Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De Oudgedienden

Gestart door Acido dinsdag 17 februari 2009, 21:06:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
De Oudgedienden
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen zaterdag afscheid genomen van een aantal locomotieven van een goede vriend van mij, die ik te gast had voor groot onderhoud.

Vanwege hun leeftijd heb ik ze 'De Oudgedienden' gedoopt :-)

Hier volgt een klein verslagje van hun bezoek:

Om te beginnen: De in totaal acht locs die ik onder handen heb genomen hebben de afgelopen 28 jaar in een hutkoffer vertoefd  :o

Daarvoor is er intensief mee gespeeld en zijn er een paar ten prooi gevallen aan de schilderdrift van een toen jonge modelbouwer ;-)

Het idee was: Neem ze eens mee, dan zetten we ze op de baan en kijken we wat ze nog doen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de buitenbaan vrijgemaakt van digitale locs en er vervolgens een analoge trafo op aangesloten. Het bleek dat er eentje een duwtje nodig had en dat de rest gewoon wegreed bij het opendraaien van de trafo :mrgreen:

Sommigen piepend en krijsend, maar ze réden wel allemaal. Märklin locs van het oude stempel zijn echt onverwoestbaar :-D

Laat ik ze eerst even voorstellen:



Märklin 3051.1 (1965-1967), NS 1219 met omgekeerd L-frontsein, de eerste 1200 van Märklin.



Märklin 3013 (1956-1966), NS 1101 zonder botsneuzen. Een loodzwaar brok oer-Märklintechniek, waarover later meer ;-)



Märklin 3046 (1965-1973), SNCF 150 X 29, een fraaie goederenloc met rookgenerator.



Märklin 3048 (1960-1980), het oude model van de BR01, met (defecte) rookgenerator en een nieuw, iets te glimmie jasje... ;-)



Märklin 3032 (1959-1976), een - ik kan niet anders zeggen - bijzonder robuuste tenderloc waarmee het heerlijk rangeren is. Variant zonder Telexkoppeling.



Märklin 3001.4 (1961-1963). Dit was ooit een rode E63, maar deze is door de creatieve eigenaar omgebutst tot een fantasie-diesellocje. Op zich best een aardig dingetje, met als voordeel dat de bovenleiding-schakelaar er nog op zit en je 'm dus overal kunt parkeren :-P

Behalve deze zes was er ook nog een 3016.4 (Railbus motorwagen, 1963-1970) en een 3039.1 (E10 blauw, 1965-1970). Deze laatste kwam mee toen de anderen werden opgehaald omdat-ie in eerste instantie zoek leek te zijn. Ik heb 'm toen meteen onderhoud gegeven, maar heb daar geen foto's van.


Na de eerste piepende proefritjes ben ik mijn Märklin-dealer maar eens gaan verblijden met de aanschaf van zo'n ?50 aan onderdeeltjes. Dat zijn allemaal gangbare zaken die hij allemaal op voorraad had:

- antislipbandjes in verschillende maten
- slepers in verschillende maten
- lampjes, schroeffitting en van die gladde
- relaisveertjes
- borstels (kool & koper)

Ik zal niet per loc gaan opsommen wat ik er allemaal aan gedaan heb, maar gemiddeld genomen bestonden de werkzaamheden uit:

- alle antislipbanden vervangen (uitgedroogd na 28 jaar hutkoffer)
- sleper vervangen (zonder uitzondering compleet versleten)
- motor inwendig reinigen met wasbenzine op een wattenstaafje
- motor en drijfwerk ontdoen van hondenharen... :?
- indien nodig collector poetsen met railgum
- relaiscontacten reinigen en relais afstellen
- loopvlakken van de wielen poetsen met railgum
- borstels vervangen
- smeren
- testen

Uiteraard moest aan de ene loc meer gebeuren dan aan de andere.





Even tussendoor een copy/paste vanuit een ander topic, over het schoonmaken van de relaiscontacten:

Er waren er een paar bij die, ondanks dat de motor helemaal gereinigd was en alles op het gebied van borstels, slepers en en veertjes in orde was, maar niet lekker wilden lopen.

Toen ik een proefritje deed in het donker zonder kap, viel het me op dat er nogal wat vonkvorming (blauw licht) te zien was bij het relais. Het bleek dat de contacten van het relais ingebrand en/of vervuild waren, en omdat de motorstroom hier doorheen loopt, had dat invloed op het rijgedrag...



Het relais zelf krijgt zijn stroom direct van de sleper en zal in deze situatie dus gewoon naar behoren werken.

Er is soms moeilijk bij te komen zonder het relais uit te bouwen, maar na het schoonmaken van de contacten met een wattenstaafje en wat wasbenzine, liep de loc weer als een zonnetje :-)





De 3046, die meteen al opviel door zijn mooie loop, was als eerste aan de beurt. Het is een lange loc met een scharnierend frame en twéé slepers, gemonteerd onder de loc (ipv onder de tender, zoals nu gebruikelijk).



Deze Fransman was in redelijk goede conditie, zowel uiterlijk als technisch. Hoewel je 'm duidelijk hoort (tandwielgeluid) loopt-ie mooi en zowaar met een bescheiden topsnelheid, heel anders dan veel andere modellen uit die tijd...
Qua onderhoud hoefden hier alleen de standaardwerkzaamheden aan uitgevoerd te worden.


De tweede loc die ik onder handen genomen heb is de 3048 (BR01). Dit is echt een speelloc geweest die een bijzonder zwaar leven heeft gehad. Het is niet voor niets dat de loc opnieuw geschilderd is.... alleen jammer dat er een te glanzende verf voor gebruikt is.



Alles aan deze loc was versleten en vies, een flinke klus dus. Alle wielen moesten gepoetst worden, de sleper was ver heen en de achterste loopas liep niet, die moest weer gangbaar gemaakt worden met wasbenzine. De antislipbanden waren vergaan en de relaiscontacten waren zwart.

De grote schrik kwam echter pas toen ik de motor open maakte... Niet alleen zat er een halve hond aan haren in, het zag er ook nog eens uit alsof de collector een complete koolborstel had opgegeten! :shock:



In de collector zaten groeven van een halve millimeter diep die duidelijk voelbaar waren... deze jongen had heel wat kilometertjes gemaakt, ondanks de lange stilstand! De collector was niet meer te redden, dus voor de BR01 heb ik een nieuw anker besteld. Het was even puzzelen voordat ik het precieze bestelnummer achterhaald had, maar het was gewoon nog te bestellen (?19,95).

Deze foto is een week of twee later genomen, nadat het nieuwe anker was gearriveerd:



Rechtsboven igt het oude anker.



Bij de rijtest reed de loc in eerste instantie goed, maar kreeg toen last van een wapperende ankeras. Luidgierend hield de loc zó hard en abrupt in, dat de erachter lopende kunststof rijtuigen uit de rails stuiterden :shock:

Nader onderzoek leerde dat er wel "iets" in de smeerpotjes zat, maar dat dat geen 'sponsje' was... Na de potjes leeggeschept te hebben heb ik een stukje afgescheurd van een kunststof schuimmatje wat ooit onder een PC moederbord in de doos had gelegen. Dat heb ik erin gevrot en daarna de boel gesmeerd. Probleem verholpen: de schuimpjes houden de ankeras rustig en meteen de olie vast :-)


De volgende patiënt was de 3032, de robuuste BR 81. Supersterk locje met een loodzware metalen kap. Dankzij de vier assen loopt-ie goed over alle M-wissels, daar waar drie-assige locs zoals de 3000 of 3001 nog wel eens willen blijven hangen.



