Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

uit pure nieuwsgierigheid

Gestart door markje zondag 05 oktober 2008, 16:14:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Hans,

Je kunt het makkelijk controleren door aan de binnekant van de kap te kijken, of er stangetjes zijn omgebogen.

Ik heb nog even de catalogus van 92/93 gepakt en het lijkt wel of de 3326 ( NS1607) ook die metalen dissels heeft, zie blz 64.
Ik kan op de onderdelnelijst van deze lok het nummer 30266 niet terugvinden, alleen de 404020.
Overigens hanteerd Marklin 6 cijfers voor onderdeelnummers en 30266 heeft er maar 5.
Kan het zijn dat er een cijfer mist?

EDIT: 1207 even in 1607 en 30226 in 30266 gewijzigd, ahum......sorry Hans. :wink:
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: Kappa op zondag 12 oktober 2008, 15:55:30Je kunt het makkelijk controleren door aan de binnekant van de kap te kijken, of er stangetjes zijn omgebogen.

Binnenkant van de kap zojuist bekeken; GEEN omgebogen stangetjes te bespeuren.

Citaat van: Kappa op zondag 12 oktober 2008, 15:55:30Ik heb nog even de catalogus van 92/93 gepakt en het lijkt wel of de 3326 ( NS1207) ook die metalen dissels heeft, zie blz 64.

Het betreft hier de NS 1607! Maar ja, waar het hart vol van is... :lol: :lol: :lol: Ik heb deze lok in bezit en even gekeken. Inderdaad, een metalen dissel ala ik op m'n 1200-en heb gezet. Ik weet nu ook opeens weer hoe ik op dat idee gekomen ben. Je bent weer geweldig!

Citaat van: Kappa op zondag 12 oktober 2008, 15:55:30Ik kan op de onderdelnelijst van deze lok het nummer 30226 niet terugvinden, alleen de 404020.

Dat vind ik vreemd. 404020 zit (bij mij althans) absoluut niet onder de 1607. Da's weldegelijk de metalen "30266". Noemde ik 30226? Sorry, het moet 30266 zijn. Ik heb het orginele zakje met Keuterman etiket. Er staat o.a. op vermeldt: Nr: M 30266 Kortkoppelinghouder

404020 (van kunststof) is toch anders van vorm. Vreemd dat dit onderdeel op de onderdelenlijst van de 1607 staat........

Maar daar komen wij vast wel achter. Wij speuren verder........ :lol:

Edit: En ja hoor! Zojuist de 37262 "NS/Cargo 1637" er ook even bij gepakt. En wat zit daaronder? Juist: 404020....
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Als Märklin de koppelingshouder 30266 door de 404020 heeft vervangen, dan zou deze ook onder de 3051/3055 moeten kunnen.
Ik heb zonet nog even gezocht en ik heb hier nog twee 404020'ers liggen.
Ik had destijds kortkoppelingschacht 363950 eronder zitten, want de 404020 met koppeling stak zover uit, vond ik.'
Nou ja, ik ga hier nog wel eens mee aan de slag.
Jammer genoeg kwam de 1200 in het "Marklin kortgekoppelt" verhaal niet voor.
Misschien ga ik me eens van de domme houden en die 30266 gewoon bestellen, eens zien of deze nog op voorraad ligt bij Märklin.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Op deze site vind je overigens ook veel over deze onderdelen.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Ah dat was dus gebeurd met t treinenhuis, ja helaas is het op de heiligeweg ook maar overstag gegaan om de treintjes in te ruilen voor computerspellekes:(


Interessante sites die in t begin van t topic staan
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Zeg Mark, waar blijven nu die foto's van je 3055? :roll:
We worden nu wel zeer benieuwd hoor.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
staan op de pc even zettten op een fotoalbumpje onlijn maar die site ligt plat op t moment maargoed,het duurt ff maar dan heb je wel wat
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: markje op zondag 12 oktober 2008, 23:08:25
... maar die site ligt plat op t moment....
Gewoon ff een accountje aanmaken bij photobucket.com en uploaden die handel. :D
Werkt veel makkelijker.
Oh ja Mark, kun je ook het nummer in de doos even vermelden graag? Danku. :smile:

