PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #150 Gepost op: Vrijdag 17 Juli 2009, 17:44:17 » |
|
hmm.. om tussen de 2 perrons niets te plaatsen vind ik dan ook weer zo gek.. dan lijkt het me weer te leeg.. of ben ik mis?
|
|
|
|
|
|
Marklin Mobile Station - C rail Klik hier voor mijn baan Klik hier voor mijn diorama
|
|
|
kenny1647
Gast
|
 |
« Antwoord #151 Gepost op: Vrijdag 17 Juli 2009, 17:56:34 » |
|
ik vind het persoonlijk niet raar als der niks is. in het echt zie je meestal ook geen verlichtign tussen perrons , af en toe wel. bij Rangerstation of opstelsporen der tussen wel Gr kenny
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #154 Gepost op: Zaterdag 18 Juli 2009, 12:57:11 » |
|
Hallo iedereen! Een station zonder naam is ook maar niets  dus heb ik na lang zoeken en overwegen tussen verschillende stationsnamen een beslissing kunnen nemen  Mijn station zal dan ook de volgende naam dragen; GRINDELWALD Ik vind deze naam best wel toepasselijk voor een Zwitsers-station(netje). Via een tekenprogramma heb ik de naam op maat proberen te maken, alsook de perronaanduidingen. Deze heb ik voorlopig simpelweg op de lantaarngeplakt en dit is het resultaat (ze hangen wat scheef enzo maar daarom is het een test  het gaat voornamelijk of ze op de goede hoogte hangen en of ze een goede maat hebben). Een inwoner van de stad Grindelwald mag als eerste gelukkige een kijkje komen nemen  ;      Reacties zijn welkom  goede hoogte? goede afmetingen? De afmetingen van het naamplaatje zijn dezelfde als van het stationsbord van Faller (dus daar denk ik wel dat ik goed zit !?) Eerst hingen de bordjes ietsjes hoger maar toen bleek dat wanneer je in een wagon aankwam de naam van het station niet eens kon lezen  of je moet half uit het raam gaan hangen  en dat lijkt me niet de bedoeling! Shoot!  Groeten, Peter!
|
|
|
|
|
|
Marklin Mobile Station - C rail Klik hier voor mijn baan Klik hier voor mijn diorama
|
|
|
|
|
TheRealRailroadmaniak
Zeer toffe gast

CS2!!
|
 |
« Antwoord #156 Gepost op: Zaterdag 18 Juli 2009, 15:51:11 » |
|
hallo peter, ziet er zeer goed uit! misschien zou ik ze iets hoger zetten  Groetjes, Alexander
|
|
|
|
|
|
wat doen zonder het forum??
|
|
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #158 Gepost op: Zaterdag 18 Juli 2009, 16:27:22 » |
|
uhu, daarmee dat ik denk dat deze wel op de juiste hoogte hangen..
Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ronald
Stamgast

Stoomloks & werktreinen. Trots lid van CJAG!
|
 |
« Antwoord #160 Gepost op: Maandag 20 Juli 2009, 23:15:58 » |
|
Ha Peter,
leuke baan. Vooral de plaatsnaam spreekt me aan: Op mijn 5e was ik voor het eerst (en voorlopig voor t laatst) in CH. Dat was in t zelfde plaatsje. Herinner mij vaag treinen, dat er in t midden ook een lok zat. Maar dat konden ook de panto's zijn geweest van restowagens misschien?
Groeten
|
|
|
|
|
|
 2x NS 1100, NS 2400, Railbus, E41, V60, V200, KVLM lok, 2x BR 03, BR 14.1, BR 17.1, BR 18.4, 2x BR 41, 2x BR 44, 2x BR 50, 2x BR 55, BR 74, BR 185 & BR 232. Divers spoorbouwmaterieel
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #161 Gepost op: Vrijdag 07 Augustus 2009, 08:47:23 » |
|
Hallo, Gisteren heb ik de straatverlichting aan mijn station geplaatst, dit gedeelte begint dus meer en meer vorm te krijgen  ook mede door het plaatsen van elke voertuigen Hier enkele foto's;    Vervolgens moet de straat nu afgewerkt worden; Preisertjes - bankjes - verkeersborden - oversteekplaats - bushalte - ... Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #165 Gepost op: Vrijdag 07 Augustus 2009, 09:44:39 » |
|
Inderdaard, zowel voor de achterkant van de straat als voor de gevels moet ik nog iets bedenken. Hoogstwaarschijnlijk dus achtergronden Edit; En oversteekplaatsen enzo moeten inderdaad ook nog ingeplant worden Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #167 Gepost op: Vrijdag 07 Augustus 2009, 09:57:06 » |
|
Dank je Wim voor de tips  altijd welkom hoor  Ik dacht ook aan een spiegel, maar dan gaat m'n station nog langer worden vrees ik  en dan wordt het iets te veel denk ik.. Achtergrondwanden zijn normaal niet zo heel dik, maar we zullen zien  Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #168 Gepost op: Vrijdag 07 Augustus 2009, 18:25:10 » |
|
Zonet wat verkeersborden in elkaar gefrutst   Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #171 Gepost op: Vrijdag 07 Augustus 2009, 19:35:15 » |
|
ochja  ik zal nog een goed moeten zoeken dan om Duitse/Zwitserse busplaatjes te vinden  maar vrees ervoor  groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hendrik_marklin
Vaste Gast

