Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

kerstbaan 2010 (bomen!)

Gestart door M75 woensdag 26 november 2008, 19:43:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Citaat van: AlbertJan op woensdag 24 december 2008, 17:13:30
Hallo Gerrit.
Prachtige afsluiting van een schitterend project! 8)
En wat een geweldige ruimte voor de treinbaan, dit vraagt voor de volgende keer om een grotere Kerstbaan! :wink:

Hele fijne Kerstdagen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Dit is niet mijn project hoor AlbertJan, maar van M75 :wink:
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Hierbij even mijn 'vakantiefoto's' van de kerstbaan! (ik zag dat de kwaliteit door het verkleinen via mail, naar mijn vader sturen en het uploaden door hem erg achteruit was gegaan! dit is niet heel veel beter geloof ik.. maar toch..)

Ik ben trouwens de schilder-dochter. niet de poppetjes-neerzet-dochter. :wink:





Bij aankomst met de trein was het al laat:




we liepen door wat steegjes vanaf het station, en zagen het plein al liggen:




Er waren al mensen dronken van de Gluhwijn, en maakten een hoop kabaal:




We zijn toen eerst wat verder gaan lopen, om te wachten tot het rustiger werd op het plein, zo kwamen wij bij rustiger wijken uit:




Hier werden zelfs de laatste kerstbomen verkocht:




We konden het plein weer zien liggen:




Er was een kerstman aanwezig:




De rust was wedergekeerd, er zaten nog wat laatste mensen op een terras:




Later die avond opweg naar onze slaapplaats konden wij het plein nog zien liggen:




De volgende dag gingen we skieen:
Het was sochtens vroeg toen we heen gingen, de zon kwam pas net over de bergen:




Na een volle dag skieen was het weer tijd mijn camera te pakken, het was al weer avond. Dit zijn mijn vrienden die mee waren op skivakantie:




Dit ben ik:





Na de afdaling kregen vrienden van me ruzie, ik ben maar op veilige afstand gebleven!:




De afdaling en skilift:





De volgende ochtent heel vroeg zijn we eerst naar het spoor gegaan, we hebben zelfs een voorbij razende trein vast kunnen leggen:







Die avond zijn we als afsluiting gaan schaatsen:







Fijne feestdagen!


Ps: geen idee waarom de foto's als verschillende formaten te zien zijn, ik heb ze allemaal naar het zelfde formaat verkleind.
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
hele mooie foto's
bedankt voor het plaatsen
groet robert
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Jammer dat het voorbij is komt er ook een draaddje over het slopen van al dat moois. :shock:
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
nee ik denk een draadje voor het verkopen denk ik  :mrgreen: :mrgreen:
groet robert
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
prachtig resultaat echt waar :lol:
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Citaat van: Klijntjuh op woensdag 24 december 2008, 17:44:11
Ik ben trouwens de schilder-dochter. niet de poppetjes-neerzet-dochter. :wink:

Hallo schilder-dochter en alle andere bouwers van dit prachtige Kerst winterlandschap!

Geweldige mooie foto reportage met erg leuk commentaar als (laatste?) prachtige afsluiting van een geweldig winterproject. 8)

Bijzonder leuk dat dit een gezinsproject is geworden en het resultaat is schitterend!

Hele gezellige en fijne Kerstdagen voor jullie maar dus ook voor de gehele (kerk) gemeenschap.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Gerrit al in Rob veranderd hoor! :oops: (van die andere mooie winterbaan!)
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Jammer dat het over is het verschafte wel de nodige sfeer zo voor de kerst.
Al met al een zeer geslaagd project als ik dat mag zeggen.
De aandacht voor de preek zal wel wat gaan verslappen met zo'n geweldige
baan in de kerk.

Gr. Bert :)


P.S.
Aan de oproep om mijn vrouw mee te nemen naar de M&G daar gaat zij geen
gehoor geven. Persoonlijk vindt zij treinen jongens wat apart ( geldt ook voor mij :oops:)
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Prima sfeertje !
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Zeer knappe foto's van deze zeer knappe baan! Zalig kerstfeest!
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Rob,

Geweldig dat je al dit moois hebt willen delen met het 3railforum, en dat het 3railforum je ook hier in heeft kunnen bijstaan met het antwoorden van vragen.

