Ombouw Marklin 3374 naar MFX en schakelbare sluitlichtenOnlangs kocht ik de Marklin 3374, een BR216 Diesellocomotief van de DB in creme/blauwe uitvoering (tijdperk IV).
De loc is een Delta loc. Mindere rijeigenschappen dus, en de verlichting gaat pas oplichten als de loc gaat rijden.
Tevens heeft de loc geen enkele functie aanwezig. Op de plaats van de sluitlichten, is geen gat voor verlichting aanwezig en is deze met rode verf aangetipt om de sluitlichten na te bootsen. Een beetje jammer natuurlijk.
Bedoeling is dan ook om dit model te voorzien van :
1. Hoogvermogens motor
2. Esu 61600 mfx decoder
3. Schakelbare sluitverlichting
De sluitverlichting zal netjes wisselen met het wisselen van de rijrichting van de loc. Daarnaast zal de sluitverlichting uit te schakelen zijn met F1 en F2.
F0 schakelt de verlichting aan. (Zowel front als sluitlicht.
F1 schakelt de sluitverlichting uit in de ene rijrichting
F2 schakelt de sluitverlichting uit in de andere rijrichting
F4 schakelt de optrek/afremvertraging in/uit.
Het demonteren van de delta decoder en de motor.Als eerste halen we de behuizing los. Hiervoor zit een schroef bovenop de kap.
Vervolgens halen we de kap er voorzichtig af, zodat het binnenwerk van de locomotief zichtbaar wordt.
We zien de allstrom motor zitten, en de deltadecoder. Deze gaan we nu demonteren.
Als eerste verwijderen we de 16Volts lampjes aan de voor en achterkant door deze uit de fitting te trekken.
Vervolgens trekken we de lampfittingen los uit de behuizing, zodat we straks de nieuwe bedrading hier makkelijk op kunnen solderen.
Vervolgens schroeven we de massaverbinding aan de behuizing los.
Nu draaien we eerst de loc behuizing om, zodat we vervolgens de motorbehuizing los kunnen schroeven zodat we de motor kunnen gaan vervangen. Hiervoor wordt eerst de schroef van het wieldraaistel losgeschroefd.
Vervolgens kunnen we deze loshalen door deze eerst aan de voorkant op te tillen.
Nu schroeven we de schroef waarmee het motorhuis is bevestigd met het onderstel, los.
Als we nu de onderkant optillen, valt het motorhuis vanzelf los.
Nu schroeven we het motorschild los door beide schroeven waarmee deze bevestigd is, los te schroeven.
We verwijderen vervolgens het 3-polig anker en houden dan het motorhuis over. Controleer even of deze schoongemaakt moet worden. De mijne is nog als nieuw en heeft zelfs olie op de juiste plekken.
Er is hier dus duidelijk geen wasbenzine badje nodig.
Voor het ombouwen van de motor hebben we een 6090x motor nodig.
Deze bestaat uit
- een motorschild (386940)
- een permanent magneet (389000)
- een 5 polig anker (386820)
- kolenborstels (601460)
- 2 spoeltjes van 3,9 uHenri (516520)
- 2 lampjes 19 Volt (610080)
- 2 schroeven om het motorschild te bevestigen
We plaatsen als eerste de permanent magneet en vervolgens doen we een drupje olie op de punten van het anker alvorens we deze plaatsen.
Vervolgens plaatsen we het nieuwe motorschild en schroeven deze met de 2 schroeven vast.
Onder de schroef linksboven plaatsen we het massa-lipje.
Het motorhuis bevestigen we weer, door deze in de loc te plaatsen en weer met de schroeven te bevestigen.
Het draaistelraam wordt weer geplaatst en vastgeschroefd.
Nu plaatsen we de koolborstels, en met een pincet duwen we de veertjes terug zodat de koolborstels weer netjes contact maken.
Het motorhuis is nu klaar.
Inbouw sluitverlichtingDit is een nauwkeurig klusje. De behuizing is van kunsstof, en om hier rode LED's in te kunnen bouwen zullen we dus gaten moeten boren op de plek waar de sluitverlichting moet komen.
