Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Project "Eindhaven" (Topic gesloten, verder in nieuw topic)

Gestart door daanknoben zondag 08 februari 2009, 15:32:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Daan's project "Eindhaven" (Update 14 apr, eerste test ok )
Daan,

goed om te horen dat je kortsluitprobleem is opgelost :wink:

Veel plezier vrijdag en ik kijk al uit naar de foto's en het filmpje.

Groetjes, John
Re:Daan's project "Eindhaven" (Update 14 apr, eerste test ok )
Hallo Daan,

Mooie zolder baan heb je. Leuk om te zien dat je de ruimte zo goed benut.

Succes met het solderen, ook niet mijn favoriete hobby.

Grt, M
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
Hoi allemaal,

Ik heb nu de ideale oplossing gevonden om meters te maken met mijn baanbouw. Vrouwlief is de hele dag weggeweest met een vriendin voor uitgebreide relaxdag met de hele massage-zut erbij. Ik ben lekker om 9u opgestaan, en heb erg veel kunnen doen.

Buiten het feit dat ik als verassing eerst alle binnengekomen baby meubels heb gemonteerd (was mooie verrassing), ben ik een heel eind verder gekomen. Zie hieronder het verslag met een aantal foto's.

Ik heb de ringleiding gemonteerd aan de voorzijde van de tafel. Rood/bruin voor de (digitale) baanspanning en zwart en geel (eigenlijk groen-geel :P die had ik nog). Hierop heb ik enkele aftakkingen gemaakt, waaraan ik alle aansluitpunten heb geknoopt, getest en gesoldeerd. Alles afgewerkt met krimpkousjes en tape. Het feit dat de kabel die ik gebruikte lekker flexibel en glad is, kwam hier erg goed uit, ik kon hem zo door alle kroonsteentjes heentrekken. Met installatie draad lukt dat niet makkelijk.

De linkerhoek met de inrijwissels.


Detailfoto van de aansluitpunten op de ringleiding.


Zo zien de aansluitingen er van boven uit:
img]http://files.3rail.nl/daanknoben/cimg6929.jpg[/img]

Deze kluwen moet nog  :)


De ringleiding voor de voedingspunten van de spiraal:




Ook heb ik het stuk tafel afgemaakt waar straks de hoofdstation boven komt te liggen:




Ik heb nog 1,5 wending op de spiraal erbij gemaakt, om even te kijken hoe het oogt. Het verbaasde me hoe weinig de spiraal kan bewegen als je alles erop hebt zitten. Heel stevig eigenlijk. Hier moet nu nog 1/3 wending aan alvorens het spoor doorloopt over de nieuwe tafel. Hier maak ik een tijdelijke keerlus om het onderste stuk te gaan testen met Koploper enzo.


Hoi allemaal,

Ben weer druk bezig geweest. Ook de andere hoek is nu volledig aangesloten, nu het testen nog. Ik heb echter een vraag met betrekking tot blokindelingen i.c.m. terugmeldingen.

In de spiraal wil ik van elke wending 1 blok maken. Moet ik altijd en overal elk blok één inrijsectie(over de hele lengte) en één afremsectie geven?

En hoe zit het als een blok in 2 richtingen bereden wordt, moet dan elk blok uit 3 terugmelders bestaan, of kun je hier de inrijmelder van blok 1 combineren met de afremmelder van blok 2?

Groeten Daan,

p.s. foto's volgen een dezer dagen.

















Hier een doorkiekje vanuit de spiraal op de uitrijwissels van het schaduwstation:



Ik vind persoonlijk de overgang tussen de spiraal helften best heel netjes, en behoorlijk vloeiend.


Een kijkje in de lengte richting van het schaduwstation.


En tot slot de test trein :D:


Komende week wil ik de laatste draden wegwerken van het schaduwstation, en dan de rails in de spiraal gaan leggen.

Groeten Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
hallo daan,

dat word ook een groote knappe baan,ook je spiraal ziet er netjes en mooi uit.


veel succes verder peter(ke33)
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
Hallo Daan,

Dat zijn grote stappen die jij maakt in een dag.

Die ringleiding is erg handig, er is nu altijd spanning in de buurt en je kunt makelijk een aftakking maken.