Ik wens jou, je gezin, en de hele kerkgemeenschap een heel zalig kerstfeest!
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)

Super mooie modelbouw en foto's Rob en assisterende dochters!

Maar welke treintjes rijden er nu langs dit prachtige winter-kerst taffereel?
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Bedankt voor de complimenten :D

@analogdriver: Kwa treintjes moet je even afwachten op wat mijn vader antwoord.
Ik weet alleen dat er een groene rijd, en nog een andere kleur :P met goederenwagons :P
Aan die info heb je niet veel.;)
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Wat een supermooie baan!

Ik heb ademloos naar de mooie foto's zitten kijken en het hele topic in een keer uitgelezen!
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Rob,

Heb met veel plezier de metamorfose van de baan gevolgd.
Tot mijn verbazing zag ik aan het eind van de verhuizing dat de baan verd verhuisd naar mijn voormalige parochiekerk. Blijkt Nederland toch maar klein te zijn.

Ik wens jullie een goed gezond 2009

gr

Erik
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Erik,

Knap dat je met zo weinig informatie jouw oude kerk herkent. We hebben de kerk vorig jaar van het bisdom kunnen kopen en zaten op kerstavond precies één jaar in dit gebouw.

Rob
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Citaat van: baureihe 103 op woensdag 24 december 2008, 21:29:18
P.S.
Aan de oproep om mijn vrouw mee te nemen naar de M&G daar gaat zij geen
gehoor geven. Persoonlijk vindt zij treinen jongens wat apart ( geldt ook voor mij :oops:)

Hahaha.. een beetje vreemd maar wel lekker  :wink:


Echt een schitterende baan geworden, en een leuke fotoreportage als toetje!
Re: kerstbaan 2008 (het afscheid)
Inmiddels is de baan weer weg. Hij gaat tot oktober in de opslag.
(niet afbreken en niet verkopen dus)

Hij is heel goed ontvangen, boven verwachting.
(En eerlijk gezegd is hij ook mooier geworden dan ik had verwacht)

Hij is door veel mensen bekeken, alleen op kerstavond al 1400 mensen.
Uren heb ik kunnen praten over alles wat bij modelbouw komt kijken.
Kinderen, grote mensen en hele grote mensen: ze vonden het prachtig!

Vragen als: ?Koop je dit nu zo?? en ?Waar is je pet??.
Maar ook vragen als: ?Bestaat dit stadje echt??

Een vraag van AnalogDriver, over wat er rijdt op de baan, wil ik graag beantwoorden.
Het groene ding, waar mijn dochter over sprak, was een Belg (de 3068 van M*) en staat niet op de foto.

De trein die het langst gereden heeft is een Zwitserse sneltrein, die een paar keer per dag het stadje aandoet om wintersporters aan en af te voeren.



Hier verlaat de sneltrein met ex-vakantiegangers naar Basel.

De locatie is Zuid Duitsland, tegen de Zwitserse grens. Voor het lokale verkeer wordt hier nog steeds de oude railbus (een 3016 uit 1961) ingezet:







Deze foto?s moeten Dennis een plezier doen, ook al is de railbus niet besneeuwd.
(Overigens zijn de treinen nooit zo besneeuwd in deze streken door de droge sneeuw.)

Vanwege de barre weersomstandigheden in de bergen is ook nog een krachtige goederenlocomotief ingezet, bij hoge uitzondering voor het personenvervoer.
Ik denk dat de echte Märklin liefhebbers hem wel zullen herkennen:



Ben je met je vrouw een dag gaan langlaufen en geniet je van de eindeloze witte vlakten, de stilte van een totaal verlaten streek, komt dit om de hoek zetten:



Kijk zegt hij, terwijl hij met zijn stok naar het spoor wijst.
?Dat is nu een krokodil?

Rob
Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
Hallo Rob en dochters.
Dit is natuurlijk een nog mooiere afsluiting van dit prachtige winterse Kerst draadje! 8)
De foto's van het treinverkeer in deze prachtige omgeving is een geweldige afsluiting van de bouw van deze Kerstbaan 2008.

Op naar Kerst 2009! :?
(of is dit wel erg voorbarig? :lol:)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
Grappig die krokodil langs die langlaufer op.
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 17 januari 2009, 08:08:32
Hallo Rob en dochters.
Dit is natuurlijk een nog mooiere afsluiting van dit prachtige winterse Kerst draadje! 8)
De foto's van het treinverkeer in deze prachtige omgeving is een geweldige afsluiting van de bouw van deze Kerstbaan 2008.
Helemaal mee eens.
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 17 januari 2009, 08:08:32
Op naar Kerst 2009! :?
(of is dit wel erg voorbarig? :lol:)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hopelijk doet hij dit wel, maar hij zal dan wel moeite moeten gaan doen dit te overtreffen.

Mathijs
Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
veel toeschouwers dus, is je werk niet voor niets geweest ;)

Dennis
Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
kerst dit jaar weer op het forum te bewonderen ???
groet robert
Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
Mooie foto´s, erg leuk om te zien.
En mooi ook dat er zo veel mensen van genoten hebben.

mvg Jac.

Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
Nou Rob,

ook ik heb er van genoten.
En het zijn mooie foto's en het is ook mooi dat er zo veel belangstelling voor is geweest.

GR Mike
Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
hoi rob

mooie baan die winterbaan
dit jaar weer

gerard
Re: kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
Rob,

dit is een prachtige kerstbaan geworden en vraagt om een vervolg :wink:

Groetjes, John
Re:kerstbaan 2008 (het is al weer achter de rug)
Het loopt alweer tegen kerst. (2009!!)
Denk je aan kerst, dan denk je als eerste aan een kerstbaan.
Als je modelbouwer bent dan.
De baan van vorig jaar is weer tevoorschijn gehaald en zal eerst moeten worden schoongemaakt.

Wat gaan we doen dit jaar?

Het plan was deze zomer, om de baan te digitaliseren. Maar door de voorganger/opdrachtgever van onze kerk is er een speciale set van Märklin aangeschaft. Het betreft een gelegenheidscombinatie van een Zwitserse en een Duitse krokodil, ter gelegenheid van 125 jaar Märklin. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat deze set 25 jaar oud is en zoals een kenner/historicus weet: analoog.

Geen 'digitaal' dus, dit jaar.

Bovenleiding

Belangrijk is de sfeer op een kerstbaan. Bij die sfeer (vaak Dickens of Pieck) past niet wat ik wel ga maken: bovenleiding.
Het afgelopen jaar reden er bij gebrek aan 'stoom', naast de railbus en diesels, al enkele elektrische locomotieven, met hun pantografen omlaag, of doelloos omhoog.
Nu er structureel twee beesten van elektrische locomotieven hun rondjes gaan maken, ontkom ik er niet aan, een bovenleiding aan te leggen.
Omdat we analoog rijden, is een functionele bovenleiding mogelijk.

Sfeer

Niet alleen de aanwezigheid van bovenleiding, maar ook de aanwezigheid van de twee stoere goederentreinlocomotieven, zullen het mij dit jaar niet makkelijk maken om een romantische kerstsfeer te creëren. Ten minste één trein zal voor personenvervoer zijn, wat kan, omdat in het grootbedrijf, incidenteel, beide locomotieven wel eens voor een rij personenwagons heeft gestaan.

Op de foto?s in de kerk is te zien dat de baan wat iel oogt. Om hem wat meer 'body' te geven, wil ik een achtergrond gaan maken.

Verder komen auto's, preisertjes en begroeiing aan bod, omdat deze onderdelen vorig jaar, door de tijdsdruk, wat zijn afgeraffeld. Ook de (sfeer)verlichting zal onder handen genomen worden.

Bij elkaar voldoende om ook dit jaar, met kerst, de mensen weer te verrassen en, net zo belangrijk, een boeiend draadje te verzorgen op dit forum.

Rob

PS voor de liefhebber: het Faller Car System krijgt mogelijk een vervolg.

Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Hallo Rob,

Super dat de baan weer tevoorschijn is gehaald  :D

We wachten met veel belangstelling op de foto's en het verslag van de "verbeteringen"

In ieder geval succes en we zullen je proberen met raad en daad bij te staan (indien nodig  8))

Groetjes Fulco
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Hoi Rob,

Wat leuk dat je een vervolg gaat maken.
Zal het zeker in de gaten houden, heb vorig jaar ook met plezier dit draadje gevolgd.

Groeten Jac.
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Ik ben heel benieuwd. :)
Dus laat maar komen de updates.

Gr.
René
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
hallo rob ik heb even de fotos van vorig jaar bekeken
van de bouw van die baan ziet er erg mooi uit
ben benieuwt naar je aan passingen succes groetjes frank
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Dag Rob en dochters.
Ik ben wel héél erg benieuwd wat voor veranderingen wij mogen gaan bewonderen!?

Alvast succes en veel plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Lid sinds: 2008

offline
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Excuses

Mede door de drukte in mijn zaak (ze hadden me een crisis beloofd), de sinterklaas (surprise en gedicht) en het oefenen voor toneel tijdens de kerstavonddiensten in onze kerk, is de (ver)bouw van de kerstbaan vooral in de nachtelijke uren gebeurd. Ik heb (helaas) de tijd niet kunnen vinden om ook nog voldoende foto?s en verslagen te maken voor het forum. Mijn excuses hiervoor.
Nu de baan weer op zijn plaats staat in de kerk, heb ik de ?rust? om toch een paar verslagen te maken. 

Drie nieuwigheden

Naast de noodzakelijke reparaties en een nieuwe laag sneeuw, zijn er dit jaar slechts drie zaken nieuw.
Maar dat zijn niet de minste: de baan is voorzien van (functionele) bovenleiding, er rijdt een FCS bus rond met verlichting en er is een elektronisch billboard geplaatst.

Het geheugen opgefrist

De eerste foto toont de baan nadat hij is klaargezet, voor de werkzaamheden.



Weet u nog?

Een echte ramp.

Dat het winterse weer leidt tot ongelukken heb ik ook op mijn baan mogen ervaren.

Bij het testrijden van de nieuwe bovenleiding ging het op een gegeven moment goed mis.
Door de nieuwe sneeuwlaag kan er alleen met hoge snelheid gereden worden, omdat anders de trein steeds stil komt te staan. Na wat kleine verstellingen van de bovenleiding kwam de testtrein met hoge snelheid uit de bergen. Door het verstellen is een T-stukje, die zorgt voor de elektrische verbinding tussen de draden ter plaatse van de mast, los geraakt en wachtte op een eerste langskomende trein, om daar in te haken. De achterste pantograaf pakte vol het haakje, waardoor de locomotief omhoog kwam en met de voorste pantograaf in het isolatiestukje reed. 
Het dak van het seinhuis schoot weg en lag enkele meters verder op de grond.
De hele zaak zat muurvast.
De trein hing letterlijk aan de bovenleiding. Je ziet de losgekomen verbogen bovenleiding, tegen het seinhuis aan.



Het duurde minuten voordat ik de ene pantograaf uit het isolatiestuk had bevrijd en de andere los had van het haakje.
Het was best schrikken, maar uiteindelijk schade was een onherstelbaar verbogen T-stukje.
Zelf de pantografen (uit de jaren 70) waren nog oké.

Billboard

Helemaal links op de foto zie je (alvast) het elektronisch billboard, dat op dat moment een duurtest onderging.

Rob
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Lid sinds: 2008

offline
Re:kerstbaan 2009 (het vervolg)
Billboard

Vorig jaar had ik het spandoek van de kerstdienst nagemaakt. Dat oogstte veel succes. (meer dan al die andere dingen, omdat het herkenbaar was)
Voor dit jaar dus iets nieuws: een elektronisch billboard, met daarop de poster van dit jaar. De benodigde sleutelhanger is nog maar 10 euro.

Sleutelhanger

Het idee om een sleutelhanger op de modelbaan te gebruiken is niet nieuw.
Ik heb deze al gezien als activiteit in een bedrijfshal, waarbij de sleutelhanger in een modelhuisje geplaatst is en ook al als billboard, geplaatst in de wand van een huisje.

Om de sleutelhanger permanent te laten werken, zal hij op een voeding moeten worden aangesloten.  Als je echter de USB op een PC aansluit, komt continue een laadsymbool in beeld. Dat willen we niet en daarnaast is het aansluiten op een PC niet wenselijk.

Om een extra voeding te maken is de sleutelhanger gedemonteerd en zo is het idee geboren om een vrijstaand billboard te creëren, zoals je in het wild ook tegenkomt. Het schermpje is dun, zit ?los? en kan worden omgeklapt.





De ombouw heb ik niet zelf gedaan. Ik heb daarvoor hulp gekregen van iemand uit de kerk. Hij heeft een combinatie van USB en een voedingskabel gemaakt, waartussen met een schakelaar gewisseld kan worden.







De standaard plaatjes zijn 128 x 128 pixels, vierkant dus.
De maten zijn zichtbaar op onderstaande foto.



De posters

Om een betere verhouding van een billboard te krijgen heb ik plaatjes gemaakt met aan de onderkant een stuk zwart.
Een eenvoudige voorstelling, want bescheidenheid siert de mens.
Niet te spectaculair, daardoor wordt het geheel verrassender.
Het logo van de kerk, de kerstposter en posters van de merken waarvan ik producten heb verwerkt in de baan.



Deze reeks wordt eindeloos herhaald.

Het plaatsen

Het plaatsen is eigenlijk zeer eenvoudig gebleken. Een sleuf in een vlak stuk Noch-plaat, waar de dikte van het kunststof slechts enkele millimeters dik is is voldoende. De sleuf heb ik gemaakt met een (kloon)dremel, die ik van Sinterklaas heb gekregen. Mijn dank daarvoor Sint!

Schempje erdoor en de printplaat met achterkant vastgeplakt aan de onderkant van de plaat met gaffa-tape, zo dat de bedieningsknopjes nog bereikbaar zijn.

Over de bovenrand, waar een stukje rand ontbrak heb een strookje papier geplakt, evenals op het scherm aan de onderkant, zodat een witte sokkel gesimuleerd wordt. De achterkant, waar een egaal wit licht schijnt, heb ik verduisterd met zwart isolatietape.

De randen met gips gevuld en na een laagje houtlijm de sneeuw erop. Klaar.
Wat lijm aan de bovenkant van het billboard en ook daar laagje sneeuw.

Klaar.



Een matige foto, maar meer heb ik op dit moment niet.
De foto?s van het werkende eindresultaat volgen spoedig.
Een rand was al te zien op een eerdere foto.

Rob
Re:kerstbaan 2009 (elektronisch billboard)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:kerstbaan 2009 (elektronisch billboard)
Dat heb je inderdaad leuk gemaakt. Maar waar heb je de sleutelhanger vandaan?
Re:kerstbaan 2009 (elektronisch billboard)
Hallo Rob,

Dat is een prachtig BILLBOARD dat je daar geproduceerd hebt.
Kan je vriend uit de kerk niet het schematje van je schakelaar tekenen zodat je het op het forum kan laten zien, ik denk dat wel meer mensen zo iets kunnen gebruiken.

Gr.
Piwie.
Re:kerstbaan 2009 (elektronisch billboard)
Mooi bedacht, maar wat moet ik me voorstellen bij "gaffa-tape" ?
Re:kerstbaan 2009 (elektronisch billboard)
Kerstbaan 2010.

Na alweer een jaar heb ik de kerstbaan uit de mottenballen gehaald.
Na het verwijderen van de sneeuw en alle losse onderdelen ziet de baan er wat kaal uit.

Zo zag de baan er voor afgelopen weekend uit:





We hebben maar een week, dus moeten we flink doorhalen.
Vorig jaar is mijn update wat mager geweest, dus een mooie kans om het dit jaar beter te doen. Vorig jaar is de baan voorzien van bovenleiding, is het elektronische billboard geplaatst en was er een Faller Car System bus, met verlichting.
De bus is echter in de tunnel aan een draadje blijven haken, het spoor bijster geraakt en door het gat in de bodem verdwenen.
Om kort te zijn: nog vóór iemand hem heeft kunnen zien, was hij al onherstelbaar beschadigd en 115 euro naar de vaantjes. :(

Er staan nog twee vragen open:
De eerste betreft ‘gaffa-tape’ of ‘gaffar tape’. (what’s in a name)
Ik hoop dat ik met deze foto de vraag voldoende heb beantwoord:



De tweede vraag betreft het elektronische billboard. Ik heb nog geen beschrijving hoe dit is gerealiseerd, maar na het uploaden van de actuele gegevens, ben ik weer enthousiast en moet ik zeggen dat dit op een moderne modelbaan niet meer mag missen. Voorlopig nog geen antwoord op de vraag dus. :oops:
Voor nog geen tien euro (bij de Blokker), staat er echt een blikvanger op de baan.

Tot aan de kerst hoop ik dagelijks een post te kunnen doen, om jullie in een echte kerststemming te brengen.

Tot morgen.

Rob
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Leuk dat je dit draadje weer sneeuw en stofvrij hebt gemaakt.
Ik blijf je weer volgen. Ben zeer benieuwd hoe je sleutelhanger er uiteindelijk gaat uitzien op je kerstbaan.


P.s. met een beetje mazzel kun je hem vandaag buiten zetten want er wordt sneeuw aangegeven.

Succes de komende week, ik zit weer voor op het puntje van mijn stoel om de nieuwe foto's te bekijken.
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Ja hoor, daar is ie weer! Opeens werd een oude attendering actief: de kerstbaan.

Zo zonder sneuw ziet ie er best nog wittig uit.
Ik volg de verslagen weer,

Hajo
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Joepie joepie, de kerstbaan is er weer :D
Ik ben benieuwd hoe je dit jaar je baan verder uitbreidt

Mathijs
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Dag Rob. (en dochters!)
Leuk dat dit Kerst draadje weer tot leven komt! 8)
Zeker nu wij "live" al vele sneeuwdagen gehad hebben (en weer hebben!!) is het erg leuk om dit in het modelspoor te kunnen bewonderen.
Jammer van het FCS voertuig maar véél succes met de weder opbouw!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Concurrentie!!!! HaHa. Ziet er mooi uit hoor.

Gr. Peter
Re:kerstbaan 2009 (elektronisch billboard)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:kerstbaan 2009 (elektronisch billboard)
Leuk zo'n jaarlijks project dat telkens een stapje verder komt. Het ziet er mooi uit.

Citaat van: M75 op dinsdag 14 december 2010, 02:32:51
Kerstbaan 2010.
Na alweer een jaar heb ik de kerstbaan uit de mottenballen gehaald.
Na het verwijderen van de sneeuw en alle losse onderdelen ziet de baan er wat kaal uit.
...Tot morgen.
Rob

Waarom haal je er sneeuw vanaf als dat er net zo leuk op lag? Heeft dat met stof te maken? Kan zoiets niet permanent worden aangebracht?
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Misschien even vertellen dat je die sleutelhanger/digitale fotoframe op Ebay voor minder dan 2 euro per stuk kan vinden, inclusief verzending uit het "verre oosten" :-)

Ik heb er alvast een 10-tal besteld.
Onder andere om een klok van te bouwen, om tegen de voorgevel van m'n station te hangen.
principe is simpel, je hebt 720 afbeeldingen nodig, ééntje voor elke minuut van de dag,
en een simpel schakelingetje die ervoor zorgt dat elke minuut de volgende foto geladen wordt.


groeten,
Kris
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Citaat van: sn00zerman op dinsdag 14 december 2010, 12:03:50
Onder andere om een klok van te bouwen, om tegen de voorgevel van m'n station te hangen.
principe is simpel, je hebt 720 afbeeldingen nodig, ééntje voor elke minuut van de dag,
en een simpel schakelingetje die ervoor zorgt dat elke minuut de volgende foto geladen wordt.


groeten,
Kris

p[ff wordt leuk als je de klok uren, minuten en seconden laat zien dan :shock:

Mathijs
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Leuke kerstbaan.
Wel erg van de ontsporing :shock:
Heb echt medelijden.
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
CiteerOnder andere om een klok van te bouwen, om tegen de voorgevel van m'n station te hangen. principe is simpel, je hebt 720 afbeeldingen nodig, ééntje voor elke minuut van de dag,
en een simpel schakelingetje die ervoor zorgt dat elke minuut de volgende foto geladen wordt.

Wellicht is de standaard klok die in de sleutelhanger zit, ook wel handig :)
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 14 december 2010, 11:23:38
Waarom haal je er sneeuw vanaf als dat er net zo leuk op lag? Heeft dat met stof te maken? Kan zoiets niet permanent worden aangebracht?

Ernst,

Inderdaad stof, maar ook verkleuring.
De sneeuw is twee jaar meegegaan, maar dan is het strakke er wel van af.
Sneeuw moet echt 'sneeuwwit' zijn, alsof het net gevallen is. 8)
Vandaar dit jaar verse sneeuw.

Rob
Re:kerstbaan 2010 (nog maar een week, maar het komt allemaal goed)
Kijk je dan regelmatig naar het weerbericht voor als er sneeuw valt? Dan staat er toch een emmertje en een schepje klaar om de sneeuw te scheppen  :mrgreen:




groeten minitreintje/Dylan