Citaat van: MathijsPrachtig, zo'n machtige stoomloc voor zo'n sleep, blijft toch indrukwekkend als zoiets op maar een paar meter afstand voorbij dendert.
En dat geldt zeker niet alleen voor deze replica van een Peppercorn A1 Pacific!
In het algemeen blijft een stoomlocomotief iets nostalgisch wat veel indruk wekt. Vooral houden zo! Op die manier krijgen de vrijwilligers achter de locomotief of stichting ook nog een beetje eer voor hun werk
.
De bouw van deze Peppercorn A1 is een wereldprestatie en zal niet snel herhaalt worden! De locomotief is in het spoorwegmuseum van Darlington vanuit het niets gebouwd. Alle onderdelen van deze machine zijn nieuw vervaardigd in de afgelopen 18 jaar, iets wat ik me moeilijk kan voorstellen. De ketel is in het Dampflokwerk Meiningen gebouwd, de rest van de locomotieven is van Engelse makelarij. Leuk om te weten is dat het frame van de tender gebouwd is in een kleine schuur ergens op het Engelse platteland!
Op 1 augustus 2008 reed 'Tornado' voor het eerst op eigen kracht op een kort stukje spoor buiten de werkplaats van het museum in Darlington. Later die maand is de locomotief voor 3 maanden naar de Great Central Railway in Loughborough verhuisd om daar ingereden te worden. Hier werd de lok buiten de reguliere dienstregeling door ook getest op 'hoge snelheid' (=60mph). In november is de locomotief overgebracht naar het Nationale Spoorwegmuseum in York. De lok is hier in gereedheid gebracht om voor het eerst een testrit te maken op het Engelse hoofdlijn. In totaal zijn er eind vorig jaar drie testritten gereden op de hoofdlijn. Twee keer naar Scarborough (1x losse lok en 1x 'loaded testrun') en één keer naar Newcastle. Bij de testrit naar Newcatsle bereikte Tornado snelheden tegen de 100mph. Na al dit spektakel verdween Tornado in de werkplaats van het Yorkse spoorwegmuseum. Nu alle testritten zonder grote problemen volbracht waren kon de grijze grondverf plaats maken voor het schitterende 'apple green'. Begin van dit jaar stond de locomotief enkele dagen in 'The Great Hall' van het museum totdat ze haar debut kon maken op de hoofdlijn met haar eerste echte reizigerstrein. Deze ritten werden gereden voor de donateurs van de A1 Steam Trust die 18 jaar vertrouwen hadden in de voltooiing van deze locomotief. Op 7 februari reed deze replica voor het eerst het grote London King's Cross binnen: een mijlpaal!
Deze Peppercorn A1 4-6-2 No. 60163 'Tornado' is de 50ste locomotief uit zijn serie. Geen van de 49 originele A1 locomotieven zijn voor het nageslacht bewaard. Dit bracht een club liefhebbers er toe 18 jaar geleden te beginnen aan de bouw van een 50ste exemplaar. Hun doel was niet een exacte replica van deze machine te bouwen, zodat ze de ruimte hadden om enkele noodzakelijke veranderingen te maken in het ontwerp. De bouwers wilde een lok bouwen die voor hoge snelheden geschikt was op de Engelse hoofdlijn. Deze locomotief is voltooid 40 jaar nadat het stoomtijdperk in Engeland definitief voorbij was en is (volgens mij) de 1000ste nieuwbouw stoomlocomotief in het Verenigd Koninkrijk sinds de Tweede Wereldoorlog. Al met al hebben de Engelsen met deze locomotief een bijzonder stukje spoorweghistorie nieuw leven in geblazen.
Houdt uw hart vast tot het moment dat de ex-LNER Gresley A3 4-6-2 No. 4472 'Flying Scotsman' weer in dienst komt, want dan zullen de Engelsen zo snel mogelijk het moment vastgrijpen om de vier A-series (A1, A2, A3 en A4) voor het eerst in het museumbedrijf (misschien voor het eerst in de geschiedenis) naast elkaar te zetten. In 2008 schreven de Engelsen al geschiedenis om 70 jaar na het Britse snelheidsrecord met stoomlocomotieven de vier nog aanwezige Gresley A4 locomotieven bij elkaar te brengen op het terrein van het NRM in York (de Mallard, de Bittern, de Sir Nigel Gresley en de Union of South Africa). Ter ere van het record werd 'The Coronation' van London naar Edinburgh verreden met gebruik van drie A4's.
Einde van dit bericht. Ik heb weer veels te veel geschreven. Informatie over de A1 Steam Trust is te vinden op
www.a1steam.com.
(In Engeland is begonnen aan de bouw van nog een aantal replica's (bijvoorbeeld een LMS Patriot Class). Alleen bij de bouw van die replica's wordt gebruik gemaakt van reeds bestaande onderdelen (zoals een frame of wielen), dus de bouw van Tornado zal daarmee niet evenaart worden!)
Groetjes, Vincent