Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wissel weigeringen

Gestart door Spoortje zondag 16 november 2008, 12:47:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Wissel weigeringen
Hallo mede forumleden.
Ik heb veel last dat de wissels weigeren van "M"
Ik gebruik het CS, wisselaandrijving 74490 met lantaar 74470 die trouwens op een andere trafo zijn aangesloten.
Aan het CS is een booster 6015 aangesloten ook van "M"
Vanaf de booster worden alleen maar de k 83 60830 aangestuurd.
De wissels gaan na een poosje niet meer naar afzwaaien oftewel ze schuiven alleen maar in of uit.
Enig idee wat het probleem is.
Re: Wissel weigeringen
Kijk eerst eens of ze mechanisch nog goed functioneren.

Mvg,
Peter
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Ik heb het helemaal gehad met de wisselaandrijving van Märklin. Ik had dan wel K-wisselaandrijving maar dat is de zelfde constructie als de C-rail uitvoering. Die microschakelaars in de eindafschakeling lijken goed maar blijken lang niet betrouwbaar genoeg te zijn.
Met regelmaat had ik ergenis over weigende wissels. Heb ze laatst er allemaal onderuit getrokken.

Ik ben helemaal over op de servo besturing van MBTronik.
Als je zelf handig bent met knutselen bestel je de servo's bij Conradski. Prijs per wissel kom je dan digitaal en al op 15 euro uit precies wat een wissel aandrijving van Märklin kost en dan ben je nog niet digitaal

Betrouwbaarheid van de servo's is 99,99999999% en je hebt niet die klk klak geluiden er bij.

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
Tighfield
gast

Re: Wissel weigeringen
Hallo,

Ik heb al jaren 47 digitale wissels Märklin C-rails in mijn baan liggen. Ik rij met CS-1 vrijwel dagelijks met mijn treinen, waarbij ik eigenlijk alle wissels gebruik. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem ondervonden. Ik ben dus uiterst tevreden met mijn electrisch/digitale wissels van Märklin.

Een blije Märklin-rijder.
Groetjes,

Tighfield :D
Re: Wissel weigeringen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Wissel weigeringen
Hallo Andre,

belangrijk is ook een goede bedrading, zeker als je alle wisseldecoders doorkoppelt zal het signaal steeds zwakker worden. Alle 14 wisseldecoders zijn bij mij direkt vanaf de booster aangesloten op dezelfde kroonsteentjes, die op 15 cm. vanaf de booster geplaatst zijn. Mijn Voorkeur gaat echter uit naar Viessmann wisseldecoders in verband met de aparte stroomaansluiting. De 14 wissel decoders worden dan ook weer vanuit 2 aparte trafo's gevoed, terwijl alleen de schakel opdracht via de booster komt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re: Wissel weigeringen
Ik heb verleden week met mijn handelaar (Harlaar in Badhoevedorp) gesproken het schijnt dat er de laatste maanden een slechte serie is geweest. Ik heb nu 3 aandrijvingen ingelevert want uiteraard is er garantie. Dus afwachten wat daar uit komt. De volgende drie liggen ook al klaar want ik heb er echt veel problemen mee. Een aantal werkt perfect maar de rest :twisted:.
Ik haal ze eruit en dan test ik ze gewoon aan de trafo maar ze werken niet. Ze gaan krachtig naar binnen (met een goede tik) maar naar buiten of helemaal niet of heel slap.
Re: Wissel weigeringen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wissel weigeringen
ik heb slechts een probleem met één wissel.
deze loopt wat stroef.

ook heb ik laatst een aandrijving moeten vervangen omdat ie nog maar een richting op schakelde.

Dennis
note: ik schakel analoog
Re: Wissel weigeringen
Ik ben helemaal klaar met M* wisselaandrijvingen :shock:. Sinds ze ongeveer een jaar geleden in bedrijf zijn genomen, heb ik veel van mijn aandrijvingen al uit elkaar gehaald om te kijken wat er mis mee was. Na het openmaken en weer dichtmaken na de constatering dat er niks mis mee was :? lieten ze het na een week weer afweten :x.
Huidige stand van zaken: 12 van de 23 wissels liggen eruit, de 13de begint te haperen...  :evil:
Ik ga maar eens op zoek naar een alternatief...

mvg,

Victor
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Victor op zondag 16 november 2008, 21:43:32
Ik ga maar eens op zoek naar een alternatief...

mvg,

Victor

Hmmmmm antwoord #2 gelezen  :roll:

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 16 november 2008, 21:49:49
Citaat van: Victor op zondag 16 november 2008, 21:43:32
Ik ga maar eens op zoek naar een alternatief...

mvg,

Victor

Hmmmmm antwoord #2 gelezen  :roll:

Mvg, Johan
uhm...nou...ja 8)

maar even serieus, die servo-aandrijvingen van MBTronik, kan ik daar precies hetzelfde mee als met de gewone M* aandrijvingen? (dus aansluiten op analoog kastje of op een CS/CS2/EcoS (toekomsmuziek :lol: :lol:))
Ik heb de site even doorgekeken, maar helaas gaat mijn duits (nog) niet zover... :(
Wat zijn ongeveer de kosten van dergelijke aandrijvingen, zowel digitaal als analoog?

mvg,

Victor
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Victor op zondag 16 november 2008, 21:57:42
maar even serieus, die servo-aandrijvingen van MBTronik, kan ik daar precies hetzelfde mee als met de gewone M* aandrijvingen? (dus aansluiten op analoog kastje of op een CS/CS2/EcoS (toekomsmuziek :lol: :lol:))

mvg,

Victor

Je koopt de WA5 mini voor twee servo's, meer heb je niet nodig.
Elektronica werkt analoog en digitaal keuze instelling Motorola of DCC. Voor analoog sluit je een schalekaar aan (of een kastje van M*) en voor digitaal sluit je de digitaal draadjes aan en het adres inleren en het werkt  8) dus voor digitaal heb je geen wisseldecoders extra nodig

WA5 mimi kost rond de 19 euro als bouwpakket (voor 2 wissels!) als elektronica solderen je niet lukt is daar nog wel een mouw aan te passen
Dan moet je de servo er nog onder knutselen. Heb een methode voor dat je het wissel wel open kunt rijden dat ga ik later bespreken wss op mijn eigen homepage

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
cyberbeast41
gast

Re: Wissel weigeringen
Ik heb ook wat problemen met mijn Marklin wissels. Plots laten ze het afweten en als ik ze wat uurtjes gewoon los laat liggen, werken ze weer perfect. Beetje vreemd maar goed...
Ik ga er nog niet veel aan knutselen, ik heb toch nog geen vaste baan.
Re: Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re: Wissel weigeringen
Nou gaat het goed er zijn veel meer mensen met slecht werkende wissels van "M" ik wordt echt gek van die dingen. Steeds weer een stukje baan slopen aandrijving verwisselen en dan maar hopen hoelang gaat ie mee. Die dingen kosten wel bijna 16,00 euro. Ik heb er nu al 6 defect binnen een paar maanden dat is toch te gek. Ik ben nu wel benieuwd wat "M" gaat doen met mijn eerste 3 defecte die opgestuurd zijn.  :shock:
Misschien moeten we meer klagen over dit probleem als er veel meer klachten zijn.

Groetjes
Re: Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Victor op zondag 16 november 2008, 21:43:32
Ik ben helemaal klaar met M* wisselaandrijvingen :shock:. Sinds ze ongeveer een jaar geleden in bedrijf zijn genomen, heb ik veel van mijn aandrijvingen al uit elkaar gehaald om te kijken wat er mis mee was. Na het openmaken en weer dichtmaken na de constatering dat er niks mis mee was :? lieten ze het na een week weer afweten :x.
Huidige stand van zaken: 12 van de 23 wissels liggen eruit, de 13de begint te haperen...  :evil:
Ik ga maar eens op zoek naar een alternatief...

mvg,

Victor
Bij mij is het net zo 6 van de 20 werken niet naar behoren.

groetjes

andre
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Ik had regelmatig met 4 wissel problemen verspreid over de baan Na de zomer kwam er plots één bij dit tot dan toe prima gefunctioneerd had. Ik zat al te twijfelen maar dat was de druppel, ik was helemaal klaar met het spul.
Ben nu bezich de servo's in te bouwen (nog 20 te gaan)

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
Lid sinds: 2006

online
Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Davy op maandag 17 november 2008, 00:45:09
Mijn aandrijvingen van de elektrische wissels werken perfect.
Ik gebruik namelijk m-rails. Zelfs na 30 jaar geen problemen.




