Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)

Gestart door treinbert zondag 21 september 2008, 01:06:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hier even een indruk van de baan, zoals die op dit moment groeit. Elk groen hokje is 60 bij 60 cm.

Ongeveer 50% (zonder opstelterreinen) is reeds in gebruik en heeft al in de modulebaan van de club meerdere keren meegedaan. Er zijn geen hoogte verschillen vanwege de module-vorm.

Het nieuwste onderdeel is een dubbelsporige splitsing in een industrieel gebied.
Deze komt aan de rechterkant van de baan.



De opstelterreinen komen in een later stadium.

Groetjes,
Bert
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Citaat van: treinbert op zondag 21 september 2008, 01:06:07
Hier even een indruk van de baan, zoals die op dit moment groeit. Elk groen hokje is 60 bij 60 cm.

Ongeveer 50% (zonder opstelterreinen) is reeds in gebruik en heeft al in de modulebaan van de club meerdere keren meegedaan. Er zijn geen hoogte verschillen vanwege de module-vorm.

Het nieuwste onderdeel is een dubbelsporige splitsing in een industrieel gebied.
Deze komt aan de rechterkant van de baan.

De opstelterreinen komen in een later stadium.

Groetjes,
Bert

Hallo Bert,

Dat ziet er indrukwekkend uit, kun je er iets meer over vertellen ben eigenlijk wel benieuwd er naar.

Fred Vonk


Edit Gerard: afbeelding verwijderd omdat die hierboven al te zien is.
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Hallo Bert,

Wat een prachtige modulebaan! Heb je misschien wat foto's voor ons om te laten zien hoe het e.e.a. eruit ziet. Ben erg nieuwsgierig.

Groet Ronald
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Hallo Bert,


zo he, dat is me nog eens een oppervlakte

Maar net zoals Ronald al zegt
Kan je wat foto's plaatsen van deze baan


mvg Frans
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Zo Bert,

dit ziet er inderdaad groots uit. Laat de updates maar komen :lol: :lol:

Groetjes, John
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
21x60cm=12.6M breedte :shock:
08x60cm=4.80M lang

veel ruimte zeker :o

Dennis
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
dat is me het baantje wel!!!
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Nou laat maar zien die updates  :lol:  12 x 4 is egt gigantisch  :P
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
EgWel,

Groetjes,
EgMaf :-)
Eindelijk ook nog foto's
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Eindelijk ook nog foto's
Ik heb nu enkele foto's geplaatst op PostImage.org.
De huidige opstelling is iets anders dan het eerste ontwerp, want ik heb een parkeerbaan van iemand overgenomen en is de opstelling veranderd.


Overzicht


Voorzijde


Achterzijde


Parkeerbaan


Parkeerbaan andere kant

De ruimte voor de treinbaan is ongeveer 17 bij 6,5 meter.


Manege


Renbaan


Kolenboer


Brug


Bankjes


Jachtopziener
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Mooi hoor! ook een Geweldige verzameling treinen  :D
ik zou willen dat ik die had  :lol:

Meer!  :P

Groeten,
Martijn

Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
poeh poeh!

wat een ruimte ik wou dat ik het had en dan ook al die loks enzo!

Gr, Maarte
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Ik zal voor de volgend foto's eens mijn stoomloks uit de kast halen.

Qua baanplan ben ik aan het dubben over de huidige set-up met een ovaal en 2 keerlussen of een soort van hondebot met de twee splitsingen vrijwel achterelkaar, zodat een dubbele in elkaar gevlochten hondebot ontstaat. Ik denk, dat ik met de tweede opstelling meer variatie in treinenloop kan maken.

De baanplannen en fotos komen binnenkort, maar ik moet even wachten tot mijn fileserver weer goed in de lucht is, zodat ik de juiste bestanden kan toevoegen.

Op 26 juni is een besloten rijdag van M-Track in Dongen (Cafe de Viersprong), waar ik ook enkele modules zal meenemen om officieel te laten testen. Het is officieel een besloten rijdag van de club maar toekomstige leden kunnen natuurlijk ook langskomen.

