Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 7 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
de closeup intern : vastgezet waar de gele en blauwe draad bovenaan zijn



de buitenkant :

Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
hoe maak je een pantograaf vanger?
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Citaat van: daantje2007 op donderdag 02 februari 2012, 17:02:05

hoe maak je een pantograaf vanger?


Daan,

dit is het probleem niet. Tijdens het bouwen vind ik wel een oplossing ;)

Johnny, Ben,

dat is niet wat ik bedoel of ik zit zelf fout :?

Wat ik bedoel is dat het onderste gedeelte van de rijdraad het tunnelportaal ingaat en het bovenste gedeelte ergens aan de buitenzijde "opgehangen" wordt. En net daar gaat het mij om. Hoe moet/kan dit er ongeveer uitzien?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
makkelijkst is gewoon de geleidedraad (onderste draad bovenleiding) naar boven plooien in een bocht en bevestigen aan de trekdraad van de bovenleiding.Beide solderen en bevestigen aan een vijs in het plafond ongeveer 15 cm voorbij de ingang van het tunnelportaal.Zo doe ik het steeds en valt het niet op.De draad bevetsig ik in het tunnelportaalingang zoals op de foto.Steun gewoon vastgezet in gaatje met superglue.Als je ze niet functioneel hebt gewoon een dun visdraadje aan de panto op de juiste hoogte.Dan raakt hij de bovenleiding net niet en de toeschouwer denkt van wel.LOL.

John: de foto van de steun in de bovenwand van het tunnelportaal moet je toch een idee geven ? Gewoon de bovenste draad aan een uitlegger die bevestigd is in de bovenwand van het portaal solderen.

Nog snel een closeup erop gezet :

Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
John, jij zit niet helemaal goed. Bij een stenen tunnelportaal gaan normaal beide draden de tunnel in. De bovenste (hangdraad) en de onderste ( rijdraad). Het komt bij bruggen en viaducten wel eens voor dat de hangdraad aan de zijkanten van de brug wordt bevestigd (en dan met een isotor ertussen, zoals iemand anders al aangaf), maar in jouw soort tunnels loopt hij gewoon door. Dit wordt gedaan om niet bij ieder ophangpunt isolatie aan te moeten brengen.
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11607&whichpage=2

mischien heb je wat aan de plaatjes op deze website?
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Johnny,

bedankt voor de foto, dat heb je mooi gemaakt :thumbup:

Daantje,

bedankt voor de link :thumbup:

Citaat van: Wasmi op donderdag 02 februari 2012, 17:28:05

John, jij zit niet helemaal goed. Bij een stenen tunnelportaal gaan normaal beide draden de tunnel in. De bovenste (hangdraad) en de onderste ( rijdraad). Het komt bij bruggen en viaducten wel eens voor dat de hangdraad aan de zijkanten van de brug wordt bevestigd (en dan met een isotor ertussen, zoals iemand anders al aangaf), maar in jouw soort tunnels loopt hij gewoon door. Dit wordt gedaan om niet bij ieder ophangpunt isolatie aan te moeten brengen.


Walter,

je zult wel gelijk hebben maar ik wist het ergens gezien te hebben en heb het ook gevonden. Dit bedoelde ik:



In mijn gedachte meende ik trouwens dat dit er mooier uit zag :?

Het is dan denk ik toch realistischer om het zo te maken als bij Johnny.

Groetjes en allemaal weer bedankt, John

Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Over dit onderwerp zit ik me inmiddels ook helemaal suf te denken, ik kan er namelijk geen foto's van vinden hoe het in de werkelijkheid zit. Dus een ieder die foto's heeft over een echte portaal post ze gerust (vind John vast ook wel goed  ;) )

Gr jw
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Wel niet duits maar toch wat gevonden (Londen)



Anders is dit nog een mooie link

Dit is volgens mij wel duits











Zo eerst maar. Ik vind zelf de constructie met doorlopende draaden en dan aan beide zeiden van de portaal een afspanmast erg mooi.

Gr jw
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
kijk eens op DEZE site, allerlei fotos en info over tunnels in Duitsland Om mezelf maar even tegen te spreken, op de foto's van de Höllentalbahn (KBS727) vind je ook tunnes waar het tragseil boven de tunnelingang wordt bevestigd: zie HIER
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Jan Willem en Walter,

bedankt voor de foto's en de link :thumbup:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: vragen over bouw bovenleiding
Goeie morgen middag of nacht John, :)

Ja ik weet niet of je weleens slaap want de ene update na de andere vliegt over me scherm, zo ben ik nog aan het nagenieten van je vele schitterende update's van de bouw aan je grote spoorbrug en nu staan er alweer een paar mooie masten en nog effe en de rijdraden hangen eraan.

Complimenten vanaf deze kant zijn zeker gegunt alleen kan ik je niet helpen aan tips of ideeen bij het plaatsen van masten voor de bovenleiding.

Succes met de bouw verder en blijf genieten van je kunsten top. :thumbup:

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hoi Wim,

bedankt voor dit leuke compliment :thumbup:

Gisteren en eergisteren gewerkt aan de bovenleiding. Na veel passen en meten kwam de uiteindelijke afstand tussen de masten in de buitenboog op 36cm. Dit maakt het mogelijk om standaard rijdraad 4143 te gebruiken.

Na het uitmeten van de masten kon ook de plaats van de blokseinen bepaald worden. Ik heb er nog geen maar dit was wel belangrijk omdat nu ook de exacte plaats van de secties bepaald kon worden. Na diverse aanpassingen, we willen straks immers hebben dat de treinen mooi voor het sein gaan stoppen ipv erachter ;), kon begonnen worden met het aanbrengen van de isolatie. Dit is gebeurd volgens dezelfde methodiek die eerder toegepast is bij het ballasten van de proefstukjes. Zie hier.

Daar waar de masten geplaatst moesten worden is de polystyreen weggesneden:



Vervolgens op deze plaats een stukje 3mm multiplex gelijmd dat van tevoren natuurlijk horizontaal uitgelijnd is. Op de volgende foto is aan de grote waterpas het verval van het traject te zien, de voetplaat voor de mast staat natuurlijk waterpas:



Met Viessmann mal 4197 kan vervolgens de exacte plaats van de mast bepaald worden. In geval van C-rail is dit 34mm vanaf het hart van de rail t/m het hart van de mast:



Deze mal is echt een aanrader (met dank aan Ronald). Ook de afstand tussen de masten kan hiermee perfect bepaald worden :thumbup:

Na voorboren kan vervolgens de mastvoet geplaatst worden met de bijgeleverde rvs-schroef:



Daarna is het een kwestie van de masten plaatsen. Op de volgende foto is goed te zien dat ondanks het hellend traject de masten mooi verticaal staan :thumbup:



Op die manier zijn alle masten geplaatst en zijn de resterende stroken polystyreen aangebracht. Om te kijken hoe het eruit komt te zien, ook de standaard rijdraden van 36cm aangebracht met dit als resutaat:



Even getest met een lok maar de rijdraad wordt door de kracht van de pantograven naar boven gedrukt :? Het wordt straks dus alle veertjes aanpassen of de pantograven op hoogte vastzetten met een visdraad of id.
Maar goed, dat is een probleem voor laten, heb nu alle panto's "ingeklapt" ;)

Dit gedeelte ligt nu klaar om te ballasten. Het volgende project is het maken van tunnelportalen maar hier zijn nog de nodige "denkuren" voor noodzakelijk ;)

Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hey John,

Je bent goed op weg zo met je bovenleiding, weet je al hoe je het gaat doen bij de tunnelportalen?

Groeten JW

Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
hallo john,

dat gaat supper mooi worden op je baan die bovenleiding;

groeten

peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hallo John

Prima keuze die Viessmann bovenleiding. Ik heb ook mijn hele baan ermee voorzien. Als basis heb ik het handboek bovenleiding van Viessmann gebruikt, en dan daaruit de "Experten"methode.
Tip: Schaf dat boek aan, of laat door je modelspoorwinkel de benodigde bladzijden kopieëren.
Hartelijke groeten en succes.

Minto Tighfield :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hoi John,

Dat ziet er wederom perfect uit.

Gr. Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hallo John,

Complimenten voor je prachtige (strakke) bovenleiding en je brug zal een zeker een blikvanger zijn voor je baan. Fijn dat het allemaal goed gelukt is. Ook je "schuine"plaatjes onder de bovenleidingsmasten zijn top. Inderdaad hierdoor staan de masten keurig recht. Ik heb zelf het opgevuld met dik papier.

