Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

rangeren

Gestart door matthijs popken zondag 17 augustus 2008, 15:44:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat ontkoppelt het mooist en best
marklin telex-koppeling

24 (43.6%)

marklin ontkoppelrail

8 (14.5%)

krois koppelingen

5 (9.1%)

weet niet

18 (32.7%)

Totaal aantal stemmen: 30

rangeren
matthijs popken
gast

rangeren
hallo allemaal

ik zat me eens af te vragen wat het beste rangeert. :)
ik heb zelf alleen ervaring met telex en ontkoppelrail :)
maar wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie het mooiste om te gebruiken?? 8)
Re: rangeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rangeren
Met de telexkoppeling kun je alleen maar de lok van de wagonsleep ontkoppelen, terwijl je met een ontkoppelrail alle wagons kunt ontkoppelen.
Het ligt dus ook aan wat en hoe je rangeert.
Die nieuwe telex van marklin vind ik niet zo denderent, blijft vaak hangen en je moet eerst een heel klein stukje achteruit rijden met de lok, om de spanning van de sleep te halen, voordat de telex goed ontkoppelt.
Met de Krois-koppeling heb ik geen ervaring.
Re: rangeren
Spoorman
gast

Re: rangeren
Had Telexen maar deze vervangen voor Krois. Werken beter zeker icm Zimo's waarin je ze fijn kunt afregelen en gaan langer mee. Wel Marklin koppelingen ook vervangen voor bv Roco.

Voor beide geldt echter dat je altijd een stukje terug moet rijden om de spanning van de koppeling te halen. In Zimo decoders kun je dit zelfs automatiseren met CV instellingen.

Mvrgr.,Ben.
Re: rangeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: rangeren
Beste Matthijs,

Mijn baan is opgebouwd met K rail. Op diversen plaatsen heb ik N spoor ontkoppelaars (aangepast naar H0) aangebracht. Dit heb ik gedaan omdat ik het op voorhand plannen van ontkoppelrails altijd wat lastig vind. Voordeel van de door mij gebruikte ontkoppelaars is dat je ze op elk gewenste plaats naderhand in kan bouwen. Zo heel af en toe komt er in een vergeten hoekje weer een zelf gemaakte ontkoppelaar bij.

Gr. Bert   :)
Re: rangeren
matthijs popken
gast

Re: rangeren
ja , goed idee :D
Re: rangeren
Freak
gast

Re: rangeren
Voor bij de Krois-koppeling is een aparte beugel te koop.

Mvg,
Peter
Re: rangeren
tjoektjoek
gast

Re: rangeren
ik rangeer altijt met mijn br v 60 loc met voor en achter telex werkt pervect
aleen jammer dat mijn koff geen telex heeft :(
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

offline
Re: rangeren
ik heb zelf in totaal 3 werkende V60 telex ( en een dummy , maar die telt niet mee ) een van de loc's ligt in externe ombouw ,de andere twee zijn actief op mijn baan . Heb ooit gedacht om een roco 2200 ( eerste serie ) met krois uit te voeren , maar de kwaliteit ( lees fouten ) was niet goed te maken . Ik zou graag een 290 ( hoeft geen MaK te zijn , maar het liefste wel  :D ) in epoche 4 met telex hebben . M* heeft reeds de epoche 3 ( V90 030 ) uitgebracht .
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: rangeren
ontkoppelrails zijn goed.
op zich is een telex koppeling prima ware het niet dat je alleen bij de loc kan ontkoppelen.

nadeel van rails is dat je ze wel op elke nodige plaats moet inplannen.
Re: rangeren
EgMaf
gast

Re: rangeren
Hoe zit het eigenlijk met de "rangeer-vaardigheid" van de kortkoppelingen t.o.v. de (oude) Relex koppelingen aan goederenwagons?
Re: rangeren
Casper
gast

Re: rangeren
Nu we het toch over ontkoppelen hebben, is het mogelijk om op een analoge baan een trein op ieder willekeurig punt te laten ontkoppelen?
Re: rangeren
Spoorman
gast

Re: rangeren
Een Telexkoppeling kun je ook analoog bedienen, dus ja.

Is dat wat je bedoelt?
Re: rangeren
Casper
gast

Re: rangeren
Citaat van: spoorman op maandag 18 augustus 2008, 18:35:10
Een Telexkoppeling kun je ook analoog bedienen, dus ja.

Is dat wat je bedoelt?

Ik denk het, ik heb nergens kunnen vinden hoe zo'n telex koppeling precies werkt maar ik zou dat best handig vinden.
Re: rangeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: rangeren
Citaat van: cup-druc-han op maandag 18 augustus 2008, 17:14:44
ontkoppelrails zijn goed.
op zich is een telex koppeling prima ware het niet dat je alleen bij de loc kan ontkoppelen.

nadeel van rails is dat je ze wel op elke nodige plaats moet inplannen.

Oeps dat is niet waar moet maar een paar berichtjes hiervoor lezen wat ik heb geschreven.

Gr. Bert
Re: rangeren
matthijs popken
gast

Re: rangeren
ik heb zelf een br86 met telex :D
het werkt best wel goed als je het goed afgesteld hept :D
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

offline
Re: rangeren
Casper, een analoge loc met telex die ontkoppelt bij het gebruik van de knop waarmee je van rijrichting verandert.  1 maal schakelen = telex in schakelen 2 maal schakelen is van rijrichting veranderen en schakel je de telex terug uit.
Re: rangeren
Casper
gast

Re: rangeren
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 19 augustus 2008, 07:50:31
Casper, een analoge loc met telex die ontkoppelt bij het gebruik van de knop waarmee je van rijrichting verandert.  1 maal schakelen = telex in schakelen 2 maal schakelen is van rijrichting veranderen en schakel je de telex terug uit.

Dank! Eens kijken of ik dit in een rangeerloc kan inbouwen!
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

offline
Re: rangeren
Dan moet je om te beginnen een speciaal omschakelrelais hebben met een gewoon omschakel relais zal dat niet lukken.
Re: rangeren
Casper
gast

Re: rangeren
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 19 augustus 2008, 10:23:03
Dan moet je om te beginnen een speciaal omschakelrelais hebben met een gewoon omschakel relais zal dat niet lukken.

Ja, ik zag op ebay al een omschakelrelais geschikt voor de 3054/65, mijn rangeerloc :)
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

offline
Re: rangeren
Dat zal dan waarschijnlijk de juiste zijn. Kostie?
Re: rangeren
Casper
gast

Re: rangeren
Rond de 16/17 euro. Viel mij best mee :)
Re: rangeren
Lid sinds: 2007

offline
Re: rangeren
ik heb alleen ervaring met telex, werkt prima naar mijn mening alleen icm relex koppelingen weleens spontaan ontkoppelen :?

naar het schijnt maken ontkoppelrails een takkeherrie? iemand die dit kan ontkennen/bevestigen?

Dennis
Re: rangeren
Casper
gast

Re: rangeren
Ze maken een brom als je ze gebruikt net zoals de wissels, over het algemeen vind ik het wel meevallen.
Re: rangeren
Lid sinds: 2007

offline
Re: rangeren
ok, bedankt

Dennis
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

offline
Re: rangeren
Bij M rails maken ze inderdaad veel lewijt. Bij andere rails geen ervaring.
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

online
Re: rangeren
Ik heb ervaring met M-rails ontkoppelrails en Telexkoppelingen.

De ontkoppelrails maken veel lawaai (in het topic over de rangeerheuvel staat een film).
Deze ontkoppelen de oude Relex-koppelingen goed. De moderne kortkoppelingen alleen als de wagons recht staan en er geen mechanische spanning op de koppeling staat. Als dit wel zo is, tilt de ontkoppelrail de wagon van de rails.

De telex-koppeling is een eenvoudige haak. Dit koppelt en ontkoppelt goed. Een lip tilt de haak van de koppelpen.

Ik heb twee locomotieven met Telex (digitaal). Dit is de eerste:


De tweede is een belgische loc (soortgelijk model uit een moderne startset). Deze heeft de voor en achterhaak op aparte functieknoppen. Dit is niet echt handig. Ik wil liever slechts één knop voor beide haken, zoals bij mijn eerste loc.

Om goed te kunnen rangeren heb ik van beide locs het automatisch optrekken en afremmen uitgezet. Anders is er niet te rangeren. De [f4] wordt nog al eens vergeten, en dan kan de ongevallentrein weer uitrukken...

Voor analoog bedrijf kun je volgens mij ook sommige decoders gebruiken. Deze hebben de schakeling die Johnnietrein beschrijft ingebouwd.

Ik heb geen ervaring met Krois-koppelingen. Ik ben wel gewaarschuwd dat deze niet tegen konstante bekrachtiging kunnen.
De Telex-koppeling brandt niet door als je de haak even vergeet (ik heb deze echter nooit langer dan 1 minuut bekrachtigd). Als de loc rijdt met bekrachtigde haak, hoor ik het klikken van de haak (deze valt af als hij over vuile stukjes rails rijdt).

groetjes
Henk
Re: rangeren
EgMaf
gast

Re: rangeren
Hallo Henk,

Doet die (oude) Telex koppeling het ook goed met (nieuwe) kortkoppelingen?
Dus zowel aanhaken als afkoppelen.

Ook vraag ik me af wat je dan zou adviseren als ontkoppelrail bij kortkoppelingen. Van de rails getrild worden lijkt me niet echt handig...
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

online
Re: rangeren
Telex werkt ook bij kortkoppelingen.

Het belangrijkste bij het koppelen en ontkoppelen van kortkoppelingen is dat de trein niet in een boog staat. In een boog is de kortkoppeling uitgerekt en staat onder mechanische spanning. (je krijgt de koppeling dan met de hand ook nauwelijks los)
Zorg dus dat de ontkoppelrails in een recht stuk spoor zit, anders werkt het slecht. Dus voor en achter de ontkoppelrails minimaal een halve rechte rails (of meer).

Hetzelfde geldt in mindere mate voor de Telex-koppeling. In een boog werkt dit niet echt goed met kortkoppelingen (aankoppelen). De kortkoppeling heeft de neiging in het midden van de wagon te gaan staan en niet in het midden van de rails. Dat doet de oude Relex-koppeling wel bij wagons met draaistellen.
Dat is ook de reden waarom je wagons met kortkoppelingen niet in een boog gekoppeld krijgt, maar alleen op rechte stukken.

groetjes
Henk
Re: rangeren
EgMaf
gast

Re: rangeren
Hallo Henk,

Even nog een vraagje over het volgende:
Citaat van: Henk op dinsdag 19 augustus 2008, 19:12:49
Zorg dus dat de ontkoppelrails in een recht stuk spoor zit, anders werkt het slecht. Dus voor en achter de ontkoppelrails minimaal een halve rechte rails (of meer).
Uit mijn Relex-koppelingen en M-rails tijd weet ik nog dat koppelen in een boog, en ontkoppelen met Telex in een boog lastig ging. Maar ontkoppelen met een ontkoppelrail tussen 2 wissel had ik nooit moeite mee.

Kun je eens naar mijn baanplan kijken, en zien of je problemen verwacht bij de 3 ontkoppelrails?

Alvast bedankt,
EgMaf
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

online
Re: rangeren
Citaat van: EgMaf op woensdag 20 augustus 2008, 21:05:52
Uit mijn Relex-koppelingen en M-rails tijd weet ik nog dat koppelen in een boog, en ontkoppelen met Telex in een boog lastig ging. Maar ontkoppelen met een ontkoppelrail tussen 2 wissel had ik nooit moeite mee.

Kun je eens naar mijn baanplan kijken, en zien of je problemen verwacht bij de 3 ontkoppelrails?
Ik voorzie problemen. Na iedere ontkoppelrails komt direct een boog (of aftakkende wissel). De trein staat dus nooit recht op de ontkoppelrail.
Je hebt echter geen plaats om een halve rechte toe te voegen.

groetjes
Henk
Re: rangeren
EgMaf
gast

Re: rangeren
@Henk: Thnx, dat wordt dus uitvoerig testen... Zoals je vast al wel begrepen had, heb ik nog geen C ontkoppelrails :-)
Re: rangeren
Casper
gast

Re: rangeren
Volgens kan het denk ik wel, want het is de verbinding die niet in de bocht mag staan, en als je hem in het midden van de ontkoppelrail zet zou hij theoretisch gezien gewoon moeten kunnen ontkoppelen.
Re: rangeren
Lid sinds: 2006

online
Re: rangeren
Citaat van: Casper op donderdag 21 augustus 2008, 10:31:48
Volgens kan het denk ik wel, want het is de verbinding die niet in de bocht mag staan, en als je hem in het midden van de ontkoppelrail zet zou hij theoretisch gezien gewoon moeten kunnen ontkoppelen.
Bij oude draaistellen heb je gelijk. Daar zit de koppeling vast aan het draaistel. Zodra dit op een recht stukje staat, zit de koppeling ook recht. Bij de kortkoppelingen zit de koppeling vast aan de  bak van de wagon. Deze zal schuin staan. Dus staat de koppeling niet in het midden.
Hoe langer de wagon des te erger.

groetjes
Henk
Re: rangeren
Spoorman
gast

Re: rangeren
Over ontkoppelrails gesproken: er zijn alternatieven die gemakkelijk later op een bestaande baan te plaatsen zijn. Kijk bij:

http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

produkte --> zubehor --> Repa Entkoppler

Mvrgr.,Ben
Re: rangeren
Lid sinds: 2007

offline
Re: rangeren

dit zijn dus gewoon inbouw ontkoppelaars.

idd handig, maar niet zo geweldig voor C-rails denk ik...

Dennis
Re: rangeren
Spoorman
gast

Re: rangeren
Denk je dat of weet je dat? Wat is het verschil in toepassing van de Repa tussen C en K? Ik heb geen ervaring met C-rails.
Re: rangeren
Casper
gast

Re: rangeren
Nou, je moet midden in je rails een heel stuk eruit halen, valt niet op in K-rails, maar in C/M rail wel, die hebben een solide body.
Re:rangeren
rowan
gast

Re:rangeren
als je allen bij de lok wilt ontkoppelen is telex prima maar als je een groot rangeer terein hebt en je wilt treinen splitsen dan zou ik gaan voor de ontkoppelrail
Re:rangeren
tjoektjoek
gast

Re:rangeren
 :shock: KADEE kopelingen staan er niet tussen?

die rangeeren het aller beste, koppelt meteen aan en met een electromagneet onder de rails los te koppelen