Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Heb ik nou mijn baan verknald?

Gestart door Gijs donderdag 19 februari 2009, 10:51:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Heb ik nou mijn baan verknald?
Lid sinds: 2021

offline
Heb ik nou mijn baan verknald?
Hallo allemaal, ik ben al een tijd bezig met het maken van een baan. Zie dit topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13718.0Eindelijk komt het einde in zicht en had ik besloten om ballast aan te brengen. Omdat ik in eerste instantie mijn hele baan heb bedekt met gras had ik wat geluid betreft geen probleem. Maar nu ik de ballast heb aangebracht met houtlijm is ook mijn rails vast gaan zitten aan de baan. Op zich niet erg als de wissels het blijven doen, maar wat vervelend is is dat ik nu meer rijgeluiden hoor. Ik hoop dat het went wand ik denk dat ik de rails niet zonder beschadigen weg krijg dus zit er niks anders op dan helemaal opnieuw te beginnen en nieuwe rails en wissels te kopen!
Mijn vraag aan jullie is nu : hebben jullie dit probleem ook wel eens gehad en zo ja hoe hebben jullie dit opgelost? Of zien jullie rijgeluiden niet als probleem, met andere woorden went het?
Groeten,
Gijs

Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Persoonlijk vind ik de rijgeluiden er juist bijhoren, maarja, de buren / huisgenoten kunnen daar anders over denken....

Als je toch weer wat demping terug wilt, zou je eens kunnen kijken of het helpt om demping onder de plaat aan te brengen.
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Ja heb ik ook al aan zitten denken maar ik heb de baan helemaal vastgeschroefd, daar kom ik nooit meer tussen.
Maar heb jij je baan wel geisoleerd?
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Hallo Lokje, bedankt voor je opbeurende woorden ik baal best wel een beetje maar misschien moet ik er gewoon aan wennen. Ik heb jou baan al een tijdje in de pijling en stond er van te kijken dat je even een plan had om te stoppen. Gelukkig ben je door gegaan want om naar jou foto's te kijken is een genot. Ik vind het een erg mooie baan. Maar als ik het goed begrijp heb jij ook je ballast gelijmd? Zitten jou rails dan ook enigzinds vast aan de baan, zeg maar gelijmd door de houtlijm?

Groeten,
Gijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Hoi Gijs,

ik snap je probleem.
Het komt ook voor bij mijn vastgeschroefde M-rails! :D
(moet dan eens kijken wat voor geluid er af komt! 8)) :lol:

Maar ga eens op n perron staan (weg van achtergrondgeluid) en luister eens naar het geluid van de rails als er een trein langskomt..... :D

Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Hallo Ronald, ja dat zegt mijn vrouw ook. Die vind dat ik niet goed bij mn hoofd ben.......
Maar al dat geluid went dus wel?
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Ha Gijs,

ja, t geluid went wel  :wink:.
Je hebt al C-rail, dus dat valt zeer zeker mee in vergelijking met de M-rail.
Als ik daar een metalen BR 81 op laat rijden, bonkt die er lekker op bij sommige (nog niet goeie) raillassen  :lol:
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Als ik mijn SEH800 van bijna 1 kilo ! over de C-rails laat denderen doe ik altijd oordopjes in :mrgreen:

Meeste stukken ligt schuimfolie van laminaat onder, maar ook stukken niet,
heb er geen last van, 1 loc met sound op de baan en je hoort de rails niet meer 8).

Wanneer ik 8 treinen tegelijk laat rijden is de herrie helemaal oorverdovend,
ga maar eens op een echt groot station staan, is ook een herrie van jewelste 8)

Mvg Gert
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
buckfast_beekeeper
gast

Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Als het houtlijm is, hoeft dit niet direct een ramp te zijn op voorwaarde dat de ondergrond niet meteen reageert op water. Gewoon witte houtlijm is zeer beperkt watervast. Ook de zogezegd watervaste is dat niet helemaal. Zeker warmte en vocht zijn nadelig voor deze lijm.

Polyurethaan lijm is wel watervast maar deze ga je absoluut niet gebruiken om te balasten. Overigens vind ik ook wel dat de rijgeluiden er wat bij horen.

Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
op sommige punten is bij mij ook houtlijm onder en tegen de rails gekropen
als ik echter een correctie uitvoer doe ik er een hobbymesje onder en snij er een keer langs en wip hem op met een kleine schroevendraaier dus dat hoefd geen probleem te zijn
het rijgeluid heb ik op sommige stukken meer dan op andere stukken en ik stoor me er niet echt aan heb totaal geen demping onder de rails alleen de eigen demping van de C rail maar ben dik tevreden daarover
en als ik met 2 klazen full sound langs rij dan hoor ik die rails echt niet meer  :lol: :lol: :lol: :lol:
succes zou me niet al te druk erover maken
groet robert
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
heb de meeste van mijn rails al drie keer vast gelijmd gehad, geen enkel probleem
even met een mesje er langs en het meeste is er weer af. bij een volgende baan komt er weer ballast e.d. op. Voor de rest je baan ziet er geweldig uit.

