Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

UPDATE 05-02-2023 Stadsbahn a/d Mosel "Stadsdeel 3 def. opst." dolphin (Arie)

Gestart door dolphin vrijdag 13 maart 2009, 14:12:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: UPDATE 22-12-2013 Stadsbahn 2 "Autotunnel" dolphin (Arie)
Zelfde toegewenst Arie , voor jou en je gezinnetje .

Uiteraard ook een goed zakelijk jaar toegewenst.

Mvg: Alex
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Voor de visite uit toch nog wat kunnen hobbyen  :D. Randen langs de c rail geballast met vloeibaar rubber.
1 deel rubber, 1 deel water en 1 deel ruitensproeier vloeistof. Malletje van ABS gemaakt.
Tevens de autotunnel gekleurd en verlicht, het geeft een mooi effect  ;),

vr gr Arie

















Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Dit is top :thumbup: Arie. Wat een leuk sfeertje die autotunnel met die fraaie modelauto's.

Groet,

Ronald
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Arie.

Die verlichting ziet er top uit  :thumbup:

Harald & Alex
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Mooie verlichting in de tunnel  :)

Gr Einte
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Ey Arie,

Ziet er weer mooi uit zo met die verlichting. Top.
Blij dat de visite niet eerder kwam.... >:-D

Gr. Joachim
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Wat een prachtige sfeer verlichting heb je aangebracht in je tunnel. :thumbup:
De laatste 2 foto's zijn met zoveel sfeer en gevoel gemaakt dat je jezelf waant in die tijd.
Gewoon prachtig zoveel rust en gezelligheid straalt jouw baan uit. :thumbup: :thumbup:
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Verrekte mooi Arie! Dat malletje vind ik handig. Vraagje: breng je her en der nog wat verandering aan in de ballast? Ik bedoel beetje minder of beetje meer, in het eggie ligt het ook niet overal hetzelfde?
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Dat gaat vanzelf met het indruppelen van het vloeibaar rubber Kees. Het blijft dan niet zo strak als dat het "droog " met
het malletjes is opgebracht  ;),

vr gr Arie
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
De sfeerverlichting vind ik echt schitterend. :thumbup: Is het nu gele ledverlichting of maak je in de gebouwen gebruik van (de oude) lampjes?
Ik vind het namelijk op jouw baan een prachtige, warme uitstraling geven en mijn ervaring met led-lampjes is dat het vaak te wit is.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Hoi Henk, ik gebruik bijna gele leds en in de huisjes gewone faller lampjes. Led wordt wel steeds warmer wit, maar
toen ik begon met de baan nog niet helaas.

Vanmorgen eerst de gipsvoorraad maar weer eens aangevuld B). Nu de visite ontvangen ;), vr gr Arie

Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Dank voor je reactie, ga ik toch de ledverlichting uit de huisjes halen en overschakelen op de lampjes van Faller  :)

Groet,
Henk163
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Heb je toevallig ook een foto van de vloeibaar rubber die je gebruikt.
Ben hier bij de bouwmarkten geweest maar die hebben het niet meer.
Het was schijnbaar pas uit het assortiment gehaald.

Groeten William
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Hoi William,

Ik gebruik rubber van Kars, wordt verkocht bij de hobbywinkels van Pipoos,

vr gr Arie

Re: UPDATE 25-12-2013 Stadsbahn 2 "ballast/Autotunnel verlicht" dolphin (Arie)
Oke bedankt.

Dan ga ik daar eens kijken.
Re: UPDATE 27-12-2013 Stadsbahn 2 "( voor) Seinen plaatsen aansl." dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 27-12-2013 Stadsbahn 2 "( voor) Seinen plaatsen aansl." dolphin (Arie)
Vandaag begonnen met plaatsen en aansluiten van de seinen. Eerst waren de voorseinen (behorend bij de hoofdseinen aan de linkerzijde van
het S-bahn station) aan de beurt.
Altijd weer een behoorlijke klus om alle draden door te voeren. De Viessmann decoders hangen namelijk onder de voorste sporen.
Morgen de hoofdseinen plaatsen en de masten voor de bovenleiding. Tevens nog de airbrush met bekende roest over de sporen trekken :D ;)

vr gr Arie

Re: UPDATE 27-12-2013 Stadsbahn 2 "( voor) Seinen plaatsen aansl." dolphin (Arie)
Prachtige foto geeft mooi de lengte van je perrons weer.
Je kan niet alleen mooie banen maken maar ook mooi fotograferen waardoor je baan beter tot zijn recht komt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: UPDATE 28-12-2013 Stadsbahn 2 "Seinen / bovenleiding / tunnel." dolphin (Arie)
Vandaag weer verder geknutseld, we komen nu weer in de categorie "hoe hou ik wat ik heb neergezet heel" 8o.

