Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.

Gestart door OmeLaurus zaterdag 07 februari 2009, 23:38:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Ondanks ik niks met stoomlocs heb vind ik het wel schitterend om te zien :lol:
(misschien wordt ik bekeerd :?:)

Barry
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Ja, dit is helemaal geweldig ! Een uitgebreid verhaal met veel foto's vind je op de Engelstalige Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Peppercorn_Class_A1_60163_Tornado
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Kijk dit is nu prachtig tenminste dat vind ik. Ben zelf een tijdje werkzaam geweest als vrijwilliger bij de ZLSM in de werkplaats. Echter ik moest bij de ZLSM gaan leren voor stoker en daar had ik eigenlijk geen zin in, vond het werken in de werkplaats veel leuker. Toch blijft het voor mij altijd mooi om zoiets als een stoomlokomotief te zien. Een knap stukje techniek.

Fred Vonk
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Wat een prachtig gezicht, een mooie stoomloc die mag rijden, en ik ben het met de bouwers eens: laat dat ding maar vaste diensten rijden, dan wil ik zeker daar naar toe op vakantie 8)

Mathijs
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Prachtige loc is het:


Hij trekt nog een flinke sleep ook 8)

mvg,

Victor
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Prachtig, zo'n machtige stoomloc voor zo'n sleep, blijft toch indrukwekkend als zoiets op maar een paar meter afstand voorbij dendert. 8) :lol:

Mathijs
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Citaat van: MathijsPrachtig, zo'n machtige stoomloc voor zo'n sleep, blijft toch indrukwekkend als zoiets op maar een paar meter afstand voorbij dendert. 

En dat geldt zeker niet alleen voor deze replica van een Peppercorn A1 Pacific! :P In het algemeen blijft een stoomlocomotief iets nostalgisch wat veel indruk wekt. Vooral houden zo! Op die manier krijgen de vrijwilligers achter de locomotief of stichting ook nog een beetje eer voor hun werk ;).

De bouw van deze Peppercorn A1 is een wereldprestatie en zal niet snel herhaalt worden! De locomotief is in het spoorwegmuseum van Darlington vanuit het niets gebouwd. Alle onderdelen van deze machine zijn nieuw vervaardigd in de afgelopen 18 jaar, iets wat ik me moeilijk kan voorstellen. De ketel is in het Dampflokwerk Meiningen gebouwd, de rest van de locomotieven is van Engelse makelarij. Leuk om te weten is dat het frame van de tender gebouwd is in een kleine schuur ergens op het Engelse platteland!
Op 1 augustus 2008 reed 'Tornado' voor het eerst op eigen kracht op een kort stukje spoor buiten de werkplaats van het museum in Darlington. Later die maand is de locomotief voor 3 maanden naar de Great Central Railway in Loughborough verhuisd om daar ingereden te worden. Hier werd de lok buiten de reguliere dienstregeling door ook getest op 'hoge snelheid' (=60mph). In november is de locomotief overgebracht naar het Nationale Spoorwegmuseum in York. De lok is hier in gereedheid gebracht om voor het eerst een testrit te maken op het Engelse hoofdlijn. In totaal zijn er eind vorig jaar drie testritten gereden op de hoofdlijn. Twee keer naar Scarborough (1x losse lok en 1x 'loaded testrun') en één keer naar Newcastle. Bij de testrit naar Newcatsle bereikte Tornado snelheden tegen de 100mph. Na al dit spektakel verdween Tornado in de werkplaats van het Yorkse spoorwegmuseum. Nu alle testritten zonder grote problemen volbracht waren kon de grijze grondverf plaats maken voor het schitterende 'apple green'. Begin van dit jaar stond de locomotief enkele dagen in 'The Great Hall' van het museum totdat ze haar debut kon maken op de hoofdlijn met haar eerste echte reizigerstrein. Deze ritten werden gereden voor de donateurs van de A1 Steam Trust die 18 jaar vertrouwen hadden in de voltooiing van deze locomotief. Op 7 februari reed deze replica voor het eerst het grote London King's Cross binnen: een mijlpaal!