Bij deze was een lampje stuk en het andere bijna en één koppeling krom, maar verder alleen het standaardwerk. Wel had deze hetzelfde euvel met de smeerpotjes en gierende ankeras als de 3048. Is op dezelfde manier opgelost :-)


De blauwe 1219 liep het mooist van allemaal bij de allereerste rijtest maar bleek inwendig net zo smerig te zijn als de BR01. Het motorblok heeft dan ook, als enige, een wasbenzinebad gekregen om de prut tussen de tandwielen vandaan te krijgen.



Verder was het het gebruikelijke werk, technisch is de loc in feite gelijk aan alle andere "oude" 1200-en. Het NS-vignet wat op de foto hierboven zichtbaar is, is een afwrijftransfer, die ik later heb verwijderd.


Dan de 3013. Wat een apparaat, zeg... Hij klinkt als een cementmolen door de grote tandwielen en het enorme gewicht wat helemaal op twee assen rust. Twee assen? Ja, het ding gaat als een ouderwetse twee-assige tram door de wissels heen: met veel geweld en heftige bewegingen! Wat dat betreft is het een realistische imitatie van de rijeigenschappen van de echte 1100 :mrgreen:



Dat komt omdat Märklin, toen dit model werd ontwikkeld, draaistellocs nog uitrustte met nepdraaistellen. Pas toen men van de gegoten frames overstapte op het blikken frame wat de 1200 heeft, kon men de lompe grote schijfcollectormotor in een echt draaistel onderbrengen.



Er werd gebruik gemaakt van een massief (en dus zwaar) metalen frame met twee assen, de binnenste twee. De buitenste twee waren opgehangen in nepdraaistellen, zodat een constructie ontstaat die nog het meest weg heeft van een loopas bij een stoomloc.... :-P



Omdat de kap ook van dik gegoten metaal is, is het geheel echt loodzwaar (ben helaas vergeten 'm te wegen) en al dat gewicht rust dus op die binnenste twee vaste assen. De buitenste assen zijn alleen voor de sier :-)

Ook apart is de verlichting: twee losse lampjes die in de kap zitten. Ze drukken tegen twee lipjes aan die op het chassis gemonteerd zitten. Door deze constructie is het een heel gedoe om de kap erop te krijgen, omdat die lipjes een beetje ingedrukt moeten worden. De ene kant lukt wel, maar de andere kant dicht krijgen valt vervolgens niet altijd mee ;-)



Verdere bijzonderheden? Het is een monster. Hij loopt werkelijk gruwelijk hard, de motor en tandwielen maken een hoop kabaal onder de metalen kap en door het gewicht op die twee assen dendert-ie echt over de baan heen. Met een sleep blikken Plan E's erachter kun je jezelf bijna niet meer verstaan, en dat op C-rails! Op M-rails moet je daar zowat een hinderwetvergunning voor aanvragen :lol:


Als laatste heb ik de D63 ;-) onderhoud gegeven. Behalve schoonmaken en het vervangen van wat versleten was hoefde hier niet veel aan te gebeuren. Wel was dit de enige loc waarbij ik een aantal draden moest lossolderen om de motor open te kunnen krijgen. Zo was de draad naar de verlichting in de korte neus voor het motorschild langs 'gespannen'...




Toen ze allemaal hun 'beurt' hadden gehad en daarbij kleinschalig waren getest in de Analoge Speeltuin (zie mijn bouwverslag) heb ik de buitenbaan van de hoofdbaan opnieuw omgebouwd naar Analoog. Dat gaat vrij makkelijk:



Kwestie van 'omprikken'... Het meeste werk is nog om al het digitale spul naar de binnenbaan te rangeren :-P

Op de binnenbaan en bij de werkplaats kon het digitale bedrijf gewoon zijn doorgang vinden, dus tijdens de testritten met de Oudgedienden reed op de binnenbaan de Koploper zijn rondjes :-)



Alle locs hebben zich lekker uit mogen leven en hebben eens fijn de wieltjes gestrekt :-)



Ook de Railbus (die uiteraard ook onderhoud heeft gekregen) was van de partij, waarbij hij gezelschap kreeg van mijn motorwagen en bijwagen.



