Hallo mensen,
Na enkele dagen van zorgvuldige planning, ben ik afgelopen week begonnen met het bewerken van de draaistellen van de Krokodil. Omdat de draaistellen andersom komen te staan voor de Ce 6/8 14201, moesten bepaalde delen verwijderd worden. Dat is deels gedaan door te zagen en deels door frezen.
Het nokje, bovenaan het motorblok is verkleind en het nokje onderaan, is verlaagd. In de permanent magneet heb ik een overeenkomstige uitsparing gemaakt. Deze viel overigens kleiner uit, dan ik vooraf dacht. Vervolgens heb ik de motor even bij wijze van proef samengebouwd om te kijken of alle delen goed lopen (gewoon, zonder koolborstels erin) De wielen konden vrij draaien. Ik heb deze vrije loop even gecheckt met een ander model (37131, Eb 3/5 stoomlok; even de koolborstelveren van de koolborstels afgehaald) de "manier" van vrije loop is nagenoeg hetzelfde. Omdat ik al stukjes weggefreesd had, waren er ongetwijfeld spaanders tussen de (tand-)wielen gekomen. Om elk gevaar van blokkade te voorkomen besloot ik toch maar om de wielen te verwijderen. Dat heb ik gedaan en er bleek toch nog best veel tussen de wielen en tandwielen te blijven zitten. Ik heb toen de bewerkte draaistellen in een badje met wasbenzine schoon gespoeld. Overigens heb ik dat pas gedaan, nadat ik ook de grotere delen verwijderd had. Tevens zijn de zandkisten verwijderd en zijn de voorkanten van elk draaistel versmald. Dat is om ervoor te zorgen dat de loopas speling heeft. Deze loopas wordt straks in een lager in het nog te bouwen voorbouw gelagerd.
Deze voorbouw (eigenlijk zijn het er 2 aan elke kant; zie foto in post 1) wordt van messing gemaakt. Waarschijnlijk zal er tussen de voorbouwdelen een schroefje komen om de voorbouw aan het versmalde deel aan het draaistel te zetten. Lijmen zou eventueel ook kunnen.
Als basis voor de bovenbouw gaat de kast van een Be 4/6 (Roco) dienen. Het brugframe hiervan is eveneens onder handen genomen. Hier is alleen aan de motor-einde het een en ander verwijderd. De oorspronkelijke gaten voor de draaipunten kunnen behouden blijven, al zullen er nieuwe gaten in de onderstellen gemaakt moeten worden. Aanvankelijk had ik het rechter deel (liggend rechts van het frame) nog niet los gemaakt van het hoofdframe. Echter, een check met het motordraaistel erin (kompleet met magneet en schild) liet zien, dat het stel onvoldoende ruimte had om te bewegen. Daarom besloot ik, om het voorste deel ook maar te verwijderen. Nu heeft het motordraaistel voldoende ruimte om te kunnen draaien. Ik dacht even, dat ik aan de binnenzijde van de kap een nokje moest aanbrengen om te voorkomen, dat de kap zou kunnen verschuiven, maar dat bleek niet nodig. De lichtgeleider aan de andere zijde haakt als het ware in de lichtunit in het frame, waardoor de kap niet kan verschuiven(Blij, dat ik dit deel niet behandeld heb) Aan deze kant zal dan volledig met LED verlichting worden uitgerust. In tegenstelling tot de motorzijde, want hier is amper plaats voor een LED. (ja, zelfs daarvoor is te weinig plaats) De lok zal dus een voorkeursrijrichting krijgen.
Nou, en dit moet er dan nog gebeuren. Natuurlijk is dit lang niet alles. Er moet nog veel gebeuren voordat de lok rijvaardig is.
Maar, alles op zijn tijd. Ik heb natuurlijk een goede planning gemaakt voordat ik eraan begon. Veel foto's van het origineel bekeken. Tekeningen bekeken en de draaistellen van de Krokodil.
Er zullen best mensen zijn, die zeggen "Niet zonde om een Krokodil, zo'n mooie lok op te offeren voor deze lok". Dat is natuurlijk wel zo. Aan de andere kant, ik wil een model van deze lok (Ce 6/8 I 14201) En die wil is nu eenmaal groot. Vroeger zag ik ook wel reportages in tijdschriften van ombouwprojecten, waarvan ik dacht "moet dat nou, zo'n soms wel duur model opofferen aan een ander model?". Toen nooit gedacht, dat ik dat toch een keer zou doen.
Goed, tot zover dit berichtje.
Groetjes
Harry Stipkes