Eerst de beide hoofdseinen geplaatst en aangesloten, daarna de rails nabehandeld met de airbrush ( roest en zwart).
Hierna waren de bovenleidings masten aan de beurt. 

Omdat een dubbel tunnelportaal zo'n "enorm gat" geeft op deze plaats heb ik besloten met 2 enkele ingangen te werken,
met een stukje muur ertussen. 1e portaal inmiddels geplaats, nu eerst alles weer drogen, anders sloop ik weer wat inmiddels
gereed is :D,

vr gr Arie.



Re: UPDATE 28-12-2013 Stadsbahn 2 "Seinen / bovenleiding / tunnel." dolphin (Arie)
Leuk! Zie ik het nu goed? Staat die middenmast in het muurtje? Of zit daar dallijk het tweede portaal/tunnel voor?
Re: UPDATE 28-12-2013 Stadsbahn 2 "Seinen / bovenleiding / tunnel." dolphin (Arie)
Arie,

Je hebt weer prachtige resultaten geboekt, de tunnelverlichting vind ik super :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: UPDATE 28-12-2013 Stadsbahn 2 "Seinen / bovenleiding / tunnel." dolphin (Arie)
Citaat van: keeszondag op zaterdag 28 december 2013, 20:13:58
Leuk! Zie ik het nu goed? Staat die middenmast in het muurtje? Of zit daar dallijk het tweede portaal/tunnel voor?

Hoi Kees,

Klopt de mast zit in de muur, was de enige manier om een stevig punt te krijgen voor zowel de (dunne) gipsmuur en de steun voor de
bovenleiding  :D ;).
Straks als alles in de kleur is zie je de mast niet meer zitten.

vr gr Arie
Re: UPDATE 29-12-2013 Stadsbahn 2 "tunnelingangen / rotsen." dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 29-12-2013 Stadsbahn 2 "tunnelingangen / rotsen." dolphin (Arie)
Vandaag al het gips wat ik gegoten had weer verwerkt  8o. Ik vind het een leuk hoekje worden zo, ben blij dat
ik voor een dubbele tunnelingang in plaats van het dubbele "gapende gat" B).

Eerst alles maar eens drogen,

vr gr Arie

nb Er ontbreken nu nog afwerkstenen op de bovenranden van de muren, zitten nu in de gipsmal :D.











Re: UPDATE 29-12-2013 Stadsbahn 2 "tunnelingangen / rotsen." dolphin (Arie)
Mast in muur: Handig & verstandig :important: :thumbup:
Re: UPDATE 29-12-2013 Stadsbahn 2 "tunnelingangen / rotsen." dolphin (Arie)
Hallo

Mooie baan heb je daar, ik zie je topic voor het eerst, eens doornomen en ben aangenaam verrast ;)
Je stationgedeelte is zeer goed gelukt, ben eens benieuwd hoe het zal worden eens het wittegips gekleurd is!

Ik zal het vanaf nu op de voet volgen.
Re: UPDATE 29-12-2013 Stadsbahn 2 "tunnelingangen / rotsen." dolphin (Arie)
Kijk maar uit dat je bewapening niet wegroest.
Aan de kleur te zien heeft de mast het moeilijk..

Mvg Robin
Re: UPDATE 29-12-2013 Stadsbahn 2 "tunnelingangen / rotsen." dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Ik vind het ook een geweldig hoekje worden. Ben totaal met je eens dat 2 ingangen beter is dan 1 grote. Ga dit bij mij ook proberen toe te passen. Je heb zeker aandelen knauf :D :D :D :D zoveel gips je gebruikt.

Maikel
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Robin, De masten van Sommerveld blijken dus gewoon van pisbakkenijzer te zijn  :D.

Maikel, in de schappen bij de plaatselijke Gamma zijn inderdaad geen pakken Knauff meer te koop  :P.

Welk seinhuis past het beste op deze plaats? De bedoeling is dat dit in dit seinhuis het S-bahn station en de voorste sporen
tot de loopbrug kunnen worden bediend.

Aan de andere zijde komt bij de voorste sporen dan het 2e seinhuis te staan.

DEZE?







OF DEZE?



Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Arie ze zijn beide ontzettend gaaf. Die tweede spreekt me wel aan heeft een aparte sfeer. Toch zou ik voor de eerste gaan op die bewuste plek, omdat die goed past bij zo'n groot station.

