Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Trix TEE Ram 22132

Gestart door Spoorman woensdag 03 december 2008, 10:15:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Trix TEE Ram 22132
Peter24
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Citaat van: huub op maandag 13 april 2009, 16:14:39
Citaat van: ucsdcom op maandag 13 april 2009, 14:04:51
Snap nooit waarom men de Trix wielen gaat vervangen door Märklin wielen terwijl het stel ook op de Trix wielen al prima loopt zonder te ontsporen etc. ...Voor bezetmelding is het electrisch doorverbinden van 1 of 2 assen toch al voldoende?

Nou, bij mij werkt het niet fatsoenlijk.....

De helling wil ie niet op als daar een bocht in ligt, op de gekste punten lopen de wielen uit de rails - ik noem dat maar ontsporen :mrgreen: - dit alles met nieuwe C-rails op de kamervloer uitgeprobeerd. Zet ik dan de M* koploper op de rails, is er niets aan de hand, dat gaat gewoon goed.

e.e.a. zal best beter willen werken als de rails vlak en perfect ligt, denk ik...

Dit komt door de koppelingen tussen de rijtuigen, deze buigen namelijk niet verticaal door, (zoals wel bij de koploper). Daardoor worden de rijtuigen op een helling door elkaar uit de rails getild, zeker als er een bocht in zit.
Re:Trix TEE Ram 22132
Joost B.
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Omdat de ombouw zo makkelijk is doe ik het ook maar 8)
Re: Trix TEE Ram 22132
Citaat van: mDDM op maandag 23 februari 2009, 22:55:05
Dit filmpje toont na 2 minuten en 5 seconden overduidelijk drie gele pitten.

maar na 3'11" toch duidelijk (gloeilamp)witte pitten..... lijken sprekend op m'n 39700 :-)

wel een beetje jammer dat het M spul ingekort is, maar ja..... zo is het nu eenmaal :-) blijft een waanzinnig mooi en nostalgisch setje.

Walter
Re:Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re:Trix TEE Ram 22132
Citaat van: Joost B. op donderdag 29 oktober 2009, 12:42:23
Omdat de ombouw zo makkelijk is doe ik het ook maar 8)

Succes, Joost !

Resumerend:

ESU 52614 geplaatst
M* sleper 206370 geplaatst
bedrading gewijzigd
Leds vervangen door warm-witte exemplaren (had geel moeten zijn :?)
M* assen geplaatst op alles behalve de motorwagen

Mijn exemplaar staat op dit moment op de vloerbaan in de woonkamer.
Op de vlakke baan rijdt ie wel, maar achteruit is niet zo super, een enkele ontsporing gehad.

grv Huub
Re:Trix TEE Ram 22132
woutje
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Joost,

Let ook even op je boogstraal: op R1 gaat het mis omdat de wielflenzen de binnenkanten van de kap raken. Is niet op te lossen.

En als je een helling hebt: indien deze te snel van vlak naar stijgen gaat wordt door de starre electr. koppelingen het wielstel opgetild waardoor ontsporen mogelijk is.

Hier rijdt het stel alweer maanden velkkeloos, ik ben er nog steeds content mee.

Gr, Ben (vh Spoorman).
Re:Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re:Trix TEE Ram 22132
Ben, Joost,

De TEE staat op dit moment op de vloerbaan:
een dubbelsporig ovaaltje met 2x 2 meegebogen wissels (uit een meegeleverd M*boekje gehaald)
en ik kan melden dat, als ie vooruit rijdt, niet ontspoort.
Maar het rijdt niet zo stabiel en probleemloos als de koploperset.

