Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan

Gestart door baureihe 103 zaterdag 27 december 2008, 21:55:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan.

Stel je voor dat je door een stad loopt als je dan omhoog kijkt zie je als je geluk hebt nog net de onderzijde van de dakgoot. Een plat dak kan je al helemaal niet zien, indien de daken schuin zijn en de gebouwen niet te hoog dan kan je het dak wat bekijken.
Wat je opvalt is dat de daken zeker bij de wat oudere gebouwen er niet zo netjes uit zien en dat is nu net de charme van de daken ook op onze treinbaan.
Wat direct opvalt is dat daken aan de noordzijde er veel meer vervuild aan zien dan aan de zuidzijde. Dit omdat de zon mos en ander soorten aangroeisel bleekt, uitdroogt waarna een fris regenbuitje nog een beetje een reinigende werking heeft waardoor de aanslag beduidend minder is.
Verder heb je veel soorten materiaal waar daken van worden gemaakt. Het bekendste is wel de gebakken dakpan van klei, maar ook lei, zink en hout wordt gebruikt voor daken.
Elke soort kan je dus weer meer of minder anders behandelen om een leuk effect te krijgen.

De preisertjes zien de daken zoals ik net heb omschreven maar wij toornen en hoog bovenuit en juist de daken zien er van de fabriek uit nogal erg plasticachtig uit. 
Als je dan lekker bezig bent met het vervuilen maak dan ook dankbaar gebruik van kopere ornamenten op de daken, hier kan je mooi een groenige zweem onder aanbrengen van koperoxide.
Op plaatsen waar zink op het dak is aangebracht zie je vaak donkere en of lichtere afwateringsstrepen op de dakbedekking. Rij je tijdperk 2 en 3 voor Dr rijders zelfs tot in tijdperk vijf kan je terplaatse van de schoorstenen nog wat roet aanslag aanbrengen doordat je preisertjes het huis nog met kolen verwarmen.
Ook bomen die boven het dak uitsteken zorgen er voor dat onder de boom aanslag van mos en alg op het dak blijft zitten. Geef je dakgoten ook wat meer perspectief door  het inwendige van de goot te voorzien van een donkere wetwash, in het echt zijn ze ook niet schoon. Breng hier en daar ook nog wat bevlokingsmateriaal aan in de goten, want heel vaak worden goten in het echt te weinig schoon genaakt en lijkt het meer op een planten bak dan een regengoot.
Laat op een aantal plaatsen wat vogels neerstrijken dat geeft gelijk weer een leuke blikvanger op je baan, dak bedoel ik.
Heeft het dak een v vorm naar het midden van het dak dan zal op het diepste punt het meeste vuil achterblijven na een regenbui. Houten daken verouderen nog mooier kijk naar de Zwitserse bouwstijl, het dak varieert van wit naar nagenoeg zwart. Je kan je dus op de daken van de huisjes naar hartelust uitleven.
De daken zijn het dus meer waard om er enige tijd en energie in te steken want wij kijken er altijd op neer. Het aanzicht van je daken bepaalt dus voor een groot deel hoe natuurlijk je baan er uit ziet.
Ik wil niet zeggen dat het bij af is maar de baan is continu in ontwikkeling en vraagt ook steeds weer om verbeteringen, leuk toch zo´n veelzijdige hobby waar je nooit klaar mee bent.

Sommige foto´s zijn helaas wat bewogen want het is voorwaar niet makkelijk om balancerend in de dakgoten je staande te houden bij het schiten van deze kiekjes
























Zo dit was weer eens wat anders dan rollend materiaal daar gaan we ons morgen weer eens mee bezig houden.

Groetjes Bert
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Bert,

opnieuw grote klasse. Fijn dat we mee mogen genieten.

Groetjes, John
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Weer heel mooi weer hoor Bert maar ik mis wel want ik zie nergens vogelpoep op de daken. :) :)

Nee hoor geinte je laat me weer elke keer verbaast kijken van hoe je het er maar weer van af brengt keurig.

Groet Wim.
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Beste Bert,

Heel mooi gedaan. Je hebt overduidelijk oog voor detail.

De groene aanslag onder de bomen vond ik echt een positieve uitschieter en ik zag ook dat je vogels op de daken hebt aangebracht.
Die tip ga ik natuurlijk schaamteloos kopieren van je omdat ik nog geen enkele vogel op m'n modelbaantje heb, dus ze zitten bij mij ook nog niet eens in de bomen :-).

Ik zal jouw draadjes over scenery voortaan wat aandachtiger volgen. Ik had al gezien dat je ook met treinen en wagons wel raad weet :-)

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Hallo Bert,

Ziet er weer zeer realistisch uit, alleen op plekken met vogels zou het misschien wat witter kunnen :mrgreen:.

Groeten,
Richard
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
erg mooi
die duifjes zijn ook prachtig en zo een mooie detaill
complimenten
groet robert
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
 :D Mooi gedaan Bert. Leuk detail met de vogeltjes.

Weer wat om te onthouden.
En dat van de daken wist ik al :roll:


groetjes
Henk
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Ha die Bert!
Prachtig om voor dit soort kleine details zo'n uitgebreide "handleiding" te geven van het hoe en waarom.
Ook weer met van die prachtige duidelijke close-ups is dit natuurlijk voor velen (niet alleen Tom!) prachtig na te maken of weer een bron van inspiratie.
Het valt mij nu extra op, omdat ik echt met mijn neus er bovenop heb staan kijken, hoe enorm gedetailleerd dit alles gedaan is en echt met kennis van zaken en een meesterlijk gevoel en oog voor detaillering is aangebracht.

Maar natuurlijk valt een ander soms dingen op waar zelfs de meester zelf geen weet van heeft of gewoon niet gezien!
Het lood bij schoorstenen, dakkapellen en dak doorvoeren is natuurlijk prachtig en meesterlijk aangebracht maar................................. (er is altijd een maar!) een (klein) foutje is er in de minitieuze detaillering geslopen en dat kan natuurlijk niet! :roll:
Bij de overgang van schuin dak en schuin gedekte pannen op de dakkapel heb jij (overigens prachtig gedaan) een volkomen overbodige loodstrip aangebracht! :shock:
Deze constructie is juist ontworpen om een vloeiende waterafvoer van het pannendak en het dak van de dakkapel te garanderen zonder dat hier een loodstrip nodig is.

Citaat van: baureihe 103 op zaterdag 27 december 2008, 21:55:13


Natuurlijk is dit "spijkers op laag water zoeken" maar dat maakt voor mij het bekijken van zo'n perfecte baan juist nog aantrekkelijker en iedere keer zie je details van, hé en dit en dat en kijk daar nog eens! 8) :lol:

Bert, ik heb weer genoten van dit prachtige verslag en dito foto's!
En iedere keer zie ik weer dingen waarvan ik denk, jaaaa dat ga ik ook doen en op mijn baan.............................enz.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Allemaal hartelijk bedankt voor de leuke reacties.

Albert-Jan,

Duvels je hebt helemaal gelijk hoe moet ik mij daar nu weer uit lu.... ja hoor ik weet het al
er zit een fout in de handleiding van het bouwpakket.
Trouwens je hebt weer een heel verhaal op papier gezet wat je zoals gewoonlijk
weer goed afgaat. Wat dacht je van een samenwerkingsverband ik Bert dus ga lekker door met knoeien en jij Albert-Jan zorgt voor de begeleidende teksten.
Heeft een aantal voordelen zoals ..... ik kom hier later nog op terug.

Gr. bert
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Citaat van: baureihe 103 op zaterdag 27 december 2008, 21:55:13
Daken, de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan.





Ja Bert! nu moet je het niet te mooi maken hè!


Ik sta versteld. :shock: Wat een detail 

Hajo.



Ook mooi dat gladde / glimmende effect ten opzichte van de matte omgeving van die -verweerde- ornamenten op de bovenkant van dit dak:

Citaat van: baureihe 103 op zaterdag 27 december 2008, 21:55:13




Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Hoi Hajo,

Weer bedankt voor je inbreng je hebt ook wel heel veel oog voor details.
Ik ben benieuwd als jij een baan gaat aanleggen wat dat word kan
niet anders zijn dan super.

Gr. Bert :)
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Dat zou dan een baan worden vol rails met prachtige treintjes en een prachtig station en een enkel seinhuis, en verder niets.

Scenery, ik vind het prachtig, maar zelf doen... ik sta nog steeds achter de verkoop van al mijn oude scenery matriaal + gebouwen vorig jaar aan iemand die ik daar zichtbaar heel veel plezier mee deed.

Misschien als ik eens een 2 meter lang en smal test- en fotobaantje maak, ook handig om onderhanden werk op te stellen, dat ik daar dan gelijk een diorama van maak. Thema lok werkplaats.


Dus gelukkig doe ik niet aan huisjes en scenery, wat een werk al dat moois.
Oh, wacht,  :oops:, ik heb wel stationsgebouwtjes. En gebouwen. 95 cm Station Bonn bijvoorbeeld. Ik zou het bijna nu gaan weatheren :?   
Maar nee, ik ga de tijdelijke spoorbaan-door-het-huis afbouwen. Dan nog maar een keer zonder geweathered station.


Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Hallo Bert (en de rest)

Prachtige daken!
Mag ik een bijdrage leveren aan de levensechtheid van de daken, en dan met name daken van leisteen?

Als je deze steen goed bekijkt, wat ik gisteren nog eens in België heb gedaan, dan zie je dat bij veel typen leisteen de oppervlakte niet gald is maar ruw doordat de oppervlakte uit schilvers bestaat.

Ik heb dat getracht na te maken en dat alsvolgt gedaan: het plasticdak wat zo uit de door komt gespoten met een grijze lak (airbrush of spuitbus) en na het drogen afgelakt met matte lak. Wanneer dit droog is vervolgens met een kwastje met verfverdunner dmv ronddraaiende beweging weer min of meer losgeweekt totdat door de beweging van de kwast een 'schilverig effect' ontstaat die gewenst is, de verf en lak laten niet egaal los waardoor een willekeurig beeld ontstaat.
Als het gewenste effect bereikt wordt dan behandel je het volgende deel en de lak en verf drogen direct weer op.


Hier een uitvergroot stukje van een dakje wat ik op deze manier heb gedaan.




groet, Bram

Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Hallo Bram,

Graag mag je hier reageren elke aanvulling is meer dan welkom.
Je leistenen dak ziet er lekker versleten uit is weer een leuke bewerking, maar dat gaat haast niet met aqryl verf. Je zou verder de schilfers nog kunnen drybrushen in de kleur van korstmos dat zie je ook heel vaak in het echt.

Groetjes Bert :)
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Hoi Bert,

Bij dit voorbeeld heb ik de eerste grijze laag juist met acryl verf (Tamiya)gemaakt en daarna matte Tamiya lak gebruikt.

Dat kortmos, ja dat heb je goed onthouden!  :wink:

Waar heb je overigens die duiven vandaan? Zelf gemaakt of heeft een fabrikant die in het assortiment? Ik vind ze erg leuk en orgineel.

groeten, Bram
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Citaat van: 111 op dinsdag 30 december 2008, 23:30:45
Hoi Bert,


Waar heb je overigens die duiven vandaan? Zelf gemaakt of heeft een fabrikant die in het assortiment? Ik vind ze erg leuk en orgineel.

groeten, Bram

Hoi Bram de vogeltjes zijn van Preiser (nu niet meer ik heb ze netjes gekocht)

Groetjes Bert :)
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
o, zijn ze niet komen aanvliegen dan???

Erg mooi allemaal! Petje af. Wat een liefde voor detail! Wellicht een tip. Je zou van sommige pannendaken ook enkele pannen in een andere kleur kunnen verven. Je ziet wel vaker op een rood pannendak, enkele grijze pannen liggen. Vroeger werden er ook weleens teksten op het dak gemaakt, met een andere kleur pannen. (hier in het dorp staat een bedrijf, die zijn naam op die mannier op het dak heeft staan. )

Roy
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Daken de vaak vergeten lelijkheid op je treinbaan
Citaat van: Big-Roy op donderdag 01 januari 2009, 22:58:30
o, zijn ze niet komen aanvliegen dan???

Je zou van sommige pannendaken ook enkele pannen in een andere kleur kunnen verven. Je ziet wel vaker op een rood pannendak, enkele grijze pannen liggen. Vroeger werden er ook weleens teksten op het dak gemaakt, met een andere kleur pannen. (hier in het dorp staat een bedrijf, die zijn naam op die mannier op het dak heeft staan. )

Roy

hallo Roy,

Heel goed idee ga ik zeker toepassen.

Gr. Bert :)