Zolang je er maar voor zorgde dat beide motorwagens dezelfde kant op wilden, reed dat prima zo :-D

De rookgenerator van de SNCF-loc bleek het nog te doen, uitstekend zelfs, hij rookte mooi lang en gelijkmatig terwijl de loc met de trafo half open op realistische snelheid zijn baantjes trok.








Zaterdag is de eigenaar ze weer op komen halen, maar uiteraard niet voordat we er de hele avond lekker mee hadden gespeeld :-D

Omdat hij geen baan heeft, mochten twee locs hun verblijf hier verlengen. De BR81 logeert nu voor onbepaalde tijd in de Analoge Speeltuin en verricht daar tot grote tevredenheid het rangeerwerk.

De tweede loc is te vinden op de hoofdbaan: De NS 1219 is voorzien van een 6080 decoder en is nu de officiële museum-Eloc :mrgreen:

Aangezien ik recentelijk een stammetje Artitec Plan E's heb aangeschaft, heeft-ie zelfs een eigen, bijpassende rijtuigstam van zes rijtuigen Plan E/L (4048, 4049 en 4117) gekregen :-)

Welnu,

tot zover dit verslagje, ik dank U voor Uw aandacht,

Martijn 8)
Re: De Oudgedienden
Hoi Martijn

Wat een mooi verslag  :) het blijft gewedig die mooie oude zware analoge loc's  8)

Ik krijg er altijd een beetje het M rail gevoel van  8)

Groetjes Fulco

Dom dat je ze hebt laten gaan  :mrgreen:
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De Oudgedienden
Citaat van: FV op dinsdag 17 februari 2009, 21:30:35
Dom dat je ze hebt laten gaan  :mrgreen:

Niet allemaal :mrgreen:
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: De Oudgedienden
erg mooi en boeiend om te lezen
en een erg goed verslag met foto's
complimenten
groet robert
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Oudgedienden
Hallo Martijn,

s-Avonds een beetje 'bladeren' door de vele pagina's op dit forum, totdat ik jouw verslag tegenkwam: ineens rechtop gaan zitten met de blik op het scherm !
Net als een boek, in één keer alles gelezen, en de foto's bekeken, héérlijk !
Veel informatie, interessant, nostalgie.... Ga zo door !

groeten, Willem.
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De Oudgedienden
Hallo Willem,

Leuk dat je er zo van genoten hebt! :-D

Martijn 8)
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Oudgedienden
Martijn,

ook hier weer zitten genieten!, lijkt mij ook zeer leuk om voor iemand te doen.

Mvg Gert
Re: De Oudgedienden
Erik Baas
gast

Re: De Oudgedienden
Wat een prachtige collectie, en wat een genot moet het zijn geweest om die weer helemaal in orde te mogen (en kunnen) maken.  :)
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: De Oudgedienden
Mooi verslag zeg! En wat een aparte constructie van het onderstel van die 1100! Heb ik nog nooit gezien zo. Die franse loc ziet er wel erg gedetaileert uit voor die tijd. Of is hij van een later bouwjaar als de rest?

Over die gierende ankers. Is het niet zo, dat de lager-gaatjes uitgesleten zijn, waardoor het anker teveel speling heeft? Nu heb je dat wellicht voor even opgelost door er een smeer-pluisje bij te doen. Maar als de speling te groot is, komt het vanzelf weer terug. Of was dat niet zo? Ik heb laatst een 1139 gekocht, en die had dat ook. Het kunststof inzetstukje wat in het metalen huis gedrukt zit, was ver uitgesleten. Hierdoor rammelde het anker ook flink. Wordt nu voorzien van kogellagers.

