Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Beweegbaar puntstuk

Gestart door siko donderdag 23 oktober 2008, 22:50:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beweegbaar puntstuk
Lid sinds: 2008

offline
Beweegbaar puntstuk
Gisteren in Leiden twee 2e hands slanke wissels (2274) gekocht.
Kom thuis en leg ze naast de nieuw gekochte wissels, zie ik dat de oude beweegbare puntstukken heeft. Wist niet dat er twee soorten waren. Nu merk ik dat die puntstukken niet soepel veren hetgeen problemen gaat opleveren. Is schoonmaken voldoende of kan de veerkracht onherstelbaar afgenomen zijn? M.a.w. weggooien of speciale zorg geven?

Gr. Siko
Re: Beweegbaar puntstuk
Een beetje contactspray kan geen kwaad.

Marklin maakt deze niet meer omdat ze toch te storingsgevoelig bleken te zijn.

Re: Beweegbaar puntstuk
heb slecht nieuws voor je. Eenmaal er iets aan het mechanisme verkeerd is, is dit zeer vaak onherstelbaar. Door de vele problemen, vroeger, werden deze door M uit de handel genomen en vervangen door wissels met een vast puntstuk. Deze zijn dan ook stukken bedrijfszekerder
Re: Beweegbaar puntstuk
Lid sinds: 2008

offline
Re: Beweegbaar puntstuk
Weer wat geleerd. Een tientje per stuk leek te mooi om waar te zijn... :?
Re: Beweegbaar puntstuk
Siko

Niet te snel

Ik heb veel van deze wissels. Ik vond dat Marklin destijds een een wissel had gebouwd dat de plank absoluut missloeg. De wissel was véél te kort voor de nabootsing van een wissel met beweegbaar hartstuk.

Vanaf dag één dat ik deze wissels in mijn bezit had heb ik ze verbouwd.

Het beweegbaar hartstuk kun je naar boven uittrekken. Met een scherp modelbouw mes snij je de bewegende delen los die het beweegbaar hartstuk verbinden met het mechanisme dat de tongen beweegt en trek dit er uit.  Zorg dat je het mechanisme dat de tongen beweegt in takt laat.

Met een Dremel of vijl verklein je het uitgenomen hartstuk zodat het mooi past als vast puntstuk aansluitend op de metalen rails. Lijm dit vast met seconden kleber.

Van een L profile van plaststruct ( ik gebruik altijd grijs ) 2 x 2 mm maak je een strijkregel die je met seconden lijm op de bielsen vast lijmt. Buig voor het lijmen de punten van de strijkregel iets naar binnen zodat de wielflenzen door de strijkregel goed geleid worden. Zorg dat je niet het schroef gat dicht plakt.

Deze methode heb ik 20 jaar geleden toegepast en deze wissels werken nog steeds. De ombouw duurt ongeveer15 minuten.
Re: Beweegbaar puntstuk
Lid sinds: 2008

offline
Re: Beweegbaar puntstuk
Jos,

Bedankt voor je uiteenzetting. Ik ga ze zeker op die manier opbouwen. Loont dus zeker de moeite. Ik wil niet dat mijn treinen ontsporen en het trapgat induiken  :D

Gr. Siko
Re: Beweegbaar puntstuk
Lid sinds: 2006

offline
Re: Beweegbaar puntstuk
Beste Siko,

Ik heb ook hetzelfde gedaan. De wissels zijn anders onbetrouwbaar.
Voor het vaste hartstuk maak ik een stuk uit plexi die ik in de plaats van het originele lijm.
Het bestaand hartstuk is volgens mij niet echt goed te gebruiken.
Voor de contrarails gebruik ik gewoon een stuk K rail (het metaal deel) dat ik in de juiste vorm plooi.
Als je aan de binnenzijde van de wissel op de plaats van de contrarail de kleine plastieke bevestigingen van de rail
wegsnijd en je lijmt het stuk rail vlak tegen de andere rail is de breedte tussen de 2 rails perfect.
Laat maar weten als het niet duidelijk is.

Mvg

Olivier
Re: Beweegbaar puntstuk
Olivier

kun je daarvan ook een foto plaatsen ik ben best benieuwd hoe je het gemaakt hebt??

ik zeg altijd een foto zegt meer :P

Groeten Martin
Re: Beweegbaar puntstuk
Lid sinds: 2008

offline
Re: Beweegbaar puntstuk
Ik vroeg me inderdaad ook af of het plastic middenstukje kan blijven zitten.
Volgens Olivier dus niet. Fotootje zou inderdaad verhelderend zijn.
Re: Beweegbaar puntstuk
Lid sinds: 2006

offline
Re: Beweegbaar puntstuk
Hallo,

Ik ga een poging wagen om een foto te plaatsen.

Mvg

Olivier