Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893

Gestart door New Holland zaterdag 04 april 2009, 12:00:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Omdat er van diverse kanten interesse in deze loc is start ik hier maar even een nieuw draadje.
Het gaat dus om deze loc van Brawa uitgebracht voor 3rail:


Het grote voorbeeld
Het voorbeeld is een EMD GP30:

(voor verdere info  over deze locs zie http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP30
Het opvallende is dat Santa Fe (zover ik heb kunnen vinden) geen EMD GP 30 loc met dit nummer heeft gehad, of dit moet verandert zijn nadat het BNSF werd.
Loc 3200 is een GP50:

Bron foto's: www.railpictures.net
Het model
Terugkomend op het model, wat opvalt is dat deze nogal zwaar is ondanks dat de kap van kunststof is. Dit heeft te maken met de hoeveelheid metaal binnen in het frame, hierin zit tevens de motor met 2 vliegwielen. Deze loc is rijkelijk gedetailleerd met oa treeplanken, handgrepen, handrailing, ventilatorbehuizing opengewerkte traptreden, bestuurders in de cabine (helemaal zwarte "popjes" van pet t/m schoenen, maar dat is evt nog zelf aan te passen) etc.
Het is een digitale loc met een DCC decoder, geen geluidsfuncties alleen verlichting.

Rijeigenschappen: De loc('s) rijden zeer soepel, zelfs in de laagste stand (met IB) komen ze keurig vooruit. Indien de snelheid aan de M-rail wissels aangepast wordt is passeren geen probleem. Bij hogere snelheid over de wissels kan ontsporen voorkomen (een wissel volgt direct na een helling daar gaat het nogal eens mis voor de rest op vlak terrein niet). Stilvallen op de wissels komt ook maar zeer zelden voor. Kortom prima rijeigenschappen voor op M-rails. Ik ben zeer tevreden :D.

Hieronder wat detailfoto's en foto's van de binnenkant.









Hierbij nog wat foto's en filmpjes van de ritten op de baan, de filmpjes zijn met fotocamera gemaakt dus kwaliteit is niet geweldig. let verder niet op de rommel op de baan, is nog in aanbouw.














groeten,
Joram





Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Hey Joram!

Dat is een erg mooie lok!! :shock:
Ik zag deze laatst ook staan bij Harlaar te Badhoevedorp, en ik heb hem helaas net niet gekocht :(
Ik ben overigens wel benieuwd of er kleurvarianten bestaan van het model. Uiteraard hoeven deze modellen geen sleper te hebben, zolang je de kap ervan maar kan overzetten.
Ik blijf in ieder geval je draadje volgen, en ik kan niet wachten op foto's van de loc op de baan (of zelfs een filmpje :lol:)
Ik vermoed trouwens ook dat het nummer van BNSF 3200, dus de GP-50, het gevolg is van een hernummering door de fusie tussen AT&SF en BN, zoals je al zei. De GP-30's op de foto's hebben beide een nummer uit de 2400 serie. Dit zal de nieuwe nummering van de locs zijn. (slechts mijn vermoeden :lol:)

mvg

Victor
Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Bwehhhhhhhhhhhhhhhh ik wil m terug :lol:
Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
@ victor: op de onderkant van deze loc staat Life-like made in China, dus waarschijnlijk is deze in opdracht van brawa voor 3rail omgebouwd oid. Als je een Life Like loc GP 30 kan vinden of een kap daarvan zou deze probleemloos uitwisselbaar moeten zijn volgens mij. Ik heb zo even gegoogeld en kom dan idd andere kleurvarianten tegen.