Dat is vrij logisch, vroeger werd er kwaliteit gemaakt wat lang mee moest gaan 8)
Nu wordt er kwantiteit gemaakt wat zeker niet lang mee zal gaan 8)

Mijn oude SEH NS Loc uit 1957 loopt als een zonnetje !, wat voor gezeik is er niet geweest met de C-Sinus motor 8)

De kwaliteit is in de loop der jaren ondergeschikt geraakt door kwantiteit, jammer maar helaas, dus koesteren die M-baan :P

Mvg Gert (die gister op de grond onder de baan een circeltje M-analoog heeft aangelegd :mrgreen:)

Mvg Gert
Re: Wissel weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wissel weigeringen
En hoe zit het dan met de oudere K-rail wissels met vast ingebouwde aandrijving?
Ik heb een paar 3-weg wissels waarvan de aandrijving niet afneembaar is, zijn die wel betoruwbaar?
Re: Wissel weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wissel weigeringen
Ja hoor,
Tot nu toe alleen één engelse wissel gehad die het niet meer deed. De gewone en de bochtwissels met een vaste wisselaandrijving zijn ook bijna niet stuk te krijgen en zouden voor mij de voorkeur hebben t.o.v. de nieuwere wissels. (voor het schaduwstation uiteraard ;))

Groeten,
Herman
Re: Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re: Wissel weigeringen
Hallo lieve mede forum leden laten we het even houden op de C-Rail van Marklin want het blijkt dus dat er veel klachten zijn. ls dat zo is dan kunnen we misschien iets organiseren zodat we de slechte aandrijvingen kunnen ruilen voor nieuwe aandrijvingen. Het gaat toch om een hoop euro's.
Hartelijk bedankt voor de medewerking in deze.

Groetjes  : :shock:
Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 16 november 2008, 22:06:55

Je koopt de WA5 mini voor twee servo's, meer heb je niet nodig.
Elektronica werkt analoog en digitaal keuze instelling Motorola of DCC. Voor analoog sluit je een schalekaar aan (of een kastje van M*) en voor digitaal sluit je de digitaal draadjes aan en het adres inleren en het werkt  8) dus voor digitaal heb je geen wisseldecoders extra nodig

WA5 mimi kost rond de 19 euro als bouwpakket (voor 2 wissels!) als elektronica solderen je niet lukt is daar nog wel een mouw aan te passen
Dan moet je de servo er nog onder knutselen. Heb een methode voor dat je het wissel wel open kunt rijden dat ga ik later bespreken wss op mijn eigen homepage

Mvg, Johan

Hallo Johan,

Ik heb eens rustig de handleiding van die WA5 mini doorgenomen, en ik begrijp dat je, ook als je ze analoog gebruikt, de aandrijvingen moet programmeren. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je moet programmeren en hoe, maar ik neem aan dat dat de verschillende eindstanden (Endlagen) van de servo's betreft. Hoe gaat dat in zijn werk??
Nog een vraagje: er staat op de site ook een lijstje met servo's. Kan ik van die lijst alle servo's gebruiken?

Het lijkt me wel geweldig om dit soort aandrijving toe te passen 8)

mvg,

Victor
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Even een zijspoor naar een alternatief voor de Märklin wisselaandrijving kan wel even dacht ik zo.

Citaat van: Victor op maandag 17 november 2008, 17:40:29
Ik heb eens rustig de handleiding van die WA5 mini doorgenomen, en ik begrijp dat je, ook als je ze analoog gebruikt, de aandrijvingen moet programmeren. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je moet programmeren en hoe, maar ik neem aan dat dat de verschillende eindstanden (Endlagen) van de servo's betreft. Hoe gaat dat in zijn werk??
Nog een vraagje: er staat op de site ook een lijstje met servo's. Kan ik van die lijst alle servo's gebruiken?

Het lijkt me wel geweldig om dit soort aandrijving toe te passen 8)

mvg,

Victor

Hi Victor,


Je kunt idd een keuze maken van servo type uit het lijstje van goedkoop tot prijzig
Op de foto hier boven zie je het witten kastje met rode/groene/zwarte knopjes. Dat is de programmer. Door die op de print te steken kun je de servo induvidueel instellen. Voor het instellen is geen digitaal apparaat nodig. Door een combinatie van knoppen drukken  en kort/lang leer je de servo wat hij moet doen. Het kastje is niet de analoge besturing wel voor het testen. De ananloge schakelaars  sluit je op andere uitgangen aan. De programmer trek je uit de print en dan werkt het analoog en digitaal.


