Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

MARKLINDECODER 60760

Gestart door ERIK SALDEN donderdag 02 oktober 2008, 19:10:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MARKLINDECODER 60760
ERIK SALDEN
gast

MARKLINDECODER 60760
Dag,

zoals jullie wellicht hebben gelezen is mijn uit de vitrine "gevallen "loc omgbouwd door Keuterman met een set 60760. Nu heb ik eerder reeds meerdere negatieve geluiden gehoord over deze ombouwset.
Het vreemde is dat ik vandaag de optrek en afremvertraging alsmede de maximum snelheid met de MS heb ingesteld en ik eigenlijk helemaal tevreden ben. Zo tevreden zelfs dat ik aan het overwegen ben om meerdere locs met deze set te laten ombouwen.
Kan iemand mij aangeven welke negatieve eigenschappen hij ondervindt ( misschien heb ik deze over het hoofd gezien) en welke ombouwset volgens hem beter is voor minder dan wel het gelijke geld.
Sascha heeft mij aangestoken met het digitale virus maar IK weet er eigenlijk helemaal niets van.
Alvast bedankt voor de reacties.

Mvrgr:

Erik
Re: MARKLINDECODER 60760
Blausee-Mitholz
gast

Re: MARKLINDECODER 60760
Hi Erik,

Opzich geen slechte decoder maar er zijn betere.

De decoder is:

1- gevoelig voor slechte stroom afname
2- heeft slechts 14 rijstappen 3
3- beetje lastig te programeren als je oudere digitaal apparatuur hebt wil wel maar omslachtig)

Je hebt er bij Keuterman met inbouw 70 euro voor betaald? Op de buers betaal je tussen de 30 en 35 euro voor een setje zonder inbouw natuurlijk

Ik heb zelf één Re 460 omgebouwd met de 60760 om te ervaren. Mijn persoonlijke opvatting is dat ik liever de oude C90 heb.

Mvg, Johan

Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Hoi Erik,

ik heb ook iets van 30 locs met de 60760 set, ik heb geen klagen 8)
Het enige probleem wat bij sommige locs voorkwam is dat als er even massa verlies was, dat de decoder weer van voren af aan gaat beginnen, m.a.w. decoder onthoudt zijn laats ingestelde snelheid dan niet en gaat weer vanaf 0 optrekken.

Dit heb ik opgelost door meer massaverbindingen in de locs te maken, er is 1 loc bij die reed pas goed na 5 massaaansluitingen :shock: :mrgreen:

Voor de rest vind ik het prima decoders, niet de beste, maar zeker ook niet de slechste.
Slechte ervaring heb ik eigenlijk alleen met de Uhlenbrock 76200.
Ook goede ervaring met ESU en Kuehn.

Mvg Gert
Re: MARKLINDECODER 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Dit is juist grappig.

Ik heb 5 x 75200 van Uhlenbrock, de voorganger van de 76200. Werken bij mij prima.

Maar dat kan ik ook van de 60760 zeggen waar ik er meerdere van heb.

Groeten

Olav
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Hallo Gert,hoe meerdere massa aansluitingen maken met de 60760 decoder.
Stomme vraag mischien.
Maar als ik het goed begrijp dan komen de extra massa aansluiting te samen op 1 draad die naar de decoder gaat.

groetjes Huib
Re: MARKLINDECODER 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Huib,

Je kunt bij een lok met draaistellen een extra massa draad aan het sleperdraaistel solderen.
Dus bij oudere loks zijn de draaistellen vaak van een gebogen metalen wielstelhouder met een kunstof dummy eromheen.
Je kunt aan de metalen wielstelhouder een draad solderen naar het chassis.
Er zit vaak al een massadraad naar het motordraaistel, onder een schroef van het motorschild.
En bij stoomloks kun je ook een massadraad op de wielstellen van de tender solderen, dit geeft extra massa.
Ik heb dit ook bij mijn oude Br 050 (3084) gedaan.
Maar tot 5 massa aansluitingen, waar Gert waar het over heeft, kom ik niet.
De massadraden komen het best samen in één punt, bijv op het chassis en dan naar de decoder.
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2008