Citaat van: Kappa op zondag 12 oktober 2008, 17:17:39
Als Märklin de koppelingshouder 30266 door de 404020 heeft vervangen, dan zou deze ook onder de 3051/3055 moeten kunnen.
Ik heb zonet nog even gezocht en ik heb hier nog twee 404020'ers liggen.
Nou even geprobeerd, maar de 404020 past niet eens onder de 1200, omdat de veerpalletjes geen "vlees" raken en dus niet veren. :?
404020 is dus geen optie.
Ik denk er sterk over om die 30266 ga proberen te bestellen.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: Kappa op zondag 12 oktober 2008, 23:20:29Nou even geprobeerd, maar de 404020 past niet eens onder de 1200, omdat de veerpalletjes geen "vlees" raken en dus niet veren. :? 404020 is dus geen optie.

Ik was er al bang voor. E.e.a. hangt samen met de constructie van het geheel. Als je ziet hoe het zit bij bijvoorbeeld de 37262 "NS/Cargo 1637"  en vergelijkt dat bij situatie van een 1200 dan "valt het kwartje". Bij mij althans.

Wellicht een beetje laat maar het belangrijkste: we blijven op deze manier wel van elkaar leren!
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Ik denk, ik ga eens even de foto's bekijken die Mark heeft geplaatst........................................................................................ :roll:
Re: uit pure nieuwsgierigheid
 Den fotosch,,,,, en het nummer  van de de  doos ja ik kan alleen t nummer 3055 vinden, de fotos zijn iets kleiner dan ik verwacht heb maargoed t laad wel een stukje rapper





Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Hoi Mark,

Jouw 1212 is een 3055 versie 2, dus niet de zeldzame 3055.1, helaas. :(
Het is dezelfde versie die ik heb, alleen zit jouw lok niet in een originele doos.
Deze lok werd destijds in een zgn "Bonte doos" geleverd, dezelfde doos die je achter mijn 3055 ziet.
Maar evengoed heel veel plezier ermee.

PS, voordat je een foto neemt moet je wel eerst scherpstellen..... :wink:
Re: uit pure nieuwsgierigheid
aahh vandaar hmm uiteindelijk kan ik vast ooit es een doos op de kop tikken alhoewel , een modelletje is er ook om mee trijden daar is die bedoeld voor natuurlijk wel leuk dat ik een versie 2 heb:)

En wie weet wat ik ooit es in de toekomst vind ergens
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: markje op maandag 13 oktober 2008, 22:17:27
aahh vandaar hmm uiteindelijk kan ik vast ooit es een doos op de kop tikken alhoewel , een modelletje is er ook om mee trijden daar is die bedoeld voor natuurlijk wel leuk dat ik een versie 2 heb:)

Natuurlijk is ie bedoeld om mee te rijden, maar waar het hier allemaal om begon was jouw vraag over de waarde van de lok en dan is het wel belangrijk te weten of de originele doos eromheen zit en eventueel ook of het onderhuodsboekje erbij zit etc. :wink:
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: Kappa op dinsdag 14 oktober 2008, 08:18:14
maar waar het hier allemaal om begon was jouw vraag over de waarde van de lok en dan is het wel belangrijk te weten of de originele doos eromheen zit en eventueel ook of het onderhuodsboekje erbij zit etc. :wink:

Ik moet Ad hier in bijvallen. Het mag algemeen bekend worden verondersteld dat, behalve de staat waarin een model verkeerd, de aanwezigheid en staat van de orginele verpakking en verdere toebehoren als handleiding e.d. mede van invloed is op de waarde van het geheel.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 14 oktober 2008, 08:33:53
Citaat van: Kappa op dinsdag 14 oktober 2008, 08:18:14
maar waar het hier allemaal om begon was jouw vraag over de waarde van de lok en dan is het wel belangrijk te weten of de originele doos eromheen zit en eventueel ook of het onderhuodsboekje erbij zit etc. :wink:

Ik moet Ad hier in bijvallen. Het mag algemeen bekend worden verondersteld dat, behalve de staat waarin een model verkeerd, de aanwezigheid en staat van de orginele verpakking en verdere toebehoren als handleiding e.d. mede van invloed is op de waarde van het geheel.

