Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4131, 4132, 4133 "Umbau" rijtuigen DB

Gestart door treinsmurf vrijdag 23 januari 2009, 15:44:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4131, 4132, 4133 "Umbau" rijtuigen DB
Hier een verslagje van een ombouw klus van de Marklin 4131, 4132, 4133 wagons.

We gaan de Marklin 4131, 4132 en 4133 voorzien van binnenverlichting, passen de inrichting aan en bouwen sluitlichten in de laatste wagon van de stam rijtuigen.
Alles bij elkaar een aardige klus, aangezien het niet een standaard rechttoe, rechtaan ombouw betreft.



De marklin 4-assige ?umbau?-rijtuigen zijn al lang (sinds 1986) in het marklin programma.
Hier een overzicht van de om te bouwen wagons:
Art.nr.   Type            Bedrijf   Bedrijfsnr.      Tijdperk
4131   AByg503 (1e/2e klas rijtuig)             DB      50 80 38-11 436-1                  IV
4132   AByg515  (2e klas rijtuig)                 DB              50 80 29-11 696-1                   IV
4133   BDyg533  (2e klas / bagage rijtuig   DB      50 80 82-12 287-2                   IV

De wagons werden in de 50?er jaren gebouwd wegens een groot  tekort aan rijtuigen bij de DB.
De wagons werden samengesteld uit meerdere verouderde rijtuigen, vandaar de naam ?Umbau? ?rijtuig.

Als je meer over de geschiedenis van deze wagons wilt weten is dit een hele mooie Duitse site:
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/yg-umbauwagen/htm/4yg_umbau.htm#technik/

De Aanpassingen
De verbouwing bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Aanpassen binneninrichting en plaatsen preiser-figuren.
2. Het doorvoeren van de stroom voor de hele stam, zonder de stroomvoerende kortkoppelingen.
3. Inbouwen wagonverlichting
4. Inbouwen sluitverlichting in de 4133

Ik heb ervoor gekozen de wagons 1 voor 1 aan te pakken en om te bouwen. Normaal gesproken zou ik het schilderen van de binneninrichting van alle 3 de wagons tegelijkertijd doen, maar omdat bij het demonteren je met veel losse onderdelen komt te zitten leek me dit niet zo handig, aangezien je al gauw niet meer weet welk onderdeel bij welke wagon hoort. Om te voorkomen dat kappen, raampjes etc. door elkaar gehaald worden en niet meer perfect passen bij het weer monteren, is de ombouwaanpak dus per wagon gekozen.

1. Aanpassen van de binneninrichting

De binneninrichting van deze rijtuigen is uitgevoerd in een saaie lichtbruine uitvoering.
Bij het zoeken van informatie op internet over deze rijtuigen, kwam ik ook een paar foto?s tegen van de binneninrichting van deze wagons. Een leuk idee dus om de binneninrichting enigszins waarheidsgetrouw na te schilderen.  Ik heb hier Revell verf en Humbroll verf voor gebruikt.
Om een idee te krijgen hoe de binneninrichting eruit moet komen te zien heb ik de volgende foto?s geraadpleegd.

Binnenkant 4 assige Umbau-wagen (2e klas rijtuig) bron: http://www.eisenbahn-harzvorland.de


Binneninrichting van een 1e klas rijtuig type Ab4yg   Bron: http://www.eisenbahn-harzvorland.de


Als eerste nemen we de 4131 (gecombineerde 1e en 2e klas rijtuig) onder handen.
Voor het demonteren van deze wagons moet je even opletten. Dit gaat niet op de gebruikelijke manier, maar bij deze wagons dien je het dak te verwijderen. Bij mij liet het dak zich gelukkig makkelijk verwijderen.

Eenmaal open kunnen we een blik werpen op het innerlijk van de wagon.
We kunnen één en ander goed bestuderen, en dit is nodig aangezien het demonteren niet standaard is zoals bij de meeste personenwagons.  Bij mijn wagons zat jammer genoeg geen montage handleiding, en ook op de marklin website is hierover niets te vinden. 
Je mag dus zelf uitzoeken hoe één en ander in elkaar zit.

