Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?

Gestart door EgMaf zaterdag 11 oktober 2008, 23:16:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hallo allemaal!

Na lekker lang geklets te hebben over mijn baanplan in dit topic, is het nu tijd geworden om met de bouw te beginnen. Allereerst hier het uiteindelijke baanplan:

Bovenlaag

Tussenlaag

Onderlaag

En een 3D overzichtsplaatje 8)


De baan is zo ontworpen, dat hij met mijn verhuizing (die waarschijnlijk ergens volgend jaar zal plaatsvinden) ook zo in de lift past. En om dat zo makkelijk mogelijk te maken, wil ik ook proberen om de baan relatief licht te bouwen.

De laatste benodigdheden om aan de bouw te beginenn zijn inmiddels (zo goed als) onderweg, en de ruimte is gereed om met de houtbouw te beginnen.

Dus.... Welke tips hebben jullie om het relatief licht (maar toch stabiel en niet absurd duur) op te bouwen? In eerste instantie gaat het alleen nog om de houten ruw-bouw, want ik wil na die fase het baanplan toch eerst uitgebreid testen voordat ik aan het landschap en de scenery begin.

De tips "so far" (met dank aan DB bas en Veer):

Niet:
  • MDF (te zwaar)

Wel:
  • 9mm mulitplex (hardhout is zwaarder dan normaal hout, maar normaal hout moet wel 2x insmeren met rigips diepgrond)
  • Schroeven en lijmen (dan zijn lichtere balkjes voldoende)
  • Aluminium profielen (maar wel flink duurder)
  • Populieren-triplex is erg licht
Gedachten:
  • Hout moet niet te dun zijn, want je moet er nog wel in kunnen schroeven.
  • Onderlaag kan misschien het beste met platen "dekkend" gelegd worden, om voor extra stevingheid te zorgen?

Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Edit: Baanplan aangepast aan de laatste stand, en tips bijgewerkt
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
egamf
succes
en veel plezier met het bouwen van je baan
enne lekker veel foto's he  :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
goedemorgen.

zo dan gaan we hier maar verder :lol:.

even denken hoe bas het zou doen.
optie 1
een latenbodum die dunner is dan 18 mm bij 6,50 cm de laatse gezegte gebruik ik zelf.
daarom 6 mm myltyplex geen mdf of spaanplaat .
maar er is nog een hout soort die iets lichter is dan mulyplex echter kan ik even niet op de naam komen had het een keer in mijn hand in de bouwmarkt.
dan zie ik dat je toch gauw 3 hoogtes krijgt.
dus dat betekent al gouw een hoogte van 20 cm.
gebruik draadenden m6 om de hoogtes te stellen als alles goed is kan je deze dan door een houten schotje wast zetn zodat het niet meer beweegt.
dan het landschap pu schuimplaaten weegt bijna niks gips rollen er over en een kleinbeetje modelgips om aftewerken omdat je deze eventuweel kan demonteren kom je onderander bij moelijk begaande pleken .

zo iets zou ik het doen maar bas heb nog maar 2 bakjes koffie op.

groetjes bas
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ha die EgMaf!
Leuk dat de bouw van jouw kleine maar imposante baan nu gaat starten!
Erg leuk ontwerp en voor zo'n kleine baan met indrukwekkende rij mogelijkheden.

V.w.b. het gewicht is met de ruwbouw (hout) al veel gewicht te besparen, het verlijmen van dunne platen triplex (of multiplex) om dit op de vereiste plaatsen te versterken geeft al flink wat winst.
Voel in de bouwmarkt ook eens het verschil in gewicht van de diverse plaat soorten.

Voor de afwerking van de heuvels zou ik geen gips maar vezelmateriaal gebruiken, b.v. Anita decor (ER) dit is vele malen lichter en ook flexibeler.