Wat betreft de aansluiting van de bovenleiding in je tunnel kan je eens op mijn draadje kijken op pag 14. In de tunnel heb ik van multiplex een boogje uitgezaagd en hieraan een soort koperen beugel gemaakt (van installatiedraad) en als je er een paar van deze boogjes maakt en dan vervolgens de draad steeds hoger maakt, dan wordt deze opgevangen door je pantograaf.

Anders wil ik je nog wel wat foto's mailen.

Succes met de verdere opbouw.

Groeten Ronald  :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Dag John,


de bovenleiding geeft op jouw baan net dat ietsje meer  :thumbup: 
Ik zie al een E91 eronder denderen  :P

Wat ik me afvroeg : kan je ze gemakkelijk straks weer verwijderen tijdens je bouw van je scenery ?

Op onze éné clubbaan is dit niet het geval, met de gevolgen van dien ..  :?

Steven.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Prachtig gezicht, erg veel meetwerk maar het resultaat is altijd afmakend  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hallo John,

Wederom weer een mooi stukkie vakwerk geleverd,
is inderdaad een mooi gezicht, die bovenleiding.

Ben benieuwd hoe het er uit ziet met ballast er bij.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Het ziet er goed doordacht uit John. Inderdaad nog maar wat denkuren investeren in de tunnelportalen. Als je bovenleiding vast zit en gesoldeerd is hoef je je toch niet meer druk te maken over de pantografen van de locomotieven? Of zie ik iets over het hoofd?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
maakt het wel allemaal professioneler nu die bovenleiding er op staat prachtig  :thumbup: :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Citaat van: Tilly op zondag 05 februari 2012, 15:48:27
Gisteren en eergisteren gewerkt aan de bovenleiding. Na veel passen en meten kwam de uiteindelijke afstand tussen de masten in de buitenboog op 36cm. Dit maakt het mogelijk om standaard rijdraad 4143 te gebruiken.

Hoi John,

Ik ben het helemaal met de anderen eens: het ziet er erg mooi uit! Ik vroeg me alleen nog af: waarom is er "veel passen en meten" nodig geweest om de masten op een afstand van 36 cm van elkaar te plaatsen? Is dit niet "gewoon" een kwestie van beginnen met de eerste mast en de volgende 36 cm verderop zetten?

Ik geloof dat ik hier ergens een belangrijke clue mis, maar waar...?

Groet,
William
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
hoi john.

wat maak je er een mooi kunstwerk van :D
de brug is zeker al een juweel geworden.
groetjes bas
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Citaat van: Tilly op zondag 05 februari 2012, 15:48:27

Even getest met een lok maar de rijdraad wordt door de kracht van de pantograven naar boven gedrukt :? Het wordt straks dus alle veertjes aanpassen of de pantograven op hoogte vastzetten met een visdraad of id.


John,

net zoals in het echie helpt het enorm als je de draden afspant. Ik heb zelf Sommerfeld bovenleiding (gehad) en als je dat niet afspant dan ziet het er nier uit, zodra je de boel netjes afgespannen hebt, wordt het doorbuigen aanzienlijk minder. Ik heb wel bij de meeste panto's één van de twee veertjes verwijderd, daar wordt nog minder van. Overigens zie je dan gelijk of je de bovenleiding netjes op gelijke hoogte hebt hangen.... dansende pantografen is anders het gevolg. Een volgende keer zou ik waarschijnlijk toch overgaan op het visdraadjessysteem om dat te voorkomen.
Overigens, op zo'n lang stuk als jij nu hebt gemaakt zou een afspanning niet misstaan. Het mooie is dat je aan beide kanten een tunnel ingaat, zodat je de draden in de tunnel echt stevig kan verankeren. Als je dan (vnauit het zichtpunt van de laatste foto) net over de brug begint met afspannen dan heb je nog een mooi detail erbij. Als je wilt kan ik je wel een voorbeeld tekeningetje aanleveren waarin het principe wordt weergegeven.

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Goedemiddag,

even reageren:

Citaat van: Janvis op zondag 05 februari 2012, 16:38:05

Je bent goed op weg zo met je bovenleiding, weet je al hoe je het gaat doen bij de tunnelportalen?


JW,

heb enkele ideeën in mijn hoofd zitten, nu alleen nog even uitwerken ;)

Citaat van: Minto Tighfield op zondag 05 februari 2012, 17:11:01

Tip: Schaf dat boek aan, of laat door je modelspoorwinkel de benodigde bladzijden kopieëren.


Minto,

bedankt voor de tip. Misschien bij de volgende bestelling maar mee laten komen.

Citaat van: Varekamp op zondag 05 februari 2012, 18:52:43

Wat betreft de aansluiting van de bovenleiding in je tunnel kan je eens op mijn draadje kijken op pag 14. In de tunnel heb ik van multiplex een boogje uitgezaagd en hieraan een soort koperen beugel gemaakt (van installatiedraad) en als je er een paar van deze boogjes maakt en dan vervolgens de draad steeds hoger maakt, dan wordt deze opgevangen door je pantograaf.


Hoi Ronald,

foto's zijn altijd welkom en het tunnelportaal in jouw topic ziet er goed uit. Ik ben er nog over aan het twijfelen hoe ik de bovenleiding de tunnel in leidt. Alleen de rijdraad of toch compleet :?

Citaat van: caponordtraveller op zondag 05 februari 2012, 21:49:12

Wat ik me afvroeg : kan je ze gemakkelijk straks weer verwijderen tijdens je bouw van je scenery ?

Op onze éné clubbaan is dit niet het geval, met de gevolgen van dien ..  :?


Hoi Steven,

de masten kan ik nu nog richting rails uit het voetje schuiven. Na het ballasten zal dit inderdaad niet meer lukken maar dan moet er genoeg ruimte aan de achterzijde blijven(zo'n 11 tot 12mm). Bij mijn brug is het in ieder geval geen probleem :)

Citaat van: Dennis1984 op zondag 05 februari 2012, 23:19:23

Als je bovenleiding vast zit en gesoldeerd is hoef je je toch niet meer druk te maken over de pantografen van de locomotieven? Of zie ik iets over het hoofd?


Dennis,

dit is het probleem:



Door de kracht van de panto's wordt de rijdraad naar boven geduwd :?

Citaat van: William027 op maandag 06 februari 2012, 08:11:43

Ik vroeg me alleen nog af: waarom is er "veel passen en meten" nodig geweest om de masten op een afstand van 36 cm van elkaar te plaatsen? Is dit niet "gewoon" een kwestie van beginnen met de eerste mast en de volgende 36 cm verderop zetten?


Hoi William,

in principe heb je gelijk maar waar begin je? Welke afstand tussen de masten komt het beste uit? Dit stuk traject komt tussen twee tunnelportalen te liggen en aan beide zijden wil je dat dit goed uitkomt. Dit alles vergt toch de nodige tijd en omdat ik probeer om alles in één keer goed te doen........ ;)

Citaat van: Wasmi op maandag 06 februari 2012, 12:27:56

net zoals in het echie helpt het enorm als je de draden afspant. Ik heb zelf Sommerfeld bovenleiding (gehad) en als je dat niet afspant dan ziet het er nier uit, zodra je de boel netjes afgespannen hebt, wordt het doorbuigen aanzienlijk minder. Ik heb wel bij de meeste panto's één van de twee veertjes verwijderd, daar wordt nog minder van. Overigens zie je dan gelijk of je de bovenleiding netjes op gelijke hoogte hebt hangen.... dansende pantografen is anders het gevolg. Een volgende keer zou ik waarschijnlijk toch overgaan op het visdraadjessysteem om dat te voorkomen.
Overigens, op zo'n lang stuk als jij nu hebt gemaakt zou een afspanning niet misstaan. Het mooie is dat je aan beide kanten een tunnel ingaat, zodat je de draden in de tunnel echt stevig kan verankeren. Als je dan (vnauit het zichtpunt van de laatste foto) net over de brug begint met afspannen dan heb je nog een mooi detail erbij. Als je wilt kan ik je wel een voorbeeld tekeningetje aanleveren waarin het principe wordt weergegeven.


Walter,

het afspannen met dubbele masten en opspanmasten met "hebelstellwerk" ziet er inderdaad prachtig uit maar de kosten. Ik heb dit voor de aardigheid eens uitgeteld waarbij beide sporen in 3 velden opgespannen worden en kwam uit op een bedrag van ?128,- en dit bij een supergoedkope leverancier. Echt veel geld dus 8o

Het opspannen aan de binnenzijde van beide portalen zal denk ik niet lukken omdat het traject niet recht is. De masten trekken toch krom als er krachten op gezet worden?

Mij lijkt het het beste om de pantografen te borgen zodat deze de rijdraad niet meer raken. Geen risico op blijven hangen van loks aan bovenleiding, geen slijtage aan rijdraden en pantografen en het "opvangen" van pantograven bij tunnelportalen is niet nodig. De kosten zijn daarnaast minimaal dus wat willen we meer :)

Groetjes en allemaal weer bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
John,

tja het kost wel wat, daar heb je gelijk in. Het afspannen is geen probleem hoor, ook die geringe bocht is niet erg. Je hangt er niet 10 kg aan of zo, maar net dat beetje veerkracht om de boel mooi strak te krijgen. De masten kunnen dat wel hebben. Mocht je dat nog niet gedaan hebben, ik zou je toch aanraden het planningsboekje van V eens te lezen (art 4160).

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hoi John, mooie opbouw van de bovenleiding laat je weer zien. ik heb het probleem van doorbuigen van de rijdraad door het gebruik van een enkele rijdraad natuurlijk in een nog hogere mate. Mijn bedoeling is de pantograven van de lokomotieven op een milimeter of 3 onder de rijdraad te fixeren, dit valt nauwelijks op en er slijt ook niets ;)

vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hoi John,

Je bent weer hard bezig geweest zo te zien!
ziet er allemaal erg netjes uit :)

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hey John,

Ziet er weer allemaal pico bello uit hoor, ben benieuwd als de brug geschottert is :-)
Ik mis wel die gele NS treinen  >:-D >:-D

Groeten,

Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hallo John,

Je brug ziet er geweldig uit. Is goed gevormd en straalt degelijk uit.
Het is zeker een juweeltje op je baan.
Heb zelf niet de rust etc om hetzelfde te doen. Maar het is dan maar goed dat we allemaal onze baan maken met ons eigen inzicht. Uiteindelijk gaan we genieten van de rijdende treinen door het mooie landschap.

Succes verder met de bouw en blijf je volgen.

Hans
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hoi John,

Het zal ongetwijfeld al eens de revue gepasseerd zijn in dit of een ander topic.
Je kunt de pantograven fixeren met een stukje nylon visdraad. Je ziet het nagenoeg niet, je pantograaf zit een fractie onder je rijdraad.

Willie
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
@John,

mbt bovenleiding, zoals je misschien weet rijd ik digitaal met de oude m* bovenleiding.
Ik heb eens goed gekeken vanavond tijdens het rijden, maar ik heb echt nergens dat de bovenleiding omhoog wordt gedrukt door de panto;s.

Wellicht heeft het met de vorm van het materiaal te maken, de m* rijdraden zijn niet rond maar plat, maw een mini 4-kantje / rechthoekje, en bij jou zijn de draden rond meen ik, en dat buigt dus eerder ;)

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
dag

Mischien ook idee om veertjes iets op te rekken zodat er minder druk op bovenleiding ontstaat , was met oud type pantograaf wel mogelijk .

Ik heb verder nog geen ervaring met nieuwe types pantograaf ,maar met wat knutselen denk ik dat het met die ook wel lukt .

Of aan 1 kant veertje weghalen .
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Hoi John,

Ik heb alles eens lekker op mijn gemakje gelezen van je en het begint er werkelijk geweldig uit te zien!!! :)
Zo ben ik nu ook wel nieuwsgierig geworden hoe het probleem met de bovenleidingsdraad wordt opgelost en wens je daarbij veel succes toe.


Groetjes,

Antal
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw bovenleiding 05-02-2012
En als je van iedere panthograaf 1 veertje weghaalt? Oke, ziet misschien iets minder fraai uit, dat wel.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Goedeavond,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties en om even te reageren:

Citaat van: wakkie op dinsdag 07 februari 2012, 22:11:02

Het zal ongetwijfeld al eens de revue gepasseerd zijn in dit of een ander topic.
Je kunt de pantograven fixeren met een stukje nylon visdraad. Je ziet het nagenoeg niet, je pantograaf zit een fractie onder je rijdraad.


