Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten

Gestart door treinsmurf zondag 08 februari 2009, 16:27:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Ombouw Marklin 3374 naar MFX en schakelbare sluitlichten



Onlangs kocht ik de Marklin 3374, een BR216 Diesellocomotief van de DB in creme/blauwe uitvoering (tijdperk IV).
De loc is een Delta loc. Mindere rijeigenschappen dus, en de verlichting gaat pas oplichten als de loc gaat rijden.
Tevens heeft de loc geen enkele functie aanwezig. Op de plaats van de sluitlichten, is geen gat voor verlichting aanwezig en is deze met rode verf aangetipt om de sluitlichten na te bootsen. Een beetje jammer natuurlijk.

Bedoeling is dan ook om dit model te voorzien van :

1. Hoogvermogens motor
2. Esu 61600 mfx decoder
3. Schakelbare sluitverlichting

De sluitverlichting zal netjes wisselen met het wisselen van de rijrichting van de loc. Daarnaast zal de sluitverlichting uit te schakelen zijn met F1 en F2.
F0 schakelt de verlichting aan. (Zowel front als sluitlicht.
F1 schakelt de sluitverlichting uit in de ene rijrichting
F2 schakelt de sluitverlichting uit in de andere rijrichting
F4 schakelt de optrek/afremvertraging in/uit.

Het demonteren van de delta decoder en de motor.

Als eerste halen we de behuizing los. Hiervoor zit een schroef bovenop de kap.


Vervolgens halen we de kap er voorzichtig af, zodat het binnenwerk van de locomotief zichtbaar wordt.

We zien de allstrom motor zitten, en de deltadecoder. Deze gaan we nu demonteren.

Als eerste verwijderen we de 16Volts lampjes aan de voor en achterkant door deze uit de fitting te trekken.


Vervolgens trekken we de lampfittingen los uit de behuizing, zodat we straks de nieuwe bedrading hier makkelijk op kunnen solderen.


Vervolgens schroeven we de massaverbinding aan de behuizing los.


Nu draaien we eerst de loc behuizing om, zodat we vervolgens de motorbehuizing los kunnen schroeven zodat we de motor kunnen gaan vervangen. Hiervoor wordt eerst de schroef van het wieldraaistel losgeschroefd.


Vervolgens kunnen we deze loshalen door deze eerst aan de voorkant op te tillen.


Nu schroeven we de schroef waarmee het motorhuis is bevestigd met het onderstel, los.


Als we nu de onderkant optillen, valt het motorhuis vanzelf los.


Nu schroeven we het motorschild los door beide schroeven waarmee deze bevestigd is, los te schroeven.


We verwijderen vervolgens het 3-polig anker en houden dan het motorhuis over. Controleer even of deze schoongemaakt moet worden. De mijne is nog als nieuw en heeft zelfs olie op de juiste plekken.
Er is hier dus duidelijk geen wasbenzine badje nodig.


Voor het ombouwen van de motor hebben we een 6090x motor nodig.
Deze bestaat uit
- een motorschild (386940)
- een permanent magneet (389000)
- een 5 polig anker (386820)
- kolenborstels (601460)
- 2 spoeltjes van 3,9 uHenri (516520)
- 2 lampjes 19 Volt (610080)
- 2 schroeven om het motorschild te bevestigen



We plaatsen als eerste de permanent magneet en vervolgens doen we een drupje olie op de punten van het anker alvorens we deze plaatsen.


Vervolgens plaatsen we het nieuwe motorschild en schroeven deze met de 2 schroeven vast.
Onder de schroef linksboven plaatsen we het massa-lipje.


Het motorhuis bevestigen we weer, door deze in de loc te plaatsen en weer met de schroeven te bevestigen.
Het draaistelraam wordt weer geplaatst en vastgeschroefd.

Nu plaatsen we de koolborstels, en met een pincet duwen we de veertjes terug zodat de koolborstels weer netjes contact maken.

Het motorhuis is nu klaar.

Inbouw sluitverlichting
Dit is een nauwkeurig klusje. De behuizing is van kunsstof, en om hier rode LED's in te kunnen bouwen zullen we dus gaten moeten boren op de plek waar de sluitverlichting moet komen.
Hiervoor gebruiken we een 1,8 mm boortje, waarme we vanaf de buitenkant naar binnen boren.
Met de hand en een scherp boortje gaat dit het beste.
klem de boor tussen duim en wijsvinger, centreer de punt in het midden, en boor het gat door de boor tussen duim en wijsvinger te draaien.