Verder veel succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
ja dat is een goede tip van albertjan doe ik namelijk ook als ik aan het struinen ben in de bouwmarkt voel aan de matriaalen die je wilt gebruiken maak in je hooft al een plan en bouw weize van hoe je het denkt te doen ik zou in iedergeval het spoorplan van hout maken en de bergen van p,u schuim dat zijn van die plaaten zaag je door en stabel je op elkaar zodat er een rots berg onstaat dan een giprollentje er over en je hebt al een mooie berg.

voor echte info kijk maar even bij ted zij baan.
maar mocht je wat bekent zijn met polyester nou dan kan je er helemaal een nasa baan van maken strooken van 6 cm bij 2 van pu schuim en deze in polysteren dan krijg je echt een super lichte baan nadeel het kost wel wat meer en je moet wel wat ervaaring met het matriaal hebben.

groetjes bas die jawel aan de koffie zit
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ik bedacht mij onderweg in de auto ook nog het volgende. Ik gebruik de groene vloeronderplaten (waar je laminaat of vloerbedekking op maakt.) als geluidsisolatie omdat ik op m-rails rij.
Deze platen wegen weinig en kunnen een afstand van 40 a 50 cm zonder problemen overbruggen. Ook deze platen smeer ik weer twee maal in met diepgrond om het ergste zuigen weg te nemen waardoor ik ze kan schilderen e.d.

Misschien ook iets om te bekijken. Het nadeel is dat dit vrijhangend wel makkelijk breekt/scheurt, maar meestal als gevolg van mijn eigen lompheid. Maar misschien in combinatie met 4 mm multiplex.

Succes met de bouw,

Tim
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien is het een optie om het landschap te bouwen met polyester.
Dat is licht van gewicht en erg sterk.

Ik geloof dat Henk K (hier op het forum) wel wat ervaring heeft hiermee.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Heren, heren, bedankt voor het meedenken!

Maar ik heb het nu alleen nog over de onderbouw, dus het houtwerk voor het frame, voor de rails enz.
De bovenbouw (bergen, scenery enzo) komt voorlopig toch nog niet aan de buurt...
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
zou inderdaad voor de stevigheid de onderste plaat uit 1 stuk laten, wel eventueel onderop dwarslatjes tegen torderen, voor de opbouw inderdaad zoals eerder gezegd werken met draadeindes en tri- of multi plex, wat het best buigt en licht is...

Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Zet er alvast wieltjes onder, dan kan je het geheel iig straks gewoon naar de lift rollen...
Kun je de rest weer wat zwaarder laten worden omdat je het niet de hele weg hoeft te tillen.

Erwin
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hoi Egmaf,

Nog een behoorlijk baan plan op het niet al te grote oppervlak en dat is
al een winpunt. Buiten de vraag of de baan zo minimaal mogelijk zal wegen als hij gereed is
zou ik ook nog een kijken naar de maximale hoogte (dikte). Dit omdat je hem straks bij een verhuizing ook nog eens de woning uit moet zien te krijgen, kijk gelijk hoeveel keer je moet draaien in deuropeningen enz.

succes met de verdere bouw Bert :)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
@ digi-jacques: Thnx! Welk materiaal zou je dan voor de onderste plaat gebruiken?

@Erwin: Wieletjes gaat niet lukken: De maten zijn zo gemaakt dat de baan "op zijn rug" in de lift past. Maar daar gebruik ik tzt wel een verhuistrolly voor...

@Bert: Goed idee! Ik denk dat dat wel los za llopen in mij nsituatie (gezien hoe de deuren zijn, en ik hoef er geen trap mee op of af), maar ik zal het toch even controleren :)

Inmiddels is, op de valreep (of eigenlijk erna...), het baanplan toch nog even aangepast in de ondergrondse delen. Het nieuwe plan ligt ter goedkeuring in het oude topic .

Na goedkeurig zal ik het in mijn startpost hier aanpassen, dan klopt het allemaal weer :)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: baureihe 103 op zondag 12 oktober 2008, 22:19:10
Hoi Egmaf,

Nog een behoorlijk baan plan op het niet al te grote oppervlak en dat is
al een winpunt. Buiten de vraag of de baan zo minimaal mogelijk zal wegen als hij gereed is
zou ik ook nog een kijken naar de maximale hoogte (dikte). Dit omdat je hem straks bij een verhuizing ook nog eens de woning uit moet zien te krijgen, kijk gelijk hoeveel keer je moet draaien in deuropeningen enz.

succes met de verdere bouw Bert :)


Ik heb het nagemeten, en zolang ik onder de 55cm dikte blijf, is het geen probleem!
Waarschijnlijk zal ik dus wel wat gebouwen enzo afneembaar moeten houden, maar verder past het gelukkig allemaal wel.