Oké.........
Maar waar vindt je nou zo'n lok met originele verpakking en verdere toebehoren?
-niet op marktplaats,ebay of google of andere zoekmachines.
-ook niet in een bejaarden of verzorgingshuis.
-misschien wel op een stoffig zoldertje van een oud persoon waar de echtgenood van is overleden.
Denk dat ik vannacht maar mijn zwartepak en masker maar eens aan doe  :mrgreen:

Maar zonder gekheid. Om zo iets te bemachtigen heb je een kruiwagen nodig of heel veel geluk denk ik zo.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: Kappa op zondag 12 oktober 2008, 17:28:08
Op deze site vind je overigens ook veel over deze onderdelen.

Hoi Ad,

Ik wil je vriendelijk bedanken voor deze link.
Heel mooi leerzaam en interesant.

Bedankt Henk-Jan.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
HO 3055 E-LOK NS. 1212 VITRINE wie NEU Dit is zo'n zelfde exemplaar als die van Markje.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: Henk-Jan op dinsdag 14 oktober 2008, 10:06:26Oké.........
Maar waar vindt je nou zo'n lok met originele verpakking en verdere toebehoren?

Naar mate de leeftijd van een model vordert des te lastiger dat wordt. Mee eens. Maar zo werkt het nu eenmaal.

Een beschadigde OVP of een missend boekje zouden mij beslist niet weerhouden tot de aanschaf van een model dat er verder prima uitziet en ik graag aan mijn verzameling zou willen toevoegen. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Dat de originele doos het geheel in waarde doet stijgen is mij bekend, er zijn echter ook fanaten die het ingevulde garantie bewijs er bij willen hebben, al is het vele tientallen jaren oud.

Vraag me af of dit in waarde iets toevoegd ?

Mvg Gert
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: v200marklin op dinsdag 14 oktober 2008, 14:04:53Vraag me af of dit in waarde iets toevoegd ?

Gert, je zegt het: "fanaten". En dat mag hoor.

Ik heb de meeste garantiebewijzen gewoon in de betreffende doos bewaard en als het ooit tot de verkoop mocht komen heeft de toekomstige koper het er gewoon gratis bij.

Maar of dit iets aan de waarde toevoegd waag ook ik te betwijfelen.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Beste Fanatici! :wink:
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 14 oktober 2008, 14:44:29
Ik heb de meeste garantiebewijzen gewoon in de betreffende doos bewaard en als het ooit tot de verkoop mocht komen heeft de toekomstige koper het er gewoon gratis bij.

Maar of dit iets aan de waarde toevoegd waag ook ik te betwijfelen.

Voor mijn beide Köfjes 39805, je weet wel die met de zinkpest, is dit de redding geweest.
Bij de ene, dankzij het ingevulde garantiebewijs en bij de andere, dankzij het aankoopbewijs, beide gratis door Märklin vervangen! 8)

Dus de (toegevoegde) waarde was in deze gevallen een spiksplinternieuw Köfje, en in geld uitgedrukt per Köfje toch meer dan ? 125,-

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
De 1200 serie blijft ook één van mijn favorieten (qua NS dan).
Je kunt hier nog lekker de amerikaanse trekjes uit halen....robuust .

Mooi matreieel en mooie foto's Hans.

Willem-Jan
Re: uit pure nieuwsgierigheid
JAh Ad heeft gelijk ik wou es weten wat nou de warde hiervan ligt:) ook mede echt uit nieuwsgierigheid naruurlijk:) en toch knap on zulke dingen al te weten ook.


Originele dosjes en handleidnegn ik denk dat dat een verhaal word van echt mazzel hebben, maarja  wie weet al met al t blijft een mooi ding en toch iedereen bedankt voor de reacties over t model
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 14 oktober 2008, 15:38:33Dus de (toegevoegde) waarde was in deze gevallen een spiksplinternieuw Köfje, en in geld uitgedrukt per Köfje toch meer dan ? 125,-

Hallo AlbertJan,

Even een mogelijk misverstand voorkomen: er is wat mij betreft geen discussie over het nut van het bewaren van garantiebewijzen en aankoopnota's.

Wat jij beschrijft is natuurlijk fantastisch! Garantie bewijzen bewaar ik sowieso gedurende de termijn dat je daar aanspraak op kunt maken. Jouw voorbeelden geven weer is overduidelijk aan hoe belangrijk het is de garantiebewijzen en aankoopnota's goed te bewaren!

Dat jouw garantieaanspraken zijn gehonoreerd lijkt mij volstrekt normaal en heeft niets met "toegevoegde waarde" te maken.

Het ging er m.i. over dat "fanatici" het garantiebewijs EVENGOED bij het model willen hebben ook al is dit inmiddels al waardeloos geworden omdat bij latere particuliere verkoop de garantietermijn dan inmiddels verstreken is.

En dan voegt het dan inmiddels waardeloze garantiebewijs (er is dan immers geen recht op garantie meer) niets toe aan de waarde van het model.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 14 oktober 2008, 22:44:34
En dan voegt het dan inmiddels waardeloze garantiebewijs (er is dan immers geen recht op garantie meer) niets toe aan de waarde van het model.

Hans, ik vind dat je gelijk hebt, maar ik denk dat voor sommige verzamelfanaten het meer een emotionele waarde heeft, omdat ze dan de complete geschiedenis van de lok in handen hebben en daar willen ze blijkbaar extra voor betalen.

Citaat van: Henk-Jan op dinsdag 14 oktober 2008, 10:41:32
HO 3055 E-LOK NS. 1212 VITRINE wie NEU Dit is zo'n zelfde exemplaar als die van Markje.

Ik denk wel dat de gebruiksaanwijzing niet bij deze lok hoort, omdat deze van 1972 is.
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Als Märklin verzamelaar ( meer als 40 Jaar ! ) heb ik natuurlijk ook de 1200-serie compleet.
Ik heb voor de gele 1212 met gele neus en gedeelde roosters destijds ( 1992 ) omgerekend 1135 ? betaald. Uiteraard in "klokgave" toestand met de originele doos er omheen!
Voor de blauwe 1211 met vignet heb ik in 1993 omgerekend 907 ? betaald, uiteraard onder dezelfde condities.

De Koll's is en blijft een richtlijn. Uiteraard is het wat de verzamelaar er voor wil betalen en hoe graag hij het wil !
Als geld geen rol speelt wordt er dus gewoon gekocht, de vraag is of dit dan een reëel beeld geeft van de werkelijkheid.

Een verslaafde verzamelaar !
   
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: uit pure nieuwsgierigheid
Citaat van: bierundbahn op vrijdag 24 oktober 2008, 21:50:27
Als Märklin verzamelaar ( meer als 40 Jaar ! ) heb ik natuurlijk ook de 1200-serie compleet.
Ik heb voor de gele 1212 met gele neus en gedeelde roosters destijds ( 1992 ) omgerekend 1135 ? betaald. Uiteraard in "klokgave" toestand met de originele doos er omheen!
Voor de blauwe 1211 met vignet heb ik in 1993 omgerekend 907 ? betaald, uiteraard onder dezelfde condities.   

Hoi BuB (BierundBahn).

Kun je misschien eens de codes in de doos hier plaatsen?
Ik ben wel benieuwd hoeveel er destijds van gemaakt zijn.
De codes vind je aan de binnenkant van de linkerflap van het deksel.