Deze Peppercorn A1 4-6-2 No. 60163 'Tornado' is de 50ste locomotief uit zijn serie. Geen van de 49 originele A1 locomotieven zijn voor het nageslacht bewaard. Dit bracht een club liefhebbers er toe 18 jaar geleden te beginnen aan de bouw van een 50ste exemplaar. Hun doel was niet een exacte replica van deze machine te bouwen, zodat ze de ruimte hadden om enkele noodzakelijke veranderingen te maken in het ontwerp. De bouwers wilde een lok bouwen die voor hoge snelheden geschikt was op de Engelse hoofdlijn. Deze locomotief is voltooid 40 jaar nadat het stoomtijdperk in Engeland definitief voorbij was en is (volgens mij) de 1000ste nieuwbouw stoomlocomotief in het Verenigd Koninkrijk sinds de Tweede Wereldoorlog. Al met al hebben de Engelsen met deze locomotief een bijzonder stukje spoorweghistorie nieuw leven in geblazen.

Houdt uw hart vast tot het moment dat de ex-LNER Gresley A3 4-6-2 No. 4472 'Flying Scotsman' weer in dienst komt, want dan zullen de Engelsen zo snel mogelijk het moment vastgrijpen om de vier A-series (A1, A2, A3 en A4) voor het eerst in het museumbedrijf (misschien voor het eerst in de geschiedenis) naast elkaar te zetten. In 2008 schreven de Engelsen al geschiedenis om 70 jaar na het Britse snelheidsrecord met stoomlocomotieven de vier nog aanwezige Gresley A4 locomotieven bij elkaar te brengen op het terrein van het NRM in York (de Mallard, de Bittern, de Sir Nigel Gresley en de Union of South Africa). Ter ere van het record werd 'The Coronation' van London naar Edinburgh verreden met gebruik van drie A4's.

Einde van dit bericht. Ik heb weer veels te veel geschreven. Informatie over de A1 Steam Trust is te vinden op www.a1steam.com.

(In Engeland is begonnen aan de bouw van nog een aantal replica's (bijvoorbeeld een LMS Patriot Class). Alleen bij de bouw van die replica's wordt gebruik gemaakt van reeds bestaande onderdelen (zoals een frame of wielen), dus de bouw van Tornado zal daarmee niet evenaart worden!)

Groetjes, Vincent
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Een flinke lap tekst maar wel heel leuk om te lezen hoor :lol:
Altijd mooi om te horen wat voor verhaal er achter zit, ik vindt het apple-green een mooie kleur. Het is te hopen dat er vaker zoiets wordt gedaan :o Jammer dat het altijd zo duur is :(

Mathijs
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Engeland is nog een gigantisch stoombolwerk. Er zijn tenminste 250 locomotieven voor het nageslacht bewaard en er zijn dagelijks locomotieven in actie op museumlijnen of het Britse hoofdlijnnetwerk. In de zomer rijden er wel eens drie of meer 'railtours' op dezelfde dag met een stoomlok in tractie. Afgelopen jaar konden er enkele geen doorgang vinden in verband met een tekort aan hoofdlijn-toegelate stoomlocomotieven. Maar deze 'shortage' is reeds veholpen omdat er afgelopen jaar weer een aantal bijzondere locomotieven in dienst gekomen zijn.

Uitblinker is wel de ex-LMS Royal Scot Class 4-6-0 No. 46115 'Scots Guardsman' die sinds de jaren '70 niet meer had gereden. Nu weer in volle glorie terug op Britse hoofdlijnsporen in 'BR green'. Deze lok is enkele jaren terug gekocht door een multi-miljonair (prive bezit) en heeft de lok laten opknappen. Die gast beleefd z'n hobby niet met modeltreintjes, maar die heeft een collectie werkende stoomlocomotieven. Oók leuk! :P
(In Bressingham is men bezig met de afronding van de revisie van ex-LMS Royal Scot Class 4-6-0 No. 6100 'The Royal Scot'. Deze verschijnt op de baan in het vertrouwde 'LMS maroon'.)

Het apple-green komt trouwens vaker voor. V2 'Green Arrow' heeft deze kleur, 'Mayflower' rijdt in het apple-green en A3 'Flying Scotsman' komt ook op de baan in het apple-green. Jaja, bijzonder zooitje daar in Engeland. HEERLIJK!  8)
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 11 februari 2009, 19:26:28

Deze lok is enkele jaren terug gekocht door een multi-miljonair (prive bezit) en heeft de lok laten opknappen. Die gast beleefd z'n hobby niet met modeltreintjes, maar die heeft een collectie werkende stoomlocomotieven. Oók leuk! :P

Dat is inderdaad niet verkeerd nee :shock: :o

En ik geef je gelijk Engeland is wat dat betreft alleen al een prachtland, afgezien van het feit dat de Engelsen die mooie locs uitgevonden hebben.

