Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanbouw Daalhof (sloop werkzaamheden)

Gestart door Piwie zaterdag 21 februari 2009, 12:28:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanbouw Daalhof (sloop werkzaamheden)
Hallo allemaal,

Naar veel berichten lezen, foto's bekijken en vragen stellen, ben ik dan eindelijk begonnen met een eigen topic.

Dit topic gaat over de bouw van mijn modelspoorbaan Daalhof.
Nadat ik met mijn vrouw verhuisd zijn van de zolder naar de slaapkamer naast de kinderen heb ik meer ruimte op zolder om een baan te maken :lol:.

Zie hieronder het baanplan van Daalhof.

Het zichtbaare gedeelte.



Het schaduwstation

Op of aanmerkingen zijn altijd welkom.

Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Hallo Piwie,

Heel leuk adt je nee eens een eigen topic opent waarbij je gelijk even met een mooi railplan in huis valt zeg.

Heel goed en verstandig dat je ook een schaduwstation erbij gedaan heb.
Hier zul je zeker geen spijt van krijgen.
Zijn je stationsporen lang genoeg om tussen de wissels je trienen op te kunnen opstellen?

Maar je railplan ziet er mooi uit heb je ook nog een kopstation erbij opgenomen of zijn dat rangeersporen?

Maar nog veel succes met de bouw ervan en heel veel plezier met de bouw ervan.

Groet Wim.
Re: Baanbouw Daalhof
Hallo Piwie,

Sorry maar ik heb nog even naar railplan gekeken en dan ook nog even naar je opstelling lokloods maar ik weet niet waar je bedieningspaneel komt te zitten?

Maar zal de lokloods zo neer zetten dat je in de lokloods kan kijken geeft een mooi gezicht maar dat laat ik aan je zelf over geef alleen even een tip.
En dan heb je nog ruimte achter de lokloos op wat scenery (bomen ofzo) te plaatsen.

En heb je aan de voorkant meer ruimte om wat tafreeltjes neer te zetten ervoor ofzo.

Groet Wim.
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Hallo Piwie.
Ziet er goed uit je baanplan. Ben benieuwd naar de afmeting, kan ik niet zo goed zien. Ik zie vlgs. mij blokken van 110 en van 50?
Juist wat Wim ook zegt, heb je wel genoeg opstelspoor tussen de wissels voor je treinstellen.
En de tip voor de loods is ook een aardige. Ik ben benieuwd naar de vorderingen. Hou ons op de hoogte zou ik zeggen.

Re: Baanbouw Daalhof
Hallo Wim en Ron,

Er is plaats genoeg tussen de opstel sporen, de kopsporen zijn bedoeld om een container terminal te bouwen.
Ik weet nog niet hoe precies maar dat komt nog wel :o.

De control units komen waarschijnlijk voor de lokloods, achter de lokloods komt inderdaad wat scenery wat precies weet ik nog niet :?.

Bedankt voor jullie reactie's, daar kan men altijd van leren.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Citaat van: Sousa op zaterdag 21 februari 2009, 13:02:04
Hallo Piwie.
Ziet er goed uit je baanplan. Ben benieuwd naar de afmeting, kan ik niet zo goed zien. Ik zie vlgs. mij blokken van 110 en van 50?


Ron,

Maximaal 4,80 bij 2,65 meter.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Hallo Piwie,

bedankt voor je reactie, ik las dat je met de vier sporen wat ik dacht dat het voor een kopstation was.
Maar dat zijn dus de sporen voor een containerterminal wat je wilt gaan bouwen.

Kun je lijkt me ook beter een spoor naar je lokdepot maken en daar ruimte voor een dieseldepotje aan te leggen kunnen de dieseloks even tanken en weer terug naar de containerwagonen.

Meer rij mogelijkheden creeer je dan tegelijk, daarbij kun je gelijk oversteken naar de rangeersporenn met je stoomloc's hoef je niet eerst naar het station te rijden.

Maar kijk zelf maar even ik wil je alleen tip's meegeven.

Groet Wim.
Re: Baanbouw Daalhof
Wim,

Dat is een goeie tip, had er zelf nog niet aan gedacht :?.

Bedankt.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
kenny1647
gast

Re: Baanbouw Daalhof
Zeer Mooi baanplaan..Je kan met lange treinen op je baan rijden.. Veel Succes met de bouw van je baan!! Good lucky
Gr kenny
Re: Baanbouw Daalhof
Citaat van: Piwie op zaterdag 21 februari 2009, 13:49:11
Wim,

Dat is een goeie tip, had er zelf nog niet aan gedacht :?.

Bedankt.

Groeten Piwie.

