D

Groetjes,
Menno
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - HET EINDRESULTAAT + TEST
Mooi Hajo!

Leuk om te zien dat het werkt.

Ik ga mijn zelfde soort Hosentrager (nog steeds maar 1 helft klaar) weer uit elkaar halen, want mijn baanplan wordt ivm verhuizing weer heel anders.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - HET EINDRESULTAAT + TEST
Ik had dus ook heel lang 1 helft klaar.

Jammer dat je banenplan heel anders wordt - weet je zeker dat je niet ergens een Hosentrager gaat gebruiken?
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - HET EINDRESULTAAT + TEST
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 23 oktober 2009, 11:03:49
Ik had dus ook heel lang 1 helft klaar.

Jammer dat je banenplan heel anders wordt - weet je zeker dat je niet ergens een Hosentrager gaat gebruiken?

Tja mijn baanplan is de afgelopen 2,5 jaar al zoooo vaak veranderd dat ik het natuurlijk nooit zeker weet! 8)
Maar de Hosentrager staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijst om in de baan op te nemen. Bovenaan staat namelijk het zo goed mogelijk integreren (in de hoofdbaan en de doorrijsporen van het station) van de slanke 3900 bogen en de bijbehorende wissels (waar ik er inmiddels 5 van heb).

In ieder geval staat het bouwen van de baan voorlopig (minimaal een half jaar) in de ijskast tot na de verhuizing en alles wat daarbij komt kijken.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO VAN HET EINDRESULTAAT+TEST
NU moet ik ook zo'n Gestroomlijnde Loc kopen

OMG wat is tie mooi zeg

en allemaal dankzei de topic starter

Nou dank je wel he 8)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO VAN HET EINDRESULTAAT+TEST

Alsjeblieft dan :)

Overigens is die stroomlijner wel licht geweatherd. De bolle voorkant glimt nog wel, maar rest heeft duidelijke rij-vuil sporen van een lange rit. Volgens mij maakt dit hem een beetje extra mooi om te zien rijden.

Hajo
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO van het Eindresultaat +Test
maar dat mag het niet baten 8)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO van het Eindresultaat +Test
Hoi Hajo,

Ziet er erg goed uit. Filmpje is ook super!!! Bedankt voor het plaatsen!

Groet Jos
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Moet je weten dat Märklin ze vroeger compleet leverde:


(bron: Märklin catalogus 1935)

En dat voor 15 mark...  ;)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO van het Eindresultaat +Test
Ja, dat waren nog eens tijden...! :D

Helaas waren ze alleen verkrijgbaar in spoor I en spoor 0. En niet in het niet lang daarna ingevoerde H0 (00).

Als je trouwens even verder bladert in die catalogus (pagina 48) dan kom je dezelfde variant tegen met middengeleider voor de elektrische spoor I en spoor 0 treinen. Daarvoor moest je wel dieper (bijna 2 x zo diep) in je portemonnee tasten!

Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails
Citaat van: kiezel op donderdag 16 april 2009, 21:00:22


Uiteraard is dit een 'photoshop' gevalletje, maar volgens mij is dit de kleinst mogelijke onderlinge railafstand die je redelijk eenvoudig ('alleen' een beetje (veel) dremelen van de kruising en een stuk van de rechte delen van de wissels) kunt realiseren.

Hee Hajo,

ik heb dit draadje al eens aandachtig doorgelezen, dus toen ik na het uitleggen van de vaste baan meer dan vier wissels overhield kon ik het niet weerstaan om het idee van Kiezel eens uit te werken . . . .
Ik vind zo'n 'hosenträger' namelijk ook wel stoer staan op m'n baan . . . 8) !

Hier mijn eindresultaat :



Detail kruisstuk :



Hiervoor zijn 4 wissels 5221 en een kruising 5211 gebruikt.
De 4 wissels heb ik aan twee zijden 'gedremeld' en van de kruising is het kunststof 'kruisstuk' en de twee geknikte rails gebruikt. De h.o.h. afstand is 77,4 mm, terwijl de volledige lenge (2x 180) 360 mm is.
Ik ben van plan om de wissels onderling met elkaar aan de achterzijde vast te solderen.
De middengeleiders moeten ook nog elektrisch met elkaar verbonden worden. Tevens wil ik voor de gelijktijdige aandrijving van alle vier de handwissels gebruik maken van een zelf ontwikkelde spindel-motorunit.