Groet,
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan.
Hier nog even een update met betrekking tot mijn baanplan.

Hier eerst het huidige baanplan:



Een nu het nieuwe ontwerp:




Ik hoor graag jullie mening.

Het weekeinde van 4 en 5 september is alles live te aanschouwen. We houden een open dag van 11:00 tot 17:00. Iedereen is van harte welkom. Geef even een PBtje voor het adres.

Groet,
Bert
Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's, 25-10-2010)
Hoi Allen,

Ik wil nog enkele foto;s met jullie allemaal delen.


Deze fietser staat op het punt om er vandoor te gaan.


Drukte in de hal van het station.


Welke trein en welk perron moet ik hebben?


Natuurlijk om naar deze lok te gaan kijken.


Of naar de leuke parade van stoomloks op een festival.


Ook buiten de stad geberut er het een en ander, zoals hout uit het bos halen.


Of les krijgen in de bak bij de manege.


Het industrieterrein behoeft nog wel enige aanpassingen.


Het railplan van het industriegedeelte.

Tot zover een update.

Groet,
Bert
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Mooie Foto's Bert!
Een heel mooi project

groeten Jake
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Update)
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Update)
Vandaag aan de parkeerbaan gewerkt. Heeft even stilgestaan, want er was kortsluiting in de verlichting van de ruimte en heb deze opnieuw aangelegd.

Alle uitgaande sporen worden voorzien van een stopsectie met daglichtseinen. Op deze manier kan het schaduwstation straks volledig worden ingezet als doorgangsstation bij M-Track. Voorlopig met 8 sporen van 5 meter elk, maar straks ook in tweeen geknipt, zodat er twee treinen van 2,5 meter achter elkaar kunnen staan. De ingang van het schaduwstation wordt geregeld door Tortoise motoren met terugkoppeling, zodat elk spoor volledig beveiligd is.

Groet,
Bert
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hallo Bert,

Zo ik heb eens op mijn gemak je foto's eens bekeken. Wat een geweldige grote baan is dat. Leuk is natuurlijk dat je met de modules kan werken en de zaken kan veranderen of uitbreiden.

Hiermee kan je met hele lange treinen rijden, wat een indrukwekkend gezicht geeft.

Succes met de verdere uitbreidingen/aanvullingen. En je stopsecties.

Groeten Ronald  :D
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hoi Ronald en anderen,

Even weer een kleine update:

Hard gewerkt aan het schaduwstation.

De wisselmotoren:


De schakelaars:


Er gaat maar 1 draadje naar elke motor met plus of min via de diode met een gezamelijke aarde. De kleine trafo verzorgt de spanning voor de wissels en de seinen.

De prints voor de stopsecties:


Deze zetten de treinen stil afhankelijk van de wisselstand en het blok ervoor.

Groet,
Bert
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Ziet er indrukwekkend uit 8)Mooie grote ruimte.Hier kan je echt veel in doen.

Harald & Alex
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Dag Bert.

Mooi werk, of niet? Ik smul van zulke karweitjes in ieder geval! :wink:
Ziet er netjes en overzichtelijk uit!

Groeten,

Erik.
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Zit ik zelf vanwege "ruimtebesparing en tijd" ook aan een modulebaan te denken, zie ik dit. Mooi werk Bert, ik ben er zeer van gecharmeerd!
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Bert,

Even een vraagje: welke standaard hou je aan voor deze modulebaan? M-track?

Met vriendelijke groet,
William
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Wat een baan zeg  8o
Van het goederendeel kan ik alleen maar zeggen dat ik het baanplan er erg mooi vind liggen en dat je er maar snel mee door mag gaan  :)

Groeten,
Martijn
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Het blijft een hele indrukwekkend mooie baan Bert!!
Als je met je nieuwe klimspiraal en schaduwstation begint kom ik graag een keer helpen.
Groeten Jake
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hoi Bert, was even rustig op het werk dus weer van jouw treinen genoten. Wordt tijd dat ik me maar weer eens brutaal bij je uitnodig.  ;)
gr Gerard
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Is goed.

