Ik heb ervaring met M-rails ontkoppelrails en Telexkoppelingen.
De ontkoppelrails maken veel lawaai (in het topic over de rangeerheuvel staat een film).
Deze ontkoppelen de oude Relex-koppelingen goed. De moderne kortkoppelingen alleen als de wagons recht staan en er geen mechanische spanning op de koppeling staat. Als dit wel zo is, tilt de ontkoppelrail de wagon van de rails.
De telex-koppeling is een eenvoudige haak. Dit koppelt en ontkoppelt goed. Een lip tilt de haak van de koppelpen.
Ik heb twee locomotieven met Telex (digitaal). Dit is de eerste:
De tweede is een belgische loc (soortgelijk model uit een moderne startset). Deze heeft de voor en achterhaak op aparte functieknoppen. Dit is niet echt handig. Ik wil liever slechts één knop voor beide haken, zoals bij mijn eerste loc.
Om goed te kunnen rangeren heb ik van beide locs het automatisch optrekken en afremmen uitgezet. Anders is er niet te rangeren. De [f4] wordt nog al eens vergeten, en dan kan de ongevallentrein weer uitrukken...
Voor analoog bedrijf kun je volgens mij ook sommige decoders gebruiken. Deze hebben de schakeling die Johnnietrein beschrijft ingebouwd.
Ik heb geen ervaring met Krois-koppelingen. Ik ben wel gewaarschuwd dat deze niet tegen konstante bekrachtiging kunnen.
De Telex-koppeling brandt niet door als je de haak even vergeet (ik heb deze echter nooit langer dan 1 minuut bekrachtigd). Als de loc rijdt met bekrachtigde haak, hoor ik het klikken van de haak (deze valt af als hij over vuile stukjes rails rijdt).
groetjes
Henk