Wel erg veel trein voor je geld !

p.s. Ben, nu je zelf aan geeft "v/h spoorman" kan ik je wel melden dat ik erg blij ben dat je er nog gewoon bent hier !
Ik wist het wel want 2 stuks 3-rail-Bennen en allebei in Uden en met zoveel to-the-point kennis van zaken en goede adviezen was al onwaarschijnlijk  :D

grv Huub
Re:Trix TEE Ram 22132
woutje
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Citaat van: huub op donderdag 29 oktober 2009, 13:55:41p.s. Ben, nu je zelf aan geeft "v/h spoorman" kan ik je wel melden dat ik erg blij ben dat je er nog gewoon bent hier !
Ik wist het wel want 2 stuks 3-rail-Bennen en allebei in Uden en met zoveel to-the-point kennis van zaken en goede adviezen was al onwaarschijnlijk  :D
Huub: KLIK. :mrgreen: Ik heb er nooit geheimzinnig over gedaan. :wink:
Re:Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re:Trix TEE Ram 22132
Ben,
Die moet ik gemist hebben  :oops: :oops: :oops:
ik zie dit bericht nu voor de eerste keer  :shock:
my mistake  :D
Re:Trix TEE Ram 22132
Joost B.
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Heren,

Bedankt voor het advies. R1 doe ik sowieso niet aan dus dat is geen probleem.
De ledjes op de geleider, hoe groot zijn die? Er kunnen gewoon 0603 ledjes op?

Ik zat al een hele tijd te twijfelen omdat ik eigenlijk de SBB versie wil, maar met deze neem ik ook genoeg.
TEE Nr 3 :)

Gr Joost Die Ben en Huub altijd door elkaar haalt :oops:
Re:Trix TEE Ram 22132
woutje
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Citaat van: Joost B. op donderdag 29 oktober 2009, 17:19:43

De ledjes op de geleider, hoe groot zijn die? Er kunnen gewoon 0603 ledjes op?
De ledjes op de foto heb ik van jou uit de led actie. :mrgreen:

Gr, Ben.
Re:Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re:Trix TEE Ram 22132
Joost,

er horen inderdaad 0603 leds in.
en zoals ik al zei, horen ze eigenlijk geel te zijn.

grv Ben Huub
Re:Trix TEE Ram 22132
Joost B.
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Ben uhh Huub nee Ben ohw nee toch Huub,

Ikzelf zal ook gaan voor de Supder Golden White, geel vind ik gewoonweg niet mooi bij treinen.
Deze leds hebben een hele lichte gele zeem, perfect voor mij.

Het liefst zou ik bij mn andere TEE ook witte verlichting inbouwen, helaas is dat niet mogeijk bij Roco.

Citaat van: woutje op donderdag 29 oktober 2009, 18:12:40
De ledjes op de foto heb ik van jou uit de led actie. :mrgreen:

Wie een kuil graaft voor een ander :mrgreen:

Ik moet trouwens wel wachten tot Kerst tot ik hem officieel in ontvangst mag nemen. Maar voor die tijd kan ik hem al stiekum ombouwen 8)

Gr Joost
Re:Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re:Trix TEE Ram 22132
Joost,
ik wil nog wel even uitzoeken welke leds ik precies besteld heb....
begin nou te twijfelen of het toch niet nog een maatje kleiner was  :?
tja, het geheugen laat na met vorderen van de leeftijd  :mrgreen:

toevoeging: ik heb toch ergens een foto geplaatst van de TEE  :roll:

o ja, zie antwoord #37

en gelukkig werkt mijn geheugen nog goed; Ik heb gebruikt:

super golden white led 0603, art.nr. 22030746336

grv Huub
Re:Trix TEE Ram 22132
Joost B.
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Huub,

Bedankt voor ja antwoord, 0603 heb ik hier nog enkele liggen dus komt mooi uit 8).
0402 vraag ik me sowieso af of ik dat wel kan solderen :D

Gr Joost Kan niet wachten.
Re:Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re:Trix TEE Ram 22132
Citaat van: Joost B. op vrijdag 30 oktober 2009, 11:25:36
Huub,

Bedankt voor ja antwoord, 0603 heb ik hier nog enkele liggen dus komt mooi uit 8).
0402 vraag ik me sowieso af of ik dat wel kan solderen :D

Gr Joost Kan niet wachten.