Graag gedaan Piwie,

Als je het evetueel gaat aanpassen is het om meer ruimte te creeren je rangeersporen van je containeroverslag recht te leggen want je hebt door je grote ruimte wat je station in beslag neemt al heel veel schuine hoeken en dat is moeilijk op te vullen kost je echt veel ruimte.

Zeker dat stuk aan de bovenkant van de plaat een beetje in het midden.

Groet Wim.
Re: Baanbouw Daalhof
Heb even liggen stoeien met WinTrack en kwam tot het volgende resultaat.


Containerterminal.


Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
NS1607
gast

Re: Baanbouw Daalhof
Daalhof heeft toch geen station :D :D :D


Jos. :wink:
Re: Baanbouw Daalhof
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Omloop spoor op de containerterminal is veels te kort !  :D
Verder zou ik nog wel wat overloopwissels plaatsen.

Robbert
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanbouw Daalhof
mooi plan hoor.

ik blijf dit volgen :)

Dennis
Re: Baanbouw Daalhof
Bedank voor jullie op en aanmerkingen, maar ben er zelf nog niet helemaal uit.
Wil namelijk in de toekomst ook nog iets met rijdende auto doen en die hebben ook ruimte nodig om te kunnen rondjes draaien.

Hier wat foto's van de onderbouw.

Linkerzijde van de baan in aanbouw.


Nog een keer linkerzijde.


Het stuk waar het schaduwstation komt.


De rechterzijde waar de spiraal komt.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
kenny1647
gast

Re: Baanbouw Daalhof
Je maakt snel vordingen :D Mooi begin en succes met de bouw
Gr kenny
Re: Baanbouw Daalhof
Bedoel je met rondrijdende auto degene die nu op je tafel staan :D
Re: Baanbouw Daalhof
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 21 februari 2009, 21:36:25
Bedoel je met rondrijdende auto degene die nu op je tafel staan :D

Jah, met die monstertruck over een overweg....... :lol:
Maare, je baanplan ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de aankleding! 8)
Re: Baanbouw Daalhof
matthijs popken
gast

Re: Baanbouw Daalhof
hallo

leuk baanplan

blijf het volgen.  8)
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Je nieuwe plan ziet er heel goed uit, maar idd: voor je echt aan de gang gaat, zeker weten of je het zo wilt doen.
Blijf de foto's met ons delen  :lol:
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanbouw Daalhof
succes
ik ben benieuwd
groet robert
Re: Baanbouw Daalhof
digi-jacques
gast

Re: Baanbouw Daalhof
is het niet mogelijk om een harp te maken van je schaduwstation, zou heb je namelijk overal gelijke lengte in sporen..........

tevens, maar misschien was je dit al van plan, om kosten te dekken hoef je de uitrij wissels in je schaduwstation niet van een aandrijving te voorzien.......

en als laatst, maar dit is echt mijn mening, ik zou toch proberen om het paradetraject links, met die brug, war speelser ten opzichte van de rand van de tafel neer te leggen, misschien iets schuiner, misschien werken met een paar grote radius bogen dat het een beetje slingert, het ligt nu m.i. te netjes.....
Re: Baanbouw Daalhof
Freebee
gast

Re: Baanbouw Daalhof
Ik zag daalhof staan en werd nieuwsgierig :lol: Heb er ook gewoond. Ziet er al goed uit!!
Over een tijdje heeft Daalhof wel een station :wink:
Veel succes verder!

Barry
Re: Baanbouw Daalhof
Rrustig aan Piwie,

Maak de onderbouw stevig en maak eerst een goed railplan voor je met een tafel begint want dan heb je een gioede afmeting.

Groet Wim.
Re: Baanbouw Daalhof
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 21 februari 2009, 21:36:25Bedoel je met rondrijdende auto degene die nu op je tafel staan :D
Johnnytrein, De auto's die je ziet op dat baantje is van mijn zoontje, hij gebruikt alles wat hij tegenkomt om op zijn baantje te plaatsen.
Re: Baanbouw Daalhof
Citaat van: Freebee op zaterdag 21 februari 2009, 23:15:01
Ik zag daalhof staan en werd nieuwsgierig :lol: Heb er ook gewoond. Ziet er al goed uit!!
Over een tijdje heeft Daalhof wel een station :wink:
Veel succes verder!

Barry

Mischien een tramstation, als de verbinding tussen Maastricht en Hasselt wordt gerealiseerd :lol:.
Het is altijd leuk om oude bewoners te ontmoeten, waanneer heb je er gewoond, ik woon er al vanaf 1971.


Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Citaat van: Wim N op zondag 22 februari 2009, 02:11:10Rrustig aan Piwie,Maak de onderbouw stevig en maak eerst een goed railplan voor je met een tafel begint want dan heb je een gioede afmeting.Groet Wim.
Beste Wim,Dat ben ik ook van plan, als ik vandaag tijd heb dan probeer ik wat detail foto's te maken.Maar ja, ga morgen op vakantie en moet de koffers nog in pakken.Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Mathijs
gast

Re: Baanbouw Daalhof
Nou ik ben benieuwd hoe het er uit zal gaan zien. Veel succes in ieder geval :wink:
Ik ga dit zeker volgen :)

Mathijs
Re: Baanbouw Daalhof
Hi Piwie,

De opmerking die Robbert plaatste over het omloop spoor zou ik toch maar naar kijken, tenzij dit inmiddels gewijzigd is of gaat worden.
De lengte achter de laatste wissel moet minsten zo lang zijn als de lok die je daar wil laten rijden.
Is het alleen een klein rangeer lokje zul je minder ruimte nodig hebben dan bij een lange stoom lok.
In het ergste geval moet je de wissel opschuiven, wanneer je niet verder naar achteren kan.
Kijk eens of je, door gebogen wissels te gebruiken (tenzij je ze niet realistisch vindt) de lengte van je opstel sporen van de container terminal niet langer kunt maken.
Zal het omloop spoor ook ten goede komen.
In het schaduw station zou ik het zeker proberen.

Het plan, wat rijlengte aangaat enz. ziet er goed uit, en voor een FCS denk Ik dat je links achterin best wat mogelijkheid hebt in die driehoek.
Heb ik zelf namelijk ook.

Regards
Leslie
Re: Baanbouw Daalhof
Zoals beloofd nog wat detail foto's van de onderbouw,




Verstevegingen in de hoeken





De tafels worden gekoppeld d.m.v. M8 bouten en moeren





Opname van een tafelpoot


Nogmaals een tafelpoot met de stelschroef


Dit was het voor deze week, ga nu een weekje op vakantie om daarna weer fris er tegen aan te gaan.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Mathijs
gast

Re: Baanbouw Daalhof
Ziet er goed en solide uit hoor 8)

Mathijs
Re: Baanbouw Daalhof
Lokkie
gast

Re: Baanbouw Daalhof
Hé Piwie dat ziet er erg stevig uit. 8)
Ben heel benieuwd naar het vervolg.

Gr.
René
Re: Baanbouw Daalhof
Hallo,

Even een kleine update, de onderbouw is helemaal klaar.
Moet nog even de grote waterpas van het werk meenemen en alles afstellen (foto's volgen) :lol:.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Hier dan de foto's


foto 12


foto 13


foto 14


foto 15


foto 16

Het volgende wat ik ga doen is het maken van het schaduwstation en denken hoe ik het comanda centrum ga maken.

Tot de volgende update.

Op of aanmerkingen zijn altijd welkom.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
kenny1647
gast

Re: Baanbouw Daalhof
Zeer mooie tafel =D Het begint ziet der goed uit :D
Gr kenny
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Piwie,

het ziet er al mooi uit. Wel nog een vraagje: hoeveel ruimte heb je tussen het schaduwstation en het bovenliggende nivo?

Groetjes, John
Re: Baanbouw Daalhof
John,

Dat is ongeveer 20cm.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Hoi Piwi,

Leuk baanplan.
Het onderstel van je tafel ziet er zeer degelijk uit.
Ga je draadje volgen.

groet Jac.
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Citaat van: Piwie op dinsdag 24 maart 2009, 21:19:58
John,

Dat is ongeveer 20cm.

Groeten Piwie.

Piwie,

ok, goed over nagedacht :wink: maar waarom leg je de sporen aan de linkerzijde naar het schaduwstation niet verder naar links? Je kunt dan de opstelsporen in het schaduwstation langer maken :D

Groetjes, John
Re: Baanbouw Daalhof
Citeerok, goed over nagedacht  maar waarom leg je de sporen aan de linkerzijde naar het schaduwstation niet verder naar links? Je kunt dan de opstelsporen in het schaduwstation langer maken

Groetjes, John

John,

Wil op mijn baan ook nog gebruikmaken van een faller carsysteem, heb daar ook opstelruimte voor nodig vandaar.

Groeten Piwie.
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Piwie,

bedankt, zal dit met interesse blijven volgen.

Groetjes, John
Re: Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanbouw Daalhof
Het gaat hier duidelijk om een kenner. Ik heb het dan vooral ove de bierviltjes onder de poten.  8) 8) Ik krijg er al dorst van!!  8) 8)

Voor de rest ziet het er een heel keurige en stevige constructie uit. Ik volg dit verder op de voet.
Re: Baanbouw Daalhof
Ha dat zijn bierviltjes. Ik dacht waar haalt men poten van Jupiler  :?
Re: Baanbouw Daalhof
Omdat ik even niets heb laten weten wil nog niet zeggen dat ik niet bezig ben geweest.
Nu de onderbouw klaar is (moet hem alleen nog met de waterpas afstellen) kan ik beginnen met het hout te kopen voor de rails.