De LED's zijn 1,8 mm en aan de achterkant wat dikker. Om de LED's zo diep mogelijk in de behuizing te krijgen heb ik met een 2 mm boortje vanaf de binnenkant het gat wat verzonken zodat de LED's mooi diep in het gat vallen. Doe dit met beleid, want als je te ver doorboort is het gat 2 mm, en zul je weer met lijm aan de slag moeten om het vast te krijgen.




Nu dienen de lichtlgeleiders nog aangepast te worden. Deze heb ik net zo lang bewerkt met sleutelvijltjes totdat er genoeg ruimte is voor de LED's.



We plaatsen de lichtgeleiders terug, en voordat we de LED's in de behuizing duwen, verbuigen we 1 van de pootjes naar de zijkant en knippen deze op lengte. De anode (+) van de linker LED, wordt verbonden met de kathode (-) van de rechter LED. Ze staan dus in serie. Voordat we ze plaatsen moet je de LED's met zwart plakband of zwarte verf behandelen aan de zijkant en achterkant. Dit is tegen eventueel doorstralen van licht van de lampjes. Ik heb zwarte tape gebruikt zoals je kunt zien op de foto hieronder. Dit was nog niet voldoende, en heb dus nog de achterkant met zwarte verf moeten behandelen. (foto daaronder)




De verlichtingsprint

Voor het aansluiten en schakelen van de verlichting heb je nodig

- 2 weerstanden van 1 Kohm
- 2 weerstanden van 2 Kohm
- 2 NPN transistoren BC547 B
- 4 diodes 1N4148
- stukje printplaat

Verder wou ik ook een NEM-interface op deze printplaat maken, zodat ik de NEM stekker van de decoder makkelijk hierin kan prikken.
Het schema voor het schakelen van de verlichting ziet er als volgt uit:



Het plaatsen van de componenten op de print:



De diodes 1N4148 heb ik uiteindelijk ook nog op de print gekregen, alleen heb ik de tekening hier niet meer op aangepast.

Na het solderen ziet het er als volgt uit:


We plaatsen nu een stukje dubbelzijdig kleefband op de plek waar de decoder heeft gezeten, zodat we hier de nieuw gemaakte print op kunnen bevestigen en deze geen sluiting kan maken.


Nu solderen we de rode draad aan de draad van de sleper.
De blauwe en groene draad worden via de ontstoorspoelen aangesloten op de motor.
Ook solderen we de bruine draad van de print op de massa-soldeerklem van het motorhuis. Een 2e bruine draad solderen we hierop vast en deze leiden we weer terug naar het chassis van de loc zodat deze een goed massacontact heeft.


We solderen de draden voor de verlichting aan de fittingen (geel en groenbruin aan de fitting voor de achterkant, paars en grijs voor de voortkant).

Vervolgens plaatsen we de fittingen terug, en plaatsen de 19Volt lampjes in de fitting.

De decoder prikken we vervolgens in de NEM-interface, en bevestigen deze vervolgens met een stuk dubbelzijdig kleefband.


Alles is nu aangesloten, op de sluitverlichting na.

De draden voor de sluitverlichting leiden we onder de klem van de behuizing door en sluiten deze aan op de LED's.


Op de plek waar de LED's erg dicht op het chassis zullen komen, bestaat er een lichte kans op kortsluiting.
Voor de zekerheid plakken we hier dus een stukje zwart isolatietape.


We controleren alles nog even voordat we de behuizing er weer opzetten.


Zo. Nu de kap er weer voorzichtig op en controleren of alles werkt op de testrail.



Jep, alles werkt  :D De sluitverlichting wisselt met de rijrichting van de loc. Tevens is deze met F1 en F2 uit te schakelen.

Als laatste stellen we de decoder in met de lokprogrammer.

Een geslaagde ombouw van de BR216.



Treinsmurf


Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Hoi Smurf,

Mooi verslagje! :D

Heb je die rode sluitseinen nu helemaal met de hand uitgeboord, of gebruik je ook een boormachine?

En geven de onderste lampen nog wel goed licht, nadat je de lichtgeleider hebt uitgevijld?