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Al mijn oude 1100'en met botsneus zijn omgebouwd met deze set. Heel tevreden, zeker gezien de prijs. Jammer dat er niet zo een set is voor locs met schijfcollectoren.
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Citaat van: Huib op vrijdag 03 oktober 2008, 01:33:18
Hallo Gert,hoe meerdere massa aansluitingen maken met de 60760 decoder.
Stomme vraag mischien.
Maar als ik het goed begrijp dan komen de extra massa aansluiting te samen op 1 draad die naar de decoder gaat.

groetjes Huib

Huib,

natuurlijk is er maar 1 bruine massadraad die naar de decoder gaat, maar je kan wel meerdere aansluitingen op de loc maken, b.v. chassis, 2 x wielstel, motorblok, dan heb je er al 4.

Ik heb bv een Fleischmann Loc omgebouwd naar 3-rail AC, bij slanke wissels gaat de loc iets omhoog door de sleper, en stopte dan dus omdat de wielen van het sleperdraaistel geen massa meer maakten, doch omdat er ook massa aan het motordraaistel zit, rijdt de loc dan dus gewoon door en heb je van uitval geen last meer.
Zie het als een extra hulpmiddel 8), want eigenlijk moet ik gewoon het wielstel even met de dremel behandelen, zodat de sleper iets verder kan inveren.

Mvg Gert
Re: MARKLINDECODER 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Citaat van: v200marklin op vrijdag 03 oktober 2008, 14:22:28
bij slanke wissels gaat de loc iets omhoog door de sleper, en stopte dan dus omdat de wielen van het sleperdraaistel geen massa meer maakten...

Gert, is die lok dan zo licht, dat de sleper deze omhoog kan duwen?
Kan het niet zo zijn dat de flenzen van de Fleischmann lok minder hoog zijn en daarom geen kontakt maken, met de plaatjes onderaan de rail in het hart van de wissel?
Re: MARKLINDECODER 60760
treinstein
gast

Re: MARKLINDECODER 60760
Dat een 60760 maar 14 stappen heeft is op zich niet bezwaarlijk.   :? Maar de 60760 laat de stappen onderling niet vloeiend verlopen maar doet dit in hinderlijk zichtbare stappen.   :| Als opvolger voor de (half-analoge) vloeiende c90 niets minder dan een digitale afgang.  :cry:

Jan.
Re: MARKLINDECODER 60760
Ikzelf heb ook geen al te beste ervaring met de Märklindecoder 60760. Ik heb een baan met meerdere afremsecties (afremmodule die ik zelf gemaakt heb naar voorbeel van Huub Maaskant).
Het nadeel van deze decoder is dat het optrekken en afremmen van de lok niet afzonderlijk kan geprogrammeerd kan worden. Ook is er het zgn. Alsheimereffect waarbij de lok bij een kleine onderbreking (niet enkel massa maar ook via de sleper aan bvb. een wissel) volledig stilvalt en van 0 terug optrekt. En als 3de nadeel heeft een 60760 geen extra functies.  Ook vind ik hem nogal prijzig, als ik denk dat ik via eBay een ESU-lokpilot kan kopen(2 extra functie + optrek en afrem afzonderlijk te programmeren) voor pakweg 23,95 euro.
Frederic
Re: MARKLINDECODER 60760
Citaat van: Kappa op vrijdag 03 oktober 2008, 15:22:02
Gert, is die lok dan zo licht, dat de sleper deze omhoog kan duwen?
Dat hoeft geen kwestie van gewicht te zijn. Als je een sleper monteert onder een loc die daar eigenlijk niet op is berekend, kan het zijn dat de sleper te weinig ruimte heeft om in te veren. En dan zal de loc toch omhoog komen, of hij nou licht of zwaar is.

CiteerKan het niet zo zijn dat de flenzen van de Fleischmann lok minder hoog zijn en daarom geen kontakt maken, met de plaatjes onderaan de rail in het hart van de wissel?
Dit kan inderdaad ook een oorzaak zijn. Bij de moderne Märklin wissels moet de flens in het puntstuk over de bodem van de groef rijden om contact te maken. De rails zelf zijn in dit gebied nl. van plastic. Flenzen van 2-rail materieel zijn 0,15 mm lager. Dat scheelt heel weinig, maar kan net genoeg zijn om de bodemstrip niet te raken.
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Citaat van: atomic op vrijdag 03 oktober 2008, 16:22:27
Ook vind ik hem nogal prijzig, als ik denk dat ik via eBay een ESU-lokpilot kan kopen(2 extra functie + optrek en afrem afzonderlijk te programmeren) voor pakweg 23,95 euro.

Vergeet niet dat je er dan nog een HAMO magneet bij moet kopen.
Re: MARKLINDECODER 60760
Gert,

CiteerIk heb bv een Fleischmann Loc omgebouwd naar 3-rail AC, bij slanke wissels gaat de loc iets omhoog door de sleper,
Op de plaats waar de sleper gemonteerd wordt frees ik altijd een stukje in waardoor de sleper meer ruimte krijgt om in te veren, indien nodig.

Mvg,
Peter
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Citaat van: Freak op vrijdag 03 oktober 2008, 17:51:33
Gert,

CiteerIk heb bv een Fleischmann Loc omgebouwd naar 3-rail AC, bij slanke wissels gaat de loc iets omhoog door de sleper,
Op de plaats waar de sleper gemonteerd wordt frees ik altijd een stukje in waardoor de sleper meer ruimte krijgt om in te veren, indien nodig.

Mvg,
Peter

Klopt als een bus, dit klusje ga ik van het weekend uitvoeren 8)

Mvg Gert
Re: MARKLINDECODER 60760
Blausee-Mitholz
gast

Re: MARKLINDECODER 60760
Citaat van: treinstein op vrijdag 03 oktober 2008, 16:10:57
Maar de 60760 laat de stappen onderling niet vloeiend verlopen maar doet dit in hinderlijk zichtbare stappen.   :| Jan.

Kijk dat is nu een kwestie van afregelen. De decoder staat standaard beroerd ingesteld. Verbetering is te halen door :
1- max snelheid tenminste halveren
2- optrek en remvertraging goed instellen.

Door de max snelheid flink te verlagen druk je de 14 rijstappen dichter naar elkaar toe zodat de optrek en remvertraging de stappen wel vloeiend kan overbruggen.
Regel je de decoder goed is dat is nagenoeg de zelfde rijeigenschappen te halen als de oude vertrouwde C90 decoder de voorloper dus

Mvg, Johan
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2008

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
helemaal mee eens: maximum snelheid terugbrengen naar maximum schaalsnelheid en optrek-afremtijd flink verlengen.
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Beste Johan,

Geldt dat voor alle M*decoders (ook de oude C90) dat als je de maximumsnelheid in de decoder instelt dat de stappen dan kleiner worden?

Groet, Anne W
Re: MARKLINDECODER 60760
Blausee-Mitholz
gast

Re: MARKLINDECODER 60760
Citaat van: Anne W op vrijdag 03 oktober 2008, 23:44:26
Beste Johan,

Geldt dat voor alle M*decoders (ook de oude C90) dat als je de maximumsnelheid in de decoder instelt dat de stappen dan kleiner worden?

Groet, Anne W

Beste Anne,

De stappen worden niet kleiner blijft 14 maar het regelgebied wordt kleiner dus komen ze dichter bij elkaar te liggen de sprongen tussen de stappen worden kleiner

Mvg, Johan
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Als voorbeeld ! :

Ik heb eeb stoomloc 3082 van Marklin met een 60760 set er in.
Deze stoomloc liep in het echt (staat in de oude Marklin boekjes!) max. 90km/uur.
Met m'n rollenbank de Speedcat loopt de loc 164 km/uur :shock:, m.a.w. ik heb de v-max van 63 (standaard instelling v/d 60760) terug gedraaid naar
23 wat dus overeenkomt met 90km/uur in het echt.

De v-max is dus met 2/3 terug gebracht, de optrek/afrem op 15 gezet, de Loc loopt nu echt perfect en raced niet meer over de baan 8)

Dus....die 14 stappen verdeel je nu over een gebied van 0 t/m 23 i.p.v. 0 t/m 63, vandaar dat de loc nu heel rustig optrekt/afremt zonder schokken 8)

Dat ga ik dus doen met al mijn locs, 5 gedaan , 145 to go ! :P

Vergeet niet dat bijna elke HO Loc standaard veel te hard gaat !.

Mvg Gert
Re: MARKLINDECODER 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Het is eigenlijk belachelijk dat de 60760 geen 28 stappen heeft, hij is tenslotte MMII.
Märklin heeft deze decoder gewoon met opzet slechtere rijeigenschappen gegeven, om de mfx decoders geen wind uit de zeilen te nemen.

Citaat van: v200marklin op zaterdag 04 oktober 2008, 17:17:15
Dat ga ik dus doen met al mijn locs, 5 gedaan , 145 to go ! :P

Gert, zo te zien kom jij de winter wel door. :wink:
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Ad,

ik verzamel altijd in de zomer genoeg projecten om de koude wintermaanden door te komen 8)
6 maanden heerlijk treinenweer :P :P

Mvg Gert
Re: MARKLINDECODER 60760
treinstein
gast

Re: MARKLINDECODER 60760
Johan,

De stappen kleiner maken door een verlaging van de maximale snelheid voor een minder slecht resultaat is helemaal juist.  :wink: Dat weet ik.   8) Maar als de lokmotor tevens een waardeloos gedrag heeft dat gaat ook die vlieger niet op.  :shock: En zelfs dan blijft de 60760 niets minder dan een digitale afgang.  :mrgreen: Een Marklinlok onwaardig.  :evil:

Jan.
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
@Jan

als je de complete set 60760 gebruikt, kan de motor nooit waardeloos lopen, er gaat immers een nieuwe magneet/5 polig anker in.

Als er reeds een gelijkstroom motor in zit, zoals b.v. met een Fleischmann Loc met 3-polig anker, kan het wat schokkerig lopen, dat heeft echter niets met de decoder te maken.

Ik heb 2 F. Locs met de 60760 decoder en deze lopen op minimale snelheid iets schokkerig, daarna niet meer, en dat komt omdat dit de standaard motoren zijn, m.a.w. niet omgebouwd naar 5-polig hoogvermogen.

Mvg Gert
Re: MARKLINDECODER 60760
treinstein
gast

Re: MARKLINDECODER 60760
Gert,

Dat zou je zeggen, maar een c90 met diezelfde 5polige motor blijft het toch echt beter doen dan een 60760.  :mrgreen: Het blijft dus een "stap" terug.  :(

Jan.
Re: MARKLINDECODER 60760
Lid sinds: 2006

offline
Re: MARKLINDECODER 60760
Vandaag weer even 3 sets 60670 gekocht, heb totaal nu zo'n 60 locs met deze motor/decoder, met geen enkele een probleem 8)

Mvg Gert
Re: MARKLINDECODER 60760
HermanB007
gast

Re: MARKLINDECODER 60760
Ik heb ook een stel 60760's in gebruik, en merk verschillen.
Er zijn er bij die gestop staan, na in de laagste stappen af te remmen, en dan de volgende keer bij het weer inschakelen van de stroom, gaan kruipen. Schaduwstation meteen een ramp.
Omdat ik ze in meerdere series gekocht heb, vermoed ik dat het de 1e serie is die kruipt.
Heeft iemand een programmeer instructie om dat kruipen af te zetten?