Aart
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Dag allemaal, ik heb vanavond nog even geprobeerd om een rails los te krijgen maar dat gaat niet lukken. Ik heb de houtlijm niet verdund misschien is dat het probleem. Ik heb wel gewoon gereden en het is best apart al dat geluid, ik hoop dat het went.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Voor nu weer bedankt voor jullie reakties.
Groeten,
Gijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
ik heb mijn hele baan opgebouwd op zachtboard  8)werkt best goed
maar ik vind spoor geluiden er juist bij passen, ik heb ook bij een M* wagen een veertje onder de as door bevestigd dat klinkt ook heel mooi vooral bij een wissel en als die langzamer gaat.
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Als je rails door de lijm goed vastzitten, kun je alle schroefjes (voor zover je die gebruikt hebt) wel weghalen. Dat scheelt ook weer wat. Je wissels functioneren toch nog gewoon?

Mvg,
Martin
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
hallo Martin, ik heb geen schroefjes gebruikt. Mijn rails lag altijd los. En dan te bedenken dat er nog 8 wissels op de nominatie stonden om een aandrijving met decoder te krijgen. Gelukkig zit ik er dichtbij.

Groeten,
Gijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Hoi Gijs,

Ik heb een keertje in een vakblad gelezen hoe je rijgeluiden op een baan zou (kan) kunnen
verminderen. De geluidsgolven bewegen zich door de plaat van je baan, als je onder de baan op diversen plaatsen houten balkjes aanbrengt loodrecht op de rijrichting dan zal de geluidsgolf worden belemmerd in de voortplanting het rijgeluid moet hier door afnemen.
Wel zaak dat de balkjes één geheel vormen met de plaat dus verlijmen en schroeven.

Groetjes Bert en succes.

Helpt niet bij mijn 1100 de SEH800 die is gewoon te zwaar en maakt een berg herrie
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Citaat van: baureihe 103 op vrijdag 20 februari 2009, 10:55:37
Hoi Gijs,

Ik heb een keertje in een vakblad gelezen hoe je rijgeluiden op een baan zou (kan) kunnen
verminderen. De geluidsgolven bewegen zich door de plaat van je baan, als je onder de baan op diversen plaatsen houten balkjes aanbrengt loodrecht op de rijrichting dan zal de geluidsgolf worden belemmerd in de voortplanting het rijgeluid moet hier door afnemen.
Wel zaak dat de balkjes één geheel vormen met de plaat dus verlijmen en schroeven.

Groetjes Bert en succes.

Helpt niet bij mijn 1100 de SEH800 die is gewoon te zwaar en maakt een berg herrie



Hallo Bert, dat is een goeie. Lijkt me vrij eenvoudig te realiseren. Ik ga dat dit weekend eens uitproberen.
Dank je wel voor de tip.
Gijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Ja, ik snap nu ook pas waarom jullie de lijm verdunnen......het is nooit te laat om te leren. En ach een soundbarrier houd de oren lekker warm :D

Groeten,
Gijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Nou Gijs zoals je zelf al aangeeft, nooit te laat om te leren.
Warme oren zijn ook leuk, maar is het lawaai echt zo oorverdovend of gewoon oorverdovend in vergelijking met wat je eerst had?

Mathijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Kan je dat niet oplossen met iets dan ? Maar ik heb dat ook hoor, lekker een klankkast onder de baan.
Vind het wel wat hebben, misschien moet je de Soundfuncties van sommige locs hoger zetten ? :P