Roy
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De Oudgedienden
Hallo Roy,

Daar heb je gelijk in, het is eigenlijk symptoombestrijding :-P

Maar: Het werkt wel en het is een stuk eenvoudiger om er een nieuw stukkie schuim in te proppen dan om te gaan proberen die ankerasgaatjes weer goed te krijgen. Een nieuw motorschild gaat wel lukken, maar de achterkant van de motor is meestal een groter probleem... Dat wordt dus boren in het chassis om er lagers in te plaatsen oid en dat ging me net effe te ver ;-)

Wat de SNCF-loc betreft: De bouwjaren staan er bij...

Martijn
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: De Oudgedienden
Martijn,

ja, stom ook van me.... (mooie loc voor die tijd zeg)

Ik denk helaas dat je oplossing maar erg tijdig is! Maar inderdaad, de enige andere opties waren opboren en een busje plaatsen, of overstappen op kogellagers. (een compleet nieuw huis zal wel prijzig zijn lijkt me. ) Had deze loc niet van die losse inserts?

Roy
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De Oudgedienden
Citaat van: Big-Roy op woensdag 18 februari 2009, 11:43:28
(mooie loc voor die tijd zeg)

Zeker, dat vond ik ook al :-)

Citaat van: Big-Roy op woensdag 18 februari 2009, 11:43:28
Ik denk helaas dat je oplossing maar erg tijdig is! Maar inderdaad, de enige andere opties waren opboren en een busje plaatsen, of overstappen op kogellagers. (een compleet nieuw huis zal wel prijzig zijn lijkt me. ) Had deze loc niet van die losse inserts?

Het hoort nu bij het onderhoud: Als-ie gaat piepen, nieuw sponsje erin. De sponsjes zijn overigens van synthetisch materiaal en ik weet natuurlijk nog niet hoe lang ze het volhouden. Misschien wel langer dan je zou denken.

Speciaal voor jou heb ik de BR81 (die hier nog aanwezig is) even opengeschroefd en neen, er is geen sprake van inzetstukjes. Aan de chassiszijde is er gewoon een gaatje geboord waar de ankeras doorheen loopt. Wil je daar lagers in zetten, zul je dat gat dus moeten gaan uitboren, hetgeen ik een veel te groot risico vind.
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: De Oudgedienden
Je zou hem naar mij kunnen sturen. Zet ik er een lagertje in voor je.

Roy
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De Oudgedienden
No thanx, hij loopt mooi nu ;-)

Als-ie echt onhandelbaar wordt zal ik eraan denken maar ook vóór de sponsjesoplossing had de BR81 er alleen last van als je er veel te hard mee reed :-P En aangezien hij nu in de rangeerdienst zit....
Re: De Oudgedienden
Lokkie
gast

Re: De Oudgedienden
Heel leuk verslag. 8)

Gr.
René
Re: De Oudgedienden
Mathijs
gast

Re: De Oudgedienden
Leuk verslag
Citaat van: wilsma op woensdag 18 februari 2009, 01:02:40
Hallo Martijn,

s-Avonds een beetje 'bladeren' door de vele pagina's op dit forum, totdat ik jouw verslag tegenkwam: ineens rechtop gaan zitten met de blik op het scherm !
Net als een boek, in één keer alles gelezen, en de foto's bekeken, héérlijk !
Veel informatie, interessant, nostalgie.... Ga zo door !

groeten, Willem.
Ik kan me hier helemaal in vinden.

Mathijs
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2018

offline
Re: De Oudgedienden
Zeer leuk stukje om door te lezen, mooi fotoverslagje ook!  :wink:

Is die "te glimmende" BR01 (3048) niet iets voor een omspuitprojectje door een van de airbrushkunstenaars op dit forum??  :roll:
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Oudgedienden
Ha die Martijn!
Bijzonder leuk stukje en mooie foto's van de locs "uit de hutkoffer"! :o
Heel leuk om te zien hoe je "redelijk" eenvoudig dit oude materieel goed rijdend hebt weten te krijgen.
Weer een goede opsteker om zelf, met de juiste inspiratie, ook eens met het "oude materieel" aan de slag te gaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: De Oudgedienden
Mooi verslag Martijn! :D
heb zelf heel even de BR 44 (3047, de duiste variant dus van de Franse lok).
Dus die op mijn M-railbaan laten rijden, voordat die wegging (wordt omgebouwd). Echt een lekker denderend gevoel! 8)
groeten! :P
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Oudgedienden
Wat een prachtig verhaal, ik ga ook opzoek naar hutkoffers misschien zitten er ook locs in :D
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: De Oudgedienden
hhhmmmm, ik ben nog even het koffer ingedoken ( :wink:) maar heb niks gevonden, helaas....

Roy
Re: De Oudgedienden
Kroko14253
gast

Re: De Oudgedienden
Hoi Martijn,

Heel mooi verslag, Martijn. Geweldig, om die fraaie oude loks te zien (rijden).
Vraagje met betrekking tot de 1100: rijdt het (redelijk) goed op C-rail?? Buiten de herrie die de lok maakt?
Toch heeft het geluid ook wel wat hoor.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: De Oudgedienden
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Oudgedienden
Hoi Martijn,
Hte lijkt wel of ik mijn eigen 1100 en 1200 dus bij jou langs komen tijdens een onderhoudsbeurt.

De 1100 heeft dezelfde constructie als een aantal andere oude types uit de jaren 50-60.
Er is een familie, genoemd met artikelnummers: de franse 3012, de zwitserse 3014 en de duitse 3011, chassis etc allemaal identiek.
Ze hebben ook allemaar de herrie en iets waar je erg mee hebt zitten worstelen terwijl het niet nodig was: aan de buitenkant tussen de koplampen in een klein schroefje waarmee je de lampen uit de kap kan toveren!

Mooi verslag!
Gr. Fred.
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De Oudgedienden
Citaat van: Onyx op woensdag 18 februari 2009, 16:35:24
Is die "te glimmende" BR01 (3048) niet iets voor een omspuitprojectje door een van de airbrushkunstenaars op dit forum??  :roll:

Eigenlijk wel ja... Wie weet komt dat nog een keer.

Citaat van: Kroko14253 op woensdag 18 februari 2009, 20:55:27
Vraagje met betrekking tot de 1100: rijdt het (redelijk) goed op C-rail?? Buiten de herrie die de lok maakt?

Hallo Harry, ook bij idioot hoge snelheden loopt de loc niet uit de rails. Op wissels en kruisingen, vooral afbuigend, gaat-ie wel tekeer maar ik heb er niet één ontsporing mee gehad. Ook op K-rails geen enkel probleem :-)

@Fred: Nou je het zegt.... bedankt voor de tip! ;-)

Martijn
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: De Oudgedienden
Hi Martijn! Zeer genoten van je verslag, geweldig hoe je deze mooie oude-vandagen een tweede jeugd hebt bezorgt! heb je de rookgenerator van de BR01 ook nog kunnen fixen bij de renovatie?

gr Michel
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De Oudgedienden
Citaat van: h0ogovens op donderdag 19 februari 2009, 01:03:38
heb je de rookgenerator van de BR01 ook nog kunnen fixen bij de renovatie?

Nee, die werd niet warm meer dus die is waarschijnlijk gewoon overleden...
Re: De Oudgedienden
kiezel
gast

Re: De Oudgedienden
Martijn, een geweldig verslag weer! Een genot om te lezen...

De beschrijving van de 1100 met de aangedreven middelste vaste assen is ook erg duidelijk.
Wisten jullie trouwens dat deze constructie nog heel lang is toegepast?

Het laatste model (voor zover ik kan nagaan) is een BR 144 in blauw / beige van Primex, uit een treinset (2702). Die komt uit 1989 :!: (ook al weer 20 jaar geleden maar voor mijn gevoel nog erg recent).
Ik heb mij toen al eens verbaasd over deze wellicht niet zo natuurgetrouwe maar wel heel praktische oplossing voor die loodzware gegoten semi-draaistelmodellen!