Ik moet dit ook nog met mijn Br 216 doen.
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Mooi verslagje hoor :)

Mathijs
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Hallo Smurf

Wat een mooie en duidelijke "handleiding"  :)

Groetjes Fulco
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Hoi Ad,

Ja, ook na het veilen geven de lichtgeleiders nog voldoende licht. Wel is het een precies klusje, en moet je oppassen dat ze niet afbreken. Het boren gaat in kunststof behuizingen juist perfekt met de hand.
Je kunt zo veel gerichter boren en is heel goed te doen als je maar een scherp boortje hebt.
Ik heb alle 4 de gaten zo met de hand geboort en was met 5 minuten klaar.

Treinsmurf
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
En welke LED's heb je gebruikt?
Moest je die nog inkorten en polijsten?
Ik heb hier LED's van Conrad: LED 2mm rood 103SDRD/S530-A3, bestelnr: 156219 - 89
Maar daarvan zijn de stiftjes te lang, dus moet ik die inkorten, maar dan moet ik ze ook weer polijsten, hoe doe jij dat?
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: Kappa op zondag 08 februari 2009, 17:26:07
En welke LED's heb je gebruikt?
Moest je die nog inkorten en polijsten?
Ik heb hier LED's van Conrad: LED 2mm rood 103SDRD/S530-A3, bestelnr: 156219 - 89
Maar daarvan zijn de stiftjes te lang, dus moet ik die inkorten, maar dan moet ik ze ook weer polijsten, hoe doe jij dat?

Je kan ze ook lang laten als de ruimte er is.
Het te lange gedeelte binnen laten zitten en het rode zwart maken,geeft het zelfde effect en is minder werk.

Mvg Alex
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Ik heb hier 2mm LED's voor gebruikt:



Deze zijn volgens mij niet bij conrad te bestellen.
Ik heb ze van "Treinelektronica" welke regelmatig op de beurs in Houten staat.

Treinsmurf
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
OK, bedankt treinsmurf.

@Alex: Als je de LED's die ik hier heb, naar achteren schuift, komen ze tegen het schotje van de lamphouder aan.
Er is dus niet zoveel ruimte.
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Is de ESU 61600 anders dan de gewone ESU decoders ?

bij de 52610 heb je die diodes en transistoren helemaal niet nodig:
de uitgangen kunnen gemakkelijk een lampje en een led (hier aan parallel) schakelen en er komt gelijkspanning uit dus die diodes hoeven ook niet:



Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Hoi Huub,

Inderdaad, de ESU decoder zou de verlichting ook rechtstreeks op de uitgangen moeten kunnen schakelen, en betekent dat je de transistors weg zou kunnen laten.
Ik heb het schema van Hanno Brunninghaus op internet gevonden welke gebaseerd is op een marklin 60902 decoder. Het schema heb ik wat aangepast en werkt dus ook met ESU decoders.
Misschien wat overbodig dus, maar zo is het wel universeel, en mocht ik ooit nog een decoder willen wisselen dan is dit zo gebeurt zonder veel aanpassingen.

Treinsmurf
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Aha Treinsmurf,

dank voor de uitleg  :D

ik was trouwens toch van plan dit schemaatje een keer op het forum te plaatsen; er komen zo vaak vragen van nieuwelingen langs hoe het moet.
kunnen we gemakkelijk naar verwijzen.

en de eer is jouw draadje ten deel gevallen  :mrgreen:

grv Huub

ps weer een gedetailleerd uitgevoerde en gedocumenteerde bespreking van jou !
al deze zaken die we publiceren moesten eigenlijk allemaal bij elkaar staan.
of je geeft het ooit nog uit in boekvorm ?
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: huub op zondag 08 februari 2009, 20:48:53
bij de 52610 heb je die diodes en transistoren helemaal niet nodig:

Maar als je die transistoren weglaat, kun je het sluitlicht niet meer schakelen via F1 en F2, dus ik zou dan alleen de diodes weglaten.
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Sluitlichten ?

ik heb weer maar de helft gelezen  :?
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Erg mooie ombouw!
En heel duidelijk beschreven.  :!:

Nu gaat het bij mij toch ook weer kriebelen... Misschien toch maar mijn 216 en de 218 onder handen nemen...!

Groetjes,
Kiezel :)

Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Lid sinds: 2008

BONNE van de HSIJ Hoogovens Stoom IJmuiden

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Dag Smurf

Dit is een mooi en compleet verhaal hoe je een loc kan ombouwen, en bedankt hier voor.

