Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Massaveer voor binnenverlichting

Gestart door Lokkie maandag 22 december 2008, 13:44:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massaveer voor binnenverlichting
Hoe moet je deze massaveer bevestigen :?:
Moeten de veren aan de bovenkant van de assen contact maken of aan de onderkant :?:





Gr.
René
Re: Massaveer voor binnenverlichting
Rene,

De massaveer die jij hebt is speciaal geschikt voor Märklin wagens. En ik zie dat jij een Roco draaistel hebt.

Je kunt hem wel bevestigen met enig aanpas werk.
De 2 clipjes die onhoog staan moet je eraf knippen, dan haal de de wielen uit het draaistel. Je doet de kant waar eerst de clipjes zaten naar boven dan klik je de draaistelen er weer in en klaar ik René.

Gr Joost
Re: Massaveer voor binnenverlichting
Bedankt dat wilde ik even weten. :)

Gr.
René
Re: Massaveer voor binnenverlichting
Hoi Rene,

zoals Joost al zei, het is een Roco draaistel en daar past de marklin massaveer niet zondermeer onder.
Als het een marklin draaistel was dan zou het er zo uit zien:


Voor Roco draaistellen kun je natuurlijk de massaveer aanpassen zoals Joost voorstelde, of een originele Roco massaveer aanschaffen.
Ik heb het zelf op de volgende manier gedaan:


Dit is gewoon een oude marklin-sleper waar ik de sleepschoen van afgeknipt heb.Uiteraard ook even een draadje aan gesoldeerd. Daarna heb ik hem op het Roco-draaistel gelijmd. Wel eerst die twee 'pukkeltjes' naast die gaten op het draaistel weggesneden, zodat het mooi vlak is.

En nu ik deze foto bekijk weet ik ook opeens waar dat ene buffertje op moet wat ik laatst gevonden heb :D

groeten, Martin
Re: Massaveer voor binnenverlichting
Hoi Martin,

Bedankt voor de info. :)
De sleper gebruiken als massaveer is ook goed idee. :idea:

Gr.
René
Re: Massaveer voor binnenverlichting
Hallo,

Bij het inbouwen van de verlichting in mijn stuurstandrytuig heb ik het zo gedaan:



Links, zie je het draaistel met de massa-sleper. Op een beurs stond iemand met onderdelen en daar lagen maar liefst 3 verschillende, qua lengte, massa-slepers. Ik heb de kortste gekocht en die onder de draaistellen gemonteerd. Ik heb de opstaande lipjes verwijderd, de wielstellen uit het draaistel gehaald. Massa-contact inleggen en dan de wielstellen weer in het draaistel zetten. De sleper blijft op zijn plaats doordat de knik precies tussen de remdriehoeken zitten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes

Harry Stipkes

PS: dit is een verbouwd Liliput rytuig.