Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

UPDATE 05-02-2023 Stadsbahn a/d Mosel "Stadsdeel 3 def. opst." dolphin (Arie)

Gestart door dolphin vrijdag 13 maart 2009, 14:12:35

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Citaat van: ArjanM op maandag 25 februari 2013, 14:51:54
Aha, weer een raadsel opgelost :)

Maar heb je nu de voedingskabels en de terugmelding in één en dezelfde horizontale goot (boven)?


Nee joh, ik zou niet durven  :D, De terugmelddraden zijn eerst gesorteerd in de dubbele bodem onder schaduwstation 2
en dan seperaat van de voeding door de vertikale kabelgoten ;) vr gr Arie
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Hoi Arie, ga je nu hier ook al meedoen aan de huiskeuring?  :P je zou zeker hoog in de punten eindigen  >:-D

Veel rij plezier

Gr Ruud
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

het ziet er allemaal fantastisch uit :thumbup:

Toch een vraagje: waarom heb je de draadeinden van de schaduwstations niet langer gepakt? Ik neem aan dat er nog iets bovenop komt ;)

Groetjes, John
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Citaat van: Tilly op maandag 25 februari 2013, 17:01:04
Hoi Arie,

het ziet er allemaal fantastisch uit :thumbup:

Toch een vraagje: waarom heb je de draadeinden van de schaduwstations niet langer gepakt? Ik neem aan dat er nog iets bovenop komt ;)

Groetjes, John

Hoi John, dank je.

De reden dat de draadeinden zijn afgekort op deze lengte is omdat ik de bovenbaan waarschijnlijk 8o kompleet los over het onderstation heen bouw.
(open geraamte). Als ik dan toch nog ergens een draadeindje nodig blijk te hebben zijn deze zo afgekort dat ik door middel van een lange moer
nog kan verlengen B). Net als bij jouw bruggen weet ik nu nog niet precies hoe een en ander zal gaan aansluiten ;) vr gr Arie

Citaat van: nkeer3 op maandag 25 februari 2013, 16:36:07
Hoi Arie, ga je nu hier ook al meedoen aan de huiskeuring?  :P je zou zeker hoog in de punten eindigen  >:-D

Veel rij plezier

Gr Ruud

Hoi Ruud  :D, Ik denk dat de aquarium keurmeesters voor dit project geen keurwijzer hebben ;). vr gr Arie
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Arie,

ok, ben benieuwd.

Groetjes, John
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Citaat van: Tilly op maandag 25 februari 2013, 17:38:46
Arie,

ok, ben benieuwd.

Groetjes, John

Anders ik wel :D :D :D
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Heel strak! Mijn complimenten! Hadden ze dit soort meubeltjes maar bij IKEA. Da's nog eens wat anders dan Billy en Benno!

groet,
Jos
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Citaat van: dolphin op maandag 25 februari 2013, 16:21:33
Nee joh, ik zou niet durven  :D, De terugmelddraden zijn eerst gesorteerd in de dubbele bodem onder schaduwstation 2
en dan seperaat van de voeding door de vertikale kabelgoten ;) vr gr Arie

Top! Ik was al bang dat ik je slecht nieuws moest brengen, maar gelukkig heb je die fout niet gemaakt.

Ik vind het er echt super uit zien. Nu nog even flink test rijden en dan ga je er jaren storingsvrij plezier aan beleven.
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Ha die Arie.
Geweldig om nu al een update te zien met filmpje van rijdende treinen!
Het geheel ziet er prachtig afgewerkt en doordacht gebouwd uit, ik ben dan ook heel benieuwd hoe je de "oud"bouw en nieuwbouw op elkaar gaat aansluiten.
Ik was wel verrast dat jij de V160 als meest "onbetrouwbare" loc de testrondjes laat rijden, deze gebruik ik ook maar dan als zeer betrouwbaar en altijd goed rijdend! :?
Ik heb zelfs om deze reden de megaset 29820 2 x gekocht.

Veel plezier en succes met de verdere opbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 26 februari 2013, 07:48:27
Ha die Arie.
Geweldig om nu al een update te zien met filmpje van rijdende treinen!
Het geheel ziet er prachtig afgewerkt en doordacht gebouwd uit, ik ben dan ook heel benieuwd hoe je de "oud"bouw en nieuwbouw op elkaar gaat aansluiten.
Ik was wel verrast dat jij de V160 als meest "onbetrouwbare" loc de testrondjes laat rijden, deze gebruik ik ook maar dan als zeer betrouwbaar en altijd goed rijdend! :?
Ik heb zelfs om deze reden de megaset 29820 2 x gekocht.

Veel plezier en succes met de verdere opbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dank je AlbertJan,

Dan heb ik zeker een maandag morgen V160  :(, ook deze komt uit het beginset. Bij mij valt deze loc ( zeker met het rijgeluid aan) heel snel stil.
Dat is de reden dat ik hem nu het testwerk laat verrichten  ;).
Het aan laten sluiten van stadsbahn 1 op de klimring wordt inderdaad nog een hele puzzel, maar ja als het dan eenmaal zit, heb ik ook meteen
wat in het zicht :D, vr gr Arie
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Vind dat je een prachtige baan hebt gemaakt. Het ziet er allemaal geweldig uit. Op een foto zag ik dat je de wissels voorziet van de normale baanspanning? Hoeveel wissels ga je ongeveer toe passen?
Bij mijn vorige baan hadden wij dit ook toegepast maar we kregen veel wissel storingen.[ wissels hadden soms te weinig kracht om de wisseltongen geheel om te trekken ] Vandaar dat wij nu de wissles allemaal voorzien hebben van hun eigen voeding.

Hou je draadje met veel belangstelling in de gaten.

Groeten,

De Krokodil.
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Citaat van: Krokodil op dinsdag 26 februari 2013, 12:37:17
Hallo Arie,

Vind dat je een prachtige baan hebt gemaakt. Het ziet er allemaal geweldig uit. Op een foto zag ik dat je de wissels voorziet van de normale baanspanning? Hoeveel wissels ga je ongeveer toe passen?
Bij mijn vorige baan hadden wij dit ook toegepast maar we kregen veel wissel storingen.[ wissels hadden soms te weinig kracht om de wisseltongen geheel om te trekken ] Vandaar dat wij nu de wissles allemaal voorzien hebben van hun eigen voeding.

Hou je draadje met veel belangstelling in de gaten.

Groeten,

De Krokodil.

Hoi Hans,

Dank je, de wisselspoelen zijn inderdaad gevoed door de Ecos. De baan is in 5 secties ( ecosboost 4A) opgedeeld met maximaal 16 wissels per stuk.
De wissels zijn allemaal voorzien van eigen voedingsdraden, overbrugt  en afgesteld op 75 miliseconden. Koploper zorgt dat ze achter elkaar worden
geschakeld en nooit tegelijk. Op mijn vorige baan had ik op de Ecos maar 1 circuit en wel 30 wissels zonder problemen. Bedankt dat je het nog even
aanhaalt, want het zou echt balen zijn als er een probleem van zou komen.

vr gr Arie

nb Wat een prachtig kostation heb je gebouwd ;).
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Heel indrukwekkend Arie. Filmpje en de foto's laten de schaduwstations mooi zien. 
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Even een vraagje, is het mogelijk dat ik eens bij je kom kijken binnenkort, heb een aantal vragen die jij wel kan beantwoorden en dan kan ik gelijk eens kijken hoe jij deze fantastische bouw aan het maken bent, ridderkerk is maar een kwartiertje rijden vanaf mijn locatie.
Man wat ziet het er allemaal top uit.  :thumbup:

Hoor het wel.