Hiervoor gebruiken we een 1,8 mm boortje, waarme we vanaf de buitenkant naar binnen boren.
Met de hand en een scherp boortje gaat dit het beste.
klem de boor tussen duim en wijsvinger, centreer de punt in het midden, en boor het gat door de boor tussen duim en wijsvinger te draaien.
De LED's zijn 1,8 mm en aan de achterkant wat dikker. Om de LED's zo diep mogelijk in de behuizing te krijgen heb ik met een 2 mm boortje vanaf de binnenkant het gat wat verzonken zodat de LED's mooi diep in het gat vallen. Doe dit met beleid, want als je te ver doorboort is het gat 2 mm, en zul je weer met lijm aan de slag moeten om het vast te krijgen.
Nu dienen de lichtlgeleiders nog aangepast te worden. Deze heb ik net zo lang bewerkt met sleutelvijltjes totdat er genoeg ruimte is voor de LED's.
We plaatsen de lichtgeleiders terug, en voordat we de LED's in de behuizing duwen, verbuigen we 1 van de pootjes naar de zijkant en knippen deze op lengte. De anode (+) van de linker LED, wordt verbonden met de kathode (-) van de rechter LED. Ze staan dus in serie. Voordat we ze plaatsen moet je de LED's met zwart plakband of zwarte verf behandelen aan de zijkant en achterkant. Dit is tegen eventueel doorstralen van licht van de lampjes. Ik heb zwarte tape gebruikt zoals je kunt zien op de foto hieronder. Dit was nog niet voldoende, en heb dus nog de achterkant met zwarte verf moeten behandelen. (foto daaronder)
De verlichtingsprintVoor het aansluiten en schakelen van de verlichting heb je nodig
- 2 weerstanden van 1 Kohm
- 2 weerstanden van 2 Kohm
- 2 NPN transistoren BC547 B
- 4 diodes 1N4148
- stukje printplaat
Verder wou ik ook een NEM-interface op deze printplaat maken, zodat ik de NEM stekker van de decoder makkelijk hierin kan prikken.
Het schema voor het schakelen van de verlichting ziet er als volgt uit:
Het plaatsen van de componenten op de print:
De diodes 1N4148 heb ik uiteindelijk ook nog op de print gekregen, alleen heb ik de tekening hier niet meer op aangepast.
Na het solderen ziet het er als volgt uit:
We plaatsen nu een stukje dubbelzijdig kleefband op de plek waar de decoder heeft gezeten, zodat we hier de nieuw gemaakte print op kunnen bevestigen en deze geen sluiting kan maken.
Nu solderen we de rode draad aan de draad van de sleper.
De blauwe en groene draad worden via de ontstoorspoelen aangesloten op de motor.
Ook solderen we de bruine draad van de print op de massa-soldeerklem van het motorhuis. Een 2e bruine draad solderen we hierop vast en deze leiden we weer terug naar het chassis van de loc zodat deze een goed massacontact heeft.
We solderen de draden voor de verlichting aan de fittingen (geel en groenbruin aan de fitting voor de achterkant, paars en grijs voor de voortkant).
Vervolgens plaatsen we de fittingen terug, en plaatsen de 19Volt lampjes in de fitting.
De decoder prikken we vervolgens in de NEM-interface, en bevestigen deze vervolgens met een stuk dubbelzijdig kleefband.
Alles is nu aangesloten, op de sluitverlichting na.
De draden voor de sluitverlichting leiden we onder de klem van de behuizing door en sluiten deze aan op de LED's.
Op de plek waar de LED's erg dicht op het chassis zullen komen, bestaat er een lichte kans op kortsluiting.
Voor de zekerheid plakken we hier dus een stukje zwart isolatietape.
We controleren alles nog even voordat we de behuizing er weer opzetten.
Zo. Nu de kap er weer voorzichtig op en controleren of alles werkt op de testrail.
Jep, alles werkt
De sluitverlichting wisselt met de rijrichting van de loc. Tevens is deze met F1 en F2 uit te schakelen.
Als laatste stellen we de decoder in met de lokprogrammer.
Een geslaagde ombouw van de BR216.
Treinsmurf