Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Op de onderbroken spoorstaaf staat geen spanning, deze is immers geisoleerd. De diode zorgt ervoor dat er toch een halve golf spanning op komt te staan. Da's voldoende om een lok die gestopt zou zijn door slecht contact op de andere spoorstaaf toch aan de gang te houden.

Als je het wilt testen kun je doen wat Walter schrijft. Of de ultieme praktijktest: de niet onderbroken rail afplakken met een stuk schilderstape. De lok krijgt dan alleen spanning via de diode.

De stroom moet wel een lange weg afleggen: vanaf de diode tot aan de rail. Als dit via te dun draad gaat of die afstand is erg lang heb je extra spanningsverliezen. Het heeft om die reden de voorkeur om de diode kort bij de rail te plaatsen.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo John,

Diodes bij terugmeldingangen, of in dit geval de diodetruuk, plaats je altijd zo dicht mogelijk bij de rails. Denk daar maar eens rustig over na.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Citaat van: wissels op zaterdag 13 november 2010, 14:58:14

simpel te testen, hou de loc scheef met de sleper nog net op de puntcontacten, en de massa via de geisoleerde rails, wil de loc nog steeds rijden weet je dat het werkt,


Hoi Walter,

wat is de oplossing toch simpel, zojuist getest en werkt perfect :D Daar waar de diodetruck niet is toegepast draait de motor niet, waar de diodetruck wel ingebouwd is blijft de motor op halve snelheid draaien 8)

Ben, Peter,

zoals jullie het uitleggen verdient het inderdaad de voorkeur om de diode zo kort mogelijk bij de rails te plaatsen. Dit is echter niet zo makkelijk uitvoerbaar dan zoals hierboven beschreven. De draden die ik gebruik zijn 0.25mm2 met een maximale lengte van 3m, misschien niet ideaal maar lijkt mij geen probleem. Achteraf gezien is dus de oplossing van Ben de beste maar daarvoor zou ik nu alle railzen weer los moeten halen en daar begin ik echt niet meer aan. Voor mensen die nog moeten beginnen met bouwen is dit dus een echte aanrader.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo John,

Ook ik moet er niet aan denken de railzen weer los te halen, het is wel slim om de diode gelijk in de rails te solderen en het uiteinde van de diode gelijk aan de massa te hangen.

Ach wie weet als ik me verveel  :lol: :lol: :lol:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo John,

Het ziet er zeer netjes uit.
Even een vraagje, waarom zit er in de rodedraad een diode, wat heeft die voor functie?

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Het is wederom kunst !! het is toch geen aflevering van OPENBAAR KUNSTGEBIT...sorry ik bedoel dat oude programma op TV toen OPENBAAR KUNSTBEZIT  :lol:

Alleen ouwe lullen als ik zullen dit programma nog wel kennen van vroeger  :)

Gaat lekker John...keurig, ga zo door !!

Groeten en succes.

Hans ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo John,
Ziet er, zoals alle onderwerpen in dit topic, heel netjes uit. Ben regelmatig in je draadje aan het grasduinen. Zelf ben ik nu een schaduwstation aan het bouwen, dus dit onderwerp komt als geroepen  :!:

Bij LDT heb ik het volgende plaatje gevonden van de truuk met de diodes:



Misschien dat het principe zo nog duidelijker wordt  :)

Groeten,
Rob.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Citaat van: wacojaco op zaterdag 13 november 2010, 20:11:54
Even een vraagje, waarom zit er in de rodedraad een diode, wat heeft die voor functie?
Om allen een positieve detectie stroom te laten lopen. Overigens hoeft dit niet de baanspanning te zijn maar mag dat ook een andere spanning zijn.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Proficiat met het bouwen van je baan, keurig en overzichtelijk aangelegd, dat zie ik maar graag. :lol: :lol:

De diodetruuk, Ik snap hier helemaal niks van :P
Je zou toch zeggen dat er toch massa (melding) loop (gemaakt word) via de diode?

Is er ergens iemand of een site die dit kan uitleggen, zodat ik het principe snap en waarom ik dit zou moeten toepassen.

Gr,GerbenK
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Citaat van: GerbenK op zondag 14 november 2010, 11:30:12
De diodetruuk, Ik snap hier helemaal niks van :P
Je zou toch zeggen dat er toch massa (melding) loop (gemaakt word) via de diode?
Is er ergens iemand of een site die dit kan uitleggen, zodat ik het principe snap en waarom ik dit zou moeten toepassen.

Gr,GerbenK

Volgens mij werkt het als volgt: de diode zorgt er voor dat slechts de 'halve spanning' op de geïsoleerde railstaaf komt. De terugmeldmodule meet vervolgens onvoldoende 'verschil' t.o.v. de referentiespanning: het spoor is dus onbezet. Als het spoor bezet is wordt 'volledige' massa gemaakt. T.o.v. de referentiespanning geeft dat vervolgens een bezetmelding.

Gr,
Rob.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo Gerben,

Citaat van: GerbenK op zondag 14 november 2010, 11:30:12
De diodetruuk, Ik snap hier helemaal niks van :P
Je zou toch zeggen dat er toch massa (melding) loop (gemaakt word) via de diode?
Zal het proberen uit te leggen. Normaal is het stukje detectie spoor geïsoleerd van de massa.
Op het moment dat er een lok op dat gedeelte rijdt loopt er een stroom van middenrail door de lok naar de massa (retour). Is er nu een slecht massacontact tussen de wielen en de niet gedetecteerde railstaaf dan loopt er geen stroom met als gevolg dat de lok stil valt.
Via de diode kan er gedurende de ene helft van de digitale spanning en het geïsoleerde gedeelte toch een stroom(pje) lopen waardoor de lok (zij het met lagere sneldheid) toch verder kan rijden. Dit zonder dat het invloed heeft op de detectie.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Citaat van: ROMiJo op zondag 14 november 2010, 11:36:24
Citaat van: GerbenK op zondag 14 november 2010, 11:30:12
De diodetruuk, Ik snap hier helemaal niks van :P
Je zou toch zeggen dat er toch massa (melding) loop (gemaakt word) via de diode?
Is er ergens iemand of een site die dit kan uitleggen, zodat ik het principe snap en waarom ik dit zou moeten toepassen.

Gr,GerbenK

Volgens mij werkt het als volgt: de diode zorgt er voor dat slechts de 'halve spanning' op de geïsoleerde railstaaf komt. De terugmeldmodule meet vervolgens onvoldoende 'verschil' t.o.v. de referentiespanning: het spoor is dus onbezet. Als het spoor bezet is wordt 'volledige' massa gemaakt. T.o.v. de referentiespanning geeft dat vervolgens een bezetmelding.

Gr,
Rob.

Ik denk dat het zoiets moet zijn Rob, toch heb ik een vraag.

Ik gebruik de AJ-S88 decoders en daar hoef ik geen spanning op aan te sluiten ( komt via mijn ecos ) alleen dient er minimaal een van de decoders aan massa te hangen.

Gaat de schakeling dan nog steeds op???, er zijn best veel plekken op mijn baan waar ik redelijk bij kan en overweeg dan toch om de diodes in de rails te plaatsen.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo,

ook in de testbaan die ik meeneem naar de gastendag is de diodetruck ingebouwd, heel simpel van een massadraadje via een diode naar de geisoleerde railstaaf. De diode's zijn per module aangesloten, helaas wat minder makkelijk te zien omdat ze onder de baan zitten. De treinbaan hoeft hiervoor niet opgebroken te worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo Peter,

CiteerIk gebruik de AJ-S88 decoders en daar hoef ik geen spanning op aan te sluiten ( komt via mijn ecos ) alleen dient er minimaal een van de decoders aan massa te hangen.
De spanning (detectiestroom) die hier bij de opto-modules gebruikt wordt staat eigenlijk geheel los van de baanstroom.

Daarom schreef ik al:
Citaat van: Freak op zondag 14 november 2010, 11:16:27
Overigens hoeft dit niet de baanspanning te zijn maar mag dat ook een andere spanning zijn.

CiteerGaat de schakeling dan nog steeds op???, er zijn best veel plekken op mijn baan waar ik redelijk bij kan en overweeg dan toch om de diodes in de rails te plaatsen.
Ja, de truuk met de diode kun ook hier toegepast worden.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Citaat van: Freak op zondag 14 november 2010, 12:05:09
Hallo Peter,

CiteerIk gebruik de AJ-S88 decoders en daar hoef ik geen spanning op aan te sluiten ( komt via mijn ecos ) alleen dient er minimaal een van de decoders aan massa te hangen.
De spanning (detectiestroom) die hier bij de opto-modules gebruikt wordt staat eigenlijk geheel los van de baanstroom.