Groet,
Erik
Re: UPDATE 24-02 Stadsbahn "Schaduw station 1 en 2 gereed FILLEMPIE" dolphin (Arie)
Citaat van: EKdesign op dinsdag 26 februari 2013, 21:53:48
Hoi Arie,

Even een vraagje, is het mogelijk dat ik eens bij je kom kijken binnenkort, heb een aantal vragen die jij wel kan beantwoorden en dan kan ik gelijk eens kijken hoe jij deze fantastische bouw aan het maken bent, ridderkerk is maar een kwartiertje rijden vanaf mijn locatie.
Man wat ziet het er allemaal top uit.  :thumbup:

Hoor het wel.

Groet,
Erik

Hoi Erik, je bent van harte welkom hoor, stuur maar even een PB met voorstel wanneer, vr gr Arie
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Afgelopen week heb ik ring 5 van de klimring gelegd, aangesloten en vast gelegd met blokjes blauwschuim.
Nog een halve ring erbij en we zijn op hoogte om stadsbahn 1 aan te kunnen helen.

In mijn laatste ontwerpen had ik stadsbahn 1 onder 15 graden ingepast, maar ook over de klimring heen getekend.
Dit blijkt helaas niet mogelijk ( ivm doorrijhoogte ring 5 in combinatie met de baandikte van 10 cm van stadsbahn 1).
Ik kan stadsbahn 1 dus alleen inpassen vanaf ( buiten) de klimring. Onder 15 graden schuif ik dan te ver door. Er zou dan een
belachelijke kronkel nodig zijn om de rivier over te steken.
Ik heb daarom besloten om stadsbahn 1 haaks ( in de lengte van de kamer) op te nemen.
Groot voordeel is dat de onderzijde dan helemaal bereikbaar is. En dat aan de achterzijde van de stad, ruimte overblijft om
nog over te laten gaan in een strook landschap.

In grote lijnen hebben we dan ( van links naar rechts) in het dakkapel een grote wijnberg, dan een stukje van de Moezel
( van voor naar achteren lopend  haaks op de baan). Hierna een stukje landschap en wat opstelsporen met aan de voorzijde
een strook haven. Hierna volgt het S-bahn station met erachter de stad en tot slot boven de klimring een stuk landschap.

Hieronder een paar plaatjes van het puzzelen met de ring en rails. Het S-bahn station staat nu even op het schaduwstation.

vr gr Arie



Ring 5.




S-bahn station staat even op het schaduwstation geparkeerd



Hier komt de aansluiting naar de klimring.



Aansluiting vanaf de ring naar s-bahn station.



Tot slot wil ik in het S-bahn station nog K rails toepassen, omdat met de huidige C-rail de perronhoogte niet klopt.


Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Je hebt weer een knap staaltje werk neer gezet  :thumbup: :thumbup:

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Blijft smullen hoor jouw baan. Heb wel een vraagje, ik zie een bochtwissel liggen op de klimspiraal, geeft dit geen problemen met het rijden. Ik vraag dit omdat bij mij in het verleden dit een probleem gaf.

Gr henk
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Citaat van: ÖBB op zondag 03 maart 2013, 19:41:43
Hoi Arie,

Blijft smullen hoor jouw baan. Heb wel een vraagje, ik zie een bochtwissel liggen op de klimspiraal, geeft dit geen problemen met het rijden. Ik vraag dit omdat bij mij in het verleden dit een probleem gaf.

Gr henk

Hoi Henk, In stadsbahn 1 zat het vol met meegebogen wissels, ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat dit problemen gaf. Wat voor problemen
heb jij met de meegebogen wissels gehad Henk?

Je bent trouwens lekker aan het detailleren op je baan, ziet er prachtig uit ;) vr gr Arie
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Schitterend stukje vakwerk Arie, mijn complimenten  :thumbup: :thumbup:

Groieten,

Hans ;)
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Arie,

Wat de meegebogen wissels betreft: Wissels die niet vlak liggen geven vaak ontsporingen.

Ik zeg niet vlak ,je kunt ze dus best in een stijgend traject leggen maar wel geheel met het zelfde stijgingspercentage.
Bij mij liggen er ook twee onderin mijn spiraal. Het heeft enige moeite gekost voordat ze goed lagen.

Maar red je het niet met normale wissels in je spiraal? Je hebt toch een redelijke boogstraal gebruikt?


Mvg Robin
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Citaat van: Hero op zondag 03 maart 2013, 20:08:17
Arie,

Wat de meegebogen wissels betreft: Wissels die niet vlak liggen geven vaak ontsporingen.

Ik zeg niet vlak ,je kunt ze dus best in een stijgend traject leggen maar wel geheel met het zelfde stijgingspercentage.
Bij mij liggen er ook twee onderin mijn spiraal. Het heeft enige moeite gekost voordat ze goed lagen.

Maar red je het niet met normale wissels in je spiraal? Je hebt toch een redelijke boogstraal gebruikt?


Mvg Robin

Hoi Robin, de stijging is in de ring wel mooi geleidelijk, dus ik verwacht eigenlijk geen problemen.
Eventueel kunnen er ook wel gewone wissels in, maar dit loopt zo mooi geleidelijk en het blok in ring 5 blijft
voldoende lang. Ook heb ik geen blok tussen de wissels aangemaakt in koploper. Ook dit is natuurlijk
wel aan te passen. Ik ga het gewoon proberen, aanpassen kan altijd nog, bedankt voor het meedenken.
vr gr Arie

Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Arie,

Ik zou er wel vast een paar melderrails voorbereiden in dat stuk tussen de wissels.
Hoef je alleen het draadje nog maar om te solderen als je wat wil veranderen.

Het komt de doorstroming soms ten goede als je de boel eerder vrij kan melden.
Ik heb hier in de wisselstraat ook 2 melders gemaakt. Dan kan de dynamische doorstroming vast plaats vinden.
Ook alle treinstellen melden keurig als ze het eerste stuk met de normale sporen voorbij zijn.
Daarna gaat gelijk de vaart eruit. :D Remt het wat zekerder.

Mvg Robin
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Hoe hoog moet dan je perron zijn??

Bij mij met M rails op 2 mm isolatie plaat.
Het perron 18 mm dik met ongeveer 2 mm gips, en het perron ligt op de houten plaat zonder isolatie laag.

De afstapjes van wagons lopen gelijk met het perron.

Ben benieuwd??

Gr Einte

Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Citaat van: Einte op zondag 03 maart 2013, 23:00:24
Hallo Arie,

Hoe hoog moet dan je perron zijn??

Bij mij met M rails op 2 mm isolatie plaat.
Het perron 18 mm dik met ongeveer 2 mm gips, en het perron ligt op de houten plaat zonder isolatie laag.

De afstapjes van wagons lopen gelijk met het perron.

Ben benieuwd??

Gr Einte

Hoi Einte, mijn perronetjes op de voorgrond zijn 13 mm. hoog in combi met C-rail, de afstapjes van de wagons lopen dan ook gelijk met het perron.
In het S-bahn station van faller lag de c-rail bijna gelijk met het perron 8o, niet echt geloofwaardig dus. Ik weet nog niet of de afstapjes straks gelijk
zijn, als de k-rail eenmaal ligt.

vr gr Arie
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Goeiedag, ziet er allemaal heel indrukwekkend uit.
Strak werk, dus meesterwerk.

Alleen vraag ik me altijd weer af als ik zoveel schaduwstations zie, waarom zijn er zoveel schaduwstations en wanneer en hoe dikwijls zien we dan treinen rijden want het meeste gebeurt dan toch ondergronds.

Neemt niet weg dat ik het geweldig vind hoor.
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Citaat van: tomhas op maandag 04 maart 2013, 00:41:59
waarom zijn er zoveel schaduwstations en wanneer en hoe dikwijls zien we dan treinen rijden want het meeste gebeurt dan toch ondergronds.
Dat is een goede driedubbele vraag, onderbouwd met een goede claim.

