Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Peter,

je hebt alweer gelijk 8) Gelukkig dacht ik hieraan tijdens het solderen en ben er dus mee gestopt. Laat het voorlopig ongesoldeerd hangen :wink:

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,

Omdat ik eenzelfde angst had van het vermogen dat nodig is voor stilstaande treinen, laat ik koploper altijd de verlichting uitschakelen in de schaduwstations. Ik heb een aantal zelf omgebouwde locs met gloeilampen en dat scheelt altijd weer een beetje.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Arjan,

dit scheelt inderdaad. Er moeten in ieder geval keuzes gemaakt gaan worden:


  • Of extra boosters
  • Of alles uitschakelen via decoders, dus ook in personenrijtuigen
  • Of ieder blok stroomloos kunnen schakelen
  • Of ???

Tijdens het testen zullen we wel zien.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,  Ik heb gisteren een update 2.04 op mijn CS1 gezet, zodat ik een booster van esu ( ecosboost 4A ) kan gebruiken, hier is ook een 8 A versie van, je moet er op letten dat de booster MFX locs aan kan en dus terugmeld aan je CS1 (of 2). In combinatie met bijv koploper is stroomloos zetten van secties geen optie. vr gr Arie
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Boosters welke een stroomsterkte van 8A kunnen leveren zijn strikt genomen niet bedoelt voor HO. Realiseer je dat wel als je die toepast.

B.v. wat gebeurt er bij een fikse kortsluiting: er gaan flinke stromen door je bedrading terplekke en dit is niet zonder gevaar (brand) of schade aan je rail of materieel!

Citaat ESU:
Der ECoSBoost wird in zwei Varianten angeboten: Die 4 Ampere-Variante ist ideal für H0 und kleiner, während eine 8 Ampere-Variante für Gartenbahner gedacht ist.

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
 :x, Sorry, dat wist ik niet, heb me alleen op de 4A geconcentreerd, Arie
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Arie,

bedankt voor de tip maar ik wilde niet verder gaan dan 5A. Heb hier nog 3 kleine kinderen rondlopen en wil daar natuurlijk geen enkel risico mee nemen. Huub is een booster voor mij aan het maken en begrenst deze ook op 5A.

Groetjes, John

PS: Nicole ligt nog steeds in het ziekenhuis en de mate van ontsteking is nog onduidelijk. Morgen hopelijk meer nieuws :( :( :(
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Sterke voor jullie toegewenst, Arie
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,

Ook van mij sterkte en beterschap aan Nicole.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo John.
Net weer "even" een flink stuk bijgelezen en gekeken. gaat allemaal super en gesmeerd!

Ook gelezen dat je vriendin al een aantal dagen ziek is en nu in het ZH ligt.
Natuurlijk veel succes met de bouw van de baan maar, nog veel meer, sterkte met je vriendin en dat ze maar snel iets aan deze ontsteking kunnen doen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John, Nicole en jij veel sterkte toe gewenst.
Ik weet wat onzekerheid is.

Aart
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
john ook van mij veel strekte voor jullie hele fam.
m.v.g. ron.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Ja John,

Ook van mijn kant veel beterschap gewenst voor je vriendin.

Groet,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
hoi john,

veel beterschap voor je vriendin;

Wim
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hoi John,

Veel beterschap gewenst voor je vriendin.
En dat ze maar gauw weer naar huis mag.

Groet Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Jongens,

allemaal bedankt voor jullie reacties. Nicole is vandaag gelukkig weer thuis gekomen :D :D :D Ze heeft 1 of andere vorm van "diverticulitis" waardoor ze een ontsteking aan de dikke darm heeft gekregen. Ze moet het voorlopig rustig aan doen, de volgende week gaan ze haar verder onderzoeken. Maar het belangrijkste is dat ons gezinnetje weer compleet is :D :D :D

Groetjes en nogmaals onze dank, Nicole en John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Het is fijn dat ze weer thuis is, scheelt een hoop heen en weer rijden naar het ziekenhuis.

Groet Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
welkom thuis nicole  :D
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo allemaal,

nu het zich thuis weer enigsinds genormaliseerd heeft en het met Nicole naar omstandigheden weer goed gaat, hebben we weer even tijd gehad om aan de modelbaan te werken. Bij deze update wil ik even terugkomen op een citaat van Piwie:

Citaat van: Piwie op dinsdag 10 maart 2009, 19:26:04
Hallo John,

Denk er wel aan dat je bij het uitbreken van de tandjes de scherpen randjes weg doet met een klein vijltje of stanleymesje, anders kunnen je draden beschadigd raken.

Groeten Piwie.

Op onderstaande foto is dit duidelijk te zien. De randen waar zo?n schotje afgebroken is zijn inderdaad vlijmscherp :!: :!: :!:



Om ervoor te zorgen dat tijdens het kabeltrekken de draden hierdoor niet doorgesneden worden heb ik de scherpe kantjes eraf geslepen met een dremel. Met een mes of iets dergelijks lukte mij dit bijna niet. Na bewerking ziet dit er dan als volgt uit:



Net als Piwie geef ik hierbij het advies om hier tijd voor te pakken en dit niet te onderschatten.

Ga de komende dagen verder met het aansluiten van de terugmeldmodules. Om aansluitfouten zoveel mogelijk te beperken heb ik een simpele Exelfile gemaakt waarin de contactnrs ingetekent staan. Zo ziet die eruit:



Dat was het weer voor nu. Vragen en/of opmerkingen? Laat ze maar komen :D

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,

We hebben er al eerder over gediscussieerd: 3 melders per blok is totaal overbodig. Twee volstaat, zeker in een schaduwstation. Nr1 en en 2 kun je combineren, je hebt dan toch volledige detectie en je spaart centjes uit. 8)

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Ben,

dan heb ik het toch niet helemaal begrepen :? Deze aansluitingen zijn bijna klaar en zodra Koploper operationeel is kom ik hier hopelijk zelf achter 8)

Groetjes en bedankt voor de opmerking, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo allemaal,

De bekabeling van de terugmeldmodules ziet erin. Vervolgens konden de deksels van de kabelgoten geplaatst worden. Om helemaal de puntjes op de ?i? te zetten heb ik vervolgens de ?gaten? tussen de kasten en het schaduwstation dicht gemaakt met uitneembare afvalstroken Trespa. Dit ziet er dan als volgt uit:



De komende week gaan we verder met het aansluiten van de wissels.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Jeetje John, jij laat er geen gras over groeien:) goed man.

Groeten Daan,
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
strak werk hoor
het ziet er echt super uit
complimenten
groet robert
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Ziet er erg netjes uit John!!

Gr.
Rutger
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo John.
Fijn dat Nicole weer lekker thuis is!
En de baan gaat dan weer crescendo natuurlijk! 8)
Heb je "stiekem" al gauw een beetje gereden of kun je jezelf nog wel beheersen? :roll: :wink:

Ziet er wel erg mooi en bijzonder strak uit.
Veel succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
mijn complimenten met de strakke en schone werkwijze.

en mijn complimenten dat je geen short cuts neemt.

ik blijf het draadje volgen

gr
martijn
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo John,

Las dat Nocole weer thuis is dat is goed nieuws maar wens jullie nog wel sterkte in de onderzoeken die nog moeten plaats vinden.

Maar je bouw van je schaduwstation ja dat gaat supper zeg wat een opervlakte.
Heel toppie van het bouwverslag heel erg netjes.

Groet Wim.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,

Mooi dat Nicole weer thuis is. En dan heb je ook nog eens netjes aan de baan gewerkt. Hoe je het voor elkaar krijgt om je in tehouden en niet gewoon te gaan rijden...... :roll:
Mooi gedaan, en ga zo door :mrgreen:

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Man man, wat een werk ! Ik heb echt heel veel bewondering voor je aanpak. Maar ik zie op de laatste foto wel een raar verschijnsel....allemaal rommel en gereedschap op de grond :D
Haha, ik kan niet wachten tot je aan de baan zelf begint met scenery en de bruggen....
Bedankt weer voor de update, ik vind het een top topic !
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Gijs,

Het is nu weer klinisch schoon :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Albert-Jan en Mathijs,

Stiekem hebben inmiddels enkele loks hun rondjes gedraait. Ik kon het inderdaad niet meer houden :lol: :lol: :lol:

Vanmorgen bezig geweest met het aansluiten van de wissels aan de rechterzijde en het leggen van een ringleiding tbv de keerlus. Bij EP-parts hier in Hamont(B) vond ik deze dingen:



Draden kunnen hiermee heel mooi aan de onderkant tegen platen geplakt worden. Ze zijn goedkoop en makkelijk en snel aan te brengen. Dit ziet er dan zo uit:



Draden van 1.5mm2 gaan er net niet doorheen maar deze beugeltjes kunnen heel gemakkelijk ietjes opgeboord worden. Dunnere draden zijn geen enkel probleem en kunnen met meerdere samen erdoor gelust worden.

Zo, dat was het weer voor deze keer.

Groetjes en tot de volgende update, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Handig toch hè dat er zoveel bruikbaars te vinden is voor op en rondom de modelbaan :D
Ziet er inderdaad netjes uit zo.

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Die clips zijn er eigenlijk voor om een tyrep (trekbantje) doorheen te schuiven,maar zeker is dat dit ook ff niet slecht is... :lol: Erg netjes hoor.

Mvg: Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John, het zijn inderdaad clips voor tyreps, maar wat jij er mee doet kan natuurlijk ook.

Wel een TIP, schroef ze wel vast, de lijm laat na een tijdje los, ik heb er zelf al honderden gebruikt in mijn werk en weet dat de lijm het op een gegeven moment niet houd, zelfs niet als de ondergrond is ontvet met bv. spiertus.

Voor de rest complimenten voor al je werkzaamheden, ik volg het met veel plezier.

Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
john,

Wat ziet dat er allemaal netjes uit.
Ik heb bewondering voor je werkwijze.

Groet Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
heb ff een tip i.v.m. de gootjes die john gebruik.

schijnt nogal moeilijk aan te komen zijn en zo ja erg duur.

bij de gamma heb ik zoiets gezien wat k25 en k40 rail heet.

is een dichte rail dus niet met die gleufjes om de kabel door te doen, dus die moet je zelf zagen.

maja beter iets dan niet te krijgen..  :lol:

kan een alternatief zijn  :P

groetjes ron.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hoi Ron,

Zo moeilijk is er niet aan te komen, je kunt ze online bestellen bij http://www.elektroonline.nl/
categorie Goten en Kokers voor Euro6,68,-/2M lengte...artikel nr.3451

't werdt keurig thuis bezorgd inclusief de kroonsteentjes die ik kocht voor de ringleidingen.

Groetjes,
Rutger

Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Citaat van: degeluidsman op maandag 23 maart 2009, 19:48:33
John,

Wel een TIP, schroef ze wel vast, de lijm laat na een tijdje los, ik heb er zelf al honderden gebruikt in mijn werk en weet dat de lijm het op een gegeven moment niet houd, zelfs niet als de ondergrond is ontvet met bv. spiertus.

Peter

Hallo John,

Hier kun je echt wel rekening mee houden deze laten zeker in een loop van tijd los.

Groet Wim
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
een andere mogelijkheid is door tweepolig kroonsteentjes over de draden te schuiven (daarvoor de vier schroefjes verwijderen).
een kroonsteentje is ook makkelijker vast te schroeven.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Jongens,

ik ga ze nu nog vastschroeven anders slaap ik niet vannacht, jullie zijn bedankt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Citaat van: de Hoeve op maandag 23 maart 2009, 21:52:09
een andere mogelijkheid is door tweepolig kroonsteentjes over de draden te schuiven (daarvoor de vier schroefjes verwijderen).
een kroonsteentje is ook makkelijker vast te schroeven.

Dit is inderdaad ook een goeie, dit forum lijkt wel een denktank :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo allemaal,

hier zijn we weer :D Vandaag het schakelpaneel aan de rechterzijde bekabeld. In eerste instantie zou ik soldeerplaten bebruiken zoals jullie hieronder op de foto kunnen zien:



Het zit op een lastige plaats en het solderen op deze plek bleek voor mij toch te hoog gegrepen. Na een hoop getier en gevloek heb ik besloten om deze te vervangen door printplaatjes met daarop gesoldeerde schroefconnectors. Lekker makkelijk aan het buro te solderen en vervolgens op de bestemde plaats te schroeven. Dit ziet er dan als volgt uit:



Het paneel aan de rechterzijde is nu volledig klaar. Wissels zijn aangesloten en de wisseldecoders zijn voorzien van voedings- en digitale spanning. De komende dagen is het paneel aan de linkerzijde aan de beurt.

Huub heeft de booster werkend. Hij moet nog enkele zaken afmonteren en dan kan het feest eindelijk gaan beginnen. Als alles volgens planning verloopt dan kunnen we aankomende dinsdag de ?centrale? gaan installeren. Een langverwacht moment is dan aangebroken :D :D :D

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re: Tilly’s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 maart 2009, 20:13:18
Huub heeft de booster werkend. Hij moet nog enkele zaken afmonteren en dan kan het feest eindelijk gaan beginnen. Als alles volgens planning verloopt dan kunnen we aankomende dinsdag de “centrale” gaan installeren. Een langverwacht moment is dan aangebroken :D :D :D
Das mooi dat Huub de booster werkend heeft. Succes met het installeren en we horen wel hoe het afloopt.

Mvg,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,

We wachten in spanning af :D.

Groeten Piwie.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hoi John,

Het ziet er tot dusver errug profi uit.  :shock:
Als de rest van de opbouw met straks de scenery er net zo mooi uit ziet, Kun je met recht trots zijn op je baan.

tot nu is het 

groetjes
Henk
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,

de bekabeling gaat erg netjes, wel een hoop werk zo te zien.
succes verder!

groeten,
Joram
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Voor de nieuwsgierigen onder ons een afbeelding van het geteste en werkende exemplaar. alles wordt gemonteerd op de koelplaat en dat is de volgende stap.

De editsbooster in de 5 Ampere-versie heeft diverse toevoegingen gekregen:

Er wordt gedetecteerd of er signaal uit de computer komt. zoniet, wordt de booster standby geschakeld. MRDirect en DDW doen dat ook wel, maar.....

De interface naar de computer is met optocouplers uitgevoerd.
Zo kan er nooit een elektrisch probleem je PC opblazen.

De kortsluitterugmelding  naar de computer heeft een eigen voeding gekregen met een losse lichtnetadapter (voorlopig). Er bleek een extra schakeling nodig om de terugmelding op RS232-niveau te brengen; met name MRDirect werkte niet goed in de simpele opzet, vandaar dat extra printje.

De editsbooster heeft de onhebbelijkheid om de kortsluitmelding om te draaien. Ik bedoel: de detectieuitgang blijft mooi nul Volt tot dat je gaat overbelasten of kortsluiten, dan komt er spanning uit.
Schakel je de booster uit (met de software), blijkt er wel spanning uit te komen en sluit je vervolgens de baan kort, dan is die spanning weg........
ook dit is opgelost in de toegevoegde schakeling. Dat was met name nodig om MRDirect in te laten schakelen; MRDirect ziet bij inschakelen kortsluiting en wil niet werken. Met DDW was dit probleem er niet.

Alvorens een trafo te kopen, gaan we eerst uitproberen met 2 stuks M* regeltrafo's die John nog heeft liggen. Alles is dan direct veilig omdat alle lichtnetverbindingen met goedgekeurde fabrieksapparatuur gemaakt worden.
om te zien of de trafo's goed zijn aangesloten heb ik er maar een ledje tussen gezet: we willen dubbelfasige gelijkrichting en als je de stekker van 1 trafo verkeerd om in het stopcontact steekt, kan het net verkeerd zijn. Het ledje blijft dan uit.

Met dank aan Peter (Freak) voor de geleverde informatie, waarmee e.e.a. een heel stuk sneller gerealiseerd kon worden.

grv Huub


Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo John,

Ziet er goed uit, ben benieuwd als alles werkt.

Groeten Piwie.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hoge school electro, tenminste voor een leek als ik. Complimenten!

Ziet er goed uit en met die 5 amp moet John toch wel even vooruit kunnen in z'n schaduw station.

Ben benieuwd naar de trails
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Huub,

hartelijk dank voor je bijdrage.

Nu Huub voor mij een goedkope booster aan het maken is, is er budget over voor leukere dingen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Deze kwam vandaag voor me binnen:



Een BR 03.10 van de DRG(Märklin artnr 37911) Het geeft ook heerlijk gevoel dat je nu(na 25 jaar) een nieuwe aanwinst direct kunt laten rondrijden op je eigen baan. Vooralsnog analoog maar daar komt de volgende week hopelijk verandering in :D :D :D

Huub, deze heb ik aan jouw te danken, ik zal je rijkelijk belonen :D :D :D

Groetjes, John

Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hoi John,

Gefeliciteerd met deze beauty. 8)

Gr.
René