Daarom schreef ik al:
Citaat van: Freak op zondag 14 november 2010, 11:16:27
Overigens hoeft dit niet de baanspanning te zijn maar mag dat ook een andere spanning zijn.

CiteerGaat de schakeling dan nog steeds op???, er zijn best veel plekken op mijn baan waar ik redelijk bij kan en overweeg dan toch om de diodes in de rails te plaatsen.
Ja, de truuk met de diode kun ook hier toegepast worden.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Bedankt voor dit fijne antwoord, ik zal eens bij conrad gaan kijken of ze deze diodes verkopen.

Ik ga de diodes dus in mijn rails monteren voor het beste resultaat  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo Peter en Peter,
Ik zie dat het antwoord al is gegeven. Toch moet het zo zijn dat de decoder een referentie heeft; anders valt er gewoon niets te meten. Bij de ECOS komt dat dus via de ECOS of het feit dat er minimaal 1 aan de 'echte' massa hangt. En deze VDT decoder gebruikt daar verwacht ik de baanspanning voor. En ik denk dat het niet iedere 'andere spanning' kan zijn; er moet toch een relatie zijn met de te meten spanning, of dat nou massa of baanspanning is.
Of snap ik het gewoon niet  :?

Gr,
Rob.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Citaat van: ROMiJo op zondag 14 november 2010, 13:21:32

Of snap ik het gewoon niet  :?


Klopt. En dit topic vervuilt behoorlijk met alle goedbedoelde bijdragen. Start zelf een draadje en stel je vraag.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Ben,
Beetje onbehouwen reactie  :shock:
Het is niet mijn vraag, slechts een reactie.... om te helpen.

Gr,
Rob.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo John,

Leg voor de duidelijkheid ook even bruine draad van booster naar de niet geïsoleerde spoorstaaf.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Jongens,

allemaal weer bedankt voor jullie bijdrage.

Citaat van: Freak op zondag 14 november 2010, 17:06:44

Leg voor de duidelijkheid ook even bruine draad van booster naar de niet geïsoleerde spoorstaaf.


Peter,

bedoel je de tekening van post #2453?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hoi John,
Na een aantal PB-tjes en de opmerking van Ben hierboven voel ik mij vrij om even te reageren.
Peter bedoelt inderdaad je tekening van post 2453. En wel om de volgende reden:

'En dat (bruine draad booster aan niet geïsoleerde spoorstaaf leggen) is dus gelijk het belangrijkste; anders heeft de schakeling geen nut. En daarmee hangt de detectie booster dus gewoon aan de massa van de baanspanning en kun je inderdaad de 'rode draad' van de detectiebooster als referentie gebruiken. Niet zomaar een andere voedingsspanning dus, maar één waarvan de massa's met elkaar zijn doorverbonden. En dat is wat ik bedoelde.'

Mvrgr,
Rob.

NB: ik zal nooit meer onder een topic de wat voorzichtige vraag zetten of ik het wel of niet snap  :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hoi Rob,

alle boosters hangen aan een gezamelijke massa maar dat is inderdaad op de tekening niet te zien :? Ik zal de tekening aanpassen.

Citaat van: ROMiJo op zondag 14 november 2010, 18:40:11

NB: ik zal nooit meer onder een topic de wat voorzichtige vraag zetten of ik het wel of niet snap  :wink:


Gewoon blijven doen, doe ik ook :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo allemaal,

de tekening is aangepast en goedgekeurd door Peter :D

De tekening klopt dus maar in werkelijkheid is de massa over alle boosters en decoders doorgelust. Dit is een beetje lastig aan te geven op deze tekening maar ik hoop dat het nu allemaal een beetje duidelijk is.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
De diode truck werkt bij mij al jaren en ook op de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch op een paar notoir "moelijke" meldrailstaven.

Naar mijn mening is het spanningsverlies door afstanden en dunne draden niet zo belangrijk, zodra de lok weer "normaal" aardcontact heeft is dat toch weer de normale weg en dat is meestal weer heel snel (2e wielstel of er zit een verhogingkje in de railstaaf).

Het is dus alleen maar om de lok een kleine onvolkomenheid in het aardcontact te laten overbruggen.

Groet, Anne W

Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Anne,

bedankt voor de reactie.

Gisteren waren 2 collega's bij mij op bezoek en plotseling een ontsporing op een wissel :( Na onderzoek bleek gelukkig alleen maar dat er een koppeling was losgekomen die deze ontsporing veroorzaakte.

Vandaag opnieuw de treinen laten rijden en plotseling 3 "Runaway trains" :shock: 3 treinen die dus ongecontroleerd doorreden met gelukkig maar één botsing tot gevolg. In het verleden heb ik dit nog eens gehad maar toen was dat in combinatie met DDW, nu dus met de Tams.
De spookmelddetectie stond aan maar deze heeft niet ingegrepen :? Het lijkt er dus op dat de communicatie tussen de HSI88 en de PC volledig weg was, geen idee wat hier de oorzaak van kan zijn :?
De treinen weer goed gezet en alles bolt nu weer. Hopelijk hebben we het hier over een incident maar blij ben ik er niet mee.

Alle voedingen en terugmeldingen van het schaduwstation van nivo 2 zijn nu aangesloten. Hopelijk aankomend weekend de wissels en dan kunnen we eindelijk weer verder.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo John,

Gisteren waren 2 collega's bij mij op bezoek

Nadat ik Ko een link naar jou draadje had gestuurd begreep ik van Ko dat hij je een keer met een bezoekje wou vereren. Was hij een van de collega's?
Ik heb Ko gewaarschuwd dat hij met "het virus" besmet zou raken. Hij zou zich vooraf laten inenten.
Hopelijk werkt de entstof niet zodat hij een mede Märklinist gaat worden.

Groeten Jaap Kramer
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hoi John.
Het is zeker teleurstellend en frustrerend wanneer je denkt dat alles voorbeeldig rijdt, je plotseling een modelspoor ongeluk overkomt waarvan je absoluut niet weet waardoor dit werd veroorzaakt! :shock:
Wanneer er echt iets kapot gaat (b.v. de koppeling) dan stap je daar makkelijk overheen maar zo'n digitale "storing" is vrijwel ongrijpbaar en vaak ook niet meer traceerbaar.

Maar je moet dit eigenlijk wel voor "lief" nemen, ook op ieder ander gebied gaat er regelmatig iets fout! :?
Komt dit héél af en toe eens voor, nou ja jammer dan, maar vaker is dit toch wel heel erg vervelend.

Ik hoop dan ook dat dit echt een incident was en voorlopig niet meer zal gebeuren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Citaat van: Jajekra op woensdag 17 november 2010, 19:50:20

Gisteren waren 2 collega's bij mij op bezoek

Nadat ik Ko een link naar jou draadje had gestuurd begreep ik van Ko dat hij je een keer met een bezoekje wou vereren. Was hij een van de collega's?
Ik heb Ko gewaarschuwd dat hij met "het virus" besmet zou raken. Hij zou zich vooraf laten inenten.
Hopelijk werkt de entstof niet zodat hij een mede Märklinist gaat worden.


Ha, ha, Jaap,

nee, het was niet Ko maar dit is wel een goed idee :lol:

AlbertJan,

ja, dit soort problemen zijn echt vervelend. Zodra je het kunt verklaren kun je het meestal ook oplossen.

Nu heeft Littfinsky een zogenaamde "Watchdog-decoder" in het programma. Zou je hiermee dit soort problemen vroegtijdig kunnen ondervangen? Heeft iemand hier op het forum zo'n ding in gebruik?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Toepassen diodetruck: Update 13-11-2010)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op woensdag 17 november 2010, 20:27:47
Nu heeft Littfinsky een zogenaamde "Watchdog-decoder" in het programma. Zou je hiermee dit soort problemen vroegtijdig kunnen ondervangen? Heeft iemand hier op het forum zo'n ding in gebruik?

CiteerWerking: De WatchDog-decoder wordt tussen de digitaal centrale en de booster(s) geschakeld. Meldt de PC zich niet om de 5 seconden door een normale schakelopdracht bij de WatchDog-decoder, dan weet de WD-DEC, dat de computer géén controle meer heeft over de besturing van de modelspoorbaan. Om nu te voorkomen dat treinen niet ongecontroleerd verder rijden, scheidt de WatchDog-decoder de booster(s) van de centrale. De rails worden daardoor spanningsvrij en alle treinen worden gestopt.

De WD-DEC kan door Märklin-Motorola- en DCC-opdrachten aangesproken worden. Het gewenste dataformat wordt mbv. een stekkerbrug (jumper) ingesteld.
Deze kijkt dus of er binnen iedere 5 seconde door de PC een opdracht gegeven wordt. Maar stel nu eens dat het besturingsprgramma een keertje een opdracht mist maar toch binnen 5 seconden een (andere) opdracht verzendt dan zal er geen reactie zijn.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Peter,

bedankt voor je reactie, dit is duidelijk :D

Toch nog een vraag:

Op de site van LTD is te zien dat de Watchdog door de ene software ondersteunt wordt en door de andere niet. Wat heeft nu de gebruikte software te maken met de Watchdog? Deze controleert toch alleen maar of er communicatie is tussen de centrale en de boosters? Is er geen communicatie tussen de PC en de centrale dan is er toch ook geen communicatie tussen de centrale en de booster?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Citaat van: Tilly op woensdag 17 november 2010, 22:19:28
Toch nog een vraag:

Op de site van LTD is te zien dat de Watchdog door de ene software ondersteunt wordt en door de andere niet. Wat heeft nu de gebruikte software te maken met de Watchdog? Deze controleert toch alleen maar of er communicatie is tussen de centrale en de boosters? Is er geen communicatie tussen de PC en de centrale dan is er toch ook geen communicatie tussen de centrale en de booster?
De Watchdog maakt gebruik van enkele adressen. Binnen iedere 5 seconden moet de besturingssoftware voortdurend via het basisadres een commando "recht" geven. Komt die melding niet worden de boosters uitgeschakeld. Je besturingsprogramma moet dat dus kennen anders heb je niets aan deze module.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Peter,

ok, dus met Koploper kan ik dit vergeten :(

Zijn er nog andere (betaalbare) oplossingen om de communicatie tussen PC/Centrale/boosters te bewaken?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Citaat van: Tilly op woensdag 17 november 2010, 22:36:47
Zijn er nog andere (betaalbare) oplossingen om de communicatie tussen PC/Centrale/boosters te bewaken?
Er is er nog wel een maar deze werkt met het zelfde principe. Dus daar heb je ook niets aan. Het punt is dat je software daar mee om moet kunnen gaan en als die mogelijkheid er niet is ingebouwd kun je het gewoonweg schudden.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Peter,

ok, bedankt. Het is mij nu op anderhalf jaar tijd zo´n 3 keer gebeurd, moeten we voorlopig maar accepteren dan :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Hoi John,

Persoonlijk zou ik dit niet accepteren, want zoiets moet je niet willen hebben. Natuurlijk blijft alles techniek en kan er incidenteel wat fout gaan, maar 3 keer hetzelfde, al is het dan in anderhalf jaar tijd, ...ik zou niet echt rustig meer rijden. Kun je alle details aangeven misschien wanneer dit fenomeen zich heeft voorgedaan of is dat moeilijk terug te halen?

Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat er een terugmelding word gemist.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Wat is nauw 3 x in anderhalfjaartijd iets dat er een melding mist?

Reken evenuit hoeveel er gereden word, hoeveel commando's (bezetmeldingen) dan zal je uitkomen dat er iets van 99,999% goed gaat.

Je kunt deze problemen oplossen met zoiets als die watchdog, dat de boel uitgeschakeld word, dan heb je geen botsingen en dergelijk, maar hierbij zijn die problemen niet echt opgelost.

Met al deze 100.000'den meldingen (neem aan dat je dit wel haalt) in een halfjaar (anderhalfjaar delen door 3) kan er altijd iets misgaan. Er zijn zovele factoren dat dit voor kan komen, storing van een mobieltje, atmosfeer, etc alles wat je maar bedenken kunt. Dat dit voorkomt is ook maar een hele kleine kans, dus het kan dus voorkomen dat er een storing optreed, kortweg bijna niet te voorkomen.....  :(

Net zoals het bijna niet voorkomt dat je de jackpot zal winnen :lol:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Hoi Wijbe,

Hier kun je, denk ik, in den treure over discussieren, maar ik rij al jaren erg intensief met veel treinen op de baan, maar nog nooit is het voorgekomen dat treinen ongecontroleerd door blijven rijden. Ja, in de tijd met de IB met zijn beruchte resets, en één keer is het gebeurd omdat ik in een vorig software programma een vinkje verkeerd had geplaatst.
Nogmaals, voor mij is een terugmelding missen echt onacceptabel en zou dit niet voor lief aannemen, ook niet bij 1.000.000.000 terugmeldingen, er even van uitgaande trouwens dat dit het probleem is bij John.
Je hoeft maar één terugmelding te missen, en de besturing van je baan is niet meer onder controle, zeker bij zo'n grote baan als bij die van John. Met veel (maar ook bij één enkele) treinen rijdend mag dit gewoonweg niet gebeuren.
Maar wellicht ligt het probleem bij John ergens anders, want dat kan ook nog het geval zijn. Kwestie van "trouble-shooten" , en daar zal je eerst mee moeten beginnen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Hey Mog,

Wat je verteld, geef ik je groot gelijk in. Maar er kan een keer wat mis gaan...... :(

Ik denk dan zelf ook dat er ergens bij 1 terugmelding van John iets niet klopt, misschien slecht aangesoldeerde draad etc.... Ben dus best wel benieuwd of dit nog vaker gaat voorkomen. Zelf heb ik het nog niet meegemaakt dat ik een terugmelding miste op mijn baan (ook maar klein baantje vergeleken met jouw).
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Hoi Wijbe,

Citaat van: wijbe op donderdag 18 november 2010, 15:04:09
Ben dus best wel benieuwd of dit nog vaker gaat voorkomen.

Ik ook Wijbe. Maar misschien is het heel iets anders, en daarnaast heeft het missen van een terugmelding ook diverse oorzaken. Ik heb van John nog niet vernomen of het telkens op eenzelfde plaats gebeurd is of op een willekeurige plek op de baan. En graag zou ik nog meer details willen weten, alleen is dit misschien erg moeilijk terug te halen. Maar volgens mij moet dit probleem te vinden én op te lossen zijn  :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Hey Mog,

Als het inderdaad op dezelfde plek voorkomt dan is het probleem er zo uit, maar het word inderdaad goed zoek en giswerk!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Citaat van: Tilly op woensdag 17 november 2010, 22:36:47
Peter,

ok, dus met Koploper kan ik dit vergeten :(

Zijn er nog andere (betaalbare) oplossingen om de communicatie tussen PC/Centrale/boosters te bewaken?

Groetjes, John

John,

ik weet niet of rocrail hier mee overweg kan? http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=start-nl betekent wel weer met een ander programma werken, maar kan volgens mij hetzelfde als koploper.

groet,
Joram
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
Hallo,

ook Windigipet werkt met Watchdog, Watchdog is volgens mij een assenteller, dus zou je verloren wagons kunnen detecteren.

Het rijden met spookmeldingen met koploper is een prima alternatief voor treinen die fout rijden, de baan wordt dan gelijk uitgeschakeld.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
John heeft het over de Watchdog van Littfinski.
Op de site van Littfinski staat onderstaand te lezen.

CiteerWerking: De WatchDog-decoder wordt tussen de digitaal centrale en de booster(s) geschakeld. Meldt de PC zich niet om de 5 seconden door een normale schakelopdracht bij de WatchDog-decoder, dan weet de WD-DEC, dat de computer géén controle meer heeft over de besturing van de modelspoorbaan. Om nu te voorkomen dat treinen niet ongecontroleerd verder rijden, scheidt de WatchDog-decoder de booster(s) van de centrale. De rails worden daardoor spanningsvrij en alle treinen worden gestopt.

De WD-DEC kan door Märklin-Motorola- en DCC-opdrachten aangesproken worden. Het gewenste dataformat wordt mbv. een stekkerbrug (jumper) ingesteld.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Watchdog?)
John,

Het beste lijkt me de uitgebreide logging mee te laten lopen:

- niet gemelde verwachte melder?
- wel gemelde niet verwachte melder?
- opdrachten naar de lokomotieven.
- enz.

Wat kan is dat decoders van loks op hol slaan (niet meer naar lokopdrachten luisteren). Heb dit een paar keer zelf ondervonden met de nodige schade. Oorzaak: slecht onstoorde en vonkende motor van een voorbijgande ander lok.

Dit om ergens te beginnen met foutzoeken.

Citaat van: wissels op donderdag 18 november 2010, 18:59:41

Het rijden met spookmeldingen met koploper is een prima alternatief voor treinen die fout rijden, de baan wordt dan gelijk uitgeschakeld.


Niet in alle gevallen, het is niet waterdicht.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Analyse botsing)
Hallo allemaal,

er wordt weer volop gediscusieërd zie ik :D

Ok, hier eerst enkele feiten op een rij:

- PC: AMD Athlon 64 2.00GHZ 1.12GB
- Windows XP Prof versie 2002 servicepack 3
- Koploper versie 7.1 Buidnummer 2
- Tams Mastercontrol met software versie V1.4.5
- Verbinding PC - Tams via compoort
- 9 AJ-boosters
- HSI-88(via com) met 21 terugmeldmodules

Zoals eerder vermeld is mij dit 3x voorgekomen in 1.5 jaar tijd. 2x in combinatie met DDW en nu dan 1x met de Tams.

Wat gebeurde er:
Zo'n 45 treinen staan op de baan en tot een max van 16 treinen zijn automatisch zonder problemen aan het rijden. In koploper bedien ik "naar opstelsporen" en ga verder met knutselen aan het nieuwe schaduwstation.
Plotseling hoor ik een botsing, vlieg naar de Tams en bedien de "Stop" knop, alle treinen stoppen.

Wat zie ik:
Om het makkelijk uit te leggen zal ik even de letters A, B, C en D gebruiken.
In het schaduwstation staat een trein opgesteld in blok D. Een tweede trein komende van A moet via B naar C en daar stoppen. Deze trein is dus niet gestopt in blok C maar gebotst op een andere trein in blok D terwijl Koploper aangeeft dat deze trein nog in blok A staat. Alle bezetmeldpunten zijn in het baanplan gevisualiseerd maar zowel in blok B als in blok C wordt geen enkele sectie bezetgemeld ondanks dat blok C bezet is door deze trein :?

Na dit handmatig gecorrigeerd te hebben zag ik in Koploper nog 2 treinen staan die 2 blokken verder waren dan Koploper aangaf. Het ging dus om 3 verschillende treinen op 3 verschillende trajecten in 3 verschillende boosterkringen die op hetzelfde moment door Koploper "kwijtgeraakt" zijn. Hier kun je dus niet meer spreken van één gemiste terugmelding :?

Dit is wat ik zeker weet en gezien heb, de logging stond helaas uit :(

Kunnen jullie hier wat mee?

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Analyse botsing)
John,

Draaide er nog andere software op die pc?
virusscanner,
windows update,
internet explorer,
Of nog andere zaken welke net op dat moment de pc dusdanig belasten dat de communucatie met de com poort een fractie van een sec weg valt. Waardoor hij bezetmeldingen mist in koploper?

Grt Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Analyse botsing)
hallo

lijkt me sterk dat het aan de terug-melding/melders zelf ligt.
ik denk idd ook dat het iets met de computer is zoals John ook al zegt.

gr matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Analyse botsing)
Citaat van: yrrah40 op donderdag 18 november 2010, 20:22:13

Draaide er nog andere software op die pc?
virusscanner,
windows update,
internet explorer,
Of nog andere zaken welke net op dat moment de pc dusdanig belasten dat de communucatie met de com poort een fractie van een sec weg valt. Waardoor hij bezetmeldingen mist in koploper?


Harry,

staat allemaal uitgeschakeld. Zo ook de verbinding met Internet.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Analyse botsing)
Citaat van: Tilly op donderdag 18 november 2010, 20:29:02
Citaat van: yrrah40 op donderdag 18 november 2010, 20:22:13

Draaide er nog andere software op die pc?
virusscanner,
windows update,
internet explorer,
Of nog andere zaken welke net op dat moment de pc dusdanig belasten dat de communucatie met de com poort een fractie van een sec weg valt. Waardoor hij bezetmeldingen mist in koploper?


Harry,

staat allemaal uitgeschakeld. Zo ook de verbinding met Internet.

Groetjes, John

John,

Hoeveel processen draaien op die pc? Zou ook zo maar eens kunnen dat je aan het max van de com poort komt waardoor ie zaken gaat missen.

Grt Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Analyse botsing)
Harry,

bij deze:



Groetjes, John