Citaat van: huub op zondag 08 februari 2009, 21:16:49

ps weer een gedetailleerd uitgevoerde en gedocumenteerde bespreking van jou !
al deze zaken die we publiceren moesten eigenlijk allemaal bij elkaar staan.
of je geeft het ooit nog uit in boekvorm ?

Zoals genoemd een digi boekwerk hier op het forum waar deze verhalen op staan zonder reactie's en met een link naar dit draadje.

Groet Peter.
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Het moet wel iets permanents zijn, gewone berichten schuiven en schuiven tot ze van 'tafel in de prullenbak vallen'.
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Treinsmurf,

Allereerst, een mooie ombouw.
Ik ben ook voornemens om zoiets te gaan doen.

Uit jou schema heb ik zelf een schema gemaakt.
Mijn vraag is of dat zo ook mag.

Ik wil dat mijn verlichting omschakelt zoals het nu ook doet. (dus via de F (6021))
Als ik op F1 druk moet de sluitverlichting aan gaan.



Meine
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
@meine : Ook mijn schema schakelt de verlichting wisselend met de rijrichting. Je hebt met F1 de keuze om de sluitverlichting van de ene rijrichting uit te schakelen, en met F2 de keuze om de sluitverlichting in de andere rijrichting uit te schakelen. Jou schema lijkt me ook te werken, je zal echter zelf moeten testen of het ook daadwerkelijk werkt. Voordeel van jouw schema is dat je een functie uitgang vrijhoud om nog wat anders (zoals bijvoorbeeld cabineverlichting) aan te sluiten. Volgens mij kan je nog bezuinigen op een 2K weerstand door de splitsing  naar de sluitverlichting, na de weerstand te maken. Je hebt immers maar 2 LED's tegelijk branden.

@huub : De topics heb ik natuurlijk thuis veiliggesteld. Jammer van het forum is inderdaad dat na verloop van tijd de topics verdwijnen. Met name de foto's die via tynipic zijn geupload, verdwijnen op termijn in de bittenbak en dus wordt de duidelijkheid van de beschrijvingen daardoor een stuk minder.
Als dit soort artikelen op de website kunnen worden vereeuwigd/veiliggesteld, wil ik daar best aan meewerken.
Ik ben ook gestart met lokbesprekingen in te sturen voor de site, en was ook van plan de topics of "handleidingen" ook via een zelfde weg aan te bieden om op de site te plaatsen. Inmiddels plaats ik ze zelf maar op het forum, aangezien ik het gevoel heb dat de moderator's het een beetje (te) druk hebben. (Ik heb begin december 2 ombouw beschrijvingen voor de website aangeboden welke nog niet geplaatst zijn).
Nu, ik snap best dat het lastig is om dit soort beschrijvingen op de website beschikbaar te stellen. Als iedereen artikelen gaat aanbieden waarvan hij/zij denkt dat dit op de website moet, krijgen ze daar een behoorlijke extra kluif aan en komen ze website beheerders te kort.(Om maar niet te spreken van schijfruimte en uren). Daarnaast zullen ze van elk artikel moeten gaan bepalen of ze dit willen plaatsen of niet. (Resultaat: gepikeerde leden die balen als hun artikel niet geplaatst wordt). Daarnaast is het natuurlijk primair een forum.
Zelf een website bouwen heb ik ook wel even overwogen, maar aangezien ik van mening ben dat als je dit doet, je het goed moet doen, maar weer laten varen. (niemand zit te wachten op een website die slecht is opgebouwd, en waar zo af en toe eens een update op plaats vindt).
Overigens: Iedereen is natuurlijk vrij om die artikelen die hij intressant vindt, te knippen en te plakken in Word en het voor zichzelf veilig te stellen.

Treinsmurf


Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Kun je nu ook met alléén sluitverlichting rijden, zoals wanneer je een trein duwt in TD-bedrijf?
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: treinsmurf op maandag 09 februari 2009, 19:50:42Overigens: Iedereen is natuurlijk vrij om die artikelen die hij intressant vindt, te knippen en te plakken in Word en het voor zichzelf veilig te stellen.
Treinsmurf,

Compliment voor je ombouw en de beschrijving!

Over dat knippen/plakken/bewaren: topics die voor mij de moeite waard zijn print ik naar PDF, geef deze een naam die de lading dekt en bewaar deze. Reuze gemakkelijk.