@ Catzeiler:  :P  :D

groeten,
Joram
Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Ha die Joram.
Prachtige loc, vooral ook alle details die jij zo mooi in beeld hebt gebracht.
Wel had ik de neiging om deze onder mijn scherm op te vangen, maar helaas kwam er niets! :(
Je kunt met vrijwel ieder bewerkings programma foto's draaien, je hebt dan een mooier beeld van de prachtige details zonder iedere keer weer je scherm op z'n kan te hoeven zetten. :roll: :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
AlbertJan, moet je denk ik wat harder schudden dan valt de loc er misschien vanzelf uit  :D. Maar zonder gekheid, ik heb het even aangepast. Is idd wat duidelijker zo.

groeten,
Joram
Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Het mooie is ook de prijs  :D
Bij MTE zou de loc, mits leverbaar natuurlijk, 133 euro kosten.
En dan is er misschien nog wel iemand die de kap in de kleuren van een andere maatschappij kan spuiten.

GR.  Jan
Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Heel gaaf dat je een apart draadje hebt gemaakt. Hopelijk zijn er meerdere kappen, dat geeft weer mogelijkheden voor mijn baan.

Gr, Stephan
Re: Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Een tijdje geleden heb ik ergens op internet gelezen dat de usa modellen van Brawa zijn overgenomen door LifeLike en deze zitten in het programma van Walthers. Ook op de pagina van Harlaar in Badhoevedorp vind ik een pagina met daarop modellen van LifeLike, zie http://www.modeltreinen.nl/lifelike-h0/proto2k.html. Vraag is of dit ook 3rail modellen zijn en of je hier de kap van kan gebruiken. Verder kan ik niet echt een website vinden van Lifelike met daarop hun modellen.

Gr, Stephan
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Nou eergisteren voor het eerst rondjes aan het rijden met de brawa loc, ik heb er inmiddels dus 2, heb er tussendoor nog een aangeschaft  8). De ene van catzeiler moest even wakker worden op de baan, ging in het begin nogal met moeite, aanduwen, etc maar het gaat nu goed.
Tot nog toe maar 1 grote ontsporing gehad en enkele kleine meer door te hard rijden of teveel wagonnen om de helling op te komen.
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Ha Joram!

De flimpjes en foto's zijn echt heel gaaf! Ook mooi dat je de twee (!) locs in 'Elephant Style' laat rondrijden :lol:
Even een vraag: denk jij dat er in de loc een luidspreker kan worden ingebouwd, zonder te moeten hakken en breken :?: Ik wil namelijk graag ook een dergelijk locje aanschaffen, maar zonder het geluid van een stampende EMD 567D3 V16 dieselmotor en een blèrende luchthoorn is het zo...stil :?

mvg,

Victor
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Victor,

jaja, vond het zo'n mooie loc dus heb de kans van de 2e niet laten schieten, en ziet er natuurlijk prachtig uit, met een lange sleep wagonnen.
Wat betreft je vraag over inbouwen van geluid het lijkt me nogal lastig zonder al te veel te veranderen als je kijkt naar deze foto:

Je ziet dat er vanbinnen nogal veel metaal zit, misschien is het mogelijk om bij de cabine een speakertje te plaatsen (geen idee hoe groot die precies zijn) en anders daar evt wat metaal weg frezen en de machinist er uit te halen om dan een speakertje in te bouwen meer lijkt me vrij krap. Dus ben bang dat er anders idd wel wat "hak en breek" werk nodig is.
Het zou idd wel prachtig zijn om ook geluid te hebben. Ik weet eigenlijk niet of er van deze loc ook dummies zijn, dan heb je natuurlijk veel meer de ruimte om daar geluid in te zetten.

groeten,
Joram
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Leuk dat je ons je model laat zien. Het is een mooi model! Ik loop steeds meer warm voor USA spoor.

Zou er in de neus niet een speakertje passen?

