Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin 41928 Rheingold wagonset

Gestart door Tom zaterdag 01 november 2008, 15:59:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Waarschijnlijk omdat je dat gemeild hebt ipv gemaild  :shock:
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Daar zeg je wat  :D
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Beste 3Railcollega's,

De firma TNT heeft me vandaag lang in spanning gehouden. Vanmorgen vroeg stond er in Track&Trace al dat de chauffeur onderweg was en rond 18:00 uur werd eindelijk de Rheingold wagonset bezorgd. YESSS!  :D

Nu nog ff de interieurverlichting erin smurfen.
Als het allemaal gelukt is, dan zal ik ff een fotootje maken.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Beste 3Railcollega's,

De Rheingold wagonset is inmiddels voorzien van interieurverlichting:
- Ik vond dat de wagons wat lastig open te krijgen waren.
- Van de houdertjes van de interieurverlichting dien je de bovenste uitsparing af te knippen. Anders past de kap er niet meer op.
- Bij het plaatsen van de Ledstrips dien je rekening te houden met het nokje in de kap. Met andere woorden: De Ledstrip dient voldoende ver van het nokje verwijderd te liggen.

Ik heb het 3Rail-forumbeheer zojuist een fotootje gemaild met het verzoek om deze te plaatsen.
De verlichting van de wagons brandde overigens wel degelijk op het moment dat ik de foto maakte, maar de interieurverlichting is niet/nauwelijks te zien.




Met vriendelijke groet,

Tom


edit wakkie: foto geplaatst
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Tom,

De omgeving waarin ze rijden is al even sjiek als de rijtuigen zelf  :D

John,

Voor de duidelijkheid:



Jan
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Jan,

bedankt voor de info.

Tom,

zier er geweldig uit. Veel plezier ermee.

Groetjes, John
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Hallo John en Jan,

Ik heb nog ff zitten kijken naar het aansluitschema en de kennelijke teleurstelling van de Duitse persoon dat de interieurverlichting en de tafellampjes niet afzonderlijk te schakelen zijn.

Hij had zich de moeite van het inbouwen van een decoder kunnen besparen omdat de wagons voorzien zijn van Marklin 72020 stroomvoerende koppelingen. Deze hebben slechts een éénpolige stroomoverdracht en dus zijn interieurverlichting en tafellampjes niet afzonderlijk te schakelen.

Je zou eventueel wel de interieurverlichting afzonderlijk kunnen schakelen als je per wagon een functiedecoder tussen de interieurverlichtingaansluiting zou bouwen.
Bestaan er eigenlijk al functiedecoders die je gewoon op de stekkertjes van Marklin 73400/73401 kunt prikken?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Dag Tom.
Bijzonder fraai tafereel, de Rheingold wagons komen zo bijzonder mooi tot hun recht.
Het blauwgroene p[ de voorgrond, is dat een rivier of de onderbouw van dit bijzonder fraaie stuk baan?
En dat allemaal onder de schuine kap! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Beste Albert Jan,

Op de voorgrond zie je gewoon het tapijt. Ik had trouwens eerst ff moeten stofzuigen voordat ik de foto nam  :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Hallo Tom,

Gefeliciteerd met je Rheingold wagonset, wacht ook op een bericht van mijn Marklin winkel.
Maar heb je ook de Br 18,3 voor staan als loc?

Groet Wim.

Trouwens wel een mooie foto gemaakt van het landschap waar de Rheingold wagonset door heen rijdt.
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Beste Wim,

Ik hoop dat je snel bericht krijgt van de leverancier :-)

Ik heb geen stoomlocs en dus ook geen BR18.3.
Er rijden voorlopig 2 Roco Hobbylocs voor, waarvan ik de kappen heb overgespoten in Rheingold kleuren. (Ik heb in totaal 15 kappen voor deze beide Roco locs).

Ik wil pas na de aanschaf van de Marklin Koploper en de aanschaf van 2 gele kappen voor de Piko Hondekop (Als dat tenminste lukt) ff zien welke loc voor de Rheingold wagons gaan komen.

Er moet wat te wensen overblijven  :)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Hallo Tom,

Zodra ik de wagonset binnen heb zal ik even een foto maken achter de Br 18,3 inmiddels gerepareerd na een val op de grond.
En inderdaad iedereen heeft wel wensen als modelbouwer na al dat mooie's en bijzonders wat er elke keer weer wordt uitgebracht.