Ondertussen ben ik al begonnen met de printen voor de bezetmelders.
2 jaar geleden kwam ik toevalig op de site van Huib Maaskant(http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm) en kwam daar de BMD 16-SD print plaat tegen, gelijk maar een besteld en inelkaar geknutseld.
Ik ben heel erg tevreden over deze printplaat dat ik er laatst weer 2 stuks besteld heb voor bij deze baan.
Hieronder een klein foto verslagje.

De print zonder onderdelen.



De achter zijde.



De draad bruggen en de eerste weerstanden.



De volgende weerstanden.



De soldeer zijde.



Het plaatsen van de diodes.



Het plaatsen van de IC voetjes.



De led geplaatst.



De condensator geplaatst.



De transistor geplaatst.



De connectors geplaatst.


De gehele print is nu klaar en gereed voor onder de baan gemonteerd te worden :lol:, nu kan ik beginnen met het solderen van de tweede print.

Binnenkort het hout halen de rails uittekenen en alles aansluiten en testen maar.

Tot zover deze update.

PS, ondertussen heeft Huib Maaskant een nieuwe versie van de BMD 16-SD melder die iets anders uitziet.

Groeten Piwie.
Re:Baanbouw Daalhof
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baanbouw Daalhof
Piwie,

dat ziet er heel netjes uit. Hoeveel tijd ben je nu ongeveer kwijt om zoiets in elkaar te solderen?

Groetjes, John
Re:Baanbouw Daalhof
Piwie
gast

Re:Baanbouw Daalhof
John,

Ben er ongeveer 1,5 uur mee bezig geweest.

Groeten Piwie.
Re:Baanbouw Daalhof
Mathijs
gast

Re:Baanbouw Daalhof
Vindt ik toch een aardig hoog tempo :shock: 1 1/2 uur maar dat zal dan wel weer aan mij liggen :lol:
Wel goed van je dat je alles stap voor stap op het forum hebt geplaatst.

Mathijs
Re:Baanbouw Daalhof
Piwie
gast

Re:Baanbouw Daalhof
Hallo mede forumers,

Ondanks dat het op mijn draadje een beetje stil is, ben ik op zolder vrolijk verder gegaan met bouwen en plannen maken.

Ik heb de eerste stappen in het schaduwstation gemaakt, plaat gezaagd, wisselaandrijvingen uit gezaagd, isolatie materiaal gelegd en de eerste rails gemonteerd.

Maar ja foto's zeggen meer dan woorden:

Isolatie en doorvoeringen in het schaduwstation;


De wisselaandrijvingen zijn uitgezaagd om in de toekomst bij onderhoud of storingen makelijker aan de aandrijvingen te komen;


Nogmaals wisselaandrijvings uitsparingen;


De eerste rails in het schaduwstation;


Nogmaals sporen in het schaduwstation;



Het andere project waar ik ook nog mee bezig was is het maken van een comandocentrum van waaruit ik alles bestuur en bedien;


De steun waar 2 monitors aan komen te hangen;


De monitors aan de steun;


Het toetsenbord met scrollbal;



Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het comandocentrum moet schilderen en zoja welke kleur ik dan zal toepassen.
In het comandocentrum komt nog een derde monitor, deze is voor het besturen van de verlichting en het faller carsysteem wat ik later wil toepassen.
De eerste twee monitors zijn voor koploper waarmee ik de baan ga besturen.

Het volgende wat ik ga doen is het schaduwstation klaar maken en de stroom voorziening van het comandocentrum in orde maken.

Groeten Piwie.
Re:Baanbouw Daalhof
TRUKO
gast

Re:Baanbouw Daalhof
Piwie,

Ziet er netjes uit! Je brengt me wel op een idee v.w.b. het uitzagen van een ruimte onder de wissels, handig!

Vraag: waarom zoveel isolatie materiaal naast de rails? Is het niet handiger om het strak langs de rails af te snijden? Dan heb je later er ook geen last van met de scenery...

Groet,
Rutger
Re:Baanbouw Daalhof
Piwie
gast

Re:Baanbouw Daalhof
Hallo Rutger,

Deze rails liggen in het schaduwstation en aangezien dat je dit toch niet ziet heb ik het isolatiemateriaal er niet weg gesneden, op de andere niveau's ga ik dat natuurlijk wel doen.

Groeten Piwie.