Tja, die kan ik ook niet solderen zonder elektronenmicroscoop.
Moet het toch kunnen op mijn werk  :shock:
Re:Trix TEE Ram 22132
Joost B.
gast

Re:Trix TEE Ram 22132
Das valsspelen 8)
Re:Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re:Trix TEE Ram 22132
Re: Trix TEE Ram 22132
Populier
gast

Re: Trix TEE Ram 22132
Alhoewel een bejaard topic toch zeer lezenswaardig. Precies wat ik nog nodig heb om mijn exemplaren weer 'op de rails' te krijgen.

groet Hennie
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Van mij ook een reactie op dit oude topic
Huub welke wielen heb je gebruikt om de dc wiel mee te vervangen?
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Dat is als volgt gegaan:
Ik heb de gewone wielen vervangen door standaard Märklinwielen, gekocht op de beurs in Houten, uit zo´n bak gegraaid  :).
De aangedreven wielen zijn helaas origineel gebleven.
Eigenlijk wil ik daar ook de goede exemplaren in hebben, maar ja, welke ?
Hij rijdt wel, maar dan het volgende:

Deze trein rijdt NIET fatsoenlijk door een R1 boog !

Enigszins onbruikbaar, maar ik heb genoeg andere treinen, hij staat mij niet in de weg en vreten doet ie ook niet  :D
Tips zijn trouwens altijd welkom !

o ja: de leds moeten natuurlijk geel zijn.....

grv Huub
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
In dit draadje staan 2 gedateerde verwijzingen naar stummiforum.
Het stummiforum is een paar jaar terug heringedeeld.

Het gaat om deze draadjes (en dit zijn in 2017 de werkende links):
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=28304 (Umbau und Testbericht uit 2008)
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=83482 (Innenbeleuchtung uit 2012)

Verwijzingen binnen die artikelen werken niet meer, en sommige foto's zijn niet meer beschikbaar.

In 2008 verscheen een vergelijkingstest in het Groterdam project:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=390:de-trix-de-iv-tee&catid=50:trix&Itemid=119

Dat is een pagina's lange beschrijving van het model. Op een van die pagina's staat over R1:
CiteerBij het treinstel krijg je een heleboel extra schortplaten.
Die zijn iets hoger. Als je die plaatst, sluiten ze aan op de bodem van het rijtuig.
Echter kom je dan niet meer door R1 en R2 bogen heen.

R1,R2 zegt in dit verband niet zoveel, want het gaat niet om Marklin en niet om C-rails R1 en R2, en bij elk merk ligt dat min of meer anders. R1 is min of meer wel altijd circa 36 cm, maar R2 is sterk merkafhankelijk.

Een van de mogelijkheden om consessies te doen aan de draaicirkel is te vinden bij die andere TEE, het LSModels SBB RAe 1502 model, in de bespreking van Ben en in de bespreking op Groterdam.

Citaat pagina 7 van het Groterdam testverslag:
Citeer
Hoewel in het echt geheel gesloten zijn de toegangsluikjes hier aan het draaistel gezet.
Echter, nog steeds de beste oplossing als je kijkt naar de TRIX of Rivarossi.

(voor de vitrine zijn wel luikjes buigeleverd die je aan het stel vast kan zetten, je kan er dan echter niet mee rijden)

en de foto die Ben in z'n verslag toont:


Maar voor je nou zelf de zaag zet in een Trix-model van 180 euro aanschafwaarde (in 2008), om dit te realiseren, zou ik eerst proberen wat het effect is van afzakkende schortplaten.

Onlangs kwam ik deze uitspraak van EgMaf tegen:
CiteerRAm/DE-IV van LS-Models (de enige moderne die origineel ook goed over R1 bogen rijdt)
in het draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3980.msg280362#msg280362
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Heb sinds kort ook dit model maar heb tot nu toe altijd wisselstroom wielen ook aangedreven kunnen vinden al maken de merken dat niet makkelijk vaak gebruiken ze toch wielen van een eerder model als het in de buurt komt ik heb het vermoeden dat de wielen van een V100 37000/37007 wel eens in de buurt kunnen komen dus dat ga ik binnen kort eens proberen en laat hier mijn bevindingen wel achter.
Dat van de R1 was mij al bekend heeft met de 1/87 maat te maken waar de meeste marklin modellen niet aan voldoen maar op het moment ligt de baan uit elkaar en ziet er ook over te denken om alle R1 bochten te gaan verwijderen dus alle bochten een stapje grote te maken.
Re: Trix TEE Ram 22132: wielmaat
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Trix TEE Ram 22132: wielmaat
Je zult dan de aandrijfwielen moeten meten (resultaat graag in dit draadje toevoegen).
Want zowel in Zutphen als in Houten staan regelmatig Duitsers met bakken vol 2e hands wielen.
Daar zit vast wel wat passends bij.
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Citaat van: Wim N op woensdag 03 december 2008, 18:00:34
onrustig beeld met de bakovergangen.
In het Groterdam testverslag staat daarover (pagina 2 van 6)
CiteerDe bakovergangen.
Roco en LSModels hebben dit opgelost, door het rubber gedeelte aan de rijtuigen korter te maken, en twee halve eitjes tussen de rijtuigen tegen elkaar te laten drukken.
De ruimte tussen de bakken is dan geheel gevuld.

Trix koos ervoor, om het rubber gewoon lang te houden, en niets tussen de rijtuigen te plaatsen.
en
Citeer
Als het treinstel op een recht stuk spoor staat, is er niets aan de hand. Echter gaat ze door een boog, of wissel, dan ziet het er niet uit. Daar kom ik op terug met een foto vergelijking tussen alle 3 de modellen.

En waar staat die triple test:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/diversen-1/411-triple-tee-test-de-ttt

En komt de bespreker erop terug? Nee. Er staan vergelijkende foto's, maar niet van dit detail.
Wel in voorgaande fotoserie van Ben, maar die is gemaakt op een "slanke" k-rail wisselstraat.
En dat zegt niets over hoe het er op C-rails uit ziet.
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
De wielen hebben een doorsnee van 11,7/11,8mm en de as heeft een dikte van 2,25mm,ik weet zo niet wat de doorsnede is van de wielen van de marklin TEE gottardo anders zou dit misschien een oplossing kunnen zijn de aandrijfas kost 8 euro per stuk.
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Heb passende assen gevonden er is alleen een probleem en dat is dat het tandwiel net iets te veel naar buiten zit(en het tandwiel is een met de as en kan dus niet verplaats worden)waardoor deze misschien niet lekker wil lopen :?
Maar hoe dan ook gaat die met 3rail wielen rond rijden heb nu losse tandwielen en assen besteld ;)
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2008

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Interessant !

grv Huub
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Ik zal alle informatie hier plaatsen op het moment dat de TEE Ram goed zijn rondjes rijd ;)
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Heb nu 3rail wielen erin zitten alleen heb ik eentje iets te grof een wiel verwijdert en nu zijn deze niet meer leverbaar hopelijk tijdelijk bij marklin :?
Gaat om marklin nr E126151 hiervan heb ik er 4 gebruikt om een goede grip te hebben en 2 maal E220381 voor de middelste niet aangedreven assen. En de tandwielen in de maat 0,4 x14 tanden en 2 mm breedt heb ik bij Kkpmo-zahnrad besteld.
Bestaande tandwiel heb ik er afgeslepen met een vijl en door de as in een boormachine te plaatsen,maar denk dat ik bij de rest alleen de tanden eraf slijp en dan het nieuwe tandwiel aan de andere kant plaats omdat je de as wel beschadigd als je het hele tandwiel eraf slijpt en omdat er toch genoeg ruimte over blijft om het half afgesleten tandwiel te laten zitten ;)
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Goede acties. En bedankt voor de waarschuwing.  :thumbup:
Re: Trix TEE Ram 22132
Ben den Hollander
gast

Re: Trix TEE Ram 22132
Een actie die ik niet begrijp, ooit ben ik dit topic gestart en heb aangegeven dat het stel netjes rijdt op de originele wielen mits je ze op 14mm zet....... ;)

Gr, Ben.
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Misschien was je dan een van de gelukkige ;) rij zelf met C-rail maar bleef problemen houden met 2rail wielen ook na het op maten zetten ervan alles omgezet naar 3rail geen enkel probleem meer :D
En ik ben nu van 4 naar 8 asb gegaan
Re: Trix TEE Ram 22132
Ben den Hollander
gast

Re: Trix TEE Ram 22132
Citaat van: hmmglaser op maandag 13 maart 2017, 00:36:32

Misschien was je dan een van de gelukkige ;)


Nou nee, ten tijde dat dit speelde was het ding in de dump en nogal wat 3railers hebben mijn voorbeeld gevolgd zoals ik het idee las op Stummi's waar het ook als beproefd was.

Ik denk eerder dat er iets anders bij jou speelt als je ook nog eens 8 asb'jes nodig hebt om het stel rijdend te krijgen. Tenzij je er een sleep containerwagens achter hebt hangen, je weet maar nooit. :D

Gr, Ben.
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Ik heb idd op een stuk in de baan een helling zitten van 4% dan merk je dat loks beter rijden met meer rubber en onder aan de helling zit een wissel waar 2rail wielen de neiging hebben te ontsporen kan dit niet aanpassen ivm ruimte gebrek ;)
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Iemand ervaring met inbouwen van verlichting in dit model dacht eraan om de verlichting net zoals marklin het bij de ICE 3 heeft gedaan op de front en sluitseinen via een bruggelijkrichter maar de spanning die hier op staat is te laag 3,3 volt :?
Re: Trix TEE Ram 22132
Ben den Hollander
gast

Re: Trix TEE Ram 22132
Als je dit topic even door leest zie je hoe ik dat gedaan heb...... ;)

Gr, Ben.
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Helemaal overheen gelezen :? heb de sleperwissel aangesloten en wou dit ook zo houden.
Ga de loze aansluiting wel bedraden en de massa draad als plus gebruiken er staan tenslotte 6 assen van de motorwagen in contact met de rail massa lijkt me meer dan genoeg ;)
Nu alleen nog even de leds vervangen door gele en dan is die klaar.
Re: Trix TEE Ram 22132
Ben den Hollander
gast

Re: Trix TEE Ram 22132
Ik zou de leds lekker laten zitten maar deze even aantippen met een gele marker.
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een andere decoder in de 22131 deze heeft een beperkte sound module welke via data en clock(via susi dacht ik zo)word aangestuurd welke ik wel met een lopi of mld3 wil aansturen onder het motto niet omdat het moet maar het zou leuk zijn als het kan ;)
En ik ben bezig om de binnen verlichting schakelbaar te maken via AUX1,omdat ik met en CS1 rij heb ik niks aan de ingebouwde trix decoder waar ik tevens geen informatie over kan vinden om AUX1 aan een functie toets te koppelen.
Re: Trix TEE Ram 22132
Ben den Hollander
gast

Re: Trix TEE Ram 22132
Oude er uit en nieuwe er in zou ik zeggen.  ;)

Gr, Ben.
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2018

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Beste Ben,
Ik wil ook graag een TEE Ram ombouwen.
Jijhad gereageerd met eenaantal foto's van het soldeerwerk,maar dit linkje werkt niet meer.
Kun jij dit misschien neg eens laten zien?
Alvast bedankt, Erik
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
Waarvan heb je foto's nodig, alleen de motorwagen of ook van de rest?
Re: Trix TEE Ram 22132
Lid sinds: 2018

offline
Re: Trix TEE Ram 22132
beste spoorman.
Ik wil mijn trix 22132 ombouwen naar drierail digitaal.
Jij had een foto geplaatst van de bedrading maar die is niet meer aanwezig zou je hem nog een kunnen posten,
Thnx,'Erik
Re: Trix TEE Ram 22132
ACTS.zuid
gast

Re: Trix TEE Ram 22132
Citaat van: Erik marklin op dinsdag 12 oktober 2021, 20:41:50

beste spoorman.


Nog een keer: ik heb geen foto's meer.......  ;)