Mathijs
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
De kleur waarin 'The Royal Scot' op de baan komt is niet 'LMS maroon' maar 'LMS crimson lake'. Op het moment rijdt ex-LMS Jubilee Class no. 5690 'Leander' ook in deze kleur rond.

Naast de gedenkwaardige indienststelling van 'Scots Guardsman' is ex-BR Briattania Class 4-6-2 no. 71013 'Oliver Cromwell' ook een hoogtepunt geweest van het jaar 2008. In 1968 reed deze lok het grootste stuk van de speciale rit '1T57' naar Carisle. Dit was de laatste trein getrokken door stoomlocomotieven in dienst bij de Britisch Railways. Ik hoef niet te vermelden dat de Engelsen deze rit 40 jaar na dato afgelopen zomer nog een keer hebben gereden met het gebruik van zo veel mogelijk dezelfde loks! :P Apart volk die Engelsen. Maar voor die gelegenheid kwam deze gigantische Pacific (een ontwerp van ná de oorlog) weer in dienst.

Back to Tornado. Over enkele weken krijgt de lok officieel zijn naam. Deze naamplaten worden gemonteerd op de windleiplaten van de machine. Hiervoor zijn twee 'hoge pieten' uitgenodigd om dat te doen. Nu Tornado echt zijn naam krijgt is de bouw van de locomotief helemaal afgerond en kan de club zicht richten op het onderhoud van deze '2008 Darlington build locomotive'. De lok zal komende jaren veelvoudig te zien zijn op de Britse hoofdlijn.
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Off-topic:

Een modelletje van het Engelse merk 'Mainline'. Een LMS Royal Scot Class in schaal 1:76.

Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Vincent, wat kun je ons niet vertellen :?: :!:
Wat een informatie, weet binnen een dag meer dan ooit over Engeland met haar stoomlocs en de plannen die ze met die stoomlocs hebben 8) :mrgreen:

Mathijs

EDIT: Wat een mooie loc :o :o :o :o
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Mooie films hoor, vooral dat geweld in het 2e filmpje. Flinke vaart erin. Echt super mooi gemaakt. Wat een eer zullen die bouwers ervan hebben zeg. :shock:

Roy
Re: Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Tornado is nu écht Tornado!

Als kers op de slagroom werd het nieuwbouwproject van Peppercorn A1 4-6-2 No. 60163 'Tornado' op donderdag 19 februari jl. in het station van York afgerond met een bijzondere ceremonie waarbij de naamplaten van de schitterende Britse sneltreinlocomotief werden onthuld door Prins Charles. De Peppercorn A1 reed daarna met de koninklijke trein naar Leeds en weer terug. Deze ceremonie gaf weer de nodige media-aandacht en duizenden Britten waren op de been om er iets van mee te krijgen (zowel op het station als langs de spoorbaan). Nog even en het lukt 'Tornado' om de wereldberoemde No. 4472 'Flying Scotsman' (in het bezit van het NRM in York en ondergaat een ingrijpende revisie) van zijn troon te stoten als 'de trots van het Britse volk'.

Zie: www.a1steam.com en deze speciale nieuwspagina met foto's en film.
Re:Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Misschien hebben jullie gisteren ook topgear gezien op de bbc, maar deze loc had gisteren een hoofdrol in de race naar Edinburgh. Ik vind het echt geweldig dat zo'n initiatief is gelukt, een mooie loc erbij :D

foto is van wikipedia
Re:Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Kan het kloppen dat er zelfs een tweede loc besteld/ in de maak is?
Ik meen zoiets opgevangen te hebben

groetjes uit beetje krom
cees
Re:Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
Ik zag ze wel het perron oplopen maar ik wil altijd tien zenders tegelijk zien, dus dat heb ik net weer gemist.
Staat me nog iets bij dat er een caravan achter de auto hing?
Re:Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.


8) 8)
Re:Spiksplinternieuwe stoomlok rijdt in U.K.
@ Cees, ik heb even zitten zoeken op wikipedia kan alleen het volgende vinden:
Hoe sneller de 800.000 pond aan schulden zijn afgelost, des te sneller een nieuw project kan worden gestart...

However, on BBC Radio 4's You and Yours, current chairman Mark Allatt suggested that a further locomotive could be possible, saying "We've got debts of £832,000, about half of which is a bond issue, and about half again of that is loans from individuals. Our business plan shows that if, as long as we continue with operating the tours we've planned to, and then our covenantors - who have been so generous over so long - stick with us, we can pay that back, and, the quicker we pay that back, the quicker we can start building a new engine".[18]


Ik heb geen caravan gezien...
Gave beelden!!