Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)

Gestart door Victor maandag 20 oktober 2008, 14:41:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo,

Ik vraag mij al een tijdje af of en hoe dit te realiseren is.
Tevens ben ik mij aan het inlezen over dit onderwerp, maar ik kan door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer zien.

De stam bestaat uit één bagagerijtuig direct achter de loc, en erachter 4 verlichte rijtuigen. Ik wil graag de decoder in het bagagerijtuig inbouwen, omdat er alleen daar genoeg ruimte voor is. De decoder die ik op het oog heb is de Tams FD-4. Dit is puur vanwege het vermogen ervan. Ik heb uit verschillende draadjes op dit forum begrepen dat, om een flikkervrije verlichting te krijgen, je de verlichting niet op de massa, maar op de retourleiding van de decoder moet aansluiten. Echter als ik de hele stam rijtuigen wil verlichten, kan ik niet een dergelijke retourleiding aanleggen.
Is de enige optie het kopen van dure 2-polige koppelingen, of zijn er andere mogelijkheden??

(de rails zelf als retourleiding gebruiken zal wel te optimistich gedacht zijn van mij :mrgreen:)

graag jullie hulp!

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Victor op maandag 20 oktober 2008, 14:41:35
De stam bestaat uit één bagagerijtuig direct achter de loc, en erachter 4 verlichte rijtuigen. Ik wil graag de decoder in het bagagerijtuig inbouwen, omdat er alleen daar genoeg ruimte voor is. De decoder die ik op het oog heb is de Tams FD-4. Dit is puur vanwege het vermogen ervan. Ik heb uit verschillende draadjes op dit forum begrepen dat, om een flikkervrije verlichting te krijgen, je de verlichting niet op de massa, maar op de retourleiding van de decoder moet aansluiten. Echter als ik de hele stam rijtuigen wil verlichten, kan ik niet een dergelijke retourleiding aanleggen.
Is de enige optie het kopen van dure 2-polige koppelingen, of zijn er andere mogelijkheden??
Het is niet de enige maar wel een makkelijke methode.
Er zijn is ook wel een methode te bedenken waarbij de railmassa gebruikt wordt.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citeer
Er zijn is ook wel een methode te bedenken waarbij de railmassa gebruikt wordt.

Hallo Peter,

Bij het gebruik van de railmassa als retourleiding kan ik toch niet de massaveer van het bagagerijtuig aansluiten op het punt waar de retourleiding moet komen?

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Je hoeft niet perse die dure koppelingen te gebruiken. Als die stam niet te vaak uit elkaar hoeft kun je ook met goedkope stekkerverbindingen werken die je dan in de vouwbalgen wegwerkt.
Stekkerverbindingen kun je b.v. maken met dit materiaal van Conrad (art.nr. 739081)

Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Victor op maandag 20 oktober 2008, 15:48:52
Citeer
Er zijn is ook wel een methode te bedenken waarbij de railmassa gebruikt wordt.
Bij het gebruik van de railmassa als retourleiding kan ik toch niet de massaveer van het bagagerijtuig aansluiten op het punt waar de retourleiding moet komen?
Nee, dat klopt daarom schreef ik ook dat er andere methoden zijn.


Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: KlaasZ op maandag 20 oktober 2008, 15:54:55
Stekkerverbindingen kun je b.v. maken met dit materiaal van Conrad (art.nr. 739081)

Dank voor je reactie. Dit is natuurlijk ook een optie; eigenlijk hoeft de stam niet uit elkaar, alleen bij transport. Ik ga dit eens overwegen :D

Citaat van: Freak op maandag 20 oktober 2008, 16:43:41
Nee, dat klopt daarom schreef ik ook dat er andere methoden zijn.

Nu wordt ik toch wel heel nieuwsgierig!(?) :mrgreen:

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: KlaasZ op maandag 20 oktober 2008, 15:54:55
Je hoeft niet perse die dure koppelingen te gebruiken. Als die stam niet te vaak uit elkaar hoeft kun je ook met goedkope stekkerverbindingen werken die je dan in de vouwbalgen wegwerkt.
Stekkerverbindingen kun je b.v. maken met dit materiaal van Conrad (art.nr. 739081)


deze heb ik ook gebruikt om mn ICE 2 te verlichten.
werkt prima...

Dennis
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: minirailz op maandag 20 oktober 2008, 17:13:51
Citaat van: KlaasZ op maandag 20 oktober 2008, 15:54:55
Je hoeft niet perse die dure koppelingen te gebruiken. Als die stam niet te vaak uit elkaar hoeft kun je ook met goedkope stekkerverbindingen werken die je dan in de vouwbalgen wegwerkt.
Stekkerverbindingen kun je b.v. maken met dit materiaal van Conrad (art.nr. 739081)


deze heb ik ook gebruikt om mn ICE 2 te verlichten.
werkt prima...

Dennis

Hey Dennis,

dank voor je reactie!

Zijn die stekkers niet erg fors? er staan nl nergens afmetingen bij... :?
als de grootte meevalt ga ik die stekkertjes ook maar bestellen, lijkt mij de simpelste en goedkoopste manier.

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Victor, gewoon even de productinformatie bij dat artikelnummer opzoeken op de Conrad site. Dan zie je dat ze niet fors zijn, maar juist heel priegelig.
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: KlaasZ op maandag 20 oktober 2008, 17:35:17
Victor, gewoon even de productinformatie bij dat artikelnummer opzoeken op de Conrad site. Dan zie je dat ze niet fors zijn, maar juist heel priegelig.

Ik had hem al wel opgezocht maar er staan geen afmetingen bij... maargoed ik ga hem zo bestellen, als je blijft twijfelen komt er niks van :mrgreen:
trouwens, er staat bij het nr op de conrad site 'Geschikt voor ronde stiften van 0,4 tot 0,56 mm'. Zitten die stiften er dan niet bij?? :? of lees ik het verkeerd (kan natuurlijk ook :lol:)

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Victor,

Kijk eens naar dit voorbeeld:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6335.msg94345#msg94345


Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
peter merk op dat toen ik dit probeerde bij hetzelfde rijtuig ik in R1 ontsporingen kreeg.

het voorbeeld laat echter goed zien dat ze idd helemaal niet groot zijn...

Dennis
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Dennis,

Citaat van: minirailz op maandag 20 oktober 2008, 18:15:13
het voorbeeld laat echter goed zien dat ze idd helemaal niet groot zijn...
Vandaar ook een voorbeeld.

Denk ook eens aan het uitzwenken van de koppeling bij lange rijtuigen.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: minirailz op maandag 20 oktober 2008, 18:15:13
peter merk op dat toen ik dit probeerde bij hetzelfde rijtuig ik in R1 ontsporingen kreeg.

het voorbeeld laat echter goed zien dat ze idd helemaal niet groot zijn...

Dennis

ze zijn idd piepklein :shock: (ben nog steeds aan het overwegen wat te doen... :mrgreen:)
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Je kunt die connectors combineren met deze stiftlijsten, art.nr. 739456



Als je op de Conrad pagina even verder kijkt, dan zie je ook een datablad. En daarin staan wel degelijk alle afmetingen. Gewoon een beetje verder kijken dan je neus lang is.
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Victor,

Wat vind je duur ? Ik vermoed dat je in jouw eerste plan de stroomgeleidende koppeling van Märklin wilde gebruiken. Deze komen grofweg op ? 10,= per setje. Als je tweepolige stroomgeleidende koppelong bij Krois besteld ben je per set net zo duur uit. Maar goed, in beide gevallen ben je nog steeds veel geld kwijt als je het vergelijkt met de stekkertjes van Conrad.

Mocht je voor die laatste optie kiezen monteer ze dan, als het even kan, om en om en horizontaal naast elkaar. Op die manier kun je de rijtuigen draaien zonder in de problemen te komen. Mocht je een vaste treinsamenstelling hebben dan maakt het natuurlijk niets uit.

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Jan,

Ik gebruik meerpolige stroomgeleidende koppelingen, zijn inderdaad wat duurder maar oogt ook veel mooier.



Ik maak zelfs ook gebruik van viervoudige koppelingen.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
De connectors die ik hierboven liet zien hebben een rastermaat (RM) van 2,54 mm. Dat is de hart-op-hart afstand van de pennen.
Vind je dat nog te groot, Conrad heeft dit spul nog priegeliger.
Met een rastermaat van 2 mm, art.nrs. 739251 en 739200
Met een rastermaat van 1,27 mm, art.nrs. 738514 en 738468
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Vandaag even een bezoek aan Harlaar gebracht, en nog twee sets 73150 gekocht. Tevens even navraag gedaan over de beste decoder, en uiteindelijk de Lokpilot FX V3.0 gekozen. De FX V3.0 levert een maximumstroom van 250 mA. Nu wordt het krap om een hele stam rijtuigen te verlichten. De verkoper raadde mij aan om een relais te kopen, die geschakeld kan worden met de decoder.
Wat voor relais heb ik daarvoor nodig? (Van de conrad site wordt ik niet veel wijzer :?)

mvg,

Victor


Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Neem een monostabiel relais.
Conrad:
505226-13
505358-13
504750-13

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
okee dankjewel!
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Vandaag het een en ander binnengekregen van conrad, maarre...
Citaat van: KlaasZ op maandag 20 oktober 2008, 19:12:12
Je kunt die connectors combineren met deze stiftlijsten, art.nr. 739456




niet dus :(

opnieuw bestellen dan maar :evil:

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hoezo, niet dus? Ik ben wel benieuwd wat er dan niet klopt.
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 28 oktober 2008, 17:03:40
Hoezo, niet dus? Ik ben wel benieuwd wat er dan niet klopt.

nou, ze passen niet in elkaar :( ik heb de nummers direct naar de conrad site gekopieerd, en besteld, maar het past echt niet :(
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Vreemd. Ik heb een tijdje geleden een soortgelijk setje besteld. Weliswaar met een andere rastermaat, maar die pasten wel in elkaar.
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Het geeft verder niet, ik los het wel tijdelijk op met een vaste verbinding.

Ik heb vandaag ook een monostabiel relais binnengekregen: conrad 505358.
Alleen: ik kan nergens echt duidelijk vinden hoe ik dit moet aansluiten. wat gaat naar de decoder, wat naar de sleper en massa, en wat naar de lampjes in de rijtuigen? :?

Iemand enig idee?

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor,

Als je op de conrad site het nummer ingeeft bij zoeken krijg je de info van het relais.
Daarnaast zie je ook staan "datablad".

http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/505358-da-01-en-Relais_24V-1XU.pdf

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Peter,

Citaat van: Freak op woensdag 29 oktober 2008, 00:50:14
Hallo Victor,

Als je op de conrad site het nummer ingeeft bij zoeken krijg je de info van het relais.
Daarnaast zie je ook staan "datablad".

http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/505358-da-01-en-Relais_24V-1XU.pdf

Mvg,
Peter

Bedankt voor je reactie. Ik had dit datablad zelf ook gevonden, maar echt veel wijzer wordt ik er niet van :(. Bij mijn relais komen er aan de onderkant 6 staafjes uit, zoals ook staat op de schemaatjes op het datablad. Alleen welk schemaatje ik moet kiezen is mij een raadsel :?:.

Vier van de staafjes op het relais zitten vrij dicht naast elkaar, de andere twee zitten helemaal aan de andere kant van het relais. Ik vermoed zelf dat deze twee de voeding (rood en bruin in M* termen) vormen, en de overige vier als schakelaarfunctie gebruikt kunnen worden.
Ik weet dit alleen niet zeker, maar ik denk dat ik maar wat ga proberen  :lol:

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor,

Als je tussen pen 5 en 8 een weerstand meet heb je het linker schema anders het rechter.

Controle, meet je tussen pen 5 en 6 een weerstand is het de rechter.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
aha, ik begin het een beetje te snappen :D

en 12 en 1 zijn dan de voedingsdraden, en 8 en 7 de schakelfunctie?

Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor,

Even uitgaande van het rechterschema.
Pen 1 en 12 zijn doorverbonden.
In aangetrokken toestand zijn deze zijn deze doorverbonden met pen 8 en in rust zijn pen 1 en 12 doorverbonden met pen 7.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Freak op woensdag 29 oktober 2008, 17:19:23
Hallo Victor,

Even uitgaande van het rechterschema.
Pen 1 en 12 zijn doorverbonden.
In aangetrokken toestand zijn deze zijn deze doorverbonden met pen 8 en in rust zijn pen 1 en 12 doorverbonden met pen 7.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

dus ik sluit de voeding aan op 5 en 6, en de te schakelen draad op 1 of 12, en dan doorlopend via 8?

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor,

Als het volgens het rechterschema is wel.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Peter,

Ik volg dit draadje met interesse en vroeg me af waarom de pennen 1 en 12 (linker of rechter schema maakt niet uit) doorverbonden zijn. Zou 1 pennetje niet veel logischer zijn ? Volgens mij zit er namelijk geen enkel verschil tussen de functie van beide.

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo jan,

Er is ook geen verschil. Pen 1 en 12 zijn bij het relais inwendig doorverbonden.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Aha,

Dat verklaard een boel, ik had al een tijdje naar dat datablad gestaard maar deze vraag bleef mij dwarszitten. Ik kon me nauwelijks voorstellen dat het antwoord zo simpel was  :?

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Freak op woensdag 29 oktober 2008, 18:54:06
Hallo Victor,

Als het volgens het rechterschema is wel.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Mag ik je hartelijk danken voor alle uitgebreide informatie :D
je hebt me echt goed op weg geholpen, ik ga morgen eens aan de slag! 8)

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Peter,

Ik heb het datablad van het relais (conrad nr 505358.13) doorgekeken en daar staat onder meer de "Rated Current" van de verschillende relais. Bij het standaard type 24 volt (D024) valt te lezen "Approx. 19 mA". Mag ik er dan vanuitgaan dat het schakelen van het relais bij 24 volt grofweg 19 mA vergt ?

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Jan,

Dat is de stroom die loopt in aangetrokken toestand, de inschakelpiekstroom ligt iets hoger. Plaats wel een protectiediode over de spoel als je deze met een (functie) decoder aan wilt sturen.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Peter,

Bedankt, dat was inderdaad precies waar ik mee zat. Overigens is 19 mA wel heel weinig in vergelijking tot wat je vervolgens kunt schakelen. Ik zou voor de grap een moeten meten wat twee frontlichtjes van een gemiddelde lok gebruiken. Als het dan meezit kun het relais gewoon meegeschakeld worden met de front verlichting van de lok  :D

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
hallo Jan

dat relais wat jij zoekt voor flikkervrije verlichting coor die ESU functie decoder
is art.nr. 51963 van esu.
die gebruiken wij ook bij het inbouwen voor onze klanten.
hopende je hiermee geholpen te hebben.

mvg Maikel
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Maikel,

Bedankt. Ik ben mij aan het oriënteren op de mogelijkheden van inbouw en schakelen van verlichting in een groot aantal rijtuigen en treinen van allerlei fabrikanten. Iedere suggestie op dit gebied is welkom  :D

Jan
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Citaat van: Freak op zaterdag 08 november 2008, 09:35:54
Plaats wel een protectiediode over de spoel als je deze met een (functie) decoder aan wilt sturen.

Hallo Peter,

Kan ik dan niet het relais direct aansluiten op de functieuitgang van de decoder?

mvg,
Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor.

Door een te hoge spanning bij het afschakelen is de kans groot dat de functie-uitgang defect raakt. De protectiediode wordt er bij gezet om de emk van de spoel kort te sluiten

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Peter,

de termen vliegen mij nu om de oren, en ik zie door de bomen het bos niet meer... :shock: :shock:
Wat is afschakelen precies, wat is een protectiediode en wat is de emk???

Excuses als ik wel erg veel vragen stel, maar kan gewoon (nog) niet goed met electronica overweg... :(

Staan er niet toevallig schema's ergens op internet, dat zou eea wel verduidelijken :?:

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor,

Citaat van: Victor op zondag 09 november 2008, 12:47:41de termen vliegen mij nu om de oren, en ik zie door de bomen het bos niet meer... :shock: :shock:
Wat is afschakelen precies, wat is een protectiediode en wat is de emk???
Om een lang verhaal hier kort te houden verwijs ik naar de volgende link waar het netjes wordt uitgelegd:
http://wiki.nfvpinball.nl/index.php/Aansturing_spoelen


Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Peter,

Ik hoef dus alleen een diode tussen de min en pluspolen van het relais te plaatsen?

mvg,
Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Je plaatst de diode parallel aan spoel van het relais. De kathode van de diode aan + (oranje) en de anode aan de functie-uitgang.
Bij Marklin is de oranje draad de + en bij een ESU decoder is de blauwe draad de plus.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
En bij een Tams decoder hetzelfde, de kathode aan de functie-uitgang en de anode terug naar massa (net als de spoel van het relais)?

mvg,

Victor
Re: Verlichting van een stam rijtuigen met één decoder(?)
Hallo Victor,

Citaat van: Victor op zondag 09 november 2008, 13:23:26
En bij een Tams decoder hetzelfde, de kathode aan de functie-uitgang en de anode terug naar massa (net als de spoel van het relais)?
Bij een TAMS decoder moet je wel even opletten. Voorbeeld van de FD4: daar sluit een relais aan tussen X1 (+) en X10 (uitgang). Je kunt ook het relais aansluiten tussen massa en X10. Hierbij moet de kathode aan X10 en anode aan massa.

Dus even goed nagaan welke (functie)decoder je wilt gaan gebruiken en vervolgens even goed naar het aansluitschema kijken.


Mvg,
Peter