MBT heeft zijn printen vernieuwd gestandaardiseerd Dit is nog de oude layout van de WA5 mini. De werking van de oude en de nieuwe is precies het zelfde.
De twee 5-polige stekkers links boven is prog1 en prog2 voor het programeren
De twee 4 polige stekkers rechts boven is de aansluiting voor analoog AN1 en AN2
Geheel links de aansluiting voor de servo's servo1 en servo2
Links onder de aansluiting voor de voeding (gewoon een trafo 16 tot 18 Volt wisselspanning)
Rechtonder de aansluiting voor het digitaal signaal (neemt geen vermogen weg van de digitaalspanning)

Hier zie je het bouwpakket on- en gebouwd
Hier zie je de eersten die ik gebouwd heb boven de WA5 en onder de mini Daarna hab ik er nog 25 stuks gebouwd. Nog geen één probleem gehad die niet meteen werkte. die met de oranje klemlijsten was de aller aller eerste en zit op de demo  :P 8)

Mochten er nog vragen zijn, vraag gerust dan is het mss beter dit draadje te splitsen en in een nieuwe verder te gaan

Als er vraag naar is wil ik wel de demo een keer meenemen naar een beurs.

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
Hey Johan,

Het wordt allemaal een stuk duidelijker zo met die plaatjes, thx 8)

Ik zie op de afbeelding met de printplaat dat er bij de aansluiting van de analoge bedrading vier stiften zitten, net als bij de voedingsingang trouwens. Waar dient dit toe (twee stiften lijkt me (bij gebruik van een 72720 toch genoeg?)
Nog een laatste vraagje: krijg je die programmer er bij of moet je die los aanschaffen?

mvg,

Victor
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Hi Victor.

MBT is te vinden op de beurzen te Köln en Dortmund. Daar heeft hij altijd een aanbieding, zeg maar een starterset. Eén WA5 (-mini) programmer en servo.
Anders meot je die idd los kopen zelf maken kan ook, schema staat in de handleiding

Bij analoog heb je alle 4 stifjes nodig twee zijn wel gemaanschappelijk
Bij de voeding en digitaal heb je ook 4 stiften, handig voor doorlussen naar meerdere printen.

@Klaas je krijgt na overleg een PM.

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 17 november 2008, 19:29:20
Bij analoog heb je alle 4 stifjes nodig twee zijn wel gemaanschappelijk

Dus ik moet de twee draden vanuit het schakelkastje M*72720 splitsen naar vier stiften?

mvg,

Victor
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Victor op maandag 17 november 2008, 19:35:23
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 17 november 2008, 19:29:20
Bij analoog heb je alle 4 stifjes nodig twee zijn wel gemaanschappelijk

Dus ik moet de twee draden vanuit het schakelkastje M*72720 splitsen naar vier stiften?

mvg,

Victor

Nee twee draden komen idd van de 72720, ieder naar een stiftje. De twee overblijvende stiften zijn de gemeenschappelijken naar de trafo. In feite stuur je een ledje aan alleen dat ledje zit verwerkt in een behuizing en dat noemen we een optocoupler. Deze optopcoupler is aan de LED zijde dubbel uitgevoerd, de LEDjes staan anti paralel dus maakt niet uit hoe je de + en - aansluit. Op wisselspanning werkt het ook  :wink:

Als je het niet snapt vragen we Klaas of hij een schemaatje wil maken

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Spoortje op maandag 17 november 2008, 20:33:32
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je moet gaan improviseren met de wissels lijkt mij, Marklin moet gewoon een goed product afleveren.

Groetjes

Te Köln zag ik ook al wel dat een M* modulebaan gedeeltelijk met servo's was voorzien. Een lid vertelde mij dat nieuwe modules alleen nog maar met servo's worden voorzien.
Bij K en C wisselaandrijving is bij M* de eindafschakeling altijd een zwak punt geweest. M* heeft veel klachten gehad en ze hebben moet ik toegeven er geprobeerd wat aan te doen. Nieuwe aandrijvingen worden met microschakelaars uitgevoerd. Echter in de praktijk blijkt echt dat de betrouwbaarheid van de vernieuwde eindafschakeling nog steeds de wensen overlaat.

