Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Timelord op donderdag 12 augustus 2010, 12:23:40
...
En toch heb ik het gevoel dat je straks geen plezier zult hebben van de baan als hij af is.
Zo te zien ben je echt iemand die graag bouwt en een baan die af is, tsja, .........  :lol: :lol:
...

Dan begint hij toch gewoon opnieuw als hij klaar is ?
Desondanks de goeie planning en de prachtige prestaties die hier neergezet worden, zal hij op dat moment heus wel denken: "had ik dit of dat maar zus of zo gedaan" ...
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Kris,

bedankt voor de link :D Wat een prijsverschil met Conrad :shock:

Timelord,

bedankt voor het compliment.

Tot nu toe heb ik zoiets van: Yes dit is het :D :D Het ondergrondse gedeelte is precies zo geworden zoals ik vooraf gehoopt had. Het zichtbare gedeelte kost mij trouwens meer hoofdbrekens, tot nu toe is het mij nog niet gelukt een plan te maken wat mij hetzelfde gevoel geeft, hier moeten jullie dus nog even geduld bij hebben.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
John,

Als het een troost mag zijn, mijn huidig baanplan heeft me bijna een jaar gekost om te ontwerpen :-)
(maar, ik ben, net zoals jij, een doorzetter, die pas "stopt" als het helemaal naar z'n zin is)

Allée, ikke weg nu, verder m'n "commando post" opbouwen voor m'n nieuwe baan :-)


succes nog,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Er is zoveel moois te zien hier op het forum, dat we met jouw baan wel even geduld hebben hoor.
(maar niet te lang hoor !  :lol: :lol:)
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op donderdag 12 augustus 2010, 19:57:12
Kris,

bedankt voor de link :D Wat een prijsverschil met Conrad :shock:

Timelord,

bedankt voor het compliment.

Tot nu toe heb ik zoiets van: Yes dit is het :D :D Het ondergrondse gedeelte is precies zo geworden zoals ik vooraf gehoopt had. Het zichtbare gedeelte kost mij trouwens meer hoofdbrekens, tot nu toe is het mij nog niet gelukt een plan te maken wat mij hetzelfde gevoel geeft, hier moeten jullie dus nog even geduld bij hebben.

Groetjes, John


Hoi John, ik zit met hetzelfde problem wat betreft de layout van het zichtbare deel. Bovendien is het ook nog niet zo makkelijk om zowel Märklin als Roco rails te tekenen in Wintrack vooral als je eigenlijk maar een beginneling bent wat betreft het werken met Wintrack. Jaren geleden heb ik mijn vorige modelbaan met Winrail getekend vind ik persoonlijk niet zo mooi als Wintrack.
Ik ben nu wel bezig om alles in 3D te tekenen maar dat val niet mee vooral spiralen geeft maar steeds een probleem, maar ik kom er wel uit. Ik werk trouwens met de orginele versie van de Duitse versie Wintrack 3D en hier zit dan ook de Duitse handleiding bij, blijkt soms ook een puzzel opgave voor mij te zijn ondanks dat ik uit Zuid Limburg kom. Nu John ik wens je veel succes met het ontwerp van het zichtbare deel van je baan en over het niet zichtbare deel kan ik alleen maar lof uitspreken ziet er prachtig en zeer doordacht uit.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: sn00zerman op donderdag 12 augustus 2010, 09:16:31
Hey John,

verkoper = icmarket2009

Zoek maar eens op Object-Nr 290460720491
"200PCS 1N5408 DO-201 SILICON RECTIFIER"
12,74 euro per 200.

't zijn 1N5408 diodes, deze voldoen prima voor de "diode truck".
(Op Stummi zijn er ook vele leden die deze diodes gebruiken)


succes,
Kris

Hallo Allen,

ik heb nu een jaar de diodetruck in gebruik, en zeker korte locs en ombouw locs (ander fabrikaat) hebben een aanzienlijke betere massa afname, ook bv. de Marklin BR86 die algemeen bekend staat om zijn slechte massa, rijdt na de diodetruck een stuk betrouwbaarder. Per abuis staat in de Wiki de diode 5008 vermeld, dit moet echter de 5408 zijn. Wiki is eigenlijk niet mijn ding, ook de hiervoor ingezonden foto's staan helaas nog niet vermeld. Ik heb afgelopen jaar 0,10 per diode betaald, en had ze voor 21,96 in huis (200 stuks)

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: wissels op zondag 15 augustus 2010, 16:23:27
Citaat van: sn00zerman op donderdag 12 augustus 2010, 09:16:31
Hey John,

verkoper = icmarket2009

Zoek maar eens op Object-Nr 290460720491
"200PCS 1N5408 DO-201 SILICON RECTIFIER"
12,74 euro per 200.

't zijn 1N5408 diodes, deze voldoen prima voor de "diode truck".
(Op Stummi zijn er ook vele leden die deze diodes gebruiken)


succes,
Kris

Hallo Allen,

ik heb nu een jaar de diodetruck in gebruik, en zeker korte locs en ombouw locs (ander fabrikaat) hebben een aanzienlijke betere massa afname, ook bv. de Marklin BR86 die algemeen bekend staat om zijn slechte massa, rijdt na de diodetruck een stuk betrouwbaarder. Per abuis staat in de Wiki de diode 5008 vermeld, dit moet echter de 5408 zijn. Wiki is eigenlijk niet mijn ding, ook de hiervoor ingezonden foto's staan helaas nog niet vermeld. Ik heb afgelopen jaar 0,10 per diode betaald, en had ze voor 21,96 in huis (200 stuks)

met vriendelijke groet,

Walter


Dag Walter,

Ik lees dit draadje al een tijdje mee maar begrijp niet erg veel van electronica.

Op mijn baan werk ik met de AJ-S88 en dat gaat goed, heel af en toe een spookmelding.

Begrijp in nu goed dat deze schakeling de massa ten goede komt??.

Als dat zo is dan ga ik ook ( als het kan ) deze schakeling toepassen, somige van mijn Roco loc's hebben nog wel eens een stroomprobleem.


Mvg,

Peter / degeluidsman.


Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Ik lees nu zo over een diode ertussen zetten. Dus als ik het goed begrijp kan je dat beter doen voor de massa afname. Is het dan volgens de schematekening aansluiten en klaar is kees?

Sorry maar ik ben net als Peter een leek met elektronica.

Groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Varekamp op zondag 15 augustus 2010, 19:20:57

Is het dan volgens de schematekening aansluiten en klaar is kees?


Yep. Simpeler kan niet en werkt perfect. :wink:

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: degeluidsman op zondag 15 augustus 2010, 16:36:06

Dag Walter,

Ik lees dit draadje al een tijdje mee maar begrijp niet erg veel van electronica.

Op mijn baan werk ik met de AJ-S88 en dat gaat goed, heel af en toe een spookmelding.

Begrijp in nu goed dat deze schakeling de massa ten goede komt??.

Als dat zo is dan ga ik ook ( als het kan ) deze schakeling toepassen, somige van mijn Roco loc's hebben nog wel eens een stroomprobleem.


Mvg,

Peter / degeluidsman.


Hallo Peter, Ronald, allen,

in principe worden de geisoleerde railstavan ook weer gebruikt voor massa, het simpele principe van een diode is dat ze slechts in 1 richting stroom doorgeven en niet andersom. Met 1 diode per geioleerd traject is de massa simpel te herstellen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo allen,

de ene kant van de diode stoppen we in een kroonsteentje, let op de richting van de diode.
de open kant van de kroonsteen wordt met een bruine draad verbonden met de centrale massa cq massa van de rails.
aan de andere kant van de diode solderen we een kort bv. groen draadje, het solderen aan deze forse diodes is een koud kunstje,
Tevens korten we het metalen uiteinde van de diode iets in.
De verbinding wordt geisoleerd met krimpkous.
De groene draden worden rechtstreeks samen gevoegd met de terugmelddraden vanuit de treinbaan in de contacten van de S88 decoder.
En klaar is de diode schakeling.



met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Of direct in je C-rail frotten bij het aanleggen:





Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo Ben,

Zo dat is er mooi ingesoldeerd  8).

Ik heb K-rails, dus ik zal de methode van Walter hanteren.
Walter, bedankt weer voor je uitleg.

Groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Heren,

even (nuja even) deze draad doorspit, maar ik ben even niet bij, of ik heb er over gelezen, maar wordt er hier gebruik gemaakt met massa detectie? Ik vraag dit omdat ikzelf volledige detectie gebruik met standaard S88 modules en detecteer 1 railstaaf, en ik wil nu weten of ik ook beter zulke diodes inbouw in mijn C-rails. Nu kan ik dat nog....hopelijk na de winter niet meer.

mvg

Dirk
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo Dirk, allen,

ja hier wordt gereden met massadetectie, zowel in het voorbeeld van Bolkoppie als van mij. Het is dus niet nodig om de diodes in de baan in te bouwen, want de mijne heb ik aangesloten bij de S88 decoder.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: wissels op maandag 16 augustus 2010, 00:04:35ja hier wordt gereden met massadetectie
En als John nu eens de rode draad naar de terugmeldmodule los zou maken, hoeveel "massa" wordt hier dan nog gedetecteerd ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: F.P.Vonk op zondag 15 augustus 2010, 11:40:33

Hoi John, ik zit met hetzelfde problem wat betreft de layout van het zichtbare deel. Bovendien is het ook nog niet zo makkelijk om zowel Märklin als Roco rails te tekenen in Wintrack vooral als je eigenlijk maar een beginneling bent wat betreft het werken met Wintrack. Jaren geleden heb ik mijn vorige modelbaan met Winrail getekend vind ik persoonlijk niet zo mooi als Wintrack.
Ik ben nu wel bezig om alles in 3D te tekenen maar dat val niet mee vooral spiralen geeft maar steeds een probleem, maar ik kom er wel uit. Ik werk trouwens met de orginele versie van de Duitse versie Wintrack 3D en hier zit dan ook de Duitse handleiding bij, blijkt soms ook een puzzel opgave voor mij te zijn ondanks dat ik uit Zuid Limburg kom. Nu John ik wens je veel succes met het ontwerp van het zichtbare deel van je baan en over het niet zichtbare deel kan ik alleen maar lof uitspreken ziet er prachtig en zeer doordacht uit.


Hoi Fred,

ik wil nu eerst dit technische gedeelte afronden, daarna ga we ons volledig bezig houden met het plan. Het tekenen in 3D lukt mij trouwens ook niet :?

Walter, Ben,

bedankt voor jullie aanvullingen en foto's :D Voorlopig ga ik deze diodes nog niet inbouwen, heb gelukkig nog geen massaproblemen. In de toekomst kan ik wel vrij gemakkelijk met de methode van Walter deze aanpassing uitvoeren, de terugmeldmodules zitten namelijk op een zeer goed bereikbare plaats gemonteerd :D

Citaat van: Dirk op zondag 15 augustus 2010, 23:52:10

even (nuja even) deze draad doorspit, maar ik ben even niet bij, of ik heb er over gelezen, maar wordt er hier gebruik gemaakt met massa detectie? Ik vraag dit omdat ikzelf volledige detectie gebruik met standaard S88 modules en detecteer 1 railstaaf, en ik wil nu weten of ik ook beter zulke diodes inbouw in mijn C-rails. Nu kan ik dat nog....hopelijk na de winter niet meer.


Dirk,

zoals je hierboven kunt zien maak ik gebruik van Littfinsky terugmeldmodules met optocouplers. Bij deze modules zit een extra voeding(rode draad) die ervoor zorgt dat er een stroompje gestuurt wordt over de terugmeldleidingen waardoor deze minder gevoelig zijn voor storingen van buitenaf. Peter heeft mij ooit proberen uit te leggen of dit nu massadetectie is of stroomdetectie is en als ik het goed begrepen heb dan is het van allebij een beetje 8) Alle railzen zijn in ieder geval doorgeslepen en de terugmelding werkt ook op alleen wagens.

Citaat van: Freak op maandag 16 augustus 2010, 00:14:33
Citaat van: wissels op maandag 16 augustus 2010, 00:04:35ja hier wordt gereden met massadetectie
En als John nu eens de rode draad naar de terugmeldmodule los zou maken, hoeveel "massa" wordt hier dan nog gedetecteerd ?.


Als de rode draad losgemaakt wordt dan werkt de terugmelding niet of nauwelijks. Misschien dat Peter over dit verhaal nog iets meer kan vertellen.

Gisteren en vanmorgen gereden en nog nauwelijks problemen ondervonden. Ik heb aan de bekabeling niets meer veranderd en nu geen enkele spookmelding meer. Dit is natuurlijk goed maar ik begrijp niet waarom er enkele dagen geleden wel spookmeldingen kwamen(lees bezetmelding terwijl er niets bezet was).
Wel nog 1x een wisselweigering gehad en 1x een lok die afremde en tot stilstand zou moeten komen maar heel langzaam door bleef rijden :?

Om de bedrijfszekerheid nog verder te verhogen(ik schat dat die momenteel op 99% zit 8)) ga ik deze week nog die Schottsky diodes inbouwen in de voedingsleidingen naar de terugmeldmodules en de seriele aansluiting op de boosters veranderen. Deze aansluitingen zijn nu uitgevoerd met normale kabels die ik ga vervangen door afgeschermde. Ook ga ik de verdeelprint van deze kabels verwijderen en direct doorlussen op de boosters. Hopelijk kunnen we dan verder met een volgende fase.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op maandag 16 augustus 2010, 00:27:20

Citaat van: Dirk op zondag 15 augustus 2010, 23:52:10

even (nuja even) deze draad doorspit, maar ik ben even niet bij, of ik heb er over gelezen, maar wordt er hier gebruik gemaakt met massa detectie?


Peter heeft mij ooit proberen uit te leggen of dit nu massadetectie is of stroomdetectie is en als ik het goed begrepen heb dan is het van allebij een beetje 8)


Dirk,

De discussie is hypothetisch. Het principe is gewoon massa detectie, dit om verwarring bij de lezertjes en kijkertjes te vookomen.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hi John,

Niet zozeer het aantal valse meldingen dat je krijgt, maar dat je ze krijgt is een punt van zorg. Dus veel meer de oorzaak dan het aantal is het probleem.

Het is het zoeken naar de speld in de spreekwoordelijke hooiberg. Ik heb er in het verleden ook wel eens last van gehad. Het was bij mij toch echt een valse lus:

Vroeghe, toen ik nog veel haar op mijn hoofd had, sloot ik op de S88 ook de aarddraad aan. Ik draaide toen met een intellibox, zonder booster. Geen centje pijn.
Volgede stap was een delta control als booster inzetten. Valse meldingen bij de vleet. Dacht dus eerst dat het aan de delta lag, maar natuurlijk niet: ik had de massa draad nooit met de S88 mogen verbinden, die krijg immers zijn massa al via S88 kabel.

De tweede, inmiddels heeft dan een fikse hoeveel haar zijn koffers definitief gepakt,  was wat subtieler: Bij het aansluiten van de terugmelder per ongeluk het draadje vastgeschroefd in de massa, en niet op ingang 1 of 16. Op zich geen centje pijn, totdat er een bezetmelder komt, in de vorm van een wielas: daar werd zo'n storm aan bezetmelding gegeneeerd, dat zowel de IB, als Koploper over zijn nek ging.
Als ik het zo schrijf, klinkt het logisch, maar voor dat in in het laatste eval de fout gevonden had, beter gezegd: de relatie had gelegd, was ik toch wel een groot aantal avonden verder.

Groet,
Leendert












Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hoi Leendert,

het vreemde is dat de spookmeldingen nu weer weg zijn :? Ik geloof niet dat het ligt aan de HSI88, de terugmeldmodules of de bekabeling maar in de hoek van communicatie of die diodes zoals eerder besproken. Het oplossen van dit soort problemen is natuurlijk ook een leuk onderdeel van onze hobby :wink:

Vandaag in ieder geval begonnen met het wijzigen van de seriele verbinding met de boosters. Zo was het aangelegd:



Nu wordt het aangesloten volgens onderstaande tekening:



Het doorlussen vindt dus straks plaats op de booster ipv een verdeelplaat. Hopelijk krijg ik dit vandaag nog klaar en kunnen we weer gaan testen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
We wachten allemaal in spanning af :)

Het zou toch leuk zijn als alles een keer storingsvrij werkt. Dan kan je je bezig houden met de volgende stappen!
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Dag John,

Ik hoop dat dit de oplossing is  :D.

We lezen jou bevindingen wel.

Succes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo John,

Ja, zoals eerder al eens geschreven, heb ik niet veel verstand van elektronica  :(. Maar wat ik mij afvraag is kan je zoveel boosters tegelijk op dezelfde kabels aansluiten richting je baan. Ik zag in de tekening dat je het aansluit op een 9-polig comport die naar je baan gaat. Ik zelf heb mijn booster op een aparte baan gezet. Of tewel: ik heb mijn schaduwstation gezet op mijn IB en de bovenbaan op de 6017. Uiteraard elk met een aparte trafo als voeding.

Had je dan eerder geen last van spookmeldingen?

Groet Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Ronald,

ik had in het verleden geen last van spookmeldingen, de terugmelding werkt ook nu weer perfect!

Er is hoogstwaarschijnlijk iets anders aan de hand :? Het lijkt erop dat we met de huidige opzet de grenzen van het mogelijke bereikt hebben en zelfs af en toe overschrijden :(
Het is nu nog te vroeg om keiharde conclusies te trekken maar als je de logfiles bekijkt en ziet hoeveel communicatie er is tussen Koploper, de HSI, DDW en de boosters en dat met 1 PC, dat is het misschien te veel gevraagd en moet er naar een oplossing in deze hoek gezocht worden. Wat die dan zal zijn weet ik nog niet, eerst nog enkele dagen alles goed testen. Met andere woorden:  lekker met de treintjes rijden :D :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
John,

dat lijkt me toch wat sterk, ondanks dat jouw baan gigantiesch is voor privé begrippen, is het natuurlijk maar een kleintje als je het vergelijkt met bv Railz of MiWuLa of één van de andere grote tentoonstellingsbanen. Ik weet dat railz gebruik maakt van (een speciale versie van) koploper. Nu weet ik niet precies hoe de baan wordt aangestuurd, maar dat zal uiteindelijk toch ook door één centrale pc moeten gebeuren. Misschien weet iemand op het forum daar meer over?

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
een PC of een PC is veel verschil ..................als je gewoon een huis tuin en keuken PC gebruikt of een zware quadqore highend PC is natuurlijk nogal een verschil. Prestaties is wat telt in dit geval (net als bij Games)

Wat zijn de specs van jouw PC john?

Gr Martijn
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
"grote banen" zoals MiWuLa & Railz, worden heus niet met één PC aangestuurd, maar eerder door meerdere PC's. (bij Railz gebruiken ze een netwerk-editie van Koploper)

Ik denk niet dat John z'n PC hier de beperkende factor is. Maar als ik me niet vergis, gebruikt John DDW, misschien wringt daar wel het schoentje. Op een windows PC is dit volgens mij niet 100% correct altijd, en afhankelijk van de gebruikte decoders, zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Een echte digitale centrale vind ik ook te duur (temeer, als je met een PC rijdt, gebruik je maar een klein gedeelte van de mogelijkheden van zo'n centrale)
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen, en ga MrDirect gebruiken als centrale op een afzonderlijke PC ...

John, misschien toch iets om over na te denken ?


groeten,
Kris


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: sn00zerman op woensdag 18 augustus 2010, 15:25:52
"grote banen" zoals MiWuLa & Railz, worden heus niet met één PC aangestuurd, maar eerder door meerdere PC's. (bij Railz gebruiken ze een netwerk-editie van Koploper)

ok..... neem aan dat één pc dan als master fungeert???, of zijn er dan eigenlijk meerdere 'centrales' op één baan aangesloten?

Citaat van: sn00zerman op woensdag 18 augustus 2010, 15:25:52
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen, en ga MrDirect gebruiken als centrale op een afzonderlijke PC ...
Dus als ik het goed begrijp één PC met MRDirect die het digitale signaal voor de baan genereert, en één waarop koploper draait en de baan daadwerkelijk bestuurd???

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Railz rijdt op "Dinamo" van Leon van Perlo en niet op een "centrale". Het is in feite een blokgestuurd systeem in tegenstelling tot wat wij gebruiken: een decoder gestuurd systeem. Koploper kan met allebei overweg.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: sn00zerman op woensdag 18 augustus 2010, 15:25:52Ik denk niet dat John z'n PC hier de beperkende factor is. Maar als ik me niet vergis, gebruikt John DDW, misschien wringt daar wel het schoentje. Op een windows PC is dit volgens mij niet 100% correct altijd, en afhankelijk van de gebruikte decoders, zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn.
De PC is niet de beperkte factor maar veeleer de centrale gezien het het aantal aan te sturen locomotieven (en wisseldecoders). Heb gisteravond bij John gezien wat en hoe het fout ging. Een valse melding onstaat doordat een lok net iets te veel doorrijdt op een stopplaats en daardoor met het voorste wiel(as) op de volgende melder terecht komt.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hallo allemaal,

zoals Peter aangeeft lijkt het er inderdaad op dat het verwerken van alle gegevens door Koploper en DDW zoveel tijd kost dat opdrachten vertragingen oplopen en dat het daardoor mis gaat. De massasimulatie in Koploper nu wat korter ingesteld en de max snelheid in de schaduwstations teruggebracht naar 50km/uur. Morgen eens testen en kijken of het iets brengt.

Voor de langere termijn zullen we toch iets anders moeten gaan doen want we zijn met het aantal rijdende treinen nog niet eens op de helft aangekomen. Als we op dit stuk baan al kunnen komen tot 17 dan zullen dit er straks zo'n 30 zijn.  De optie van Kris, MRdirect met Koploper, is zeker het overwegen waard. Ik heb hier nog een oude PC staan en nog een PCI-kaart met 2 compoorten dus het kost eigenlijk niets om dit te testen. Het zou denk ik zowiezo interessant zijn om dit te doen al is het maar om de verschillen te zien en ervaringen op te doen. In verschillende topics is te lezen dat het grote voordeel van DDW is, dat je het in combinatie met Koploper op één PC kunt laten draaien, maar hoe zit het eigenlijk met de capaciteit van beide mogelijkheden? Kan MRdirect/Koploper op twee PC's meer aan dan DDW en Koploper op één PC? Iemand die nu al het antwoord weet?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Volgens mij:

1 pc met DDW en koploper heeft meer rekenkracht van de pc nodig om te kunnen werken. Als je 2 pc gebruikt doet 1 pc voor de rekenkracht van Mr-direct en 1 pc voor koploper, ik denk dat dan Mr-direct en koploper beter zijn met de 2 pc. Heel zeker ben ik er niet van maar dat is hier voor de specialisten op het forum hier.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
John

Een high-end pc kopen doet wonderen (dus snelle processor, het nodige geheugen en een goed moederbord)

Hierdoor vergroot je de rekencapaciteit, probleem makkelijker en beter opgelost dan met het schakelen van pc's (is vaak nog storingsgevoeliger)

Martijn
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
MRDirect loopt het liefste on DOS, dus geen windows-(wan)toestanden.
Die floppy die ik ooit gemaakt heb, daar staat het gewoon op, John.

Zorgen dat de PC eerst van floppy wil starten als dat nog niet zo is, dan gewoon de floppy er in en laat lopen !

Zal we behoorlijk tegen vallen, vooral in het begin.

De volgende stap is MRDirect van af een 2e PC de eerste laten sturen.

Succes....
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Martijn Hendriks op woensdag 18 augustus 2010, 20:53:46
Een high-end pc kopen doet wonderen

pas hier toch wel mee op!

een voorbeeld:
oude pc: pentium IV aan 3,4 Ghz
nieuwe pc: core 2 duo (2 kernen dus) aan 1,8 Ghz

zolang die programma's maar geschreven zijn voor 1 kern, haalt de oude pc het van de nieuwe.
dit is dus vooral het geval voor oude programma's, waarbij toen nog geen sprake was van verschillende kernen.

je hebt natuurlijk wel winst als je 2 programma's tegelijk wil draaien, want dan kan het besturingssysteem die op 2 aparte kernen zetten. maar een besturingssysteem is niet slim genoeg om zelf 1 programma te verdelen over verschillende kernen, dit moet de programmeur aangeven...

ik weet dus niet hoe het hier zit met programma's zoals koploper en andere, maar als die niet geschreven zijn voor meerdere kernen is het beter hogere snelheid te nemen, dan een groot aantal kernen


nog iets: het knelpunt is de I/O van je computer. je processor is veel te snel t.o.v. van je input. dat is wat er nu ook heel de tijd gebeurd: de processoren gaan veel sneller vooruit dan al de rest, daarom moeten telkens tussenstappen worden gebouwd om de processor genoeg te kunnen voeden. denk maar eens aan het inlezen van een bestand op harde schijf
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hoi,

Dat van io zou wel eens de botleneck kunnen zijn, maw de communicatie tussen Koploper, DDW en HSI.  Wellicht moet je op zoek naar aanpassingen die ervoor zorgen dat je pc sneller wordt op de punten die belangrijk zijn: snellere schijven, flash schijf (als caching een probleem is), meer intern geheugen (doet het altijd goed), uitgeklede/getunde versie van windows (windows 7 dat wellicht sneller kan zijn), gescheiden kanalen/kaarten voor de Seriele poorten zodat ze niet op elkaar wachten in de pc.   

Ik ben in het XP tijdperk afgehaakt en naar mac overgegaan, maar ik weet dat mijn pc, best een zwaar ding die ik 2 jaar geleden heb gebouwd voor videobewerking, toch vol kan lopen met koploper en DDW. En mijn baan is iets kleiner als die van John.

Overigens, er is al een keer een probleem opgelost door een zwaardere pc in te zetten.

Gr. René
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Nu lees ik hier over snelle of snellere Pc, 1 of 2 programma?s (Koploper en DDW) enz.
Maar niets over de zwakste (lees traagste) schakel en dat is de centrale, in dit geval DDW.
Een lokcommando kost enige milliseconden (ong. 8,5 mS) en lokcommando's worden herhaald (sequentieel) na elkaar uitgezonden eventueel veranderd indien een opdracht veranderd.
Een wisselcommando kost ook enige milliseconden en deze commando's worden tussen de lokcommando?s door uitgezonden. In een beetje ongelukkige toestand kan het zijn dat een opdracht (b.v. lagere rijstap) iets later aankomt waardoor de lok van minimaal naar stoppen (enkele rijstappen) net te lang duurt waardoor de lok iets te laat tot stilstand komt en daardoor met zijn voorste as de volgende melder net raakt met als gevolg een onterecht melding.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Freak
...De PC is niet de beperkte factor maar veeleer de centrale gezien het het aantal aan te sturen locomotieven (en wisseldecoders)...

Zoals je het beschrijft Peter, zou het best eens iets met de Refresh Cyclus van DDW te maken kunnen hebben....

... want ...

Citaat van: "Das neue Märklin-Motorola-Format" http://home.arcor.de/dr.koenig/digital/motoueb.htm#questions
...Daher kann es im schlimmsten Fall von 80 Loks im Refresh-Zyklus 18,3 Sekunden bis zum tatsächlichen Schalten der betreffenden Funktion dauern! ...

... bij volledige uitnutting van het nieuwe Motorola formaat kan het dus 18.3 seconden duren voordat elke decoder een refresh gehad heeft.

Nu is dat, e.e.a. afhankelijk hoe slim DDW er mee om gaat, niet noodzakelijker wijze dezastreus, maar als er dus veel...

Citaat van: Tilly
...Als we op dit stuk baan al kunnen komen tot 17 dan zullen dit er straks zo'n 30 zijn...

... locs zoals bij John snelheids-opdrachten moeten ontvangen kan e.e.a. zo maar eens een seconde duren. In John's geval met 17 locs dus zo maar tegen de 2 sek ! En 2 seconden rijden is best een tijd waardoor er over een bepaalde meldsectie heengereden kan worden...


Helaas heb ik dus geen oplossing, maar is dit misschien wel een verklaring ???

Grtzz en suc6,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
En toch blijf ik bij m'n standpunt dat DDW de zwakste schakel is, en dat een snellere PC geen oplossing is.

DDW draait onder windows, en hoe je het ook draait of keert, windows is NIET geschikt om realtime generatie van signalen te doen (ik ben in een vorig leven nog programmeur geweest, en zit nogsteeds in "de IT"), die tot op een milliseconde nauwkeurig moet zijn. De sterkte van MrDirect is dat het onder MS-Dos draait, realtime ...
De combinatie Koploper/DDW is "iets" wat z'n beperkingen heeft met grote aantallen locs/wissels.
Op het RocRail forum/website, wordt zelfs een overzicht gegeven van decoders die mogelijk problemen geven in combinatie met DDW, omdat de signalen van DDW niet nauwkeurig genoeg zijn.

Als je nog een oude PC staan hebt, is het idd alleen maar de MrDirect floppy erin steken, en starten. Vervolgens in koploper even de instelling veranderen van COM-poort die met je MrDirect praat, en je kan aan de slag.
Storingsgevoelig zou ik het niet noemen, immers, als je een "echte centrale" hebt, heb je toch ook een toestel dat via USB/seriële poort aan je koploper PC hangt ?
Een andere optie zou nog kunnen zijn om over te stappen naar Linux, maarja, dan ga je geen koploper meer kunnen gebruiken (alhoewel ik koploper draaiende heb onder ubuntu, via Wine), je zou dan DDX (of is het nu DDL ?) kunnen gebruiken, de tegenhanger van DDW (DDW=direct-drive-for-windows - DDL = direct-drive-for-linux)


Desalnietemin, succes :-)


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Heren,

Ik ben niet de goeroe op dit detail gebied, maar is het niet een idee om eerst is te onderzoeken welke centrale de snelste data overdracht heeft? Als ik bijvoorbeeld op het Rocrail forum kijk zie ik dat men 'centrales' heeft welke via usb of ethernet werken. Dus geen RS232 poorten meer.

Wellicht is kijken of je in de specificaties van de centrales of combinaties van toegepaste hardware een goede oplossing kan vinden?

Groet,
Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: sn00zerman
..., windows is NIET geschikt om realtime generatie van signalen te doen (ik ben in een vorig leven nog programmeur geweest, en zit nogsteeds in "de IT"), die tot op een milliseconde nauwkeurig moet zijn. De sterkte van MrDirect is dat het onder MS-Dos draait, realtime ...

Hoi Kris,

Ik ben nog steeds een 'echte' programmeur van de bitten en de bytes en de devicedrivers, c en assembler :)
Maar... DDW en ook DDL ( klonen van elkaar ) hoeven niet tot op de millieseconde hun werk doen. Het enigste is het vol houden van de Transmitbuffer van de UART. En dat gaat vanuit Windows prima. De gebruikte methode ( UART ) maakt dat niet alle benodigde code combinaties ( bitpatronen ) gemaakt kunnen worden.

Overigens is linux/unix zonder speciale voorzieningen nog veel minder real-time dan Windows ;) ( En ja, ik programmeer voor alle drie genoemde platformen :) )

Het echte probleem zit hem volgens mij  echt in de beperkingen van het MM-protocol: 18.3/80 = 0.2 sec. per loc ( @peter die 8ms die je noemt is voor 1 pakketje idd, maar er is een minimum aantal van 6 per keer nodig met daartussen ook nog de nodige pauzes en herhalingen ) gaat je een keer opbreken...

@rutger

Snellere overdracht tussen centrale en computer heeft geen zin als de centrale de opdrachten niet naar de 'rails' kan krijgen op het tempo waarmee de computer ze aanlevert... :(


Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat: "snellere overdracht tussen centrale en computer heeft geen zin als de centrale de opdrachten niet naar de 'rails' kan krijgen op het tempo waarmee de computer ze aanlevert..."

@Karst, klopt, echter weten we nu welke 'centrale' de snelste overdracht naar de rails kan bewerkstelligen?

Gr.
Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Hoi Allen,

Is het probleem niet, dat er verschillende protocollen gebruikt worden, dus Motorola I, II, DCC, etc. Het kan wel tegelijkertijd, maar het geeft toch ook wel problemen. Op de club hadden we soms zelfs, dat de IntelliBox het opgaf, omdat er teveel verschillende protocollen tegelijkertijd werden gebruikt.

Hier kan iets dergelijks aan de hand zijn.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Dat is protocol bepaald Rutger.

Heb het per protocol eens uitgerekend. Moet ik even opzoeken. Maar MM is zeker het traagste... Selectrix volgens mij 1 van de snelsten.

Wellicht dat Mfx tegenwoordig sneller is  :?

@Bert

Kan, dat probleem krijg je er nog eens overheen !

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Bij John rijden de loks met MM-decoders en de wissels worden met DCC decoders aangestuurd.

Citaat van: karst.drenth op woensdag 18 augustus 2010, 21:45:49
Zoals je het beschrijft Peter, zou het best eens iets met de Refresh Cyclus van DDW te maken kunnen hebben....
En komt niet alleen bij DDW maar ook bij koopdoos centrales voor.

Citaat van: treinbert op woensdag 18 augustus 2010, 22:16:49
Het kan wel tegelijkertijd, maar het geeft toch ook wel problemen. Op de club hadden we soms zelfs, dat de IntelliBox het opgaf, omdat er teveel verschillende protocollen tegelijkertijd werden gebruikt.
MM, DCC of een mix daarvan maakt niets uit.
Ook hier gaat de IB over zijn nek indien we veel treinen willen laten rijden. Zelfs de nieuwe IB II. Rijden gebeurd met een mix van MM en DCC.

@John, de lok is oké, rijdt nu zijn rondes.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: Freak
...En komt niet alleen bij DDW maar ook bij koopdoos centrales voor...

Klopt, sorry dat ik DDW als voorbeeld nam ;) Is inherent aan de relatief lage overdrachtsnelheid over de rails en geldt dus voor elk digitaal protocol en centrale...

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
@Karst,

Daar zit nu juist het probleem, de seriële poort wordt met DDW niet als zijnde seriële poort gebruikt, maar wordt "misbruikt", omdat niet zomaar
een seriëel signaal voldoende is.
Timing is hier wel zéér kritisch, en dit is iets waar windows met z'n multithreading echt niet in slaagt om dit kritisch genoeg af te handelen.
Uiteraard zijn er genoeg decoders die binnen bepaalde limieten perfect werken, maar toch ...
Er is een wezenlijk verschil tussen DDW & MrDirect. Ik kan me voorstellen dat het voor DDW héél wat moeite kost om z'n UART settings om te gooien van
DCC naar Motorola en omgekeerd, terwijl dit bij MrDirect geen rol speelt door de bitbanging techniek.

Verder zou de oorzaak ook gezocht kunnen worden in Koploper zelf (hopelijk schop ik hier geen mensen mee tegen de schenen) ...
Een beetje intelligente software, zou voorrang moeten geven aan stopcommando's, en niet zomaar alles in een "wachtrij/buffer" te stoppen.
Het is immers minder kritisch dat een bepaalde loc iets trager optrekt, dan dat een andere loc een stopsignaal zou negeren.
Ik kan ook moeilijk geloven dat men bij de opzet van dit protocol, geen rekening heeft gehouden met een aantal rijdende locs dat hoger ligt dan 15 enz ...
Het maakt niet uit dat een hele sliert commando's 18 seconden duurt, zolang de meest kritische maar voorrang krijgen !


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Citaat van: sn00zerman
...de seriële poort wordt met DDW niet als zijnde seriële poort gebruikt, maar wordt "misbruikt", omdat niet zomaar een seriëel signaal voldoende is...

Ooit de source gezien ? ;) Ik wel :)

Koploper kan hier in deze niet zoveel betekenen hoor. Een queue is een queue en daar pruts je niet mee. Is meer zoiets als in de toekomst kunnen kijken ;) DDW of div Centrales kunnen er wel iets mee, door een belangrijk bericht vooraan in de refresh cyclus te stoppen. Maar tja, als er dan 30 locs tegelijk moeten stoppen, wie krijgt dan voorrang ???...

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Het lijkt er op dat de compoort op zijn max qua data doorvoer en de PC niet meer kan bij benen. Ik zou zeker eens gaan kijken of dit een oplossing is:

Ik ben niet de goeroe op dit detail gebied, maar is het niet een idee om eerst is te onderzoeken welke centrale de snelste data overdracht heeft? Als ik bijvoorbeeld op het Rocrail forum kijk zie ik dat men 'centrales' heeft welke via usb of ethernet werken. Dus geen RS232 poorten meer.

Vooral ethernet is denk ik de oplossing. aangezien een USB kabel ook neit te lang mag zijn om geen storing te krijgen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (DDW of MRdirect?)
Tja,
Ik denk dat het niks uit maakt daar de uit te sturen protocollen 'vast' zitten aan de timing.
D.w.z. de tijd die nodig is om een byte uit te sturen in verhouding ERG LANG duurt.
Een moderne processor is vele malen sneller.

Dus de tijd die nodig is om b.v. 50 loks een stapje terug (of helemaal te stoppen) nodig is, verandert niet met de parameters van een 10x of 100x zo snel systeem.

Het is trouwens maar een 'kleinigheid' om een losse microcontroller dit soort dingen te laten doen....