Groet,

Ronald
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
de laatste, dit omdat degene over het spoor te dicht bij de overkapping komt te staan.
beide zijn erg mooi.

groet Winno
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
In deze opstelling de 2e.

Maar hoe ziet het er uit als je seinhuis 1 over een twee lage sporen naast je weg zet?
Half op je wegtunnel leunend. Dat lukt je niet zonder de poot er onderuit te slopen dus is wat lastig voor een foto.

Robin
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Mijn keuze zou zijn nr 2.
A omdat het 1ste seinhuis veel te groot is voor naast het station.
B dit seinhuis past veel beter bij het totaal plaatje en staat niet zo pontificaal ( moeilijk woord moest ik opzoeken  ;)) in beeld bij het station.
Let wel dit is mijn persoonlijke keuze het is jouw prachtige baan jij maakt het tenslotte uit wat waar komt. ;)
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Ik zou óók voor de nummer twee gaan.
Zo'n gigantische brugseincentrale past niet. (Mijn mening).
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Optie 2 vind ik de mooiste.
Al is het wel jammer dat hij een groot deel van het zicht ontneemt op jouw mooie tunnelingangen.
Ik weet niet of het mogelijk is maar kan je optie 2 niet aan de stationskant kwijt?
Je houdt dan zicht op de sporen en je tunnelingangen!

Groet Jos
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Ik vind persoonlijk nummer 1 te groot en niet mooi bij je station passen ondanks het natuurlijk een prachtig seinhuis is. Verdient alleen meer ruimte.
Nummer 2 is beter alleen vind ik hem ook nog wat aan de grote kant. Je hebt geweldige tunnelingangen gemaakt met muurtjes etc. Die verstop je nu deels achter dit seinhuis. Misschien een smallere hoge aan de andere kant van het spoor. In idee van nummer 1 zonder overbrugging. Ik heb geen idee of er dan voldoende zicht is uit het seinhuis op de sporen. moeilijk in te schatten zo.


Maikel
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Op die plek heb je helemaal geen seinhuis nodig. Het is beter  op zijn plek waar een wisselstraat is.
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Ik vind hem ook mooier staan boven het portaal  :)

Als je hem een kwartslag draait en boven de sporen onder zet, zou het volgens mij nog nuttiger zijn.
Bij die sporen zitten volgens mij veel wissels, en van boven zie je alles.

Gr Einte
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Citaat van: Hero op maandag 30 december 2013, 17:52:08
In deze opstelling de 2e.

Maar hoe ziet het er uit als je seinhuis 1 over een twee lage sporen naast je weg zet?
Half op je wegtunnel leunend. Dat lukt je niet zonder de poot er onderuit te slopen dus is wat lastig voor een foto.

Robin

Hoi Robin,

Seinhuis op de plek waar jij bedoeld heeft te veel hoogte verschil, vr gr Arie

Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Bedank voor de razendsnelle reacties  :D, ik beluister dat de voorkeur van het meerderheid naar optie 2 gaat.
Het is nog wel mogelijk het grote seinhuis verder van de stationskappen te plaatsen Optie 1a,
of het kleine seinhuis wat verder naar de tunnel te verplaatsen 2b
Het kleine seinhuis aan de kant van het parkeerterrein gaat niet, ik heb hier al een voorsein geplaatst.

Het is ook mogelijk om op deze plek  het kleine seinhuis te gebruiken Optie 1 en het grote brugseinhuis beneden
bij de wisselstraten aan de linker kant gebruik. Ik noem deze optie even 1 / 2C

OPTIE 1A




OPTIE 2A



OPTIE 2C



Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Arie.

Die over de sporen gaat is een heel mooi seinhuis maar dit is er wel eentje die je niet tussen een station en de tunnels moet zetten.Het wordt te vol daar denken we.

Het tweede seinhuis zou best kunnen alleen is het wel raar dat je die dan bovenop een tunnel zet.Hij kan niet aan de andere kant van de sporen staan?Als ie dan al op de tunnel moet staan dan zouden wij hem zo ver mogelijk naar voren zetten zoals ie op de eerste foto staat.

Maar we zouden graag nog een foto willen zien als ie aan de overkant staat  ;) Als ie er redelijk tussen past tenminste.

Harald & Alex

Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Optie 2c zou ik voor gaan.
Het seinhuis komt daar goed tot zijn recht.
Staat mooi aan het begin van je wisselstraat, dus hebben de werklui goed overzicht over wat komt en gaat.

Groeten,
Ton.
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
ben t met H&A eens, ga voor optie 2C
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Simon.