Wat komen er toch altijd weer een hoop draden bij kijken om de baan goed te laten rijden.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
Hallo Daan,

Net voor het eerst jouw draadje gezien. Je hebt een prachtige grote ruimte tot je beschikking.

Goed baanplan met een mooi groot schaduwstation.

Blijf zeker je bouw volgen.

Groet

Ronald
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
Hallo Daan,

Dat is een grote update, altijd fijn als de vrouw des huizes weg is kun je lekker ongestoord aan de baan werken :lol:.

Gr.
Piwie.
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
Hoi Daan,

je bent al lekker opgeschoten en die 2.5mm2 flexibele kabel werkt inderdaad perfect.

Succes met de verdere bouw, John
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
Mooi mooi ben benieuwd naar de volgende update
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 april, schaduwstation bijna klaar)
zoo dat gaat een mooie baan worden!
Re:Project "Eindhaven" (Update 1 mei, filmpje)
Hoi allemaal,

Vandaag weer een klein stukje opgeschoten. Ben nu bezig de rechterkant van de baan aan te sluiten en te testen. Ik test eerste de linker en rechter zijde apart, omdat het anders moeilijk te zien is of beide aansluitingen goed werken.

Voor de liefhebbers nog 2 korte filmpjes van de linker kant. Let niet op het brommen van de antieke trafo :P.

Hopelijk morgen meer.

Groeten Daan.

p.s. sorry voor het wiebelen en de slechte telefoon kwaliteit

http://www.youtube.com/watch?v=WA82uXlZXRM

http://www.youtube.com/watch?v=PrE1JJey5ZM
Re:Project "Eindhaven" (Update 1 mei, schaduwstation filmpje)
Hallo Daan,

Ziet er al goed uit, volgens mij ging er in het laatste filmpje iets mis :(, oop dat je het snel opgelost hebt.

Gr.
Piwie.
Re:Project "Eindhaven" (Update 1 mei, schaduwstation filmpje)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 1 mei, schaduwstation filmpje)
Hoi Daan,

Ziet er al prima uit.

Heb je een analoge baan of is dit tijdelijk? Ga je ook allemaal stopsecties in je schaduwstation inbouwen.

De klimspiraal loopt erg fraai ook de overgangen hebben een mooie vloeiende lijn.

Groet

Ronald
Re:Project "Eindhaven" (Update 1 mei, schaduwstation filmpje)
Citaat van: Piwie op zondag 02 mei 2010, 11:45:26
Hallo Daan,

Ziet er al goed uit, volgens mij ging er in het laatste filmpje iets mis :(, oop dat je het snel opgelost hebt.

Gr.
Piwie.

Klopt een van de wagentjes haakte in de buffers van de andere, waardoor hij op de wissel eruit liep. Meer een probleempje van een oude rotkoppeling, dan van de rails zelf.

Citaat van: M.user op zondag 02 mei 2010, 12:17:53
Hoi Daan,

Ziet er al prima uit.

Heb je een analoge baan of is dit tijdelijk? Ga je ook allemaal stopsecties in je schaduwstation inbouwen.

De klimspiraal loopt erg fraai ook de overgangen hebben een mooie vloeiende lijn.

Groet

Ronald
Dit is tijdelijk, puur en alleen om de aansluitingen te testen. De groene kabeltjes voor de terugmelding hangen nu nog even los. Ik maak in het schaduwstation van elk spoor 1 blok met een inrijsectie van ca 4,5m en een remsectie van 40cm. Ik kan later altijd dan nog er een dynamisch schaduwstation van maken m.b.v. Koploper.

Maar aangezien ik geen digitale centrale heb, en dalijk met DDW en Koploper wil gaan rijden, zal ik het nog even emt analoog moeten doen.

Groeten Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 1 mei, schaduwstation filmpje)
Daan,

je bent het afgelopen weekend lekker opgeschoten en het ziet er netjes uit.

Groetjes, John
Re:Project "Eindhaven" (Update 5 mei, vraag over blokindeling)
Hoi allemaal,

Ben weer druk bezig geweest. Ook de andere hoek is nu volledig aangesloten, nu het testen nog. Ik heb echter een vraag met betrekking tot blokindelingen i.c.m. terugmeldingen.

In de spiraal wil ik van elke wending 1 blok maken. Moet ik altijd en overal elk blok één inrijsectie(over de hele lengte) en één afremsectie geven?

En hoe zit het als een blok in 2 richtingen bereden wordt, moet dan elk blok uit 3 terugmelders bestaan, of kun je hier de inrijmelder van blok 1 combineren met de afremmelder van blok 2?

Groeten Daan,

p.s. foto's volgen een dezer dagen.




Re:Project "Eindhaven" (Update 5 mei, vraag over blokindeling)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 5 mei, vraag over blokindeling)
Je kunt met 2 melders af als je eenrichtings verkeer hebt.

Anders zijn 3 melders aan te raden en heb je gelijk over het hele blok controlle of er iets is blijven staan.

gezien de prijs van bv een AJ-S88 zou ik voor 3 melders gaan.

Inrij deel
tussen deel
stop deel

Ik hoop dat je er iets mee kunt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project "Eindhaven" (Update 5 mei, vraag over blokindeling)
Hoi allemaal,

Ik ben druk bezig aan mijn spiraal, maar ik moet zeggen dat het zwaar tegenvalt. Het leggen van flexrails met alleen een platbektangetje en een schroevendraaier is kl*te. Ik heb gelezen dat om knikken bij de overgangen te voorkomen dat je de rails niet moet inkorten, maar gewoon doorleggen, en dus dat de railovergangen van de beide spoorstaven enigzins verspringen. Maar in de praktijk valt dit nog niet mee.

Na veel pielen is dit hieronder het resultaat. Opzich helemaal niet slecht, maar toch ben ik er eigenlijk niet tevreden mee.







Zo ziet de eerste rond van de spiraal er nu uit. Ik heb bewust de kurk er los onder gelegd, en lijm dalijk alleen lichtjes de randen vast.



Ik ga zo toch maar eens de rails met een witte doek en klein beetje terpentine schoonpoetsen. Ook de puko's moeten denk ik een heel lichte slijpbeurt krijgen.

Toch vermoed ik dat de Roco lok die ik nu heb, met een lange sleper het beter zou moeten doen. Ik wordt er nu iig tamelijk gefrustreerd van  :x :x

Iemand nog tips met betrekking tot contactverbetering. Ik bedoel er rijden veel mensen met K-rails, en ook genoeg tentoonstellingen, dus het moet beter kunnen.

Groeten,

Daan

p.s. John, ik zie je al grinniken met je C-rails nu  8)  :wink:
Re:Project "Eindhaven" (Update 17 mei, rails leggen spiraal)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 17 mei, rails leggen spiraal)
Dat wordt een behoorlijke spiraal Daan.

Alleen lijkt het op de laatste foto wel of er in de rechterbovenin er een knik zit??? of zit dat in de foto.

Ik ga met John mee wat de C-rail betreft, misschien een idee als je K mooier vind om niet in het zichtbare gedeelte C te gebruiken.

Succes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project "Eindhaven" (Update 17 mei, rails leggen spiraal)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 17 mei, rails leggen spiraal)
Hoi Daan,

Vooral schone puko's geven een goed resultaat. Als je die gereinigd hebt zul je ervaren dat de K-rail prima rijdt.

Succes

Ronald
Re:Project "Eindhaven" (Update 17 mei, rails leggen spiraal)
Citaat van: degeluidsman op maandag 17 mei 2010, 22:30:01
Dat wordt een behoorlijke spiraal Daan.

Alleen lijkt het op de laatste foto wel of er in de rechterbovenin er een knik zit??? of zit dat in de foto.

Ik ga met John mee wat de C-rail betreft, misschien een idee als je K mooier vind om niet in het zichtbare gedeelte C te gebruiken.

Succes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Dat knikje klopt. Dat komt doordat 1 halve cirkel van de spiraal een beetje vochtig is geworden, en er daardoor een buiging in zit, ik ga op die plaats een klein blokje eronder duwen om hem recht te forceren.

Het enige wat me tegenstaat van C-rails is het ontbreken van slanke engelse wissels, en flexrails. Kwa stroomgeleiding is het veel beter. Maarja ik had al veel K-rails liggen, en om alles nog aan te moeten schaffen, is zelf in 2e hands erg duur. Misschien als ik de loterij nog eens win haha.

Gr. Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 5 mei, vraag over blokindeling)
Citaat van: daanknoben op maandag 17 mei 2010, 22:18:28

p.s. John, ik zie je al grinniken met je C-rails nu  8)  :wink:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Project "Eindhaven" (Update 5 mei, vraag over blokindeling)
Re:Project "Eindhaven" (Update 17 mei, rails leggen spiraal)
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als je het lief vraagt krijg je misschien de lotto nummers :lol:

(grapje)


mvg
Re:Project "Eindhaven" (Update 18 mei, ellende)
Hoi allemaal,

Ik wordt er echt stront chagrijnig van. Vandaag een stuk van 1,5 meter helemaal gepoetst met een doek en ontvetter, en de puko's zachtjes met de dremel geschuurt. Resultaat: Nog steeds doffe ellende!!! De trein hapert als de ziekte  :( :( :(. Ik weet het echt niet meer hoor, wat ik eraan moet doen. Iemand een goede tip om de puko's goed glad en schoon te krijgen, het kan toch niet de bedoeling zijn om ze tot glimmend metaal te slijpen, aangezien ze af fabriek ook donker zijn. Die korte roco sleper zal toch niet het euvel zijn (Menno beweerde dat ook loks met een korte sleper het goed deden bij hem).

Help Help

Groeten Daan,
Re:Project "Eindhaven" (Update 18 mei, ellende)
Citaat van: daanknoben op dinsdag 18 mei 2010, 21:14:15
Hoi allemaal,

Ik wordt er echt stront chagrijnig van. Vandaag een stuk van 1,5 meter helemaal gepoetst met een doek en ontvetter, en de puko's zachtjes met de dremel geschuurt. Resultaat: Nog steeds doffe ellende!!! De trein hapert als de ziekte  :( :( :(. Ik weet het echt niet meer hoor, wat ik eraan moet doen. Iemand een goede tip om de puko's goed glad en schoon te krijgen, het kan toch niet de bedoeling zijn om ze tot glimmend metaal te slijpen, aangezien ze af fabriek ook donker zijn. Die korte roco sleper zal toch niet het euvel zijn (Menno beweerde dat ook loks met een korte sleper het goed deden bij hem).

Help Help

Groeten Daan,

Liggen de puko's niet te laag. Ik heb dat probleem ook wel eens gehad. Meestal helpt het om de rails in het midden een beetje voorzichtig naar boven te buigen (met een klein schroevedraaiertje onder de biels).
Misschien de rails iets te stevig vastgezet waardoor de puko's naar onderen worden getrokken.
Hebben alle locomotieven hetzelfde probleem?
Heb trouwens nog nooit mijn puko's met een dremel opgeschuurd. Lijkt mij wel een drastische maatregel.
Re:Project "Eindhaven" (Update 18mei, ellende!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 18mei, ellende!)
Probeer het anders eens met een losse sleper, verbonden aan een lampje. Als het lampje steeds uit gaat als je de sleper zachtjes over de rails beweegt weet je dat er wat mis is.
Re:Project "Eindhaven" (Update 18mei, ellende!)
Als je dit probleem alleen met deze ene lok hebt zou ik eens kijken naar de massa aansluitingen in de lok. vuile assen en vuile wielen kunne dit probleem veroorzaken. Ook zijn sommige decoders ngal gevoelig. Zo heb ik een M BR50 waar een loksound I is ingebouwd. Wat een drama was dat zeg, stopte echt bij ieder vlekje op de rails. Nadat ik een massadraad had aangebrocht tussen de voorste en de achterste helft van de lok, en vanaf het drukveertje van het voorloopstel waren de problemen (zo goed als) over. Schone wielen zijn ook erg belangijk. na langbedrijf vormt zich een laagje hard geworden smurrie op de wielen, als je dat niet weghaald hou je problemen.

Walter
Re:Project "Eindhaven" (Update 22 mei, einde ellende!)
Hoi allemaal,

Even kort nieuws. Het probleem met de haperende contacten is eigenlijk grotendeels verholpen. Ik ben eens goed naar die sleper gaan kijken. Het leek erop dat de sleper niet hard genoeg op de rails drukte. Heb de lipjes naar de sleper toe nu wat naar beneden gebogen, zodat de sleper harder op rails drukte. Nu zijn er nog maar 2 puntjes op de hele baan waar hij stoekert. Toch ga ik eens een lange sleper bestellen om te kijken of het dan nog beter gaat.

Vandaag lekker van het weer genieten, en morgen weer hobbyen. De volgende wending van de spiraal is nu aan de beurt. Ook heb ik de laatste partij rails binnen gekregen woensdag, zodat ik de hele spiraal af kan maken.



Groeten Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 22 mei, einde ellende!)
Citaat van: daanknoben op zaterdag 22 mei 2010, 12:06:51

Ook heb ik de laatste partij rails binnen gekregen woensdag, zodat ik de hele spiraal af kan maken.


C- of K-rails :mrgreen:

Nee, grapje. Goed om te horen dat je het haperen zo goed als opgelost hebt.

Groetjes, John
Re:Project "Eindhaven" (Update 22mei, einde ellende!)
hoop op je volgende gehobbyde-update ( ik oefen mijn samenstellingen voor Nederlands even :mrgreen:)

Succes
Re:Project "Eindhaven" (Update 22 mei, einde ellende!)
Citaat van: Tilly op zaterdag 22 mei 2010, 14:40:56
Citaat van: daanknoben op zaterdag 22 mei 2010, 12:06:51

Ook heb ik de laatste partij rails binnen gekregen woensdag, zodat ik de hele spiraal af kan maken.


C- of K-rails :mrgreen:

Nee, grapje. Goed om te horen dat je het haperen zo goed als opgelost hebt.

Groetjes, John
Toch maar K-rails  :lol:

Gr. Daan

ps. vandaag extra vroeg opgestaand (althans nu is dit voor mij vroeg, dalijk met n kleine erbij is het laat waarschijnlijk) dus flink aan de slag.
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip!)
Hoi allen,

Terwijl ik met mijn spiraal bezig ben vanmorgen, om de moertjes om de draadeindes heen te draaien kwam ik op een simpel doch verdomd effectief idee. Het is namelijk helemaal niet leuk om voor elke wending 16 moertjes 50cm over de draadeind te moeten draaien. Welnu, wat heb ik gedaan:

Men neme:
1 standaard pvc electrabuisje van ca 50cm (iig de lengte van het draadeind)
1 12mm boor
1 rol duct-tape

Maak de boor bovenaan met tape iets dikker zodat hij klem in de pijp geschoven kan worden.
Daarna nog een keer tape eromheen.
Boor in de boor/schroef machine.

En draaien maar, laatste paar slagen even zelf vastdraaien, en klaar is kees.

Zie hieronder het resultaat:





Best handig, al zeg ik het zelf, voor de mensen met een hoge spiraal zoals Boran bijv. Hij trilt wel een beetje tijdens het draaien, maar dat komt vooral doordat het pijpje niet helemaal kaarsrecht is.

http://www.youtube.com/watch?v=xpiFueLwuS0

Zo nu weer snel verder boven.

Groeten,

Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
Taadaaa, !!!!
Goed idee ik zet altijd het draadeind in de schroefmachine maar dit is ook een oplossing.
Gaat een stuk sneller als met het handje.
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
yo Daan!!!!!!

da's een geweldig idee, simpel en snel. De kilometers draadeind is inderdaad een ramp om al die moeren op te draaien. Vraagje, welke diameter draadeind gebruik je?? ik schat M8????

Walter
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
Citaat van: Wasmi op zondag 23 mei 2010, 11:19:28
yo Daan!!!!!!

da's een geweldig idee, simpel en snel. De kilometers draadeind is inderdaad een ramp om al die moeren op te draaien. Vraagje, welke dieameter draadeind gebruik je?? ik schat M8????

Walter

Idd, ik gebruik M8

Citaat van: Rieske op zondag 23 mei 2010, 11:18:29
Goed idee ik zet altijd het draadeind in de schroefmachine maar dit is ook een oplossing.

En als je eenmaal de eerste wending vast hebt zitten, kun je natuurlijk het draadeind niet meer in je boor doen.

Gr. Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
Hallo Daan,

Simpel maar effectief.

Erg handig.