Die Primex loc had in 1989 trouwens ook nog van die gloeilampjes door de opbouw heen steken. Dat vind ik dan ook weer meer passen bij een 'legacy-loc' uit de 50er, 60er jaren, zoals de hier besproken prachtige 1100!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: De Oudgedienden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De Oudgedienden
Ja, ja, zo maken ze ze niet meer tegenwoordig :mrgreen:

Nog zo'n aardig detail: Gaatjes in de kap (van de 1101) zodat je de ankeras kunt smeren zonder de kap eraf te halen! Geen gek idee, want om bij de kapschroeven te komen moet je eerst die twee nepdraaistellen eraf halen :-P
Re: De Oudgedienden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De Oudgedienden
Hoi Martijn,

Je hebt lekker zitten klussen aan die oude loks.
Die 1200en lopen idd erg mooi, ik heb er drie en ze lopen als op fluweel, natturlijk wel met het nodige geluid, maar wel een heel gelijkmatig en strak zoemend geluid.

Wel grappig dat je de lampjes van de 1100 niet eerst via de voorkant hebt verwijderd, voordat je kap eraf haalde, zoals Fred al zij in #22. :D

Citaat van: kiezel op donderdag 19 februari 2009, 10:58:14
Martijn, een geweldig verslag weer! Een genot om te lezen...

De beschrijving van de 1100 met de aangedreven middelste vaste assen is ook erg duidelijk.
Wisten jullie trouwens dat deze constructie nog heel lang is toegepast?

Deze constructie stamt echt uit de jaren 50 en was later alleen nog in aantal Primex loks terug te vinden, omdat dit lekker goedkoop was natuurlijk.
Märklin heeft vanaf begin jaren 60 echte draaistellen in nieuwe loks toegepast.
Volgens mij was de E41 (3034,3037) het eerste model die echte draaistellen kreeg.
Afgezien van de de ST800, DL800 etc, maar dat waren treinstellen met draaistellen en cardanassen.
Re: De Oudgedienden
kiezel
gast

Re: De Oudgedienden
Citaat van: Kappa op donderdag 19 februari 2009, 18:40:05
Deze constructie stamt echt uit de jaren 50 en was later alleen nog in aantal Primex loks terug te vinden, omdat dit lekker goedkoop was natuurlijk.
Märklin heeft vanaf begin jaren 60 echte draaistellen in nieuwe loks toegepast.

Klopt, die Primex 2702 lok was in 1989 (op de kleurstelling na) gewoon nog de oude Marklin 3011, die vanaf 1954 is geproduceerd. Alleen de 'smeergaatjes' waar Martijn m.b.t. 'zijn' 1100 ook op wijst zijn later verdwenen.
Trouwens, die Marklin 3011 is volgens hfkern ook nog tot 1980 gemaakt, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij, aangezien ik hem in de catalogi uit de 70er jaren al niet meer kan vinden.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: De Oudgedienden
Erik Baas
gast

Re: De Oudgedienden
3011: tot 1967 als Koll's versie 6, '72/'73 als bouwpakket (!) 3911, versie .7 van '74 t/m '79, versie 8 (zonder de oliegaatjes) in 1980.
Re: De Oudgedienden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De Oudgedienden
Citaat van: kiezel op donderdag 19 februari 2009, 20:10:39
Trouwens, die Marklin 3011 is volgens hfkern ook nog tot 1980 gemaakt, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij, aangezien ik hem in de catalogi uit de 70er jaren al niet meer kan vinden.

Veel oude modellen werden nog jaren lang als onderdelen bouwpakket verkocht,onder 39xx nummer.
Deze stonden lang niet altijd in de catalogus.
Re: De Oudgedienden
Pietertje
gast

Re: De Oudgedienden
Grappig,ik heb hier toevallig ook een 3012,en inderdaad,geen echte draaistellen,was me nog niet opgevallen.
Ook het schroefje tussen de lampen niet,dank voor de tips!