Zo gaat het dus in de toekomst gebeuren :)

Vanmiddag begonnen met het maken van een tunnelportaal. Hier eerst een foto van de plaats waar het gaat gebeuren:



Eerst 2 ?palen? van gips geplaatst die gegoten zijn in mal 6403 van Spörle:



De houtjes dienen als basis voor de tunnelmuren. Op de volgende foto zijn die van de binnenbocht geplaatst:



Deze tunnelmuren zijn gemaakt met een mal afkomstig uit Spörle-set 6320. Standaard zitten hier 2 nissen in maar om niet overal hetzelfde te hebben, zijn ze hier dichtgemaakt. Hier eerst een foto met links een standaard afgietsel en rechts één waar de nissen met gips dichtgemaakt zijn:



Vervolgens is het overtollige gips weggeschuurd(links) en zijn er opnieuw steentjes ingekrast(rechts):



En dan hier een foto waarbij alle tunneldelen geplaatst zijn:



Aan de rugzijde van alle tunneldelen zijn ook nog een extra blokjes hout gelijmd om nog meer stevigheid te krijgen.

De ?tunnelbuis? lijkt smal maar met R4 en R5 boogstralen is dit geen enkel probleem. Hier nog een foto waarop dit te zien is:



Dat was het dan voor vandaag, morgen weer verder.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Mooi, ben jij een beetje te overenthousiast geweest met gips inkopen >:-D
brug van gips, tunnelmuren van gips, wanneer komen de treinen van gips?

Nee hoor, het ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het er met bovenleiding uit komt te zien.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Hallo John,

Jij hebt de gips smaakt goed te pakken  :thumbup: :thumbup:

De muren lopen mooi rond en dit zal een leuk effect geven als straks verlichte treinen de bocht door komen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Hallo John

Wederom een knap staaltje gipswerk. Wel wat aan de krappe kant om het er mooi uit te laten zien.
Ook jij, succes met het bouwen van je bovenleiding.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Super.Ik zou wel testen met een sleep van je langste wagons want ik vind de doorgang maar krap.Je hebt eigenlijk voldoende plaats daar om het langs elke zijde 1,5 cm breder te maken.Zou volgens mij ook mooier zijn voor het portaal.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Hoi John,

Ziet er super uit hoor  :thumbup:
Maar zoals jezelf al zegt staat het wel erg dicht langs de rails.
Je hebt nog ruimte over dus misschien moet je deze ruimte maar benutten.
Weet je in ieder geval zeker dat er niets tegen je muurtjes aankomt.

Groeten Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Is het niet handiger, om ze voor het plaatsen al te schilderen?

Ziet er mooi uit hoor!

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Hoi John,

Ziet er perfect uit maar ook ik ben bang dat ze bij wat langere wagons te dicht op de rails staan, ik had daar zelf ook last van.

Gr.henk
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Wederom zeer fraai John. Dat van die nissen opvullen om zo niet alles er hetzelfde uit te laten zien is een zeer goed idee.
Gek eigenlijk dat nog niet eerder iemand op dat idee is gekomen of ik moet wat gemist hebben.

De eerste muurportalen zien er ook mooi uit. Ik ben benieuwd hoe de ingang er verder uit gaat zien.

Groet, Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Citaat van: bellejt op vrijdag 10 februari 2012, 19:34:43

Super.Ik zou wel testen met een sleep van je langste wagons want ik vind de doorgang maar krap.Je hebt eigenlijk voldoende plaats daar om het langs elke zijde 1,5 cm breder te maken.Zou volgens mij ook mooier zijn voor het portaal.


Johnny,

ik heb alles getest en het is geen probleem. Gezien jouw opmerking en die van andere heb ik nu twijfels over de breedte. De ruimte is er maar dan moet ik alles afbreken en opnieuw plaatsen :?

Citaat van: RoWi op vrijdag 10 februari 2012, 19:56:14

Is het niet handiger, om ze voor het plaatsen al te schilderen?


Roy,

nee, dit gaat niet. Nu naadjes moeten nog dicht gemaakt worden en pas dan kan er geschilderd worden. Op zich ook geen probleem, er is ruimte genoeg.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 10-02-2012
Hallo John,

Mooi begin van je portalen, maar wel een smalle doorgang,
met mijn portalen was het ook te smal.
Een trapje of windbladen kwamen tegen de portaal wand aan  :)

Ik zou het ook breder maken 1 cm staat ook wel mooier  :)

Succes er mee.

Gr Einte