Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
hallo Aldert
zo leer ik ook nog wat je merkt dat ik geen exper in koploper ben
maar goed kan altijd bezetmelding 1 en 2 koppelen
ik had toch geprobeert om van te voren info op het forum te krijgen
maar deze info heb ik toen niet gekregen (of niet begrepen)
maar zo zie je dat het forum zeker nut heeft om van elkaar te leren.

bedankt grtz Wilfred
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
Aldert,

Bedankt voor de aanvullende info.

Ik wil even terugkomen op de keuze ?Koploper?. Op pagina 1 van dit draadje is te lezen dat mijn voorkeur zou gaan naar Windigipet of Traincontroller. Deze keuze was gebaseerd op wat je als gebruiker op het scherm ziet. Koploper heb ik toen niet vernoemd en ook geen aandacht aan gegeven omdat ik het visuele gedeelte maar amateuristisch vond. Als je een nieuwe auto koopt dan kijk je in eerste instantie ook naar de buitenkant en pas dan naar bv de motor :wink:

Door forumleden heb ik mij dus over laten halen tot het gebruik van Koploper. Tot nu toe zijn mijn bevindingen als zijnde zeer positief te noemen. Gisteravond gestart met het programmeren van de blokken. Binnen 1 uur waren deze geprogrammeerd waarbij de eerder getoonde exelfile heel goed van pas kwam. Ik zal vanavond een schermprint plaatsen.

Als het een beetje mee zit dan ga ik vanavond eens kijken hoe het ijken van een lok werkt en of het opbouwen van een baanplan in Koploper mij lukt. Voor zover ik nu gezien heb vind ik het uitzien van een baanplan toch echt een minpuntje van Koploper en eigenlijk dit programma onwaardig. Ik kan mij voorstellen dat Paul Haagsma denkt van: dit is niet belangrijk, de treinen moeten rijden en dat is veel belangrijker. Op zich is dit natuurlijk zo maar we zitten nu eenmaal in een wereld waarbij de buitenkant ook belangrijk is en ik hoop dan ook dat dit in de toekomst een wat professioneler uitzien krijgt.

Dat was het voor nu en ik verheug mij er al op om vanavond met Koploper weer aan de slag te gaan :D :D :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
John,

Veel succes met het verder implementeren van Koploper. Ik weet zeker dat je geen moment spijt zult hebben van je keuze voor Koploper. De mogelijkheden zijn ongekend en het programma voegt echt een hele nieuwe dimensie toe aan de modelspoorhobby.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
Hallo John,en andere starters met kl

Ik ben vorige week begonnen met kl op een testbaantje, en een wereld begint open tegaan "fantastie's" Maar heb wel eerst de kl kurses via internet gedaan,
dan snap je de beschrijving ook veel beter.

Mvg Aart.



Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
Hoi Aart,

Waar kan je die cursus vinden?
Lijkt mij erg interesant.

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
Jac,

deze kun je vinden op de site van Pahasoft onder "Download"s=> Help-files".

Zoals beloofd hier een plaatje van de blokken in Koploper:



De verbinding tussen blok 34 en 35 zal in de toekomst gaan vervallen. Via deze blokken gaat straks de weg omhoog naar de hoger gelegen nivo's :wink: Blok 33 dient als doorrijspoor, 31 en 32 zijn de keerlus en alle andere de opstelsporen.

Ben momenteel bezig met het maken van een baanplan. Begin simpel met een rondlooptraject van 10 blokken(blok 1-34-35-20-25-30-31-32-11-6-1)  zonder wissels. Zodra dit werkt komen de wisselstraten aan de beurt.

Aldert, het is inderdaad een plezier om met Koploper te werken. Nu snel weer verder :D :D :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
Citaat van: spoorman op donderdag 23 april 2009, 19:35:56
http://www.maliebaan.org/courses/

Ben,

je was me net voor. die kan natuurlijk ook :wink:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
John,

Maakt niet uit.

Heb nog een link naar een PDF voor de geinteresserden:

http://home.iae.nl/users/erikt/Koploper_voor_beginners__v1-0.pdf

Beschrijft weliswaar versie 6.2 maar toch handig.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
Bedankt voor de link's
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
beetje off topic maar hoe plaats je link's naar andere site's

Aart
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokken in Koploper)
site of gedeelte van site oproepen (dus adres in adresbalk typen) ga naar het gedeelte waar je naar toe wilt linken. En nu gewoon de url die in de adresbalk staat kopiëren. Voor lange links raad ik je aan de zoekfunctie te gebruiken om te zien hoe je die url kunt inkorten

Nu maar weer ontopic :wink:

Ga vooral door John ik vindt het allemaal erg interessant :D 8)

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste baanplan in Koploper)
Mathijs,

Ok dan, speciaal voor jouw :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nee, even serieus: ik benader en documenteer mijn ervaringen als zijnde een absolute leek, en dat ben ik ook :wink:. Hoogstwaarschijnlijk ben ik niet de enigste en kan daarmee anderen helpen die dezelfde problemen tegenkomen of voor dezelfde keuzes staan. Voor specialisten is dit misschien een lachertje maar op deze manier hoop ik van hun wel een reactie te krijgen zodra iets niet goed gaat en daarmee weer te leren want dat ik kan jullie zeggen: er valt nog heel veel te leren :D :D :D

Ok, nu naar mijn ervaringen van vanavond. Ben begonnen met het ijken van een lok en heb hiervoor bewust gekozen voor een oude BR110 van de DB uitgerust met een van de eerste 6080 decoders. Snelheidsstappen zijn duidelijk zichtbaar waardoor het makkelijker wordt te gaan begrijpen wat Koploper allemaal uitspookt :)

Het ijktraject bestaat uit 2 terugmeldcontacten(H1.01 en H1.02) met een lengte van 36cm(2x 24188). Daartussen ligt een traject van 7x 24188 met aan de buitenzijde 2 uitloopstroken van 6x 24188. In het volgende scherm kunnen jullie zien hoe dit ingesteld staat:



De bezetmelders zijn ingegeven en de lengte van het traject dat dus bestaat uit 2 + 7 is 9x 1886mm = 1697mm. Hoe dit ijkproces vervolgens verder ingesteld en gestart moet worden kunnen jullie lezen in de Koploperhandleiding. De meting wordt gestart, de lok rijdt op en neer, en klaar? Er gebeurd in ieder geval vanalles wat ik nog niet allemaal begrijp maar dit zal tzt wel duidelijk worden.

Na deze ene lok geijkt te hebben was het baanplan aan de beurt. Simpel beginnen was het devies dus dat hebben we ook gedaan. Zie hier het baanplan:



Vervolgens de lok met code 10 in een blok ?gesleept? en het programma gestart. Het is onvoorspelbaar hoe simpel dit gaat en werkt. Op het beeldscherm in het baanplan zie je nu de lok van blok naar blok ?rijden?. Het groene blok is zojuist vrijgegeven, het rode blok is bezet door de lok(code 10) en het gele blok is aangevraag(gereserveerd). De lok rijdt echter nog met behoorlijke tempowisselingen over de baan, soms stopt deze ook automatisch in een blok en soms niet. Af en toe stopt deze ook in een blok en zet zich dan op ?handmatig? waarna je de lok weer terug in ?automaat? moet zetten :?:. Maar ok, dit zijn nog allemaal leerpunten, lees uitdagingen, waar we de komende weken aan gaan werken. Ik moet trouwens wel uitkijken dat dit niet ten koste gaat van het gezinsleven want dit is wel zo leuk en verslavend :P

Ter afsluiting nog het volgende: de booster van Huub werkt perfect, de terugmelding van de HSI-88 in combinatie met de terugmeldmodules RM-88-N-O-G werken feilloos en de centrale, 5 jaar oude PC met DDW en Koploper doen hun werk. Wat willen we nog meer :D :D

Zo, dat was het weer voor nu, morgen vroeg weer op.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste baanplan in Koploper)
Citaat van: Tilly op vrijdag 24 april 2009, 00:36:58
Mathijs,

Ok dan, speciaal voor jouw :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Joepie :mrgreen:

Nee heel erg bedankt hoor John, ondanks dat ik een kleine baantje heb met een Mobile Station maar ik vindt het heel leuk en leerzaam om te zien hoe mensen hun eigen baan met computersbesturing laten werken.

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste baanplan in Koploper)
John,

Bedankt dat je dit allemaal met ons wilt delen, ik vindt het erg interesant.

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste baanplan in Koploper)
Tilly,

Gaaf hoor, om te lezen dat je zo met Koploper aan het stoeien bent.

Hier nog een paar kleine bemerkingen van mijn kant:

Het ijken van loks heeft eigenlijk alleen zin bij lastgeregelde decoders. Daarvan is de snelheid min of meer constant, ook als deze een bergje opgaat of er juist vanaf komt, maar ook als de motor warmer wordt, omdat deze meer loopt en alles net effe soepeler loopt, wordt dit teruggeregeld bij een decoder die lastregeling heeft.

Als bij automatisch rijden je lok overgaat van automatisch op handmatig, zijn in de regels de bezetmeldingen van het blok dat wordt aangekozen niet (goed) ingevuld. Het kan dus bijvoorbeeld zijn dat een blok al wel gemaakt is en er ook al een ´van / naar´ lijntje aangemaakt is. Ik zie bv in jouw schermafdruk nog een aantal blokken letterijk ´zweven´, ik denk dat je het in die richting mag zoeken.

Koploper is vooral genieten. De handleiding is soms didactisch niet altijd even sterk, maar met experimenteren kom je in combinatie met de uitleg, toch ook een heel eind!

Groet,
Leendert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste baanplan in Koploper)
Hoi John,

Mooi dat je in het stoeistadium bent beland waar mijn ervaring ook was dat het een verslavende werking geeft als je het vooruit ziet gaan.

Maar ik sluit me ook bij Leendert aan wat betreft de lastgeregelde decoders. Ga hier mee aan de gang want het word veel zuiverder tijdens het testen voor het rijgedrag binnen Koploper. De 6080 heb ik allemaal overboord gegooid.
En wat je andere "klachtjes" betreft, druk de gegevens ook even af in excel wat betreft de blokken/bezet meldingen daar kan al weer e.e.a. uit komen en is overzichtelijk meteen.
Oefense en plezier.

Mvg Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste baanplan in Koploper)
Citaat van: leendert op vrijdag 24 april 2009, 14:27:24

Het ijken van loks heeft eigenlijk alleen zin bij lastgeregelde decoders. Daarvan is de snelheid min of meer constant, ook als deze een bergje opgaat of er juist vanaf komt, maar ook als de motor warmer wordt, omdat deze meer loopt en alles net effe soepeler loopt, wordt dit teruggeregeld bij een decoder die lastregeling heeft.


Leendert,

heb mijn oude lok nu ingesteld op "decoderstappen". Nu rijdt hij lekker en door het "leren remmen" remt hij langzaam af tot aan de stopmelder :D Inderdaad rijden loks met lastgeregelde decoders veel soepeler, met name op langzamere snelheden.

Citaat van: ron van den broek op vrijdag 24 april 2009, 22:19:04

Maar ik sluit me ook bij Leendert aan wat betreft de lastgeregelde decoders. Ga hier mee aan de gang want het word veel zuiverder tijdens het testen voor het rijgedrag binnen Koploper. De 6080 heb ik allemaal overboord gegooid.


Ron,

in de toekomst wil ik inderdaad al mijn lokomotieven nog ombouwen. Voorlopig echter nog niet want spelen met Koploper is veel leuker :D :D :D

Citaat van: leendert op vrijdag 24 april 2009, 14:27:24

Als bij automatisch rijden je lok overgaat van automatisch op handmatig, zijn in de regels de bezetmeldingen van het blok dat wordt aangekozen niet (goed) ingevuld. Het kan dus bijvoorbeeld zijn dat een blok al wel gemaakt is en er ook al een ´van / naar´ lijntje aangemaakt is. Ik zie bv in jouw schermafdruk nog een aantal blokken letterijk ´zweven´, ik denk dat je het in die richting mag zoeken.