Vind het zelf wel aardig gelukt, maar moet er nog wel testrijden, testrijden, testrijden . . . . .!  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO van het Eindresultaat +Test
HEEL FRAAI!!!!!!  :D

Expres in grote letters. Top.

Groeten

Olav
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO van het Eindresultaat +Test
Netjesssssss!!!!!!

Mooi gedaan, petje af! 8)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO van het Eindresultaat +Test
Heel netjes ja :D
:cool:

Mathijs
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - VIDEO van het Eindresultaat +Test
MOOOOOOOOOOOOOOOOOI!!!

Ik ben er echt jaloers op Erik, mmmm handwissels heb ik er ook wel een paar van over. Tevens van een forumlid een dremel overgenomen. Wie weet.

Gr. Fred.
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - meer oplossingen

Erik,

Wat een zeer mooi uitgevoerde kruiswissel. Deze oplossing met meer van een wissel gebruiken en alleen het kruisstuk maar niet de bedding van de kruising was hier nog niet naar voren gekomen.

Volgens mij, Kiezel help even, kloppen de hoeken zo ook helemaal door 52xx wissel te gebruiken in plaats van de 5137 zonder opzetstukje.

En mooi dat je precies 2x18cm lengte hebt.


Enige wat je nu hebt is zo'n heel duidelijke scheidslijn in het midden, en de ligging van de bielzen is anders. Onder de kruising dwars op de rails in plaats van in het verlengde van de bielzen van het rechtdoorgaande spoor (zoals het in het echt ook ligt meen ik).

Maar qua hak- en paswerk zeer mooi gedaan. Ik ga er nog eens over denken of ik wel 5137 als basis ga gebruiken of toch ook 52xx serie en deze constructie.


Success met elctrische afbouw en de gelijktijdige wisselaandrijving. Laat ook de onderkant dan maar eens zien en hoe jij dat oplost met die aandrijving.


Hajo

Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Hee Hajo,

mede door de positieve reacties (allen dank daarvoor! :oops:) en jouw uitnodiging om in dit topic hierover verder te berichten (ik hoop dat ik dat juist heb?) ben ik gauw weer verder gegaan met mijn hosenträger.

Ik heb deze op twee plaatsen aan de achterzijde middels solderingen aan elkaar gehecht. De vier middengeleiders zijn met een koperdraad aan elkaar verbonden.



Ook tussen de 'relaiskasten' zit een mechanische verbinding (m3 boutje + 3 moertjes). Dit bevorderd de stevigheid van de gehele hosenträger.



Aan de voorzijde heb ik van het kunststof kruisstuk de puntstukken wat met de vijl bewerkt. Hieruit blijkt dat deze toch niet exact de juiste hoek hebben, maar dat is vrij snel verholpen. Tevens heb ik uit de overblijfselen van kruising 5211 het ruitje geknipt en dit samen met het kunststof gedeelte met dubbelzijdig tape in de hosenträger gezet. Optisch is het niet helemaal juist, maar het oogt wel beter! :D



Dan nog een overzicht van de geleiding van de wisselbediening. Deze is nog niet compleet. De verbinding tussen beide armen met tegenovergestelde beweging vereist nog wat peinswerk . . . .



En nog een totaalbeeld van de achterzijde . . . .



Wat nog rest is:
- de verbinding van beide armen van het mechaniek met tegenovergestelde beweging
- de overbrenging van de aandrijving naar het mechaniek
- op de baan inbouwen
- testrijden, testrijden, testrijden . . . .

Groeten,

Erik
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Die laatste 2 punten omgedraaaid neem ik aan. :)

Maar super super netjes allemaal. Ook dat ruitje in het midden.

Die tegengestelde draaibeweging: ik denk aan een vlak liggend wieltje waar je aan elke kant een van die koperen bedieningen op vastmaakt en die wieltjes laten draaien. Geen eenvoudige constructie en jij verzint vast nog wat simpelers.

Hajo
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Hee Hajo,

hier het vervolg van mijn Hosenträger met M-rail.

Ik heb de geleiders/kunststof buisjes beter bevestigd met alu-tape i.p.v. schilderstape. In het midden van het kruispunt een koperen moertje gesoldeerd voor het draaipunt van het mechanisme. Hiervoor een stripje 1mm PVC-plaat genomen dat van de nodige gaten voorzien en vastgezet met een kunststof m3-boutje.



