Hoi Wim,
bedankt voor dit leuke compliment
Gisteren en eergisteren gewerkt aan de bovenleiding. Na veel passen en meten kwam de uiteindelijke afstand tussen de masten in de buitenboog op 36cm. Dit maakt het mogelijk om standaard rijdraad 4143 te gebruiken.
Na het uitmeten van de masten kon ook de plaats van de blokseinen bepaald worden. Ik heb er nog geen maar dit was wel belangrijk omdat nu ook de exacte plaats van de secties bepaald kon worden. Na diverse aanpassingen, we willen straks immers hebben dat de treinen mooi voor het sein gaan stoppen ipv erachter
, kon begonnen worden met het aanbrengen van de isolatie. Dit is gebeurd volgens dezelfde methodiek die eerder toegepast is bij het ballasten van de proefstukjes. Zie
hier.
Daar waar de masten geplaatst moesten worden is de polystyreen weggesneden:
Vervolgens op deze plaats een stukje 3mm multiplex gelijmd dat van tevoren natuurlijk horizontaal uitgelijnd is. Op de volgende foto is aan de grote waterpas het verval van het traject te zien, de voetplaat voor de mast staat natuurlijk waterpas:
Met Viessmann mal 4197 kan vervolgens de exacte plaats van de mast bepaald worden. In geval van C-rail is dit 34mm vanaf het hart van de rail t/m het hart van de mast:
Deze mal is echt een aanrader (met dank aan Ronald). Ook de afstand tussen de masten kan hiermee perfect bepaald worden
Na voorboren kan vervolgens de mastvoet geplaatst worden met de bijgeleverde rvs-schroef:
Daarna is het een kwestie van de masten plaatsen. Op de volgende foto is goed te zien dat ondanks het hellend traject de masten mooi verticaal staan
Op die manier zijn alle masten geplaatst en zijn de resterende stroken polystyreen aangebracht. Om te kijken hoe het eruit komt te zien, ook de standaard rijdraden van 36cm aangebracht met dit als resutaat:
Even getest met een lok maar de rijdraad wordt door de kracht van de pantograven naar boven gedrukt
Het wordt straks dus alle veertjes aanpassen of de pantograven op hoogte vastzetten met een visdraad of id.
Maar goed, dat is een probleem voor laten, heb nu alle panto's "ingeklapt"
Dit gedeelte ligt nu klaar om te ballasten. Het volgende project is het maken van tunnelportalen maar hier zijn nog de nodige "denkuren" voor noodzakelijk
Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John