Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Dinsdag 07 September 2010, 23:39:16
Startpagina 3railforum Website 3railforum Wiki 3railforum Foto-album Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Nieuws: We hebben een 3railforum wiki gelanceerd! -Lees hier meer ... -

+  3railforum
|-+  Märklin modellen
| |-+  Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  lawaai
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: lawaai  (gelezen 876 keer)
Benno
Nieuwe Gast  
*

« Gepost op: Dinsdag 06 Januari 2009, 23:07:51 »

hallo

kan iemand mij mededelen hoe ik het geratel van de slepers over mijn C rail kan wegkrijgen, ik heb laatst op een treinenbeurs 2 wagonrijtuigen gekocht met verlichting, van 1 wagon bleef de verlichting knipperen dus deze opengehaald en de contacten van de lampjes op de verlichtingsrail vast gesoldeerd dus dat was opgelost, maar wat mij opvalt is dat die wagons een ongelofelijke herrie maken via de  slepers op de rail, weet iemand de oplossing hiervoor of moet ik nieuwe slepers kopen.

2e vraag, ik heb een loc die hetzelfde probleem heeft en over de wissels de ene keer wel genoeg spanning krijgt om door te rijden en de andere keer stopt de loc ongeveer op het midden van de wissel, de andere locs die ik heb hebben dit probleem niet, is bij deze loc ook bv de sleper niet goed?

de slepers van de wagons en de loc zien er nieuw uit.

ik hoop dat er iemand is die mij de oplossing kan aandragen.

gr Benno
Kappa
Stamgast

Waar zouden we gaan zonder (model)spoorbaan.

« Antwoord #1 Gepost op: Woensdag 07 Januari 2009, 00:39:27 »

Slepers maken wel een slepend geluid (Tja anders had het geen sleper geheten..... Laughing).
Maar een ratelend geluid is wel raar.
Het kan zijn dat je sleper(s) scheef staan en één slepereind over de puko's ratelt.

Groeten Ad

Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht doen lopen.
Gerard
Moderator

intentionaly left blank

« Antwoord #2 Gepost op: Woensdag 07 Januari 2009, 00:50:45 »

Misschien zijn die slepers "hol"? Het midden van de sleper is iets hoger dan de uiteinden van de sleper.
Je moet ze voorzichtig buigen, zodat ze iets "bol" gaan staan. Hiermee bedoel ik dat het midden van de sleper iets meer naar beneden komt.

Deze truc leerde ik van mijn dealer nadat ik ratelend lawaai van een sleper had gehoord. Daarna was de sleper een heel stuk stiller.

Eenzelfde truc werkte ook bij een voor 3-rail omgebouwde Roco-loc die nogal haperend reed. Daarna reed (en rijdt) de loc als een zonnetje.

Groetjes, Gerard.

You ain't much if you ain't Dutch Mr. Green.

&

Acido
Speciale Gast

Stand 7 :-)

« Antwoord #3 Gepost op: Woensdag 07 Januari 2009, 10:18:48 »

Op C-rails luistert het heel nauw. Hol, bol en scheef zorgen allemaal voor meer lawaai dan nodig. Het is echt een kwestie van heel voorzichtig steeds een beetje buigen, zo weinig dat je het met het blote oog nauwelijk kunt zien, totdat je een stand hebt gevonden waarin het geratel het minst is. Soms krijg je het niet helemaal weg en blijf je het horen, vooral op C-rails. Op K-rails hoor je de slepers (én de trein) nauwelijks en op M-rails worden ze overstemd door het rijgeluid...

Succes,

Martijn
« Laatste verandering: Woensdag 07 Januari 2009, 10:20:20 door Acido » Gelogd

BR53
Toffe Gast
**

« Antwoord #4 Gepost op: Woensdag 07 Januari 2009, 10:24:08 »

Op C-rails luistert het heel nauw. Hol, bol en scheef zorgen allemaal voor meer lawaai dan nodig. Het is echt een kwestie van heel voorzichtig steeds een beetje buigen, zo weinig dat je het met het blote oog nauwelijk kunt zien, totdat je een stand hebt gevonden waarin het geratel het minst is. Soms krijg je het niet helemaal weg en blijf je het horen, vooral op C-rails. Op K-rails hoor je de slepers (én de trein) nauwelijks en op M-rails worden ze overstemd door het rijgeluid...

Succes,

Martijn

Slepers kosten overigens net niks. Je kan dus altijd een nieuwe onder je spullen zetten.
Voor die wagons zou ik de grootste maat nemen (als dat mogelijk is). Heb je een mooi groot contactvlak en de minste kans op ratelen.

Succes

Groeten,
BR53
Benno
Nieuwe Gast  
*

« Antwoord #5 Gepost op: Woensdag 07 Januari 2009, 11:58:37 »

allemaal bedankt voor het advies en ik ga er aan werken

Benno
Kappa
Stamgast

« Antwoord #6 Gepost op: Donderdag 08 Januari 2009, 11:55:34 »

Slepers kosten overigens net niks. Je kan dus altijd een nieuwe onder je spullen zetten.

Nou ja, niks......koop er 10 en je bent ruim €25,- kwijt......

Groeten Ad

Acido
Speciale Gast

Stand 7 :-)

« Antwoord #7 Gepost op: Donderdag 08 Januari 2009, 20:40:18 »

Nou ja, niks......koop er 10 en je bent ruim €25,- kwijt......

Tjah... Als je het zo bekijkt zijn oordoppen goedkoper Razz

Robber
Vaste Gast

« Antwoord #8 Gepost op: Vrijdag 09 Januari 2009, 08:43:43 »

Voor die wagons zou ik de grootste maat nemen (als dat mogelijk is). Heb je een mooi groot contactvlak en de minste kans op ratelen.

Succes

Groeten,
BR53

Een nieuwe sleper aanschaffen geeft niet de garantie dat je een 'stille' sleper hebt. Soms komen ze hol of bol uit de verpakking. Als je echt een stille sleper wilt hebben moet je de Roco fluistersleper een proberen. Ze zijn er in 2 maten. Ze passen helaas niet overal onder, maar als ze passen heb je wel een echt geruisloze sleper.

groeten van Rob
Kappa
Stamgast

« Antwoord #9 Gepost op: Vrijdag 09 Januari 2009, 09:59:47 »

2e vraag, ik heb een loc die hetzelfde probleem heeft en over de wissels de ene keer wel genoeg spanning krijgt om door te rijden en de andere keer stopt de loc ongeveer op het midden van de wissel, de andere locs die ik heb hebben dit probleem niet, is bij deze loc ook bv de sleper niet goed?
Is dit soms een kleine lok, zoals een Br 260/360, of iets vergelijkbaars?
Het kan voorkomen dat deze loks op wissels haperen, doordat de wielen door het puntstuk worden opgetilt en zo het elektrisch kontakt met de rail verliest.
Kijk of de lok niet vervuild is.
Rijd eens heel langzaam over de wissel en kijk waar ie stopt, misschien vind je dan een oorzaak.

Groeten Ad

marklinfanaat
Zeer toffe gast

NS 1828 + ICL

« Antwoord #10 Gepost op: Zaterdag 19 Juni 2010, 10:20:26 »

ik heb net een C-rail ronde gemaakt en ik vind dat bij het rond rijden erg veel lawaai maakt, hoe kan je dit oplossen, ligt het aan de c-rails of aan marklin rails in het algemeen, dus maakt k-rails ook erg veel lawaai, ik heb het nu niet over sleper lawaai maar enorme rij lawaai. Ik heb altijd fleischmann Profi gehad en die was qwa rijgeluid erg stil.

dus kan er met marklin rails nog oplossing maken of moet ik terug naar fleischmann profi  Razz
Johnnytrein
Stamgast

« Antwoord #11 Gepost op: Zaterdag 19 Juni 2010, 10:52:32 »

Nu vergelijk je wel 2 rail zonder sleper met 3 rail met puntkontakten en een sleper.  Confused

Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.
gerrie
Toffe Gast
**

« Antwoord #12 Gepost op: Zaterdag 19 Juni 2010, 11:08:53 »

Hoi allemaal sleper is altijd bij geluid een gevoelsmatigheid van afstellen.
Ik ben er zelf al eens een uur of langer mee inde weer geweest soms wat meer druk op de puko geven soms rechter hol of bol met
mondtjes maat verbuigen.
Groetjes ger

mathijs-spoor3
Nieuwe Gast  
*

« Antwoord #13 Gepost op: Woensdag 28 Juli 2010, 19:37:05 »

ik heb hetzelfde gehad bij mij stond de sleper heel strak door te buigen kun je hem wel afstellen

gr. matthijs
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte