Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ervaringen Duo kroonstrips??

Gestart door WAJ Janse woensdag 03 december 2008, 13:35:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen Duo kroonstrips??
Hallo allemaal,
ik wil de bekabeling van mijn segmenten (of modulebakken) onderling
verbinden met Duo Kroonstrips; dat bestaat dus uit twee reeksen kroonstrips
(+- 10) waarvan 1 zg. mannetjes en 1 vrouwtjes.
Deze strips wil ik bij de segmenteinden vastzetten.  Werkt dit een beetje bij het aan elkaar bevestigen van de segmenten,  want dan zouden de strips tegelijkertijd in mekaar geschoven moeten worden.
Heeft iemand ervaring hiermee?  Graag reacties/ideeën dan.
M vr gr,

Wim

Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
Ik heb geen ervaring met deze kroonstrips.
Maar het idee om ze vast te monteren zodat ze tegelijk met het samenvoegen van de segmenten in elkaar steken lijkt me niet zo goed. Je krijgt dan geheid uitlijnproblemen. Ik zou het mechanisch koppelen van de segmenten en het elektrisch koppelen met connectors apart houden.
En als je zover bent, dan zijn er nog wel andere connectors, b.v de sub-D. Die zijn per pool voordeliger dan die steekbare kroonstrips.
Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
Wim,

Velen van ons zitten ook op Beneluxspoor.net forum. Je vraag heb je daar ook geplaatst. Dat mag allemaal maar maakt het wat ingewikkeld.

Gr, Ben.
Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
buckfast_beekeeper
gast

Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
Deze strips zijn goed indien ze niet echt dikwijls uit elkaar moeten. Om modules te verbinden zijn ze dus niet handig. Ze gaan namelijk niet echt makkelijk in en uit elkaar.

Er bestaan betere connectoren.

sub d is inderdaad een optie. Indien je wenst 50-polig. Voor grotere stromen dan ook weer niet echt geschikt.

Vaak zie je ook scart connectors voor het verbinden van modules (dit zijn de stekkers die je ook gebruikt om tv en video te verbinden).

Er bestaan natuurlijk systemen die makkelijk zijn en grote stromen kunnen hebben, maar deze zijn niet echt goedkoop. Ze worden onder andere gebruikt in machinebouw en bij kermis attracties om verbindingen te maken.
Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
Hallo Theo,

Citaat van: buckfast_beekeeper op woensdag 03 december 2008, 16:18:23
sub d is inderdaad een optie. Indien je wenst 50-polig. Voor grotere stromen dan ook weer niet echt geschikt.
Er zijn ook D sub connectoren voor grote vermogens. Daarnaast zijn er ook de D sub combies.

Mvg,
Peter
Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
Citaat van: Freak op woensdag 03 december 2008, 17:36:06
Hallo Theo,

Citaat van: buckfast_beekeeper op woensdag 03 december 2008, 16:18:23
sub d is inderdaad een optie. Indien je wenst 50-polig. Voor grotere stromen dan ook weer niet echt geschikt.
Er zijn ook D sub connectoren voor grote vermogens. Daarnaast zijn er ook de D sub combies.

Mvg,
Peter

Als je b.v. ERNI sub-d connectors neemt (niet uit sesamstraat) die kunnen 5 Ampere aan. overgangsweerstand beter dan 10milliOhm, dan kan dat ook gemakkelijk.
Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
buckfast_beekeeper
gast

Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
Citaat van: Freak op woensdag 03 december 2008, 17:36:06
Hallo Theo,

Citaat van: buckfast_beekeeper op woensdag 03 december 2008, 16:18:23
sub d is inderdaad een optie. Indien je wenst 50-polig. Voor grotere stromen dan ook weer niet echt geschikt.
Er zijn ook D sub connectoren voor grote vermogens. Daarnaast zijn er ook de D sub combies.

Mvg,
Peter

Ok Peter wat gezocht en ook gevonden. Ik wist niet eens van hun bestaan af.
Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
Hallo Huub,

Citaat van: huub op woensdag 03 december 2008, 18:05:37
Als je b.v. ERNI sub-d connectors neemt (niet uit sesamstraat) die kunnen 5 Ampere aan. overgangsweerstand beter dan 10milliOhm, dan kan dat ook gemakkelijk.
Zoals je wel zult weten worden dit soort connectoren met tientallen in onze machines gebruikt. Ook nog voor grotere vermogens.

Mvg,
Peter
Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
Citaat van: Freak op woensdag 03 december 2008, 18:48:45
Hallo Huub,

Citaat van: huub op woensdag 03 december 2008, 18:05:37
Als je b.v. ERNI sub-d connectors neemt (niet uit sesamstraat) die kunnen 5 Ampere aan. overgangsweerstand beter dan 10milliOhm, dan kan dat ook gemakkelijk.
Zoals je wel zult weten worden dit soort connectoren met tientallen in onze machines gebruikt. Ook nog voor grotere vermogens.

Mvg,
Peter

Ja, is mij bekend......

als ze in zo'n dure apparatuur zitten, zullen ze echt wel goed zijn.
we laten hier maar even in het midden waar we het precies over hebben  :mrgreen:

de connectoren zijn ook verkrijgbaar bij Reichelt.

trouwens nog zo'n vaag bericht: ik ben nog steeds niet terug op mijn oude plek.......

grv Huub
Re: Ervaringen Duo kroonstrips??
om op de duo kroonstrips terug te komen. door ze dubbel zijdig te plaatsen met verbindingskabel ertussen zijn ze goed bedrijfszeker tot 12 polig verkrijgbaar,
Om op de ene module bak het mannetje te zetten en de andere bak het vrouwtje raad ik af ivm torderen met koppelen. eerst koppelen van de bakken en dan de connectors met verbindingsdraag ertussen. Bij komend voordeel door mannetje vrouwtje te wisselen voorkom je verkeerd aansluiten.