Ik ben wel blij dat je me er nu op gewezen hebt, achteraf is het altijd moeilijk om het nog aan te passen, en nu kan ik er gewoon rekening mee houden!
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hoi hoi,

Zie dit draadje nu pas. Zoals je misschien weet zijn Erik en ik ook met een baantje voor Thomas bezig. Deze dient ook 'mobiel' te zijn, en heeft daarom afmetingen 1.80x.1.00x.040 (max hoogte).

Om zoveel mogelijk gewicht te besparen hebben wij populierenhout van 10mm gebruikt. Dit is een erg lichte multiplex, verkrijgbaar bij een betere bouwmarkt (of groothandel bouwmaterialen, waar ik het haal, bouwmarkt hout is zelden recht :P). Ook mijn eigen baan wordt gemaakt van populierenhout van 10mm.. (En dus ook mijn stijgspiraal).

Doe er je voordeel mee (of niet :P ) :mrgreen:
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: digi-jacques op zondag 12 oktober 2008, 20:40:12
wel eventueel onderop dwarslatjes tegen torderen,
Waarom mag een modelbaan niet torderen? Ik maak me daar nooit zorgen over.

Mijn eigen modulebaan is helemaal opgebouwd uit 3,5 mm triplex. Is sterk zat als je zoveel mogelijk volgens het doosprincipe werkt, dus waar mogelijk platen in 3 vlakken bij elkaar laten komen. Is zo licht dat ik 2 kop-aan-kop gekoppelde modules alleen de trap kan op- en afdragen.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Een beetje torderen is inderdaad geen probleem, ik heb het met opzet een ietsje gedaan bij de oprittbochten van mijn bruggenspoor.
Gewoon de c-rail er op schroeven en dan een beetje omzetten, gaat prima, treinen hebben er geen moeite mee.

Mvg Gert
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
populieren hout dat was het.
ik kon er eerst even niet op komen.


sascha bedankt.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Dus populierenhout, en dan in triplex/multiplex... Thnx!

Voor nu lijkt me het beste om met populieren-triplex een onderplaat te maken, verstevigd met lijstjes eronder rondom en 1 of 2 dwars.
Dan onder de rails overal nog zo'n laag populieren-triplex (ook op de onderste laag!), zodat ik vloeiende overgangen naar hellingen krijg. Op de onderplaat kan de onderste laag dan rechtstreeks verlijmd worden (houtlijm).

Tussen de rails en het triplex komt dan nog wel een dunne geluids-isolatielaag. Ondervloer-platen voor laminaat is een optie, maar is volgens mij erg stoffig. Tegen die stoffingheid kun je het wel weer insmeren, maar dat maakt het waarschijnlijk weer minder dempend. En de ondervloeren op rol zijn waarschijnlijk te zacht om een stabiele ondergrond te geven. Dus de geluids-isolatielaag wordt waarschijnlijk kurk.

Klinkt dit logisch?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Nou, het hout is besteld, wordt gezaagd en zal over een paar dagen bezorgd worden! :shock:

De keuze is gevallen op 1 plaat van 200x122 van 9mm hardhouten multiplex, en 3 platen van 200x122 van 6mm populieren triplex.  8)

De 9 mm multiplex wordt de bodemplaat, en overal komt de 6mm populieren triplex (en een geluids-isolatielaagje) onder de rails. Op de onderlaag wordt de populieren-triplex met houtlijm rechtstreeks op de 9mm multiplex gelijmd op de plekken waar de baan hoogte 0 heeft (een deel van de 3-sporige keerlus). De rest van de baan komt dus alleen op de 6mm populieren-triplex, dat met lange schroefdraden op de juiste hoogte gehouden wordt. Ik vraag me wel af of die schroefdraden stabiel genoeg zullen zijn met dit dunne triplex, maar dat zal de ervaring vanzelf leren.

Onder de 9mm multiplex plaat komen er nog een paar 18x69mm latjes voor de stevigheid (tegen doorbuigen) en om afstand tussen de onderplaat en het diepste deel van de baan te creeren. Dat is nodig voor de onderste bouten aan de schroefdraden, en om veilig met kabels onder de plaat door te kunnen. Die latten worden er wel plat onder geschroefd/gelijmd, omdat het me anders teveel hoogte kost.

Hopelijk kan ik dit weekend al de eerste foto's plaatsen. Veel meer dan het passen & meten is dan waarschijnlijk nog niet te zien, maar toch :). :P
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Deurbel: Pakketje!

Zondag rails besteld in Duitsland, maandag bestelling nog aagepast :), maardag middag via Internet geld overgemaakt, en donderdag avond al in huis! Dat was sneller dan verwacht, maar da' vinnik nie errugh... 8)

Treinenkamer is inmiddels al "aan kant" (koploper-testbaantje opgeruimt, beter licht gereged, en ff extra gezogen):


En de nieuwe rails maar vast uitgepakt en nagekeken (alles was compleet :))


Morgen komt het hout, en misschien heb ik dit weekend al tijd om te gaan bouwen!
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Moet een héérlijk gevoel zijn om al die nieuwe rails uit te pakken. 8)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Nameless op donderdag 16 oktober 2008, 20:35:16
Moet een héérlijk gevoel zijn om al die nieuwe rails uit te pakken. 8)

Heeeeeeeeeeeerlijk! Vooral als je in het verleden eigenlijk alleen met 2e hands M-Rails gewerkt hebt, is dit toch wel echt een genot hoor!

Ik kon het dan ook niet laten: De bovenste laag uitgelegd:


De tafel waar het nu op ligt is 122 breed, net als de 122x200 platen die morgen komen. DUS HET PAST :) De wissel-aandrijvingen-doosjes geven aan waar het spoor zo ongeveer de tunnel in zal verdwijnen (als 3x enkelspoor, waarschijnlijk met bovenleiding).

En, eerlijk gezegd, zelfs zo kaal op het hout ziet het er al meteen stukken beter uit dan al dat gegoochel met WinTrack :P. Gelukkig lijkt het (nu nog...) niet zo vol/druk als in de plannen!

Hellaas moet ik nu weer druk verder met andere dingen: Weekje ziek heeft zo zijn impact op het huishouden, en de ouwe PC voor Koploper is ook nog niet ingericht ;)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
erg leuk hoor bestelling uitpakken enzo
en ja ik moet dan ook altijd eerst alles toch maar even gaan leggen  :lol: :lol: :lol:
ziet er goed uit
groet robert
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
wat een kleinstukje spoor al niet kan doen.

ziet er mooi uit en zal zeker nog mooier worden zodar de bouw er van gaat volgen.

groetjes bas
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Gaaf om te zien! Ik ben benieuwd hoe deze baan er uiteindelijk uit zal gaan zien wat aankleding betreft. Veel succes!
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Wanneer het bouw materiaal gearriveerd is kan de pret beginnen!
Alhoewel, zo te zien is de voorpret al ruimschoots aanwezig, daarna nog even wat wisseltjes voorzien van aandrijvingen en decoder en de echte pret (inrijden) kan gelijk al beginnen.

Succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Bedankt voor jullie leuke reacties!
Ik zal mijn best doen om mijn publiek tevreden te houden  8).

Het hout is vanochtend bezorgd, en de opstelling van hierboven is dus weer afgebroken. Nu eerst even alle rails sorteren in 4 dozen: 1 voor elke laag (met de mooiste/nieuwste rails op de bovenlaag :)) en 1 voor de rails die over blijft.

Daarmee ben ik nu ongeveer halfweg, en heb al 1 foutje in mijn voorraadbeheer gevonden: Ik kom toch nog 2 wissels te kort!  :shock: Gelukkig kan ik wel gewoon verder, want die plekken vul ik voorlopig dan wel even op met normale rails. Die 2 wissels koop ik dan op EuroSpoor wel, of in een winkel (als ik daar eerder toevallig toch langs moet :P.

Waarschijnlijk dat ik dit weekend verder niet veel tijd meer zal hebben, maar wie weet. Mijn planning is altijd heel flexibel :)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
wow ziet er leuk uit,kijk aluit naar het bouwverslag.

veel succes
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: EgMaf op woensdag 15 oktober 2008, 22:55:56
....De rest van de baan komt dus alleen op de 6mm populieren-triplex, dat met lange schroefdraden op de juiste hoogte gehouden wordt. Ik vraag me wel af of die schroefdraden stabiel genoeg zullen zijn met dit dunne triplex, maar dat zal de ervaring vanzelf leren.
Als je tussen de moeren en het hout grote carroserieringen legt, wordt het hout beter ondersteund. Ook beschadig je de toplaag van het hout niet bij het aandraaien van de moeren.

groetjes
Henk
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Henk op vrijdag 17 oktober 2008, 14:35:41
Citaat van: EgMaf op woensdag 15 oktober 2008, 22:55:56
....De rest van de baan komt dus alleen op de 6mm populieren-triplex, dat met lange schroefdraden op de juiste hoogte gehouden wordt. Ik vraag me wel af of die schroefdraden stabiel genoeg zullen zijn met dit dunne triplex, maar dat zal de ervaring vanzelf leren.
Als je tussen de moeren en het hout grote carroserieringen legt, wordt het hout beter ondersteund. Ook beschadig je de toplaag van het hout niet bij het aandraaien van de moeren.

Hallo Henk (en de rest :),

Bedankt voor de tip, die zal ik zeker in gedachten houden. Ik weet alleen nog niet zeker of ik de hoogteverschillen met schroefdraden ga maken.

Afgelopen zaterdag maar vast gaan tekenen op

en zagen in

het populieren-triplex.

Op het moment is alles op de triplex platen uitgetekend, en zijn de trace's van 2 van de 3 platen ook al uitgezaagd. De 3e plaat moet dus nog, en ook alle uitsparingen voor de wissel-aandrijvingen moeten nog. Maar ik had dan ook maar 1 dagje tijd  8)

Bij het uitzagen van de trace's heb ik al wel gmerkt dat 6mm populieren-triplex wel heel buigzaam is. Ik denk dat ik de 2e en 3e laag (tussenlaag & het zichtbare deel) dus maar ga ondersteunen met nog een 2e 6mm plaat van populieren-tripex. Niet de onderste laag, want daar zit de 9mm mulitplex plaat al onder. Ik zal die 2 platen dan direct op elkaar verlijmen (met normale houtlijm), en uiteraard dan wel zo uitgezaagd dat de overgangen tussen 2 platen in een soort "half-steens" verband komen. Daarmee zou het lekker stevig en nog steeds heel licht moeten zijn, ondanks alle gaten voor wisselaandrijvingen enzo, toch?

Nou, als dat allemaal gedaan is, moeten die uitsparingen voor de wisselaandrijvingen dus nog uitgezaagd wordt (die moeten ook uit de onderplaat van 9mm hardhouten multiplex gezaagd worden), en kan ik met proefstellen van de hoogtes & hellingen gaan beginnen. Gaten voor kabels e.d. komen later wel.

Maar nu weer even alle aandacht voor mijn vriendin :)
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Zo, het begin is er!
Het belangrijkste deel, het nemen van de beslissingen, is nu wel achter de rug.
Natuurlijk zullen er, af en toe, wel wijzigingen of aanvullingen komen maar je bent nu toch echt begonnen! 8)

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Gefeliciteerd met de start. Het ziet er al indrukwekkend uit. Ik blijf je volgen.

Succes,

Tim
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
EgMaf,

dit ziet er al mooi uit. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes, John
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Thnx voor de reacties!

En wat vinden jullie van mijn idee om een 2e laag 6mm Populieren-triplex te gebruiken? Verstandig, overbodig, of heb je misschien een veel beter idee?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: EgMaf op maandag 20 oktober 2008, 09:50:12
Thnx voor de reacties!

En wat vinden jullie van mijn idee om een 2e laag 6mm Populieren-triplex te gebruiken? Verstandig, overbodig, of heb je misschien een veel beter idee?

Ik denk dat je daar je eigen gevoel in moet volgen. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe ver de steunpunten uit elkaar staan als je redelijk lange overspanningen hebt dan zou ik een 2e laag toevoegen. Wat weegt zwaarder? Een extra laag triplex of extra steunpunten. (als dat laatste technisch ook mogelijk is tenminste.)

Succes,

Tim
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hi Tim,

Thnx voor je reactie, ik denk dat ik het maar eerst met 1 laag probleer. De 2e laag kan later altijd nog.

Inmiddels zijn bij alle 3 lagen de trace's uitgezaagd. Bij de 3e laag moeten alleen nog de gaten voor de wisselaandrijvingen nog.
Nou ben ik bezig met wat testjes voor geluidsdemping, en voor mijn gevoel kom ik tot verrassende uitkomsten.

Allereerst: Mijn test-opstelling:

2x (zware!) 3-assige & 1x 6 assige wagen op een stuk rechte rails. De rails leg ik op verschillende ondergronden, en dan luister ik naar het rolgeluid als ik de wagens met de hand heen en weer rol..

Tot nu toe heb ik 4 ondergronden geprobeerd:

  • Kaal hout (populieren triplex, 6mm): Klinkt normaal, maar dus best lawaaierig
  • Poly-ethyleen ondervloer (voor laminaat, de groene rol op de foto): Klinkt iets doffer, maar nauwelijks stiller
  • 1 laag van een dikke handdoek: Klinkt vrijwel hetzelfde als de groene rol
  • Dezelfde handdoek, 3 dubbel gevouwen (zoals op de foto): Nog iets doffer dan de groene rol of enkele handdoek, maar nog steeds nauwelijks stiller... :!:
Ik ben nogal verbaasd dat zelfs 3 lagen van een dikke handdoek, nauwelijks stillere loop oplevert (bij mijn C-Rails) :shock:. Dus vraag ik mij af: klopt mijn test-methode niet, of heeft geluiddemping bij C-Rails nauwelijks zin :?:
Op zich kan ik me dat wel voorstellen, het plastic van de C-Rails zal ook al een aardig goede geluidsdemping opleveren, maar ik dacht dat iedereen hier ook bij C-Rails nog geluidsdemping gebruikt omdat dat veel verschil maakt! 8)

Dus, ik weet dat er een boel topic hier zijn over welke demping er gebruikt kan worden, maar wat zijn nou eigenlijk de partijkervaringen bij C-Rails?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
ik heb onder mijn c rails niks liggen
volgens mij ben jezelf al aardig tot dezelfde conclusie asl mij gekomen
weinig geluid hoefd niet gedempt te worden  :lol: :lol: :lol: :lol:
succes met je baan en je tests
groet robert
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: remcy op maandag 20 oktober 2008, 23:52:12
ik heb onder mijn c rails niks liggen
volgens mij ben jezelf al aardig tot dezelfde conclusie asl mij gekomen
weinig geluid hoefd niet gedempt te worden  :lol: :lol: :lol: :lol:
succes met je baan en je tests
groet robert

Ehm, nou... Ik ben nog maar eens gaan luisteren... :roll:
Enneh... het maakt toch wel verschil, alleen luisterde ik verkeerd :!:

Je hebt het (schelle) rolgeluid van de wielen op de spoorstaven, en het (meer dreunende) contact-geluid tussen de rail en het hout. Het rolgeluid blijft inderdaad vrijwel hetzelfde, met of zonder demping. Maar voor dat contact-geluid maakt demping toch echt wel verschil. En ik heb het vermoeden dat het ook juist dat contact-geluid is, wat de buren of mensen in een andere kamer nog zouden kunnen horen.

Ik ga dus toch maar wel voor geluiddemping  :mrgreen:

Sorry voor de verwarring!

Nu twijfel ik alleen nog voor die groene Polyethyleen-folie, of toch maar gewoon kurk.
De folie heb ik liggen (zoals je op de foto's ziet), maar de kurk is waarschijnlijk makkelijker te verwerken (vooral op de bovenste laag, waar er dus vanalles aan beddin enzo nog op geplakt moet worden).

Keuzes keuzes...
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
In jouw geval zou ik dan op je onderste lagen de geluiddemping gebruiken die je hebt liggen en op de bovenste laag een andere die makkelijker te verwerken is met scenery. Wat je natuurlijk altijd nog kan proberen, als je dat in huis hebt, is mijn wondermiddeltje DIEPGROND op het polyethyleen folie en dan de scenery. Ik weet niet of het werkt, maar ik ben altijd erg van hergebruik van materiaal wat ik ergens anders thuis over heb.

Succes,

Tim

Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
EgMaf,

toch wel een interessante test die je daar uitgevoerd hebt. fijn dat je dit met ons wil delen. Het zou inderdaad interessant zijn om dit ook te testen met kurk en eventueel rubber. Ben in ieder geval benieuwd naar je resultaten.

Groetjes, John
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Tilly op dinsdag 21 oktober 2008, 08:58:42
EgMaf,

toch wel een interessante test die je daar uitgevoerd hebt. fijn dat je dit met ons wil delen. Het zou inderdaad interessant zijn om dit ook te testen met kurk en eventueel rubber. Ben in ieder geval benieuwd naar je resultaten.

Hallo John,

Ik hou er altijd wel van om alles vooraf uit te denken en te proberen (ben dan ook niet voor niets projectmanager geweest :)). Helaas heb ik geen rubber of kurk in huis, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat nog beter zou dempen dan 3 lagen van een wollige handdoek.

Ik heb wel nog wat tapijttegels liggen (van die nep-heugafelt van Kwantum). Dat zou ook een goede isolatie kunnen zijn. Ik denk dat ik ze dan wel ondersteboven zou leggen, want tapijtharen (en de stof die ze aantrekken) hou ik liever ver van mijn rails :).

Ik hou jullie op de hoogte!

@Tim: Diepgrond? Wasda? :shock:
Ik ben eens op Internet gaan zoeken erna, en het lijkt inderdaad een interessant goedje te zijn. Een soort van voorstrijk/grondverf/houtlijm achtig spul.
Geen idee echter of/hoe het hecht op die polyethyleen laag, hoeveel vochtproblemen het op kan leveren, hoe star het is (te star heft een hoop van de demping weer op)wat het kost en of het makkelijk weer los te halen is..

Vertel eens meer over jouw ervaringen met Diepgrond (en welke soorten er zijn)?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Kun je op de Polyetheenfolie wel lijmen en verven ?
Volgens mij houdt verf en lijm niet echt op PE en laat het na verloop van tijd los.
Test dit eerst goed uit voordat je het gaat gebruiken.

groetjes
Henk
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: Henk op dinsdag 21 oktober 2008, 11:22:49
Kun je op de Polyetheenfolie wel lijmen en verven ?
Volgens mij houdt verf en lijm niet echt op PE en laat het na verloop van tijd los.
Test dit eerst goed uit voordat je het gaat gebruiken.

groetjes
Henk
Daar heb je een punt... Voor de ondergrondse delen dacht ik aan dubbelzijdige tape, maar dat is boven de grond natuurlijk geen optie...! Maar daar is die folie toch niet zo geschikt, omdat het te zacht is. Voor de bovengrond lijkt het me wel verstandig om een stabiele/harde (maar geluiddempende) ondergrond te gebruiken.

Ik ben benieuwd wat Tim zijn ervaringen met die Diepgrond is...
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hoi,

Diepgrond is niets anders dan en voorstrijkmiddel voor gipsplaten. Het vermindert het zuigen van de gipsplaten. Het is te koop bij de bouwmarkt bij de Rigips artikelen.
Ik gebruik het bijvoorbeeld ook bij het behangen van houten panelen. Hierdoor trekt de lijm minder snel in  het hout waardoor het behang beter plakt. Ook smeer ik de groene ondervloerplaten, die ik gebruik als geluidsisolatie, ermee in. Hierdoor kan ik ze beter schilderen, gipsen e.d. en ze geven nauwelijks meer stof af. Ik weet alleen niet of het op polyethyleenfolie werkt. Helaas heb ik dat niet meer in huis anders had ik het uit kunnen proberen voor je.

Een fles van een liter kost nog geen ?5,00, dacht ik.

Succes,

Tim

Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Hmmm, ik dacht dat het ook meteen bruikbaar was als lijm.

Maar ik denk dat ik er inmiddels wel uit ben: Bij een vloeren-speciaalzaak kwam ik rollen van 2mm kurk tegen. Op zich valt de demping daarvan tegen, ook als je 2 lagen op elkaar legt. Maar als je op het hout 1 laag van die polyethyleen leg, en daarop 1 laag 2mm kurk, is het prima stil  :lol:!

Het verlijmen van de polyethyleen op hout en van de kurk op het polyethyleen lijkt me geen probleem: Ik leg het toch op het hele houten oppervlak (ook daar waar geen rails komen), dus dubbelzijdige tape of montagelijm over die hele vlakken gaat dan vast wel houden! En bovenop het kurk is alles natuurlijk weer normaal te verwerken (ballast, verf, lijm, gips, e.d.).

Of weten jullie een goede reden om dat niet te doen?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: EgMaf op dinsdag 21 oktober 2008, 17:51:46
Maar als je op het hout 1 laag van die polyethyleen leg, en daarop 1 laag 2mm kurk, is het prima stil  :lol:!

Heb je al een stukje gelijmd om uit te proberen of de demping daarmee weer niet teniet wordt gedaan?
Veel lijmsoorten hebben de akelige eigenschap van het versterken van de massa en daarmee neemt het geluid weer toe.

Ik ben wel heel benieuwd naar jou (of van een ander) ervaringen.
Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
ik heb me er bij neergelegt met het geluids overlast zo lang het niet over de 80 d komt :lol: :lol:

groetjes bas
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 21 oktober 2008, 20:01:49
Citaat van: EgMaf op dinsdag 21 oktober 2008, 17:51:46
Maar als je op het hout 1 laag van die polyethyleen leg, en daarop 1 laag 2mm kurk, is het prima stil  :lol:!

Heb je al een stukje gelijmd om uit te proberen of de demping daarmee weer niet teniet wordt gedaan?
Veel lijmsoorten hebben de akelige eigenschap van het versterken van de massa en daarmee neemt het geluid weer toe.

Ik ben wel heel benieuwd naar jou (of van een ander) ervaringen.
Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hallo AlbertJan,

Nee, ik heb nog niets verlijmd. De polyethyleen-laag is eigenlijk vooral lucht die ingepakt is kleine plastic-folie vliesjes. Beetje dus als bubbeltjes-plastic, maar dan kleinere luchtbellen en boven & onder vlak afgewerkt. Die laag dempt dus vooral het contact-geluid, en ik vermoed dat dat door de zachte sctructuur ook na lijmen niet veel zal veranderen (bij spijkeren / schroeven natuurlijk wel!). De lijm kan namelijk niet in de isolatielaag dringen, en daarmee ook geen harde verbinding tussen boven & onderkant maken.

De kurk-laag dempt juist weerkaatsings-geluid (net als van die muren met "eierdozen" in geluiddichte kamers), en zorgt onder de C-Rail er blijkbaar voor dat de ruimte onder de C-Rail niet als klank-kast kan fungeren: Een van de wanden van die klankkast (de kurklaag) absorbeert het geluid nu, ipv het weerkaatsen van het geluid zoals hout dat doet. Waarschijnlijk verandert ook hier het vastlijmen daar niets aan.

Toch denk ik dat het eerst maar eens probeer met dubbelzijdige tape :)

@Bas: De treinenkamer heeft maar een dunne muur met de buren, en ik heb nog wel eens de behoefte om te rijden rond 2 uur 's nachts :)

Anyway, ik hou jullie op de hoogte!
Wie gaat er zaterdag trouwens naar Eurospoor?
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
ha ja dat deed ik vroeger ook rond rijden in de nacht.
alleen was bas nog maar een jaar of 5 en reed die met de baan van me vader.

toeval of niet het is de zelfte kamer waar nu de module,s worden gebouwd.
maar ik begrijp je geluid vermindering plannen als bas nu rijd hoor je dat een etage lager in het huis wel  :lol: :lol: :lol:
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Umzug-Strecke: Hoe bouw ik een lichte baan?
Citaat van: DB bas op dinsdag 21 oktober 2008, 20:30:49
maar ik begrijp je geluid vermindering plannen als bas nu rijd hoor je dat een etage lager in het huis wel  :lol: :lol: :lol:

Ja maar Bas, je moet ook niet met dat hele zware materieel midden in de nacht over de Bietschtalbrücke fahren (uhh rijden.) of je moet alsnog de combi-isolatie van Egmaf gaan toepassen! :wink:

@Egmaf.
Zou je eens een stukje willen lijmen om te zien of de geluidsisolatie getzelfde blijft?
Ik heb bijzondere interesse in goede isolatie want mijn huidige treinenkamer is boven onze slaapkamer en woonkamer.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.