Gr.
Piwie.
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
simpel kan zeker voor mensen zonder geduld (mensen zoals ik dus) verdomd handig zijn
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
Citaat van: minitreintje op maandag 24 mei 2010, 15:01:36
simpel kan zeker voor mensen zonder geduld (mensen zoals ik dus) verdomd handig zijn
Net zo min geduld als ik haha. Maarja als het zo simpel kan why not. Groeten Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
 :mrgreen:
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 23 mei, handige tip, filmpje!)
Daan,

Dit is een mooie oplossing, en werkt erg snel  :D

Het is een soort dopsleuten maar dan een erg diepen.

:D :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Project "Eindhaven" (Update 25 mei, 1,5 wendingen spiraal)
Hoi alllemaal,

Vandaag weer even lekker kunnen hobbyen. De rails in de spiraal zijn nu voor 1,5 wendingen gelegd. Het schiet al lekker op. Per wending maak ik 1 blok, met elk 2 voedingspunten. De buitenste twee sporen hebben 2 terugmeldsecties. Het binnenste spoor heeft 3 terugmeldsecties, omdat het in 2 richtingen bereden wordt. Zie hieronder hoe ik het aangesloten heb.
Van buiten naar binnen:
<---
---->
<-->



Hierin is goed te zien dat het binnenste spoor 3 melders heeft.

Hieronder enkele foto's van de tot nu toe gelegde rails. De buitenste rail kost uiteraard het meeste tijd omdat die flexrails zijn:

p.s. het lijkt alsof het kurk heel erg hobbelt in de buitenbocht, maar dat komt omdat het nog niet gelijmd zit, en het krult nog van het op de rol zitten.







Morgen snel weer verder, alle aansluitingen netjes testen en wegwerken. Als dan alles werkt ga ik de kurkrandjes lijmen, de laatste 3/4 wending maken en ook de vangrails lijmen/spijkeren.

Groeten,

Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Hallo Daan,

Ik heb het één en ander bekeken, en dat is niet verkeerd.  Voor jou gaat het misschien niet snel genoeg, maar je gaat als een speer !
Ik vind dat je netjes en precies bezig bent, dus wordt het prachtig...

groeten, Willem.
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Hoi Daan,

Dat is een flinke spiraal. :shock:
Ziet er goed uit allemaal.

Gr.
René
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Citaat van: Lokkie op woensdag 26 mei 2010, 12:06:41
Dat is een flinke spiraal. :shock:
Ziet er goed uit allemaal.
Ik gebruik R4/5 en daaromheen nog flexrails. Denk dat het buitenste spoor een straal heeft van ca 68 cm. De onderbouw van de spiraal is 1.6x1.6m. Doordat ik ook nog een rechte rail heb ingevoegd kom ik op een stijging van:
2,9% voor de binnenste boog.
2,7% voor de middelste
2,5% voor de buitenste

In combinatie met de flauwe bogen is dit prima te overbruggen door wat voor trein dan ook.

Gr. Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Daan,

ziet er al mooi uit maar heb wel een vraagje voor je: volgens onderstaande tekening gebruik je 1 railstuk als stopsectie. Dit lijkt mij wat aan de korte kant :?

Citaat van: daanknoben op dinsdag 25 mei 2010, 23:52:58




Groetjes, John
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Hi John,

Goed opgemerkt. Ik heb echter de rechte rails vergeten in die tekening te zetten. Die horen ook bij de remsectie. Dus die zijn dan 18cm + de lengte van 2254/2241. Ik schat ca 40-45 cm.

Groeten Daan
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Ok Daan,

veel succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Hoi Daan,

Mooie spiraal, leuke bouw met prima vordering. Slim idee van dat buisje op de boormachine.

Er bestaat een eenvoudig stukje gereedschap voor gewoon een pijpsleutel  :D :D

En trouwens super om een K-rail fanaat te ziet maakt me blij :D :D

Groet

Ronald
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project "Eindhaven" (Update 25 mei, spiraal 1,75 wendingen)
Citaat van: M.user op woensdag 26 mei 2010, 22:30:24
Hoi Daan,

Mooie spiraal, leuke bouw met prima vordering. Slim idee van dat buisje op de boormachine.

Er bestaat een eenvoudig stukje gereedschap voor gewoon een pijpsleutel  :D :D

Groet

Ronald

Een pijpsleutel is in dit geval tekort  :( :(


Mvg,

Peter / degeluidsman.