Gr, Ben.
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: timtrein op maandag 09 februari 2009, 19:59:41
Kun je nu ook met alléén sluitverlichting rijden, zoals wanneer je een trein duwt in TD-bedrijf?

Ja hoor dat kan ook, dan zul je met een tweede functie en een NPN transistor, bijvoorbeeld een BC557, de spanning naar de lampjes moeten gaan schakelen.
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: timtrein op maandag 09 februari 2009, 19:59:41
Kun je nu ook met alléén sluitverlichting rijden, zoals wanneer je een trein duwt in TD-bedrijf?

Naar mijn bescheiden mening is dat precies het geval in deze schakeling. Volgens mij schakelt F1 de complete verlichting aan de ene kant uit (niet alleen de sluitseinen), en F2 aan de andere. Immers, de geschakelde plus komt op zowel de gloeilamp als op de rode LEDs. Of heb ik het nou helemaal mis?

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: kiezel op maandag 09 februari 2009, 21:28:42
Naar mijn bescheiden mening is dat precies het geval in deze schakeling. Volgens mij schakelt F1 de complete verlichting aan de ene kant uit (niet alleen de sluitseinen), en F2 aan de andere. Immers, de geschakelde plus komt op zowel de gloeilamp als op de rode LEDs. Of heb ik het nou helemaal mis?

Nee hoor kiezel, je hebt het niet mis, volgens het ontwerp van treinsmurf kun je het frontsein idd uit en aan schakelen.
Ik had alleen naar de tekening van Meine gekeken, duh....... :shock: :lol:
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
hallo

mooi in beeld gebracht de ombouw treinsmurf
ik heb zelf 2x een 216 en lijkt me ook leuk om die om te bouwen
alleen is het niet makkelijker om ook de licht geleider te verweideren
en witte of gele LED's te plaatsen. Led's gaan veel langer mee.
natuurlijk moet je er dan 3 aan elke kant plaatsen of is hier de ruimte niet toereikend bovenin de kap.

groetjes Wilwol
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: Kappa op maandag 09 februari 2009, 21:44:44
Citaat van: kiezel op maandag 09 februari 2009, 21:28:42
Naar mijn bescheiden mening is dat precies het geval in deze schakeling. Volgens mij schakelt F1 de complete verlichting aan de ene kant uit (niet alleen de sluitseinen), en F2 aan de andere. Immers, de geschakelde plus komt op zowel de gloeilamp als op de rode LEDs. Of heb ik het nou helemaal mis?

Nee hoor kiezel, je hebt het niet mis, volgens het ontwerp van treinsmurf kun je het frontsein idd uit en aan schakelen.

Als dit zo is, dan begrijp ik het schema niet. Ligt aan mijn beperkte kennis van electronica :shock:

Mijn uitleg van het schema van Treinsmurf:
De Gele en grijze zijn + (zeg 18 of 20 volt) Hiermee wordt verlichting geschakeld aan de hand van de rijrichting.
Oranje is 0 volt.
F1 en F2 zijn beiden + als ze 'aan' zijn  en 0 volt als ze 'uit' zijn;

Als F1 en F2 'uit' zijn en de front verlichting is 'aan' worden de transistoren niet 'geschakeld en heb je geen spanningsval.  Dus zowel Rood als wit geen verlichting.

Is  F1  'aan' en is de frontverlichting 'aan' dan gaat lamp F1 aan en de ledjes achter.
Voor F2 geldt het omgekeerde.

Waar ga ik de fout in????

Meine

Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
De blauwe draad (hier oranje getekend) is de + (20V). Zie ook de handleiding van de 61600 (afb. 1  betekenis draadkleur).
De gele en grijze draad schakelen naar – (lokmassa).
F1 en F2 schakelen naar - (lokmassa).

Mvg,
Peter
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Totally confused!!

Ik dacht altijd dat de gele en grijze schakelden naar de plus en niet naar de min... (komt dat nu omdat het een MFX decoder is??? of had ik het altijd fout.)

Betekent dit dat geel en grijs in 'rusttoestand dan 20 volt geven of zijn ze 'los' (geen waarde)
en wat voor waarden hebben de F1 en F2 in rusttoestand??