Groet Wim.
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Ik heb mijn exemplaar ook binnen  8) . Kon niet via mijn reguliere shop, dus dan maar parallel.

Heel mooi. Zeer praktische stroomvoerende koppelingen. Ik vraag me wel af waarom tante M* niet meteen de interface voor de decoder in de bagagewagon heeft geïnstalleerd...

Groeten, Paul
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Paul,

Daar is wel over nagedacht, je kunt er nu meteen een 21 polige decoder overheen schuiven. Ik vraag me alleen af hoeveel Motorola functiedecoders beschikbaar zijn met een 21 polige stekker, volgens mij niet veel. De duitser waar naar wordt verwezen had een losse mfx decoder er over geschoven en dat werkte ook prima, alleen is het een wat prijzige oplossing voor het in- of uitschakelen van alle verlichting.

Jan
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Lelystad biedt hem aan voor nog geen ? 240,00

groetjes uit beetje krom
cees
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Beste Paul,

Ik wens ook jou veel plezier met deze fraaie wagonset.

Ik wacht belangstellend af wat jullie allemaal voor moois gaan verzinnen op het beschikbare decodervoetje.
Misschien een sounddecoder met bagagerijtuiggeluiden?  :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Het liedje van Guus Meeuwis 'Kedeng Kedeng'?  8 :lol:

Overigens vraag ik me niet af wat de functie van het 'voetje' is, maar waarom het los erbij zit. Ik zou het ingebouwd hebben, al dan niet met decoder.

Groeten, Paul
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Beste Paul,

Is er sprake van een misverstand?
De 21-polige decodervoet zit gewoon in het bagagerijtuig gemonteerd. Hier kun je dus een decoder-met-stekker op plaatsen.

Heb je echter een decoder zonder 21-polige stekker (En dat zijn waarschijnlijk verreweg de meeste functiedecoders), dan moet je de draadjes van de decoder op het bijgeleverde losse adaptervoetje solderen en vervolgens dit adaptervoetje in de 21-polige decodervoet duwen.

P.S. Ik hoop dat ik de vraag goed heb begrepen en dat het stukje proza van hierboven ergens op slaat  :mrgreen:

Maar Marklin had van mij inderdaad gewoon een eenvoudige functiedecoder mee mogen leveren.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset

Wordt het niet gewoon tijd dat er een (goedkope) mfx functiedecoder op de markt komt? Dat er zo'n stekker in zit is misschien een eerste teken 8)

Groetjes, John
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Los van de vraag of je een functiedecoder kunt vinden met een 21 polige stekker kun je je ook afvragen hoeveel nut zo'n decoder heeft als je de tafelverlichting en de binnenverlichting niet onafhankelijk van elkaar kunt schakelen. Uiteraard kun je nu de sluitverlichting onafhankelijk schakelen maar dat is wat mij betreft de kosten niet waard.

Ik heb ervoor gekozen om een relais in de tender van de BR18.3 in te bouwen die wordt aangestuurd door een Uhlenbrock functiedecoder. De hele handel kost me nog geen ? 20,= (los van het feit dat ik een handrail van de tenderopbouw afbrak maar dat is domme pech) en ik bereik hetzelfde effect waarbij ik ook nog eens kan afzien van de sleper onder het bagagerijtuig. Had ik de functiedecoder in het rijtuig ingebouwd dan waren de kosten nauwelijks minder geweest (één relais en één diode, op de prijs van de gehele trein is dat een druppel op de gloeiende plaat). Had ik gekozen voor de "stille" versie van de BR18.3 dan had ik het relais zelfs via de eigen decoder van de lok kunnen schakelen.

Als je toch de tafel- en de binnenverlichting apart wilt schakelen moet je omkijken naar twee polige stroomgeleidende koppelingen (Krois of Viessman). Maar dan zul je tevens de printplaten in de rijtuigen moeten "slopen" wil je de boel apart kunnen schakelen met een functiedecoder. Lijkt me ook geen "simpele" oplossing.

Laat overigens duidelijk zijn dat ik niets negatiefs lat horen over de rijtuigen, de lok of de gehele trein. Wat mij betreft is het geheel zijn geld wel waard. Ik zie alleen de "toegevoegde waarde" van het decodervoetje niet.

