Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw van Ce 6/8 I 14201

Gestart door Kroko14253 maandag 29 december 2008, 21:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo allemaal,

Ik plaats de bouw van deze lok hier omdat er een onderstel van een Märklin lok voor gebruikt gaat worden.

Afgelopen zaterdag heb ik een goedkope Märklin Krokodil (bruine 3352) kunnen bemachtigen om als basis te gaan dienen voor de nieuw te bouwen Ce 6/8 I.



zondag de Krokodil geheel uit elkaar gehaald en eens grof bekeken, wat er allemaal moet gaan gebeuren. Van het idee, om een motor van SB Modellbau te gaan gebruiken (zie draadje over de Leichtstahlwagen) ben ik afgestapt. Het moet ook mogelijk zijn, om de permanent magneet andersom te monteren. Daarvoor moeten 2 nokjes verwijderd worden en moet er van de permanent magneet ietsje verwijderd worden.  Verder moet er eigenlijk best wel veel gebeuren aan het originele chassis.
Een paar voorbeelden: -zandkisten weghalen.
                                     -een deel van het "blok metaal" op het motordraaistel verwijderen.
                                     -van het andere draaistel moet het bovenste deel weg.
                                       (de laatste 2, om plaats te maken voor nieuwe draaipunten)
                                     -de kast om de blinde as moet rond worden gemaakt.

Voor de bovenbouw ga ik gebruik maken van delen van een Be 4/6 van Roco. Het brugframe moet ook hier op enkele plaatsen aangepast worden resp. delen verwijderd worden. De bovenbouw behoeft de minste aanpassingen. Het zandvulluikje moet weg en enkele houders om de koelleiding moeten weg. Een beetje passen en meten met bovenbouw op chassis laat zien, dat er voor een koplamp boven (onder de voorruit) heeeel weinig plaats is. Misschien kan er een LED geplaatst worden, maar dat zie ik later wel.

Dit zijn slechts enkele punten van de verbouwing. Er moet natuurlijk veeeeeeel meer gebeuren. Ik weet, dat ik hiermee veel mensen nieuwsgierig maak. Het vormt voor mij dan ook een grote uitdaging, om er iets moois van te maken. ik doe mijn best en houd jullie op de hoogte.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
dat wordt weer een heel mooi project.

ik bllijf dit volgen

Dennis
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo mensen,

Na enkele dagen van zorgvuldige planning, ben ik afgelopen week begonnen met het bewerken van de draaistellen van de Krokodil. Omdat de draaistellen andersom komen te staan voor de Ce 6/8 14201, moesten bepaalde delen verwijderd worden. Dat is deels gedaan door te zagen en deels door frezen.



Het nokje, bovenaan het motorblok is verkleind en het nokje onderaan, is verlaagd. In de permanent magneet heb ik een overeenkomstige uitsparing gemaakt. Deze viel overigens kleiner uit, dan ik vooraf dacht. Vervolgens heb ik de motor even bij wijze van proef samengebouwd om te kijken of alle delen goed lopen (gewoon, zonder koolborstels erin) De wielen konden vrij draaien. Ik heb deze vrije loop even gecheckt met een ander model (37131, Eb 3/5 stoomlok; even de koolborstelveren van de koolborstels afgehaald) de "manier" van vrije loop is nagenoeg hetzelfde. Omdat ik al stukjes weggefreesd had, waren er ongetwijfeld spaanders tussen de (tand-)wielen gekomen. Om elk gevaar van blokkade te voorkomen besloot ik toch maar om de wielen te verwijderen. Dat heb ik gedaan en er bleek toch nog best veel tussen de wielen en tandwielen te blijven zitten. Ik heb toen de bewerkte draaistellen in een badje met wasbenzine schoon gespoeld. Overigens heb ik dat pas gedaan, nadat ik ook de grotere delen verwijderd had. Tevens zijn de zandkisten verwijderd en zijn de voorkanten van elk draaistel versmald. Dat is om ervoor te zorgen dat de loopas speling heeft. Deze loopas wordt straks in een lager in het nog te bouwen voorbouw gelagerd.
Deze voorbouw (eigenlijk zijn het er 2 aan elke kant; zie foto in post 1) wordt van messing gemaakt. Waarschijnlijk zal er tussen de voorbouwdelen een schroefje komen om de voorbouw aan het versmalde deel aan het draaistel te zetten. Lijmen zou eventueel ook kunnen.



Als basis voor de bovenbouw gaat de kast van een Be 4/6 (Roco) dienen. Het brugframe hiervan is eveneens onder handen genomen. Hier is alleen aan de motor-einde het een en ander verwijderd. De oorspronkelijke gaten voor de draaipunten kunnen behouden blijven, al zullen er nieuwe gaten in de onderstellen gemaakt moeten worden. Aanvankelijk had ik het rechter deel  (liggend rechts van het frame) nog niet los gemaakt van het hoofdframe. Echter, een check met het motordraaistel erin (kompleet met magneet en schild) liet zien, dat het stel onvoldoende ruimte had om te bewegen. Daarom besloot ik, om het voorste deel ook maar te verwijderen. Nu heeft het motordraaistel voldoende ruimte om te kunnen draaien. Ik dacht even, dat ik aan de binnenzijde van de kap een nokje moest aanbrengen om te voorkomen, dat de kap zou kunnen verschuiven, maar dat bleek niet nodig. De lichtgeleider aan de andere zijde haakt als het ware in de lichtunit in het frame, waardoor de kap niet kan verschuiven(Blij, dat ik dit deel niet behandeld heb) Aan deze kant zal dan volledig met LED verlichting worden uitgerust. In tegenstelling tot de motorzijde, want hier is amper plaats voor een LED. (ja, zelfs daarvoor is te weinig plaats) De lok zal dus een voorkeursrijrichting krijgen.