Meine
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Bij een Marklin decoder is de oranje draad en bij een ESU decoder de blauwe draad de +.
De licht - en functie uitgangen zijn in uit toestand hoog.
Zie ook eens de richting van de diodes in het schema van Treinsmurf.


Mvg,
Peter
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
kleurcodering aansluitdraden:

aansluiting.......Märklin................ESU

Sleper...............rood...................rood
rails..................bruin..................zwart
motor 1............blauw.................oranje
motor 2............groen.................grijs
DC+ voeding.....oranje................blauw
Licht voor.........grijs...................wit
Licht achter......geel...................geel
Aux 1...............bruin/rood..........groen
Aux 2...............bruin/groen........paars

als de rijrichting niet correspondeert met de verlichting gewoon de twee motordraden verwisselen.
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: Meine op maandag 09 februari 2009, 23:49:55
Totally confused!!

Ik dacht altijd dat de gele en grijze schakelden naar de plus en niet naar de min... (komt dat nu omdat het een MFX decoder is??? of had ik het altijd fout.)

Betekent dit dat geel en grijs in 'rusttoestand dan 20 volt geven of zijn ze 'los' (geen waarde)
en wat voor waarden hebben de F1 en F2 in rusttoestand??

Meine

alle decoderuitgangen schakelen naar nul wanneer actief, anders zweven ze.
en de gezamelijke aansluiting is inderdaad plus. voor leds handig om te weten....
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Citaat van: kiezel op maandag 09 februari 2009, 21:28:42
Naar mijn bescheiden mening is dat precies het geval in deze schakeling. Volgens mij schakelt F1 de complete verlichting aan de ene kant uit (niet alleen de sluitseinen), en F2 aan de andere. Immers, de geschakelde plus komt op zowel de gloeilamp als op de rode LEDs. Of heb ik het nou helemaal mis?

Nee hoor kiezel, je hebt het niet mis, volgens het ontwerp van treinsmurf kun je het frontsein idd uit en aan schakelen.
[/quote]

Als dit zo is, dan begrijp ik het schema niet. Ligt aan mijn beperkte kennis van electronica :shock:

Mijn uitleg van het schema van Treinsmurf:
De Gele en grijze zijn + (zeg 18 of 20 volt) Hiermee wordt verlichting geschakeld aan de hand van de rijrichting.
Oranje is 0 volt.
F1 en F2 zijn beiden + als ze 'aan' zijn  en 0 volt als ze 'uit' zijn;

Als F1 en F2 'uit' zijn en de front verlichting is 'aan' worden de transistoren niet 'geschakeld en heb je geen spanningsval.  Dus zowel Rood als wit geen verlichting.

Is  F1  'aan' en is de frontverlichting 'aan' dan gaat lamp F1 aan en de ledjes achter.
Voor F2 geldt het omgekeerde.

Waar ga ik de fout in????

Meine


[/quote]

Hallo

Ik wil hier niet de alles beter wetende zijn, maar dit alles is perfect te doen zonder bijkomende transistors via functie mapping.
Ik heb op een 25.5 het volgende ingesteld.
F0 witte frontlichten en rode sluitlichten automatische wisselend met de rijrichting.
F1 Uitschakelen van de rode sluitlichten.
F2 wittte frontlichten of rode sluitlichten alleen op stuurpost 1 wisselend met de rijrichting voor trek duw treinen.
F3 wittte frontlichten of rode sluitlichten alleen op stuurpost 2 wisselend met de rijrichting voor trek duw treinen.
F4 uitschakelen van progresief optrekken en afremmen.
F5 uitschakelen van progresief optrekken, afremmen en rangeer snelheid.

Break302 Jos
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geslaagde ombouw BR216 met mfx en sluitlichten
Jos,

Neem even het volgende in acht:

- De gele en grijze draad voor de front en sluitseinen schakelen naar decodermassa, zeg maar 0 Volt.

- De Functieuitgangen schakelen ook naar decoder massa.

- De oranje draad is de + (19 Volt) van de decoder.

Als de lok vooruit rijd, dan is geel 0 Volt en als F2 aan staat brand alleen het voorsein.
Schakel je F1 in dan zal het sluitsein aan de achterkant gaan branden.

Als de lok achteruit rijd, dan is grijs 0 Volt en als F1 aan staat brand alleen het voorsein aan de andere zijde.
Schakel je F2 in dan zal het sluitsein aan de "andere" achterkant gaan branden.

Snappie?  :D