Jan
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Hallo,

Zijn er onderons die de Rheingold set hebben last van dat de verlichting knipert dit is meestal bij de zelfde rijtuig.
Ik heb de koppelingen al na gekeken de rijtuigen al een paar omgewisseld maar dat maakt niks uit.

Tom zoals beloofd even wat foto's van de complete set.



Excuus voor de wat minder scherpe foto.



Over de Koploper wordt veel geschreven en gesproken maar dit is ook een prachtige set geworden.



Zelf de sluitverlichting is aangedacht heel mooi.

Groet Wim.
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Wim,

als het iedere keer knippert bij hetzelfde rijtuig dan ligt het volgens mij aan een los contact in dat betreffende rijtuig en niet aan de koppelingen.
Zelf de set eergisteren ook opgehaald en hij is prachtig. Heb (nog) geen baan dus ben zelf niet in staat on deze te testen.

Groetjes, John
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Wim,

Kijk eens naar de massa sleper onder het rijtuig. Die zaten bij mijn een beetje "los". Leg aan iedere zijde eens 1 lipje op de as en het andere er onder, als je dit kruislings doet dan blijft de boel keurig zitten en heeft het goed contact. Dit heeft bij mij de problemen verholpen.

Jan
Re: Marklin 41928 Rheingold wagonset
Beste Edward,

Voor zover ik weet is deze wagonset uitgevoerd in de allereerste Rheingold kleurstelling.
Ik weet overigens niet meer waar ik deze wijsheid vandaan heb. Ik geloof dat het vermeld stond in het linkje naar het Duitse forum.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Marklin 41928 Rheingold wagonset
Hallo mede forummers.

Ik weet dat dit een middeleeuws draadje is maar ik heb er toch een vraag over.
Ben in de handleiding het eerder in dit draadje geposte aansluitschema tegen gekomen voor een decoder.
(antwoord 54)
Kan ik i.p.v. een functie decoder ook een 60760 decoder gebruiken?
Heb er één liggen en zat te denken om de licht functies te gebruiken om de tafellampjes te schakelen.
Kunnen de uitgangen van de decoder dit trekken of zijn er eventuele andere nadelige gevolgen?

Alvast bedankt voor het delen van jullie wijsheid.
Re:Marklin 41928 Rheingold wagonset
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin 41928 Rheingold wagonset
Hallo Lodewijk,

Die decoder(60760) waar je het over hebt,kan minder vermogen hebben over de functie uitgangen,dan de doorsnee functiedecoder of een 60901.

Misschien kan het net toereikend zijn,maar daarvoor moet je wel weten hoeveel stroom de verlichting trekt.

Dit ter voorkoming van overbelasting.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Marklin 41928 Rheingold wagonset
@allen,

Even voor de duidelijkheid, de mogelijkheden van de decoder in de NIEUWE rheingold set zijn beperkt. De enige mogelijkheid die het biedt is om alle verlichting aan of uit te schakelen, meer niet. Als je de tafelverlichting apart van de interieurverlichting wilt schakelen zul je behoorlijk moeten gaan verbouwen omdat af fabriek een en ander op een print zit. Je zult dus, in ieder rijtuig, de printjes moeten gaan verbouwen en daarnaast zul je de koppelingen tussen de rijtuigen moeten vervangen. Deze zijn nu enkelpolig waardoor het apart voeden van de interieur en de tafelverlichting überhaupt niet mogelijk is.

@Ben
De set waar jij over spreekt is een geheel andere dan degene in dit draadje. Ik heb hem zelf ook liggen maar kan er nu niet bij om te kijken :( Je kunt er echter zeker van zijn dat het schakelbaar maken van de verlichting in deze set meer moeite gaat kosten. Zo is de set in ieder geval niet voorzien van een decoderaansluiting, hij stamt namelijk nog uit het analoge tijdperk  ;) Persoonlijk zou (en zal) ik deze set nooit aanpassen maar gewoon laten zoals hij is.

Jan
Re:Marklin 41928 Rheingold wagonset
Citaat van: JB op vrijdag 24 juni 2011, 09:50:02
Even voor de duidelijkheid, de mogelijkheden van de decoder in de NIEUWE rheingold set zijn beperkt. De enige mogelijkheid die het biedt is om alle verlichting aan of uit te schakelen, meer niet.
Niet geheel juist: Ook de sluitverlichting is apart schakelbaar :important:
Re:Marklin 41928 Rheingold wagonset
@Wim,

Mijn fout, die was ik geheel vergeten  :)

Jan