Leendert,

hier zat het inderdaad mis. In eigenschappen blokken blok 31 stond "kans" van blok 30 naar 32 niet aangevinkt, de volgende schermprint verduidelijkt dit:



De lok wist dus niet dat deze uit blok 30 kwam(zie de tabbladen onder in het venster). Vinkje geplaatst, wijziging opgeslagen, de lok gestart en ja hoor, deze blijft nu mooi zijn rondjes draaien.

De stopmelders heb ik op advies van enkele forumleden 3x 24188 lang gemaakt. De lok stopt echter direct aan het begin van deze stopsectie waardoor er aan de voorzijde railsruimte verloren wordt. Ook dit bleek in Koploper vrij simpel op te lossen, zie hier:



Te zien is dat de BR110 die uit blok 6 komt en de stopsectie van blok 1 bereikt, pas na 2sec daadwerkelijk stopt. Zo kun je vrij eenvoudig per lok of treintype diverse optimalisaties doorvoeren :D

Wat ik ook nog getest heb is een wagon te plaatsen op een willekeurige plaats in een blok. En inderdaad, de lok die aankomt ziet dat het blok belegd is en stopt mooi in het blok ervoor :D

Ik raak steeds meer geïmponeerd van koploper. Als je het een beetje doorkrijgt dan ben je hiermee zo vertrokken :D :D :D de mogelijkheden zijn gigantisch.

Morgen gaan we verder met het ijken van een lok met hoogvermogensaandrijving en een lastgeregelde decoder, eens kijken hoe deze "leert remmen" 8)
Het doel is om eerst volledig de instellingen met rijsnelheden per lok/treintype te begrijpen. De stap daarna is om 3 of 4 treinen achter elkaar over deze 8 blokken te laten kachelen en pas daarna de stap te gaan maken naar wissels/seinen, wisselstraten, enz.

Ik verheug me nu dus alweer op het testen van morgen :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Eerste baanplan in Koploper)
Hallo John,

Leuk dat je (ook) zo enthousiast bent over Koploper. Het is en blijft een geweldig programma.

Nog even over je detectie, die je doet over 3 x 24188 en vervolgens via de opties 2 sec door blijft rijden. Eigenlijk is dat onlogisch. Want Koploper is met zijn ´leren remen´ optie geneigd om uiteindelijk net na de bezetmelding te stoppen. Het zou dus eleganter (en effectiever qua ruimte) zijn, om op 1 x 24188 de bezetmelder te plaatsen.
De optie ´2 sec doorrijden´ of - indien de loc geijkt is - ´doorrijden in centimeters´ is vooral bedoeld als de loc automatisch een draaischijf oprijdt, alwaar direct een bezetmelding gegeven wordt, maar dan de kont van de loc nog niet op de schijf staat.

Nou werkt het wel, zoals jij het nu hebt. En dat is de kracht van Koploper. Ik wil dus vooral geen discussie starten wat nou de meest ideale plaats is voor een bezetmelder... Dat is vooral een kwestie van smaak.

Hoe ik het zelf opgelost heb: als een blok *x****x*, waarbij de x een bezetmelder is. twee blokken worden - voor zover ze niet gescheiden zijn door een wisselstraat - dus altijd gescheiden door minimaal 2 railstukken.

Nog een tip: wat erg leuk is, is om andermands database te bestuderen. Op het Koploperforum staan er een aantal en het is soms zeer inspirerend om te zien hoe mensen eea opgelost hebben en aangevlogen.

Groet,
leendert


Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen tijden automatisch)
Leendert,

het is inderdaad een geweldig programma, ik ben in ieder geval helemaal verkocht :D :D :D

Betreffende de meest ideale plaats en lengte van stopmelders kun je een eindeloze discussie voeren. Er zijn nl met koploper verschillende benaderingen en dus oplossingen mogelijk. Hoogstwaarschijnlijk ga ik er zelf voor kiezen om in de schaduwstations de stopmeldsectie terug te brengen van 3 naar 2x 24188, dus ongeveer 37cm en houd daarmee nog een veilighheidsmarge.

