Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaal op bovenleiding

Gestart door v200marklin donderdag 09 oktober 2008, 09:33:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Digitaal op bovenleiding
@ Gert,

je hebt volkomen gelijk.
Alleen als je gebruik maakt van schakelrails (schakelnokje bediend door de sleper), dan moet je even een list verzinnen.
Re: Digitaal op bovenleiding
Ik rijd al sinds 1986 op M-rail en digitale bovenleiding met mijn 6020 en hoofdzakelijk 6080 loks.  8) (Onderleiding werkt bij mij niet eens meer vanwege miljarden kortsluitingen echt overal!)   :shock: Op mijn niet onaanzienlijke baan rijden zo'n 15 van die jongens tegelijk rond. Ik ben eigenlijk niet noemenswaardig met defecten aan mijn decoders geconfronteerd.  :P Echter mijn (paar) Mfx loks reageren minder alert op snelheidsopdrachten dan de 6080/6090 heren.  :( Alleen daar merk ik dat bovenleiding minder goed contact maakt.

Om een lang verhaal drastisch in te korten: Digitale bovenleiding via enkele-pantograaf gaat bij mij uitstekend!!   :mrgreen:

Jan.
Re: Digitaal op bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: treinstein op vrijdag 10 oktober 2008, 12:48:09
Onderleiding werkt bij mij niet eens meer vanwege miljarden kortsluitingen echt overal!

Hoe kom je nu in g..snaam aan zoveel kortsluitingen in je baan. :shock:
Heb je ijzervijzel op je rail gestrooid?
Re: Digitaal op bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Advies: slepers niet verwijderen als de beveiliging van je baan is gebaseerd op Märklin schakelrails... :-P
Re: Digitaal op bovenleiding
Inmiddels is de proefopstelling weer weg, en is het bovenleiding gebeuren nu geheel geinstalleerd met een aparte 6021.

Nu 3 Locs er op rijden , en het gaat perfect, 1 loc had nog nooit op de pantho's gereden, dus die haperde de 1st 2 rondjes, maar daarna gewoon perfect, nul komma nul storing.

Ga de bovenleiding nu maar uitbreiden , heb nog zat van die handel liggen 8), en een rangeer terrein ook maar voorzien van bovenleiding, kan ik ze mooi daar parkeren :P

@ Acido,

heb geen schakelrails, terug of bezet melders, dus heb alle slepers verwijderd 8)

Mvg Gert
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: v200marklin op zaterdag 11 oktober 2008, 00:04:14heb geen schakelrails, terug of bezet melders, dus heb alle slepers verwijderd 8)

Gelijk heb je Gert.

Voor terug of bezet melders heb je sowieso geen sleper nodig. Dat kan ook via massa maar dat wist je natuurlijk al. Dus als je het met de bovenleiding zo kan oplossen: goed idee!

Het scheelt in ieder geval een hoop gesleep op die manier lijkt mij.
Re: Digitaal op bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: v200marklin op zaterdag 11 oktober 2008, 00:04:14
Nu 3 Locs er op rijden , en het gaat perfect, 1 loc had nog nooit op de pantho's gereden, dus die haperde de 1st 2 rondjes, maar daarna gewoon perfect, nul komma nul storing.

Ha die Gert!
Geweldig hoor dat het gebruik van de bovenleiding zo goed bevalt!
Maar ik neem wel aan dat dit de "oude" Märklin bovenleiding betreft en niet het fragiele nieuwe systeem.
Zelf twijfel ik nog een beetje over de te maken keuze, het oude is mij altijd goed bevallen (wel analoog dan) maar het nieuwe oogt weer wat mooier.

Heb wel pas nog een baan bekeken waar de digitale locs via de rails gevoed werden en een aantal analoge locs uitstekend (met vonkjes en al) via de bovenleiding handmatig bestuurd werden.

Heel veel succes en plezier,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Digitaal op bovenleiding
@Albert Jan,

heb inderdaad de oude robuuste bovenleiding van M*, en tevens ook wat oudere locs met de robuuste pantho's 8)
Ook een gloednieuwe krokodil geprobeerd met van die dunne fijne kleine pantho's, maar dat werkt niet lekker, deze pantho's zijn ook minder breed.

Mvg Gert
Re: Digitaal op bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: v200marklin op zaterdag 11 oktober 2008, 11:31:24
@Albert Jan,

heb inderdaad de oude robuuste bovenleiding van M*, en tevens ook wat oudere locs met de robuuste pantho's 8)
Ook een gloednieuwe krokodil geprobeerd met van die dunne fijne kleine pantho's, maar dat werkt niet lekker, deze pantho's zijn ook minder breed.

Mvg Gert
Die dunne panto's zijn ook een beetje duur als stijtage onderdeel.
Maar zijn die oudere universele panto's nog te verkrijgen dan?
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: Kappa op zaterdag 11 oktober 2008, 22:13:27
Citaat van: v200marklin op zaterdag 11 oktober 2008, 11:31:24
@Albert Jan,

heb inderdaad de oude robuuste bovenleiding van M*, en tevens ook wat oudere locs met de robuuste pantho's 8)
Ook een gloednieuwe krokodil geprobeerd met van die dunne fijne kleine pantho's, maar dat werkt niet lekker, deze pantho's zijn ook minder breed.

Mvg Gert
Die dunne panto's zijn ook een beetje duur als stijtage onderdeel.
Maar zijn die oudere universele panto's nog te verkrijgen dan?

Mijn dealer alhier in Rotjeknor heeft ze nog liggen, wel de zwarte uitvoering, de chromen-zilver kleurige niet meer.
Bovendien komen al mijn 2e hands Elocs van Markplaats en zijn dus de wat oudere modellen, en daar zitten ze gewoon op.
Volgens mij kost zo´n setje rond de 18 euro.

Mvg Gert
Re: Digitaal op bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: Kappa op zaterdag 11 oktober 2008, 22:13:27
Die dunne panto's zijn ook een beetje duur als stijtage onderdeel.
Maar zijn die oudere universele panto's nog te verkrijgen dan?

Al eens eerder naar gevraagd maar ik heb ooit eens bij iemand metalen hoesjes gezien, deze kon je op de pantografen klemmen om de slijtage tegen te gaan.
Het is al enige jaren geleden en heb vergeten hiernaar te informeren.
Maar dit zou een oplossing kunnen zijn.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Digitaal op bovenleiding
Kappa,

Ijzervijlsel? Dat zou mij niet verbazen.  :lol: Ik rij al 35 jaar enkel op bovenleiding omdat ik ook M-rails gebruik die nog ouder is.  :o Die hebben nog een "doorlopende middelrail" en deze rails ligt bij mij in de bergen.  :!: In het begin heb ik kortsluitingen "gevonden" door gewoon 220 volt op de baan te zetten.  :shock: Waar het rood werd zat de kortsluiting.  8) Gedurende deze beproefde "techniek" ben ik maar 1 lok vergeten van de rails af te halen... Ook die liep rood aan.  :oops: Enfin, uiteindelijk vond ik het genoegzaam welletjes en schafde ik de onderleiding af. Daarne let je er totaal niet meer op en schoef je rails op bergen-kippegaas enzo. Ruimt schroeven tussen de gaten niet meer op. Vijl zo nu en dan... Kortom, na 35 jaar miljarden kortsluitingen overal.  :?

Gert,

HA, eindelijk een andere bovenleiding "die-hard".  :mrgreen: Ik heb heel wat pantografen geprobeerd maar uiteindelijk zijn de (oorsprongelijke) marklin de beste!  8) Mijn HAG loks hadden van die smalle beugels. Heel mooi, maar floept er overal naast.  :shock: Dus ook maar marklin opgezet. Ging niet altijd even makkelijk overigens maar het alternatief was de vitrine. Niet dus. :|

Jan.
Re: Digitaal op bovenleiding
Jan,

dat je nog leeft man !, na 220V op je baan :shock: 8)

Wel gaaf die doorgetrokken middemleiding, heb je misschien foto's van je baan ?

Mvg Gert
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: treinstein op maandag 13 oktober 2008, 12:21:58In het begin heb ik kortsluitingen "gevonden" door gewoon 220 volt op de baan te zetten. 
Ik leer elke dag bij op dit forum. :?
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: spoorman op maandag 13 oktober 2008, 13:25:01
Citaat van: treinstein op maandag 13 oktober 2008, 12:21:58In het begin heb ik kortsluitingen "gevonden" door gewoon 220 volt op de baan te zetten. 
Ik leer elke dag bij op dit forum. :?

Sommigen hebben hun eigen idee wbt ombouwen naar hoogvermogen :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Digitaal op bovenleiding
Gert,

Ik weet inderdaad hoe 220 v aanvoelt.  :?  En dat bij herhaling.  :oops: Nee, foto's heb ik niet van deze rechtopstaande haren.  :mrgreen: Wel veel dia's. Maar voordat ik die binnen de computer heb weten te halen ben jij ook grijs, vrees ik.  :D

Jan.
Re: Digitaal op bovenleiding
Digitaal rijden op bovenleiding... tsja. Ik rij de laatste tijd (nog) minder, en merk naast de (beperkte) contactproblemen op de rails en de puko's dat een aantal locs op de (oude M) bovenleiding gewoon niet meer rijdt zonder elke cm stil te blijven staan...  :?
Re: Digitaal op bovenleiding
@Tim,

mijn E-locs op bovenleiding zijn ook oudjes, echter die panthos zijn in weze als nieuw.
Moest van sommige locs de panthos even met een railgum bewerken, maar van andere was het na 2 rondjes horten en stoten ook helemaal ok.

Het moet gewoon even inlopen, ook de bovenleiding zelf natuurlijk, nu na 1 week rijdt het echt perfect. Nu 10 Locs op bovenleiding :P

Sommige bovenleiding stukken even losgehaald en op een schuurblokje weer mooi glimmend en glad gemaakt.

Mvg Gert
Re: Digitaal op bovenleiding
Tim,

Als je nu een c80 lok (zonder gelijkstroommoter dus) gebruikt om de bovenleiding "in te spichten" dan staan ze niet om de cm stil. (Maar om de 40 cm  :mrgreen:) Zodra de c80 redelijk rijdt, op lage snelheid, dan kunnen de c90 gelijkstroommotorenloks erbij.  8)

Bij mij een jaarlijks van vakantie terugkerend ritueel.  :lol:

Jan.
Re: Digitaal op bovenleiding
Een strookje fijn schuurpapier om de panto heen gaat ook perfect, of een reepje railgum 8)

Mvg Gert
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Edward,
Je kunt ook een blauw flikker ledje in het schuitje van de phantograaf bouwen, met voeding uit de lok met functie toets,welke onder het rijden een leuk verschijnsel geeft.
Dit stopt niet al is de bovenleiding brandschoon.
Cees
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2013

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: Cees B op woensdag 27 augustus 2014, 21:43:59
[...]
Je kunt ook een blauw flikker ledje in het schuitje van de phantograaf bouwen, met voeding uit de lok met functie toets,...
[...]
Cees, ik denk dat de echte lol er wel vanaf gaat, zoals Edward bedoelde. ;)

Daarnaast vroeg ik me af, of de digitale signalen niet elkaar in de weg zitten, wanneer je dus met twee stroomkringen de piko's + bovenleiding gebruikt voor je positieve punt en de rails als negatieve punt. Bij de rails kruisen de stroomkringen, wat dus geen pure gelijkspanning betreft. Komt de blokspanning (data) niet in de knoop met elkaar, wanneer je op deze manier twee centrales aan elkaar sluit, met de negatieve polen aan elkaar?

Eerder in dit topic heb ik kunnen lezen dat het blijkbaar goed gaat, wonderbaarlijk genoeg. Het zal er dan op aan komen dat niet elk commando goed door komt? Maar ook dat zal slecht te herkennen zijn, gezien elke cyclus de commando's opnieuw verstuurd worden.
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Peter,
Zelf rij ik middels een 6021/6036 etc op de puko's en een 2-tal MS-1 op de bovenleiding, geen probleem.
Zo reed ik ook digitaal op de puko's en analoog op de bovenleiding, geen probleem.
Ook heb ik met een 6021 alles gereden en 2 maal een 6021 ( een op de puko's en een op de bovenleiding.) ook geen probleem.
De loks met een enkel "schuitje" in de pantograaf rijd ik met 2 pantografen( zoals de 3015-3013 om er een paar te noemen)
Cees
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: Shaggy op donderdag 28 augustus 2014, 09:27:48
Citaat van: Cees B op woensdag 27 augustus 2014, 21:43:59
[...]
Je kunt ook een blauw flikker ledje in het schuitje van de phantograaf bouwen, met voeding uit de lok met functie toets,...
[...]
Cees, ik denk dat de echte lol er wel vanaf gaat, zoals Edward bedoelde. ;)

Daarnaast vroeg ik me af, of de digitale signalen niet elkaar in de weg zitten, wanneer je dus met twee stroomkringen de piko's + bovenleiding gebruikt voor je positieve punt en de rails als negatieve punt. Bij de rails kruisen de stroomkringen, wat dus geen pure gelijkspanning betreft. Komt de blokspanning (data) niet in de knoop met elkaar, wanneer je op deze manier twee centrales aan elkaar sluit, met de negatieve polen aan elkaar?

Eerder in dit topic heb ik kunnen lezen dat het blijkbaar goed gaat, wonderbaarlijk genoeg. Het zal er dan op aan komen dat niet elk commando goed door komt? Maar ook dat zal slecht te herkennen zijn, gezien elke cyclus de commando's opnieuw verstuurd worden.

Nou Shaggy,
Erg veel begrijp je er niet van volgens mij ?
Ik zal e.e.a. trachten uit te leggen, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

1. als je twee stroomkringen hebt en die leg je alleen met de nul aan elkaar dan is daar geen enkel probleem te verwachten; je hebt immers geen tweede verbinding.
Dit is wel link als je niet weet wat je doet, b.v. dezelfde trafo nogmaals gebruiken voor een andere stroomkring kan dan niet omdat je dan wel ongewild die 2e verbinding legt.

2. er kruist helemaal niks in de rails; die hebben we bestempeld als nul omdat we dit als nul Volt willen zien, als referentie dus.
De opmerking ¨wat dus geen pure gelijkspanning betreft¨ kan ik niks mee, ik begrijp hier niet wat er bedoeld wordt.

3. verder zijn er geen positieve en negatieve polen omdat ook een digitale baan met wisselspanning werkt.
Die wisselspanning ziet er wel heel anders uit als de sinusvorm uit het lichtnet.

4. Nogmaals je mag onder geen voorwaarde twee uitgangen van twee apparaten zoals CS1,CS2,MS1,MS2 enz. aan elkaar leggen.
Ook een trafo mag nooit verbonden worden met de uitgang van voornoemde apparaten.
Er zal onmiddelijk iets kapot gaan als je dat doet.

Die LED die Cees bedoelt, wordt aangesloten op de decoder of vergelijkbare schakeling en niet aan bovenleiding of puko´s.

Hopelijk ben ik iets duidelijk hiermee om de ware aard der zaken uit te leggen.

grv Huub
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2013

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Beste Huub,

Ik snap vast niet alles maar wel een hoop. Ik vroeg me alleen af of de blokgolf van Systeem A misschien Systeem B kan storen en vice versa.

1. Ik ga er vanuit dat de twee stroomkringen galvanische gescheiden zijn. Misschien pas op het punt van de transformator van de voedingsadapter, misschien nog op een tweede plek.

2. Nee, dit betreft deels punt 1, puntje 3 en de negatieve pool zal, ten opzichte van de positieve pool een stroom geleiden.

3. Bij een digitale aansturing zoals Märklin sinds 1984 levert, staat er een positieve gelijkspanning op de rails met daaroverheen een blokgolf, de CAN bus. Ik heb ook wel eens gehoord dat dit een blokgolf zou zijn die de 0 zou passeren, maar dit heb ik nog niet duidelijk ergens in terug gezien.

4. En ja, ik snap dat het niet verstandig is om meerdere gleisbox'en (direct) met elkaar te verbinden. Vandaar dat ik de vraag begon gezien ik het idee heb dat ze elkaar, op het punt van de negatieve pool kunnen storen, gezien de blokgolf van de CAN bus.
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
oei.......

De CANbus is een verbinding tussen diverse delen en met een speciaal protocol wordt er gecommuniceerd met elkaar.
Het is afkomstig uit de automobielindustrie en is ontworpen voor grotere ongevoeligheid voor stoorsignalen.
Dus ik schakel bijvoorbeeld de ruitenwisser aan de achterkant in, dit signaal wordt op de CANbus gezet en verstuurd naar de elektronica van van de ruitenwisser.
Daar wordt het weer omgezet in daadwerkelijke signalen.
De verbinding omvat maar 2 draden en kan in principe overal voor gebruikt worden, dus dat scheelt een heleboel meters kabel, die anders afzonderlijk gelegd wordt.

Het baansignaal van een modeltrein heeft niets te maken met die CANbus, die trouwens nog helemaal niet werd toegepast in 1984.
Verder is het baansignaal gewoon een wisselspanning, is of plus 18 Volt of min 18 Volt, geen andere mogelijkheid.
De grootte van de spanning is trouwens geen must, het tijdstip van polariteitswissel is wel cruciaal:
De timing van de punten van de nuldoorgang is bepalend voor de data die in de baanspanning verwerkt is.

Het daadwerkelijke signaal kan je alleen met een oscilloscoop zien en is opgebouwd uit onderstaande signalen (bij Märklin-Motorola):
(en hier laat ik het even bij)


Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2013

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Ah, dus de spanning doorkruist wel de 0. Dat is dan zeker wel interessant. Ik had het vermoeden (jaja, aannamen, de grootste boosdoener) dat alleen bij analoog gebruik, de spanning gelijkgericht wordt.

Nu dacht ik dus wel dat het protocol MM en latere varianten gebaseerd zijn op een CAN bus, maar dat houden we nog maar effe in het midden.
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Hallo Gert en andere lezers natuurlijk,

Ik zie nu pas jou topic en kan je gelijk melden dat er in Zwitserland iemand is die louter en alleen zijn treinen aanstuurd via de bovenleiding. Hierdoor is het niet mogelijk om met Diesel- of Stoomloks te rijden. Kijk maar eens op You tube, daar is iemand die onder de naam CHRB treinen laat rijden die echt alleen via de bovenleiding rijden. De draden zijn 0,04 dik en worden afgespannen met flessen zand.

Veel plezier met kijken.

Jasper
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Citaat van: Shaggy op maandag 01 september 2014, 09:46:30
Nu dacht ik dus wel dat het protocol MM en latere varianten gebaseerd zijn op een CAN bus, maar dat houden we nog maar effe in het midden.
Hoi Shaggy,

Het MM protocol heeft nooit een CAN-bus gehad, of is er nooit op gebaseerd :warning:
De CAN-bus maakt het juist mogelijk dat je twee richtingen op kan communiceren, en de IC2 bus van het MM protocol deed dat maar 1 kant op.

Dus in het midden ligt het helaas niet, ze hebben beide hun eigen kant ;)

Voor de liefhebbers van de genoemde baan met bovenleiding, heb ik een linkje gevonden :D

Hier nog een linkje voor de afspanning van de bovenleiding.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Digitaal op bovenleiding
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitaal op bovenleiding
Tja, de CANbus is geen blokgolf zoals ik hier lees, maar een communicatiesysteem bedoeld voor auto´s en met een lage gevoeligheid voor stoorsignalen.
Ik denk dat Hans de I2C-bus bedoelt ?
Die is in eerste instantie ontworpen voor on-board communicatie, dus korte afstanden (Verder is het wel ietwat vergelijkbaar met de CANbus).
I2C zit b.v. in niet al te oude (beeldbuis)monitoren waar de diverse instellingen gebeuren door slechts 2 verbindingslijnen i.p.v. alles apart uit te voeren.

Verder:
Als je 2 besturingen hebt, mag je die wel met 1 pool aan elkaar leggen, en het gemakkelijkste is om dat punt dan als massa of nul bestempelen.
Ik verwacht hier geen beïnvloeding onder elkaar.
Je moet wel heel zeker weten dat je niet de andere aansluitingen aan elkaar legt; een fout is zo gemaakt en twee outputs aan elkaar is fataal voor de meeste elektronica.

Dan heb je naast het MM-signaal ook het DCC-signaal.
Het verschil is dat de DCC-signalen (naast de hoogte v/d spanning) symmetrisch zijn. Zoals je kan zien in het tekeningetje is dat bij MM niet het geval.

Dit is de oorzaak van knipperende verlichting wanneer je maar één helft van het baansignaal gebruikt voor de verlichting door i.p.v. de positieve voedingsspanning nu de lok-massa en dus ook de baan-massa als aansluiting te gebruiken.
Als je b.v. meer nullen stuurt dan enen dan kan je uit het plaatje afleiden dat de baanspanning meer negatief is dan positief.
Doordat er steeds wisselende signalen verstuurd worden zullen de lampjes gaan flikkeren.

Door gebruik van een dubbelfasige gelijkrichting hef je dit probleem op. Je krijgt dan wel een extra draad, de PLUS en die is blauw bij DCC en oranje bij Märklin.
Om de leken op het verkeerde been te zetten (?) noemen ze deze draad RETOURleiding, maar het is toch echt de PLUS !!!!

Ik hoop weer een tipje van de sluier opgelicht te hebben  :)

grv Huub