Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Centralstation 2 !!!

Gestart door 7700serie maandag 04 augustus 2008, 15:33:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat mag de CS2 kosten ?
?400.-

94 (48.5%)

?500.-

44 (22.7%)

?600.-

22 (11.3%)

?650.-

15 (7.7%)

?700.-

19 (9.8%)

Totaal aantal stemmen: 94

Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: Centralstation 2 !!!
@Rolf, ja de 60052 (60VA). Eventueel uit te breiden met boosters.

@Peter, dat weet ik niet. Waarschijnlijk wel want een 60052 is ook maar een eenvoudige trafo.

Groeten, Paul
Re: Centralstation 2 !!!
Waarom zit er mijn startset 29840 dan een trafo van 60 va ? Ik kocht deze in april 2008.
Re: Centralstation 2 !!!
barry1972
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Johnnytrein op maandag 06 oktober 2008, 09:15:15
Waarom zit er mijn startset 29840 dan een trafo van 60 va ? Ik kocht deze in april 2008.

Dit is toch gelijk of meer dan 52va ? dus geschikt.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Kan ik zelf mijn trafo die bij de 6021 zit gebruiken voor de cs 2?

Nog even een reactie, ik zou zelf mijn baan nooit met een pc willen besturen, dan is het plannen denken en bezig zijn er toch helemaal niet meer bij? dan zit je gewoon op een stoel te kijken?

vandaar dat de fabrikanten hier misschien niet aan willen?

Edit Herman 05: Streepregel ingekort :)
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Centralstation 2 !!!
ik ben wel nieuwsgierig naar verdere bevindingen. Heb er tot nu toe 1 gelezen in dit draadje.

Als iemand de tijd heeft om een soort (mini) testverslag te schrijven, compleet met foto's van het scherm??  :D

Koen
Re: Centralstation 2 !!!
thalysken
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: ronxp op zondag 05 oktober 2008, 22:00:53
Ja ik zit nu op software versie 1.0.5

Ik zie geen verschil.
Ik heb totaal geen ervaring met het apparaat, maar misschien staan er nu geluiden op als je op iets klikt? M.a.w. probeer eens om boxen aan te sluiten.
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: thalysken op maandag 06 oktober 2008, 16:42:09
Citaat van: ronxp op zondag 05 oktober 2008, 22:00:53
Ja ik zit nu op software versie 1.0.5

Ik zie geen verschil.
Ik heb totaal geen ervaring met het apparaat, maar misschien staan er nu geluiden op als je op iets klikt? M.a.w. probeer eens om boxen aan te sluiten.
lijkt mij zeer storend...

ook mijn pc staat altijd op 'mute'(behalve tijdens het afspelen van media)

Dennis
Re: Centralstation 2 !!!
ModelspoorKelder
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: loc-driver op maandag 06 oktober 2008, 07:45:56
Hallo,

Ben benieuwd of ook de PC <-> CS2 Communicatie wordt bekend gemaakt. Het "CAN" protocol op de M* site lijkt wat anders.

Het CAN Protocol is wel degelijk het (nieuwe) protocol voor communicatie met de PC.
Re: Centralstation 2 !!!
ModelspoorKelder
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Hoi Fredbol,
Alvast proficiat met je nieuwe aanwinst.
Citeer- Het is blijkbaar niet mogelijk om een eigen afbeelding voor een loc in het CS2 in te laden. Er zijn weliswaar enkele afbeeldingen beschikbaar, maar zeker niet alle locs!
Als ik het goed begrepen heb tijdens de presentatie in Essen, zou het toch mogelijk moeten zijn om eigen afbeeldingen te kunnen gebruiken voor loc icoontjes in je nieuwe CS. Staat daar niks van in de handleiding?
Citeer- Het protocol ten opzichte van het CS1 is gewijzigd, waardoor programma's zoals Koploper jammer genoeg (nog) niet werken.
Ja, dat is jammer. Er is een nieuw (universeel?) protocol gelanceerd, waarmee dit CS2 werkt. Het protocol (CAN) is inmiddels al door Märklin openbaar gemaakt. Ik had vorige week al een e-mailtje naar Paul (programmeur Koploper) gestuurd, maar kreeg daarop (ondanks dat ie net terug was van vakantie) een nogal "gefrustreerd" antwoord (en ik citeer nu):
"Helaas jammer; vooralsnog ben ik niet voornemens om dit ook weer te gaan ondersteunen. Ik heb mijn buik vol van Marklin die leuke dingen denkt te kunnen doen en mij aan werk te kunnen houden."
Vind het zelf een beetje vreemde reactie, misschien ook wat te snel geroepen door Paul. hij vindt het toch leuk om zijn programma uit te breiden? En waarom dan niet voor de CS2 en wel een uitbreiding voor één of ander autootjes protocol waar ik nog nooit van gehoord had... Afijn, ik denk dat we nog even geduld moeten hebben. ik wacht dus nog even met de aanschaf van de CS2, maar was tijdens de presentatie wel onder de indruk van het waanzinnig heldere kleurenscherm. Dat vind ik wel een verbetering t.o.v. de "oude" CS. Dat "vieze" amber kleurtje bevalt me niet.