Bel wel even van te voren om niet voor een gesloten deur te staan.

Groet,
Bert
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hallo Bert,

Wat een geweldige baan is dat.
We kunnen de volgende gastendag beter bij jou houden.
Wat zijn de openings tijden en wat is de intree.

vr.gr. Günther.
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Bert, ik vind het niet kunnen. Je hebt een veeel te grote mooie Loods! Maar ja voor jouw Lokverzameling heb je denk ik nog 9 van deze loodsen nodig 8o
Ik zal zsm je oude Locloods maar op komen halen  :)

Groeten Jake
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Citaat van: Günther op zaterdag 14 mei 2011, 10:51:05
Hallo Bert,

Wat een geweldige baan is dat.
We kunnen de volgende gastendag beter bij jou houden.
Wat zijn de openings tijden en wat is de intree.

vr.gr. Günther.
Hoi Günther,

De openingstijden zijn de momenten, dat ik thuis ben, en de entree is gratis.
Stuur even een PB, dan kan ik het afstemmen. Dit geldt natuur voor alle oplettende lezers.

De baan wordt nog uitgebreid. Eerst wordt het schaduwstation geautomatiseerd, waarna de industriesplitsing en het Bahnwerke onder handen genomen worden.

Groet,
Bert
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Even een update.

Het baanplan is weer eens totaal overhoop gegooid. Mijn vrouw wil graag het station aan de voorkant en ik wilgraag meerdere mogelijkheden tot rijden. Daarom heb ik besloten om de nog af te bouwen industriesplitsing schuin te zetten en daar het station aan. De baan wordt dan ook gesplitst in een landelijk deel en een stedelijk deel.

Verder stap ik waarschijnlijk af van de stopsecties en ga over op volledig computer besturing. Ik heb alleen wel problemen gehad met vocht. De standaard S88 van Marklin is blijkbaar erg gevoelig, want als ik in de ruimte mijn testbaan opstel, terwijl het daar nog koud is, heb ik op enkele plaatsen een bezetmelding, terwijl er geen trein staat. Ik ga wat expirimenteren met andere bezetmelders en kijk of dat ook zo is.

Groet,
Bert
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hallo Bert

Dit ziet er echt geweldig uit
Ik ga jouw draadje voorlopig eens mooi volgen  ;)
En dan die ruimte die je heb pffffffff wou dat ik die had  :P



Groeten


Peter
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Prachtig!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hoi Allen,

Even een update. Het totale baanplan is toch drastisch veranderd.



Hierin zijn alle huidige modules verwerkt en moeten er nog 2 extra komen.
Hoe denkt iedereen over dit plan? Elk hokje voor zover te zien is 10 cm. De totale baan wordt 14 bij 3,5 meter.
Alleen de grote/smallere bocht en de keerlus moeten nog gebouwd worden. Het kale stuk aan de bovenkant is het schaduwstation.

Links is alles landelijk. Middenonder is het hoofdstation. De ingewikkelde splitsing wordt een groot industrieterrein. De simple module tussen de bovenste splitsing en het schaduwstation is een halte.

Groet,
Bert
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hallo Bert,

Mooie lengtes op je module baan, bij mij maar 4 meter lang  :?

Succes er mee.

Gr Einte
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
als er weer eens een rij/kijkdag is kom ik zeker een keer langs[als het van de baas mag ]groetjes peter
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hallo Bert.
Nadat wij elkaar al eens gesproken hebben, nu ook maar eens een reactie op jouw geweldige baanbouw.
Heerlijk om zo lekker de ruimte in te kunnen bouwen en de baan, an naargelang de mogelijkheden zich aandoen, gewoon "even" aan te passen.
De baan ziet er goed verzorgd en gebouwd uit, maar ook de leuke scenery en details laten zich goed zien.
Zo te zien herbergt jouw "werkplaats" nog meer dan alleen de treinbaan, maar natuurlijk dient er voor de hobby ook gewerkt te worden! :D
Om de uitbreiding te kunnen beoordelen moet ik wat meer tijd nemen, maar zo op het eerste gezicht ziet dit er goed en vrij logisch uit.

Hele gezellige jaarwisseling en een goed en gezond 2012.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hoi Albert,

Bedankt voor de goede woorden. In principe is de ruimte  volledig door de modelbaan te gebruiken. In de toekomst wil ik de stellingen ook nog anders neerzetten om nog iets meer ruimte te kunnen benutten, maar dat is voor later. Eerst maar de delen, die nog gebouwd moeten worden afmaken, zodat we weer kunnen rijden.

Groet,
Bert
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hallo Bert,

Het was prachtig om jouw baan eens live te zien. Nogmaals dank voor de uitleg en als je ontbrekende segmenten erin zitten ontstaan er rijmogelijkheden met ongekende lengtes! Erg leuk om te zien hoe jij het doet!

groet,
Michiel
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Helaas lang geleden voor een update.

Ik ben nu druk bezig met de splitsing te bedraden en de laatste rails te leggen. Eindelijk ben ik er uit, hoe de bedrading moet lopen en waar de aansluitingen moeten komen.

Een tip:
Ik gebruik Open Office Calc (gratis en vergelijkbaar met Microsoft Excel) als hulp voor van het tekenen van de bedrading.
Door de randen van de cellen met verschillende kleuren en dikten in te kleuren kan je een eenvoudige baan tekenen.
Dan is het verder simpel om de blokken, wissels, seinen, etc. te benoemen.
Ik gebruik 25-pins DIN stekers, zoals in de oude seriele kabels.
Deze heb ik ook getekend in Calc en de juiste benamingen erin gezet, zodat bij het bedraden alles goed gekoppeld wordt.
De benamingen heb ik ook in de computerprogramma's overgenomen, zoals iTrain, KopLoper en RocRail.

Zie hier de bestanden:
Als PDF: http://www.spoorhobby.nl/3rail/IndustrieSplitsing.pdf
In Calc: http://www.spoorhobby.nl/3rail/IndustrieSplitsing.ods
In Excel: http://www.spoorhobby.nl/3rail/IndustrieSplitsing.xls

Groet,
Bert
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
toffe baan! :thumbup:
ik zie dat je zelfbouw stopsecties hebt. Bevallen die? Heb je een schemaatje? :thumbup:
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hoi Doef,

De zelfbouw detectieprinten werken volgens het principe van M-Track. Hier wordt een hulpspanning van 16 V wisselspanning gebruikt om het geheel te voeden. Op het moment, dat een wagon op de rails na het sein staat, wordt via deze hulpspanning een regulator, meestal 7812 of 7805 aangestuurd, die een relais aanstuurt. Ik gebruik meestal relais met 4 omschakelkontakten, zodat er voldoende mogelijkheden zijn om de baan te schakelen.

Als er meerdere sporen na het sein mogelijk zijn, zoals bij stations, etc., dan gebruik ik de wisselkontakten van de TorToise wisselmotoren om de rijweg door te schakelen naar de sectie voor het wissel. Aldoende krijg je een volledig automatisch baanbeinvloedingsplan.



Bovenstaand schema komt uit de M-Track normen. De volledige normen zijn bij de club via http://www.m-track.org/ aan te vragen. Groen is de extra spanning, Rood is de rijspanning, Bruin is Aarde en Zwart is de draad voor de bezetmelding.

Groet,
Bert
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hallo Bert,

Je hebt hard gerkt aan de baan sinds dat we de workshop bij jou hebben gehad afgelopen zomer.

Ziet er weer mooi en verzorgd uit, ook de afwisseling van treinen is bij jou geen probleem, rollend materiaal genoeg.

Ik kom nog een keer kijken bij jou hoe het geworden is.

Groet Herman (de iris).
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
@Herman,

Je bent altijd van harte welkom. De splitsing wordt steeds meer gevuld met rails.

Groet,
Bert
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
hoi treinbert.

het ziet er weer goed uit.
ik hoop ook dat je ze ook weer vaker me neemt naar een van de rij-dagen van m-track.

ik ben zelf ook begonnen aan mijn eerste moduletje ;)
ondanks alles. module.
ik heb genoeg ideeën wat ik wil verwezenlijken in meerdere modules
het zal zeker een uitdaging worden.
eerst maar eens de eerste. (60cm)

maar als ik zo zie kan ik nog veel leren van mede m-track leden.



Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hoi Bert,

Door het nieuwe topic over onze modelbanen werd ik nieuwsgierig naar jouw baan. Ik moet zeggen, het ziet er indrukwekkend en mooi uit met die lange sporen en fraaie details.
Ik vond het overigens leuk om laatst in Houten met je kennis gemaakt te hebben. Succes met de verdere bouw!

Groet, Marc 
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Hoi Marc,

Dank je.

De bouw vordert erg traag door de lange tijd van lage temperaturen ook bij de treinbaan. Hopelijk binnenkort weer een grotere update.

Groet,
Bert
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
ik ook door het nieuwe topic over onze modelbanen. Ik kijk uit naar het vervolg
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Als gevraagd hier even een kleine update.

Bijna alle rails op de splitsingsmodules liggen er. Alleen de nieuwe koppelmodule voor de totaalbaan moet nog gelegd worden.
Verder zitten er nu 5 wisselmotoren onder. Het moeten er 23 worden. Ook moet alle bedrading nog uitgedacht en gelegd worden.
Er zitten 58 terugmeld secties in dit stuk van de baan. Ik ben nu weer erg aan het twijfelen tussen Loconet bedrading of Dinamo. Met het laatste kan ik wel makkelijker ook met 2-rail gaan rijden.


Aanzicht van boven af, dus het sporenplan. De aansluitende module aan de onderkant moet in gedachten nog 45 graden gedraaid worden.

Niet helemaal recht, want het zijn verschillende foto's, die samengevoegd zijn.


Aanzicht van onderen.

De groene blokjes zijn de wisselmotoren. Het bruine deel aan de bovenkant is de koppelmodule, die eerst geverfd is en waar nu rails op gelegd zal worden. Alle andere modules zijn volledig voorzien van draden aan de rails. Dit moet nog aan voedingen, aarde, terugmelders en wissel- en seinaansturing gekoppeld worden.

De plastic-pijpen, die je ziet zijn de koppelingen tussen de modules. De gele versie zit gemonteerd in de module en de grijze versie past daar naadloos in en zorgen voor een juiste koppeling van de modules. De modules zitten dan onderling slechts met 2 bouten vast, die in slagmoeren gedraaid worden.
Re: Baanplan thuis als onderdeel van een modulebaan. (Extra foto's)
Citaat van: treinbert op dinsdag 12 februari 2013, 22:25:04
Hoi Doef,

De zelfbouw detectieprinten werken volgens het principe van M-Track. Hier wordt een hulpspanning van 16 V wisselspanning gebruikt om het geheel te voeden. Op het moment, dat een wagon op de rails na het sein staat, wordt via deze hulpspanning een regulator, meestal 7812 of 7805 aangestuurd, die een relais aanstuurt. Ik gebruik meestal relais met 4 omschakelkontakten, zodat er voldoende mogelijkheden zijn om de baan te schakelen.

Als er meerdere sporen na het sein mogelijk zijn, zoals bij stations, etc., dan gebruik ik de wisselkontakten van de TorToise wisselmotoren om de rijweg door te schakelen naar de sectie voor het wissel. Aldoende krijg je een volledig automatisch baanbeinvloedingsplan.



Bovenstaand schema komt uit de M-Track normen. De volledige normen zijn bij de club via http://www.m-track.org/ aan te vragen. Groen is de extra spanning, Rood is de rijspanning, Bruin is Aarde en Zwart is de draad voor de bezetmelding.

Groet,
Bert
Goh ....  dat komt bekend voor ...