Nou, en dit moet er dan nog gebeuren. Natuurlijk is dit lang niet alles. Er moet nog veel gebeuren voordat de lok rijvaardig is.
Maar, alles op zijn tijd. Ik heb natuurlijk een goede planning gemaakt voordat ik eraan begon. Veel foto's van het origineel bekeken. Tekeningen bekeken en de draaistellen van de Krokodil.
Er zullen best mensen zijn, die zeggen "Niet zonde om een Krokodil, zo'n mooie lok op te offeren voor deze lok". Dat is natuurlijk wel zo. Aan de andere kant, ik wil een model van deze lok (Ce 6/8 I  14201) En die wil is nu eenmaal groot. Vroeger zag ik ook wel reportages in tijdschriften van ombouwprojecten, waarvan ik dacht "moet dat nou, zo'n soms wel duur model opofferen aan een ander model?". Toen nooit gedacht, dat ik dat toch een keer zou doen.

Goed, tot zover dit berichtje.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Ben vandaag bezig geweest met het bepalen van de hoogte van het brugframe t.o.v. de draaistellen. Ook al enkele voorbereidingen voor de draaipunten gemaakt. Het openingetje in het loopstel (draaistel zonder motor), hierin heb ik een op maat gezaagd blokje uit een ander blokje ingezet. Dat blokje was precies zò breed, dat het in de opening geperst kon worden. Dat is mooi, want dan zit het meteen goed vast. Wat ook mooi was.....het blokje heeft de juiste hoogte. Voor het motordraaistel heb ik een iets andere oplossing. Hier heb ik een blokje (gefabriceerd uit een gewichtblokje, dat de juiste hoogte heeft) met 2 schroefjes onder het draaipunt in het brugframe geschroefd. Moet er alleen nog de benodigde gaten gemaakt worden in de draaistellen.
De bovenbouw staat iets hoger op de draaistellen, om het motorblok de nodige ruimte te geven.
Tevens heb ik het nog aanwezige blok (op de laatste foto, links van het motorblok) aan beide zijden een schuin vlak gemaakt. Zo kan het draaistel genoeg uitzwenken in een bocht.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
joostboudewijns
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Harry,

Je hebt weer heel wat moois op je hals gehaald.
Ik en ik denk weer vele anderen zullen dit bijzondere project op de voet volgen.

Heel veel succses bij alweer een bijzonder project.
Laat ons vooral meekwijlen 8)

Gr Joost
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
hallo allen,

Gisteren en vandaag aan de draaipunten gewerkt.



Rechts ligt het motordraaistel. Hier is ook goed te zien, dat ik aan het blok nog 2 schuine vlakken heb gemaakt, om het draaistel voldoende ruimte te geven om uit te zwenken. Een controle met de kap erop liet zien, dat het brugframe toch niet helemaal in het midden zit. Dat is echter makkelijk op te lossen door aan de kap, aan èèn kant een stukje kunststof balk van 2 mm te lijmen en aan de andere kant een plaatje aan de binnenkant van de kap, zodat deze niet kan verschuiven. De (nog) lege ruimte boven het loopdraaistel en in het midden, kan gebruikt worden voor de elektrische installatie (decoder e.d.).



Hier zien we een detailfoto van het voorste draaipunt. Een stukje metaal is met 2 schroefjes aan het brugframe bevestigd. Dit stukje dient om het brugframe op de juiste hoogte te houden. In het draaistel is een nieuw gat geboord en schroefdraad getapt (M2). Verder heb ik een stukje buis op maat gemaakt. In het brugframe is het gat iets groter geboord, maar slechts tot halverwege. Hierin wordt een veertje gezet. Schroef in buisje steken, veertje erop en dan aan het draaistel schroeven en het brugframe zit aan het draaistel. Beide draaistellen kunnen zo enigszins op en neer bewegen doordat beide oplegstukjes ook wat bol zijn gemaakt.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Blausee-Mitholz
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Ha die Harry is weer lekker bezich, dat mag ik wel  :P Klasse 8)

Mvg, Johan
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Harry, ik zie dat je weer serieus bezig bent, je hebt blijkbaar alles goed geplanned. :D
Kun je misschien ook eens je werkplaats laten zien en dan vooral je frees en boormachines?
Want om dit te doen heb je toch wel goed gereedschap nodig.
Ik blijf je volgen, zeer interessant topic. :D
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo Ad,

Misschien een verrassing voor je, maar ik heb geen freesmachine o.i.d. Ik heb natuurlijk wel goed gereedschap bij de hand. Ik heb een mini-boormachine (Minicraft). Daarbij heb ik boortjes van 0,5 mm tot 2 mm, steeds 0,1 mm oplopend. Verder enkele freesjes, veel vijltjes in alle soorten en maten, tangen en nog veel meer.
Ik kan wel een foto maken en plaatsen. alleen moet je niet van de wanorde schrikken. Ik heb wel eens geprobeerd alles weg te leggen op bepaalde plekken, maar dat lukt 1 of 2 dagen, en dan ligt het weer ergens, maar daar vind ik het ook terug. Bereid je maar vast voor op een foto met een geordende rotzooi.

Groetjes

Harry Stipkes

PS foto komt uiterlijk dit weekeinde.



Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Harry,

Geweldig zo'n ombouwproject, ik hoop dat het allemaal een beetje lukt  :wink:

Mijn eerste reactie was ook googlen naar de 'Mishandelde Marklin lokomotieven hulplijn'.

En anders kan het stoffelijk overschot van de krokodil altijd nog gebruikt worden op een dieplader.....

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8424.msg209713#msg209713

Suc6!
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Ja dat is zeker een mogelijkheid. De bovenbouw van de Krokodil is zowiezo over. Misschien dat ik nog bepaalde onderdelen eraf haal (stroomafnemers). De rest zou dan als lading voor een wagen of dieplader kunnen fungeren.

Enfin, als de lok klaar is, dan zien jullie de overcomplete delen wel in het verkoophoekje verschijnen.

Eehh, nee, nog nooit van een dergelijke hulplijn gehoord. Misschien kun je de dierenbescherming bellen voor het mishandelen van een Krokodil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 15 januari 2009, 20:17:18
Bereid je maar vast voor op een foto met een geordende rotzooi.
Geweldig. :D :D

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

speciaal voor Ad:



Mijn werkplek. zoals je ziet een geordende soepie (on-)geregeld. Hier heb ik alles bij de hand. Niet op de foto staan de bankschroef (Proxxon), een zwaardere soldeerbout (100W) en een "houder" waarin ik diverse diameters draad in heb zitten, oplopend met 0,05 mm. Rechts, bij de regelbare soldeerbout, liggen diverse vijlen, hobbymesje en schroevendraaiers. Links liggen ook nog wat tangetjes. links achter het bord liggen diverse buisjes, strips en plaatwerk messing. Vòòr het bord een balk hout, waarin de boortjes zitten.



Een preview van de lok. Zo was de lok bedoeld. Echter, men kwam er op tijd achter, dat de lok zwaarder zou worden dan toegestaan op 6 assen en bouwde de lok uiteindelijk met een loopas voor en achter.
Ik heb de wielen weer aangebracht (dat ging makkelijk, zelfs het kwarteren) en de permanent magneet en motorschild gemonteerd (zonder anker). Vervolgens het brugframe erop en toen de bovenbouw erop, zoals op de foto boven.
Ik heb 2 rechte rails gelegd, tezamen met een 5200. Oh, oh,......flinke tegenvaller. De lok gaat niet door een 5200 boog. Ik had er al een beetje vreemd voorgevoel, maar het wordt dus bewaarheid. Het motordraaistel kan toch nog onvoldoende uitzwenken. Dat gaat vooral op voor de kant met het motorschild. Ik hoop, dat ik dit kan oplossen, want het zou zonde zijn, als de lok slechts in de vitrine zou moeten staan.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Citeerals de lok slechts in de vitrine zou moeten staan


Ahum,   ehhhh,  Harry.....


een dieplader   :lol:
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Harry,

Je hebt weer prachtwerk afgeleverd :D
Mijn complimenten! De ombouwprojecten worden steeds omvangrijker.

Voor het bochtenprobleem wordt ook vast wel een oplossing gevonden, hier maak ik me geen zorgen over  8)

Ik ben nu al weer benieuwd naar de volgende update...

Groetjes,
Menno

P.S. Als het echt niet past, zou je eventueel kunnen overwegen om de complete motorbehuizing weg te frezen en een klokanker/faulhaber motor te plaatsen. Misschien kun je een ombouwsetje van SB-Modellbau aanpassen voor dit frame. Deze motortjes zijn over het algemeen veel smaller dan een standaard M* motorbehuizing, maar dat weet jij natuurlijk zelf ook wel :P
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 16 januari 2009, 20:25:21
speciaal voor Ad:
:mrgreen:

Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 16 januari 2009, 20:25:21
Mijn werkplek. zoals je ziet een geordende soepie (on-)geregeld. Hier heb ik alles bij de hand. Niet op de foto staan de bankschroef (Proxxon), een zwaardere soldeerbout (100W) en een "houder" waarin ik diverse diameters draad in heb zitten, oplopend met 0,05 mm. Rechts, bij de regelbare soldeerbout, liggen diverse vijlen, hobbymesje en schroevendraaiers. Links liggen ook nog wat tangetjes. links achter het bord liggen diverse buisjes, strips en plaatwerk messing. Vòòr het bord een balk hout, waarin de boortjes zitten.
Dat is nou een werkplaats van een echte vakman, alle direct binnen handbereik, toch :?: :wink:
Ik ben jaloers op je Harry, ik heb helemaal geen werktafel. :(

Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 16 januari 2009, 20:25:21
Een preview van de lok. Zo was de lok bedoeld. Echter, men kwam er op tijd achter, dat de lok zwaarder zou worden dan toegestaan op 6 assen en bouwde de lok uiteindelijk met een loopas voor en achter.
Ik heb de wielen weer aangebracht (dat ging makkelijk, zelfs het kwarteren) en de permanent magneet en motorschild gemonteerd (zonder anker). Vervolgens het brugframe erop en toen de bovenbouw erop, zoals op de foto boven.
Ik heb 2 rechte rails gelegd, tezamen met een 5200. Oh, oh,......flinke tegenvaller. De lok gaat niet door een 5200 boog. Ik had er al een beetje vreemd voorgevoel, maar het wordt dus bewaarheid. Het motordraaistel kan toch nog onvoldoende uitzwenken. Dat gaat vooral op voor de kant met het motorschild. Ik hoop, dat ik dit kan oplossen, want het zou zonde zijn, als de lok slechts in de vitrine zou moeten staan.
Harry hoe groter de uitdaging, des te groter de lol. :D
Ik vind wat jij doet zeer interessant om te zien.
In oude Märklin Magazines staan ook soortgelijke ombouw projecten, met als basis een bestaand Marklin onderstel en dan werd met messing de rest gemaakt en soms werden er ook kant en klare ombouwsets gebruikt.
Zo werd op basis van een br 050 (3084) een tender van een 03, een gewone Br 50 gemaakt.
Daarbij werd het machinistenhuis veranderd en losse leidingen op de ketel, zeer mooi en dat al bijna 40 jaar geleden.
Maar ik vraag me af hoe ze die kleine messing onderdeeltjes zo precies op maat maken.

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Ik ga eerst even verder waar ik gebleven was.