Die vraag zou eigenlijk in een apart draadje moeten:

waarom zijn er zoveel schaduwstations?
(en waarom zijn er zoveel spiralen?)



Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Hoi Arie.
Niet helemaal onverwacht maar toch nog aardig snel, zien wij nu ook weer de "oude" Stadsbahn weer op jouw nieuwe baan terug! :)
Het zal vast wel de nodige inpas problemen opleveren maar je hebt wel gelijk een prachtig stukje scenery op de baan.
Het omwisselen can je C-rails voor K-rails, levert wel meer hoogte voor je perrons op maar vroeger was het vrij normaal dat de perrons erg laag waren en de passagiers "geholpen" moesten worden om uit te stappen.
Maar mooier zal het met een lager gelegen rail zeker wel worden! :P

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Citaat van: tomhas op maandag 04 maart 2013, 00:41:59
Goeiedag, ziet er allemaal heel indrukwekkend uit.
Strak werk, dus meesterwerk.

Alleen vraag ik me altijd weer af als ik zoveel schaduwstations zie, waarom zijn er zoveel schaduwstations en wanneer en hoe dikwijls zien we dan treinen rijden want het meeste gebeurt dan toch ondergronds.

Neemt niet weg dat ik het geweldig vind hoor.

Hoi Tom,

Dank je, ik kan niet namens de andere schaduwstation bouwers spreken, maar bij mij zijn er een paar redenen.

Deze onderbouw met schaduwstation wil ik maar één keer bouwen, vandaar wellicht wat aan de overdreven kant.
Ik vind scennery bouwen ook heel leuk, en wil de komende jaren er niet achter komen, dat de onderbouw tekort schiet.
Ik heb het zo ontworpen, dat de rijbewegingen op het zichtgedeelte exact hetzelfde zijn, of ik nu met 10 of 40 treinstellen
ga rijden.
Het is dus NIET noodzakelijk dat er zoveel treinstellen gaan rijden, maar het KAN wel. Indien ik met minder treinstellen
ga rijden, dan rijden ze simpelweg door het schaduwstation heen.
Ten slotte heb ik de klimspiraal gebouwd om voldoende werkruimte tussen de lagen te creëren, lees "bereikbaarheid".

vr gr Arie


Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Citaat van: AlbertJan op maandag 04 maart 2013, 07:37:30
Hoi Arie.
Niet helemaal onverwacht maar toch nog aardig snel, zien wij nu ook weer de "oude" Stadsbahn weer op jouw nieuwe baan terug! :)
Het zal vast wel de nodige inpas problemen opleveren maar je hebt wel gelijk een prachtig stukje scenery op de baan.
Het omwisselen can je C-rails voor K-rails, levert wel meer hoogte voor je perrons op maar vroeger was het vrij normaal dat de perrons erg laag waren en de passagiers "geholpen" moesten worden om uit te stappen.
Maar mooier zal het met een lager gelegen rail zeker wel worden! :P

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan, Het doel van de winter is inderdaad ruimschoots gehaald :D, ik ben blij dat stadsbahn 1 weer horizontaal
kan liggen. Het was de afgelopen maanden toch link i.v.m. beschadigingen. Gelukkig is het goed afgelopen.

Het inpassen gaat wel lukken, de bovenbaan komt eigenlijk kompleet seperaat over de ring en schaduwstations heen te liggen
( openspand bouw). De aansluiting op de klimring is nu de enige houvast, de rest zweeft dan nog in de lucht ;).

Zelfs met de K-rail in het Faller S-bahn station is het perron nog niet erg hoog, maar nu ligt de C-rail bijna gelijk met de perronrand.
Het knapt er dus echt wel van op :). Voordeel is dat ik het met Flex maak, zodat de bochten aan de linkerzijde richting de rivier mooi
vloeiend kunnen worden aangelegd,

vr gr Arie
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Het gaat lekker zie ik. Goed te horen dat het heel erg meevalt met de beschadigingen, dat zou toch zonde zijn.
Ik ben heel benieuwd hoe het er straks allemaal uit komt te zien.

Met die K-rails in het S-baanstation gaat het er idd nog wat realistischer uitzien. Je had ook de perrons kunnen verhogen. Of was dat veel meer werk?

Nog even over de schaduwstations, die zijn er ook voor dat je niet steeds de treinen eraf moet halen en weer opzetten, je hebt dus meer variatie in je treinen loop op het zichtbare gedeelte.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: UPDATE 03-03 Stadsbahn 2 "Ring 5 1/2 en hergebruik stadsbahn 1" dolphin (Arie)
Schitterend allemaal weer Arie , maar dat weten we van je bekende werkwijze..... :thumbup:

Over die perron hoogte ben ik het geheel met je eens , ben nu perrons aan het bouwen (das eigenlijk helemaal niet mijn ding) maar je moet toch wat he.

Wat me opvalt is , dat er nu steeds meer extra verhogingen bij de perrons zitten , waardoor je de perrons extra hoog kunt maken.

Helaas zit het bij het ene wel , en bij het andere perron weer niet.

Maar die verschillende hoogte vond ik altijd een groot probleem wat je dan weer op een andere manier moet oplossen.

En dan kom je ook weer tegen dat de instap hoogte van het ene rijtuig tov het andere ook weer niet klopt....en dat is dan weer de keuze die je maakt om het een en ander weer aan te gaan passen.

Mvg: Alex
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Gisteren de voorraad rails aangevuld in Houten :D, ik had een hele lade vol 24188, maar deze zijn met bouwen van beide schaduwstations in één keer op :?.
We zijn alleen de ochtend geweest, dus geen meet en greet helaas ( en ook geen broodje kroket :-().

Inmiddels heb ik ring 6 en de aansluiting naar het bestaande deel ( stadsbahn 1) helemaal gereed. Dit is voldoende sterk om straks
het zware deel aan te helen.
Het baanplan heb ik eerst maar eens aangepast. De definitieve maten van de nieuwe kamer had ik voor de nieuwbouw ingeschat,
dus eerst de kamer opnieuw ingebracht. Hierna het baanplan zoals het nu gaat worden. Op het verhoogde S-bahn station komt K-flexrail te liggen
zo ook op de bruggen over de moezel. ( nu nog even ingetekend met C).


vr gr Arie





Schaduwstation 1 en 2



Bovendeel



Zichtbare gedeelte



Even een flashback hoe het hergebruikte baandeel stadsbahn 1 er ook al weer uitziet :D


Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Wat een geweldig station is dit toch  :thumbup: :thumbup:

Ik denk dat we allemaal veel meer rails gebruiken dan je in eerste instantie zou denken, dus het vliegt je la uit  :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: UPDATE 16-03 Stadsbahn 2 "Flex K-rail in S-bahn station" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 16-03 Stadsbahn 2 "Flex K-rail in S-bahn station" dolphin (Arie)
Gisteren in Houten een schitterend setje met tankwagons gevonden. Wel met geïsoleerde assen,
maar dat mag de pret niet drukken :D ;), vr gr Arie







Re: UPDATE 16-03 Stadsbahn 2 "Flex K rail in S-bahn station" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 16-03 Stadsbahn 2 "Flex K rail in S-bahn station" dolphin (Arie)
Afgelopen week de C-rail uit het S-bahn station verwijderd en vervangen voor flex K-rail. De flex rail heb ik bevestigd met dubbelzijdig lijmband.Voor de middenrail steundraden
gebruik ik de koperen plaatjes van Marklin. De bruine aansluitdraad en terugmelddraad voor de railsstaven soldeer ik op de verbindingsschoentjes.
Met de airbrush van roest voorzien en alles getest. Nu de bovenleiding op de nieuwe hoogte stellen en voorzien van nieuwe rijdraden.
Als dan het groen is gerestaureerd en de S-bahn kappen weer op het station zitten kan het deel op zijn plaats gemonteerd worden aansluitend op de klimring

vr gr Arie















Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Arie,

ik heb het niet zo op die koperen plaatjes, je weet niet hoe goed dat contact blijft, en bovendien komt je rails fractioneel hoger te liggen. als je goed kijkt zie je twee bielzen naar rechts in het midden een blank stukje metaal van de verbinding van de middenrail. die is gepuntlast aan de middenrail zelf, en je kan er prima op solderen.

Walter
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Hoi Arie,

Ziet er goed uit. Ik heb die plaatjes ook al een paar keer gebruikt maar zit altijd een beetje te tobben om ze te monteren aan de onderzijde van de rail. Hoe hou jij ze goed op zijn plaats.

Dat dubbelzijdig tape vind ik wel een goed idee. Nog niet eerder gezien. Kun je eventueel de ballast er ook op strooien zonder dat je verdunde houtlijm hoef te gebruiken?

Groet, Ronald
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Citaat van: Wasmi op zaterdag 16 maart 2013, 19:29:03
Arie,

ik heb het niet zo op die koperen plaatjes, je weet niet hoe goed dat contact blijft, en bovendien komt je rails fractioneel hoger te liggen. als je goed kijkt zie je twee bielzen naar rechts in het midden een blank stukje metaal van de verbinding van de middenrail. die is gepuntlast aan de middenrail zelf, en je kan er prima op solderen.

Walter

Hoi Walter, ik heb een draadje meteen op de flex rial gesoldeerd, maar toen smolt de biels :(, de plaatjes zitten bij mij door het tape wel goed gefixeerd en kunnen eigenlijk niet los. Dit deel in het S-bahn station ga ik niet ballasten. Of de plaatjes een goed idee zijn in combinatie met ballast en verlijmen met rubber of houtlijm is inderdaad mogelijk riskant. Ik ga nog eens een soldeerproef maken, bedankt voor de tip :thumbup:, vr gr Arie

Citaat van: M.user op zaterdag 16 maart 2013, 22:00:29
Hoi Arie,

Ziet er goed uit. Ik heb die plaatjes ook al een paar keer gebruikt maar zit altijd een beetje te tobben om ze te monteren aan de onderzijde van de rail. Hoe hou jij ze goed op zijn plaats.

Dat dubbelzijdig tape vind ik wel een goed idee. Nog niet eerder gezien. Kun je eventueel de ballast er ook op strooien zonder dat je verdunde houtlijm hoef te gebruiken?

Groet, Ronald

Hoi Ronald, de plaatjes zitten juist door dit tape goed gefixeerd en kunnen niet verschuiven. Dit tape is anders als de meeste dubbelzijdige tape niet voorzien van een foamlaag ( alleen de lijm). Ideaal voor dit werk. Ik denk dat je er ook wel ballast op vast kunt plakken. Het plakt namelijk als een dolle :D. Ik wil in het S-bahn station geen ballast, vandaar dat ik er nu matte blanke lak overheen heb gespoten, zodat het niet meer plakt ;), vr gr Arie

NB, de lipjes om met elkaar te verbinden heb ik verwijderd, op de volgende Flexrail gebruik ik gewoon weer een plaatje ( of ik probeer rechtstreeks de draad te solderen).
Mogelijk dat je dit bedoelt met tobben en verschuiven?
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Hallo Arie,

Even een vraag, wat voor maat draadeinde heb je gebruikt voor de spiraal? M8 of M10? Heb net snel wat pagina's terug zitten bladeren om dit op te zoeken maar heb er misschien overheen gelezen.

Groet,

Tom
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Citaat van: Tomm op zondag 17 maart 2013, 12:09:54
Hallo Arie,

Even een vraag, wat voor maat draadeinde heb je gebruikt voor de spiraal? M8 of M10? Heb net snel wat pagina's terug zitten bladeren om dit op te zoeken maar heb er misschien overheen gelezen.

Groet,

Tom

Hoi Tom,

Ik heb M10 gebruikt, wellicht wat aan de zware kant, maar de ring is nu wel sterk genoeg om één zijde het zware S-bahn station aan te monteren ;)

vr gr Arie
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Arie,
Wanneer je het zwarte metaal aan de onderzijde van de flex even blank schuurt, kun je er zo een draad aan solderen. Eventueel de rail op een vochtige doek leggen om de biels te koelen.
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Dat bedoelde ik inderdaad met verschuiven Arie. Ik heb de plaatjes al eens eerder gebruikt bij ingekorte rails en dan had ik wat problemen met de lipjes om een goed contact te krijgen met de daarop aangesloten rails.
Het dubbelzijdige tape wat je bedoelt ken ik. Dit verkopen wij op de zaak dus ik gebruik het voor verschillende toepassingen alleen deze van jou had ik nog niet bedacht en is een zeer slimme.

Groet, Ronald
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
 :D, hij is wel dom maar niet slim 8o ;) vr gr Arie


Edit Edwin: Citaat uit voorgaand bericht verwijderd. Sinds Februari hebben wij besloten om citaten van het volledige voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Ziet er goed uit Arie! Is er een reden dat je in het station geen ballast toepast?
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Hoi Wim, de rails ligt bij dit station in een betonbak. Ik dacht eigenlijk dat hier dan geen ballast ligt. Heb ik het fout? Vr gr Arie


Edit Edwin: Citaat uit voorgaand bericht verwijderd. Sinds Februari hebben wij besloten om citaten van het volledige voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Als ik in mijn geheugen even put. Dan ligt het inderdaad aan de onderkant of er wel/geen ballast gebruikt wordt. Soms worden de betonnen bielsen in het beton gestort. Of is de rails op het beton bevestigd.

Het gaat me om dit beeld van bijvoorbeeld de schipholtunnel. klikje

Houten bielzen liggen niet los op het beton. Maar ik kwam via google, ik was op zoek naar een plaatje van een betonnen stuk, op dit draadje op het forum.http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2174.1100 van Acido. Misschien kan je deze techniek gebruiken om de bielzen te "verstoppen" Of misschien moet je een rubberen goedje tussen de bielzen gieten om het echt als beton te laten lijken. Lijkt me een hoop werk!

Toch vind ik een betonnen bak voor het prachtige station wat je gemaakt hebt wel wat kaal. Maar het is natuurlijk wel weer wat anders.
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Ik denk dat het niet zo mooi staat in een betonbak, want het draadje van Acido, daar wordt het gebruikt voor straat spoor.

Misschien is het dan mooier om de flex met betonnen liggers te gebruiken van Roco? Alleen moet je er dan weer puko tussen gaan fratsen.
Ik heb ook al eens ergens gezien dat die beton liggers werden gebruikt en dat diegene daar dan om de biels een heel dun koperdraadje omheen had gewikkeld. Dat zag er op zich wel goed uit.
Maar bij jouw Arie ga je dat misschien niet eens zien, alleen als je ervan boven opkijkt dan zie je het.
Ik ga even zoeken naar het linkje hiervan.

met vriendelijke groeten,
Peter
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Bedankt voor de reacties Pjedro en Sebas. Afgelopen week nog eens goed over nagedacht en ben inmiddels al een deel aan het ballasten.
Het ziet er dan toch completer uit. Mijn twijfelen kwam eigenlijk, omdat het best nog een klus is en dat de glazen kappen op het station
een heel groot deel van het zicht wegnemen. Komende dagen ga ik proberen het ballasten te voltooien en met de airbrush te behandelen.
Uiteraard krijgen jullie de foto's dan weer te zien ;),

vr gr Arie
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: UPDATE 10-03 Stadsbahn 2 "Ring 6 en definitief baanplan" dolphin (Arie)
Kon je dat roest spuiten inderdaad zo op de baan zelf doen zonder de andere scenery af te plakken? Krijg je dan geen waas waar je dat niet wil hebben?

Verder wordt het erg mooi, en zijn het leuke overzicht foto's!  :thumbup: