Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken

Gestart door treinsmurf zaterdag 27 december 2008, 20:49:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Erwin,

Ja je kan hem zien zitten in de panoramawagon, maar dit is niet storend.
Zie de 2e foto van dit topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12998.msg202977#new

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Voor het berekenen van een voorschakelweerstand.

Hier kan je ook het aantal leds in serie invullen.
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Verder, heb je ook gemeten of de led niet stuk is, of omgedraaid.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi lucien en lilian.

De massaveer zit ook in de set kortkoppelingen van marklin 72021 (1 per set). Bij de set 72020 ontbreekt de massaveer.
Ook kun je massaveren los bestellen onder nummer 72050 (5 massaveren in een zakje).

Set 72020:


Set 72021:


Set 72050:


Groetjes Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoe bedoel je ontmoedigingsbeleid om andere koppelingen te kopen buiten Märklin om :shock:

72020 9,99 p/s
72021 9,99 p/s
72050 15,95

Groeten,
Herman
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi lucien en lilian,

Ja, volgens mij heeft elke LED-print een gelijkrichter nodig. (Mogelijk dat er iemand is die anders van mening is).
Voordeel is overigens dat de wagons binnen de stam ook nog uitwisselbaar zijn. Elke wagon wordt voorzien van een massaveer. Je hoeft voor de stam maar 1 rijtuig te voorzien met een sleper, mits je stroomvoerende kortkoppelingen gebruikt om de stroom van de sleper door te zetten naar de rest van de stam.

Groeten,

Johan (Treinsmurf)
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: treinsmurf op dinsdag 30 december 2008, 20:07:46
volgens mij heeft elke LED-print een gelijkrichter nodig. (Mogelijk dat er iemand is die anders van mening is).
Dat klopt helemaal. wil je maar 1x gelijkrichten dan moet je stroomvoerende koppelingen hebben met minimaal 2 contacten.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: lokje 23 op woensdag 31 december 2008, 12:09:49
ja moet zeggen we zijn als de kinderen eens men er mee weg ben hoe het moet kan het niet snel genoeg gaan he.

zou je dat a.u.b. willen vertalen naar NL ?
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: huub op woensdag 31 december 2008, 19:43:57
Citaat van: lokje 23 op woensdag 31 december 2008, 12:09:49
ja moet zeggen we zijn als de kinderen eens men er mee weg ben hoe het moet kan het niet snel genoeg gaan he.

zou je dat a.u.b. willen vertalen naar NL ?

Als ik dat moet interpreteren dan bedoelt hij dat hij net als kinderen ongeduldig is omdat het niet snel genoeg klaar kan zijn zodat hij het resultaat kan zien.......   toch  :roll: :mrgreen:

Mvg, Johan die soms ook wel eens ongeduldig is  :wink:
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: huub op zondag 28 december 2008, 22:00:56Wat in Elektor komt te staan in februari is trouwens ook zo iets.
wat dat allemaal gaat kosten is nog niet bekend. je kan daar uiteraard ook de LEDS van Joost bij gebruiken.

Rijtuigverlichting(decoder) van Elektor:
CiteerModeltrein-rijtuigverlichtingdecoder
Modeltreinliefhebbers vinden het heel belangrijk dat hun modelbaan er tot in de kleinste details zo realistisch mogelijk uit ziet. Een lastig punt is altijd de rijtuigverlichting. De schakeling die we in het februarinummer publiceren, maakt dat een stuk gemakkelijker. Hierbij gaat het om een LED-strip die wordt aangestuurd door een PIC12F683. De LED’s kunnen eenvoudig worden aangepast voor de gewenste kleur in een rijtuig, drie verschillende striplengtes maken montage in vrijwel elk rijtuig mogelijk. De decoder is compatibel met het Märklin-systeem.
Bron: http://www.elektor.nl/service/volgende-maand-in-elektor.685238.lynkx

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ben benieuwd wat Elector gaat maken.
Het gebruikte IC is een microcontroller.
176 pagina's  lijken nodig te zijn om de werking uit te leggen.
ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/41211D_.pdf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: wilbertb op vrijdag 02 januari 2009, 11:29:26Het gebruikte IC is een microcontroller.
176 pagina's  lijken nodig te zijn om de werking uit te leggen.
ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/41211D_.pdf
De controllers voor het Elektorproject kun je t.z.t ook geprogrammeerd kopen. Microcontrollers worden sinds jaar en dag gebruikt in de elektronica.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Soms kun je eenvoudige dingen natuurlijk ook complex maken :D
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Met controllers maak je het alleen eenvoudiger.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Na het lezen, en nog eens lezen, en nog eens lezen, de volgende vragen:

- Wat is de juiste / betere waarde van de condensator? (ergens op de helft wordt er gesproken over een kleinere die ook zou kunnen, maar hoe klein is klein?)
- Moet er een condensator in, en kan het ook zonder? (dit i.v.m. ruimte in sommige rijtuigen)
- Welke gelijkgerichte voedingsspanning houden jullie aan t.b.v. de berekening van de voorschakelweerstand voor 3rail? 16 volt * 1.4 = 22.4?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Frans
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Frans, die condensator is er alleen maar om korte stroomonderbrekingen te overbruggen. Een grotere condensator kan langere stroomloze periodes overbruggen. Als er te weinig ruimte is, dan plaats je een kleinere condensator. En als er helemaal geen ruimte is, dan laat je hem weg. Maar dan zul je zo af en toe de verlichting zien flikkeren.

De spanning waarmee je moet rekenen is de digitale spanning op de baan. Voor het berekenen kun je een spanning van 20V aanhouden.
Je moet daar niet te krampachtig over doen, het heeft geen zin om de spanning op de tiende volt nauwkeurig te bepalen.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo Frans,

Neem gewoon een Elco van 100µF/25V. Als je weinig ruimte over hebt kun je als je handig bent ook een Elco in SMD uitvoering nemen.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi Frans,

De spanning na de gelijkrichter is ongeveer 21,22 Volt.
(16V x 1.4142)- (2x 0,7V) = 21.22V

De Elco van 470uF/35V is vrij groot en ook wel zwaar voor deze schakeling. In ieder geval is het handig om een Elco te nemen die de spanning van 21,22 Volt aan kan. Dus 25V is een prima waarde.
De Elco is bedoeld om korte spanningsonderbrekingen te kunnen opvangen. De gebruikte van 470uF is daar wel wat zwaar voor, maar in ieder geval voldoende. De Led's blijven nog ongeveer 1,5 Seconde branden als de spanning wordt afgeschakeld. Een kleinere zal ook wel voldoen, en heeft in ieder geval als voordeel dat deze makkelijker in te bouwen/weg te werken is.

Zelf heb ik net de SMD variant bij conrad besteld:
Elco SMD 470 uF/25V            Bestnr.: 421544 - 89

Zodra ik ze binnen heb ga ik er een paar met deze Elco's bouwen. Deze zijn mooi klein en dus heb je minder problemen om de Elco in de wagons kwijt te kunnen.

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: treinsmurf op vrijdag 02 januari 2009, 18:14:46
De spanning na de gelijkrichter is ongeveer 21,22 Volt.
(16V x 1.4142)- (2x 0,7V) = 21.22V
..... een Elco te nemen die de spanning van 21,22 Volt aan kan. Dus 25V is een prima waarde.

Vooral voor de analoge rijders:

de omschakelpuls is 24 volt (en onbelast - zonder lok - kan dat nog veel hoger uitvallen). hierbij heb je wel een 35 Volt elco nodig.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: treinsmurf op vrijdag 02 januari 2009, 18:14:46
De spanning na de gelijkrichter is ongeveer 21,22 Volt.
Twee cijfers achter de komma, en dan "ongeveer"? 8)
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien,

Het zal niet veel problemen opleveren.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
@treinsmurf:

Hoe kom je aan de -2x 0,7V?  De x1.4 snap ik, maar dat laatste gedeelte (nog) niet.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Over iedere diode is ook nog een spanningsval van ong. 0,7 V.
Voor twee is dat 2 keer 0,7V.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter
Uitgangsspanning

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Bedankt voor de snelle reactie.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
hoi,

misschien een stomme vraag, maar toch, ben net nieuw in de hobby dus:

hoe maak je je zelf gemaakte prints vast in het betreffende rijtuig ?

mvg, jordi

mooie beschrijving trouwens!!!
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Kun je o.a. doen met dubbelzijdige foamtape,

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: lokje 23 op zaterdag 03 januari 2009, 13:31:04dan nog een vraag elco waarvan sprake is daar een plus en min aan .
heb er een voor mij liggen.
ik veronstel het lange beentje is + en het korte de - of heb ik het mis.
Als het goed is staat dat op de elko.

Gr, Ben.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: lokje 23 op zaterdag 03 januari 2009, 13:31:04
ik heb er nog een vijftichtal weestandjes liggen 22volt.
Weerstanden van 22 volt? Hoe doe je dat?
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citeerik heb er nog een vijftichtal weestandjes liggen 22volt.
Bedoel je hier niet Ohm’s of zo i.p.v. volts ?.

Citeerzou ik dan indien deze op zijn er eventueel bij mijn volgende aankoop wat zwaarder kopen die meer stroom aankunnen of doe ik verder met deze.
Bedoel je hiermee weestanden voor een groter vermogen ?.

Citeerdan nog een vraag elco waarvan sprake is daar een plus en min aan .
heb er een voor mij liggen.
ik veronstel het lange beentje is + en het korte de - of heb ik het mis.
Op een elco staat normaal aangegeven wat de + en – is. Het korte pootje is de -.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo Lucien,

Het helemaal niet erg dat je een leek op elektronica gebied bent hoor het is al heel wat dat je het in ieder geval zelf probeert.
Als je graag op een eenvoudige wijze wat meer van elektronica af wilt weten en hoe je zelf eenvoudig berekeningen kunt maken kan ik je wel wat toesturen.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Freak op vrijdag 02 januari 2009, 21:01:57
Kun je o.a. doen met dubbelzijdige foamtape,

Mvg,
Peter

oke, bedankt peter, nu is het me duidelijk, kan ik ook eens wat proberen, maar zal de rijtuigen wel niet openkrijgen.

mvg, jordi
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: jordi op zaterdag 03 januari 2009, 21:13:28oke, bedankt peter, nu is het me duidelijk, kan ik ook eens wat proberen, maar zal de rijtuigen wel niet openkrijgen.
Je hebt er toch een beschrijving bij waarop dat staat hoe je ze open moet maken.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo Lucien.

Heb e.e.a. opgestuurd.

Mvg,
Peter
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi lucien,

De Elco plaats je net na de gelijkrichter. Let op de + en de -.  Op de Elco staat op de behuizinging een grote min (-) aan de kant van van het minpootje van de elco, kan dus niet missen....

Wel dien je bij elke LED-strip een Elco te plaatsen, dus in elke wagon. De grote van de Elco maakt het vaak lastig om deze netjes in de wagon weg te werken. Elco's zijn er in verschillende grootte's, en de hoe hoger de capaciteit, des te groter de Elco uit zal vallen.

De Elco die ik in dit topic vermeldde is er een van 470uF/35Volt, en is wel wat aan de zware kant.
De gelijkgerichte spanning ligt zo rond de 22 Volt, dus is een Elco van 25Volt reeds voldoende. De capaciteit (uF of micro Farad) kun je ook zelf bepalen, hiervoor geldt: Hoe groter de capaciteit, hoe langer deze de stroom kan vasthouden, en dus hoe minder de LED's last hebben van korte onderbrekingen in de spanning.

470 microfarad is dan ook een waarde die zeker groot genoeg is en ook nog wel iets kleiner qua capaciteit zou kunnen. Wat de optimale waarde is kan ik je niet vertellen. Ik schat dat een van 220 uF ook nog wel de korte onderbrekingen zal opvangen.

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Overigens,

Als je het helemaal mooi wilt doen en geen probleem wilt hebben om een geschikte plaats te vinden voor de Elco,
dan bestel je natuurlijk een SMD variant. Deze zijn mooi klein en kun je dus makkelijk wegwerken in de wagon zonder dat ze hinderlijk in het zicht komen.
Zelf heb ik inmiddels SMD Elco's besteld bij conrad.  :lol:

Bestelnr.  421519    SMD standaard elco 470µF/25V 

Ik zit alleen nog even te wachten tot ze geleverd worden.

Zodra ik ze binnen heb zal ik het resultaat wel weer even plaatsen.

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: Freak op zaterdag 03 januari 2009, 22:09:49
Citaat van: jordi op zaterdag 03 januari 2009, 21:13:28oke, bedankt peter, nu is het me duidelijk, kan ik ook eens wat proberen, maar zal de rijtuigen wel niet openkrijgen.
Je hebt er toch een beschrijving bij waarop dat staat hoe je ze open moet maken.

Mvg,
Peter

ooh :shock:, moet ik eens in de doos van de set kijken. want het zijn gewoon rijtuigen uit een startset.

mvg, jordi
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien,

De spanning en weerstand achter de gelijkrichter zijn berekend voor de 6 LED's.
Sluitverlichting hierachter hangen kan dus niet zomaar, waarschijnlijk zal dit resulteren in dat de spanningbron niet toereikend is en dus geen van de LED's meer zal branden.

Wel kun je dit oplossen door de LED's voor de sluitverlichting parallel aan de LED-strook aan te sluiten.
(aan te sluiten net na de Elco en net voor de weerstand voor de binnenverlichting)
Als je op deze plek de + en - middels draden aftakt, dan kun je deze voor de sluitverlichting gebruiken.
Je hebt dan nog aanvullend een diode 1N4148 nodig en een weerstand van 1Kohm.
De + gaat dan naar een weerstand van 1Kohm vervolgens naar de anode (+) van de 1e rode LED, de kathode (-) van deze LED sluit je weer aan op de anode (+) van de 2e rode LED, en de kathode (-) van deze LED sluit je weer aan op de anode (+) van een diode 1N4148, waarvan je de kathode (-) weer aansluit op de - van de afgetapte draad op de LED-print.

(Zie bijvoorbeeld het topic  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13192.0 onder Electronicatechniek).

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hoi lucien,

Leuk dat je enthousiast aan het ombouwen bent. Ik ben ook nog steeds druk aan de weer met het inbouwen van verlichting en zit al weer met smart op de volgende 100 Led's te wachten. Wel ben ik erachter dat de Elco in sommige rijtuigen niet past, en inmiddels met SMD Elco's aan de gang gegaan. Deze zijn veel kleiner, en zijn perfekt in de wagon weg te werken en zitten dus niet meer in het zicht.
De SMD die ik gebruikt heb is die van conrad: 421519   SMD standaard elco 470µF 25V.
Deze doen het ook prima, en zijn eigenlijk perfekt.
Hier een foto :



Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Aan Jordi:
CiteerCitaat van: Freak op Zaterdag 03 Januari 2009, 22:09:49
Citaat van: jordi op Zaterdag 03 Januari 2009, 21:13:28
oke, bedankt peter, nu is het me duidelijk, kan ik ook eens wat proberen, maar zal de rijtuigen wel niet openkrijgen.
Je hebt er toch een beschrijving bij waarop dat staat hoe je ze open moet maken.

Mvg,
Peter


ooh , moet ik eens in de doos van de set kijken. want het zijn gewoon rijtuigen uit een startset.

mvg, jordi

Als het nieuwere Marklin-wagons zijn, moet je meestal eerst de vouwbalgen lostrekken, daarna kun je vrij gemakkelijk de kap eraf halen.


Overigens heb ik vandaag mijn bestelling van het onderdelenlijstje van "treinsmurf" thuisbezorgd gekregen. Ik had er nog wat kleine dingetjes besteld, maar het pakketje dat ik vandaag kreeg was wel uitzonderlijk groot. Omdat de printplaat 50cm lang was, had de slimme inpakker van Conrad een doos gekozen waar een complete videorecorder inkon.
Dus er veel lucht rondom een paar pakketjes weerstanden, ledjes en de printplaat.

Van het weekend wordt het dus weer lekker solderen en experimenteren.

Overigens: Welke slepers gebruiken jullie voor Roco-rijtuigen? (uiteraard bedoel ik voor de middenleider)

John
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: VT601 op donderdag 15 januari 2009, 21:34:43
Overigens: Welke slepers gebruiken jullie voor Roco-rijtuigen? (uiteraard bedoel ik voor de middenleider)

John

Roco fluisterslepers artnr. 40500 42mm en artnr. 40501 56mm.

Gr, Ben.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Vandaag kwam Elektor binnen, er is inderdaad een artikel over een LED-strip voor Märklinsysteem in te vinden.

enkele opmerkingen:

de PIC-controller is van type 12F683-E/SN of -I/SN
hij is geprogrammeerd te koop voor 7,95
of je download de software gratis maar dan moet je hem zelf programmeren.
een lege controller is natuurlijk goedkoper.

er zijn 3 lengte-maten printplaat:11 cm, 19 cm en 23 cm, ze kosten 7,50 - 9,50 en 9,50.
de layout is ook gratis te downloaden om zelf printen te kunnen maken (ze zijn enkelzijdig).

Bijna alle componenten zijn SMD formaat 0805, voor de LEDs is ook formaat 1206 te gebruiken.

voor grotere aantallen en gezamelijke inkoop willen ze speciale aanbiedingen doen via de shop op de website.

elke print met controller kan men zelf programmeren op het gewenste adres, dus elke trein (of zelfs elk rijtuig) zou je apart in/uit kunnen schakelen.

Het verlichtingsniveau kan ook ingeprogrammeerd worden.

Er is een apart schakelbare uitgang voor sluitlichten.

Standaard zoals het beschreven is, vind ik ze veel te duur. Het is natuurlijk wel flexibel dat elk rijtuig een decoder heeft.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Persoonlijk vind ik de printen zeer duur. Bij wat grotere aantallen (100) kom je bij makepcb op ongeveer 1?50 stuk. Het probleem is van mijn zijde dat ik niet tot 230mm kan tekenen door de beperkingen van eagle non profit.

De controller moet je ongeprogrammeerd voor  1? à 1?60 kunnen vinden. Farnell hanteert dacht ik wel een minimum order bedrag voor particulieren.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hier nog even een foto van de SMD Elco, die ik inmiddels ook toegepast heb.
Deze is een stuk kleiner dan de normale Elco (zie foto) en dus in alle rijtuigen simpel weg te werken.



Rechts de normale (grote) Elco : Subminiatuur elco 35V 470µF    Bestnr.: 468355 - 89
Links de mooiere (kleine) SMD Elco : Elco SMD 470 uF/25V            Bestnr.: 421544 - 89

Om een idee van de grootte te krijgen heb ik er nog een diode 1N4148 naast gelegd.

Treinsmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Hallo Treinsmurf,

Ook in "normale" componenten heb je zeer kleine. Bij de plaatselijke elektro boer deze week 470µ/25V gaan halen. Steek 5mm doorsnede 10 mm hoogte 12.5mm hoog 85°C. Ook Conrad heeft gelijkaardige. 446048. Dit is 2.5mm hoger als de smd variant. Een prijsverschil is er wel. De smd variant kost maar 0?60 meer.  :shock: Of 4 * de prijs van de gewone.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 16 januari 2009, 19:26:25
Persoonlijk vind ik de printen zeer duur. Bij wat grotere aantallen (100) kom je bij makepcb op ongeveer 1?50 stuk. Het probleem is van mijn zijde dat ik niet tot 230mm kan tekenen door de beperkingen van eagle non profit.

De controller moet je ongeprogrammeerd voor  1? à 1?60 kunnen vinden. Farnell hanteert dacht ik wel een minimum order bedrag voor particulieren.

een stukje uit de voorwaarden:

Totaalbedrag van bestelling is minimaal ? 50 exclusief BTW.
Bestelling moet schriftelijk (email, fax of post) worden geplaatst met daarop vermeld dat het een particuliere bestelling betreft.
Het totale faktuurbedrag moet vooruit worden betaald. (inclusief 19% BTW)
Op het afleveradres moet overdag iemand aanwezig zijn om voor ontvangst van het pakket te tekenen!      

Een andere leverancier is digikey, heb ik een keer bij besteld. vanaf 65 euro geen v.k. en het was sneller hier vanuit USA dan de meeste aankopen die ik in Duitsland deed. BTW aan de deur af te rekenen bij UPS, bewijzen bewaren !
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Ook rs components is een mogelijkheid (voor Nederland , voor België. Als particulier bestellen per mail. Onder 50? 6? kosten. Je kan de pic er ook vinden voor 0?99 > 1?28.

Uitreksel uit de particuliere voorwaarden per mail aan mij gezonden.
CiteerVoorwaarden:
?   Particulieren hebben geen minimale orderwaarde!
?   Op orders onder de ?50,- zal een handling charge van ?6,- berekend worden; op orders van meer dan ?50,- zal geen handling charges berekend worden.Orders worden alleen compleet uitgeleverd
?   Indien er producten niet op voorraad zijn, wordt de order geannuleerd of uitgesteld in overleg.
?   Particulieren komen alleen in aanmerking voor een catalogus op cd-rom

Voorraad is eenvoudig te checken.

Ik vermoed dat Nl en Be toch dezelfde voorwaarden gaan hanteren. Ik heb er gisteren een bestelling geplaatst. In de loop van deze week moet ze arriveren.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Theo,

dat is ook een leuke optie.
is het in Nederland ook mogelijk ?
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Even bij vermelden dat dit prijzen zonder BTW (voor de Nederlanders omzetbelasting) zijn.
Dat dit ook voor Nl geld? Ik vermoed het wel.
Een mailtje naar hen toe zal dat duidelijk moeten maken.
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Lucien,

Dat is wel normaal volgens mij. De Elco is opgeladen, en als je dus de noodstop indrukt, dan is er geen spanning/stroom meer op de baan. De Elco loopt dan langzaam leeg aangezien de stroomtoevoer is afgestopt.
Doordat de Elco lekker groot is qua capaciteit, blijven de LED's nog wat nagloeien totdat de Elco helemaal leeg is.

Treinmurf
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Verhaal klopt, heeft niets met de elco te maken. Zowel bij rijtuigen als loks met led-verlichting blijft in een stroomloze sectie heel zwak de leds branden. Waarschijnlijk ligt dit aan de overbruggings-weerstand van 1k5 welke in de stopsectie wordt gebruikt om de decoder zijn geheugen niet te laten verliezen. Iets anders kan ik niet bedenken.
Kijk dus even of je de weerstanden van 1k5 in je baan hebt ingebouwd, dit is bijna zeker de reden.
Erwin
Re: Zelf wagonverlichting / LED verlichting maken
Heb je seinen met stopscetie's ingebouwd?
Of mogelijk geschakelde opstelsectie's?
Erwin