Na het overwegen en nadenken over mogelijke oplossingen leek mij de volgende uitgevoerde oplossing de beste:



Ik heb vòòr het reeds bestaande gat een nieuw gat geboord. Tevens werden ook 2 gaatjes voor het verhogingsbalkje gemaakt. Dit verhogingsbalkje moest wel gedeeltelijk versmald worden, want anders zou het tegen de flenzen van de wielen komen. Er is dan natuurlijk ook een nieuw gat met schroefdraad gemaakt. Dat spreekt vanzelf. De schroef moest nu wel iets lager komen, want anders komt deze tegen de permanent magneet aan. Was niet zo'n probleem geweest; dan had ik een klein stukje uit de magneet moeten verwijderen. De kap is als volgt bewerkt: Bij het ene raam van de cabine is de wand aan de binnenkant heel voorzichtig met een schuurdrum (zo noem ik het maar even, voor in je mini-boormachien)materiaal weggeschuurd. De wand is hier nu heel dun, maar nog wel stevig genoeg. Het raampje moest ook bewerkt worden. De rand, waarmee het raam oorspronkelijk aan de binnenkant gelijmd was, is verwijderd, zodat alleen het eigenlijke raam nog over is. Dit raampje kan dan in het kozijn gezet worden en vormt dan ook geen belemmering voor het draaistel.



Een beetje wazig, maar het bewerkte deel is goed zichtbaar. Wederom een test gedaan op een rechte rail met 5200. In ieder geval gaat de lok er nu iets makkelijker door de bocht. Het motordraaistel heeft nu nog een kleine speling in deze bocht.
Gelukkig is het opgelost.

@Menno:

Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Heb ik ook overwogen. Omdat ik het voorste deel van het brugframe al afgezaagd had, kwam dat echter niet meer in aanmerking, omdat het draaipunt dan aan de voorkant zou moeten komen, in het deel, wat ik al verwijderd had.
Bedankt voor je goede zorgen. Je ziet het: er is een oplossing gevonden.

@Ad:

Ik kan me herinneren, dat vroeger Verbeck Modellbau dergelijke ombouwsets had. Op basis van een Märklin model kon je dan een ander model bouwen. Bavaria doet dat geloof ik nog steeds, en Weinert levert bij mijn weten ook dergelijke ombouwsets.
Ja, het zoeken van een oplossing voor je probleem is zeker een uitdaging. Dat maakt het zelf ombouwen leuk. (alleen als je een oplossing vindt).

Enfin, ik ga lekker door met bouwen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Gisteren heb ik het onderstel in elkaar gezet voor een rijtest. Ik had eerst een 8-polige contra NEM 652 ingebouwd, om de analoge, elektronische rijrichtingschakelaar in te prikken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik zet het op de rails, sluit de trafo aan.......geen beweging. Oh oh, heb ik iets verkeerd aangesloten?? Omschakelen doet-ie wel, maar rijden....ho maar. Omschakelaar misschien overleden?? Testje in een andere lok geeft hetzelfde.
Plotseling een noodgang....regelaar op 0. Ja dus, omschakelaar kaduukjes. Gelijk maar weggegooid. Dan maar even de decoder uit de 2e handse Krokodil (de grondig onder handen genomene). Is een 6090x decoder. Die ingebouwd en getest op mijn baan. Gelukkig, hij rijdt. Pfieuw, opluchting. Hij trekt mooi langzaam op en remt ook zo. Dat kan wel iets minder langzaam, maar dat is voor later. Ik ga me nu concentreren op de bovenbouw.

Hier nog even een fotootje van het onderstel:



Zo ingepakt was de decoder, toen ik hem in de Krokodil aantrof. Niks mis mee. Ik heb een massa-aansluiting op elk draaistel gemaakt voor een goede massa. Later wordt dan nog verlichting ingebouwd en de decoder even in een passend jasje gestoken.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

inmiddels voel ik me weer stukken beter, en heb de draad weer opgepakt.

De bovenbouw onder handen genomen:



Hier kunnen jullie goed zien wat er allemaal weggehaald is. Allereerst natuurlijk alle onderdelen verwijderd die los te halen waren.
De ramen waren nog het lastigste om los te halen. Deze zaten namelijk gelijmd. Ik heb grotendeels de ramen onbeschadigd kunnen los halen, maar eentje is er kapot gegaan. Is er misschien een makkelijke manier?? Ik moet nog enkele onderdelen bestellen van Roco voor deze lok. O.a. raamsetje en wat dakisolatoren.
Ik heb eerst de beide fronten behandeld. de lantaarns zelf zijn losse onderdelen. Die kun je zo eraf halen. Blijft er een kleine "ophoging" zichtbaar. die is voorzichtig met een hobbymesje verwijderd. Verder zijn alle aangegoten handgrepen op het kopfront verwijderd. Op de zijwanden is wat meer werk vereist. Hier moesten 5 van de houders aan de koelslangen weg. Hiervoor heb ik een afbreekmesje bewerkt en in een spanhoudertje gedaan. Eerst de imitatie-klinknagels wegvijlen, met een deel van de houder, tot op de slangen zelf. Vervolgens met het afbreekmesje voorzichtig het stukje TUSSEN de slangen verwijderen. In het midden wordt een deel van de slangen zelf verwijderd. Hier moeten nieuwe slangen komen, want bij het voorbeeld zit hier verder niks. Ik heb stukjes draad (0,4 mm) op maat gemaakt (passen er precies tussen) die straks hier ingelijmd worden. Verder het zandvulluikje weggehaald. Hier komt straks de fabrieksplaat te zitten, met eronder de nummerplaat. De onderste gaten, waar de lantaarns zaten, worden dicht gemaakt.

Ik heb bij HRF Modellatelier in Zwitserland enkele nieuwe onderdelen besteld. Hierbij zitten o.a. nieuwe lantaarns, trapjes, stangbuffers en een setje met nummer- en fabrieksplaten voor deze lok.

Groetjes

Harry Stipkes

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Wauw Harry,
Wat een werkzaamheden in zo'n stukje tekst  :P
Het was vast een gruwelijk priegelwerk lijkt me, vooral het wegsnijden van die houders van de koelslangen.
Zo te zien is het verder allemaal volgens plan gegaan. Nou ja, op dat ene raampje na dan...

Groetjes,
Menno
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Harry,

Volgens mij heb jij nu kramp in je handen van dat gekrabbel aan die bovenbouw. :lol:

Ga je de fronten van messing namaken?
En hoe maak je de dakopbouw?
En waarvoor dienen die twee horizontale sleufjes, in het midden van de kap?
(Wat een vragen zeg..... :shock:)

Ik kijk weer uit naar je volgende update. :D
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo Menno en Ad,

Ja, het was best wel priegelen, maar ik had geen kramp of zo, hoor. Je moet er wat voorover hebben, hè. Priegelwerk is best leuk....maar het moet niet te lang duren. Eigenlijk gaat alles volgens plan. Op dat ene raampje na, en het wijzigen van dat ene draaipunt na.

Citaat van: Kappa op maandag 26 januari 2009, 01:07:22
Hoi Harry,

Volgens mij heb jij nu kramp in je handen van dat gekrabbel aan die bovenbouw. :lol:

Ga je de fronten van messing namaken?

Als je de voorbouw bedoelt: ja, die bouw ik van messing. Hoewel ik even moet nadenken, hoe ik dat roostertje kan maken.

Citaat van: Kappa op maandag 26 januari 2009, 01:07:22
En hoe maak je de dakopbouw?

Ik heb de onderdelen voor de dakopbouw gewoon bewaard. Die is nagenoeg hetzelfde als bij de Be 4/6.
Die worden weer aangebracht als de kap is geschilderd.

Citaat van: Kappa op maandag 26 januari 2009, 01:07:22
En waarvoor dienen die twee horizontale sleufjes, in het midden van de kap?

De bovenste wordt straks weggewerkt door montage van de nummerplaat.
De onderste wordt weggewerkt, doordat hier straks nieuwe draden komen, die de koelslangen imiteren.
Ik hoop, dat het zo duidelijk is, Ad.
En anders vraag je maar.
Inmiddels heb ik de gaten, waar de koplampen zaten (de onderste 2) dicht gemaakt met vulmiddel en hier en daar onvoorzichtig werken weggewerkt. Ook heb ik hoekelementjes gemaakt (kunststof). Die komen op de schuine delen tussen zijwand en cabinefront.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Harry,

Wederom een project dat ontzag inboezemd bij mij. Ik kan niet zeggen dat ik onhandig ben
maar dit gaat echt boven mijn pet. Het verhaal is heel duidelijk maar niet zo dat ik het zelf
ook eens zal proberen.
Alleen al het benodigde gereedschap ontbreekt mij, ik zal verder weer in stilte genieten van
al het moois.

in één woord geweldig Bert :)
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Vandaag heb ik de onderdelen van HRF binnengekregen:



In de zakjes van links: nummer- en fabrieksplatensetje; koplampen voor aan de voorbouw; koplampen boven.
Vooraan: Trapjes, de gemaakte hoekelementen en de treinbeveiligingsmagneten. Rechts, nog net zichtbaar is èèn van de hoekelementen tussen een hoekprofiel en een vierkant buis. De hoekelementen zijn van dunne kunststof strip gemaakt, met hoekplaatjes van 1,5 mm dik. Omdat de strip ondanks herhaaldelijk ombuigen toch steeds weer terug ging, heb ik ze tijdens het drogen tussen de 2 profielen geklemd en een elastiekje eroverheen gedaan. Zo konden ze goed drogen zonder steeds terug te buigen. De hoekelementen zitten inmiddels aan de kap vast.
Om de trapjes te bevestigen heb ik dit uitgedacht en al met succes op èèntje teogepast: Aan het trapje wordt een u-vormig gebogen stukje draad aan de achterkant gesoldeerd, zodat deze boven het trapje uitsteekt. In de kap, onder de deur worden 2 gaatjes geboord. Dan is het nog een kwestie van de uitstekende "pinnetjes" in de gaatjes steken en het trapje zit op zijn plaats. Ik maak hier nog een foto van.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Hier volgt nog een foto van het voorbereide trapje:



Aan het trapje is een stukje gebogen draad gesoldeerd met 2 pinnetjes eraan. Deze pinnetjes gaan dan in overeenkomstig geboorde gaatjes in de kap, onder de cabinedeur en voila, het trapje zit op zijn plaats.



Dat met die draadjes als vervanging voor de koelslangen is toch wat minder goed dan ik dacht. Vooral het recht krijgen van de draadjes is nogal lastig, dus daar moet ik even iets anders op verzinnen. Maar daar kom ik wel uit.
Tevens zien jullie, dat de hoekelementen nu op hun plaats zitten. Het witte stripje ernaast imiteert de afdekking van de dakladder (zit in werkelijkheid in een afdekking opgeklapt).

Groetjes

Harry Stipkes

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Prachtig Harry!!
Vooral de details maken een ombouw van jouw hand extra mooi. Het lijkt wel alsof je vantevoren een heel draaiboek hebt opgesteld met wat er allemaal moet gebeuren wanneer. Dat moet ook haast wel. Als je alles maar een beetje aan zou klooien wordt het binnen de kortste keren een puinhoop.
Suc6 verder!

Groetjes,
Menno
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Menno,

Citaat van: madmenno op woensdag 28 januari 2009, 20:26:34
Prachtig Harry!!
Vooral de details maken een ombouw van jouw hand extra mooi. Het lijkt wel alsof je vantevoren een heel draaiboek hebt opgesteld met wat er allemaal moet gebeuren wanneer. Dat moet ook haast wel. Als je alles maar een beetje aan zou klooien wordt het binnen de kortste keren een puinhoop.
Suc6 verder!

Groetjes,
Menno

......en je kunt voor verrassingen komen te staan, als je bijv. iets doet, en achteraf blijkt dat je beter eerst iets anders had moeten doen, want nu kun je er niet meer bij, of je moet een onderdeel eerst verwijderen. En dat is niet de bedoeling. Goede planning is het halve werk.

Toedeloe,

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Zo Harry, mooi werk man! Wel lijkt het dat de bovenbouw erg hoog boven de wielen uittorent, of vergis ik mij nou. Zo vaak ben ik niet in die schweiz geweest om ooit je voorbeeld  echt te kunnen aanschouwen. Lag dat land maar iets dichterbij!
Zou wat zijn als jouw model (klaar) sneaky in een vitrine werd gestopt tijdens een grote spoorbeurs, bij voorkeur in die van Márklin, haha.
De speculaas hier en elders zou mooi zijn om te lezen. Ik houd mij nog steeds aanbevolen voor de overgebleven bruine kappen, kan ik mijn 3356 metaliseren, gr en veel succes bij de verdere bouw, Wim
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Het begint alweer ergens op te lijken Harry, heel kunstig.
Als ik naar het voorbeeld op de foto kijk dan zie ik dat die geen zonnekappen heeft, ga je die ook nog verwijderen?
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Ad,

Ja, die heb ik inmiddels al verwijderd. Ik heb nu een zwart onderstel, dat betekent, bruine bovenbouw. Ten tijde van de bruine bovenbouw zaten er nog geen zonnekappen op. Die zijn later, ik denk bij een grote onderhoudsbeurt, waarbij de lok groen is gespoten, angebracht.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

weer een updateje van mij.



Hier zien we het nieuwe front. De kopdeur is vorm gegeven, door smalle strips op het front te lijmen. Tevens zijn de hoekelementen met een rand voorzien, die op het front doorloopt. De "koplampen" zijn dicht gemaakt met vulmiddel en glad geschuurd. In het overgebleven gat komt de bovenste lamp te zitten.



Dat met de koelslangen heb ik zo opgelost:
Ik heb de plek, waar de verwijderde koelslangen zaten, eruit gehaald. Ik heb het aanwezige gat eerst vergroot door de opening groter te vijlen. Vervolgens heb ik met een steekzaagje het overbodige deel verwijderd.Ik heb een plaat kunststof gekocht (van Evergreen, nee niet van die koekjes) met een ribbelprofiel. Het was de kleinste/fijnste die ik kon krijgen. Hiervan heb ik een stukje op maat gemaakt, dat er precies tussen past. Het zijn weliswaar minder slangen dan ernaast resp. boven en onder. Slechts bij goed kijken, zal opvallen, dat er minder slangen lopen. Mij gaat het erom, dat het gat opgevuld is op een manier, die volgens mij goed genoeg is. Een andere oplossing heb ik er niet voor.
Op de hoekelementen moet nog een ovaal deurtje komen. Dat ga ik de komende week doen. De benodigde onderdelen voor de lok (dakisolatoren, ramen e.d.) heb ik reeds besteld. Daar zal wel een week of 3 à 4 overheen gaan, voordat ik die binnen heb.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Het begint al een beetje op de Ce 6/8 I te lijken Harry, zo met die opgeblazen vierkante wangen.

Was de Be 4/6 dan op de Ce 6/8 I gebaseerd?
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo Ad,

Bij de zgn. proefloks, die de SBB liet bouwen voor dienst op de gotthard-lijn, was ook een Be 4/6 12302. Deze lijkt heeeeeel veel op een Be 4/6 nrs 12303 e.v., had alleen kleinere drijfwielen. De bovenbouw van deze lok werd nagenoeg onveranderd overgenomen voor de Ce 6/8 I 14201. Ook werd de bovenbouw voor de latere Be 4/6 12303 e.v. overgenomen. De 12302 kwam echter nooit op de Gotthard in dienst. De bovenbouw van de 12302 is dus zowel voor de Ce 6/8 I als de Be 4/6 12303 e.v. gebruikt. Let wel: alleen geldig voor de kast. Technisch waren de loks wel anders.

Ik hoop, dat het een beetje duidelijk is.

Ondertussen ben ik bezig met de voorbereidingen voor de voorbouw.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Ben de afgelopen dagen bezig geweest met het maken van de onderdelen voor de voorbouw. Het zijn er 4 (2 aan elke kant), dus de meest onderdelen zijn in viervoud, behalve de bodem.



Onderdeel 6 zijn de kleine roostertjes (hier zien we de achterzijde; gemerkt overkomstig met de zykant). Onderdeel 6a was het origineel. Door nauwgezet te werken kon ik de vier kleintjes uit 1 grote halen. Dat grote rooster komt uit een verknalde kap van een Ae 3/6 II. Elke voorbouw wordt in elkaar gesoldeerd. Hierin wordt een opening gemaakt (aan de voorkant) voor de koplamp. Die wordt aan de voorbouw gezet. Op de bodemplaat wordt dan de verlichtingsprint gelijmd. Er volgt dan een technische controle en dan kan, na het schilderen, de voorbouw aan de bodem gezet worden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Zozo Harry, je bent er weer druk mee geweest! :)
Goed werk!

Gebruikte je nou een figuurzaagje om de onderdelen op maat te maken? Hoe zet je de onderdelen dan vast om te kunnen zagen zonder ze te beschadigen?

Ik ben echt benieuw naar het samenvoegen van de onderdelen.

Groetjes,
Menno
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo Menno,

Aftekenen op een messing plaat doe ik meestal met een kraspen. Dan zaag ik de onderdelen uit de plaat met een fijne figuurzaag. Wel ietsje binnen de lijnen blijven. Het overtollige materiaal wordt dan nog weggevijld. Vastzetten doe ik alleen als dat echt nodig is. Ik houd ze meestal gewoon met de vingers tegen een houten plankje gedrukt. (zo'n plankje, met klem, die je wel eens bij een set met figuurzaag krijgt). Tijdens het zagen gaat het onderdeeltje/plaatje wel eens op en neer, maar dat is nog niet zo erg, dat het onderdeeltje beschadigd raakt (daarom blijf ik met zagen buiten de omtrek van het onderdeel)

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Vandaag gestoeid met de loopas. Hoe doe ik dat?? In eerste instantie dacht ik hier een smal frame te maken, zodat de as wat speling naar links en rechts kan hebben. In wezen zit de as, op deze manier, enigszins vast.
Er was echter een andere mogelijkheid, waar ik aan dacht, toen ik de loopas van de Be 4/6 van Roco bekeek. Het frame is heel kort. Ik heb het grote loopdraaistel even als voorbeeld genomen en dit frame erbij gehouden. Met enkele kleine aanpassingen zou dit frame aan het loopdraaistel gezet kunnen worden. Dat heb dan ook gedaan.



Rechts liggen de originele onderdelen en links daarvan, de aangepaste onderdelen. In het frame van het loopdraaistel heb ik een gat geboord en schroefdraad getapt. Verder een passende schroef ingekort, om het frame van de loopas vast te schroeven. De afgezaagde baanruimers kunnen weer worden gebruikt om aan het loopas-frame te worden gezet. Ook is er in het kunststof deel een opening gemaakt, om plaats te scheppen voor de schroef. Verder gaat de Märklin-loopas in het frame, i.p.v. de Roco as.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Vandaag weer lekker bezig geweest. Ik heb de loopas nu weer "rijvaardig" met de baanruimer eraan.



De opening in het kunststof kapje heb ik nog wat groter gemaakt. Dat moest ik doen, omdat bij een rytestje dit deel tegen de onderkant van het draaistelframe liep. Door deze opening kan de loopas nu makkelijker oneffenheden in spoor opvangen.
Om de baanruimer weer te kunnen aanbrengen aan de loopas, heb ik in het frame en in de baanruimer een gaatje geboord en voorzien van schroefdraad. In een klein stukje strip werden 2 gaatjes geboord. Met 2 kleine schroefjes M 1,2 werden de delen aan elkaar bevestigd. "Had je de baanruimers dan niet beter niet kunnen afzagen?" hoor ik jullie vragen. Eeeh nee, want het frame komt omgekeerd aan het draaistel te zitten. Ook dit heeft met noodzakelijke speling te maken. De "pootjes" die aan de messing delen (nr 9 op de foto 2 posts terug) zaten, heb ik verwijderd. Bij dezelfde rytest blijkt, dat de loopas eigenlijk iets te ver naar voren zit, maar dit valt niet direkt op.  Bovenaan zie je een gemonteerde loopas. Het kunststof houdertje zit hier nog niet vast. Als straks de delen geverfd zijn. wordt het definitief vast gelijmd. Onderaan, de loopas in delen. Hier kijken we dus op de onderkant. Het schroefje en ringetje, links, zijn voor de montage van de loopas aan het draaistel.



Verder de 4 kasten voor de voorbouw in elkaar gezet. In onderdeel 2 (zie foto 2 posts terug) werd een bocht gebogen met behulp van een 2 mm staaf (ik gebruikte de schacht van een schroevendraaier). Dit gebogen deel werd eerst op een zijkant (onderdeel 4) gesoldeerd. Vervolgens de andere zijkant (5) en de achterkant (3) eraan. Ik had met opzet onderdeel 2 groter gelaten, zodat ik gewoon de boog kan buigen, zonder te letten op waar deze precies moet komen. Dan zou het zomaar kunnen gebeuren, dat èèn van de einden te kort is. Als alles dan goed vast zit, even de scherpe kanten wat rond schuren en de basis van de voorbouwkasten is klaar. elke voorbouwkast heb ik even genummerd, om straks het inzetten van de roostertjes (die overeekomstig genummerd zijn) te vergemakkelijken.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Harry Harry,

jij weet ook echt overal een oplossing voor, als ik al die losse onderdelen zie
(die je ook zelf nog eens moet maken) dan breekt het zweet mij al uit.

Mooi om te zien zelf doen is weer wat anders groetjes Bert :)
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Even weer een updateje van mij.



Onderaan kunnen we de constructie zien, waaraan de magneet voor de treinbeveiliging zit. In een stukje messing vierkant buis werd een inkeping gemaakt, waardoor er een 90 graden knik in gebogen kan worden. Deze wordt met soldeer verstevigd. Aan het gegoten messing magneet werd voorzichtig met een slijpschijfje in de mini-boormachien een pinnetje gevormd, die in de buis past. Op beide delen een klein beetje soldeer planten, beide delen bij elkaar houden, soldeer verwarmen en dan erin schuiven en soldeer laten uitharden. Alles even bijvijlen en schuren. Vervolgens aan de onderkant van de basisplaat voor de voorbouw solderen. Aan het plaatje zit ook een randje, dat ik van 1mm hoekprofiel heb gevormd. de buffers zijn gegoten messing onderdelen van HRF, evenals de magneten.
Bovenaan zien jullie een onbewerkte (rechts) en een bewerkte (links) voorbouwset. Als je goed kijkt, zie je op de linker voorbouw, dat er een dunne strip op aangebracht is. Deze strip is voorzichtig gesneden met een hobbymesje, uit zeer dun messing. Dit is ongeveer zo dun als papier. Dit velletje werd op een dikkere plaat messing gelegd, en dan strips van ongeveer 1 mm breed snijden. Ook deze strips zijn op de voorbouwkasten gesoldeerd met 145 graden soldeer, zodat de soldeerverbindingen van de voorbouw zelf intakt blijven. Een beetje tricky, maar met goed resultaat. Morgen even de andere doen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,



Een foto van de gereed gekomen voorbouw, zonder lampen. Handgrepen zijn aangebracht (0,5 mm draad) en "deksels" zitten erop. De deksels heb ik gemaakt van 1 mm dik messing strip en meten ongeveer 7,5 mm in het vierkant. Hier heb ik de kanten schuin afgeschuurd. De kleine roostretjes zijn ingelijmd. Hier kun je goed zien, dat de roostertjes precies op maat zijn (eigenlijk zijn de gaten precies op maat).



De luchtreservoirs zijn ook gemaakt. Ik heb een 24 mm lang stuk messing buis van eindplaatjes voorzien en deze glad met de buis geschuurd. In het buisje is een spleet gemaakt en hierin is een plaatje messing gesoldeerd. Toen ik de reservoirs aan beide draaistellen gemonteerd had, en controlleerde of er genoeg ruimte tussen zat (met het brugframe erop).......nou, er zat slechts een millimeter ruimte tussen. Nou, dat is veel te weinig. Ik heb dus de gaatjes dichter bij het reservoir geboord, en nu zit er wel genoeg ruimte. Op de foto links, het gewijzigde gat; rechts de aanvankelijke constructie.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Het ziet er fantastisch uit Harry!
Ik zit hier echt met open mond naar te kijken :)

De snelheid waarmee je dit produceert maakt het nog indrukwekkender!

Ben nu al benieuwd naar de volgende update...

Groetjes,
Menno
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Ja, het gaat best wel snel, hè?! Werk lekker door aan deze lok. Hij gaat nu steeds meer op het beoogde resultaat te lijken. Straks is het even wachten met schilderen/spuiten, want ik heb niet bepaald een ruimte, waar het aangenaam vertoeven is, laat staan waar gespoten kan worden. Maar goed, ik heb meerdere modellen-in-wording hier, die eveneens gespoten moeten worden.



De tandwielkast.
Voor dit onderdeel waren een paar mogelijkheden. Ik kon de kast van de Be 4/6 gebruiken, of die van de Krokodil. Voor beide gold, dat ze aangepast zouden moeten worden. Om met de laatste te beginnen.......Deze is hoekig, en de 14201 heeft een ronde. Nou kon ik hem wel rond maken, alleen zou het onderdeel niet meer goed vast zitten aan het remwerk. De kans op afbreken was dus redelijk groot. Valt dus af. Die van de Be 4/6 heb ik ook aangepast. Bovenkant open maken, en deels smaller vijlen. Het onderdeel verloor stevigheid, wat direkt te merken was, want het onderdeel brak door midden. Viel dus ook af. Toen heb ik het maar zoals op de foto opgelost: Uit een 0,5 mm dik messing plaat (eerst aftekenen, uitzagen en bijvijlen) heb ik 4 ringen gemaakt. Aan de bovenkant van het draaistel (hier het motordraaistel) is een plaatje bevestigd met 2 flenzen eraan. Hieraan werd de ring gesoldeerd. Ter versteviging werd er aan de onderkant ook een plaatje aangebracht. Nadeel: afnemen voor schilderen is er nu niet meer bij. Het plaatje aan de bovenkant kan op dit draaistel meteen als soldeerlipje voor de massaverbinding (zwart) van de decoder dienen. Ook zal het remwerk-onderdeel aangepast moeten worden, maar dat zal wel niet zo moeilijk zijn. De aangegoten kast kan dan verwijderd worden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Harry,

Van je bouwverslag kan ik nou echt genieten, PRACHTIG werk!!!!

groet Tobo. :D
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
valt me nu pas op dit draadje
maar wil even mijn welgemeende complimenten doen
wat giga mooi zeg
succes met je vorderingen
groet robert
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Hier alvast een voorproefje van wat er aan komt:



Natuurlijk moet er nog veel gebeuren, maar het geeft een eerste indruk. Ter vergelijking heb ik de tekening erboven gezet. Ik heb tevens een extra setje van 4 trapjes gemaakt. Deze trapjes staan ongeveer 1,5 mm buiten de kast, zodat de lok ook een 5200 radius kan nemen.
Zo moeten de werktuigkisten nog gemaakt worden. De zichtbare opening boven het linker draaistel wordt nog weggewerkt; de koppeling wordt nog rechts onder de bufferbalk aangebracht. Ik heb hiervoor een kortkoppelmechanisme van Symoba (die met het vierkantje als basis). Er zal echter geen sprake zijn van kortkoppelen, omdat de koppeling nog vòòr de buffers uit zal steken. Dat heeft te maken met het draaistelframe, dat er nog zit. Om de bovenbouw op de juiste hoogte te brengen, wordt op het brugframe een extra strip aangebracht, waardoor de bovenbouw niet verder omlaag kan zakken.
Dat de baanruimers op de rails liggen, komt doordat de 2 delen, waaruit de loopas bestaat, nog niet definitief zijn vast gezet. En moet natuurlijk de verlichting nog ingebouwd worden, en het geheel nog geverfd worden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo Harry,

De eerste indruk is nu al, wat een imposant model. :)
Dit kan alleen maar beter worden naarmate hij steeds verder afkomt.
Ik wens je veel succes met de verdere bouw en laat me verrassen (en met mij denk ik wel meer leden) door het uiteindelijke resultaat.
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Ik geloof ook dat de dieplader wel op marktplaats kan  :D
Mooi werk Harry!
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Kroko14253
gast

Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hallo,

Om de bovenbouw op de juiste hoogte te houden, heb ik op het brugframe 2 plastic strips (2 mm dik) gelijmd. Zo kan de kap niet lager zakken. Verder heb ik een prototype voor de werktuigkist gemaakt. Er moet er nog eentje komen. Op een 6 mm brede strip is een smallere en kortere (en van zeer dun messing; net als de "banden" om de voorbouw heen) strip gesoldeerd. Op deze strip is weer een stripje met klinknagelimitatie aangebracht, dat de scharnier van de kist nabootst.  Dat ziet er dan zo uit:



Als handgreep-imitatie heb ik een stukje draad gebruikt. Nauwkeurig werken en een vaste hand is hier zeer op zijn plaats. En natuurlijk veel geduld hebben, als het niet meteen goed zit.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van Ce 6/8 I 14201
Hoi Harry,

Jij bent een noeste modelbouwer zeg, het vordert gestaag bij jou. :D
Kun je die kleine onderdeeltjes allemaal goed zien, ik kan me voorstellen dat je na een uurtje vierkant ogen hebt..... :P

Maar de lok begint al verrekte goed te lijken zeg, op naar je volgende update. :D