Daan

Re: Centralstation 2 !!!
Als ik het me goed herinner zei Paul van Pahasoft iets vergelijkbaars ook over het CS1. En da's ook goed gekomen.
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: EgMaf op maandag 06 oktober 2008, 18:57:40
Als ik het me goed herinner zei Paul van Pahasoft iets vergelijkbaars ook over het CS1. En da's ook goed gekomen.

Met alle respect, maar het is iedere keer weer hetzelfde liedje. In het verleden was de ondersteuning een paar keer gestopt i.v.m. een aantal personen die onaardig reageerden en nu is Marklin de gebeten hond. Dit was nu precies voor mij de reden om voor een ander product te kiezen en ik was niet de enige (helaas niet gratis maar ik heb geleerd uit het verleden dat goedkoop vaak duurkoop is).

Rene
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: RenevKl op maandag 06 oktober 2008, 19:20:53
Citaat van: EgMaf op maandag 06 oktober 2008, 18:57:40
Als ik het me goed herinner zei Paul van Pahasoft iets vergelijkbaars ook over het CS1. En da's ook goed gekomen.

Met alle respect, maar het is iedere keer weer hetzelfde liedje. In het verleden was de ondersteuning een paar keer gestopt i.v.m. een aantal personen die onaardig reageerden en nu is Marklin de gebeten hond. Dit was nu precies voor mij de reden om voor een ander product te kiezen en ik was niet de enige (helaas niet gratis maar ik heb geleerd uit het verleden dat goedkoop vaak duurkoop is).

Rene

Kun je met RR&Co (of een ander product) treinen ook leren remmen?
Ik heb RR&Co en WinDigipet kort geprobeerd, en vond de interfase een hele verbetering. Maar dat netjes leren remmen, dat heb ik (zo snel) niet kunnen vinden...
Re: Centralstation 2 !!!
papegaaij
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Freak op maandag 06 oktober 2008, 08:59:11
Marklin gaat er vanuit dat je een Marklin trafo (>= 52 VA) gebruikt voor de CS II.
Dat is ook bij de upgrade van de CS I, vandaar de begrenzing op 2,8 A.

Betekent dit dat ik met een veel te lichte 18VA (1A) trafo uit een startset of een 32VA trafo met authentieke draaiknop niets kan beginnen met de CS2? Of blijft er gewoon wat minder over voor de treinen als ik 1 van deze trafo's gebruik? Als ik het goed zie op de afbeelding, gaat de stekker wel passen. Ik heb namelijk net een CS2 besteld en het geld is nu een beetje op. Een nieuwe transformator kost toch weer zo'n 100 euro.
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: EgMaf op maandag 06 oktober 2008, 19:32:12
Kun je met RR&Co (of een ander product) treinen ook leren remmen?
Ik heb RR&Co en WinDigipet kort geprobeerd, en vond de interfase een hele verbetering. Maar dat netjes leren remmen, dat heb ik (zo snel) niet kunnen vinden...

Bij RR&Co kun je het optrekken en afremmen handmatig maar ook volledig automatisch laten bepalen (snelheid profielen). Bij WD zal zoiets zeker ook aanwezig zijn.

Rene
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: ModelspoorKelder op maandag 06 oktober 2008, 18:21:31
Als ik het goed begrepen heb tijdens de presentatie in Essen, zou het toch mogelijk moeten zijn om eigen afbeeldingen te kunnen gebruiken voor loc icoontjes in je nieuwe CS. Staat daar niks van in de handleiding?
Citeer- Het protocol ten opzichte van het CS1 is gewijzigd, waardoor programma's zoals Koploper jammer genoeg (nog) niet werken.
Ja, dat is jammer. Er is een nieuw (universeel?) protocol gelanceerd, waarmee dit CS2 werkt. Het protocol (CAN) is inmiddels al door Märklin openbaar gemaakt. Ik had vorige week al een e-mailtje naar Paul (programmeur Koploper) gestuurd, maar kreeg daarop (ondanks dat ie net terug was van vakantie) een nogal "gefrustreerd" antwoord (en ik citeer nu):
"Helaas jammer; vooralsnog ben ik niet voornemens om dit ook weer te gaan ondersteunen. Ik heb mijn buik vol van Marklin die leuke dingen denkt te kunnen doen en mij aan werk te kunnen houden."
Vind het zelf een beetje vreemde reactie, misschien ook wat te snel geroepen door Paul. hij vindt het toch leuk om zijn programma uit te breiden? En waarom dan niet voor de CS2 en wel een uitbreiding voor één of ander autootjes protocol waar ik nog nooit van gehoord had... Afijn, ik denk dat we nog even geduld moeten hebben. ik wacht dus nog even met de aanschaf van de CS2, maar was tijdens de presentatie wel onder de indruk van het waanzinnig heldere kleurenscherm. Dat vind ik wel een verbetering t.o.v. de "oude" CS. Dat "vieze" amber kleurtje bevalt me niet.

Daan



Wat de icoontjes betreft staat in de handleiding hoe je een afbeelding uit de lijst kunt kiezen maar niet hoe je je eigen afbeeldingen kunt toevoegen. Misschien heb ik het gewoon nog niet gevonden, meer dan een uurtje heb ik nog niet met het CS2 gewerkt. Momenteel ben ik aan de opbouw van mijn nieuwe modelbaan begonnen dus het duurt nog even voor er gereden kan worden.

Wat Koploper betreft hoop ik in elk geval dat er ondersteuning voor het CS2 komt. Ik begrijp dat er veel werk en tijd in gaat zitten om zoiets te programmeren maar het zou in mijn geval ideaal zijn. Niet alleen kan ik dan gebruik maken van een prachtig nieuw toestel met vele mogelijkheden zoals de CS2 maar ik zou dan ook mijn treinen automatisch kunnen laten rijden met het fantastische Koploper. Als Paul toch bereid is om het CS2 protocol in te bouwen dan stel ik mij alvast kandidaat als betatester met het CS2  :lol:

Ach, we zien wel wat de toekomst brengt ...

Anthony  :wink:
Re: Centralstation 2 !!!
papegaaij
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Freak op maandag 06 oktober 2008, 20:41:51
Citaat van: papegaaij op maandag 06 oktober 2008, 19:42:51Betekent dit dat ik met een veel te lichte 18VA (1A) trafo uit een startset of een 32VA trafo met authentieke draaiknop niets kan beginnen met de CS2? Of blijft er gewoon wat minder over voor de treinen als ik 1 van deze trafo's gebruik?
Met een 32 VA trafo zul je wel wat kunnen maar is toch veel te weining om het volle vermogen te kunnen benutten.
De 32 VA trafo heeft alleen geen ronde stekker aansluiting, maar enkel van die klemmetjes. Het gaat me niet zo zeer of het volle vermogen te gebruiken is, maar of de CS het uberhaupt doet met maar 18 VA. De grotere trafo komt over een paar maanden wel. Tot die tijd rijden er op z'n hoogst toch maar 2 treinen, en als dat al niet lukt, ben ik al blij als er maar 1 kan rijden :) . De wissels worden geschakeld via de 32 VA trafo, dus dat is geen probleem.

Emond
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Centralstation 2 !!!
Ik kan me de reactie van Paul voorstellen, het is tenslotte een hobby voor hem en dit soort "uitzoekerij" lijkt mij niet het leukste gedeelte van de hobby.

Groet, Anne W
Re: Centralstation 2 !!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Laten we hopen dat Paul het toch gaat doen.

Ik had namelijk ook de cs2 met koploper in gedachten, omdat ik had besloten tot het voorjaar te wachten met een eventuele aankoop van de cs2 hoop ik dat er tegen die tijd meer bekend is over deze samenwerking.

Peter
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Fretbol op zondag 05 oktober 2008, 15:03:17
Ik moet de rest nog eens rustig bekijken maar al bij al ben ik niet zo tevreden met het feit dat ik niet langer Koploper kan gebruiken voor het automatisch besturen van mijn treinen.

Fretbol  :wink:

En op de reactie van Paul afgaande zal dat ook niet snel het geval zijn.
Snap overigens ook niet dat je zo'n duur digital systeem koopt als je de baan via de computer bediend, maar dat is jouw keus.
Verder kun je goedkoop je baan aansturen via je 6021 een 6021- Infrarot & LocoNet adapter, en Koploper. Ben je denk ik beter mee dan met je CSII
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2008

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Freak op dinsdag 07 oktober 2008, 16:30:04
Citaat van: Sprinter op dinsdag 07 oktober 2008, 15:33:00
Verder kun je goedkoop je baan aansturen via je 6021 een 6021- Infrarot & LocoNet adapter, en Koploper. Ben je denk ik beter mee dan met je CSII
Een berg kastjes. Kan nog goedkoper o.a. met MRdirect en een oude PC.

Mvg,
Peter


Hear, hear !
Re: Centralstation 2 !!!
Blausee-Mitholz
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Freak op dinsdag 07 oktober 2008, 16:30:04
Een berg kastjes.

Met bugs  :|

Mvg, Johan
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Centralstation 2 !!!
kan allemaal wel zijn.

maar ik wil kost wat kost geen (echte) pc voor de treinbaan hebben.
dit om dezelfde reden als raptor.
echter ik ben heel gevoelig voor oa 'Marklin', 'gekleurd Touchscreen', enz...
vandaar dat ik geen raptor heb/hoef.

Dennis
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 07 oktober 2008, 18:47:14
Citaat van: Freak op dinsdag 07 oktober 2008, 16:30:04
Een berg kastjes.

Met bugs  :|

Mvg, Johan

Wat voor en welke bugs Johan? Verklaar je nader.
Re: Centralstation 2 !!!
pahasoft
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Johan,

Ik weet ook niet over welke bugs jij het hebt. Als je mijn website goed leest dan staat er dat de bug zit in de Intellibox wanneer de communicatie tussen IB en PC wordt overgeschakeld van P50 naar Loconet.
Het is is geen bug in Loconet. Inmiddels weet ik ook dat bij gebruik van een Locobuffer de communicatie probleemloos verloopt. Een van mijn testers gebruikt deze nu al een maand en heeft niets vreemds (en zelfs geen reset) ontdekt.

Dus nogmaals: GEEN BUG IN LOCONET. Alleen heeft de IB dus de communcatie via de RS232 van de IB zelf niet geheel goed op orde.

Hopelijk zo wat recht gezet...
Re: Centralstation 2 !!!
Misschien koop ik hem in december of in het voorjaar ook wel. Of helemaal niet.

Tot nu toe ben ik tevreden met mijn CS.
Bovendien de mijne is pas in november 3 jaar oud.



Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Centralstation 2 !!!
Ik kan niet beoordelen hoeveel moeite het de sofware makers gaat kosten om via de can-bus te gaan communiceren, maar stel dat niemand zijn programma aanpast, hoeveel imapct heeft dat dan op de verkoop van de CS2?

Groet, Anne W
Re: Centralstation 2 !!!
pahasoft
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Hallo Anne W,

Het protocol is zoals ik het heb gezien niet echt lastig. Als je al een werkende interface hebt welke werkt op TCP/IP dan is dit nieuwe protocol niet echt lastig. Software gaat dit heus wel ondersteunen; zeker door de commerciele pakketten.

Als dit de enige reden zou zijn om het apparaat niet te komen, dan zou ik mijzelf er niet door laten weerhouden, maar ja ik ga het zeker niet kopen  :D
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: pahasoft op dinsdag 07 oktober 2008, 22:14:55
Hallo Anne W,

Het protocol is zoals ik het heb gezien niet echt lastig. Als je al een werkende interface hebt welke werkt op TCP/IP dan is dit nieuwe protocol niet echt lastig. Software gaat dit heus wel ondersteunen; zeker door de commerciele pakketten.

Als dit de enige reden zou zijn om het apparaat niet te komen, dan zou ik mijzelf er niet door laten weerhouden, maar ja ik ga het zeker niet kopen  :D
Ik begin hoop te krijgen dat PaHaSoft het binnenkort ook in Koploper gaat implementeren :). Misschien koop ik wel een CS2 als ik als BetaTester voor Koploper gevraagd wordt 8)
Re: Centralstation 2 !!!
pahasoft
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Hallo Daan,

Citaat van: ModelspoorKelder op maandag 06 oktober 2008, 18:21:31
Ja, dat is jammer. Er is een nieuw (universeel?) protocol gelanceerd, waarmee dit CS2 werkt. Het protocol (CAN) is inmiddels al door Märklin openbaar gemaakt. Ik had vorige week al een e-mailtje naar Paul (programmeur Koploper) gestuurd, maar kreeg daarop (ondanks dat ie net terug was van vakantie) een nogal "gefrustreerd" antwoord (en ik citeer nu):
"Helaas jammer; vooralsnog ben ik niet voornemens om dit ook weer te gaan ondersteunen. Ik heb mijn buik vol van Marklin die leuke dingen denkt te kunnen doen en mij aan werk te kunnen houden."
Vind het zelf een beetje vreemde reactie, misschien ook wat te snel geroepen door Paul. hij vindt het toch leuk om zijn programma uit te breiden? En waarom dan niet voor de CS2 en wel een uitbreiding voor één of ander autootjes protocol waar ik nog nooit van gehoord had... Afijn, ik denk dat we nog even geduld moeten hebben. ik wacht dus nog even met de aanschaf van de CS2, maar was tijdens de presentatie wel onder de indruk van het waanzinnig heldere kleurenscherm. Dat vind ik wel een verbetering t.o.v. de "oude" CS. Dat "vieze" amber kleurtje bevalt me niet.

Daan

Kan jij je misschien voorstellen dat ik ook nog iets heb als een prive leven? Marklin heeft pas officieel sinds januari jl het protocol voor de CS1 vrijgegeven voor programmeurs. Ik kreeg van Marklin zelf het protocol en mag het verder niet verspreiden. Als er nu binnen 9 maanden weer een ander protocol vrij komt (nu overigens wel veel sneller bekend) dan sta ik echt niet te popellen om dit protocol in te gaan bouwen. Als je het leest is dit pas een eerste versie en komen er later nog meer zaken bij. Ik heb ook al andere toezeggingen gedaan voor andere protocols in te bouwen. En wie geeft mij de garantie dat Marklin niet weer over 1 jaar iets nieuws verzint?

Programma uitbreiden is wel wel leuk, maar ik wil dit wel doen op tijdstippen dat het mij uitkomt (en dat is juist wat een aantal mensen een beetje tegen staat om een freeware programma te gebruiken; hun goed recht trouwens).

Off topic:
Als jij niet weet waarom dat 'auto' protocol waar jij nog nooit van hebt gehoord is ingebouwd, dan moet je even een keer langs Railz Miniworld in Rotterdam gaan. Het auto protocol is voor het gebruikt bij Railz ingebouwd. Na overleg mocht ik dit ook vrijgeven voor iedereen. Voor gewone gebruikers zou ik dit NOOIT hebben ingebouwd.
on topic:
Re: Centralstation 2 !!!
pahasoft
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: EgMaf op maandag 06 oktober 2008, 18:57:40
Als ik het me goed herinner zei Paul van Pahasoft iets vergelijkbaars ook over het CS1. En da's ook goed gekomen.
Hallo Egmaf,

Ik denk niet dat jij precies weet waar je het over hebt. Sorry als ik een beetje bot overkom. Marklin gaf zelf het protocol NIET vrij. Dit was voor mij de reden dat ik een hele tijd heb geroepen dat Koploper het CS niet kan/mag ondersteunen. Toen het vrijkwam heb ik dit wel opgenomen in Koploper.
Re: Centralstation 2 !!!
modeltreinpaul
gast

Re: Centralstation 2 !!!
ik vindt dat het je goed recht is of je het inbouwt of niet of waneer je dat doet.
vindt het alleen stom dat marklin een zo veel gebruikt software pakket (negeerde).

denkt dat veel mensen nog wachten met een cs2 tot koploper het ondersteunt.(ik iedergeval)
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: pahasoft op dinsdag 07 oktober 2008, 22:29:21
Citaat van: EgMaf op maandag 06 oktober 2008, 18:57:40
Als ik het me goed herinner zei Paul van Pahasoft iets vergelijkbaars ook over het CS1. En da's ook goed gekomen.
Hallo Egmaf,

Ik denk niet dat jij precies weet waar je het over hebt. Sorry als ik een beetje bot overkom. Marklin gaf zelf het protocol NIET vrij. Dit was voor mij de reden dat ik een hele tijd heb geroepen dat Koploper het CS niet kan/mag ondersteunen. Toen het vrijkwam heb ik dit wel opgenomen in Koploper.

Hallo Paul,

Ik lees liever botte, maar duidelijke berichten dan mierzoete maar nikszeggende berichten. Met jouw bericht heb ik dan ook geen probleem.
Overigens bedoelde ik mijn opmerking niet als flame (of kritiek) aan jouw adres, maar als hart onder de riem voor iedereen die op CS2 ondersteuning in koploper zit te wachten. Wat ik me herinner over de CS1 ondersteuning, is dat er in eerste instantie berichten kwamen dat koploper het niet zou ondersteunen, zelfs al zou het wel vrijgegeven worden. Heel misschien alleen via een ECoS-kloon omweg. Maar ik kan het mis hebben, dit is hoe ik het me herinner, en zoals gezegd bedoelde ik het niet als kritiek, maar als geruststelling.

Zelf ga ik trouwens zeker ook over op de CS2, maar ik wacht nog met de aanschaf totdat:
  • Koploper er (goed) mee werkt, of de ondersteuning in ieder geval aangekondigd is (met tijdspad)
  • duidelijk is waar Märklin allemaal mee komt ter gelegenheid van haar 150 jarige bestaan. Dat zou deze of volgende maand duidelijk kunnen zijn, want deze maand komt de nieuwe catalogus 2009 uit, en begin November staat ze op de beurs in Keulen met de nieuwe plannen. Ik wil hier op wachten, omdat ik stilletjes hoop & verwacht dat er een (of meerdere) giga-startsets met CS2 komen.

Je priveleven gaat uiteraard voor. Dat heeft voor mijn gevoel niets met freeware of betaalde software te maken, dan heeft ermee te maken dat je allereerst mens bent, en daarna pas programmeur (of wat dan ook). Maar zo te horen heb je het protocol al bekeken, en heb je ook al een indruk hoeveel werk het zal zijn om het in Koploper te implementeren. Je weet waarschijnlijk ook wel hoeveel tijd jij zelf hiervoor vrij kunt & wilt maken (naast je prive-leven, en al je andere projecten met en buiten koploper).
Dan zou ik heel blij zijn als je die dingen naast elkaar kunt leggen, en met een globale, vrijblijvende schatting komt met over hoeveel maanden CS2 ondersteuning in koploper zou kunnen zitten.

(Tip: geef bij die schatting jezelf wel minimaal 50% extra tijd, dan zullen gebruikers ook minder in je nek hijgen, en zelfs heel blij worden als het er al veel eerder dan verwacht is!).

Mijn punten zijn dus eigenlijk:
  • Ik hoop dat Koploper de CS2 zal gaa nondersteunen, en ik denk dat dat op termijn ook onontkoombaar is als je Koploper wilt blijven doorontwikkelen.
  • Als je nu al een indicatie geeft wanneer die ondersteuning er eventueel zal zijn, en die indicatie ook comfortabel laat inschat, is er ook geen druk op je prive- en verdere leven. Het hoeft van mij allemaal echt niet morgen al (of eigenlijk gisteren), en door een indicatie af te geven ben je van de vragen en het gezeur erover af.

Ik hoop dat je dit bericht niet als aanval of kritiek ziet, maar als (ongevraagd) advies vol goede bedoelingen. Ik ben een tevreden Koploper gebruiker (sinds 29-3, misschien herinner je je nog dat ik mijn privacy waardeer...), en wil dat met een CS2 graag ook blijven! Als het nodig zou zijn, zou ik geld uitgeven aan RailRoad & Co of Windigipet, maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat die programma's alle mogelijkheden van Koploper in zich hebben. Het enige echte voordeel van die dure programma's is hun geliktere uiterlijk.

Ik ben het dan ook helemaal eens met "modeltreinpaul":
Citeerik vindt dat het je goed recht is of je het inbouwt of niet of waneer je dat doet.
vindt het alleen stom dat marklin een zo veel gebruikt software pakket (negeerde).

denkt dat veel mensen nog wachten met een cs2 tot koploper het ondersteunt.(ik iedergeval)

Groet,
EgMaf[/list]
Re: Centralstation 2 !!!
pahasoft
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Hoi Egmaf,

In die 10 jaar dat Koploper beschikbaar is via het internet doe ik NOOIT uitspraken over wanneer iets komt. Die uitspraak krijg je ook alleen maar als ik een beta versie ter beschikking stel en begin met update van de helpfile.

Over ondersteuning CS2 durf niet ik nog niets te zeggen. De prive teller met vragen hiervoor staat geloof ik op 5 en dat is voor mij nog veel te weinig  :shock:

Over tijdspanne en 50% extra tijd hoef jij je geen zorgen te maken; ik werk al 20 jaar in automatisering en ken deze trucjes (zeggen dat het over 2 maanden komt en dan al na 1 1/2 maand de versie uitbrengen, dan is iedereen blij/verrast)  :lol:
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: pahasoft op dinsdag 07 oktober 2008, 23:17:46
Hoi Egmaf,

In die 10 jaar dat Koploper beschikbaar is via het internet doe ik NOOIT uitspraken over wanneer iets komt. Die uitspraak krijg je ook alleen maar als ik een beta versie ter beschikking stel en begin met update van de helpfile.
Van die "policy" was ik niet op de hoogte. Please ignore my ignorance  8)
Is daar ook een reden voor?

CiteerOver ondersteuning CS2 durf niet ik nog niets te zeggen. De prive teller met vragen hiervoor staat geloof ik op 5 en dat is voor mij nog veel te weinig  :shock:
Voor een product dat net 1 week op de markt is, vind ik het juist veel! :shock:
En ik denk dat over een jaar een flink deel van de huidige CS1 gebruikers over zullen zijn (+ nieuwe aanwas natuurlijk), als Märklin de CS1 inderdaad laat vallen.
Voordeel voor jou / koploper is dan natuurlijk dat CS1 ondersteuning dan kan vervallen (en dus ook niet onderhouden hoeft te worden), want de eerstvolgde update van de CS1 komt van ESU, en maakt er een ECoS kloon van (op software-niveau)

CiteerOver tijdspanne en 50% extra tijd hoef jij je geen zorgen te maken; ik werk al 20 jaar in automatisering en ken deze trucjes (zeggen dat het over 2 maanden komt en dan al na 1 1/2 maand de versie uitbrengen, dan is iedereen blij/verrast)  :lol:
Grappig: Ik ook, alleen gelukkig (voor mij) nooit aan de applicatie / programmeer kant. Maar het blijft me telkens weer verrassen als ej ziet voor hoeveel professionals die 50% (of 25%) truk een geweldige ontdekking is. Zowel voor de ontwikkelaars als de gebruikers!
Re: Centralstation 2 !!!
pahasoft
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Hallo Egmaf,

Citaat van: EgMaf op dinsdag 07 oktober 2008, 23:27:27
Citaat van: pahasoft op dinsdag 07 oktober 2008, 23:17:46
Hoi Egmaf,

In die 10 jaar dat Koploper beschikbaar is via het internet doe ik NOOIT uitspraken over wanneer iets komt. Die uitspraak krijg je ook alleen maar als ik een beta versie ter beschikking stel en begin met update van de helpfile.
Van die "policy" was ik niet op de hoogte. Please ignore my ignorance  8)
Is daar ook een reden voor?
Yep; ik wil me nooit vastzetten op een releasedatum. Het moet leuk blijven en als ik in mijn prive leven ook te maken krijg met 'deadlines' houdt dat voor mij echt op.

Genoeg 'geklekst' over mijzelf en Koploper nu weer terug naar CS2!
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: ModelspoorKelder op maandag 06 oktober 2008, 18:13:58
Citaat van: loc-driver op maandag 06 oktober 2008, 07:45:56
Hallo,

Ben benieuwd of ook de PC <-> CS2 Communicatie wordt bekend gemaakt. Het "CAN" protocol op de M* site lijkt wat anders.

Het CAN Protocol is wel degelijk het (nieuwe) protocol voor communicatie met de PC.

Hallo,

Maar dan lijkt het CAN-protocol wel een hoop mogelijkheden te missen die bijvoorbeeld in het ECOS (CS1) protocol wel aanwezig waren; zoals wisselstraten, dubbeltractie en pendelstrecken.
Re: Centralstation 2 !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Lees net in de nieuwe folder dat je met de CSII niet mogelijk is om de database van een MS te updaten.
Dat is dan weer jammer. :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: EgMaf op dinsdag 07 oktober 2008, 22:24:04

Ik begin hoop te krijgen dat PaHaSoft het binnenkort ook in Koploper gaat implementeren :). Misschien koop ik wel een CS2 als ik als BetaTester voor Koploper gevraagd wordt 8)

Reken mij alvast ook maar mee  :D
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: AlbertJan op woensdag 08 oktober 2008, 08:14:48
Lees net in de nieuwe folder dat je met de CSII niet mogelijk is om de database van een MS te updaten.

Hallo AlbertJan,

Ik heb gisteren de officiële handleiding (is er tot nu toe alleen in het Duits) van de CS2 van de Duitse M* site gedownload. Het ziet er allemaal zeer gelikt uit maar ik denk dan: "mag het ook voor die prijs?"
? 700,-- is nogal wat zeg. Tsjonge , jonge.

Jammer vind ik nou weer dat er met geen woord wordt gerept over toepassingen met de PC in combinatie met besturingssoftware als WindigiPet, Koploper en wat dies meer zij. Als dat allemaal weer net zo lang gaat duren als met de CS1 dan is er tegen die tijd wel een CS3.

Maar wie weet, de ontwikkelingen gaan steeds sneller.......
Re: Centralstation 2 !!!
ModelspoorKelder
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: loc-driver op woensdag 08 oktober 2008, 08:03:54

Hallo,

Maar dan lijkt het CAN-protocol wel een hoop mogelijkheden te missen die bijvoorbeeld in het ECOS (CS1) protocol wel aanwezig waren; zoals wisselstraten, dubbeltractie en pendelstrecken.

Hoi Loc driver,

Ik vermoed dat je het niet helemaal snapt... Het protocol is slechts de 'taal' die 2 apparaten gebruiken om met elkaar te kunnen communiceren. De software (of dat nou in CS2 of bv Koploper is) bepaalt uiteindelijk de mogelijkheden, door de juiste commando's in de juiste volgorde te sturen (oftewel de juiste 'woorden' te kiezen om iets te bereiken).
Re: Centralstation 2 !!!
ModelspoorKelder
gast

Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Fretbol op woensdag 08 oktober 2008, 09:12:48
Citaat van: EgMaf op dinsdag 07 oktober 2008, 22:24:04

Ik begin hoop te krijgen dat PaHaSoft het binnenkort ook in Koploper gaat implementeren :). Misschien koop ik wel een CS2 als ik als BetaTester voor Koploper gevraagd wordt 8)

Reken mij alvast ook maar mee  :D

Me too!

Het is wel duidelijk dat de belangstelling voor ondersteuning van CS2 in Koploper al erg groot is, ondanks dat het apparaat pas net op de markt is.
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Sprinter op dinsdag 07 oktober 2008, 15:33:00
Snap overigens ook niet dat je zo'n duur digital systeem koopt als je de baan via de computer bediend, maar dat is jouw keus.

Dit is wel een opmerking om even over na te denken vind ik.
Voor besturing met een computerprogramma als Koploper heb je eigenlijk niet meer nodig dan een centrale die digitale signalen kan produceren en met de buitenwereld kan communiceren. Dan is het CS2 wel erg duur met een hoop toeters en bellen waar je dan niets mee doet.
Nou kan ik allerlei redenen verzinnen om dan alsnog een CS2 te kopen, maar het is goed als mensen zich het bovenstaande realiseren.
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: henkv op woensdag 08 oktober 2008, 11:20:58Voor besturing met een computerprogramma als Koploper heb je eigenlijk niet meer nodig dan een centrale die digitale signalen kan produceren en met de buitenwereld kan communiceren.

Henk,

Dankje wel. Dergelijke opmerkingen zetten mij weer meteen aan het denken. Het is mijn bedoeling om mijn baan in de nabije toekomst te gaan besturen met WinDigipet. Het moet daarbij mogelijk zijn vol- EN/OF half-automatisch te rijden.

Nu heb ik nog wel een 6051 in de kast liggen maar ik heb wel is gehoord dat deze volledig "uit de tijd" is en zeker voor een wat grotere modelbaan veel te traag met communiceren. Kortom, de 6051 zou niet meer aan de eisen van deze tijd voldoen.

Kun jij, of een andere specialist op dit forum, hier wat dieper op in gaan? Alvast bedankt voor eventuele adviezen.
Re: Centralstation 2 !!!
Het voordeel wat je met de CS 2 (en ook de CS 1) behaalt is dat ze mfx praten. Daardoor kunnen decoders zich automatisch aanmelden. Maar je kunt je afvragen of dat automatisch aanmelden werkelijk zo'n grote sprong voorwaarts is. Ik vind van niet, en ik weet dat Sprinter er ook niet enthousiast over is, om het maar voorzichtig uit te drukken. :D
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Hans , wij gaan ook met een PC rijden . Hebben wel een CS I , reden , als er om wat voor reden dan ook storing is in de PC besturing kan ik ( Max kan gezien spelcomputer vaardigheden hier beter mee om gaan ) op de CS I makkelijker handmatig rijden . Op de tabladen kun je wissels benoemen , dus bijv station in etc . Dat maakt het voor mij makkelijker dan wissel 32 of zo .
Het PC rijden gaat dan wel met zelf regelen welke trein waar en hoe hard gaat rijden . Dus niet alles automatisch .
Voordeel voor mij is dan dat de lok met een plaatje op scherm staat en ook meerdere loks tegelijk kunnen worden gezien op het scherm .

Maar anders is uiteraard een optie zonder CS I ook mogelijk als je toch met PC wilt rijden .

Vrgr Riender en Max
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Hans Biere op woensdag 08 oktober 2008, 11:49:24

Nu heb ik nog wel een 6051 in de kast liggen maar ik heb wel is gehoord dat deze volledig "uit de tijd" is en zeker voor een wat grotere modelbaan veel te traag met communiceren. Kortom, de 6051 zou niet meer aan de eisen van deze tijd voldoen.

Kun jij, of een andere specialist op dit forum, hier wat dieper op in gaan? Alvast bedankt voor eventuele adviezen.

Beste Hans, ik denk dat je naast de 6051 ook een 6021 in de kast hebt liggen. Nu is er een simpele oplossing om het in jouw ogen trage systeem wat peper in zijn achterste te stoppen.
Deze oplossing is reeds hierboven gegeven, maar ik zal hem nogmaals aanhalen.

Je verkoopt je 6051 en in plaats daarvan koop je van Uhlenbrock een 63820 daarmee heb je toegang tot een ander systeem protocol namelijk het LOCONET. Aan die 63820 koppel je een LocoNet interface al dan niet met een USB aansluiting of met een ouderwetse RS232C aansluiting. En je kunt dan via de software met 19200 bps of met 57600 bps praten.
Bij het toepassen van deze adapter gaat een geheel nieuwe wereld open. Dus al het moois wat er te koop is of te maken is voor het Loconet staat ter beschikking.
Je hoeft alleen nog maar te kijken of Windigipet het LocoNet ondersteund, is dat niet het geval dan zal een mogelijke andere oplossing TrainController of Koploper zijn.

Edit Herman05: Quote gerepareerd
Re: Centralstation 2 !!!
Als ik vantevoren had geweten hoeveel berichten hier over de release van de CSII zouden komen ... had ik me stil gehouden -)))

alleen bovenstaande kan ik me dus echt helemaal niet in vinden. zelf heb ik een ecos , maar dat doet niets aan de uitspraak.

naar mijn mening is het ook een bepaald comfort wat je wilt hebben. dit gaat toch echt over de discussie of een " lelijk eendje" slechter is als een "mercedes"  ... want rijden doen ze allebei.

zelf werk ik met 2 monitoren en een mooie pc , maar op zijn tijd vind ik het ook leuk om gewoon alleen wat aan de knoppen van de ecos te zitten.

je kunt ook je baan besturen met 256 schakelaars.....
daarbij is ook nog eens bepalend met welke combinatie je werkt en of je baan bedient ... dus software, decoders etc ...

dus als iemand graag ook een CSII heeft , ondanks het volledig besturen met een computer, vind ik dat een goede keuze ... je bent dan zo flexibel als het maar kan en kunt elke keuze maken die je maar wil ...

bv een afstandsbedining , draadloos ...






Citaat van: henkv op woensdag 08 oktober 2008, 11:20:58
Citaat van: Sprinter op dinsdag 07 oktober 2008, 15:33:00
Snap overigens ook niet dat je zo'n duur digital systeem koopt als je de baan via de computer bediend, maar dat is jouw keus.

Dit is wel een opmerking om even over na te denken vind ik.
Voor besturing met een computerprogramma als Koploper heb je eigenlijk niet meer nodig dan een centrale die digitale signalen kan produceren en met de buitenwereld kan communiceren. Dan is het CS2 wel erg duur met een hoop toeters en bellen waar je dan niets mee doet.
Nou kan ik allerlei redenen verzinnen om dan alsnog een CS2 te kopen, maar het is goed als mensen zich het bovenstaande realiseren.
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Rocofan,

ben het helemaal met je eens, behalve dan dat ik Märklinfan ben :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: rocofan op woensdag 08 oktober 2008, 13:31:49
... je bent dan zo flexibel als het maar kan en kunt elke keuze maken die je maar wil ...
Laat dat "elke keuze" maar achterwege. De keuze Koploper is (voorlopig) niet mogelijk, dus dat noem ik niet bepaald flexibel.
Re: Centralstation 2 !!!
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Freak op woensdag 08 oktober 2008, 12:58:55Windigipet ondersteunt geen LocoNet i.v.m. licentierechten.
@Hans,
Je maakt gewoon gebruik van je 6021 i.c.m. de 6051.
Je kunt er wel weer kastjes bij gaan kopen maar als de 6021 defect raakt kun je weer op zoek naar een andere tweede hands of hopen dat deze gerepareerd wordt.
Beter is dan om te sparen voor een centrale waar je nog vele jaren meer vooruit kunt.

Het wordt al interressanter! Dat WindigiPet de hardware ondersteunt is voor mij een absolute voorwaarde omdat dat de besturingssoftware is waar ik voor ga.

Hartelijk dank voor de tips en raadgevingen tot zover, allemaal. Zeer gewaardeerd!
Re: Centralstation 2 !!!
Citaat van: Hans Biere op woensdag 08 oktober 2008, 14:38:24
Het wordt al interressanter! Dat WindigiPet de hardware ondersteunt is voor mij een absolute voorwaarde omdat dat de besturingssoftware is waar ik voor ga.

Dat is dan jammer, er valt dan een hele mooie en vooral goedkope mogelijkheid af.