Het mechanisme, wat overigens nog steeds soepel beweegt, tijdelijk met de aandrijving verbonden middels koperdraad. Deze bestaat uit twee gelijkstroommotortjes i.c.m. twee microswitches. De 'loper' hiervan verdient nog wel enige verbetering . . . .



I.v.m. het draaisysteem dient in de onderplaat waar de hosenträger op komt te liggen een gat van 10x8cm gemaakt te worden, wat tevens als inspectie-gat dienst doet. Dit gat zal ik later met een geluidsdichte deksel afdichten.

Dan volgt nog een kort filmpje met de werking van het geheel.
(Sorry voor het gebleer van Veronica, maar beter dan die brom van mij  :))

http://www.youtube.com/watch?v=IR8CoDhtZDE

Voor de goede bereikbaarheid wordt aandrijfunit zo'n 40cm lager geplaatst dan de hosenträger. Om deze afstand te overbruggen wil ik gebruik maken van een zogenaamde Bowdenkabel (beter bekend als remkabel  :)).
Hiervoor heb ik een stalen buisje van rond 4mm met een binnenmaat van 1,5mm. Deze wordt gefixeerd met een kroonsteen en als binnenkabel wordt staalkabel gebruikt van ophangsets van armaturen.



Je ziet: voor dit projekt is de hele onderdolendoos op z'n kop gezet!  :lol: :lol: :lol:
Goed, we gaan verder met het aanpassen van de aandrijfunit. De verbinding met de Bowden-kabel zal ook nog uitgewerkt moeten worden. Dan de hele boel inbouwen en testrijden.

Groeten,

Erik

N.B. mijn rails ligt momenteel nog los op kurk (wat wel vast ligt), wanneer alle elektrische verbindingen goed werken en alles goed is testgereden wordt de rails pas gefixeerd met acrylaatkit! Hierdoor is het dus mogelijk om het e.e.a. in te bouwen c.q. te testen op de baan.  :lol: :lol: :lol:
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie

Erik, ik doorzie op je video pas een beetje hoe de constructie en de beweging is.
Als ik het goed zie dienen de koperen stangen die nu met alu-tape vast zitten om de beweging stabiel en recht te krijgen. Klopt?

Zou je misschien nog eens een iets langere opname kunnen maken en plaatsen waarop je het meerdere malen laat bewegen?
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Klopt, Hajo en bedankt voor je reactie!

Het koperdraad glijdt door een hard-PVC buisje, dit buisje is vastgezet met alu-tape.
Per wissel één koperdraad in twee buisjes op redelijke afstand, voor de stabiliteit en de juiste richting van de beweging. Het mechanisme van de twee naast elkaar gelegen wissels heeft dezellfde bewegingsrichting, dus deze worden aan elkaar gekoppeld. Zo hou je twee mechanismen over die met tegenovergestelde richting, dezelfde wisselfunctie bedienen.

De gebogen hoeken heb zoveel mogelijk in 45 graden gehouden, zowel horizontaal als verticaal. Hierdoor verdeeld de kracht zich beter dan met rechte hoeken en heeft het stangetje toch enige flexibiliteit. Voordeel van deze manier van opbouwen: er kan naar hartelust (en soms tot ergernis) aangepast worden. (Beetje buigen hier, beetje buigen daar . . . :lol: :lol: :lol:)

Het draait uiteindelijk allemaal om testen, testen en nog eens testen  :!:
Ik probeer zoveel mogelijk alles zó te bouwen, dat achteraf aanpassen mogelijk is zonder onbedoeld beschadigen.

Dat filmpje moet je nog even tegoed houden, maar komt er aan!

Groeten,

Erik
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Erg leuk gedaan Erik!
Voor mij valt dit zeker in de categorie 'de betere zelfbouwprojecten'!

Groetjes,
Kiezel :)
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Petje af jongens (Hajo en Erik) hoewel ik een M-purist ben geworden en het mij zeer doet om een zaag in die o zo mooie m-railjes te zetten , kijk ik met ZEER VEEL BEWONDERING  naar de projectjes van jullie beiden.

Ik ben benieuwd wat Hajo nu gaat doen na het zien van de versie van Erik.

Willem-Jan
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Citaat van: AnalogDriver op zondag 07 februari 2010, 19:20:33
Zou je misschien nog eens een iets langere opname kunnen maken en plaatsen waarop je het meerdere malen laat bewegen?

