Modelbesprekingen > Bespreking Märklin H0 Modellen

rangeren

<< < (6/8) > >>

Henk:
Ik heb ervaring met M-rails ontkoppelrails en Telexkoppelingen.

De ontkoppelrails maken veel lawaai (in het topic over de rangeerheuvel staat een film).
Deze ontkoppelen de oude Relex-koppelingen goed. De moderne kortkoppelingen alleen als de wagons recht staan en er geen mechanische spanning op de koppeling staat. Als dit wel zo is, tilt de ontkoppelrail de wagon van de rails.

De telex-koppeling is een eenvoudige haak. Dit koppelt en ontkoppelt goed. Een lip tilt de haak van de koppelpen.

Ik heb twee locomotieven met Telex (digitaal). Dit is de eerste:


De tweede is een belgische loc (soortgelijk model uit een moderne startset). Deze heeft de voor en achterhaak op aparte functieknoppen. Dit is niet echt handig. Ik wil liever slechts één knop voor beide haken, zoals bij mijn eerste loc.

Om goed te kunnen rangeren heb ik van beide locs het automatisch optrekken en afremmen uitgezet. Anders is er niet te rangeren. De [f4] wordt nog al eens vergeten, en dan kan de ongevallentrein weer uitrukken...

Voor analoog bedrijf kun je volgens mij ook sommige decoders gebruiken. Deze hebben de schakeling die Johnnietrein beschrijft ingebouwd.

Ik heb geen ervaring met Krois-koppelingen. Ik ben wel gewaarschuwd dat deze niet tegen konstante bekrachtiging kunnen.
De Telex-koppeling brandt niet door als je de haak even vergeet (ik heb deze echter nooit langer dan 1 minuut bekrachtigd). Als de loc rijdt met bekrachtigde haak, hoor ik het klikken van de haak (deze valt af als hij over vuile stukjes rails rijdt).

groetjes
Henk

EgMaf:
Hallo Henk,

Doet die (oude) Telex koppeling het ook goed met (nieuwe) kortkoppelingen?
Dus zowel aanhaken als afkoppelen.

Ook vraag ik me af wat je dan zou adviseren als ontkoppelrail bij kortkoppelingen. Van de rails getrild worden lijkt me niet echt handig...

Henk:
Telex werkt ook bij kortkoppelingen.

Het belangrijkste bij het koppelen en ontkoppelen van kortkoppelingen is dat de trein niet in een boog staat. In een boog is de kortkoppeling uitgerekt en staat onder mechanische spanning. (je krijgt de koppeling dan met de hand ook nauwelijks los)
Zorg dus dat de ontkoppelrails in een recht stuk spoor zit, anders werkt het slecht. Dus voor en achter de ontkoppelrails minimaal een halve rechte rails (of meer).

Hetzelfde geldt in mindere mate voor de Telex-koppeling. In een boog werkt dit niet echt goed met kortkoppelingen (aankoppelen). De kortkoppeling heeft de neiging in het midden van de wagon te gaan staan en niet in het midden van de rails. Dat doet de oude Relex-koppeling wel bij wagons met draaistellen.
Dat is ook de reden waarom je wagons met kortkoppelingen niet in een boog gekoppeld krijgt, maar alleen op rechte stukken.

groetjes
Henk

EgMaf:
Hallo Henk,

Even nog een vraagje over het volgende:

--- Citaat van: Henk op dinsdag 19 augustus 2008, 19:12:49 ---Zorg dus dat de ontkoppelrails in een recht stuk spoor zit, anders werkt het slecht. Dus voor en achter de ontkoppelrails minimaal een halve rechte rails (of meer).

--- Einde van citaat ---
Uit mijn Relex-koppelingen en M-rails tijd weet ik nog dat koppelen in een boog, en ontkoppelen met Telex in een boog lastig ging. Maar ontkoppelen met een ontkoppelrail tussen 2 wissel had ik nooit moeite mee.

Kun je eens naar mijn baanplan kijken, en zien of je problemen verwacht bij de 3 ontkoppelrails?

Alvast bedankt,
EgMaf

Henk:

--- Citaat van: EgMaf op woensdag 20 augustus 2008, 21:05:52 ---Uit mijn Relex-koppelingen en M-rails tijd weet ik nog dat koppelen in een boog, en ontkoppelen met Telex in een boog lastig ging. Maar ontkoppelen met een ontkoppelrail tussen 2 wissel had ik nooit moeite mee.

Kun je eens naar mijn baanplan kijken, en zien of je problemen verwacht bij de 3 ontkoppelrails?

--- Einde van citaat ---
Ik voorzie problemen. Na iedere ontkoppelrails komt direct een boog (of aftakkende wissel). De trein staat dus nooit recht op de ontkoppelrail.
Je hebt echter geen plaats om een halve rechte toe te voegen.

groetjes
Henk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie