Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

kerstbaan 2010 (bomen!)

Gestart door M75 woensdag 26 november 2008, 19:43:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: kerstbaan 2008 (Faller Car System)
Dank voor het meeleven.
Haal ik het wel, haal ik het niet?
(misschien een idee voor een poll)

Maar, zoals iedereen weet, gaat de meeste tijd zitten in de voorbereiding.
Daar ben ik zo ongeveer mee klaar. Dan kunnen we gaan afwerken en dat is wat meer zichtbaar.
Vandaag nog de laatste 'constructie' dingen.


Ziehier een nieuwe update.
Allereerst de beloofde foto van de nieuwe berg met ruïne.



Om de sfeer te verhogen heb ik het station even op de voorgrond geplaatst.

Dit is meteen de overgang naar het project van vandaag: de stad.
Eigenlijk is de Noch plaat meer geschikt voor een idyllisch dorpje, maar ik wil een kerstmarkt en die vind je meer in een stad.
De start is de plaat tot nu toe.



De terrassen moeten worden aangepast. Eenvoudig is het gras weg te schrapen op de plaatsen waar bebouwing komt. Duidelijk zijn de gaten voor de verlichting te zien. In de kleine gaten klem ik de fittingen in de plaat. Bij de grote gaten klem ik de fitting in het huis vast. De huizen worden vastgezet in verband met vervoer en omdat de sneeuwdetails snel kunnen beschadigen bij verwijdering van het gebouw.
Door de grote gaten kan ik van onderaf de fitting verwijderen en eventueel het lampje vervangen.



Vervolgens leg ik een fundering, daar waar de huizen over de terrassen steken.



Straks werk ik het af met gips en om te voorkomen dat de laag te dik wordt, breng ik een ?wapening? van piepschuim aan.

Na het gipsen ziet het er al meer stads uit. Wat strakker en wat rechter.



Misschien minder goed op de foto te zien, maar door gebruik van de Noch plaat zijn er spannende hoogteverschillen, die je, als je een vlakke plaat als basis neemt, niet zo eenvoudig kan realiseren. Langzaamaan word ik enthousiaster over de Noch plaat.
Op het terras in het midden komt de kerstmarkt. Daar ga ik nu aan werken.

Terwijl ik dit schrijf, valt achter op de baan, achter de berg met de skipiste, de eerste sneeuw.



Ik mag wel opschieten met de stad, voordat de sneeuw komt.
Ik ga maar gauw weer verder.

Rob
Re: kerstbaan 2008 (De eerste sneeuw!!)
Rob,,

Erg mooi gemaakt zeg.. Dat sneeuw komt er realitisch over!!!

Veel succes verder!
Re: kerstbaan 2008 (De eerste sneeuw!!)
Daar is een heel goed middeltje om niet door ons gestoord te worden. Gewoon de pc uit en verder werken :?
Re: kerstbaan 2008 (De eerste sneeuw!!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: kerstbaan 2008 (De eerste sneeuw!!)
Ha die Rob!
Dus niet alleen bij ons maar ook bij jou is nu de eerste sneeuw gevallen!
Prachtig ziet dat er gelijk uit hè?
Nu wel even hard doorwerken voordat de sneeuw over de bergen arriveert.

Veel bouw plezier. (wij genieten wel mee! :lol:)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: kerstbaan 2008 (De eerste sneeuw!!)
Hoi Rob,

Het begint er al heel leuk uit te zien. 8)
Ik kijk uit naar de volgende lading sneeuw.

Gr.
René
Re: kerstbaan 2008 (De eerste sneeuw!!)
Citaat van: Lokkie op woensdag 10 december 2008, 12:23:23
Hoi Rob,

Het begint er al heel leuk uit te zien. 8)
Ik kijk uit naar de volgende lading sneeuw.

Gr.
René
ik ook 8)

mag ik komen sleetje rijden :oops:

Dennis
Re: kerstbaan 2008 (De eerste sneeuw!!)
Je hebt wel eens van die dagen?

? dan zie je het niet meer zo zitten. Een beetje een dood punt in de ontwikkeling van de baan. Afgelopen zondag blijkt dat je natuurlijk ruim vóór de kerst de baan af moet hebben en ziet de baan er zo uit:



Niet slecht voor twee weken werk, maar man, de sfeer!
Het lijkt wel een lente baan.
En ik had net het volgende bedacht:

Wanneer we tegen het licht kijken, zien we alle voorwerpen ertussen donker. Dit komt omdat onze ogen zich instellen op het felle licht. Bij een sneeuwlandschap is dat ook zo. Een groene boom ervaren we in een sneeuwlandschap als bijna zwart. Omdat de lichtmeting op een fototoestel net zo werkt, kan ik dit illustreren met onderstaande foto?s.



Goed is te zien dat de bomen bijna zwart zijn. En wat een verschrikkelijk mooie plakken sneeuw hè. (Dat wil ik ook.)



Hier zie je een foto van een knappe baan. Deze foto staat ergens op dit forum. Wat opvalt is de onnatuurlijke groene kleur van de bomen. (Dat wil ik niet.)

Bij bergen is het net zo. Tussen de sneeuw zien we zeer donkere plekken, terwijl dit misschien wel lichtbruin zandsteen is.
De standaard (lente)kleuren van de Noch plaat zullen we donkerder moeten maken. Om dat het niet mogelijk is alles op de baan een bijna zwarte tint te geven, zal ik een compromis maken. Alles donkerder, maar niet te donker.

Enfin, heb ik zo?n dag, komt mijn dochter met haar verfdoos binnen:



Ze verft de tunnelportalen bruin.
(Waar gaat dit heen?)

Na de bruine tunnelportalen verft ze de berg, inclusief het nieuwe gips, met een mengsel van bruin, zwart en zilver(!).



Het gras lijkt wel geel!
Ik was al aan het experimenteren om het gras donkerder te maken en met een mengsel van zwarte verf en veel water dep ik met een spons over het gras. De kleine stukken doe ik met een kwast.

Ondertussen gaat mijn dochter met een wit, zilver en weet ik wat mengsel over de bruine tunnelportalen. Op de foto zie je het resultaat en bovenop zie je een beetje het effect van het water en zwart op het gras. (ik werk niet zo snel)



Het resultaat is schokkend:



Let ook op mijn mooie donkere gras!

De berg met de skipiste heeft ook een metamorfose ondergaan:



De betonnen tunnelportalen van de autoweg hebben een asfaltachtige tint met een glinstering, precies zoals dat in de weg zit, die ik binnenkort ga plakken.
Alles glimt nog wat, maar dat komt omdat het nog nat is.

Nadat mijn dochter een paar uur later weer weg is, ziet de baan er iets anders uit. Dat er niet gesjoemeld is met de foto blijkt uit de plint op de voorgrond. (Zover was ik met sponsen nog niet.)
Vergelijk onderstaande foto eens met de eerste.



Er zijn van die dagen?
? dan zie je het weer helemaal zitten.

Rob
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
WAUW  :shock:
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Ha die Rob!
Wat een pracht van een update! 8)
Van echt helemaal niks meer zien zitten tot aan de euforie dat het toch wel erg mooi wordt!
En dat wordt het zeker, jouw dochter met haar toververfdoos vol met kleuren heeft er echt iets prachtigs van gemaakt, zelfs na het chocobruin van de tunnelportalen is het erg mooi geworden.

En nu, hup van het forum af en je kerstbaan afmaken! :roll: :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
ja super netjes
en ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden
veel succes groet robert
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Echt super man en nu maar hopen dat het blijft vriezen, anders smelt je sneeuw ook nog.


Groet Jac.
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Geweldig gedaan, een paar nachtjes doorwerken en hij is af.



                                                                                      Arie
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Misschien kan je binnenkort je dochter eens uitlenen aan ons om met haar kleurendoos langs te gaan en hier en daar wat bij te werken.  :D
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Heey hallo :)

Die baan wordt ook zeer mooi:)

Zo te zien zijn er meer met een kerstbaan bezig ik heb ook een kerstbaan gemaakt voor de kerst ik de baan is bijna hetzelfde ik heb het ook een beetje gemaakt naar die NOCH baan. mijn baan is 93x133 cm en staat nu al 1 week bij me in de woonkamer. alleen heb ik hem met rotspapier rondom de plaat bekleed zodat je erniet onderdoor kijkt :)
ik heb de huisjes van mijn oude baan van de jaren 80 gebruikt aangezien ik voor mijn nieuwe baan alles nieuw wil.
Teven is dit mijn eerste zelfgemaakte baan.


[



Ik wens je verder nog veel plezier met je baan en laat snel zien als hij af is :)
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Hoi Maurice.
Wat een ontzettend leuke en gezellige winter/kerst baan.
De gezelligheid van de witte sneeuw in deze donkere dagen straalt er vanaf! 8)
Zeker met al die verlichting is het een prachtige sfeervolle spoorse "kerststal". :wink: (past dit nog wel onder de kerstboom?)

Nou Rob, nog even flink doorwerken en dan kun jij dit ook laten zien! :o

Misschien zijn er nog wel veel meer die hun winter/kerst landschap al kunnen tonen? :idea: :?:

Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
mooi zeg.

kan ik hem huren voor 31 dec :?::mrgreen:

Dennis
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Citaat van: AlbertJan op donderdag 11 december 2008, 14:26:45
(past dit nog wel onder de kerstboom?)



De Kerstboom komt komt aan de andere kant van de kamer dus staan tegenover elkaar:)
en in mijn sneuwdorpje staat ook de kerstboom op en de stal is ingebouwd in de berg rechts achter:)
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
hoi rob. De wissels kan jij die wel besneeuwen of kan dit niet. op sommige foto's zie je dat wel terwijl vele modelspoorders zeggen dat dit niet gaat!? :?
wat ga jij doen en wanneer zijn de eerste gebouwen tebewonderen met hun ondergesneeuwde daken? :)

chris
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Citaat van: chrisdriessen op donderdag 11 december 2008, 19:05:24
hoi rob. De wissels kan jij die wel besneeuwen of kan dit niet. op sommige foto's zie je dat wel terwijl vele modelspoorders zeggen dat dit niet gaat!? :?
wat ga jij doen en wanneer zijn de eerste gebouwen tebewonderen met hun ondergesneeuwde daken? :)

chris

Chris,

Ik ga de wissels besneeuwen, maar hoe weet ik nog niet. Misschien een dun laagje.
'Gaat niet' is iets wat we in de modelbaanbouw niet kennen.
De gebouwen ga ik vanavond afmaken. Dus zijn met een paar dagen te zien.
De sneeuw op de daken komt later. Eerst foto's van een winterbaan zonder sneeuw.

Rob


Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Citaat van: chrisdriessen op donderdag 11 december 2008, 19:05:24
hoi rob. De wissels kan jij die wel besneeuwen of kan dit niet. op sommige foto's zie je dat wel terwijl vele modelspoorders zeggen dat dit niet gaat!? :?
wat ga jij doen en wanneer zijn de eerste gebouwen tebewonderen met hun ondergesneeuwde daken? :)

chris

Ik heb er verouderings poeder voor gebruikt daar heb ik de hele rails mee gedaan en dan goed ingevreven en erna nog eens met de stofzuiger over gegaan.

Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
In het echt ligt er ook geen sneeuw bij de wisseltongen.

Er zit een verwarmingselement ingebouwd zodat de wisseltongen ten eerste niet aan elkaar vriezen en ten tweede omdat, als er veel sneeuw ligt, de wisseltong niet van zijn plek kan.

Zie: http://www.harztourist.de/brockencam.asp?pic=3
http://www.hsb-wr.de/hsb_barrierefrei/webcams/dah/dah_bhf.htm

:wink:
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
@Maurice

Ik gebruik witte lak uit een spuitbus en verder diverse dunne lagen Noch sneeuw, die ik afwissel met een laag spuitlijm.
Wel steeds tussendoor de railstaven en middencontacten schoonmaken.
Goed idee van die verouderingspoeder. Ik ga dat proberen op de wissels.

@Chris

Dank voor de links. Met name onderstaande foto helpt me te bepalen, wat wel en wat niet besneeuwd moet worden.



Rob

Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
ik had eerst voor de rest blankelak gespoten dan in gesneeuwt met noch sneeuw maar sloeg geel uit dus kon alles opnieuw doen toen heb ik een paar bussen spuitsneeuw gekocht en die erop gespoten en ziet er dus zoals op de foto best goed uit :)
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Ziet er leuk uit zo'n minibaantje. :D
Al lijken me die hellingen wel erg stijl.....

Zou je het geluid niet kunne dempen door aan de ondekant een laagje PUR schuim aan te brengen?
Het weegt niet veel meer en de "klankkast" is dan gedempt.
Natuurlijk de tunnels niet helemaal vol spuiten.  :lol:
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Citaat van: M75 op donderdag 11 december 2008, 22:45:45

Dank voor de links. Met name onderstaande foto helpt me te bepalen, wat wel en wat niet besneeuwd moet worden.




Maar dit is een tram, trein rijdt harder, dus volgens mij stuift meer sneuw opzij.

Ik vond dit effect en ook wisselverwarming mooi  gedaan bij de winterbaan die afgelopen Rijswijk-beurs te zien was.  Hiervan staan meerdere foto's in het draadje over de Rijswijk modelspoordag op dit forum. Mooi vergleijkingsmatriaal.
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 12 december 2008, 07:23:32
Citaat van: M75 op donderdag 11 december 2008, 22:45:45

Dank voor de links. Met name onderstaande foto helpt me te bepalen, wat wel en wat niet besneeuwd moet worden.




Maar dit is een tram, trein rijdt harder, dus volgens mij stuift meer sneuw opzij.

Ik vond dit effect en ook wisselverwarming mooi  gedaan bij de winterbaan die afgelopen Rijswijk-beurs te zien was.  Hiervan staan meerdere foto's in het draadje over de Rijswijk modelspoordag op dit forum. Mooi vergleijkingsmatriaal.

Dit is een railbus :wink:
's avonds rijden deze rond. 's middags rijden er gewoon stoomtreinen langs :wink:
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
gewone wisselverwarming:



Energiezuinige wisselverwarming:





Ik kan zelfs een situatie maken waarin de wisselverwarming uit staat, of defect is.

Deze vind ik in ieder geval te bloot:



Rob


Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Rob, dank je voor herplaatsen van die laatste, die bedoelde ik, en voor de andere grootspoor foto's, goed vergelijkingsmatriaal voor deze kerstbaan.
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
is die eerste foto in hengelo genomen ???
mooie foto's
groet robert
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Robert,

Inderdaad mooie foto?s, maar door jouw vraag val ik door de mand.
Het zijn namelijk niet mijn foto?s, dus of het Hengelo is weet ik niet.
Ik heb ze n.a.v. de discussie over wisselverwarming opgezocht op internet.
Natuurlijk moet ik dan de bron vermelden, anders wek ik de indruk dat dit uit mijn eigen archief komt, alsof ik al jaren onderzoek doe voor deze kerstbaan.

Hier is alsnog de bronvermelding:

Foto1: ProRail

Foto2: Nordic Europe Ltd.
(warmtetechniek)

Foto3: SenterNovem
(Programma Energiebesparing GWW)

Foto 4: Bert
(baureihe 103)


Rob
Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
Lid sinds: 2008

offline
Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
De batterijlader is zoek, dus geen foto's.
Dat geeft mij de gelegenheid een paar zaken te bespreken, die wat minder fotogeniek zijn.

Eergisteren heb ik bezoek gekregen van Fulco uit Amsterdam. Hij kwam speciaal over om het Faller Car System te testen. Geweldig hoe iemand meeleeft en zo'n offer brengt. Zelf relativeert hij het en wilde toch zo'n project wel eens zien, maar ik vind het bijzonder.
Overigens reed het autootje perfect.

Alle huisjes zijn in de afgelopen weken 'geklebt'. Gisteravond hebben we met een paar man de huisjes geprepareerd. Zo is er iemand die het weatheren doet. De spoorbrug, het station (beide te zien op één van de foto's) en de ruïne heeft hij al eerder gedaan. Weatheren is een tijdrovende klus en ik ben blij met de hulp. Naast het weatheren moeten er ook kleine aanpassingen gemaakt worden om vals licht te vermijden en wil ik nog wat detail op de gebouwen aanbrengen, als een luik, een plaatsnaambord op het station en, niet te vergeten, ijspegels, want het vriest inmiddels.

Op de baan wil ik een paar toevoegingen maken, zoals wat karton in de tunnels om de doorkijk te reduceren en het plakken en schilderen van de wegen.

Bij het teststukje met sneeuw blijkt dat de rails er als M of C rails uitziet, qua bedding: een beetje los van de ondergrond. De overgang van bedding naar ballast wilde ik opvullen met een dikke sneeuwlaag, maar de sneeuw leent zich daar niet goed voor. Ik heb besloten een laag ballast aan te brengen om de overgang te camoufleren.

De techniek staat niet stil en ook daar zal aan gewerkt moeten worden. Om een goede harmonie te bereiken met de verlichting, belangrijk op een kerstbaan, wil ik de lichtopbrengst van alle lampjes individueel kunnen regelen en per relevante groep kunnen schakelen. Ik heb al een idee dit efficiënt te kunnen doen. Na afloop komt er nog wel een verslagje.

Tot slot een belangrijk item waar ik zelf mee bezig ga: de kerstmarkt.
Voor de mensen die bang zijn dat ik me het weekend verveel, een geruststelling!

Rob
Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
Nou Rob,

Het zit er goed uit. Nu nog een besneeuwde trein op de kop tikken.

Op beurzen kwam je de afgelopen tijd een besneeuwde railbus nogal eens tegen voor een goede prijs.
Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Citaat van: M75 op vrijdag 12 december 2008, 18:34:50
gewone wisselverwarming:

Deze vind ik in ieder geval te bloot:


Hangt er denk ik ook van af wat je wil uitbeelden; een dun laagje sneuw of sneeuw dat er al wat langer ligt is, lijkt mij, smerig, slush, donkerder, dunner en gedeeltelijk weg rond paden, huizen en op sommige ondergronden.

Wie heeft er luchtfoto's van sneuwlandschap bij de hand? En hoe valt intussen de sneuw op deze kersbaan in aanbouw?

Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
Dag,
ziet er erg leuk uit zeg. Een tweetal jaren geleden heb ik voor een kennis van mij ook een sneeuwbaantje gemaakt. Deze had ongeveer dezelfde grootte als de Noch plaat.
Ik heb deze echter iets anders gemaakt. Als sneeuw heb ik een ongeveer 3 mm. dikke laag modelgips aangebracht, gladgestreken met een plat nat penseel en de sneeuwstructuur aangebracht met een ronde kwast. Nadat dit gedroogd was heb ik witte latex aangebracht met daarin een puntje blauw. In deze natte laag strooide ik glasdiamantin van Faller. De rails werden door mij gespoten met witte matte lak ( M-rails)
Ook de huisjes op deze baan waren voorzien van een laagje gips.Helaas heb ik digitale foto's van deze baan.

Gegroet:

Erik
Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
"Helaas heb ik digitale foto's van deze baan." Ik zou zeggen post ze dan aub.

Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
Dag Johnny,

ik bedoelde : G E E N digitale foto's. Anders had ik ze natuurlijk gepost.
Neem me svp niet kwalijk voor mijn schrijffout. :oops: :oops:

Gegroet:

Erik

Re: kerstbaan 2008 (lagere temperaturen)
Citaat van: M75 op vrijdag 12 december 2008, 23:04:37

Hier is alsnog de bronvermelding:

Foto 4: Bert
(baureihe 103)


Bedoel je foto gemaakt door Bert of is dit een ban van Bert?
Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
Lid sinds: 2008

offline
Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 13 december 2008, 18:12:36
Citaat van: M75 op vrijdag 12 december 2008, 23:04:37

Hier is alsnog de bronvermelding:

Foto 4: Bert
(baureihe 103)


Bedoel je foto gemaakt door Bert of is dit een ban van Bert?

Net als bij de andere foto's noem ik de bron, dus van wie de foto is. Het betreft een baan op de beurs in Rijswijk. Ik denk niet dat het een baan van Bert is.

Rob
Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: kerstbaan 2008 (nog 7 dagen)
Hallo Rob.
Al zijn er ditmaal dan geen foto's als update geplaatst, maar toch wel erg leuk om aan te geven waar je nu mee bezig bent.
En, mocht je de oplader weer vinden, foto's zijn natuurlijk wel errrrug leuk! :lol:

@Erik/Johnny.
Citaat van: Erik Salden op zaterdag 13 december 2008, 17:35:32
ik bedoelde : G E E N digitale foto's. Anders had ik ze natuurlijk gepost.
Neem me svp niet kwalijk voor mijn schrijffout. :oops: :oops:
Al is het "foutje" nog zo snel, onze Johnny achterhaalt hem wel! :roll: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: kerstbaan 2008 (nog 6 dagen)
Lid sinds: 2008

offline
Re: kerstbaan 2008 (nog 6 dagen)
AlbertJan en anderen,

Eerder heb ik al aangegeven met de kerstmarkt bezig te zijn. (binnenkort verslag)

Gisteren heb ik ook de tunnels afgemaakt (zwart karton), de extra bedding aangelegd, de sporen in de tunnels vastgezet, een start gemaakt met de schaatsbaan (komt ook nog een verslag van), de laatste inkopen gedaan, er is een seinhuis geweatherd, wat verlichting aangesloten en ik heb de brug en een klein stukje baan besneeuwd. 

De huisjes staan (tijdelijk) op hun plaats, zodat ik vanmiddag een balans kon opmaken van wat ik nog moet doen en welke figuren er op de diverse thema?s een plaats krijgen.

De vier thema?s zijn: het station, de skipiste, de kerstmarkt en de schaatsbaan.

Kortom, dit weekend even overal mee bezig geweest. Het schiet lekker op, maar ik heb nog maar zes dagen. Het belangrijkste is eigenlijk het verder experimenteren met de sneeuw. Sneeuw op de rails, de bergen, de huizen en in de stad op straat.

Vanavond zijn er foto?s, maar het kan wel laat worden voor ze geplaatst zijn.

Rob
Re: kerstbaan 2008 (nog 6 dagen)
Rob,

Succes met het harde werk, 6 dagen is niet veel meer....

De foto's wachten we wel af. Ik verwacht steeds minder van de oorspronkelijke Noch plaat te herkennen. 8)

Groet,
Ronald
Re: kerstbaan 2008 (nog 6 dagen)
Lid sinds: 2008

offline
Re: kerstbaan 2008 (nog 6 dagen)
Kerstmarkt (deel I)

Hier is het aangekondigde verslag van de bouw van de kerstmarkt.
De eerste foto toont de plaats van de kerstmarkt.



Het is de bedoeling dat hier een aantal zaken een plaats krijgen, zoals een kerstboom, een ?levende? kerststal met os en ezel, vier kraampjes, een paar tafels en banken om uit te rusten, feestverlichting en een bevroren fontein met standbeeld.

Misschien vraagt u zich af hoe dit allemaal op zo?n klein pleintje past, maar het gaat lukken! Desnoods stapelen.
Het zal een heel gepriegel worden en omdat het plein midden op de baan ligt, bouw ik de markt eerst op een grondplaatje.



Op de plaats van de kraampjes maak ik rechthoekige gaten ten behoeve van de verlichting.



Deze gaten teken ik dan weer af op de Noch plaat.



Vervolgens boor ik de afgetekende gaten in de Noch plaat.

Om de fittingen onder te baan te kunnen monteren produceer ik een viertal blokjes, waarop ik de fittingen lijm.



De blokjes lijm ik onder de plaat, zodat de lampjes in het hart van de gaten zitten.



Terwijl het losse vloerplaatje van de kerstmarkt op zijn plaats ligt, plak ik de bestrating erop, zodat deze precies past.



Nu kan ik het vloerplaatje verwijderen en rustig aan de huiskamertafel de markt inrichten. Best gezellig een avond bij mijn gezin. (Wat die vreemde vrouw daar doet is mij niet duidelijk, tot men mij vertelt dat het mijn echtgenote is.)

Sfeer

Belangrijk is de sfeer op een kerstmarkt. De lichtopbrengst van de individuele lampjes is essentieel. Om dit goed te kunnen instellen heb ik onderstaand apparaat ontwikkeld.



Voor de goede orde: linksonder sluit ik de gele draad aan van de trafo en iedere andere aansluiting heeft dan een lagere spanning.

Inmiddels staat de kerstmarkt op de baan, die foto?s komen in deel twee: het inrichten van de kerstmarkt.

Rob
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
great job :)
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
inderdaad ben benieuwd naar deel 2  :lol: :lol:
groet robert
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
Als een kerstverhaal zo mooi om dit te volgen....
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
Wat vernuftig gemaakt die serie weerstanden achter elkaar.
Super gemaakt zeg! :shock: :shock:
Ben erg benieuwd naar het vervolg van dit baantje.

Mvrgr:

Erik
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
De Witte wereld komt je fris en sprankelend tegemoet als je dit draadje
op je gemak aan het doorlezen ben.
Complimenten zowel over de bouw van de baan als het ingenieuze weerstanden trucje

Gr. Bert geweldig. :)

Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
Citaat van: Erik Salden op maandag 15 december 2008, 19:25:17
(...) serie weerstanden achter elkaar (...)
Citaat van: baureihe 103 op maandag 15 december 2008, 23:02:34
(...) ingenieuze weerstanden trucje (...)

Zijn het wel weerstanden? Ik dacht dat het antiparallel geschakelde dioden waren (afgaande op de streepjes die per paar ieder aan de andere kant zitten)...

Groetjes,
Kiezel :)
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
Het zijn inderdaad diodes. (1A)
Ik maak gebruik van de spanningsval door ze antiparallel te schakelen.
Deze is constant: 0,7 volt per aansluiting. Het voordeel t.o.v. weerstanden is dat diodes niet warm worden.

Rob
Re: kerstbaan 2008 (kerstmarkt - deel I)
Vandaag gaan we ijs maken.
Ik begin met een overzicht zien van afgelopen zaterdag.



De huisjes zijn op hun plaats gezet. Je ziet dat ik nog volop met de kerstmarkt bezig ben. Je krijgt een aardige indruk wat het moet gaan worden. Veel sneeuw ligt er nog niet, maar het al wel erg koud. Ideaal weer om een ijsbaan te maken.

Links zie je een meertje liggen, het laatste stukje ongerepte Noch-natuur.
De bedoeling is dat dit een schaatsbaantje wordt. Hij ligt te diep. Om te kunnen schaatsen moet je halsbrekende toeren uithalen. Dat werkt dus niet. Ik ga het niveau van het meer laten stijgen door er een perspex plaatje in te leggen, die daarna zal veranderen in een ijslaag:

Een detailopname van het meertje, zoals standaard aanwezig:



De bedoeling van de blauwige kleur is dat we denken dat dit water is.

Eerst knip ik een passende mal van papier.



Dan plak ik de mal op het plaatje perspex.



Als ik het heb uitgezaagd, dan ziet het er zo uit.



Een goede hoogte. Het lijkt wel een herfstbaan zo, een verstilt vennetje met bladeren in het water. De achtergrond spiegelt zich in het rimpelloze oppervlak.
Maar het is bijna kerst, dus gaan we het meer bewerken: Ik verf de bodem Zwart!



Het inmiddels geschuurde plaatje perspex leg ik erop. Hoe fijner het schuurpapier, hoe langer het duurt, maar hoe beter het resultaat wordt. Je ziet dat door de lage temperaturen het meteen ijs wordt.



Ik maak wat gips aan en fixeer het plaatje ijs, waterpas, want dat doen meertjes in het echt ook.



En dan is dit het resultaat:



Je kan erop wachten, maar als het vriest zie je gelijk de eerste waaghals proberen of het ijs dik genoeg is...



? en dat is het!

Rob