Robbert.
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Hallo allemaal, de eerste keer dat ik reed na het ballasten was het een uur of 12 's avonds en ik denk dat het dan net is alsof het allemaal harder klinkt en je wilt natuurlijk de buren niet wakker maken. Nu ik een paar keer in de middag heb gereden denk ik dat het allemaal wel meevalt. Ik ga wel Bert zn advies opvolgen en balkjes onder de tafel lijmen en schroeven om te proberen het geluid wat te dempen.
Ook ga ik verder met het aankleden van de baan, ik begin er weer lol in te krijgen. :D
Ze zeggen ook dat naar mate je ouder word je gehoor achteruit gaat dus dat geeft weer wat hoop voor de toekomst.
Groeten,
Gijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Ik kan me ook voorstellen dat toen je de 1e keer reed, de lijm nog niet helemaal droog is. Volgens mij klinkt het dan ook nog wat harder als wanneer alle vocht eruit is..
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Als het witte houtlijm is zou je het nog kunnen proberen het vochtig te maken en dan de rails los te steken.
Voortaan met ballasten een injectiespuitje bij de apotheek halen en deze vullen met zeer verdunde houtlijm. Je ballast aanbrengen en dan goed nat maken en daarna met de injectiespuit indruppelen. Zit daarna muurvast en als je de rails los wilt halen steek je het zo los.
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Ben nu bezig mijn oude baan af te breken, ik had geen last de ballast van de c-rails te verwijderen. Als demping gebruikte ik kurk van 3 mm dik, opzicht dempt dit goed tot dat ik dus de ballast ging aanbrengen, ik had het idee dat de demping hier door weer teniet wordt gedaan. Dit geld trouwens ook als je de c-rails met schroefjes gaat vast zetten. Ik wil bij mijn nieuw  te bouwen tafel iets anders gaan proberen maar misschien heeft iemand hier al wat ervaring mee, mijn nieuwe tafel zal worden gemaakt van 4.4 x 4.4 balkjes waarop dan mdf platen komen te liggen, nu wil ik geen kurk of andere vorm van demping tussen de mdf en de c-rail plaatsen, maar tussen de mdf platen en de tafel wil ik stroken rubber van een millimeter of 3 á 5 aanbrengen of iets dergelijks. Het is maar een idee want eerst kurk plaatsen voor de demping die dan vervolgens na het aanbrengen van de ballast weer weg is heeft ook geen zin.
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Ik begin al aardig te wennen aan het geluid. Waar ik zo bang voor ben is dat als je eenmaal gaat isoleren dat je veel werk hebt en kosten moet maken voor een resultaat waar je de uitkomst nog niet van weet. Stel dat je vanalles denkt goed te hebben gedaan en het valt toch tegen. Ik denk dat ik iemand ben die als hij eenmaal begint met isoleren hier ook in door zou schieten in een poging om de stilste baan van nederland te krijgen. Ik ben bang dat dan de lol van het modelbouwen er af gaat ?

Groeten,
Gijs, die nu lekker bezig is met hekjes , boompjes en hele kleine mensjes die leven in een soort plastic doosjes :D
(jullie hebben daar een naam voor)
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Hoi Gijs,

Gewoon lekker doorgaan met de aankleding van je baan.
Ziet er trouwens heel erg leuk uit. 8)

Gr.
René
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Citaat van: baureihe 103 op vrijdag 20 februari 2009, 10:55:37
Hoi Gijs,

Ik heb een keertje in een vakblad gelezen hoe je rijgeluiden op een baan zou (kan) kunnen
verminderen. De geluidsgolven bewegen zich door de plaat van je baan, als je onder de baan op diversen plaatsen houten balkjes aanbrengt loodrecht op de rijrichting dan zal de geluidsgolf worden belemmerd in de voortplanting het rijgeluid moet hier door afnemen.
Wel zaak dat de balkjes één geheel vormen met de plaat dus verlijmen en schroeven.

Groetjes Bert en succes.

Helpt niet bij mijn 1100 de SEH800 die is gewoon te zwaar en maakt een berg herrie


Hallo Bert, nou ik heb een heleboel balken onder mijn tafel gelijmd. Dwars op de rijrichting. HET WERKT !!
Ongelovelijk maar waar, het holle geluid is bijna helemaal weg en het is bijna net zo stil als het was.
Ik ben dus heel blij met jou tip en ik heb er weer veel plezier in.
Groeten,
Gijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Citeer
Hallo Bert, nou ik heb een heleboel balken onder mijn tafel gelijmd. Dwars op de rijrichting. HET WERKT !!
Ongelovelijk maar waar, het holle geluid is bijna helemaal weg en het is bijna net zo stil als het was.
Ik ben dus heel blij met jou tip en ik heb er weer veel plezier in.
Groeten,
Gijs

Is het mogelijk hiervan een foto-tje te maken en deze hier te plaatsen, zodat men kan zien hoe je dit heb gedaan.

m.v.g. Willy...
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Het is soms wel heel moeilijk om altijd bescheiden te blijven,
maar het lukt mij wederom.
Fijn voor je Gijs dat het probleem opgelost is.

Groetjes bert :)
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 26 februari 2009, 22:29:38
Het is soms wel heel moeilijk om altijd bescheiden te blijven,
maar het lukt mij wederom.
Soms lees ik heel aardige tips, die van jou ga ik zeker toepassen, ben benieuwd. Op voorhand alvast bedankt!

Gr, Ben.
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Ik ben wel benieuwd naar een foto om er een beeld bij te krijgen.

Alvast bedankt.

Groeten

Ron
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Op verzoek van Willy en Ron hier een foto van de balken. Het ziet er niet uit maar het werkt wel. Het gebruikte hout is allemaal rest hout van de eerdere treinbaan die ik had. Inmiddels ziet de hele onderkant van mijn baan er zo uit.
Groeten,
Gijs

Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Gijs omdat veel mensen om foto's vragen is het linkie wel handig dat jij in je eerste bericht gaf 8)
Ik denk help Gijs maar even :lol:

Mooi dat je geluidsprobleem is opgelost man :D
dus nog een keer: Klik hier voor de baan van Gijs


Mathijs
Re: Heb ik nou mijn baan verknald?
Citaat van: Gijs op vrijdag 27 februari 2009, 09:14:37
Op verzoek van Willy en Ron hier een foto van de balken.

Dank je, nu is duidelijk te zien wat er wordt bedoeld.

m.v.g. Willy...