Wel een prachtige loodzware loc,die inderdaad mooi loopt.

(ik heb hem trouwens even gewogen,706 gram)
Re: De Oudgedienden
AnalogDriver
gast

Re: De Oudgedienden
Wat een ontzettend leuk geschreven verslag!

"hinderwetvergunning" :)

Ik vind dit soort opknappen / op gang helpen van analoge loks ook schitterend om te doen.



Krijgt de 01 nog een betere verfbeurt?
Re: De Oudgedienden
Casper
gast

Re: De Oudgedienden
Acido, prachtig herkenbaar verslag, aangezien ik zelf een flinke voorraad aan analoge loks heb die nodig een opknap beurt kunnen gebruiken en ik hier dus ook mee bezig ben. :)
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Oudgedienden
Kijk, dit is dus een mooi voorbeeld van de reputatie die Märklin hoog te houden heeft: oerdegelijk, doet het ook na jaren nog, en na intensief gebruik met wat eenvoudig onderhoud en nog steeds na te bestellen onderdelen weer tiptop in orde te krijgen.

Daarvoor ben ik nog altijd bereid wat meer te betalen.
Helaas is deze kwaliteit tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend, maar de prijzen wel hoog. Dat gaat Märklin dus opbreken.
Re: De Oudgedienden
pcvangoor
gast

Re: De Oudgedienden
Wat een prachtig verslag (ik zie het nu pas) Een opmerking: de kap van de3013 gaat er makkelijk op en af als je de lampjes met houder even uit de kap schroeft!
Re: De Oudgedienden
Frank TM800
gast

Re: De Oudgedienden
Leuk dat een nieuw forumlid dit 8 jaar oude en geweldige draadje oppakt.
Het gaat vandaag de dag nauwelijks meer over oude analoge locs, alleen nog over loc pilots decoders en hoogvermogenmotoren.
Terecht, want gelukkig staat de spoorhobby niet stil al vergrijst deze wel rap. Toch geven de items
"klassiekertjes" en "hoeveel locomotieven hebben jullie" aan dat er nog veel oud spul aanwezig is.
Ik ben zelf een fervent "old-school" rijder maar heb het gevoel dat ik tot een uitstervend ras behoor.
Oud spul hebben is dus niet hetzelfde als oud spul rijden!
Bij mij rijden wisselend 25 locs uit de jaren '50-'60 bijna dagelijks hun rondjes rond de kerk. Uiteraard is deze manier van hobby bedrijven een bewuste keuze omdat ik het in de tijdgeest van die jaren wil beleven, inclusief het onderhoud zoals begin dit draadje beschreven.
Het is nu 8 jaar later en ik ben eigenlijk wel benieuwd of er forumleden zijn die nog ouderwets met de hand(en) op de trafo(s) zitten.
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2011

offline
Re: De Oudgedienden
Ja,
Ik speel ook nog steeds zoals vroeger.
Ben net zo'n aktieve poster,mijn laatste post is alweer anderhalf jaar oud heb ik net opgezocht.
Wel lees ik iedere dag even mee hier en ben bijna door 35 jaargangen Railhobby heen.
Heb daar een hoop informatie gevonden die ik hoop te kunnen gebruiken om een baanplan te ontwerpen wat ik hopelijk verder afwerk dan alleen een baantje leggen.

met vriendelijke groet,
Aad
Re: De Oudgedienden
Lid sinds: 2014

offline
Re: De Oudgedienden
Ik rij wel ouderwets met de hand en een trafo alleen zit er een digitale controller tussen :D wissels worden gewoon handmatig bediend met en knoppen kastje.
Ik rij analoog/digitaal omdat ik zo makkelijk meerdere treinen kan laten rijden heb 6 apart trajecten die via wissels zijn gekoppelt en om het schakelen van verlichting en geluid ;)