Vlak voor het inbouwen van de hosenträger schoot me ineens te binnen:
ik moet nog een filmpje maken!  :shock:
Hierbij dus het beloofde filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Rs2J0de71b0

De bediening was hierbij met de hand, omdat de aandrijfmodule nog wat afstel werkzaamheden nodig heeft en hiervoor afgekoppeld is.

Groeten,

Erik
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Erik, dank. Hierop is beter te zien wat voor een geweldig stangen constructie jij gebouwd hebt. 'Alu' tape maak je handig gebruik van (waar haal je dit vandaan?), koperen draad idem.

Je bent hem nu dus aan het inbouwen. Als het helemaal ligt, graag nog een foto!

Hajo
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
"Fabelhaft" of "Wunderbar" zouden onze oosterburen zeggen ... en terecht!!!

Wat een schitterend staaltje huisvlijt. Complimenten hiervoor.

Groet,
Ronald
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
dit is echt super werk, wat gedult heb jij zeg daar ben ik jaloers op. Maar het resultaat is echt verbluffend.
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
@ Hajo:
Alu-tape wordt gebruikt in de industie voor warmte-isolatie van o.a. luchtkanalen. Volgens mij ook bij de bouwmarkt te koop. Erg sterk en een hoge kleefkracht.

De stangen-constructie lijkt misschien erg ingewikkeld, maar . . . . je begint met de constructie voor één wissel. Deze wordt 'gespiegeld' nagemaakt voor de naastgelegen wissel. Dan koppel je deze twee aan elkaar. Als dit werkt kopieër je de boel voor de andere kant. De constructie 'groeit' zeg maar, onder je vingers.

De hosenträger is inmiddels ingebouwd, echter de aansluiting op de bediening laat nog even op zich wachten. Indien gereed dan volgen natuurlijk de foto's c.q. film.

Citaat van: rorail op dinsdag 16 februari 2010, 13:52:30
"Fabelhaft"
Citaat van: rorail op dinsdag 16 februari 2010, 13:52:30
"Wunderbar"
Citaat van: Janvis op woensdag 17 februari 2010, 20:35:54
super werk
Citaat van: Janvis op woensdag 17 februari 2010, 20:35:54
verbluffend
Dank voor jullie vleiende reacties!  :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Groeten,

Erik
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Dag Hajo.

Deze kwam ik tegen in Märklin Gleisanlagen Spur H0 0330.
Op bladzijde 29/30 is de volgende Hosenträger te zien met
twee 5202 wissels, twee 5208 engelse wissels, natuurlijk
kruising 5211, als aanvulling 5108, 5110, 5112 (!) en 5208
om het passend te krijgen:



Ik wou je deze zeker niet onthouden, aangezien je mij al
eens eerder gevraagd had of een Hosenträger van M-rail
ook mogelijk was met een combinatie van engelse wissels! :wink:

Groeten,

Erik.
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Da's inderdaad een mooie met standard onderdelen.

Wat ik nog eens wil gaan doen is een zelfde constructie als jij hebt gemaakt, proberen en eerst kijken of daar een engelse wissel 5200-reeks in past. Zo te zien zou dat nét gaan, met de wisseltong van de 5200 engelse wissel en het kruising-kruisstuk.

Hajo
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Ik stel misschien een domme vraag maar wat is het voorheel van deze wissel set.
Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

Vriendelijk groeten Ton Rijnaard
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie

Ton,

Nooit van gehoord, maar ik denk wel gezien: NS gebruikt ze veel voor stations volgens mij.

Voordeel is denk ik dat je in minder dan de helft van de ruimte wisselmodelijkheid in beide richtingen hebt. Vergelijk het met 2x 2 wissels achter elkaar.

Hajo
Re:'Dubbele kruiswissel' Hosentrager in M-rails - Andere oplossing/constructie
Citaat van: Ps2-ghost op donderdag 04 november 2010, 18:48:34
Ik stel misschien een domme vraag maar wat is het voorheel van deze wissel set.
Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

Vriendelijk groeten Ton Rijnaard

Hier is het emplacement van Den Haag CS van rond 2003, uitgevoerd in M-rails.



Je ziet hier een stuk of zeven van deze oplossingen, met één, twee, drie of vier engelse wissels. Wat het voordeel is weet ik niet, maar ze doen in het echt niets zomaar.  :D

Rob