Wij bedoelden de 2e optie van de eerste serie fotos.

Dus zo dicht mogelijk boven het portaal.

Harald & Alex
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Citaat van: harald en alex op maandag 30 december 2013, 20:41:00
Arie.

Die over de sporen gaat is een heel mooi seinhuis maar dit is er wel eentje die je niet tussen een station en de tunnels moet zetten.Het wordt te vol daar denken we.

Het tweede seinhuis zou best kunnen alleen is het wel raar dat je die dan bovenop een tunnel zet.Hij kan niet aan de andere kant van de sporen staan?Als ie dan al op de tunnel moet staan dan zouden wij hem zo ver mogelijk naar voren zetten zoals ie op de eerste foto staat.

Maar we zouden graag nog een foto willen zien als ie aan de overkant staat  ;) Als ie er redelijk tussen past tenminste.

Harald & Alex

2D, seinhuis achter de sporen, ik vind het te krap, maar ben het met jullie eens dat boven de autotunnel ook vreemd is.
Kortom we zijn er nog niet uit :P .

Het kan natuurlijk ook zijn dat de eindconclusie wordt dat hier geen seinhuis hoeft, en dat het grote brugseinhuis links onder bij
de wisselstraten voldoende is ;)  vr gr Arie



Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Arie.

Je seinhuizen zijn te groot  :mrgreen:

Dan zouden we toch kiezen voor de optie op de tunnel en dan zover mogelijk richting portaal  ;)

PS wat ook nog kan is het eerste seinhuis te pakken en die om te draaien dus de steun bij het station?

Harald & Alex
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Ik zou op je voorlaatste foto daar een blokpost(je) plaatsen.
Er staan een paar seinen die dan van daaruit bediend kunnen worden.

Groeten,
Ton.
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Arie

Hij is wat aan de lage kant inderdaad. :D

Ik vind optie 2c wel iets. Misschien nog een spoortje richting de tafelrand zodat ie los van de kade komt.
Maar dat zie je wel als die kant zijn voltooiing nadert.

Robin
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Hoi Bertus,

Bij mij gaat ook langzaam de voorkeur verschuiven naar deze optie en het brugseinhuis naar de beneden sporen.
Verder heb ik jouw eerdere opmerking echt niet als kritiek ervaren. Ben zelfs n og aan het puzzelen geweest of ik
de slinger in de weg in kon passen ;). Alleen oooh en aah's hoeft van mij niet altijd. Soms wel leuk om te horen natuurlijk.
De "waardeer" knop zorgt hierin wel voor meer rust vind ik. Dus Bertus, gewoon aangeven als je een beter idee hebt ;)

Robin, Grote seinhuis beneden komt inderdaad beter uit, als hij een spoortje om kan, tzt hier mee verder. Nu eerst de
rechter hoek, vr gr Arie

vr gr Arie
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Het brugseinhuis beneden vind ik mooi en het kleine seinhuis boven de tunnel maar dan wel verder naar achteren zoals bij foto 2C. Direct boven de tunnelingang doet mij vreemd aan. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak. En op de foto oogt het soms heel anders dan in werkelijkheid. Doe vooral wat je zelf mooi vind!
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Mijn idee is om daar helemaal geen seinhuis te plaatsen, vind het te dominant aanwezig en trekt de aandacht van de tunnelpartij volledig weg.
Meer is minder in dit geval.
Re: UPDATE 30-12-2013 Stadsbahn 2 "Welk seinhuis?" dolphin (Arie)
Arie,

Ik vind het seinhuis bovenop de tunnel wat onlogisch. Misschien zou daar in het echt wel een bouwwerk op worden gezet, maar niet zo iets groots. Logischer zou een kleiner seinhuis benden zijn.

Ook de rotsen erop vind ik niet logisch. Links en rechts van de tunnel is het land afgevlakt voor de tracé's. Logisch zou zijn dat ook toen ook de weg is vrijgemaakt, maar om redenen later weer overdekt. Je zou de zijkant van de muur bij de weg open kunnen maken tussen de arcaden en pas later in een definitieve tunnel. Bedenk dat een tunnel duurder/moeilijker is dan het wegruimen van een stuk berg. Men zal dus altijd eerst voor een "open" oplossing kiezen.

Wat wel zou kunnen is de rotsen aan de hoge rails kant hoog en aan de lage rails kant laag. Zodat het effect ontstat alsof het tracé uit de berg is gesneden. Maar dan blijf ik de weg in de tunnel onlogisch vinden.

Zo, nog  wat stof tot nadenken?  ;)