De prijs van 133,- met decoder klinkt ook fantastisch trouwens!
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Het kleinste speakertje van esu is 13 mm in doorsnee. Dat kan toch wel weggefrommeld worden onder in de cabine? :lol:

mvg,

Victor
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
13 mm, ja das niet zo groot, ik denk dat dat idd wel moet kunnen, en decodertje kan wel onderin het voorste gedeelte denk ik zo.
En inmiddels van plan hem aan te gaan schaffen ;)?

groeten,
Joram
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Je moet alleen wel even kijken of je het speakertje zonder meer op de decoder kunt aansluiten (ik vermoed van niet :?) Als je pech hebt moet er voor geluid een andere decoder in... :(

mvg,

Victor
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Er zal denk ik sowieso een andere decoder in moeten of eentje erbij, want de geluiden moeten toch ergens in "opgeslagen" worden, volgens mij gaat dat niet zomaar in een standaard decoder of in degene die er in zit. Maar daarvoor weet ik te weinig van decoders af.
Ik bedoelde eigenlijk of jij al besloten had deze loc te bestellen?

groeten,
Joram

Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Citaat van: New Holland op dinsdag 14 april 2009, 20:27:48
Ik bedoelde eigenlijk of jij al besloten had deze loc te bestellen?

sorry, ik moet eens leren lezen :mrgreen:

Ik wil hem zeker hebben, alleen op de korte termijn gaat dat niet lukken... Het rijbewijs hakt aardig in het budget :(
Het is echt weer eens iets heel anders (en ik vind ook stiekem mooiers :o) dan de 3 alco's en de 2 F7's die nu de baan domineren.

mvg,

Victor
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Hallo Joram,

Dezelfde Santa Fe loc heb ik pas geleden in Duitsland gekocht, kostte daar 129,- euro. Rijdt erg goed, mijn enige probleem is dat ik hem niet open krijg. Na de schroefjes waarmee de koppelingen vastzitten verwijderd te hebben, gaat de kap er nog niet af. Mis ik iets of is het toch gewoon meer (brute) kracht zetten.

vr gr
Louis

Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Heeeeeeeeeeeeeeeeee die herken ik!
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
speakertje kan je makkelijk kwijt.

Ik zou voor de brandstoftank gaan, die is volgens mij van plastic en als je daar alleeen de zijkanten van handhaaft, past de speaker daar mooi tussen en is het geluid direct buiten.

decoder formaat maakt ook niet uit.


Oja, zou het haast vergeten, mooie loc, gefeliciteerd. :)
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Louis,

ik heb de loc niet bij de hand hier, moet weer even denken hoe het ook al weer zat. Heb je de loc nieuw gekocht dan moet er een exploded view zijn waarop je het kan zien. Je moet in ieder geval niet alleen de koppeling, maar ook de koppelingsschacht er uit halen.
Laat maar horen of het lukt.

Groet,
Joram
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Hallo Joram,

De Loc is nieuw, gekocht voor 129,- euro bij All American Trains in Kaarst. De tekening zit erbij en daar staat ook dat je maar twee schroefjes hoeft los te draaien, maar met redelijk veel geweld lukt het dan toch nog niet. Half onder de dieseltank zitten nog twee schroefjes maar daar kun je niet aan zonder de dieseltank er af te halen en ook dat gaat met behoorlijk wat geweld niet. Zit die geklemd of kan hij er alleen van binnen uit af?
Kortom tot nu lukt het niet en dat is voor de eerste keer.

groeten louis
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Louis,

de tank kan je los halen door naar beneden te trekken, zit niet van binnen af vast.

Je moet ook de houder van de koppelingsschacht verwijderen (is blauw met een soort dekseltje) zie hier op de foto bovenin die trek je er naar voren uit. Dan moet volgens mij de kap zo los kunnen.

Succes!
Joram
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Dank je voor de foto's.
Uiteindelijk heb ik tank eraf getrokken, zat geplakt, en daarna kon ik nog twee kleine schroefjes los draaien die half onder de tank zaten en toen pas ging de kap eraf.
Ik zal die kleine schroefjes dus echt niet terugzetten want dan wordt openen wel erg bewerkelijk.

Groeten Louis
Re:Brawa Santa Fe #3200 EMD GP30 artnr:0893
Louis, fijn dat het gelukt is, zonder die schroefjes blijft de kap volgens mij ook wel goed genoeg vast zitten. Zo niet kan je altijd nog terug zetten.

groeten,
Joram