Al snel wordt duidelijk dat als we de binneninrichting willen verwijderen, we eerst alle raampjes moeten verwijderen. Verder zit de binneninrichting nog vastgeklemd aan beide einden aan de behuizing van de wagon. De binneninrichting kun je loskrijgen door deze klemmen met een tang voorzichtig iets naar elkaar te knijpen, waardoor de inrichting over deze nokjes te trekken is. (zie blauwe pijl op foto).
Pas op dat je de nokjes niet breekt,  ze zijn erg stug en dus is voorzichtigheid geboden.




Ok, nu gaan we de binneninrichting schilderen. We beginnen met de vloer te schilderen, waarbij we de vloer van het 1e klas deel lichtgrijs schilderen (revell matt 75) en het 2e klas deel een donkerder tint grijs (revell matt 47).

Als dit droog is schilderen we de 1e klas stoelen in een blauwgrijze tint (revell matt 57).
Vervolgens schilderen we de 2e klas stoelen in een chocolade bruine kleur.
Voor de wanden en zijkanten van de stoelen nemen we voor de 2e klas een zeemleren kleur of zandkleur, en voor de 1e klas nemen we een iets donkerder tint. Beide kleuren heb ik gemengd, totdat deze naar mijn smaak was.
Als laatste schilderen we de leuningen in een roodbruine kleur.

Terwijl alles ligt te drogen, kunnen we de rest van de wagon even goed bekijken, om te bedenken hoe we de verlichting in gaan bouwen. Hier komt een verrassing om de hoek, aangezien blijkt dat de wagons niet geschikt zijn om de standaard setjes stroomvoerende koppelingen in te bouwen.
Een blik in de catalogus leert al snel dat voor deze wagons verlichtingsset 7329 gebruikt moet worden. Dit is een verlichting met gloeilampjes, en duidelijk is dat als je voor deze set kiest, je onder elke wagon een sleper zult moeten plaatsen. Dit is nou net wat we niet willen, dus moet er eerst een alternatief gezocht worden hoe we dit gaan oplossen, voordat we de binneninrichting terugplaatsen en voordat we de LED-verlichting inbouwen.

2. Het doorvoeren van de stroom voor de hele stam, zonder de stroomvoerende koppelingen van marklin

Voor het doorvoeren van de stroom heb ik besloten om een goedkope bus/pen koppeling te fabriceren. We nemen hiervoor een printbus 32-polig van conrad (best.nr. 740438).

Hiervan knippen we met een tang een aantal losse busjes af.

In de voorste wagon, (bij mij de 4131), boren we aan de achterkant van de wagon een klein gaatje met een boortje van 1,3mm. Dit kun je het beste doen door de boor tussen duim en wijsvinger te houden en een draaiende beweging te maken.

Door het gat halen we een draad. Het uiteinde van de draad wordt aangestript en vertind met de soldeerbout. Ook het busje vertinnen we even. De draad wordt netjes aan de penzijde van het busje gesoldeerd, waarna de draad voorzichtig teruggetrokken wordt en de pen van de bus in het geboorde gat valt.

Je kan eventueel een klein druppeltje lijm gebruiken voordat de pen op zijn plek zit, zodat deze goed vast komt te zitten.

Vervolgens plaatsen we de sleper(marklin 73404)  en de massaveer (marklin 72050).

De draad van de sleper wordt opgelengd door hier een lange draad aan te solderen welke we isoleren met een stukje krimpkous.
De draad van de sleper leiden we naar de achterkant van de wagon waar hij door hetzelfde gat als de draad van de massaveer naar boven wordt gebracht.

Nu plaatsen we de binneninrichting terug.

Nu kunnen we de geschilderde preisertjes met een pincet in het rijtuig plaatsen welke we met een drupje superlijm bevestigen.
Vervolgens monteren we de binnen verlichting  van dit eerste rijtuig. (zie 3).

3. Inbouwen wagon/rijtuig verlichting
We leggen de wagon op de zijkant, zodat we de draden mooi kunnen vastsolderen op de verlichtingsprint. De zwarte draad van sleper en de zwarte draad van die naar de bus voor de stroomvoering naar het volgende rijtuig gaat, worden tezamen aan een kant op de print gesoldeerd en de bruine draad van de massaveer aan de andere kant.

Nu knippen we een aantal kleine stukjes dubbelzijdig kleefband ter breedte van de LED-print en plakken deze op de LED-print. De print wordt nu tegen de binnenzijde van het dak gedrukt zodat deze netjes blijft kleven.  De SMD Elco kunnen we netjes wegwerken in het voorportaal van de wagon. (Een normale Elco van formaat, had hier dus niet ingepast).

Voorzichtig drukken we het dak weer op zijn plaats, en klikken hem aan alle kanten dicht.
Nu nog even op de proefopstelling om te kijken of de verlichting werkt voordat we aan de volgende wagon beginnen.


Stap 2. Aanpassing van het volgende rijtuig, de 4132 2e klas rijtuig.
Ok, eerste wagon geslaagd. Nu de 4132. We beginnen weer met het demonteren van dak, ramen en binneninrichting. Vervolgens gaan we weer met verf aan de slag. Na het schilderen en drogen ziet dit er als volgt uit.

Vervolgens boren we met de 1,3mm boor weer de gaatjes voor de stroomvoerende draad.
Aan de voorkant moet nu een steekkoppeling komen, om de verbinding met de bus van het 1e klasrijtuig te kunnen maken. Hiervoor heb ik een draad kort aangestript, vervolgens het uiteinde dun vertind. Een busje van de printstrook klemmen we vervolgens in het soldeerhulpje en duwen het vertinde puntje van de draad in de opening van de vastgeklemde bus . Nu verwarmen we kort de pen van de bus met de soldeerbout, waardoor de soldeer van de vertinde draad gaat uitlopen en een solide koppeling met de bus maakt. Ziedaar, een draad met pen. De draad moet ongeveer 2 cm uitsteken aan de buitenkant, zodat je bij het koppelen van de wagon de pen makkelijk in de bus kan duwen alvorens de wagons te koppelen met de kortkoppelingen.  De draad lijmen we aan de wagon vast met een drupje superlijm aan de binnenkant van de wagon.

Aan de andere kant van de wagon maken we weer een buskoppeling zoals bij de hiervoor beschreven 4131 wagon. We brengen de draden weer naar de achterkant van de wagon en plaatsen de massaveer aan de achterkant, zodat alle draden aan de achterkant van de wagon bij elkaar komen. Nu plaatsen we de binneninrichting terug en de raampjes. Vervolgens leggen we de wagon weer op zijn zijkant, solderen de draden aan de LED-print aan de voorkant van de gelijkrichter.
Vervolgens nog de SMD Elco zoals besproken bij de 4131, en bevestigen de print weer met dubbelzijdig kleefband aan de binnenzijde van het dak. Dak er weer op en klaar.`


4. Inbouwen van sluitverlichting in rijtuig 4133

Nu het laatste rijtuig, waar ook de sluitverlichting in komt. Natuurlijk schilderen we eerst de binneninrichting en plaatsen de preisers.
Vervolgens boren we aan de voorzijde van de wagon weer een 1,3mm gat, waar straks de draad (het alternatief voor de stroomvoerende koppeling die in deze wagons niet te plaatsen zijn) doorheen moet. Dit doe je dus alleen aan de voorzijde van deze wagon. 
Aan de achterzijde komt nu de sluitverlichting.
Als je sluitverlichting in deze wagon wilt inbouwen, moet je hier even goed over nadenken.  De wagon is daar namelijk absoluut niet geschikt voor.  (Ik snap dan ook nu waarom marklin rode stikkertjes op de plek waar de sluitlichten horen, heeft geplakt).
Toch is het me uiteindelijk gelukt, maar ik moest ook wel, aangezien ik er pas achter kwam bij het boren van het eerste gaatje. Dat is zo?n beetje de fase dat je niet meer terug kunt en dus ben ik maar door gegaan.

Eerst centreren we de gaatjes met een 1,3 mm boor en daarna boren we de gaten waar de sluitverlichting moet komen met een 2mm boortje door deze weer tussen duim en wijsvinger te nemen en voorzichtig draaiende bewegingen te maken .  Bij het boren van het eerste gat, kom ik erachter dat de glazen deuren in de weg zitten. Dat wordt dus een probleem om de rode LED?s van 2mm te plaatsen.  De glazen deuren weer in de wagon gezet, en voorzichtig , iets schuin, een stukje transparante deur mee uitgeboord.  Nu moet je, terwijl de deuren nog in de wagon zitten, de LED?s passen. De 2mm LED?s die ik in gedachten had, passen onmogelijk.  Gelukkig had ik ook nog 2mm LED?s met een lange hals.



Deze zijn met een beetje gefriemel en gevijl, passend te krijgen.
Nu gaan we de LED-print maken.  Dit doen we met een stukje stroken print waar we op 2 plekken het spoortje doorkrassen.

Pas goed uit hoe de print moet komen, want je hebt niet al te veel ruimte beschikbaar.
De LED?s dienen ongeveer een centimeter van de print afgesoldeerd te worden, zodat je deze een beetje in positie kunt buigen , en straks in de gaten kan krijgen.  Neem niet te veel ruimte, anders kom je weer in de knel met de binneninrichting en moet je daar weer in zagen.


De weerstand van 1K2 wordt gesoldeerd en 2 draden voor de aansluiting van de + en de - .
Deze draden sluiten we straks aan op de LED-print, net na de Elco van 470uF/25V achter de gelijkrichter. De Elco zal naast de LED-verlichtingspring dan ook de sluitverlichting van constante spanning blijven voorzien. De zijkanten van de LED?s komen in het zicht te zitten.
Als je dit storend vind, kun je ze dus het beste met zwarte verf schilderen of een dun zwart papiertje er omheen vouwen voordat je ze plaatst. Het brede gedeelte van de LED?s komt namelijk precies voor de ramen van de deuren te zitten.
Nu plaatsen we de het geheel van de sluitverlichting, in de wagon, en duwen de halsjes van de LED?s in de voorgeboorde gaatjes.


De wagon keren we vervolgens om, en plaatsen de massaveer aan de achterzijde.
De stroomvoerende draad aan de voorzijde, trekken we ook door naar achteren. Deze halen we door het acherste gaatje van de binneninrichting, welke we vervolgens weer vastklikken in de wagon.

Nu worden alle raampjes en deuren weer teruggeplaatst.
Als laatste solderen we de LED-print . Hiervoor leggen we de wagon op de zijkant, en beginnen met de sluitverlichting aan deze print te solderen, + aan de plus van de LED-print achter de Elco, en ? aan de min van de Led-print . 
De draad van de stroomvoering en van de massaveer solderen we vervolgens aan de wisselstroomzijde ( ~)  van de gelijkrichter.
Nu nog de LED-print met dubbelzijdig kleefband bestigen aan de binnenzijde van de kap en de kap op de wagon. Alles op de testbaan en weer een stam rijtuigen klaar.






Zo, dat was weer een hele klus met de nodige uitdagingen. :lol:

Treinsmurf










Re: Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4131, 4132, 4133 "Umbau" rijtuigen DB
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4131, 4132, 4133 "Umbau" rijtuigen DB
Hoi Treinsmurf,

Wat een interessant draadje/project heb je hier gestart. :D
Laat ik nu net deze wagons van Trix in TP III hebben gekocht, kan ik jouw project als voorbeeld nemen als ik deze wagons ga verlevendigen.

http://www.eisenbahn-harzvorland.de/ is een hele goede site en er is veel info te vinden over de 4yg umbauwagens.

Als je historische info wilt hebben over de 3 assige umbauwagens (3yg) dan moet je eens kijken op: http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?31,383959,383959

Ik heb deze 3 assers ook, achter de Br 64 en die moeten ook worden aangepakt. :D
Re: Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4131, 4132, 4133 "Umbau" rijtuigen DB
Hoi Ad,

Dat is zeker een hele mooie site met veel informatie over de 3-asser Umbau rijtuigen.
Ik heb ze nog niet, maar staan bovenaan mijn verlanglijstje. :?
Marklin heeft ze nieuw uitgebracht in setjes van 2 rijtuigen, maar ik ben op zoek naar de oudere 4317, 4318 en 4319. Deze vind ik persoonlijk mooier.

Succes met jouw ombouw, ik vond het een hele klus. Met name de sluitverlichting, want deze wagons zijn daar eigenlijk niet geschikt voor.

Treinsmurf
Re: Ombouw rijtuig / wagon Marklin 4131, 4132, 4133 "Umbau" rijtuigen DB
Hallo,

Een zeer goed opgezet verslag van een mooie ombouw. Heb je de Umbau-rytuigen omgebouwd.
Prachtig gedaan.

Groetjes

Harry Stipkes