märklinbaan in opbouw
|
 |
« Antwoord #173 Gepost op: Vrijdag 07 Augustus 2009, 19:44:48 » |
|
hoi Peter, Kijk eens op deze pagina, het halte-bord staat rechts boven. Als je hier op klikt kun je de tekst veranderen en uitprinten. succes ermee groetjes Henk
|
|
|
|
|
|
met vriendelijke modelspoorgroeten Henk  Märklin | 1:87 | CS in comb. met 6021+interface | windigital | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV | DB | C-rails/K-rails
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #174 Gepost op: Vrijdag 07 Augustus 2009, 19:47:28 » |
|
maak er gewoon "Grindelwoud" of "Grindelbos" van.Klinkt nog leuker ook hé.Heb je weer een excuus om een bos te plaatsen
No no no!!  het moet zwitsers blijven  @ Hendrik: heel erg bedankt voor de link  k zal er wat van maken! Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #183 Gepost op: Zaterdag 29 Augustus 2009, 21:11:16 » |
|
Hallo iedereen, Het is weeral een tijdje dat ik nog met een update voor de dag kom, vakantiewerk eh..  hoort er namelijk bij, dus daardoor heb ik niet zo heel veel meer kunnen doen. Ik heb nu nog 3 weken vakantie dus ik ga er nog eens stevig in gaan vliegen  Zoals sommigen misschien al gelezen hadden heb ik mij een marklin kraan aangekocht.. maar niet zomaar een.. De kraan kan nameokl rijden Hieronder volgt een verslagje van de plaatsing van de kraan;
De kraan zal geplaatst worden in mijn industriegebied. Hier zullen momenteel 3 sporen komen te liggen met een mogelijke uitbreiding tot 5 sporen (links en rechts van de 2lange sporen hieronder op de foto). Tussen deze 2 sporen komt de kraan te staan. Zo kan ik beide sporen bedienen, maar ook nog 1 of 2 wagons op het korte stukje.

Vervolgens moest er een gleuf in de tafel gemaakt worden, dit gebeurde met behulp van een bovenfrees. Vermits ik nog een slecht perron had liggen moest dit maar dienen als geleider (dit om een rechte lijn te creëren)

De voltooing van de gleuf, ongeveer een halfve centimeter uitgesneden.

Om de kraan te laten rijden werd er een ingenieus systeem bedacht (met dank aan Armand ) maar eigenlijk is het zeer simpel, het werkt als volgt;
De kraan staat op een wagentje, dit wagentje wordt door middel van 2 koordjes verbonden met een motortje onderaan de tafel. De motor bevat een wiel dat dient om de koorden aan op te draaien. Bijgevolg trekt het motortje de kabels rond het wiel van de motor en wordt het wagentje simpelweg vooruit getrokken. Ok, gesnopen? .. 
even in detail
Het wagentje;

De benodigheden om de kraan te laten rijden (foto hieronder);
Links de motor met het wiel. Het is een DC motor die ergens uit een ander voorwerp is gehaald (een molentje ofzo dacht ik ) en werkt op een 12-16volt volt. Rechts 2 wieltjes om het koordje te geleiden.
De motor wordt geplaatst evenwijdig met de gleuf (ongeveer in het midden). De wieltjes worden op het uiteinde van de gleuf geplaatst. Hierrond worden de koordjes gespannen die naar de motor lopen. Verder is er aan één koordje nog een veertje gespannen om het wagentje altijd strak te houden.
De benodigdheden;

Het syteem vanuit kikkerperspectief amai ik heb stunten moeten uithalen om alles erop te krijgen 

Het veertje;

Om het wagentje te laten rijden heb ik gebruik gemaakt van een 6polige schakelaar (ON-OFF-ON). De middelste contactpunten zijn voor de transfo, de uiterste 2 contactpunten zijn voor de motor. Nu kan de motor slechts naar 1 kant draaien. Om de kraan in 2 richtingen te laten rijden moeten de draden dus gekruist worden naar de overige uiterste contactpunten (ik hoop dat iedereen het wat snapt, het heeft te maken met de 0 en 1 omkeren ofzo maar ik ben geen electricus, alleen het voorgaande heb ik ervan begrepen )
Om het wagentje in de goede richting te doen laten rijden (zodat het niet te veel afwijkt) worden 2 rails onder de wieltjes geplaatst (foto hieronder). Ik ben wel van plan deze rails nog in de kurk in te werken zodat je deze (zo goed als) niet meer zal zien.
Om de motor te laten draaien maak ik gebruik van een Mehano tranfso (DC en regelbaar). Dit laatste is wel handig, zo kan je de snelheid van de kraan regelen.
Zo, de motor draait --> de kraan rijdt --> en Peter is zeer blij met zijn aanwinst Hieronder nog enkele foto's van de kraan, met als laatste een filmpje van de functiemogelijkheden van de kraan.

http://www.youtube.com/v/_W9RgOHFOVI&rel=1Zo, ik hoop dat iedereen het wat snapt. Ik vind het zelf een prima en simpele manier om je kraan dat tikkeltje meer functioneler en interesanter te maken. Zoals op het filmpje te zien is, is het mogelijk om nog een extra spoor te bedienen zonder de giek van de kraan te moeten verstellen (aan weerszijden van de kraan 2sporen), voldoende variatie en speelmogelijkheden dus  Reacties zijn uiteraard welkom Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kenny1647
Gast
|
 |
« Antwoord #186 Gepost op: Zaterdag 29 Augustus 2009, 21:30:30 » |
|
Die Peter toch!! Je had een goede reden om even geen update te geven =D , dit is prachtige gedaan!! Rij mogelijkheiden heb je genoeg  het begin is er ! Ben zeer benieuwd naar de afwerking en de seceny hier =D Gr kenny
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MarklinSBB
Toffe Gast

|
 |
« Antwoord #190 Gepost op: Zaterdag 29 Augustus 2009, 23:09:40 » |
|
Hoi Peter, Eenoudig maar erg doeltreffend. Je moet er maar opkomen  . Ziet er erg leuk uit !! Groet Jos
|
|
|
|
|
|
Met vr. gr. Jos
Beginnen met M-rails of wordt het toch C-rails / K-rails
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AlbertJan
Speciale Gast

|
 |
« Antwoord #194 Gepost op: Zondag 30 Augustus 2009, 09:55:18 » |
|
Hallo Peter. Wat een ontzettend leuke aanvulling voor deze, toch nog altijd, bijzonder fraaie Märklin kraan!  Erg goed bedacht en heel knap uitgevoerd. Misschien nu ook nog zo'n mooie functionele Wiad grijper? Vriendelijke groeten, AlbertJan.
|
|
|
|
|
|
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #195 Gepost op: Zondag 30 Augustus 2009, 10:25:26 » |
|
Alleen zeer bedankt voor de reacties. Zoals ik al eerder zei heb ikzelf het systeem niet ontwikkeld maar wel een kennis van mij, namelijk Armand, waar ik hem zeer dankbaar voor ben! Even wat reacties overlopen; Toppie gedaan! Maar waarom zoveel ruimte genomen voor het kabelsysteem?
Hoi Laurus, wat bedoel je juist met de ingenomen ruimte? De driehoek wiel-motor-wiel? Inderdaad, de motor kon dichter geplaatst worden, maar ik had een dwarsbalk hangen waar ik de motor prima op kon plaatsen Het nadeel is wel dat je met een sleuf zit die moeilijk te camoufleren is.
Hallo John, je bent een punt dat is waar  maar het weegt niet op tegen de spelmogelijkheden die ik nu heb  zoals hier iemand zei kan ik de gleuf misschien wat verbergen dmv wat gras ofzo. En zo heel erg stoort het me eigenlijk niet hoe heb je dat wagentje gemaakt??
Hoi Peter! Ik heb de kraan in zijn geheel overkocht, ik kan wel zeggen dat het wagentje zelfbouw was. Het bestaat eigenlijk uit een metalenframe waaronder 2assen met wieltjes zijn geplaatst. Onderaan het wagentje steekt een 'plaatje' uit waaraan dan de koordjes verbonden kunnen worden. Overigens staat de kraan 'los' op het wagentje, de kraan kan er heus niet afvallen hoor, ook omdat de kabel van de kraan onderaan de tafel aan het wagentje is vastgemaakt  Misschien nu ook nog zo'n mooie functionele Wiad grijper?
Hoi AlbertJan, Ja dit zou zeker passen in dit geheel  En dan blijft de vraag nog welke grijper  ofwel zo'n grijper voor zand of steentjes, ofwel zo'n metaalgrijper  we zien wel zeg  Een tijdje geleden had ik zo'n containergrijper van Noch gezien op Ebay, deze wou ik aanschaffen maar er werd flink op geboden  .. Maar ergens heb ik er geen spijt van omdat de containergrijper niet recht zou blijven hangen (heb ik nu gezien door een doosje op te tillen). De container draait zelf ook doordat de kraan draait. Het is geen probleem wanneer je de container bijvoorbeeld in de andere richting zet dan dat deze op de wagon staat, dan kan je door een halve cirkel te nemen de container mooi recht boven de wagon hangen. Ik hoop zelf iets te kunnen maken waardoor ik een container kan optillen (dmv de magneet aan de kraan). Gewoon een magneetje plaatsen zou je zeggen.. Hmm dit is dus niet het geval.. Het probleem is dat door de trillingen van de magneet de container niet zal blijven hangen en dus zal afschuiven of verschuiven. Ik ga eens proberen om een soort kader te maken die ik rond de magneet kan bevestigen die de grote heeft van een container, zodat deze dus niet kan verschuiven door de trillingen. Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PeterBrz
Vaste Gast

|
 |
« Antwoord #197 Gepost op: Zondag 30 Augustus 2009, 11:46:48 » |
|
Staat de kraan nu op een soort spoorwielen en rails ?
Hoi Willlem-Jan, Yups het wagentje heeft 4 treinwieltjes die op 2 railstaven staan. Zonder de railstaven loopt het wagentje ook, maar blijft het niet altijd in de baan Groeten, Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AlbertJan
Speciale Gast

|
 |
« Antwoord #198 Gepost op: Zondag 30 Augustus 2009, 11:55:13 » |
|
Ik hoop zelf iets te kunnen maken waardoor ik een container kan optillen (dmv de magneet aan de kraan). Gewoon een magneetje plaatsen zou je zeggen.. Hmm dit is dus niet het geval.. Het probleem is dat door de trillingen van de magneet de container niet zal blijven hangen en dus zal afschuiven of verschuiven. Ik ga eens proberen om een soort kader te maken die ik rond de magneet kan bevestigen die de grote heeft van een container, zodat deze dus niet kan verschuiven door de trillingen.
Misschien is dit eenvoudig(er) op te lossen door niet één maar twee kleine magneetjes onder de bovenkant van een container te plaatsen. Op deze manier zou de container iig recht aan de grote magneet blijven "plakken"? Maar dit zou je uit moeten proberen. Succes. AlbertJan.
|
|
|
|
|
|
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
|
|
|
|
|