2 jaar geleden ontdekte ik op de beurs te Köln MBT  en na een test was ik overstag.
In eerste instantie wilde ik het schaduwstation niet ombouwen. Nieuwe wisselaandrijving van M* werd aangeschaft (met micro schakelaar) Echter een aantal weigeren en ik ben die storingen echt beu in het schaduwstaion kan ik al helemaal geen wisselstoringen hebben de boel zit zo op elkaar met alle ellende van dien
Ik ga dus voor betrouwbaarheid. M* heeft voor mij de kans gehad om het goed te doen, helaas niet gelukt.

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel weigeringen
Citaat van: Victor op maandag 17 november 2008, 20:56:15
Die gemeenschappelijken kan ik in theorie dus koppelen aan één van de draden die ik linksonder op de printplaat moet aansluiten?

mvg,

Victor

Kan, hoeft niet. Je kunt de servo print apart voeden en analoog via je trein (of verlichting) trafo laten gaan.

Mvg, Johan
Re: Wissel weigeringen
Je hoeft er nog niet eens een schema van te tekenen. Als je gewoon per pennetje aangeeft waar ze aan moeten, dan moet dat toch duidelijk zijn?
Re: Wissel weigeringen
ucsdcom
gast

Re: Wissel weigeringen
Misschien herkenbaar voor andere C-rail gebruikers: je plaatst een wissel en de aandrijving werkt maar 1 kant op. Vervolgens beweeg je het wissel handmatig met de handbediening en dan doet alles het ook electrisch. Vervolgens rijd je de volgende week pas weer en blijken telkens dezelfde wissels te haperen totdat je hem even heen en weer haalt met de handschakelaar op het wissel.

Bij mij maakt het niet uit of de wissel nieuw of oud is. Wel hebben de wissellantaarns invloed (= meer problemen). Verder heb ik ook al ontdekt dat er verschil zit tussen wissels waarbij je de aandrijvingen niet heel stevig hebt aangeschroefd, deze haperen snel. Schroef je wel de aandrijving stevig vast, dan werkt het. Maar anderzijds knappen de kunstof schroefhouders op de C-rail dan ook wel eens. (als je hem zo strak draait dat hij net niet knapt, doet de wissel het goed, maar wanneer is dat.....nog een klein stukje...tik, knak, dure wissel naar zijn grootje.

Het zou dus best zo kunnen zijn dat de positie van de aandrijvingen onder C-rail wissels niet optimaal is, waardoor de aandrijving niet altijd genoeg kracht kan zetten.
Re: Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re: Wissel weigeringen
Als je de aandrijving dan eens gewoon test recht op de trafo dan gaan ze wel in maar niet uit en als ze even uit gaan dan is het slap. Zoals jij het probleem omschrijft is duidelijk mijn probleem ook. Je kijkt het na en een dag later werkt het weer niet. Nou van mij zijn er nu 3 naar "M" dus ik ben benieuwt dit kan gwoon niet het komt gewoon niet af zo.
Een deel van de C Rail wissels werkt wel perfect het zijn altijd dezelfde motors die weigeren. Ik verplaats ze wel eens maar geen effect. Dus afwachten maar wat "M" beslist. een troost ik heb al weer 3 weigerende wissels.
Re:Wissel weigeringen
pvtrigt
gast

Re:Wissel weigeringen
Op een ander forum heb ik onderstaande truc gelezen en met succes bij 3 wissels uitgevoerd.
"Het enige wat echt helpt is het uitschakelen van de eindafschakeling.
Ik deed dit door de aandrijving uit de wissel te halen en vervolgens het ding open te maken door met een schroevendraaier voorzichtig de blikken lipjes wat om te buigen. Als het ding open is zie je aan beide zijden kleine schakelaartjes, met een soort klein zwart flippertje er op. Flippertje heb ik er met een tangetje uit gehaald. Daarna heb ik de contacten overbrugd. De schakelaar met het flippertje heeft drie aansluitingen. De middelste is niet in gebruik. De buitenste twee heb ik met een klein draadje aan elkaar gesoldeerd. Daarna weer in elkaar gezet door oa. de lipjes weer terug te buigen. Al met al een vrij eenvoudig klusje." De wissels moeten wel digitaal geschakeld worden anders werkt het niet denk ik. Ik gebruik een CS1 met in elke wissel een ingebouwde decoder. Ik heb geen last van weigeringen meer en het werkt perfect.
Succes.
Re:Wissel weigeringen
Als je even zoekt op dit forum komt je de truc verschillende keren tegen.

Zie o.a.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16385.msg275173#msg275173

Mvg,
Peter
Re:Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re:Wissel weigeringen
Hallo allemaal ik heb een aantal wisselaandrijvingen gesmeerd met siliconen vet v.n.l. het contactje aan de draadkant (kan je met een speld door he gaatje smeren) en het staafje wat naar binnen en naar buiten schuift voor zover je erbij kan. doe het wel minimaal. Tot op heden de wissels die ik gedaan heb werken goed.

Groetjes  :shock:  :lol:
Re:Wissel weigeringen
Hallo Piet,
Even een vraag over de omgebouwde aandrijvingen.
Citaat van: pvtrigt op zaterdag 05 september 2009, 22:01:09
Op een ander forum heb ik onderstaande truc gelezen en met succes bij 3 wissels uitgevoerd.
"Het enige wat echt helpt is het uitschakelen van de eindafschakeling.
Ik deed dit door de aandrijving uit de wissel te halen en vervolgens het ding open te maken door met een schroevendraaier voorzichtig de blikken lipjes wat om te buigen. Als het ding open is zie je aan beide zijden kleine schakelaartjes, met een soort klein zwart flippertje er op. Flippertje heb ik er met een tangetje uit gehaald. Daarna heb ik de contacten overbrugd. De schakelaar met het flippertje heeft drie aansluitingen. De middelste is niet in gebruik. De buitenste twee heb ik met een klein draadje aan elkaar gesoldeerd. Daarna weer in elkaar gezet door oa. de lipjes weer terug te buigen. Al met al een vrij eenvoudig klusje." De wissels moeten wel digitaal geschakeld worden anders werkt het niet denk ik. Ik gebruik een CS1 met in elke wissel een ingebouwde decoder. Ik heb geen last van weigeringen meer en het werkt perfect.
Succes.
Jij schrijft de je alleen het flippertje eraf geknipt hebt.
Ik heb de gehele eindafschakeling eruit gehaald, maar nu blijven soms aandrijvingen NA het schakelen hangen en worden dan erg heet.
Dit gebeurt alleen bij aandrijvingen waarbij de eindafschakeling uit is gehaald.
Heb jij hier ook last van ???

Mvg,
Bram
Re:Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re:Wissel weigeringen
Ja dat is natuurlijk het resultaat van het slopen van de eindschakeling probeer echt maar eens met siliconenvet het werkt nog steeds goed.

Groetjes
Re:Wissel weigeringen
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re:Wissel weigeringen
Bram, dan schakel je de wissels zeker nog analoog. een cs1 geeft maar een beperkt aantal ms stroom.
Beste spoortje waar heb je dan precies gesmeerd? kan je heir een schetsje of een plaatje van maken?
Re:Wissel weigeringen
Mag dat in plaats van silicone vet ook silicone spray zijn?
Re:Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re:Wissel weigeringen
Ik zou geen siliconen spray gebruiken want dat gaat overal zitten.
Je moet van de microswitchsen de contact armpjes zien te smeren en ook enig vet op de hele schuif. ( je kan ze door de vierkante gaatjes met een speld smeren) Doe het wel dun, het is het proberen waard want volgens mij blijven ze gewoon hangen en dit kleine beetje vet doet precies genoeg,
Als het niet werkt hoor ik het graag

Groetjes

Andre
Re:Wissel weigeringen
J.W. Bon
gast

Re:Wissel weigeringen
Hallo.mede leden.

die wissel werking van m is soms een drama.en ze zijn nog duur ook.
heeft er imand ervaring met de wissel aan drijving die bij con rat te koop is.
nr 219998 of de 219999.
om die bij de c rail wissels onder te bouwen of digitaal te maken.
is dit een mogelijkheid.of moet ik er niet aan be ginnen.

groet JW Bon.
Re:Wissel weigeringen
ucsdcom
gast

Re:Wissel weigeringen
Ik ben nog wel benieuwd of anderen al ervaring hebben met het voorzichtig smeren en of dat iets is wat ook bij jullie hielp.
Re:Wissel weigeringen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Wissel weigeringen
bij mij zijn alle eindafschakelingen overbrugd (K-rail) en ik heb zo'n boost schakelingetje erbij gezet.Geen enkele weigering meer.ik stuur wel mijn wissels en seinen (ook hun decoders) aan uit een aparte booster.
Re:Wissel weigeringen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Wissel weigeringen
De wisselaandrijvingen van de K-rail zijn net zo slecht. Als ik een week niet gereden heb en zijn er altijd weer een paar wissels die het niet willen doen. Na wat gepruts gaan ze weer een tijdje goed.

Overigens viel mij op in Miniatuurwunderland dat men daar op het Marklin gedeelte gewoon dezelfde K-wissels met de normale aandrijvingen in gebruik had. Niks servo's of zo. Als iets goed moet werken dan is het daar wel waar de baan continu in gebruik is.

Hoe sluit je een servo aan op het wissel? Zit er een bedienings-stangetje bij wat in het wissel past? Heeft iemand daar een plaatje van?
Re:Wissel weigeringen
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wissel weigeringen
Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 17 november 2009, 23:34:51
Hoe sluit je een servo aan op het wissel? Zit er een bedienings-stangetje bij wat in het wissel past? Heeft iemand daar een plaatje van?

Als je ze zelf maakt kun je het krijgen zoals je het hebben wilt  8)











Mvg, Johan
Re:Wissel weigeringen
Spoortje
gast

Re:Wissel weigeringen
De oplossing ziet er allemaal goed uit maar dat is toch niet de bedoeling als je van "M" iets koopt dan mag je toch wel verwachten dat het goed werkt.
Ik begrijp het niet de één zegt altijd problemen de andere hoor je niet.
De winkel zegt er zijn problemen geweest er is een nieuwe serie en Keuterman zegt niets aan de hand met die dingen stuur ze maar op. Ik heb er nu alweer zes liggen die niet goed werken. Ik baal als een stekker van die aandrijvingen.
Re:Wissel weigeringen
Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 17 november 2009, 23:34:51
Overigens viel mij op in Miniatuurwunderland dat men daar op het Marklin gedeelte gewoon dezelfde K-wissels met de normale aandrijvingen in gebruik had. Niks servo's of zo.
De eindafschakelingen heeft men gewoonweg overbrugd.

Mvg,
Peter
Re:Wissel weigeringen
Lid sinds: 2021

offline
Re:Wissel weigeringen
Hallo allemaal, ik heb inmiddels ruim 50 wissels op mijn baan. Allemaal met de marklin aandrijving en het is c rails.
In het begin had ik met sommige wat problemen maar na lang zoeken kwam ik er achter dat dat aan 2 dingen lag. Ten eerste moet je er voor zorgen dat de aandrijving precies goed op de wissel zit en bij mij was dat echt tienden van een milimeter werk. Op de een of andere manier liggen ze dan pas echt vlak en voelen ze als een geheel met de wissel en wiebelen dus niet. Dan pas de schroefjes aandraaien. Tweede is dat je voldoende spanning op de baan moet hebben zeker als je net als ik de decoders en de motortjes via de baan van stroom voorziet. Met een ringleiding en een paar boosters heb ik dat probleem opgelost. Wat ik ook heb gemerkt is dat het erg prettig werkt om de wissel eerst op temperatuur te brengen voordat je gaat schroeven. Het kunststof is als het koud is best stuk en dan kan zo'n pootje waar je schroefje indraaid wel eens stukgaan.
Ik heb nu helemaal nooit meer een probleem en dat is al ruim 3 jaar zo.
Groeten,
Gijs
Re:Wissel weigeringen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Wissel weigeringen
Zijn weer goede tips Gijs, zal ze vanavond eens gaan nakijken.
Re:Wissel weigeringen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Wissel weigeringen
Citaat van: Freak op woensdag 18 november 2009, 00:12:03
Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 17 november 2009, 23:34:51
Overigens viel mij op in Miniatuurwunderland dat men daar op het Marklin gedeelte gewoon dezelfde K-wissels met de normale aandrijvingen in gebruik had. Niks servo's of zo.
De eindafschakelingen heeft men gewoonweg overbrugd.

Mvg,
Peter

Weet je dat zeker of denk je dat?
Re:Wissel weigeringen
Tijdens de bouw hadden ze een site met foto's en uitleg van de baanopbouw en daar stond een foto.

Mvg,
Peter
Re:Wissel weigeringen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Wissel weigeringen
Thanks voor je antwoord.