Vanmorgen nog 2 loks geijkt en 2 verschillende treintypes aangemaakt. Vervolgens deze 2 loks fysiek op de baan geplaatst en in koploper in het betreffende blok "gesleept". Na het automatisch programma gestart te hebben zetten de 3 loks op dus 8 blokken zich in beweging. Het is prachtig om te zien hoe ze op elkaar reageren, afremmen, snelheid maken of stoppen. De eenvoud waarmee dit gaat, er zijn nl alleen maar enkele instellingen in koploper nodig, is werkelijk verbluffend. Geen extra hardware, geen extra bekabeling, geen remmodules of schakelen van stroomloze gedeeltes, geen schakelrails, reedcontacten en noem maar op, een paar keer klikken en je ziet het gewoon gebeuren 8) 8) 8) Ik heb nu al medelijden met alle anderen die niet werken met volledige massadetectie in combinatie met een PC:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Deze 3 loks hebben 2 uur lang feilloos hun rondjes gedraait. Tussentijds lekker buiten in de zon gezeten en de handleiding van Koploper doorgebladerd(291 pagina's :shock:)

Zo, dat was het weer voor nu, helaas hebben we de komende dagen weinig tijd dus het aansturen van wissels en aanmaken van wisselstraten komt pas de volgende week aan de beurt.

Groetjes en tot de volgende keer, John

Leendert, ik weet nu trouwens wel wat je gaat proberen met je infraroodsensoren :wink:

Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen rijden automatisch)
Oh ja, even nog een kleine aanvulling: tijdens het automatisch rijden wilde ik vanaf dezelfde PC even forummen. Niet doen dus :!: 2 van de 3 loks sprongen van automatisch naar handmatige besturing :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen rijden automatisch)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen rijden automatisch)
Hoi John, ik ben ook nog niet zo lang met koploper bezig, maar vind het echt geweldig. Ik ben nu de mfx locs met geluid
aan het toevoegen, ook dan zie je het voordeel van veel terugmeldsecties. Op bijna iedere gewenste plek kun je dan bijv.
een locfluit aansturen, vooooooral dooooorgaaan!! vr gr Arie :P  :P  :P
Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen rijden automatisch)
John,

Wanneer komt het eerste filmpje  :D :D :D

Fantastisch alle vorderingen die je maakt. En je documenteert hier ook nog eens enorm goed.

Groeten Daan,

p.s. veel testkilometer plezier
Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen rijden automatisch)
Daan,

ben nog volop aan het testen en ik kom nog zaken tegen die ik niet kan verklaren. Eerst moet ik dit allemaal begrijpen alvorens verder te gaan. Hoe moeilijker je het baanplan gaat maken hoe lastiger het wordt een fout te analyseren :wink:

Als doel had ik gesteld dat het schaduwstation moet werken op de verjaardag van mijn jongste zoon op 20 mei. Ondanks de tegenslag met het in werking krijgen van de HSI ben ik nog steeds van mening dat dit haalbaar moet zijn. Als het zover is dan zal er ook een fimpje komen. Je zult dus nog even geduld moeten hebben :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen rijden automatisch)
complimenten over hoe je je vorderingen omschrijf.

Ook ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groeten,
Ilja
Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen rijden automatisch)
Nou Tilly,

Dit is wel het mooiste project wat ik tot nu toe ben tegengekomen.
Mooi baan ontwerp en prima uitvoering.

Iets om jaloers op te zijn.

Ik begrijp dat je vrouw ook deels meedoet, is er op het forum ook een draadje voor partners die hun partner kwijt zijn aan deze hobby  :lol:
Een soort van lotgenoten.

Ga zo door, ik blijf je volgen.

Re:Tilly?s modelbaanproject (De eerste treinen rijden automatisch)
Citaat van: daanknoben op zaterdag 25 april 2009, 19:48:11
Fantastisch alle vorderingen die je maakt. En je documenteert hier ook nog eens enorm goed.

Ik wil een van de eerste exemplaren van het boek, gesigneerd door de auteur zelf !
Re:Tilly?s modelbaanproject (Wissels werken niet ....)
Ed,

bedankt voor het compliment.

Huub,

:lol: :lol: :lol:

Nu de loks probleemloos hun rondjes draaien en de terugmelding feilloos werkt, zijn we vanmorgen begonnen met het programmeren van de wissels. Zoals jullie eerder in dit draadje hebben kunnen lezen maak ik gebruik van Märklin wisselaandrijvingen 74490 en wisseldecoders S-DEC-4-MM van Littfinsky. In Koploper onder "Digitale onderdelen" een wisseldecoder ingegeven en deze volgens onderstaand schema aangesloten:



De decoder vervolgens mbv de handleiding geprogrammerd op adres 1 wat als volgt gaat:

1) Bedien programmeer toets S1 op de decoder.
2) De wisselaandrijving op uitgang 1 gaat met een takt van 1.5 seconden op en neer.
3) Via koploper uitgang 4 van de decoder bediend en de takttijd van schakelen van de wissel op uitgang 1 gaat in eerste instantie sneller en daar weer langzamer op en neer. Dit betekent dat de decoder geprogrammerd is op adres 1(wissel 1 t/m 4)
4) Vervolgens mbv programmeertoets S1 de programmering vastgelegd. Dit betekent dat de decoder geprogrammerd is op adres 1(wissel 1 t/m 4)

Alles lijkt dus goed te gaan maar als nu de wissel(1) vanuit koploper bediend wordt dan gebeurd er niets :( Nou ja niets, af en toe trekt de spoel aan, blijft aangetrokken en wordt zelfs heet :shock: Dit kan alleen gestopt worden door de spanning uit te schakelen :(

Op onderstaande schermprint is te zien dat de opdrachten vanuit Koploper via DDW naar de decoder gestuurd worden.



Om alle neven invloeden uit te sluiten heb ik vervolgens een andere decoder uitgebouwd en als enigste component aangesloten op het digitale systeem. Ook een spiksplinternieuwe aandrijving genomen maar opnieuw helaas met hetzelfde resultaat. Ik ben nu ten einde raad. Wie o wie heeft een idee wat hier mis kan zijn?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hoi John,

Draai de rijstroomdraden eens om. De DCC variant moet op een bepaalde manier aan de rijstroom is mijn ervaring anders wordt het niet veel.

Gr. Remco.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Remco,

dan gebeurd er helemaal niets. Het gekke is dat na het terug zetten van de aansluitingen de wissel na bedienen vanuit koploper, 1x schakelde :? Daarna weer niets meer :(

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hm en programeren kon ook niet met de draden omgekeerd ? Of heb je dat niet geprobeerd ?

Hier was namelijk ook een discussie aan
de gang over een SDEC maar dan DCC waar het dus wel hielp, hoe gek ook eigenlijk.

Gr. Remco.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Wissels werken niet ....)
Citaat van: Tilly op vrijdag 01 mei 2009, 18:03:37
Wie o wie heeft een idee wat hier mis kan zijn?

John,

Misschien kun je proberen om de voeding van de decoder ook aan te sluiten op de digitale stroom. In de documentatie van Littfinski staat een ander aansluitvoorbeeld, waarbij de externe verzorging van de decoder doorgelust wordt met de digitale spanning. Dit staat uitgelegd in dit bestand van hun website: http://www.ldt-infocenter.com/page/page_098.zip. Misschien heb je hier iets aan?

Groetjes,
Rob
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Remco,

heb dit zojuist geprobeerd echter zonder resultaat. Toen ik de draden weer terugdraaide kon de decoder weer volgens voorschrift geprogrammeerd worden. De draden zitten dus goed.

Rob,

lijkt mij geen verschil te maken maar zal dit morgen proberen. Nu eerst barbequen :D :D :D

Groetjes en tot zover bedankt voor het meedenken, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Ok wazig, kun je niet programeren met een losse centrale ?

En aansluiten op je railspanning kan wel maar onthoud dan wel dat je redelijk wat vermogen gaat snoepen van je
railspanning.

Gr. Remco.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
John,

Jij aan de BBQ en wij zitten met het probleem. :wink:

Onderstaand plaatje is van jezelf.



Worden jouw decoders ook gevoed vanuit de trafo's die de booster voeden? Of gebruik je een aparte trafo die helemaal nergens anders aan hangt?

Gr, Ben.

Edit Johan foto aangepast
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Algemene forumregels:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7040.0

Foto's mogen een max.afmeting hebben van 800 x 600 pixels.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Ben,

het smaakt heerlijk :lol: :lol:

Decoder wordt vanuit dezelfde trafo gevoed, 17.2V. De baanspanning is volledig losgekoppeld.

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Voedt de decoder eens met de baanspanning i.p.v. (dezelfde) trafo.
Denk wel aan de correcte aansluiting met Rood en Bruin.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Citaat van: Freak op vrijdag 01 mei 2009, 20:01:28
Algemene forumregels:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7040.0

Foto's mogen een max.afmeting hebben van 800 x 600 pixels.

Mvg,
Peter
Da's voor mij niks nieuws, plaatje is van John, staat al op de plaatjes server, hoe kun je die dan verkleinen?

Citaat van: Tilly op vrijdag 01 mei 2009, 20:02:28

Decoder wordt vanuit dezelfde trafo gevoed, 17.2V. De baanspanning is volledig losgekoppeld.


Zie onder, geel en bruin correct aangesloten en niet verwisseld?



Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Ben en alle anderen,

Peter(freak) is vanavond nog even bij mij komen kijken en we hebben de decoder aangesloten op de digitale spanning.

Het probleem was daarmee echter niet opgelost. De programmeerprocedure lijkt goed te gaan maar de wissel schakeld dan wel, dan niet en af en toe blijft deze continu een spoel aansturen :( Volgens Peter zou dit iets te maken kunnen hebben met de combinatie DDW/S-DEC-4-MM van LDT en dan met name de nieuwste versie decoder. Op de decoder staat als serienr REV.2.1, of dit een nieuwste versie is :?:

In dit draadje zijn trouwens ook al problemen gemeld met deze decoder in combinatie met CS2.

Maandagavond gaan we Jaap Kramer om advies vragen, zodra ik meer weet horen jullie het van me.

Peter, bedankt voor de moeite en misschien kun je hier nog een technische aanvulling op geven en als je dan toch bezig bent dan mag je ook uitleggen waarom je de trafo die gebruikt wordt voor het voeden van de booster niet mag gebruiken voor het voeden van de wisseldecoders :wink:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Citaat van: Tilly op zaterdag 02 mei 2009, 00:04:49
Het probleem was daarmee echter niet opgelost. De programmeerprocedure lijkt goed te gaan maar de wissel schakeld dan wel, dan niet en af en toe blijft deze continu een spoel aansturen :( Volgens Peter zou dit iets te maken kunnen hebben met de combinatie DDW/S-DEC-4-MM van LDT en dan met name de nieuwste versie decoder. Op de decoder staat als serienr REV.2.1, of dit een nieuwste versie is :?:
Voor zover dat wat toevoegt: mijn decoders (een jaar of 3 oud) hebben ook Rev 2.1. Voor zover ik weet is de hardware niet veranderd.

Las op Stummi problemen met de decoders door een verkeerde weerstand R6. Deze moet 220kOhm zijn. Waard om effe te checken.



Zelf denk ik dat het vanuit DDW niet goed gaat zoals Peter ook al suggereert. Uit wat je me gisteren mailde per PB lijkt het er op dat de decoder continue aangestuurd wordt waardoor de spoel bekrachtigd blijft.

Gr, Ben.

Gr, Ben.
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Citaat van: spoorman op zaterdag 02 mei 2009, 08:29:44Zelf denk ik dat het vanuit DDW niet goed gaat zoals Peter ook al suggereert. Uit wat je me gisteren mailde per PB lijkt het er op dat de decoder continue aangestuurd wordt waardoor de spoel bekrachtigd blijft.
Het is tijdkritisch. Het programmeren is geen probleem. Bij het testen van de decoder met wissel schakelt deze een tijdje niet, dan ineens enkele keren achter elkaar om vervolgens weer een aantal opdrachten de moeten missen om weer vervolgens één a twee keer weer normaal te functioneren.
Op Internet kom je ook dergelijke problemen tegen waarbij vermeld wordt dat de eerste x aantal adressen niet aan te sturen zijn.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Ben, Peter,

heb de weerstand op R6 even gecontroleerd, hier een foto:



Volgens mij is dit een 13KOhm weerstand maar dit is niet mijn vakgebied dus als ik het mis heb laat het even weten.

Ook nog geprobeerd de decoder te programmeren als zijnde decoder 5. De wissels dus op uitgangen 17 en 18 maar ook nu dezelfde problemen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hoi John,

Citeer"...dit is niet mijn vakgebied ..."

Het mijne wel ;)

Dit is: Rood Rood Zwart Oranje -> 2 2 0 000 dus 220KOhm.


Verder, zie het niet als kritiek hoor maar als vraag:

Waarom 'bezuinig' je op je Digitale componenten ? Het lijkt me dat je meerdere duizenden, zo niet 10 duizenden euro's in je baan stopt. Ik zou zeggen: geef 370 euro uit voor een IB, en 99% van je problemen zijn de wereld uit. Dat voorkomt de frustraties die je nu hebt ( en waarschijnlijk nog zult krijgen... ) b.v. de grote afstanden waarover de s88 bus over/langs je baan loopt. Een baan van deze afmetingen ( en zoveel geinvesteerde moeite en geld ) verdient een betrouwbaar digitaal systeem met dito terugmelding. b.v.via LocoNet.

Ik weet niet met hoeveel treinen tegelijkertijd je wilt gaan rijden, maar als 32 goed genoeg is, is de nieuwe IB-COM misschien iets voor jou ( ca 200 Euro )

Grtzz,

Karst
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo John,

Kun je zelf nagaan wat de weerstandswaarde is:
http://www.pe1sbn.nl/weerstand.html


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Citaat van: karst.drenth op zaterdag 02 mei 2009, 10:24:47
Waarom 'bezuinig' je op je Digitale componenten ? Het lijkt me dat je meerdere duizenden, zo niet 10 duizenden euro's in je baan stopt. Ik zou zeggen: geef 370 euro uit voor een IB, en 99% van je problemen zijn de wereld uit. Dat voorkomt de frustraties die je nu hebt ( en waarschijnlijk nog zult krijgen... ) b.v. de grote afstanden waarover de s88 bus over/langs je baan loopt. Een baan van deze afmetingen ( en zoveel geinvesteerde moeite en geld ) verdient een betrouwbaar digitaal systeem met dito terugmelding. b.v.via LocoNet.

Ik deel je mening maar de IB op dit forum is vloeken in de kerk. :wink: De 14 stappen in MM ervaren Marklinisten als een beperking om nog maar niet te spreken over het ontbreken van MFX (wat overigens niks toevoegt aan rijplezier).

Gr, Ben.
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Ben,

Ben zelf in het bezit van een IB maar je vergeet nog iets, de brakke seriële communicatie. Of je moet er maar weer zo’n kastje bij kopen.

Hiernaast ben ik ook in het bezit van een ECoS.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Peter,

Mee eens. Maar een kastje van 22,50 euro t.b.v. LocoNet communicatie is een uitgave van niks. Heb ongeveer ?18.000 geinvesteerd in de  hobby door de jaren heen......

En met een Ecos kun je ook geen LocoNet toepassen.

Maar goed, on topic naar de problemen van John.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Wow, ziet er zeer ingewikkeld uit! :shock:
ik hou t wel op plug and play, maar wel bewondering hiervoor mannen! 8)

Succes ermee, ik zie het wel wanneer er weer treinen op de foto's staan! :lol: